Αρχική ΓΙΑΤΡΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, ΙΣΟΤΙΜΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡEΣΙΕΣ ΤΟΥ EΘΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣΆρθρο 32 Εσωτερική διάρθρωση των Κέντρων Υγείας – Τροποποίηση άρθρου 3 ν. 4238/2014Σχόλιο του χρήστη ΠΟΕ-ΠΦΥ | 18 Απριλίου 2022, 13:30
Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας Π.Ο.Ε. – Π.Φ.Υ. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΟΕ-ΠΦΥ) στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υγείας με τίτλο "ΓΙΑΤΡΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, ΙΣΟΤΙΜΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ" που τέθηκε προς διαβούλευση στο πρόσφατο προηγούμενο χρονικό διάστημα συναντά στα άρθρα που αφορούν την δημόσια πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας προτάσεις της που είχαν από καιρό κατατεθεί σε εκπροσώπους της ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας όπως η θέσπιση θέσεων προϊσταμένων υγειονομικού προσωπικού, διοικητικού προσωπικού, η παροχή νοσηλευτικής φροντίδας στην κοινότητα, η περιγραφή θέσεων εργασίας, η σύσταση νέων κλάδων επαγγελματιών υγείας που έλλειπαν από τις δημόσιες δομές ΠΦΥ κλπ αλλά ταυτόχρονα συναντά και σημεία που χρήζουν άμεσης τροποποίησης, απόσυρσης και διευκρίνησης επί των οποίων παρακάτω η ΠΟΕ-ΠΦΥ διατυπώνει εισηγήσεις, προτάσεις και επαναφέρει διεκδικήσεις που δεν περιλαμβάνονται. Με την ως άνω τελευταία προϋπόθεση η ΠΟΕ-ΠΦΥ ζητά να προχωρήσει προς ψήφιση το παρόν σχέδιο νόμου το οποίο αναγιγνώσκεται από αυτή ως απαρχή σύστασης οργανισμού που υπολείπεται πολλά χρόνια των δημοσίων δομών ΠΦΥ εις βάρος δικαιωμάτων εργαζομένων και ορθής διοικητικής λειτουργίας δομών. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β' ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ Άρθρο 30 3. Η παρ. 4 του άρθρου 3 του ν.4486/2017 αντικαθίσταται ως εξής: «4. Με προεδρικό διάταγμα.................................................................................................... (δ) και (ε) ως εξής: η σύσταση νέων θέσεων προσωπικού καθώς και σύσταση νέων κλάδων (να αποσυρθούν οι όροι κατάργηση υφιστάμενων θέσεων, κατάργηση οργανικών θέσεων) (στ) Να αντικατασταθεί ως εξής: η μεταφορά θέσεων προσωπικού σε άλλους κλάδους, υφιστάμενους ή νέους, της ίδιας κατηγορίας ή άλλης κατηγορίας μετά από αίτηση του υπαλλήλου, σύμφωνα με τις εκτιμώμενες ανάγκες της υπηρεσίας, την σύμφωνη γνώμη του επιστημονικά υπευθύνου της δομής και του Διοικητή της οικείας ΥΠΕ. » Άρθρο 31 1. «5. Τα Κέντρα Υγείας, σύμφωνα........................................................................................... α) κατά προτεραιότητα με ιατρούς ειδικότητας....................(προτείνεται να προστεθούν οι ειδικότητες της Ακτινοδιαγνωστικής, Βιοπαθολογίας-Μικροβιολογίας Οδοντιατρικής και Χειρουργικής)...................................................................................... » Άρθρο 32 Στο άρθρο 3 του ν. 4238/2014...........................................................................ως εξής: «11. α. Να αντικατασταθεί ως εξής: Ιατρική Υπηρεσία και Τμήμα Βιοιατρικών Επιστημών στα Κέντρα υγείας αστικού τύπου όπου προβλέπονται άνω των 12 οργανικών θέσεων (βιοπαθολογικά, ακτινοδιαγνωστικά, οδοντοπροσθετικά εργαστήρια, φυσικοθεραπευτήρια) Καθήκοντα προϊσταμένου ασκεί υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ των κλάδων Ιατρικών Εργαστηρίων ,Ραδιολογίας- ακτινολογίας, Φυσικοθεραπείας, Οδοντικής Τεχνολογίας Οδοντοτεχνιτών) . Έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής, σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν. 3528/2007 (Α΄26), με απόφαση του Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.ΠΕ.), ορίζεται ως Προϊστάμενος Τμήματος υπάλληλος εκ των ως άνω κατηγοριών. Ο προϊστάμενος αναπληρώνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Σημειώνεται δε ότι, σε πολλά ΚΥ Αστικού τύπου λειτουργούν εργαστήρια ακτινοδιάγνωσης, μαστογραφίας ,ΜΟΠ(μέτρηση οστικής πυκνότητας, βιοπαθολογικά- μικροβιολογικά) εργαστήρια, οδοντοπροσθετικά εργαστήρια, φυσικοθεραπευτήρια και υπηρετούν άνω των 30 εργαζομένων και επιβάλλεται η δημιουργία αντίστοιχου τμήματος για την ορθή λειτουργία ενός τομέα που αποτελεί το κυρίως εργαλείο προσδοκώμενων εσόδων για τα κέντρα υγείας και την ΠΦΥ. ......................................................................................................... » β. Να αντικατασταθεί ως εξής: Τμήμα Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και Λοιπών Επαγγελματιών Υγείας...............................................................................................Καθήκοντα προϊσταμένου ασκεί υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ .......................................και με την προϋπόθεση να κατέχει οργανική θέση σε δημόσια δομή ΠΦΥ τουλάχιστον τρία έτη σε ότι αφορά τους από μετάταξη υπαλλήλους. Επιπρόσθετα των ανωτέρω και του συνόλου του νομοσχεδίου η ΠΟΕ-ΠΦΥ ζητά: 1. Επέκταση της δεκαήμερης ειδικής άδειας κλειστού χώρου (άρθρο 99 Ν.4600/2019) στους επαγγελματίες που υπηρετούν στα τμήματα επειγόντων περιστατικών (ΤΕΠ) των Κέντρων Υγείας 24ωρης. Ισχύει για τα ΤΕΠ των νοσοκομείων. Προτεινόμενη διάταξη :Οι διατάξεις του άρθρου 105 του ν. 2071/1992 (ΑΊ23) και της κ.υ.α. 2003075/204/0022/1995 (Β΄ 33), αναφορικά με την επιπρόσθετη ειδική ετήσια άδεια μετ’ αποδοχών, λαμβάνουν όσοι υπηρετούν και εκτελούν ως κύριο έργο αυτό του νοσηλευτή στα ΤΕΠ των κέντρων υγείας 24ωρης λειτουργίας Η άδεια χορηγείται από την οικεία ΔΥΠΕ, μετά την υποβολή βεβαίωσης για το χρόνο απασχόλησης στα αντίστοιχα καθήκοντα, που χορηγείται στον ενδιαφερόμενο από την υπηρεσία όπου απασχολήθηκε. 2. Την άρση της αδικίας που αφορά την διαφοροποίηση της πρόσθετης ειδικής μοριοδότησης για το επικουρικό προσωπικό που προσελήφθη για τις ανάγκες του Covid-19 στις δομές ΠΦΥ και στις Διοικήσεις των Υ.Πε σε σχέση με αυτών των νοσοκομείων. 3. Η διοίκηση των Κέντρων Υγείας να δύναται να αναλαμβάνεται και από επαγγελματίες που δεν ανήκουν αποκλειστικά στον ιατρικό και οδοντιατρικό κλάδο και έχουν τα αντίστοιχα για την θέση τυπικά προσόντα όπως συμβαίνει και στους μεγαλύτερους οργανισμούς αυτούς των νοσοκομείων. 4. Να συμπεριληφθεί ξεκάθαρα η κατ οίκον μαιευτική φροντίδα η κατ' οίκον αιμοληψία και η κατ' οίκον παροχή φυσικοθεραπείας από τα Κέντρα Υγείας σε μη περιπατητικούς ασθενείς με πρόβλεψη για ημερήσια αποζημίωση της κάλυψης εξόδων μετακίνησης. 5. Να προστεθεί διάταξη με θεσμοθέτηση παροχής οικονομικού κινήτρου για τους εργαζόμενους που διορίζονται και δεν πληρούν προϋποθέσεις εντοπιότητας στις δομές ΠΦΥ κέντρων υγείας ΠΠΙ, ΠΙ και ΤΟΜΥ για το νησιωτικό σύμπλεγμα των Κυκλάδων νήσων η και άλλων περιοχών υψηλής τουριστικής ανάπτυξης που το κόστος διαμονής είναι ιδιαίτερα υψηλό προκειμένου να καλυφθούν οργανικές θέσεις που θα συσταθούν σε μόνιμη βάση. (χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Μυκόνου, Πάρου ,Μήλου, Σαντορίνης κα) Επιπρόσθετα είναι αναγκαία η στοχευμένη πρόβλεψη για περιοχές υψίστης εθνικής σημασίας(Καστελόριζο, Σύμη, Χάλκη, Σαμοθράκη, Οινούσσες, κα ) που λειτουργούν δομές δημόσιας υγείας να παρέχεται ειδικό οικονομικό κίνητρο για την κάλυψη οργανικών θέσεων επαγγελματιών υγείας. 6. Προσθήκη διάταξης που θα προβλέπει την μετά από αιτιολογημένη εισήγηση του Διοικητή των Υ.Πε την δημιουργία κέντρων ειδικής αγωγής και πρώιμης παρέμβασης σε κάθε Νομό που θα περιλαμβάνει τμήμα εργοθεραπείας, λογοθεραπείας και συμβουλευτικής .Επιπρόσθετα ζητάμε την δημιουργία νέων ανά Υ.Πε Κέντρων Παιδοψυχικής Υγείας. 7. ΕΛΛΕΙΨΗ ΠΑΙΔΙΑΤΡΟΥ Με βάση το άρθρο 34 του νέου νομοσχεδίου, που ουσιαστικά τροποποιεί το άρθρο 7 του Ν. 4486/2017 «η περ. β) της παρ. 3, περί των υποχρεώσεων του οικογενειακού ιατρού αναφορικά με τον παιδικό πληθυσμό, καταργείται» ο Παιδίατρος αφήνεται εκτός της Τοπικής Ομάδας Υγείας (ΤοΜΥ) και ουσιαστικά, ο ανήλικος πληθυσμός μένει χωρίς τη δυνατότητα να εξυπηρετείται από τις ΤοΜΥ. Καταργείται η ειδικότητα του παιδιάτρου, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι σε μια δομή Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με αποτέλεσμα ο ήδη εγγεγραμμένος ανήλικος πληθυσμός των ΤοΜΥ (1250 παιδιά???), να γίνεται έρμαιο των διαφόρων πολιτικών αλλαγών και αναδιαμορφώσεων. Επιπλέον, δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο για προαγωγή υγείας όσον αφορά το ιατρικό «κομμάτι» στον παιδιατρικό πληθυσμό. Η προαγωγή υγείας αφήνεται για τον παιδικό πληθυσμό μόνο σε επίπεδο δράσεων στην Κοινότητα (λ.χ δράσεις στα σχολεία από τους Επισκέπτες Υγείας). Η τελευταία προκήρυξη του Υπουργείου Υγείας υπ’ αριθ.πρωτ Γ.Π.οικ.17580 από 19/03/2021 της οποίας τα αποτελέσματα δεν έχουν δημοσιευτεί, περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό Παιδιάτρων. Επίσης, πρέπει να διευκρινιστεί το μέλλον των Παιδιάτρων που ήδη εργάζονται σε ΤοΜΥ ανά την Ελλάδα. Δεν θα έχουν δυνατότητα εργασίας και στην περίπτωση ανανέωσης των συμβάσεων του λοιπού προσωπικού των ΤοΜΥ θα απολύονται από τις δομές; 8. Σχετικά με τη λειτουργία των ΤοΜΥ, άρθρο 26 του παρόντος, το ηλεκτρονικό ραντεβού δημιουργεί προβλήματα τόσο στον εγγεγραμμένο πληθυσμό, όσο και στο προσωπικό των δομών. Ο θεσμός των ΤοΜΥ πρέπει να ενισχυθεί, καθώς οι ελαστικές συμβάσεις εργασίας δεν ωφελούν σε τίποτε άλλο παρά μόνο στη δημιουργία υπαλλήλων δυο ταχυτήτων. 9. ΆΡΘΡΟ 33 ΤΟΠΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΥΓΕΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΘΡΟΥ 5 Ν. 4486/2017 Εφόσον οι Το.Μ.Υ. θα υπάγονται όχι μόνο διοικητικά αλλά και οργανικά πλέον στα Κέντρα Υγείας είναι απαραίτητο αυτό να συνδυάζεται και με την πλήρη ενσωμάτωση τους στο ΕΣΥ, με ανάλογη μετατροπή των συμβάσεων τους σε μόνιμες μετά τη λήξη της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης. Οι εργαζόμενοι των ΤοΜΥ προσλήφθηκαν με αντικειμενικά κριτήρια και μοριοδοτήθηκαν σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Ανώτατου Συμβούλιου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.). Στα τέσσερα χρόνια ύπαρξής τους λειτουργούν με απόλυτα αντικειμενικό τρόπο έχοντας ως γνώμονα την άμεση εξυπηρέτηση όλων των ληπτών υπηρεσιών υγείας χωρίς καμία διάκριση, κυρίως δίνοντας έμφαση στις ευάλωτες ομάδες, χτίζοντας μια σχέση εμπιστοσύνης με την Κοινότητα. Η ΠΟΕ-ΠΦΥ ευελπιστεί την αποδοχή από μέρους του Υπουργείου Υγείας των ορθών και δίκαιων παραπάνω διεκδικήσεων και προτάσεων της επιθυμεί και ζητά την ολοκλήρωση της παρούσας νομοθετικής πρωτοβουλίας παραμένοντας στην διάθεση σχετικών και αρμόδιων φορέων για περαιτέρω επεξεργασία. Για το Δ.Σ. της Π.Ο.Ε. – Π.Φ.Υ. Ο Πρόεδρος Η Γενική Γραμματέας Βιτωράτος Λεωνίδας Τσιρίγκα Ιωάννα