Αρχική ΓΙΑΤΡΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, ΙΣΟΤΙΜΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡEΣΙΕΣ ΤΟΥ EΘΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ Άρθρο 21 Μη εκτελεστικός Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας – Σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας – Τροποποίηση παρ. 3 και αντικατάσταση παρ. 5 άρθρου 20 ν. 3918/2011Σχόλιο του χρήστη Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ) | 14 Απριλίου 2022, 11:09
Η αναιτιολόγητη ανασύνθεση του Δ.Σ. του Οργανισμού, με την περιστολή ήδη συμμετεχόντων κοινωνικών εταίρων στο Συμβούλιο, μεταξύ άλλων, της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ), του τριτοβάθμιου κοινωνικού φορέα των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους στη χώρα, και επίσημα αναγνωρισμένου Κοινωνικού Εταίρου της ελληνικής πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας, καθώς επίσης, και για την προώθηση της εφαρμογής της Σύμβασης των ΗΕ για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ (ν. 4074/2012), κατά τα διαλαμβανόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου 33 αυτής, σύμφωνα με το άρθρο 72 του ν. 4488/2017, απομακρύνεται από την όποια κοινωνική στοχοθέτηση ευαγγελίζεται το σχέδιο νόμου και παραπέμπει περισσότερο σε προθέσεις ελέγχου της εξάρτησης των αποφάσεων του Δ.Σ. του μεγαλύτερου ασφαλιστικού Οργανισμού της χώρας από τη σφαίρα επιρροής της δημόσιας υπηρεσίας. Περαιτέρω, έρχεται σε ευθεία αντίφαση με το αιτιολογικό που εισάγει το άρθρο 48: «Δυνατότητα αναγνώρισης ενώσεων ή συλλόγων ασθενών ως συνομιλητών της Πολιτείας σε θέματα παροχής υπηρεσιών υγείας» του σχεδίου νόμου (όπως ομολογείται στο κείμενο ανάλυσης των συνεπειών της ρύθμισης) - και δη το γεγονός ότι «διατυπώνεται πανηγυρικά η πρόθεση της Πολιτείας για συνεκτίμηση – συναξιολόγηση της γνώμης εκπροσώπων ενώσεων ή συλλόγων ασθενών, όπως [….] και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία […], κατά τη διαδικασία διαλογικής συζήτησης των αρμόδιων οργάνων της για τον σχεδιασμό πολιτικών υγείας και την αξιολόγηση των ακολουθούμενων πρακτικών, την οργάνωση των δημοσίων και ιδιωτικών φορέων υγείας και των δικαιωμάτων των ασθενών» - αφού ο νομοθέτης έχει ήδη κατανοήσει, εδώ και 11 χρόνια, την αναγκαιότητα εκπροσώπησης των ατόμων με αναπηρία στον σχετικό διάλογο με την Πολιτεία και θεσμικά αναγνωρίσει την ΕΣΑμεΑ ως επίσημο συνομιλητή και θεματοφύλακα διαφύλαξης των δικαιωμάτων τους στον τομέα της υγείας, μεριμνώντας για τη συμμετοχή εκπροσώπου της στο Δ.Σ. του Οργανισμού. Τούτων δοθέντων, με τη νέα επιχειρούμενη σύνθεση του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., δυστυχώς, το Υπουργείο Υγείας εκτίθεται και επαγωγικά εκθέτει και την ελληνική πολιτεία και τις διακηρυγμένες προθέσεις της για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις σε προσιτές και κατάλληλες για τις ανάγκες τους υπηρεσίες υγείας, από τη στιγμή που στον πολύπαθο αυτό χώρο αποφασίζεται ο προβλεπόμενος ορισμός / συμμετοχή / εκπροσώπηση να μην πληροί την αρχή της αντιπροσωπευτικότητας των ατόμων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, περιστέλλοντας κατ’ επέκταση τον βαθμό προστασίας των ασφαλισμένων αυτών, υποδαυλίζοντας το κύρος του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και θέτοντας την αξιοπιστία και τα αποτελέσματα του έργου του υπό αμφισβήτηση. Ως εκ τούτου, για την αποκατάσταση του προφανούς και προς επίρρωση όσων επιτάσσει η Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες και η αρχή της αντιπροσωπευτικότητας, ζητάμε τη διατήρηση της σύνθεσης του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ως ίσχυε με την παράγραφο 5 του άρθρου 20 του ν. 3918/2011, και τροποποιήθηκε με το άρθρο 37 του ν. 4771/2021 είτε τη ρητή συμπερίληψη και ορισμό της ΕΣΑμεΑ, ως της αντιπροσωπευτικότερης τριτοβάθμιας οργάνωσης των ατόμων με αναπηρίες και χρόνιες παθήσεις και ανεξάρτητου μηχανισμού της κοινωνίας των πολιτών, ως το ένα από τα επτά (7) μέλη του του Δ.Σ. του Οργανισμού, που προβλέπεται στο άρθρο 21 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου.