1. Απαιτείται από τους κατασκευαστές και τους εισαγωγείς νέων προϊόντων καπνού να υποβάλλουν κοινοποίηση στο Υπουργείο Υγείας για κάθε τέτοιο προϊόν που προτίθενται να διαθέσουν στην εθνική αγορά. Η κοινοποίηση υποβάλλεται σε ηλεκτρονική μορφή έξι μήνες πριν από την προβλεπόμενη διάθεση στην αγορά. Συνοδεύεται από λεπτομερή περιγραφή του σχετικού νέου προϊόντος καπνού, καθώς και από τις οδηγίες χρήσης του και τις πληροφορίες που προβλέπονται από το άρθρο 6 όσον αφορά τα συστατικά και τις εκπομπές. Οι κατασκευαστές και οι εισαγωγείς που υποβάλλουν κοινοποίηση για ένα νέο προϊόν καπνού παρέχουν επίσης :
α) τις διαθέσιμες επιστημονικές μελέτες για την τοξικότητα, τον κίνδυνο εθισμού και την ελκυστικότητα του νέου προϊόντος καπνού, ιδίως όσον αφορά τα συστατικά και τις εκπομπές του,
β) τις διαθέσιμες μελέτες, τις συνοπτικές περιγραφές τους και τις έρευνες αγοράς σχετικά με τις προτιμήσεις διάφορων ομάδων καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένων των νέων και των σημερινών καπνιστών,
γ) άλλες διαθέσιμες και σχετικές πληροφορίες, μεταξύ των οποίων και ανάλυση κινδύνου/οφέλους του προϊόντος, τις αναμενόμενες συνέπειές του στην παύση της κατανάλωσης καπνού, τις αναμενόμενες συνέπειές του στην έναρξη της κατανάλωσης καπνού και προβλεπόμενες επιδράσεις στους καταναλωτές.
2. Απαιτείται από τους κατασκευαστές και τους εισαγωγείς νέων προϊόντων καπνού να διαβιβάζουν κάθε νέα ή επικαιροποιημένη πληροφορία σχετικά με τις μελέτες, την έρευνα και άλλες πληροφορίες που αναφέρονται στην παράγραφο 1 στοιχεία α) έως γ). Δύναται το Υπουργείο Υγείας να απαιτεί από τους κατασκευαστές ή τους εισαγωγείς νέων προϊόντων καπνού να πραγματοποιούν πρόσθετες δοκιμές ή να υποβάλουν συμπληρωματικές πληροφορίες. Τίθενται στη διάθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όλες οι πληροφορίες που λαμβάνονται δυνάμει του παρόντος άρθρου.
3. Για τη νόμιμη κυκλοφορία των προϊόντων αυτών κοινοποιείται τεχνικός φάκελος από τον κατασκευαστή και τον εισαγωγέα προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας. Ο τεχνικός φάκελος που κοινοποιείται ηλεκτρονικά, περιλαμβάνει τα εξής :
α) τα αναφερόμενα στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου,
β) αποδεικτικά πλήρους συμμόρφωσης όλων των συστατικών και των ηλεκτρονικών στοιχείων με τα σχετικά πρότυπα ασφαλείας και διατήρηση όλων των σχετικών κανονιστικών απαιτήσεων,
γ) πλήρης ποιοτική και ποσοτική καταγραφή όλων των συστατικών και των εκπομπών τους,
δ) περιγραφή των τεχνικών χαρακτηριστικών των συσκευών ή των ηλεκτρονικών τους στοιχείων,
ε) σχέδιο οδηγιών χρήσης και επισήμανσης,
στ) τοξικολογικές μελέτες και φυσικοχημικές δοκιμές που αφορούν στα συστατικά των νέων προϊόντων καπνού και τις εκπομπές τους, σύμφωνα με τις οποίες οι ουσίες που περιέχονται καθώς και οι ουσίες που απελευθερώνονται κατά τη λειτουργία των προϊόντων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου δεν παρουσιάζουν κίνδυνο για την υγεία κατά την έννοια των κανονισμών (ΕΚ) 1907/2006 και 1272/2008. Οι τοξικολογικές μελέτες διεξάγονται σύμφωνα με τις Αρχές της Ορθής Εργαστηριακής Πρακτικής (ΟΕΠ) και σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) 440/2008 (EEL 142/31-5-2008), όπως ισχύει. Τα εργαστήρια όπου διεξάγονται οι τοξικολογικές μελέτες είναι διαπιστευμένα σύμφωνα με τις Αρχές της Ορθής Εργαστηριακής Πρακτικής και τα εργαστήρια όπου διεξάγονται οι φυσικοχημικές δοκιμές είναι διαπιστευμένα κατά το πρότυπο EN ISO 17025,
ζ) περιγραφή της παραγωγικής διαδικασίας και των μέτρων διασφάλισης της ποιότητας τα οποία πρέπει να λαμβάνονται,
η) έκθεση εκτίμησης της ασφάλειας των συσκευών, από τις οποίες αποτελείται το προϊόν και αντίστοιχο πιστοποιητικό ασφαλείας,
θ) βεβαίωση συμμόρφωσης προς τις προδιαγραφές του παρόντος νόμου είτε πρόκειται για νέο προϊόν καπνού που εμπίπτει στον ορισμό του μη καπνιζόμενου προϊόντος καπνού είτε στον ορισμό του προϊόντος καπνού για κάπνισμα,
ι) επιδημιολογικές ή/και κλινικές μελέτες που έχουν εκπονηθεί σύμφωνα με τις αρχές της ορθής κλινικής πρακτικής εφόσον αφορούν το υπό αδειοδότηση προϊόν,
ια) απόδειξη καταβολής παραβόλου 1.000,00 Ευρώ για την εξέταση του τεχνικού φακέλου, όπως καθορίζεται στο άρθρο 29 του παρόντος.
Τα επιστημονικά στοιχεία τα οποία κοινοποιούνται με τον τεχνικό φάκελο καλύπτονται από το βιομηχανικό και εμπορικό απόρρητο και προστατεύονται από τις οικείες διατάξεις.
4. Ο φάκελος πρέπει να πληροί τα αναφερόμενα στην παράγραφο 3, στοιχεία α) έως ια). Ο φάκελος υποβάλλεται σε Επιτροπή περί αξιολόγησης νέων προϊόντων καπνού, που αποτελείται από έναν εκπρόσωπο και τον αναπληρωτή του, τους οποίους ορίζει ο Υπουργός Υγείας, έναν εκπρόσωπο και τον αναπληρωτή του, τους οποίους ορίζει ο Υπουργός Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού, έναν εκπρόσωπο και τον αναπληρωτή του, τους οποίους ορίζει ο Υπουργός Οικονομικών, έναν εκπρόσωπο του ΕΟΦ και τον αναπληρωτή του, τους οποίους ορίζει ο Υπουργός Υγείας και έναν εκπρόσωπο της Ελληνικής Πνευμονολογικής Εταιρείας και τον αναπληρωτή του, τους οποίους ορίζει ο Υπουργός Υγείας. Η εν λόγω Επιτροπή συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Υγείας η οποία καθορίζει και τους κανόνες λειτουργίας της. Η θητεία της Επιτροπής είναι διετής. Τα μέλη της Επιτροπής εξετάζουν τα στοιχεία του φακέλου κατά λόγο αρμοδιότητας και συντάσσουν γνωμοδότηση προς τον Υπουργό Υγείας περί αδειοδότησης ή μη του προϊόντος. Κατόπιν της γνωμοδότησης της ως άνω Επιτροπής περί αδειοδότησης ή μη του νέου προϊόντος καπνού, εκδίδεται κοινή υπουργική απόφαση περί αδειοδότησης ή μη του εκάστοτε νέου προϊόντος καπνού. Σε περίπτωση που εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κατάθεση του φακέλου διαπιστώνεται ότι ο φάκελος δεν είναι πλήρης ή η μη τήρηση των ως άνω προϋποθέσεων, η Επιτροπή ενημερώνει τον αιτούντα και αιτείται αιτιολογημένα τις αναγκαίες συμπληρώσεις εντός μιας συγκεκριμένης προθεσμίας προς τούτο. Σε περίπτωση που μετά την συμπληρωματική κατάθεση εγγράφων από τον κατασκευαστή και τον εισαγωγέα ή εφόσον παρέλθει άπρακτη η προθεσμία που τέθηκε, δεν τηρούνται οι ως άνω προϋποθέσεις, με κοινή υπουργική απόφαση των αρμοδίων υπουργών απαγορεύεται η κυκλοφορία του προϊόντος στην ελληνική αγορά. Η γνωμοδότηση της Επιτροπής ολοκληρώνεται εντός τριών (3) μηνών. Σε περίπτωση που η γνωμοδότηση δεν ολοκληρωθεί εντός της τρίμηνης αυτής προθεσμίας, η Επιτροπή τεκμηριώνει εγγράφως, με σαφή και εμπεριστατωμένη αιτιολογία, προς τον Υπουργό Υγείας την αδυναμία της να γνωμοδοτήσει. Ο Υπουργός Υγείας, εφ’ όσον θεωρήσει εύλογη την αιτιολογία της Επιτροπής, δύναται να παρατείνει την προθεσμία γνωμοδότησης για ένα (1) ακόμη μήνα, εντός του οποίου η Επιτροπή οφείλει να παραδώσει σ’ αυτόν τη σχετική της γνωμοδότηση. Σε περίπτωση που και η τελευταία προθεσμία αυτή παρέλθει άπρακτη, τα μέλη της Επιτροπής ελέγχονται πειθαρχικά, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
5. Η αδειοδότηση αφορά αποκλειστικά το προϊόν που αυτή καλύπτει και μόνο τον κατασκευαστή και τον εισαγωγέα, στον οποίο χορηγήθηκε. Ο αδειοδοτούμενος κατασκευαστής και εισαγωγέας νέου προϊόντος καπνού υποχρεούται να ενημερώνει εγγράφως το Υπουργείο Υγείας για οποιαδήποτε σχεδιαζόμενη τροποποίηση στο αδειοδοτούμενο προϊόν. Η σχετική Επιτροπή κρίνει πόσο σημαντικές είναι οι προγραμματιζόμενες τροποποιήσεις και αποφασίζει εάν χρειάζεται πρόσθετη αξιολόγηση του αδειοδοτούμενου προϊόντος. Ο εντοπισμός κατά τη διάρκεια ελέγχων, επιθεωρήσεων και δειγματοληψιών από τις αρχές εποπτείας της αγοράς σημαντικών τροποποιήσεων στο αδειοδοτούμενο προϊόν, για τις οποίες δεν ενημερώθηκε το Υπουργείο Υγείας, μπορεί να αποτελέσει αιτία για την ενεργοποίηση της διαδικασίας ανάκλησης της άδειας και της προσωρινής ή/και οριστικής διακοπής της κυκλοφορίας του προϊόντος. Ο αδειοδοτούμενος κατασκευαστής και εισαγωγέας νέου προϊόντος καπνού υποχρεούται να ενημερώνει άμεσα το Υπουργείο Υγείας σε κάθε περίπτωση εμφάνισης ανεπιθύμητου περιστατικού σε χρήστη των προϊόντων του. Η διάρκεια ισχύος της χορηγουμένης άδειας είναι έως τρία (3) έτη. Ο κάτοχος άδειας μπορεί να τη χρησιμοποιήσει για επαγγελματικούς σκοπούς, ειδικότερα σε περιπτώσεις προσφορών, συμφωνιών, επιβεβαίωσης παραγγελιών, για σκοπούς προβολής και για απόδειξη της συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του παρόντος νόμου. Ο κάτοχος της άδειας έχει το δικαίωμα να τη χρησιμοποιήσει σε οποιαδήποτε προβολή του, σε όλα τα έντυπα, θέσεις και διαφημιστικό υλικό υπό την προϋπόθεση ότι εφαρμόζει την κείμενη νομοθεσία.
6. Για την ανανέωση της άδειας, που χορηγείται με κοινή υπουργική απόφαση μετά από γνωμοδότηση της ανωτέρω Επιτροπής, εξετάζεται ο τεχνικός φάκελος του προϊόντος. Ο σκοπός της διαδικασίας της ανανέωσης της άδειας είναι να επιβεβαιωθεί η συνεχής συμμόρφωση του προϊόντος με τις ισχύουσες απαιτήσεις. Εάν κατά τη διαδικασία ανανέωσης εντοπισθούν περιπτώσεις μη συμμόρφωσης, αυτές πρέπει να αίρονται σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα με τις κατάλληλες διορθωτικές ενέργειες. Η διαδικασία ανανέωσης θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν από τη λήξη της ισχύουσας άδειας.
7. Τα νέα προϊόντα καπνού που διατίθενται στην αγορά πρέπει να πληρούν τις προδιαγραφές του παρόντος νόμου. Ποιες από τις διατάξεις του παρόντος νόμου εφαρμόζονται στα νέα προϊόντα καπνού εξαρτάται από το κατά πόσο τα εν λόγω προϊόντα εμπίπτουν στον ορισμό του μη καπνιζόμενου προϊόντος καπνού ή του προϊόντος καπνού για κάπνισμα.
Λεμε ναι στα ηλεκτρονικα τσιγάρα και απαγορεύουμε τα μειωμένου κινδύνου που θα αναπτυξουν την αγορά??!
Στην Ευρώπη τέτοια προϊόντα καπνού πωλούνται ελεύθερα χωρίς ειδική άδεια.Στην Ελλαδαρα θα πρεπει να έχουν την άδεια των υπουργείων αν και δεν είδα να ισχυει κάτι αντιστοιχο για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα.είναι αδικία θεωρώ μιας που τα προϊόντα είναι σχεδόν ίδια
ΣTHN ITAΛIA AYTA TA ΠPOIONTA ΠΩΛOYNTAI KANONIKA KAI XΩPIΣ AΔEIA! MONO ΣTHN EΛΛAΔA ΓINETAI KATI TETOIO ME AΠOTEΛEΣMA NA XANOYN ΠAΛI TA ΠEPIΠTEPA KAI NA BOHΘATE TO ΛAΘPEMΠOPIO NA ANEBEI.
Αλλο ένα απαραδεκτο μέρτο που φρενάρει την καινοτομία και οδηγεί την αλυσιδα της αγοράς σε καταστροφή.
Είμαι λιανοπωλητρια και πραγματικά δεν καταλαβαίνω τι πάτε να κάνετε. Μετά τις αυξήσεις στους φόρους, την αύξηση του λαθρεμπορίου τώρα προσπαθείτε να δώσετε άλλη μια γροθιά στα περίπτερα με αυτή τη διάταξη.
Διαθέτω δύο καταστήματα ψιλικών και καπνικών προϊόντων και θεωρώ ότι η νέα διάταξη δεν θα επιτρέπει την πρόσβαση του Έλληνα καταναλωτή σε λιγότερο βλαβερα καπνικα προϊόντα και φυσικά θα έχω χάσιμο από το κέρδος μου.
ΔΕΝ ΦΤΑΝΕΙ ΠΟΥ ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΤΣΙΓΑΡΟ ΔΡΑ ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΑ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΕΙ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ,ΤΩΡΑ ΤΟ ΒΑΖΕΤΕ ΚΑΙ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ??? ΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ??
Τέτοιες καινοτομίες δεν πάνε χαμένες
Εφόσον τα νέα προίοντα καπνού κυκλοφορούν κανονικά στις υπόλοιπες χώρες γιατί η Ελλάδα να μένει εκτός από αυτό.Και έτσι επιβραβεύονται μόνο τα καταστήματα ηλεκτρονικών τσιγάρων που από το 2008 λειτουργούν παράνομα.Άλλη μια γροθιά στο λιανεμπόριο από την κυβέρνηση.
Κανένα καταναλωτικό προϊόν δεν χρειάζεται την έκδοση ΚΥΑ για να κυκλοφορήσει στην αγορά. Γιατί τα νέα προϊόντα καπνού να χρειάζονται; Ισχύει και για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα αυτή η διάταξη;
Το άρθρο αυτό σκοτώνει τα περίπτερα και τα ψιλικά. Μας στερεί την δυνατότητα να εμπορευομαστε τα νέα προϊόντα καπνού δηλαδή τα προϊόντα που θα κατακτήσουν την παγκόσμια αγορά τα επόμενα χρόνια. Αφού δύσκολα θα μπορέσουν να ξεπεράσουν τόσα γραφειοκρατικά εμπόδια. Στην Ιταλία αυτά τα προϊόντα πωλούνται κανονικά και χωριά άδεια. Γιατί στη χώρα μας για οτιδήποτε πρέπει να κάνεις, πρέπει να έχεις την άδεια των υπουργείων; Δεν είδα κάτι να ισχύει, κάτι αντίστοιχο στην περίπτωση των ηλεκτρονικών τσιγάρων και δεν καταλαβαίνω γιατί αυτή η διαφορά αφού τα προϊόντα είναι σχεδόν ίδια. Μας αδικείται.
Στην Ιταλία αυτά τα προϊόντα πωλούνται χωρίς άδεια κανονικά.
Γιατί στην χώρα μας ότι κάνεις πρέπει να έχεις την άδεια των υπουργείων?
Δεν είδα να ισχύει κάτι αντίστοιχο για τα καταστήματα που πουλούν το ηλεκτρονικό τσιγάρο και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί αυτή η διαφορά, αφού τα προϊόντα είναι σχεδόν ίδια.
Μεγάλη αδικία.
Tα νέα προϊόντα καπνού θα κυκλοφορούν ελεύθερα σε όλη την Ευρώπη με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία εκτός από την Ελλάδα. Δεν είμαστε Ευρώπη.Στην Ιταλία πωλούνται κανονικά χωρίς άδεια. Εδω γιατί θέλει άδεια.Δημιουργήσατε μια παράνομη αγορά και ο καθένας έκανε ότι ήθελε μετά την απαγόρευση το 2008 των ηλεκτρονικών τσιγάρων. Πρέπει να απλοποιήσετε την διαδικασία του άρθρου
Σε άλλες χώρες της ΕΕ, τα νέα προϊόντα καπνού κυκλοφορούν εδώ και καιρό κανονικά και χωρίς άδεια. Φυσικά στην Ελλάδα, θέλετε και πάλι να κάνετε κάτι διαφορετικό και να καταστήσετε την κυκλοφορία τους σχεδόν αδύνατη. Οι καπνιστές μάλλον κατά την άποψή σας δεν έχουν το δικαίωμα επιλογής σε κάτι λιγότερο βλαβερό συγκριτικά με τα τσιγάρα????
Που είναι η ανάπτυξη της λιανικής σε όλο αυτό… ?! Γραφειοκρατία για ακόμη μια φορα στην Ελλάδα..!
Η πολλη γραφειοκρατια σκοτωνει την αγορα με τον αποκλεισμο των νεων προοιωντων καπνου μας αφαιρειτε το δικαιωμα στην υγειη κερδοφορια
ΓΙΑΤΙ Ο ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΝΟΜΟΣ ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ ΣΕ ΝΕΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΚΑΠΝΙΚΑ ΕΙΔΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΕ ΗΛΕΚΤΡΟΛΙΚΑ ΤΣΙΓΑΡΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΚΑΙ ΣΤΕΡΕΙ ΑΠ ΤΗΝ ΛΙΑΝΙΚΗ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΝΕΩΝ ΚΑΠΝΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ..ΕΧΕΙ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΣΕ ΑΛΛΗ ΧΩΡΑ ?????????????
Kαμία επαφή με την πραγματικότητα…Χρειάζεται Κοινή Υπουργική Απόφαση για να κυκλοφορήσει ένα νέο προϊόν καπνού στην αγορά… Παρακαλώ πείτε μας άλλη μία χώρα, όπου συμβαίνει κάτι ανάλογο. ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ!!!!
Το άρθρο αυτό σκοτώνει τα περίπτερα και τα ψιλικά.Μας στερεί τη δυνατότητα να εμπορευόμαστε τα νέα προιόντα καπνου που κυκλοφορούν ελεύθερα στις άλλες Ευρωπαικές χώρες,άλλα η Ελλάδα θα μείνει πάλι πίσω.Με τη διάταξη αυτή επιβραβεύεται τα καταστήματα ηλεκτρονικών τσιγάρων που λειτουργούν παράνομα από το 2008.Σταματήστε να χτυπάτε το μικρό περίπτερο,δεν αντέχουμε άλλο!!!Με την αυξηση των φόρων στα τσιγάρα και με αυτή τη διάταξη θα ενισχύσετε το λαθραίο και θα τελειώσετε εμάς!
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΟΥΣ ΛΙΑΝΟΠΩΛΗΤΕΣ ΓΙΑΤΙ ΤΟΥΣ ΣΤΕΡΕΙ ΤΗΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΕΝΠΟΡΕΥΟΝΤΑΙ ΝΕΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΚΑΠΝΟΥ.Π
Με όλο το σεβασμό θεωρώ ότι νομοθετείτε χωρίς να έχετε επαφή με το αντικείμενο και την αγορά.το 2008 απαγορεύσατε τα ηλεκτρονικά τσιγάρα με αποτέλεσμα να δημιουργήσετε μια παράνομη αγορά.τα καταστήματα που τα εμπορεύονται λειτουργούν παράνομα έκτοτε και τώρα τα επιβραβεύετε μιας που δε θα ισχύει καμία αδειοδοτηση.εχω περίπτερο και για να είμαι έννομη δεν πουλάω ηλεκτρονικά τσιγάρα, τώρα θα χάσω το δικαίωμα να εμπορεύομαι τα νέα προϊόντα καπνού ασχέτως αν κυκλοφορούν ελεύθερα στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Να ξέρετε ότι αυτό θα είναι άλλη μια γροθιά στο λιανεμπόριο από τη κυβέρνηση. Σκεφτείτε καλά παρακαλώ!!
νομιμοποιείτε κάτι παράνομο μέχρι πρότινος και απαγορεύετε το μέλλον. η λιανική πάλι στο περιθώριο
Γιατί να μην μπορούμε κι εμείς τα περίπτερα να πουλάμε τα προϊόντα μειωμένου κινδύνου???
Είναι διαπιστωμένο εδώ και πολλά χρόνια ότι το τσιγάρο βλάπτει την υγεία γι αυτό και υπερ-φορολογείται πολλές φόρες άδικα. Όταν όμως έρχεται η στιγμή να κυκλοφορίσουν τα νέα καινοτόμα προϊόντα καπνίσματος μετά από χρόνιες μελέτες και έρευνες που αποδεικνύουν πόσο λιγότερο βλαβερό μπορεί να είναι το κάπνισμα και όταν αυτά κυκλοφορούν ήδη στον κόσμο Ε.Ε (στη μία χώρα μετά την άλλη), γιατί και πάλι στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό.
Νομίζω ότι κάποια στιγμή η χώρα αυτή πρέπει να ανοίξει πραγματικά τις πύλες της στην καινοτομία και την επιχειρηματικότητα και να μην προβάλλει γραφειοκρατικά και φορολογικά εμπόδια.
Ειναι μια καλη ευκαιρια για εμας να πουμε στην αγορα του ηλεκτρονικου τσιγαρου!Αυτο ειναι το πιο δικαιο!
είναι δυνατόν να επτρέπουμε το ηλεκτρονικό τσιγάρο και να απαγορεύουμε πιστοποιημένα προίόντα που είναι το μέλλον της αγοράς?
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΟΥ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΤΑΙ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥΠΛΟΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟΘΑΡΡΥΝΤΙΚΗ ! Η ΠΟΛΛΗ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ ΣΚΟΤΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ.
Δεν γνωρίζω άλλο καταναλωτικό προϊόν που να χρειάζεται την έκδοση ΚΥΑ για να κυκλοφορήσει στην αγορά. Γιατί τα νέα προϊόντα καπνού ν χρειάζονται; Ισχύει και για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα αυτή η διάταξη;
EΝΩΣΗ ΚΑΠΝΟΠΩΛΩΝ, ΨΙΛΙΚΩΝ & ΠΕΡΙΠΤΕΡΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΜΕ ΕΔΡΑ ΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Email: iakovou.kon@hotmail.com info@tobacco.com.gr
Κ: 6980406262 – Λ. Σοφού 4,Τ.Κ. 54625,Θεσσαλονίκη, Τ: 2310524446
(δικαστικά αναγνωρισμένο πρωτοβάθμιο επαγγελματικό σωματείο
ν.1712/1987 με αριθμό μητρώου 9008)
Θεσσαλονίκη 10/05/2016
Προς:
• Υπουργό Υγείας
κ Ξανθό Ανδρέα
• Αναπληρωτή Υπουργό Υγείας
κ Πολάκη Παύλο
Από το 2009 που ξεκίνησε η οικονομική κρίση στη χώρα μας χιλιάδες σημεία λιανικής έχουν βάλει λουκέτο σε ολόκληρη την χώρα. Αιτίες είναι κατά κύριο λόγο η φορολογία των τσιγάρων που αποτελούν τον μεγάλο όγκο των πωλήσεων των περιπτέρων και ψιλικών και η αύξηση του λαθρεμπορίου τσιγάρων. Επίσης, η πώληση των τσιγάρων έχει μειωθεί και λόγω της ευρύτατης απήχησης που έχουν πλέον τα μηνύματα για τη βλάβη που προκαλεί το τσιγάρο στην υγεία.
Τα νέα προϊόντα καπνού που ενδεχομένως προκαλούν μικρότερη βλάβη αποτελούν το μέλλον της καπνοβιομηχανίας και κατά συνέπεια του κλάδου μας. Η Οδηγία για τα καπνικά προϊόντα με τις διατάξεις της για την πώληση των νέων προϊόντων καπνού μας έδινε μια ελπίδα και περιμέναμε την ενσωμάτωσή της ώστε να υπάρξει και στη χώρα μας κατάλληλη νομοθεσία για να μπορέσουμε άμεσα να πουλήσουμε στην ελληνική αγορά τα προϊόντα αυτά, που κυκλοφορούν ήδη σε άλλες χώρες μέσω της παραδοσιακής αλυσίδας του λιανεμπορίου.
Με έκπληξη διαπιστώνουμε ότι το άρθρο 20 το υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, που ενσωματώνει στην ελληνική έννομη τάξη το άρθρο 19 της οδηγίας, δημιουργεί μια πολύπλοκη γραφειοκρατική διαδικασία και επιβάλει την αδειοδότηση – και μάλιστα κατόπιν της έκδοσης Κοινής Υπουργικής Απόφασης! που όλοι γνωρίζουμε πόσος χρόνος μπορεί να χρειαστεί για να εκδοθεί – προκειμένου να κυκλοφορήσουν νέα προϊόντα καπνού στην αγορά!
Ο τρόπος με τον οποίο αυτό το άρθρο είναι διατυπωμένο οδηγεί σε άλλο ένα σοβαρότατο χτύπημα κατά των περίπτερων και των ψιλικών. Μας στερεί τη δυνατότητα να εμπορευόμαστε τα νέα προϊόντα καπνού, δηλαδή τα προϊόντα που μπορούν να μας κάνουν να σταθούμε στα πόδια μας τα επόμενα χρόνια, αφού πολύ δύσκολα θα μπορέσουν να ξεπεραστούν τόσα γραφειοκρατικά εμπόδια που προβλέπονται για να μπουν στην αγορά.
Μας είναι πολύ δύσκολο να καταλάβουμε για ποιον λόγο το Υπουργείο επιλέγει αυτή την προσέγγιση, όντας βασιλικότερο του βασιλέως, δηλαδή εισάγοντας μία διάταξη που είναι κατά πολύ αυστηρότερη και κατά πολύ πολυπλοκότερη από την αρχική διάταξη της ευρωπαϊκής οδηγίας. Την ίδια στιγμή μάλιστα, που καμία τέτοια διαδικασία δεν προβλέπεται ούτε για τα παραδοσιακά προϊόντα καπνού, ούτε βεβαίως για τα βασικά ανταγωνιστικά προϊόντα των νέων προϊόντων καπνού, που είναι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα.
Σε όλες σχεδόν τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα νέα προϊόντα καπνού θα κυκλοφορούν ελεύθερα με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία (χωρίς πολύπλοκες διαδικασίες αδειοδότησης) και μόνο η Ελλάδα θα μείνει και πάλι πίσω. Την ίδια στιγμή, τα ηλεκτρονικά τσιγάρα θα πωλούνται στην αγορά μετά από μια απλή κοινοποίηση και χωρίς καμία άδεια. Τα καταστήματα ηλεκτρονικών τσιγάρων, που από το 2008 λειτουργούν παράνομα θα μπορούν τώρα να συνεχίσουν να πωλούν νόμιμα τα προϊόντα τους χωρίς πολύπλοκες διαδικασίες και χρονοβόρες αδειοδοτήσεις και εμείς οι λιανέμποροι που δεν πουλάμε ηλεκτρονικά τσιγάρα και που τόσα χρόνια δίνουμε μάχη επιβίωσης με τους φόρους, το λαθρεμπόριο και την κρίση θα χάσουμε την ευκαιρία ή θα καθυστερήσουμε πολύ να εμπορευόμαστε τα νέα προϊόντα καπνού.
Αυτό κατά τη γνώμη μας αποτελεί αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα υπέρ των ηλεκτρονικών τσιγάρων, χωρίς να αιτιολογείται από κανένα λόγο που να έχει να κάνει με την δημόσια υγεία. Άλλωστε, αν η προστασία της δημόσια υγείας ήταν το ζητούμενο, τότε γιατί η ίδια η Ε.Ε. με την οδηγίας της δεν προέβλεψε μία αυστηρότερη διαδικασία από την απλή διαδικασία κοινοποίησης που προβλέπει το ψηφισμένο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (!) άρθρο 19 της οδηγίας;
Αυτό που ζητάμε είναι να αφήσετε τις διατάξεις της Οδηγίας όπως έχουν εγκριθεί από όλα τα αρμόδια όργανα της ΕΕ και έχουν αξιολογηθεί επί μήνες από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕ, δηλαδή την διαδικασία της απλής κοινοποίησης με έλεγχο των προϊόντων αυτών 6 μήνες πριν κυκλοφορήσουν στην αγορά.
Με τιμή
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Κωνσταντίνος Ιακώβου Βασίλης Μπαλούκας
Το 2008 απαγορεύτηκαν τα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί μια παράνομη αγορά, όπου ο καθένα έκανε ό,τι ήθελε και το κράτος παρέμενε αμέτοχο. Τώρα πάτε να κάνετε σχεδόν το ίδιο με τα νέα προϊόντα καπνού με αυτήν την διάταξη που τα περνάει μέσα από καθεστώς αδειοδότησης, λες και είναι φάρμακα. Ακούει κανείς;
ΓΙΑ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ Η ΕΛΛΑΔΑ ΠΑΕΙ ΠΙΣΩ ΚΙ ΟΧΙ ΜΠΡΟΣΤΑ. Η ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΒΛΑΒΕΡΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ.
Γιατί τα τσιγάρα να κυκλοφορούν ελεύθερα ενώ τα προϊόντα μειωμένου κινδύνου να θέλουν ειδική υπουργική απόφαση???
Κανένα καταναλωτικό προϊόν δεν χρειάζεται την έκδοση ΚΥΑ για να κυκλοφορήσει στην αγορά. Γιατί τα νέα προϊόντα καπνού να χρειάζονται ; Αυτή η δίαταξη ισχύει και για το ηλεκτρονικό τσιγάρο ;
Είναι παράλογο εν έτη 2016 να μην μπορούν να κυκλοφορήσουν νέα πρωτοποριακά προϊόντα, λιγότερο βλαβερά και χωρίς καύση χωρίς να συμμετέχουν στον κυκεώνα της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα! Ας προοδεύσουμε επιτέλους και ας δεχτούμε κάτι νέο!
Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα ήδη έχουν πλήξει το λιανεμπόριο. Με αυτό το άρθρο πλήττονται ακόμα μια φορά τα περίπτερα μιας και δε θα μπορούμε κι εμείς να εμπορευόμαστε νέα προϊόντα όπως σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη!
Το άρθρο σκοτώνει τα περίπτερα και τα ψιλικά. Γιατί μας στερείτε ουσιαστικά τη δυνατότητα να εμπορευόμαστε τα νέα προϊόντα καπνού??
Η διαδικασία που περιγράφεται στο άρθρο είναι υπερβολικά περίπλοκη για ένα νέο προϊόν. Τόση γραφειοκρατία σκοτώνει την αγορά αντί να τη βοηθά!!
Τα καταστήματα που πωλούν ηλεκτρονικά τσιγάρα είναι παράνομα καθώς δεν υπάρχει νομοθεσία, και με την παραπάνω διάταξη επιβραβεύονται από πάνω.
Δεν υπάρχει άλλη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που να συμβαίνει κάτι αντίστοιχο αφού με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία τα νέα προϊόντα καπνού θα κυκλοφορούν ελεύθερα εκτός από τη χώρα μας!
Για ακόμη μια φορά είμαστε πίσω αφού τέτοιες ρυθμίσεις είναι απαγορευτικές για την κυκλοφορία νέων προϊόντων καπνού στην αγορά.
Θα πρότεινα να αλλάξει σύντομα αυτό καθώς οι Έλληνες έχουν δικαίωμα σε λιγότερο βλαβερά καπνικά προϊόντα για την υγεία από τα τσιγάρα!!!!!!!
Με την διάταξη αυτή επιβραβεύονται μόνο τα καταστήματα ηλεκτρονικών τσιγάρων, που από το 2008 λειτουργούν ΠΑΡΑΝΟΜΑ. Άλλη μία γροθιά στο λιανεμπόριο από την κυβέρνηση μετά την νέα αύξηση στους φόρους. Το άρθρο αυτό σκοτώνει, τα περίπτερα και τα ψιλικά. Η πιο αλλοπρόσαλλη διάταξη που έχω δει σε νόμο!!!!
Άλλη μια γροθιά στη λιανική!
Στερείτε τη δυνατότητα στους λιανέμπορους να διανέμουν τα νέα προϊόντα καπνου που θα κατακτήσουν την παγκόσμια αγορα…
Τι καταφέρατε;
Πάλι πίσω η Ελλαδίτσα…
Μετά απο όλες αυτές τις αυξημένες αλλαγές στην φορολογία και με την νέα αύξηση του λαθρεμπορίου που θα ακολουθήσει, τώρα επιχειρείτε να αποκλείσετε και αυτά τα νέα προϊόντα καπνού που θα βοηθούσαν την κατάσταση! Δηλαδή να σπρώξετε ακόμα ένα βήμα πιο κάτω το περίπτερο.
Μόνο στην Ελλάδα τέτοια γραφειοκρατία!
Ο παραλογισμος στο μεγαλειο του. Ακομη μια φορα η χωρα μας ακολουθει τελευταια τις εξελιξεις και οι καταναλωτες της θα θα εχουν το ΔΙΚΑΙΩΜΑ να απολαμβανουν καινοτομα προιοντα.
Όλα τα τρελά εδώ!!! Δηλαδή τα τσιγάρα που το γράφουν επάνω πόσο βλαβερά είναι μπορούν να κυκλοφορούν στην αγορά ενώ τα νέα προιόντα που είναι καλύτερα για τους καπνιστές , δηλαδή καταναλωτές χρειάζονται έγκριση με ΚΥΑ!!! Όχι στην δυνατότητα επιλογής !
Πρώτα οι νέες αυξήσεις από τους φόρους που φέρνει η περιβόητη αξιολόγηση στη συνέχεια θα ακολουθήσει νέα αύξηση του λαθρεμπορίου!!!Πέρα αυτών με αυτή τη διάταξη θα αποκλείσετε τα νέα προϊόντα καπνού από την αγορά. Συνεπώς θα δώσετε άλλη μια γροθιά στο λιανεμπόριο!
Θεωρώ ακράδαντα ότι πρέπει να απλοποιηθεί η διαδικασία που περιγράφεται στο άρθρο. Η πολλή γραφειοκρατία σκοτώνει την αγορά.
Όταν απαγορεύτηκαν τα ηλεκτρονικά τσιγάρα στο παρελθόν το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί μια παράνομη αγορά, όπου ο καθένας έκανε ό,τι να είναι και το κράτος παρέμενε αμέτοχο. Τώρα τι πάτε να κάνετε με τα νέα προϊόντα καπνού με αυτήν την διάταξη που τα περνάει μέσα από καθεστώς αδειοδότησης. Πρεπει να το σκεφτείτε καλά πριν σκοτωσετε άλλη μια φορά την αγορά.
Διαφωνω πληρως με αυτη τη θεσμοθετηση. Η λιανικη θα πεθανει.
Σε όλες σχεδόν τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα νέα προϊόντα καπνού θα κυκλοφορούν ελεύθερα με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία και μόνο η Ελλάδα θα μείνει και πάλι πίσω.
Η διαδικασία της αδειοδότησης των νέων προϊόντων καπνού δεν έχει καμία λογική δεδομένου ότι τα τσιγάρα θα εξακολουθήσουν κυκλοφορούν ελεύθερα στην αγορά ενώ τα κατά πολύ λιγότερο βλαβερά νέα προϊόντα καπνού, για να κυκλοφορήσουν στην αγορά θα χρειάζεται πρώτα να περάσουν από διαδικασία αδειοδότησης, η οποία μάλιστα θα χρειάζεται και Κοινή Υπουργική Απόφαση για να ολοκληρωθεί!
Μετά τις νέες αυξήσεις από τους φόρους που φέρνει η περιβόητη αξιολόγηση και την νέα αύξηση του λαθρεμπορίου που θα ακολουθήσει, τώρα επιχειρείτε να αποκλείσετε με αυτή τη διάταξη και τα νέα προϊόντα καπνού από την αγορά. Δηλαδή να δώσετε άλλη μια γροθιά στα περιπτερα.
ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΚΑΠΝΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ