Η Υπηρεσία στην οποία κατατίθενται οι αιτήσεις και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την έκδοση του ΒΥΑ ορίζονται τα ΚΕΠ. Η αποφασιστική αρμοδιότητα ανήκει στις Υπηρεσίες Πρόνοιας των Δήμων, στις οποίες αποστέλλονται τα απαραίτητα δικαιολογητικά από τα ΚΕΠ.
1. Γενικά δικαιολογητικά:
Α. Κατατίθεται από τον αιτούντα σε οποιοδήποτε κατάστημα ΚΕΠ:
1) Αίτηση σε έντυπο που χορηγείται από την αρμόδια Υπηρεσία, στην οποία θα επισυνάπτονται:
α. δύο (2) φωτογραφίες (δεν απαιτείται σε περίπτωση ανανέωσης),
β. φωτοαντίγραφο ταυτότητας (ή διαβατηρίου) ή του ισχύοντος νομιμοποιητικού εγγράφου διαμονής τους,
γ. υπεύθυνη δήλωση του Ν.1599/1986, στην οποία θα βεβαιώνεται ότι ο αιτών είναι ανασφάλιστος και δεν δικαιούται ασφάλιση άμεσα ή έμμεσα από άλλο μέλος της οικογένειας, δεν διαθέτει ιδιωτική ασφάλιση, με την επιφύλαξη της παρ. 3 του άρθρου 2, θα δηλώνεται ο τελευταίος ασφαλιστικός φορέας και ότι σε περίπτωση που αλλάξει η ασφαλιστική του κατάσταση θα δηλωθεί αμέσως και θα επιστραφεί το βιβλιάριο στην εκδούσα Αρχή.
Β. Αναζητούνται αυτεπάγγελτα από τα ΚΕΠ: (κατά τις διατάξεις των α.5 Ν.3242/2004 και α. 16 Ν.3448/2006, καθώς και των εκάστοτε ισχυουσών Κ.Υ.Α.)
1) Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης.
2) Βεβαίωση μόνιμης κατοικίας από τον οικείο Δήμο. Εναλλακτικά ή σε περίπτωση πρόσφατης μετοίκησης, άλλο αποδεικτικό μόνιμης κατοικίας, όπως λογαριασμός παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας ή μισθωτήριο συμβόλαιο νομίμως κατατεθειμένο, τα οποία προσκομίζονται από τον αιτούντα. Σε περίπτωση φιλοξενίας από γονέα ή από τρίτο άτομο απαραίτητο είναι επικυρωμένο φωτοαντίγραφο ταυτότητας ή διαβατηρίου ή άδειας διαμονής του φιλοξενούντος, καθώς και υπεύθυνη δήλωση του Ν.1599/86 και από τους δύο, όπου να δηλώνεται η φιλοξενία του αιτούντος θεωρημένη για το γνήσιο των υπογραφών.
3) Μέσω του συστήματος ΑΤΛΑΣ της ΗΔΙΚΑ Α.Ε. πιστοποιείται η ασφαλιστική ικανότητα του αιτούντος και των μελών της οικογένειάς του, καθώς και κάθε μεταβολή αυτής.
Πρόσβαση στην ανωτέρω ηλεκτρονική εφαρμογή έχουν αποκλειστικά οι εξουσιοδοτημένοι προς τούτο αρμόδιοι υπάλληλοι των ΚΕΠ.
2. Εξαιρέσεις από την υποβολή γενικών δικαιολογητικών:
1) Εξαιρούνται από την υποχρέωση υποβολής αποδεικτικού μόνιμης κατοικίας, καθώς και οποιουδήποτε άλλου δικαιολογητικού είναι αντικειμενικά αδύνατο να προσκομιστεί, όσοι βρίσκονται σε κατάσταση ένδειας και διαμένουν σε εξωτερικούς ή δημόσιους χώρους ή φιλοξενούνται προσωρινά σε Ξενώνες Ύπνου ή σε Κοινωνικούς Ξενώνες Βραχυχρόνιας Φιλοξενίας. Το ανωτέρω πιστοποιείται με έκθεση κοινωνικής έρευνας ή με βεβαίωση από δομή παροχής υπηρεσιών σε αστέγους (Ξενώνας Ύπνου, Κοινωνικός Ξενώνας Βραχυχρόνιας Φιλοξενίας, Ανοικτό Κέντρο Ημέρας Αστέγων).
2) Οι αιτούντες διεθνή προστασία, λόγω αντικειμενικής αδυναμίας προσκόμισης των απαιτούμενων δικαιολογητικών και άμεσης ανάγκης πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας με την είσοδό τους στη χώρα, έχουν τη δυνατότητα νοσηλευτικής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης με την άμεση επίδειξη του δελτίου αιτούντος διεθνούς προστασίας ή δελτίου αιτήσαντος άσυλο αλλοδαπού έως την έκδοση της απόφασης επί του αιτήματός τους και το ανώτερο για ένα χρόνο από την ημερομηνία έκδοσης του δελτίου. Μετά την παρέλευση ενός (1) έτους και εφόσον η αίτηση εκκρεμεί, εκδίδουν ΒΥΑ τηρουμένων των γενικών προϋποθέσεων και εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης όποιου δικαιολογητικού κριθεί αντικειμενικά αδύνατο από την Υπηρεσία να προσκομιστεί.
3) Εφόσον για την ανανέωση άδειας διαμονής απαιτείται η ύπαρξη ασφάλισης υγείας, το ΒΥΑ μπορεί να εκδοθεί και να χρησιμοποιηθεί ως δικαιολογητικό για την κατάθεση του αιτήματος ανανέωσης της άδειας αποκλειστικά στις περιπτώσεις των κατηγοριών του Άρθρου 3, περιπτώσεις 3, 5-10, 13 & 14.
3. Ειδικά δικαιολογητικά για επιμέρους κατηγορίες δικαιούχων:
1) Για την κατηγορία 1 του α. 3 (ομογενείς): Αντίγραφο «Ειδικού Δελτίου Ταυτότητας Ομογενούς ή βεβαίωσης κατάθεσης δικαιολογητικών για απόκτηση ελληνικής ιθαγένειας.
2) Για την κατηγορία 2 του α. 3: Αντίγραφο ισχύοντος νομιμοποιητικού εγγράφου παραμονής.
3) Για την κατηγορία 3 του α. 3: Αντίγραφο «Ειδικού Δελτίου Ταυτότητας Αλλοδαπού Πολιτικού Φυγάδα» και «Άδεια Παραμονής Αλλοδαπού» ή «Άδειας διαμονής Δικαιούχου Διεθνούς Προστασίας – Πρόσφυγας» ή «Ειδικού Δελτίου υπό ανοχή διαμονής αλλοδαπού που δεν έχει αναγνωρισθεί ως πρόσφυγας», με ειδική σήμανση «επικουρική προστασία» ή «Άδειας διαμονής Δικαιούχου Διεθνούς Προστασίας – Επικουρική Προστασία» ή «Δελτίου Ταυτότητας Ανιθαγενούς»
4) Για την κατηγορία 4 του α. 3: Δήλωση διακοπής της επαγγελματικής τους δραστηριότητας στη Δ.Ο.Υ. ή δήλωση αδράνειας από τη Δ.Ο.Υ.
5) Για την κατηγορία 5 του α. 3: Κατά περίπτωση, βεβαίωση του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας ή άλλου ιδρύματος ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που φιλοξενεί ή έχει κάνει την αναδοχή ή η απόφαση διορισμού Επιτρόπου ή η δικαστική απόφαση ανάθεσης της επιμέλειας ανηλίκου αντίστοιχα. Σε περίπτωση κατά την οποία οι διαδικασίες ανάθεσης της επιμέλειας ανηλίκου βρίσκονται εν εξελίξει ή δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη για οποιοδήποτε λόγο, αλλά διαπιστώνεται από την Κοινωνική Υπηρεσία ότι η πραγματική φροντίδα του ανηλίκου δεν ασκείται από τους γονείς αλλά από τρίτους (π.χ. πλησιέστερους συγγενείς) απαιτείται έκθεση κοινωνικής έρευνας, καθώς και υποχρέωση της Κοινωνικής Υπηρεσίας να προχωρήσει στην έναρξη των προβλεπόμενων διαδικασιών ανάθεσης της επιμέλειας κατά το συμφέρον του ανηλίκου.
6) Για την κατηγορία 6 του α. 3: Βεβαίωση του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας ή άλλου ιδρύματος ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που φιλοξενεί.
7) Για την κατηγορία 7 του α. 3: Ιατρική γνωμάτευση από πανεπιστημιακή Κλινική, Νοσηλευτικό Ίδρυμα ή Κέντρο Υγείας του Ε.Σ.Υ.
8) Για την κατηγορία 8 του α. 3: Γνωμάτευση από Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας για ΑμΕΑ 67% και άνω ή Ιατρική γνωμάτευση από πανεπιστημιακή Κλινική, Νοσηλευτικό Ίδρυμα ή Κέντρο Υγείας του Ε.Σ.Υ. για την ανάγκη νοσηλείας ή συνεχούς ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
9) Για την κατηγορία 9 του α. 3: Βεβαίωση ή πιστοποιητικό από τον αρμόδιο φορέα που αναπτύσσει τα εν λόγω προγράμματα που να βεβαιώνεται η συμμετοχή τους σε αυτά.
10) Για την κατηγορία 10 του α. 3: Αντίγραφο «Ειδικού Δελτίου υπό ανοχή διαμονής αλλοδαπού που δεν έχει αναγνωριστεί ως πρόσφυγας» ή «Άδειας διαμονής για ανθρωπιστικούς ή εξαιρετικούς λόγους».
11) Για την κατηγορία 11 του α. 3: Αντίγραφο «Ειδικού Δελτίου Αιτούντος Άσυλο Αλλοδαπού» ή «Δελτίου Αιτούντος Διεθνούς Προστασίας»,
12) Για την κατηγορία 12 του α. 3: Βεβαίωση από την οικεία Αρχή, στην οποία θα αναγράφεται ρητά ο χρόνος προστασίας και αρωγής,
13) Για την κατηγορία 13 του α. 3: Βεβαίωση από το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας,
14) Για την κατηγορία 14 του α. 3: Βεβαίωση από τα Σωματεία λογοτεχνών «Εταιρεία Συγγραφέων», «Ένωση Ελλήνων Λογοτεχνών», «Εθνική Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών», «Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών», «Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων», «Ενωτική Πορεία Συγγραφέων», «Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών», «Διεθνής Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών», «Ελληνική Εταιρεία Γιατρών Λογοτεχνών», «Σύνδεσμος Ιστορικών Συγγραφέων», «Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου», «Λογοτεχνική Γυναικεία Συντροφιά», «Εταιρεία Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης», «Ένωση Λογοτεχνών Βορείου Ελλάδας», «Πανελλήνια Ένωση Συνεργασίας Νέων Λογοτεχνών», «Εταιρεία Γραμμάτων και Τεχνών Πειραιά», «Φιλολογική Στέγη Πειραιώς», «Ελληνική Εταιρεία Μεταφραστών Λογοτεχνίας», «Σύλλογος Μεταφραστών Επιμελητών Διορθωτών»,
15) Για την κατηγορία 15 του α. 3: Βεβαίωση από την Ένωση Μουσικών Ελλάδας,
16) Για την κατηγορία 16 του α. 3: Βεβαίωση της Μονής ή της Ιεράς Μονής Σινά ή του Επιτρόπου του Επίσημου Μετοχίου Αθηνών ότι υπηρετούν σε αυτήν ή βεβαίωση του Πατριαρχείου που υπηρετούν,
17) Για την κατηγορία 17 του α. 3: Βεβαίωση από την οικεία Αρχή για την ιδιότητα του συνταξιοδοτημένου αγωνιστή Εθνικής Αντίστασης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.1543/1985, ενώ σε περίπτωση θανάτου του, ότι η σύζυγος, τα τέκνα του ή η άγαμη αδελφή του συνταξιοδοτούνται λόγω του θανάτου αυτού με βάση τις ανωτέρω διατάξεις.
18) Για την κατηγορία 18 του α. 3: Βεβαίωση του εκάστοτε οικείου σωφρονιστικού καταστήματος, του ιδρύματος αγωγής ή της στέγης φιλοξενίας.
19) Για την κατηγορία 19 του α.3: Γραπτή βεβαίωση απόφασης αναβολής απομάκρυνσης κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ.4 του άρθρου 24 του Ν 3907/2011(ΦΕΚ 7 Α/26.1.2011).
‘Αρθρο 4 παρ.2 περ.2 να συμπληρωθεί όπου αναφέρεται «επίδειξη του δελτίου αιτούντος κλπ» να προστεθεί «είτε η επίδειξη των εγγράφων της παραγράφου 3 περίπτωση 11»
Άρθρο 4 παρ.3 περ.3) να συμπληρωθεί στο τέλος «ή βεβαίωση ότι εκκρεμεί η έκδοση απόφασης επί αιτήσεως ανανέωσης του καθεστώτος τους διεθνούς προστασίας , ή επί ενδικοφανούς προσφυγής ή ενδίκου μέσου κατά απορριπτικής της αιτήσεως ανανέωσης απόφασης ή κατά τον χρόνο κατά τον οποίον υπάρχει δικαίωμα ενδικοφανούς προσφυγής ή ενδίκου μέσου»
Άρθρο 4 παρ.3 περ.10) να συμπληρωθεί στο τέλος « ή βεβαίωση ότι εκκρεμεί η έκδοση απόφασης επί αιτήσεως ανανέωσης του καθεστώτος τους διεθνούς προστασίας , ή επί ενδικοφανούς προσφυγής ή ενδίκου μέσου κατά απορριπτικής της αιτήσεως ανανέωσης απόφασης ή κατά τον χρόνο κατά τον οποίον υπάρχει δικαίωμα ενδικοφανούς προσφυγής ή ενδίκου μέσου»
Αρθρο 4 παρ.3 περ 11) να συμπληρωθεί στο τέλος « βεβαίωση ότι έχει εκδηλωθεί η βούληση υποβολής αιτήματος διεθνούς προστασίας ή βεβαίωση ότι εκκρεμεί απόφαση επί εκπρόθεσμης προσφυγής ή απόφαση επί της αίτησης ακύρωσης κατά της απόφασης της Επιτροπής Προσφυγών».
Άρθρο 4. παρ.3.4
Δεν είναι πάντα εφικτό για τους ασφαλισμένους –ανασφάλιστους του ΟΑΕΕ να προβούν σε δήλωση αδράνειας στην εφορία (πόσο δε μάλλον για παύση) και θα πρέπει να αφαιρεθεί γιατί έτσι αποκλείονται οι περισσότεροι.
Οι υπηρεσίες της Πρόνοιας μπορεί να έχουν ασχοληθεί με το θέμα της ασφάλισης, ώστε να υπάρχει η εμπειρία, ωστόσο μετά τα σημερινά δεδομένο στο σύνολό τους είναι ελλιπείς στην στελέχωσή τους, σε πολλές περιπτώσεις σε μεγάλο βαθμό, όπου π.χ. ένας υπάλληλος πρέπει να εξυπηρετήσει το κοινό και να λάβει τις αιτήσεις, να εκδώσει τα σχετικά πρακτικά και αποφάσεις και να θεωρεί τα βιβλιάρια. Επίσης η πληθώρα των αντικειμένων έχει γίνει ήδη μεγάλη, τόσο ως προς τα είδη, όσο και ως προς τον αριθμό των δικαιούχων. Τα ΚΕΠ από την άλλη, έχουν καλύτερη δυνατότητα λόγω του μεγάλου εύρους ωραρίου εξυπηρέτησης, της τοπικής προσβασιμότητας και της στελέχωσής τους με επιπλέον προσωπικό, αν αυτό απαιτηθεί. Τυχόν γραφειοκρατικά προβλήματα π.χ. όπως με το θέμα του δικαιολογητικού μόνιμης κατοικίας μπορούν να λυθούν άμεσα με αντίστοιχη πρόβλεψη πιο ευέλικτων δικαιολογητικών (π.χ. τελευταίο εκκαθαριστικό).
Άρθρο 4: Γενικά Δικαιολογητικά
Στην πρώτη παράγραφο του άρθρου 4 όπου καθορίζεται ότι «Η Υπηρεσία στην οποία κατατίθενται οι αιτήσεις και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την έκδοση του ΒΥΑ ορίζονται τα ΚΕΠ. Η αποφασιστική αρμοδιότητα ανήκει στις Υπηρεσίες Πρόνοιας των Δήμων, στις οποίες αποστέλλονται τα απαραίτητα δικαιολογητικά από τα ΚΕΠ» να προβλεφθεί το δικαίωμα υποβολής αίτησης και η εξέταση του αιτήματος από την Πρόνοια στην οποία είναι μόνιμος/η κάτοικος ο/η αιτών/ούσα. Για τους αιτούντες/ούσες που δεν έχουν μόνιμη κατοικία να καθοριστεί το δικαίωμα υποβολής αίτησης σε μία και μόνο Πρόνοια με ευθύνη των ΚΕΠ ως αρμόδια αρχή διαβίβασης του αιτήματος.
Παράγραφος. 3: Ειδικά δικαιολογητικά για επιμέρους κατηγορίες δικαιούχων
Στην περ. 8: Να διορθωθεί το ποσοστό αναπηρίας σύμφωνα με την πρότασή μας στο άρθρο 1 και να προστεθεί: «…………………..για ΑμεΑ 50% και άνω και Ιατρική Γνωμάτευση Υγειονομικών Επιτροπών Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας και Υγειονομικών Επιτροπών προ ιδρύσεως ΚΕΠΑ (Υγειονομικές Επιτροπές Νομαρχίας, ΑΣΥΕ, ΑΝΥΕ, ΑΑΥΕ κ.λπ) εφόσον οι Γνωματεύσεις είναι σε ισχύ………………………»
Στην προτεινόμενη περ. 20 (βλ άρθρο 1 του εγγράφου μας) να προστεθούν τα ακόλουθα δικαιολογητικά ως εξής: «Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης ή γνωμάτευση από Δημόσιο Νοσοκομείο ή Κέντρο Υγείας ή ΚΕΠΑ από το οποίο να προκύπτει η αναπηρία/χρόνια πάθηση του προστατευόμενου μέλους τους».
Στα δικαιολογητικά που πρέπει να αναζητηθούν αυτεπάγγελτα από τα ΚΕΠ αναφέρεται και η Βεβαίωση Μόνιμης Κατοικίας.
Σημειώνουμε ότι για να εκδοθεί η συγκεκριμένη Βεβαίωση θα πρέπει να ακολουθηθεί η παρακάτω χρονοβόρα και σχετικά περίπλοκη διαδικασία:
1. Να προσκομίσει ο πολίτης τα εκκαθαριστικά των δύο τελευταίων ετών.
2. Αυτά να σταλούν με φαξ στα Δημοτολόγια του οικείου Δήμου.
3. Ο δήμος να εκδώσει και να αποστείλει την Βεβαίωση στο ΚΕΠ.
Η παραπάνω διαδικασία θα προκαλέσει, πέραν της μεγάλης καθυστέρησης στη διαδικασία έκδοσης του Βιβλιαρίου, σπατάλη πόρων, άνευ λόγου απασχόληση του προσωπικού των Δημοτολογίων και των ΚΕΠ και φυσικά ταλαιπωρία του πολίτη.
Εξάλλου, η βεβαίωση αυτή είναι άχρηστη μια και η μόνιμη κατοικία φαίνεται στο εκκαθαριστικό του καθενός (εξάλλου αυτό χρησιμοποιείται από τα Δημοτολόγια σαν δικαιολογητικό για να εκδώσουν την Βεβαίωση).
Προτείνουμε λοιπόν, για την αποφυγή των παραπάνω, να αντικατασταθεί από απλή φωτοτυπία του τελευταίου εκκαθαριστικού.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΒΙΒΛΙΑΡΙΟΥ ΒΥΕ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ.ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΙΚΟ ΟΥΤΕ ΗΘΙΚΟ, ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ Η ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΝΑ ΤΟΥ ΧΟΡΗΓΕΙ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΒΥΕ ΛΕΣ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΑΝΑΓΚΗ.
Επιθυμώ να τονίσω ότι το γεγονός της πιστοποίησης της διαδικασίας έκδοσης – θεώρησης των ΒΥΑ το 2015 κατά την γνώμη αποτελεί την επανάσταση του αυτονόητου. Πράγματι η διαδικασία αυτή που ήταν ανέκαθεν η πρώτη σε ζήτηση στις κοινωνικές υπηρεσίες, παλαιότερα των Νομαρχιών και σήμερα των Δήμων, δεν ήταν πιστοποιημένη μέχρι σήμερα στα ΚΕΠ. Μάλιστα πρέπει να τονισθεί ότι επειδή η διαδικασία αυτή με τον Καλλικράτη μεταβιβάστηκε από τις πρώτες σε όλους τους Δήμους , οι τελευταίοι σχημάτισαν τις κοινωνικές υπηρεσίες τους (στις περισσότερες περιπτώσεις) για τον λόγο αυτό και τις στέγασαν όπου βρήκαν κατάλληλους χώρους (π.χ. πρώην κοινοτικά καταστήματα). Αποτέλεσμα ήταν οι πολίτες – ανασφάλιστοι και οικονομικά αδύνατοι – να ταξιδεύουν και να ξαναταξιδεύουν, περνώντας ανάμεσα από χωριά και χωριουδάκια ώστε να πάνε να ανανεώσουν τα ΒΥΑ. Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί η διαδικασία χορήγησης ενός προνοιακού επιδόματος που αφορούσε ευτυχώς μερικές δεκάδες δικαιούχους στους περισσότερους Νομούς, ήταν πιστοποιημένη στα ΚΕΠ και όχι η διαδικασία έκδοσης και θεώρησης ΒΥΑ που αφορούσε χιλιάδες δικαιούχους. Προφανώς η διαδικασία πρέπει να διεκπεραιώνεται ταχύτατα και χωρίς ταλαιπωρία για τους πολίτες και εδώ θα βαρύνει πολύ πόσο μεγάλο θα είναι το μέρος της διαδικασίας που θα διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά
Η πρόσβαση στο σύστημα ΑΤΛΑΣ της ΗΔΙΚΑ Α.Ε. πρέπει να δοθεί και για πιστοποιημένους χρήστες των κοινωνικών υπηρεσιών των Δήμων που θα εκδίδουν – θα ανανεώνουν τις αποφάσεις για τα ΒΥΑ και ιδίως για της υπηρεσίες των Δήμων της έδρας του Νομού οι οποίες το έχουν ανάγκη ΑΠΟΛΥΤΗ λόγω πληρωμής των επιδομάτων κοινωνικής πρόνοιας σε όλους τους δικαιούχους του κάθε Νομού
Οι δικαιούχοι της παρ. 4 του άρθρου 3 μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και ασφαλισμένοι στον Οργανισμό Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών (Ο.Α.Ε.Ε.) οι οποίοι έχουν οφειλές, στην ουσία εξαιρούνται από οποιαδήποτε παροχή υγείας, καθότι στα ειδικά δικαιολογητικά που προβλέπονται στη παρ. 3.4 του άρθρου 4, χρειάζεται δήλωση διακοπής της επαγγελματικής τους δραστηριότητας στη Δ.Ο.Υ. ή δήλωση αδράνειας από τη Δ.Ο.Υ..
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι, κανένας εν ενεργεία ελεύθερος επαγγελματίας και ούτε φυσικά τα μέλη των οικογενειών του, ο οποίος έχει οφειλές στο ασφαλιστικό μας ταμείο, δεν μπορεί να συμπεριληφθεί στη σημαντικότατη και θετικότατη αυτή ρύθμιση.
Δεδομένου του υψηλότατου αριθμού (πάνω από τριακόσιες χιλιάδες) των ενεργών ελεύθερων επαγγελματιών που οφείλουν σήμερα στον Ο.Α.Ε.Ε., θεωρούμε ότι θα έπρεπε να εντάσσονται όλοι, με τους ίδιους ακριβώς όρους που εντάσσονται και οι υπόλοιποι δικαιούχοι, έστω και με κριτήρια πραγματικού εισοδήματος
Οι δικαιούχοι της παρ. 4 του άρθρου 3 μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και οι ασφαλισμένοι στον Οργανισμό Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών (Ο.Α.Ε.Ε.) οι οποίοι έχουν οφειλές, στην ουσία εξαιρούνται από οποιαδήποτε παροχή υγείας, καθότι στα ειδικά δικαιολογητικά που προβλέπονται στη παρ. 3.4 του άρθρου 4, χρειάζεται δήλωση διακοπής της επαγγελματικής τους δραστηριότητας στη Δ.Ο.Υ. ή δήλωση αδράνειας από τη Δ.Ο.Υ..
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι, κανένας εν ενεργεία ελεύθερος επαγγελματίας και ούτε φυσικά τα μέλη των οικογενειών του, ο οποίος έχει οφειλές στον Ο.Α.Ε.Ε., δεν μπορεί να συμπεριληφθεί στη σημαντικότατη και θετικότατη αυτή ρύθμιση.
Δεδομένου του υψηλότατου αριθμού (πάνω από τριακόσιες χιλιάδες) των ενεργών ελεύθερων επαγγελματιών που οφείλουν σήμερα στον Ο.Α.Ε.Ε., θεωρούμε ότι θα έπρεπε να εντάσσονται όλοι, με τους ίδιους ακριβώς όρους που εντάσσονται και οι υπόλοιποι δικαιούχοι, έστω και με κριτήρια πραγματικού εισοδήματος
Σε τι θα εξυπηρετήσει η κατάθεση των δικαιολογητικών για ΒΥΕ στα ΚΕΠ, όταν η αποφασιστική αρμοδιότητα παραμένει στις Διευθύνσεις Πρόνοιας και ουσιαστικά τα ΚΕΠ θα είναι μια υπηρεσία που απλώς θα διαβιβάζει τα δικαιολογητικά στην αρμόδια υπηρεσία; Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα η διαδικασία που τώρα κάνει να διεκπεραιωθεί 4 μήνες, να χρειάζεται μέσω ΚΕΠ 5 και πλέον μήνες.Για παράδειγμα σας αναφέρω την ανανέωση άδειας οδήγησης που μέσω ΚΕΠ χρειάζεται αυτή την στιγμή τουλάχιστον τέσσερις μήνες, ενώ αν απευθυνθείς στις Διευθύνσεις Μεταφορών κάνει το πολύ δύο μήνες.Τα ΚΕΠ είναι ένας χώρος όπου μπορεί να εφαρμοστεί με άριστα αποτελέσματα η ηλεκτρονική διακυβέρνηση και δεν έχει κανένα νόημα να μετατραπούν σε υπηρεσίες ταχυμεταφορών.
Η ύπαρξη ιδιωτικής ασφάλισης δεν θα πρέπει να συνδέεται με την έκδοση ΒΥΑ, διότι η παροχές τους είναι επικουρικές, δεν καλύπτουν φάρμακα, οι διαγνωστικές εξετάσεις που παρέχονται έχουν μικρό όριο και πολλούς περιορισμούς, και η κάλυψη νοσοκομειακής περίθαλψης έχει πολλές εξαιρέσεις σε διάφορες ασθένειες. Συνεπώς είναι κοινωνικά άδικο κάποιος που πληρώνει για ιδιωτική ασφάλιση 300-400 ευρώ/έτος, αντί να αντιμετωπίζεται θετικά γιατί σε περίπτωση ανάγκης μέρος των εξόδων που θα πραγματοποιήσει θα καλυφθούν από ιδιωτικό φορέα προς όφελος του δημοσίου τομέα, να «τιμωρείται» και να αποκλείεται από τις λοιπές κοινωνικές παροχές.
Θα ήθελα να σταθώ στα ΓΕΝΙΚΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ (άρθρο 4, Α 1-γ)όπου αναφέρει ότι θα πρέπει να υποβληθεί «υπεύθυνη δήλωση του Ν.1599/1986, στην οποία θα βεβαιώνεται ότι ο αιτών είναι ανασφάλιστος και δεν δικαιούται ασφάλιση άμεσα ή έμμεσα από άλλο μέλος της οικογένειας, δεν διαθέτει ιδιωτική ασφάλιση, με την επιφύλαξη της παρ. 3 του άρθρου 2″ Κατά την γνώμη μου θα πρέπει να αφαιρεθεί από το κείμενο της Υπεύθυνης Δήλωσης, το σημείο «δεν διαθέτει ιδιωτική ασφάλιση», διότι έτσι ΕΞΑΙΡΕΙ από το παρόν άρθρο (άρθρο 3-ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ) όλους εκείνους (εκατοντάδες ίσως και χιλιάδες) που έχουν μία υποτυπώδη Ιδιωτική Ασφάλιση, με μικρά ή μεγάλα ποσά απαλλαγής σε περίπτωση νοσηλείας, για να μπορούν να την αγοράσουν και για να έχουν πρόσβαση σε ένα νοσηλευτικό ίδρυμα σε μία στιγμή απαραίτητης νοσηλείας και ειδικά σε περίπτωση χειρουργικής επέμβασης.
Επίσης ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ είναι να πούμε ότι η Ιδιωτική ασφάλιση δεν καλύπτει ΦΑΡΜΑΚΑ.
Η πρωτοβουλία της προστασίας της υγείας ΟΛΩΝ των πολιτών είναι αξιέπαινη και επιβεβλημένη. Όταν όμως λέμε ΟΛΩΝ να κυριολεκτούμε. Ο χώρος των ελεύθερων επαγγελματιών και ειδικότερα των μηχανικών , πλήττεται τραγικά την τελευταία 5ετια. Όλοι εμείς που επί δεκαετίες καλύπταμε με συνέπεια τις εισφορές μας και με αυτό το νομοσχέδιο παραμένουμε χωρίς καμία παροχή υγείας. Σε αντίθεση χρεωνόμαστε και με δυσβάσταχτους τόκους παροχές που δεν έχουμε!!! Πάρα πολλά νέα παιδιά, παραμένουν ανασφάλιστα , δεν εγγράφονται καν στο Τεχνικό Επιμελητήριο και δεν έχουν καμία πρόσβαση στην αγορά εργασίας μόνο και μόνο για να μην χρεώνονται!! 40.000 περίπου μηχανικοί παραμένουν ανασφάλιστοι με δεδομένο ότι με τις συνθήκες τις αγοράς είναι αδύνατον να καλύψουν τους πολλαπλούς φόρους , ΕΝΦΙΑ και το ταμείο τους. Με μηνιαίες εισφορές από 350- 800 ευρώ ανάλογα την κατάταξη καταδικάζονται στο να παραμένουν ανασφάλιστοι και με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Η διακοπή εργασιών σαφώς δεν είναι κριτήριο!!! Με ένα εισόδημα 20.000 ευρώ (απίθανο και δυσθεώρητο με τις σημερινές συνθήκες αλλά για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος του προβλήματος) και ένα σπίτι (για να απαλείψουμε και το ενοίκιο) ένας μηχανικός καλείται να πληρώσει : 5.200+650+200 ( συν/στης φορολόγησης 26%+ τέλος επιτηδεύματος + εισφορά αλληλεγγύης) = 6.050 ευρώ στην εφορία , 4.500 ευρώ στο ΤΣΜΕΔΕ (στην χαμηλή κλίμακα και χωρίς τις παράνομες μνημονιακές αυξήσεις που δυστυχώς ισχύουν και το νούμερο γίνεται μεγαλύτερο των 6.000) και κατ’ ελάχιστο 450 ευρώ ΕΝΦΙΑ (που όλο και κανένα χωράφι «δυστυχώς» κληρονόμησε). Σύνολο 11.000 ευρώ. Άρα του μένουν 9.000 δηλαδή 750 ευρώ το μήνα για να ζήσει. Φυσικά δεν προσθέτουμε τέλη αυτοκινήτου ή άλλες ανελαστικές προς το κράτος δαπάνες. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι ακόμη και με αυτά τα έσοδα δεν μπορεί να καλύψει τις ασφαλιστικές του εισφορές. Και η Ελληνική πολιτεία τον καταδικάζει (χρεώνοντας τον παράλληλα) να είναι ανασφάλιστος!!!!
Όσα λιγότερα χαρτιά τόσο καλύτερα. Δηλαδή μια υπεύθυνη δήλωση και φωτογραφία αρκεί.
Επίσης να μπορούν να γίνουν αιτήσεις ηλεκτρονικά θα ήταν 1000 φορές καλύτερα.
ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΘΕΤΙΚΟ ΑΝ ΜΠΟΡΟΥΣΕ Η ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΒΙΒΛΙΑΡΙΟΥ ΒΥΕ ΝΑ ΓΙΝΟΤΑΝΕ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΤΩΝ ΚΕΠ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΩΡΟ (Η/Υ) ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΤ ΣΥΜΠΟΛΙΤΗ ΜΑΣ ΑΥΤΟ ΘΑ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΟΥΣΕ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΠ
ΔΕΥΤΕΡΟ ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑ ΑΥΤΟΚΟΛΛΗΤΟ ΒΥΕ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ ΠΑΡΑ ΝΑ ΕΚΔΙΔΕΤΑΙ ΒΙΒΛΙΑΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΧΑΣΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΑΡΙΩΝ ΤΟΥΣ ΑΥΤΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΚΑΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΧΡΟΝΟΒΟΡΟ ΚΑΙ
1)ΓΙΑ ΟΣΟ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΧΩΡΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑ
2)ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΧΤΟΥΝ ΜΟΡΙΑ ΟΣΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΧΡΟΝΟ ΕΙΝΑΙ ΜΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΑΡΙΟ ΒΥΕ ΓΙΑ ΝΑ ΒΡΟΥΝ ΕΡΓΑΣΙΑ
3)ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΣΤΗΝ ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΟΥΣ ΜΙΑ ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΝΕΡΓΟΙ-ΑΠΟΡΟΙ ΑΠΟ ΤΟ 2009-2010 ΚΑΙ ΕΧΟΥΜΕ 2015 (6 ΕΤΗ ) ΠΟΥ ΕΧΑΣΑΝ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΔΕΝ ΦΤΑΙΝΕ ΑΥΤΟΙ ΚΑΙ ΘΑ ΤΟΥΣ ΔΕΙΤΕ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ (30 ΕΤΗ ) ΠΕΡΙΠΟΥ
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΟΥ,ΜΕ ΚΟΠΟ,ΔΙΑΤΗΡΕΙ ΜΙΑ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ,Η ΟΠΟΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΜΟΝΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΗ ΚΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ?ΕΙΜΑΙ ΑΠΟ ΤΟ 1990,Λ0ΓΩ ΔΙΑΖΥΓΙΟΥ,ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΗ ΜΕ 2 ΑΝΕΡΓΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ,ΜΕ ΝΥΧΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΔΟΝΤΙΑ,ΝΑ ΚΡΑΤΗΣΟΥΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ.
Γράφει «υπεύθυνη δήλωση του Ν.1599/1986, στην οποία θα βεβαιώνεται ότι […] δεν διαθέτει ιδιωτική ασφάλιση». Αυτό πώς θα ελέγχεται; Έχουν την υποχρέωση οι ασφαλιστικές εταιρείες να απαντούν σε σχετικά αιτήματα των Δήμων όταν θα γίνει ο δειγματοληπτικός έλεγχος των Υπευθύνων Δηλώσεων που προβλέπει ο Νόμος;
Γράφει «δεν διαθέτει ιδιωτική ασφάλιση, με την επιφύλαξη της παρ. 3 του άρθρου 2, θα δηλώνεται ο τελευταίος ασφαλιστικός φορέας»: Η επιφύλαξη της παρ. 3 του άρθρου 2 πού αναφέρεται, στην ιδιωτική ασφάλιση ή στον τελευταίο ασφαλιστικό φορέα;
ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΘΕΤΙΚΟ ΑΝ ΜΠΟΡΟΥΣΕ Η ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΒΙΒΛΙΑΡΙΟΥ ΒΥΕ ΝΑ ΓΙΝΟΤΑΝΕ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΤΩΝ ΚΕΠ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΩΡΟ (Η/Υ) ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΤ ΣΥΜΠΟΛΙΤΗ ΜΑΣ ΑΥΤΟ ΘΑ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΟΥΣΕ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΠ
ΔΕΥΤΕΡΟ ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑ ΑΥΤΟΚΟΛΛΗΤΟ ΒΥΕ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ ΠΑΡΑ ΝΑ ΕΚΔΙΔΕΤΑΙ ΒΙΒΛΙΑΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΧΑΣΕΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΑΡΙΩΝ ΤΟΥΣ ΑΥΤΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΚΑΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΧΡΟΝΟΒΟΡΟ
Παρακαλώ να διευκρινιστεί τι γινετε στην περιπτωση που ζευγαρι είναι σε διαδικασία διαζυγίου αλλά δεν έχει εκδοθεί ακόμα. Το πιστοποιητικό οικογενειακής καταστασης αναφέρει τη σύζυγο στην μερίδα του συζύγου αλλά ουσιαστικά δεν ζούνε μαζί. Το αντιμετωπισα όταν επιχείρησα να βγάλω βιβλιάριο στην προνοια.
Ελπιζω η διαδικασια εκδοσης βιβλιαριου να μην ειναι πολυ χρονοβορα.Το βιβλιαριο ανασφαλιστου που εβγαλα με τον προηγουμενο νομο,για να το παρω στα χερια μου περασαν 4 μηνες.Ευχαριστω.
Σε καμια περίπτωση τα ΚΕΠ δεν μπορούν να ανταποκριθουν στον όγκο των δικαιούχων (2.500.000+) ετσι οπως αυτοι αποτυπωνονται στο αναρτημένο σχεδιο.Ειναι σαφές οτι τα ΚΕΠ μπορούν να εξυπηρετησουν συγκεκριμενο και περιορισμενο αριθμό δικαιουχων .Αρα θα πρέπει να επανακαθοριστουν οι κοινωνικές ομάδες που θα μπορουν να απευθυνθουν στα ΚΕΠ