Αρχική ΠΡΟΛΗΨΗ, ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ-ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣΆρθρο 3 Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη Δημόσια ΥγείαΣχόλιο του χρήστη Χρήστος Λιονής και Ελένη Πιτέλου | 18 Φεβρουαρίου 2020, 03:01
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Διεξοδικές είναι οι προβλέψεις για τη σύνταξη σχεδίων δράσεων και εκθέσεων, καθώς και εκθέσεων-αναφορών. Ωστόσο, δεν φαίνεται να υπάρχει σαφής αναφορά ως προς το πώς θα συνδέονται τα σχέδια δράσεις, οι εκθέσεις και οι εκθέσεις-αναφορές αυτές, ούτε και το πώς θα εντοπίζονται τυχόν κοινές ή αλληλοσυνδεόμενες διαπιστώσεις ώστε να είναι εφικτή η ουσιαστική επίτευξη βελτίωσης της υφιστάμενης κατάστασης. Παρατηρούμε, επίσης, ότι ένα σημαντικό κεφάλαιο ανθρώπινου δυναμικού θα απαιτείται για τις σχετικές με τα σχέδια, τις εκθέσεις και τις εκθέσεις-αναφορές αυτές. Δεδομένων των πολλαπλών αναφορών για προτεινόμενες δράσεις, καλό θα ήταν να αποσαφηνιστεί ο τρόπος λειτουργικής διασύνδεσης ΔΥ και ΠΦΥ για την εκπόνησή τους, π.χ., το πώς θα επιτευχθεί ο συσχετισμός προτεραιοτήτων ΔΥ σε εθνικό επίπεδο με τις τοπικές ανάγκες και τις προτεραιότητες που είναι δυνατό να καταδειχθούν μόνο μέσω της αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης και των πραγματικών αναγκών του πληθυσμού σε τοπικό επίπεδο. Καλό θα ήταν επίσης να αποσαφηνιστούν οι μηχανισμοί χρηματοδότησης και παρακολούθησης προγραμμάτων, ειδικά όσον αφορά σε διυπουργικές δράσεις, ενώ στο παρόν κείμενο δεν είναι σαφές ποιος θα προσδιορίζει το ύψος των σχετικών ποσών, και πώς και ποιος θα τα εγκρίνει, ώστε να είναι δυνατός τυχόν συσχετισμός με τον Κανονισμό Προμηθειών όπου και όπως χρειάζεται για λόγους διαφάνειας, καλή διαχείρισης, αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων κ.λπ. Δεδομένης της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (Green Deal) και του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης (Just Transition Mechanism) της ΕΕ, σημαντική είναι η προσθήκη διεξοδικών εδαφίων για τους επιβαρυντικούς παράγοντες (προσδιοριστές) για την υγεία και των παρεμβάσεων που μπορούν να τους μειώσουν ή και να τους εξαλείψουν. Πιο συγκεκριμένα, το κύριο αίτιο πρόωρων θανάτων στην Ευρώπη είναι η ατμοσφαιρική ρύπανση, με τρεις κύριους ρυπαντές, το διοξείδιο του αζώτου, σωματιδιακή ύλη και το επίπεδο όζοντος στο έδαφος να είναι οι πλέον επιζήμιοι, ιδίως στις αστικές περιοχές. Πέρα από τη μείωση του προσδόκιμου, έχουν ως αποτέλεσμα εξαιρετικά υψηλότερο κόστος παροχών υπηρεσιών υγείας, μειωμένη απόδοση στον αγροτικό και δασικό τομέα και, βεβαίως, μείωση της παραγωγικότητας του εργατικού δυναμικού με άμεσο αποτέλεσμα την άμβλυνση των ανισοτήτων. Ήδη, ανάλυση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος καταδεικνύει πώς η ρύπανση του αέρα και οι ακραίες θερμοκρασίες επηρεάζουν δυσμενώς σε εξαιρετικά δυσανάλογο βαθμό τους πλέον ευάλωτους πολίτες της Ευρώπης και, βεβαίως, της Ελλάδας. Το σύνολο των σχολίων σε ενιαίο κείμενο και με τις σχετικές παραπομπές: https://docs.google.com/document/d/1RDuoKCLgVRgDRI8LAQl8DE05RYLZ9Hb7TavAPm_G1As/edit Χρήστος Λιονής και Ελένη Πιτέλου (Elena Petelos)