Αρχική Διαρθρωτικές Αλλαγές στο Σύστημα ΥγείαςΆρθρο 69 Ειδικότητα Ψυχιατρικής, Νευρολογίας, παιδοψυχιατρικής και Φυσικής Ιατρικής και ΑποκατάστασηςΣχόλιο του χρήστη ΧΡΙΣΤΙΝΑ | 28 Δεκεμβρίου 2010, 11:06
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Καταρχήν οφείλω να επισημάνω ότι η δυνατότητα κριτικού σχολιασμού επικείμενων νομοθετικών ρυθμίσεων, μέσω της σημαντικής καινοτομίας της δημόσιας διαβούλευσης, είναι ιδιαίτερα θετική, αλλά θα αποδειχθεί και αποδοτική μόνο υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι τα σχόλια και οι παρατηρήσεις λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και οδηγούν σε διορθώσεις λαθών, παραλείψεων ή ασαφειών, όπου και όταν χρειάζεται. Η παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία έρχεται να επιλύσει προβλήματα που δημιούργησαν άστοχες νομοθετικές παρεμβάσεις και κυρίως λανθασμένες υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν για την εφαρμογή τους. Η αντιμετώπιση διαφορετικών περιπτώσεων επιβάλλει την γενικότητα της ρύθμισης, αλλά και την μέγιστη δυνατή σαφήνεια, με σκοπό την ασφάλεια δικαίου, μέσω της θέσπισης σταθερών και δίκαιων κριτηρίων, στα οποία θα αναχθεί στην συνέχεια κάθε ειδικότερη περίπτωση. Σίγουρα δεν μπορούν να μείνουν όλοι ικανοποιημένοι, ιδίως αυτοί που θεωρούν ότι κατοχύρωσαν δικαιώματα με το υφιστάμενο νομικό καθεστώς, πλην όμως πρέπει αναμφίβολα να διορθωθούν τα λάθη και οι παραλείψεις του παρελθόντος με τον κατά το δυνατό δικαιότερο τρόπο. Πιστεύω πως η ορθότητα, αλλά και η σκοπιμότητα της ενιαίας τοποθέτησης στις ειδικότητες της Ψυχιατρικής, Νευρολογίας, Παιδοψυχιατρικής και Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης δεν αμφισβητείται από κανέναν. Συνεπώς, η προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 69 παρ. 1 και 2 είναι σίγουρα προς τη σωστή κατεύθυνση. Διαφωνίες και προβλήματα, όμως, ανακύπτουν ως προς τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 69 παρ. 3. Καταρχήν, όσον αφορά το εδάφιο α΄ της παρ. 3 του άρθρου 69, που ενδιαφέρει όσους ανέμεναν στις 2-8-2010 την τοποθέτησής τους στο κύριο στάδιο της κάθε ειδικότητας, θέλω να επισημάνω ότι το θεσπιζόμενο κριτήριο τοποθέτησης, ήτοι η ημερομηνία υποβολής της εκκρεμούσας στις 2-8-2010 αίτησης, είναι τουλάχιστον άστοχο αν όχι άδικο, διότι οι αιτήσεις αυτές υποβλήθηκαν κατά το πλείστον, ενώ ίσχυε μια εσφαλμένη κατά το ΣΤΕ υπουργική απόφαση και σε πραγματικές και νομικές συνθήκες συνεχώς μεταβαλλόμενες. Θεωρώ, λοιπόν, πως θα ήταν σκόπιμο να δοθεί η δυνατότητα και σ’ αυτή την κατηγορία των συναδέλφων να υποβάλει νέες αιτήσεις. Ασφαλές και δίκαιο συνάμα κριτήριο για την κατάταξη των υποψηφίων στην ενιαία ειδικότητα τόσο στην παραπάνω περίπτωση όσο και στις περιπτώσεις συναδέλφων που έχουν πραγματοποιήσει ήδη τουλάχιστον ένα προκαταρκτικό στάδιο ειδικότητας ή έστω έχουν τοποθετηθεί ήδη σ’ αυτό έως τη δημοσίευση του νόμου, είναι μόνο η ημερομηνία τοποθέτησης στο πρώτο προκαταρκτικό στάδιο και όχι η ημερομηνία υποβολής της πρώτης αίτησης, αλλά ούτε και η ημερομηνία τοποθέτησης σε υποχρεωτική υπηρεσία υπαίθρου, όπως προτείνεται από μερικούς συναδέλφους. Μετά την κατάταξη των παραπάνω συναδέλφων, λαμβανομένου υπόψη του προτεινόμενου κριτηρίου του χρόνου τοποθέτησης στο πρώτο προκαταρτικό στάδιο, πρέπει να ακολουθήσει η κατάταξη όσων έχουν υποβάλει αίτηση για την τοποθέτησή τους στο πρώτο προκαταρτικό στάδιο, έως τη δημοσίευση του νόμου. Ως κριτήριο για την κατάταξή των συγκεκριμένων υποψηφίων στην ενιαία ειδικότητα, πρέπει να καθιερωθεί η ημερομηνία υποβολής της πρώτης τους αίτησης για την τοποθέτηση στο πρώτο προκαταρκτικό στάδιο σε οποιοδήποτε νοσοκομείο. Αφού συμπληρωθούν οι λίστες αναμονής με την παραπάνω διαδικασία τοποθέτησης, ακολούθως πρέπει να δοθεί η δυνατότητα σε όσους επιθυμούν να υποβάλουν το πρώτον αίτηση για άσκηση στις συγκεκριμένες ειδικότητες. Τέλος, πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα για όσους έχουν ήδη τοποθετηθεί, έως την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου, σε κάποιο προκαταρκτικό στάδιο των συγκεκριμένων ειδικοτήτων, έτσι ώστε να μην απολέσουν πραγματικό χρόνο ειδίκευσης που συνεπάγεται κεκτημένα δικαιώματα. Υπό αυτές τις παραδοχές η προτεινόμενη ρύθμιση της παρ. 3 του άρθρου 69 θα έπρεπε να διατυπωθεί ως εξής: «3. Μεταβατικές Διατάξεις: Οι υφιστάμενες κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος νόμου λίστες αναμονής για ειδίκευση ιατρών στις ειδικότητες Ψυχιατρικής, Νευρολογίας, Παιδοψυχιατρικής και Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης καταργούνται. Οι λίστες αυτές θα επανασυσταθούν σε τρία διαδοχικά στάδια με την ακόλουθη διαδικασία: Ι) Κατά το πρώτο στάδιο θα καταταγούν όλοι οι ιατροί, που κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος νόμου έχουν ολοκληρώσει την εκπαίδευσή τους στα προκαταρκτικά στάδια και αναμένουν την τοποθέτησή τους το κύριο στάδιο των ειδικοτήτων Ψυχιατρικής, Νευρολογίας, Παιδοψυχιατρικής και Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης. Κριτήριο για την σειρά κατάταξης του κάθε ιατρού αποτελεί η ημερομηνία τοποθέτησής του στο πρώτο προκαταρκτικό στάδιο της αντίστοιχης ειδικότητας. Οι αιτήσεις των ιατρών, που πληρούν τις προϋποθέσεις αυτού του σταδίου, για να συμπεριληφθούν στις νέες λίστες αναμονής, θα υποβληθούν στα αρμόδια τμήματα των Περιφερειών εντός αποσβεστικής προθεσμίας 15 εργασίμων ημερών από την επομένη της ημερομηνίας δημοσίευσης του παρόντος νόμου. ΙΙ) Ακολούθως, κατά το δεύτερο στάδιο, θα καταταγούν στις νέες λίστες αναμονής όλοι οι ιατροί που έχουν πραγματοποιήσει ήδη τουλάχιστον ένα προκαταρκτικό στάδιο ειδικότητας ή έστω έχουν τοποθετηθεί ήδη σε τέτοιο έως την ημερομηνία δημοσίευση του παρόντος νόμου. Κριτήριο για την σειρά κατάταξης του κάθε ιατρού αποτελεί η ημερομηνία τοποθέτησής του στο πρώτο προκαταρκτικό στάδιο της αντίστοιχης ειδικότητας. Οι αιτήσεις των ιατρών, που πληρούν τις προϋποθέσεις αυτού του σταδίου, για να συμπεριληφθούν στις νέες λίστες αναμονής, θα υποβληθούν στα αρμόδια τμήματα των Περιφερειών εντός αποσβεστικής προθεσμίας 15 εργασίμων ημερών από την επομένη της λήξης της προθεσμίας του ανωτέρω πρώτου σταδίου. ΙΙΙ)Ακολούθως, κατά το τρίτο στάδιο, θα καταταγούν στις λίστες αναμονής όλοι οι ιατροί που έχουν υποβάλει αίτηση για την τοποθέτησή τους σε πρώτο προκαταρτικό στάδιο των παραπάνω ειδικοτήτων, έως την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος νόμου. Κριτήριο για την σειρά κατάταξης των συγκεκριμένων υποψηφίων αποτελεί η ημερομηνία υποβολής της πρώτης αίτησής του για την ίδια ειδικότητα σε οποιοδήποτε νοσοκομείο. Οι αιτήσεις των ιατρών, που πληρούν τις προϋποθέσεις αυτού του σταδίου, για να συμπεριληφθούν στις νέες λίστες αναμονής, θα υποβληθούν στα αρμόδια τμήματα των Περιφερειών εντός αποσβεστικής προθεσμίας 15 εργασίμων ημερών από την επομένη της λήξης της προθεσμίας του ανωτέρω δευτέρου σταδίου. Αφού ανασυσταθούν, με την παραπάνω διαδικασία, οι λίστες αναμονής στις ειδικότητες Ψυχιατρικής, Νευρολογίας, Παιδοψυχιατρικής και Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης μπορούν ακολούθως να υποβάλουν αιτήσεις όσοι ιατροί επιθυμούν να υποβάλουν για πρώτη φορά αίτηση για ειδίκευση στις συγκεκριμένες ειδικότητες. Όσοι, κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος νόμου, έχουν ήδη τοποθετηθεί για εκπαίδευση σε κάποιο προκαταρκτικό στάδιο των ειδικοτήτων Ψυχιατρικής, Νευρολογίας, Παιδοψυχιατρικής και Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης δεν θίγονται από τις ρυθμίσεις του παρόντος νόμου και μπορούν να συνεχίσουν κανονικά την εκπαίδευσή τους έως το πέρας του συγκεκριμένου σταδίου. Ταυτόχρονα, όμως, οφείλουν να υποβάλουν αιτήσεις για την κατάταξή τους στις νέες λίστες αναμονής για ενιαία τοποθέτηση στην κύρια ειδικότητα, εντός της προθεσμίας που προβλέπεται για το στάδιο στο οποίο ανήκουν.». Η παραπάνω διατύπωση της επίμαχης ρύθμισης, κατά τη γνώμη μου, αντιμετωπίζει με τον δικαιότερο τρόπο τα προβλήματα που έχουν ανακύψει, δημιουργεί ασφάλεια δικαίου και μπορεί να αποτελέσει μια βάση συζήτησης για στοχευμένες διορθώσεις. Αντιλαμβάνομαι ότι (η θέσπιση κριτηρίου κατάταξης με βάση την ημερομηνία τοποθέτησης στο πρώτο προκαταρκτικό στάδιο και όχι η ημερομηνία υποβολής της πρώτης αίτησης) ίσως να φέρνει σε δύσκολη θέση όσους επέλεξαν να υποβάλουν καταρχήν αίτηση για άσκηση ειδικότητας στην Ελλάδα και εν συνεχεία επέλεξαν (ενόψει των ρυθμίσεων της με αριθ. Υ7α/Γ.Π.οικ.115169/2009 υπουργικής απόφασης) να ασκήσουν κάποιο στάδιο (συνήθως το κύριο) της ειδικότητας στο εξωτερικό, πλην όμως η προτεινόμενη λύση είναι, κατά τη γνώμη μου η ενδεδειγμένη και η δικαιότερη, καθώς θεσπίζει ένα αντικειμενικό κριτήριο και παρέχει ίσες ευκαιρίες σε όλους, ανεξαρτήτως εάν είχαν ή όχι την οικονομική και κοινωνική δυνατότητα διαφυγής στο εξωτερικό, προκειμένου να ολοκληρώσουν την ειδίκευσή τους σε συντομότερο χρόνο από άλλους με τα αντίστοιχα προσόντα (όπως η χρονολογία λήψης ή αναγνώρισης πτυχίου). Θέλω επίσης να επισημάνω ότι η θέσπιση κριτηρίου κατάταξης με βάση την ημερομηνία τοποθέτησης σε υποχρεωτική υπηρεσία υπαίθρου, όπως προτείνεται από κάποιους συναδέλφους, δεν είναι ασφαλές και σταθερό κριτήριο για όλες τις περιπτώσεις, αφενός διότι πολλοί συνάδελφοι έχουν επιλέξει να μην ασκήσουν την συγκεκριμένη υπηρεσία, αφετέρου διότι συνδέεται με πολλούς αστάθμητους παράγοντες που δεν σχετίζονται με την εκδήλωση ενδιαφέροντος και την άσκηση των επίμαχων ιατρικών ειδικοτήτων. Η αναφορά σε αρμόδια τμήματα Περιφερειών και όχι Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων έχει να κάνει προφανώς με τη νέα διοικητική δομή του Ελληνικού κράτους (Καλλικράτης) που μάλλον εκ παραδρομής διαφεύγει από την υπό διαβούλευση επίμαχη ρύθμιση. Προς αποφυγή οποιαδήποτε υπόνοιας συγκεκριμένης σκοπιμότητας εκ μέρους μου διευκρινίζω ότι ενδιαφέρομαι να ειδικευθώ στην Παιδοψυχιατρική και έχω ήδη πραγματοποιήσει το πρώτο προκαταρκτικό στάδιο, αυτό της ψυχιατρικής ενηλίκων (για ενάμιση έτος) και αναμένω την τοποθέτησή μου στο δεύτερο προκαταρκτικό στάδιο της συγκεκριμένης ειδικότητας, αυτό της νευρολογίας (για έξι μήνες). Ευχαριστώ όσους μου έδωσαν την δυνατότητα να εκφράσω δημόσια την άποψη και την πρότασή μου και ευχαριστώ εκ των προτέρων όσους μπουν στον κόπο να διαβάσουν σχολαστικά την τοποθέτησή μου. Υ.Γ. Είναι βέβαιο ότι η επίμαχη ρύθμιση θα λύσει κάποια προβλήματα, πλην όμως δεν θα αντιμετωπίσει την αιτία του κακού.Είναι αδιανόητο να αναμένει κάποιος, υπό τις υφιστάμενες συνθήκες, 15 τουλάχιστον χρόνια για να αποκτήσει τίτλο ιατρικής ειδικότητας, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με την Παιδοψυχιατρική. Δεν νομίζω να υπάρχει αντίστοιχο ευρωπαϊκό, αν όχι παγκόσμιο, προηγούμενο. Ελπίζω, λοιπόν, η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία να αποτελεί την αρχή μιας συνολικής προσπάθειας για την αντιμετώπιση και αυτού του προβλήματος. Προς αυτή την κατεύθυνση νομίζω ότι το Υπουργείο θα πρέπει να εξετάσει στο άμεσο μέλλον την αύξηση των θέσεων ειδίκευσης σε συγκεκριμένες ειδικότητες που υπάρχουν μεγάλες λίστες αναμονής, όταν μάλιστα για κάποιες απ' αυτές παρατηρούνται ελλείψεις και υπάρχει διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ