Αρχική Διαρθρωτικές Αλλαγές στο Σύστημα ΥγείαςΆρθρο 13 Ρύθμιση για τη διενέργεια διαγωνισμώνΣχόλιο του χρήστη ΣΕΠ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ & ΥΓΕΙΑΣ | 29 Δεκεμβρίου 2010, 12:29
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 13- Παρατηρητήριο Τιμών Με το άρθρο 13 αντικαθίσταται το σύστημα του «πλαφόν» της ανώτατης ανά διαγωνισμό οικονομικής προσφοράς με βάση υπεύθυνη δήλωση του προμηθευτή σχετικά με τις τρεις χαμηλότερες τιμές της Ε.Ε. και στη θέση του θα ισχύουν οι τιμές του Παρατηρητηρίου Τιμών που θα λειτουργεί υπό την εποπτεία της Ε.Π. (σ.σ. όπως μετονομάζεται η ΕΠΥ, της οποίας ο ρόλος περιορίζεται). Το παρατηρητήριο συγκροτείται με βάση τις τιμές των χωρών της Ε.Ε., όπως δηλαδή προβλεπόταν με το άρθρο του ν. 3846/2010, ωστόσο (και αυτή είναι η διαφοροποίησή του) στην ιστοσελίδα της Ε.Π. θα αναρτώνται, με απόφασή της, μόνο οι χαμηλότερες τιμές, προφανώς των χωρών και πάλι της Ε.Ε. Ταυτόχρονα το παρατηρητήριο θα χρησιμεύει ως βάση για τον καθορισμό από το διοικητή της κάθε ΥΠΕ της αποδεκτής τιμής μονάδας κατά κωδικό προϊόντος στο περιφερειακό πρόγραμμα προμηθειών που συντάσσει (σ.σ. το άρθρο 5 παρ. 1 παραπέμπει για το λόγο αυτό στο άρθρο 7 πλην όμως πρόκειται περί λάθους, αφού το άρθρο 7 αναφέρεται στην εξόφληση προμηθευτών). Με βάση τη διάταξη του άρθρου 13, το παρατηρητήριο τιμών προσλαμβάνει κυρίαρχο χαρακτήρα σε όλους πλέον τους διαγωνισμούς (και όχι μόνο επί διαπραγματεύσεων, όπως προβλεπόταν με το άρθρο 27 παρ. 12 εδαφ. β του ν. 3867/2010), πλην όμως ο τρόπος συγκροτήσεώς του εξακολουθεί να είναι προβληματικός και ασαφής. Κατ’ αρχάς όπως έχει εκτενώς αναπτυχθεί σχετικά με το επί της ίδιας αντίληψης εδραζόμενο ζήτημα των τριών χαμηλότερων τιμών είναι εκ των πραγμάτων αδύνατο να εντοπισθούν αξιόπιστα οι κρατούσες στην Ευρώπη τιμές (ανά κωδικό του ΕΠΠ, ανά προμηθευτή, ανά είδος;), αφού δεν υπάρχει δημόσια πηγή καταγραφής ούτε σχετική πρόσβαση, οι δε τιμές αυτές εν όψει του ότι σε καμία χώρα της Ε.Ε. δεν υπάρχει διατίμηση των προϊόντων διαμορφώνονται ελευθέρως. Σε κάθε δε περίπτωση, ακόμη και εάν υπήρχε περίπτωση ανεύρευσης τιμών επι ορισμένων ειδών, ειδικά επί των in vitro διαγνωστικών προϊόντων οι τιμές τους, εάν λάβη υπόψη ότι πρέπει να συνυπολογισθεί η παροχή υπηρεσιών μίσθωσης των μηχανημάτων και οριθμός των ζητούμενων εξετάσεων ανά μηχάνημα, επ’ ουδενί είναι συγκρίσιμες. Για τους λόγους άλλωστε αυτούς και το παρατηρητήριο τιμών του ν. 3846/2010 εν τέλει λειτούργησε, κατά παρέκλιση του νόμου, σύμφωνα με τη σχετική εξουσιοδοτική απόφαση, με βάση τις χαμηλότερες εν Ελλάδι τιμές (ΙΚΑ και Νοσοκομείων). Στο ίδιο αδιέξοδο κατά συνέπεια θα οδηγήσει και το εκ νέου σχεδιαζόμενο παρατηρητήριο, το οποίο θα λειτουργεί, όχι μόνο σύμφωνα με τον παρόντα νόμο, αλλά και με βάση το ν. 3846/2010 (βλ. άρθρο 13). Όπως και να έχει το ζήτημα, εφόσον και ο νέος νόμος εμμένει στις τιμές της Ε.Ε., οι χαμηλότερες τιμές που θα αναρτηθούν στο παρατηρητήριο θα είναι κατ’ αποτέλεσμα αυθαίρετες/ανακριβείς και το κυριότερο θα ισχύουν χωρίς να παρέχεται από το νόμο (ή τουλάχιστον να διαφαίνεται ότι μπορεί να παρασχεθεί) η δυνατότητα στο θιγόμενο προμηθευτή να αμφισβήτήσει ότι οι τιμές αυτές είναι αυθαίρετες είτε κάτω του κόστους. Συγκεκριμένα μεταξύ των κενών που παρουσιάζει ο νέος νόμος (τα οποία προφανώς δεν πρόκειται να επιλυθούν ούτε σε περίπτωση που εκδοθεί νέα υπουργική απόφαση για τους όρους λειτουργίας του) είναι τα ακόλουθα (α) δεν καθορίζεται εάν «οι χαμηλότερες τιμές της Ε.Ε.» που υποτίθεται ότι θα αναρτηθούν θα αφορούν μία μόνο ή περισσότερες χώρες της Ε.Ε. (υπενθμίζεται ότι αντίστοιχη διάταξη σχετικά με τις αγορανομικές επί φαρμάκων ρυθμίσεις με βάση την τιμή μιας μόνο χώρας της Ε.Ε. έχει κριθεί αντισυνταγματική), (β) δεν καθορίζεται επίσης εάν οι τιμές θα αφορούν κατηγορία ειδών με βάση τους κωδικούς του ΕΕΠ ή αναλυτικά τιμές για κάθε συγκεκριμένο υλικό, όπως αυτό προσδιορίζεται στην οικεία αγορά, (γ) ομοίως δεν διευκρινίζεται ποιο το περιεχόμενο της απόφασης της Ε.Π. σχετικά με τις αναρτώμενες τιμές ούτε εάν θα γίνεται αναφορά στα στοιχεία της συναλλαγής από την οποία προέκυψε η τιμή (δ) δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη σχετικά με την υποχρέωση τεκμηριώσης από πλευράς της Ε.Π. των στοιχείων της κάθε αναρτώμενης τιμής, ούτε εάν παρέχεται η δυνατότητα στο θιγόμενο από τις τιμές προμηθευτή να προσβάλει την σχετική απόφαση της Ε.Π. Οι ασάφειες αυτές καταδεικνύουν ότι το νέο σύστημα θα οδηγήσει σε μεγαλύτερα αδιέξοδα από εκείνο της υπεύθυνης δήλωσης, δεδομένου ότι οι τιμές αυτές θα έχουν την επίφαση της νομιμότητας και θα είναι δεσμευτικές για τους προμηθευτές και τις αναθέουσες αρχές, παρότι αυθαίρετες. Προβληματισμό εξ άλλου δημιουργεί και η διατύπωση της διάταξης του άρθρου 13 περί της εφαρμογής του παρατηρητηρίου στους διαγωνισμούς με την οποία ορίζεται ότι οικονομικές προσφορές ανώτερες από τις τιμές του παρατηρητηρίου απαγορεύονται να γίνονται δεκτές από το φορέα. Και τούτο διότι, ως έχει η διάταξη, δεν ορίζει ποιός ο κρίσιμος χρόνος, σε σχέση με το διαγωνισμό ή τη διαγωνιστική διαδικασία, βάσει του οποίου θα λαμβάνεται υπόψη το μεταβαλλόμενο ούτως ή άλλως όσον αφορά τις τιμές του παρατηρητήριο ώστε κατά το ανοιγμα των οικονομικών προσφορών να κριθεί εάν η οικονομική προσφορά δεν είναι ανώτερη από τις τιμές του. Επ’ αυτού μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε. Κατ’ αρχάς το γεγονός ότι στο πρόγραμμα της ΔΥΠΕ θα καθορίζεται η αποδεκτή τιμή προσφοράς με βάση τις τιμές του παρατηρητηρίου, μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι «εν λόγω αποδεκτές τιμές» μόνον όσον αφορά τον προϋπολογισμό της προμήθειας μπορούν να έχουν κάποια σημασία και όχι στο διαγωνισμό, αφού τότε δεν θα χρειαζόταν η διάταξη του άρθρου 13, αλλά θα αρκούσε για τον προσδιορισμό της επτρεττής ανώτατης τιμής της οικονομικής προσφοράς η καθοριζόμενη στο πρόγραμμα της ΔΥΠΕ «αποδεκτή»τιμή. Κατά συνέπεια είναι φανερό ότι οι μετά ταύτα ισχύουσες τιμές του παρατητητηρίου είναι εκείνες που θα λαμβάνονται υπόψη για το αποδεκτό της προσφοράς. Εάν λοιπόν θεωρήσουμε ότι κρίσιμος χρόνος θα είναι αυτός της υποβολής της οικονομικής προσφροράς τότε είναι βέβαιο ότι ο προμηθευτής και την τελευταία ημέρα θα πρέπει να κρατά «ανοικτές» τις τιμές, διότι διαφορετικά κινδυνεύει από μεταβολή της τελευταίας στιγμής να αποκλεισθεί. Ομοίως υπάρχει το ενδεχόμενο να οδηγηθούμε και σε πιό ακραία φαινόμενα, εφόσον η αναθέτουσα αρχή διαπιστώσει κατά την κατακύρωση του διαγωνισμού ότι μεταβλήθηκε η τιμή του παρατηρητηρίου κοκ. Κατά συνέπεια πρέπει να υπάρξει σχετική διευκρίνιση στο νόμο. Επισημαίνεται τέλος ότι εφόσον ο συγκεκριμένος νόμος όσον αφορά τις προμήθειες ενεργοποιείται από 1.1.2012, εάν δεν υπάρξει άμεση ρητή κατάργηση της παρ. 12 του άρθρου 27 του ν. 3867/2010 τα περί υπευθύνων δηλώσεων θα εξακολουθούν μέχρι τότε να ισχύουν. Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ ΤΟ ΠΤ ΣΤΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ ΑΛΛΑ ΝΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕΙ ΣΤΗΝ ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ ΜΕ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ. Ηρακλής Παπαϊωάννου Διευθυντής ΣΕΠ Επιστημών & Υγείας Τηλ: 210 6985914 & 916 Κιν: 6934 333300