Αρχική ΠΡΟΛΗΨΗ, ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ-ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣΆρθρο 8 Σύσταση Τμήματος Κινητοποίησης Κοινωνικού Κεφαλαίου Υγείας στη Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Ποιότητας ΖωήςΣχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΠΟΝΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΗΓΟΡΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ (ΠΑ.ΡΗ.ΣΥ.Α.) | 17 Φεβρουαρίου 2020, 00:47
Επί της παραγράφου 4: Γενική Παρατήρηση: Οι προϋποθέσεις εγγραφής στο μητρώο, που τίθενται στο σχέδιο, είναι νομικά ελεγκτέες, απαγορευτικές για τους περισσότερους μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα οργανισμούς, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό από το μητρώο εθελοντικών οργανώσεων, που πράγματι προσφέρουν και μπορούν να προσφέρουν έργο. Ενώ δηλαδή τίθεται ως όρος εγγραφής στο μητρώο ο μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας των οργανώσεων αυτών, τίθενται προϋποθέσεις που συνεπάγονται ένα ασύμμετρο κόστος σε αυτές για μόνη την εγγραφή στο μητρώο, πριν δηλαδή την ανάληψη οποιουδήποτε έργου. Έτσι όμως οι προβλέψεις της παρ. 4 του σχεδίου, χωρίς νόμιμο λόγο, αποκλείουν την εγγραφή στο μητρώο νόμιμα αναγνωρισμένων οργανώσεων και συνιστούν μη νόμιμο περιορισμό της συνταγματικά και από το ενωσιακό δίκαιο προβλεπόμενης δράσης τους. Ειδικότερα ως προς την περίπτωση β: η τήρηση «αναλυτικών οικονομικών καταστάσεων από ορκωτούς ελεγκτές, υπό την εποπτεία Υπεύθυνου Οικονομικής Διαχείρισης ή Ταμία με πτυχίο Οικονομικών Επιστημών και η διασφάλιση μηχανισμού πλήρους λογοδοσίας των υποχρέων για την υλοποίηση της δράσης» θα είχε ενδεχομένως νόημα κατά την ανάληψη έργου και υπογραφή σύμβασης και όχι στο στάδιο της εγγραφής στο μητρώο, κατά το οποίο αρκεί η προϋπόθεση της τήρησης των φορολογικών υποχρεώσεων της μη κυβερνητικής οργάνωσης κατά τις κείμενες διατάξεις. Διαφορετικά συνιστά η προϋπόθεση αυτή υπέρμετρο και δυσανάλογο περιορισμό άσκησης της συνταγματικά προβλεπόμενου δικαιώματος «συμμετοχής στην κοινωνική και οικονομική ζωή» αναγνωρισμένων κοινωφελών οργανώσεων. Ως προς την περίπτωση γ: η επιβολή ως προϋπόθεση εγγραφής ορισμού και απασχόλησης Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων [Data Protection Officer – (DPO)], βρίσκεται σε αντίθεση με την κείμενη νομοθεσία που επιβάλει τον ορισμό DPO μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και όρους. Αντίθετα, θα έπρεπε να προβλεφθεί στο σχέδιο ο ορισμός DPO με την προσθήκη της φράσης «στις περιπτώσεις και υπό τους όρους που προβλέπεται κατά την κείμενη νομοθεσία». Ως προς την περ. δ: «η ύπαρξη και διατήρηση μόνιμης επιστημονικής ομάδας και υπεύθυνου αυτής για ολόκληρο το χρονικό διάστημα εγγραφής της στο Μητρώο», συνιστά μια αδύνατη και παράλογη προϋπόθεση, καθώς δεν υφίσταται «μόνιμη» επιστημονική ομάδα σε οποιοδήποτε μη κυβερνητικό φορέα, τα μέλη των οποίων εναλλάσσονται με εκλογές, αποχωρήσεις κλπ. Νόημα έχει τέτοιος όρος με την επαναδιατύπωσή του ως «επιστημονικής ομάδας και υπευθύνου αυτής κατά το χρόνο εγγραφής στο Μητρώο με συγκεκριμένο χρόνο θητείας». Στις λεπτομέρειες της ρύθμισης θα εισάγεται υποχρέωση ενημέρωσης του μητρώου σε περίπτωση αλλαγής των μελών της. Επί της περ. ε: η επιβολή της υποχρέωσης των συμμετεχόντων εθελοντών επαγγελματιών υγείας, για ασφάλιση της αστικής ευθύνης έναντι τρίτων, συγκεκριμένου οριζόμενου ύψους και η διατήρηση ατομικής ασφάλισης αστικής ευθύνης όλων των εθελοντών επαγγελματιών υγείας της μόνιμης επιστημονικής ομάδας ως προϋπόθεσης εγγραφής στο Μητρώο αποτελεί αδιανόητο περιορισμό εγγραφής. Δεν νοείται η ασφάλιση να προϋπάρχει της εκτέλεσης έργου, επομένως, μόνη η εγγραφή στο Μητρώο δεν μπορεί να εξαρτάται από την ασφάλισης αστικής ευθύνης, η υποχρέωση της οποίας μπορεί να τεθεί μόνο εάν και όταν συναφθεί σύμβασης της συγκεκριμένης εθελοντικής οργάνωσης ή της ανατεθεί έργο. Επομένως ως έχει η διατύπωση συνιστά μη νόμιμο περιορισμό της συμμετοχής εθελοντικών οργανώσεων στην κοινωνική και οικονομική ζωή. Επί της περ. στ: «η ύπαρξη μόνιμης συνεργασίας της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης με πιστοποιημένο διαχειριστή ιατρικών αποβλήτων» αποτελεί μια παράλογη πρόβλεψη, καθώς όχι όλες οι υποψήφιες για εγγραφή εθελοντικές οργανώσεις διαχειρίζονται ιατρικά απόβλητα! Απαιτείται επομένως να προστεθεί η φράση «σε περίπτωση που η εθελοντική οργάνωση διαχειρίζεται τέτοια».