Αρχική Διαρθρωτικές Αλλαγές στο Σύστημα ΥγείαςΆρθρο 52 Αναδιάρθρωση της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας ΥγείαςΣχόλιο του χρήστη ΚΕΘΕΑ (Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων) | 24 Δεκεμβρίου 2010, 10:02
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το ΚΕΘΕΑ (Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων), όπως και οι άλλοι φορείς αντιμετώπισης της εξάρτησης στη χώρα μας, έχει εκφράσει τη σοβαρή του διαφωνία για τη χρηματοδότηση από τον Τακτικό Προϋπολογισμό ιδιωτικών μονάδων απεξάρτησης. Όσον αφορά το άρθρο 52, παρ. στ΄, το οποίο αναφέρεται στη δημιουργία Διεύθυνσης Εξαρτήσεων με τρία διαφορετικά τμήματα, είναι επίσης σημαντικό να επισημανθούν τα εξής: 1. Η δημιουργία Διεύθυνσης Εξαρτήσεων στο Υπουργείο Υγείας είναι αναγκαία και επιβεβλημένη από την εξέλιξη του φαινομένου και τις πολυεπίπεδες ανάγκες που διαπιστώνονται. Παρόλα αυτά, το περίγραμμα της Διεύθυνσης Εξαρτήσεων που σκιαγραφεί το σχέδιο νόμου μοιάζει να αγνοεί τις ήδη δρομολογημένες επιτελικές διαδικασίες όπως αυτές της κατάρτισης του Εθνικού Σχεδίου Δράσης κατά των ναρκωτικών, της Επιτροπής Διυπουργικού Συντονισμού για τα θέματα των Εξαρτήσεων και των επιστημονικών υποεπιτροπών της, της ανάδειξης του Εθνικού Συντονιστή για τα Ναρκωτικά. 2. Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου δεν θα πρέπει να προωθεί αποσπασματικές αλλαγές. Για παράδειγμα, θα πρέπει να λάβει υπόψη τις αλλαγές στο νόμο για τα ναρκωτικά (ν 3459/2006) και τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις που επεξεργάζεται η ειδική νομοπαρασκευαστική επιτροπή που συνέστησε το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Διαφάνειας κατά τα τέλη του 2009, και η οποία σύντομα ολοκληρώνει το έργο της. 3. Είναι αυτονόητο ότι στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε δεν μπορεί να υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις σε επιτελικές αρμοδιότητες οργάνων, οι οποίες και αντιπαραγωγικές είναι, και απασχολούν μεγάλους αριθμούς υπαλλήλων σε ομοειδείς δραστηριότητες. Εξάλλου, αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι δεν θα πρέπει να συγχέονται οι διαδικασίες υλοποίησης προγραμμάτων, με αυτές του επιτελικού σχεδιασμού. Το συζητούμενο σχέδιο νόμου προσφέρει μια ευκαιρία προσδιορισμού νέων αρχών του μεταξύ των φορέων και οργάνων ενδεικνυόμενου καταμερισμού αρμοδιοτήτων. Για παράδειγμα, η διαδικασία χορήγησης αδειών ίδρυσης θα πρέπει να αποτελεί αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Εξαρτήσεων. Λόγω της συνάφειας της διαδικασίας αδειοδότησης με την κατάρτιση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης, η σχετική εισήγηση της Διεύθυνσης Εξαρτήσεων θα πρέπει να αξιοποιεί και να προκύπτει από το σύνολο των φορέων απεξάρτησης που μετέχουν στην Επιτροπή Διυπουργικού Συντονισμού, και επομένως να έχει τα εχέγγυα της διαφάνειας και διεπιστημονικότητας. Το ίδιο σχήμα θα πρέπει να ακολουθείται και σε ότι αφορά τους Ευρωπαϊκούς πόρους και τον διυπουργικό σχεδιασμό σχετικών επιχειρησιακών προγραμμάτων. 4. Οι αρμοδιότητες των τριών τμημάτων της Διεύθυνσης Εξαρτήσεων του Υπουργείου Υγείας δεν περιγράφονται με σαφήνεια στο σχέδιο νόμου. Θα πρέπει να προβλεφθεί ένας κοινός κορμός αρμοδιοτήτων, αλλά και επιμέρους-εξειδικευμένες ευθύνες σε κάθε ένα από τους τομείς: των παράνομων ναρκωτικών, του αλκοόλ, των ψυχολογικών εξαρτήσεων. Ενδεικτικό είναι ότι δεν υπάρχει σαφής αναφορά σε αρμοδιότητες σχετιζόμενες με την Πρόληψη σε κανένα ένα από τους τρείς τομείς της Διεύθυνσης. Γεράσιμος Νοταράς, Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ Χαράλαμπος Πουλόπουλος, Διευθυντής ΚΕΘΕΑ