Αρχική Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), Ρυθμίσεις για τα προϊόντα καπνού και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Υγείας»Άρθρο 18 Απαγόρευση κατανάλωσης καπνού σε υπαίθριους χώρουςΣχόλιο του χρήστη Παναγιώτης Αλεβαντης | 1 Οκτωβρίου 2019, 20:27
Εκ μέρους 9 συλλόγων, αστικών μη-κερδοσκοπικών οργανισμών και ομάδων πολιτών που αγωνίζονται για την προστασία από το παθητικό κάπνισμα (βλ. https://akapnistas.blogspot.com/2019/10/blog-post.html) 1. Σχετικά με το άρθρο 2 παράγραφος 1 στοιχείο στ) επισημαίνεται ότι η διατύπωση της πρώτης πρότασης του εν λόγω στοιχείου δημιουργεί σύγχυση όσον αφορά τους κλειστούς και υπαίθριους χώρους απαγόρευσης του καπνίσματος δεδομένου ότι φαίνεται πως η απαγόρευση ισχύει μόνο αν εκεί συχνάζουν ανήλικοι – ενώ από τις δηλώσεις στον τύπο δόθηκε η εντύπωση ότι η απαγόρευση στους υπαίθριους χώρους θα ήταν καθολική (όπως έχει αρχίσει να γίνεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες). Έτσι όμως δεν εξασφαλίζεται η προστασία ούτε των ανήλικων αλλά ούτε και των ενήλικων από το παθητικό κάπνισμα. Ο προσδιορισμός «κλειστοί και υπαίθριοι» θα έπρεπε να αναφέρεται σε όλες τις υποκατηγορίες χώρων (διεξαγωγής αθλοπαιδιών, ψυχαγωγίας και συγκέντρωσης ανηλίκων, ομαδικών αθλημάτων και χώρους αθλητικών εκδηλώσεων). Επιπλέον, εκτός από τους υπαίθριους χώρους των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (βλ. παραπάνω παράγραφος Β.1) θα έπρεπε να καλύπτονται και άλλοι υπαίθριοι χώροι όπου συχνάζουν ή όχι ανήλικοι (θερινοί κινηματογράφοι, υπαίθριοι χώροι εκδηλώσεων και συναυλιών, παραλίες, θέατρα, υπαίθριοι χώροι πλοίων, ιδιωτικά σκάφη – κατ’ αναλογία με τα αυτοκίνητα κ.ά.). Επίσης το ύψος των προστίμων θα μπορούσε να ευθυγραμμιστεί με το ύψος των προστίμων που επιβάλλονται στους καπνίζοντες σε αυτοκίνητα στα οποία επιβαίνουν ανήλικοι (βλ. παράγραφο 1 σημείο η) του άρθρου 3 παραπάνω). Συνεπώς προτείνεται η αναδιατύπωση του άρθρου 2 παράγραφος 1 στοιχείο στ) ως εξής: στ) η κατανάλωση προϊόντων καπνού σε όλους τους κλειστούς και υπαίθριους δημόσιους χώρους. Σε περίπτωση παρουσίας ανήλικων για κάθε παράβαση της παρούσας διάταξης επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ στους παρανόμως καπνίζοντες και 3.000 ευρώ στους υπεύθυνους διαχείρισης των παραπάνω χώρων. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι σχετικά με την απαγόρευση του καπνίσματος σε κλειστούς και υπαίθριους χώρους, ιδίως όταν υπάρχουν ανήλικοι. 2. Σχετικά με το άρθρο 2 παράγραφος 1 στοιχείο ζ) (προσθήκη) επισημαίνεται ότι οι εν λόγω κώδικες δεοντολογίας προβλέπουν ειδικές διατάξεις σχετικά με τους ανήλικους. Επιπλέον, εάν η διαφήμιση καπνικών προϊόντων απαγορεύεται σύμφωνα με το πρώτο μέρος του άρθρου, είναι λογικό να απαγορευτεί γενικά και ο δειγματισμός καπνικών προϊόντων στους εξωτερικούς, υπαίθριους και εσωτερικούς χώρους, πλην των εσωτερικών χώρων των σημείων πώλησης προϊόντων καπνού. Συνεπώς προτείνεται η αναδιατύπωση της προσθήκης στο άρθρο 2 παράγραφος 1 στοιχείο ζ) ως εξής: Δεν συνιστά προώθηση προϊόντων η διενεργούμενη σύμφωνα με τους κανόνες του Διεθνούς Κώδικα Δεοντολογίας για την Πρακτική της Έρευνας Αγοράς και της Κοινωνικής Έρευνας (International Code of Marketing and Social Research Practice), του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Κοινής Γνώμης και Έρευνας Αγοράς (ICC/ESOMAR) και του Κώδικα Δεοντολογίας του Συλλόγου Εταιρειών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ) έρευνα αγοράς. Ως έρευνα αγοράς νοείται η συστηματική συλλογή και ανάλυση των απόψεων ή θέσεων ατόμων ή οργανισμών με τη χρήση μεθόδων των εφαρμοσμένων κοινωνικών επιστημών και στόχο την υποβοήθηση προσώπων ή φορέων στη λήψη αποφάσεων. Σε κάθε περίπτωση, απαγορεύεται ο δειγματισμός και η δωρεάν διάθεση καπνικών προϊόντων σε ανήλικους καθώς και σε εξωτερικούς, υπαίθριους και εσωτερικούς χώρους. 3. Το άρθρο 2 παράγραφος 1 στοιχείο η) δεν τροποποιείται. Ωστόσο, η ισχύουσα νομοθεσία (Πρβλ. εγκύκλιο 38000/16.05.2018 του Υπουργείου Υγείας με θέμα «Απαγορεύσεις της διαφήμισης, προώθησης και προβολής των προϊόντων καπνού» (ΑΔΑ: Ω36Ι465ΦΥΟ-ΘΡΝ) και οι σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις επιβάλλουν την συμπλήρωσή του με πρόβλεψη για τη διαφήμιση με οπτικοακουστικά μέσα και με τη χρησιμοποίηση δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών (διαδίκτυο, ψηφιακά ραδιόφωνα και τηλεοράσεις κλπ.) καθώς και μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Συνεπώς προτείνεται η συμπλήρωση του άρθρου 2 παράγραφος 1 στοιχείο η) ως εξής: η) Απαγορεύεται η προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων προϊόντων καπνού στους κινηματογράφους, με οπτικοακουστικά μέσα και με τη χρήση δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.