1. Κατά των παραβατών των διατάξεων του παρόντος νόμου επιβάλλονται κυρώσεις που προβλέπονται στις διατάξεις του ν. 3730/2008 (ΦΕΚ Α` 262 ), όπως έχουν τροποποιηθεί με το Κεφάλαιο Ζ` του ν.3868/2010 (ΦΕΚ Α` 129 ), στο άρθρο 35 του ν.3896/2010 (ΦΕΚ Α` 207), στην αρ.Γ.Π.οικ.104720 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1315 Β`/23-8-2010)», στην Υ1/Γ.Π./οικ.93828/2011 (ΦΕΚ Β` 2026) όπως έχει τροποποιηθεί με την Υ1γ/Γ.Π.οικ.134274/2011 (ΦΕΚ Β` 2931), στην Υ1/Γ.Π.οικ.81348/2005 (ΦΕΚ Α` 1075), στην Υ1/Γ.Π./οικ.76017/29-7-2002 (ΦΕΚ Β` 1001) και στην αριθμ. Υ1/Γ.Π./οικ. 82942/1-9-2003 (ΦΕΚ Β` 1292), καθώς και οι κυρώσεις περί παραβάσεων των διατάξεων των υγειονομικών διατάξεων, όπως προβλέπονται στην παράγραφο 4 του άρθρου 58 του ν.4075/2012 (ΦΕΚ Α` 89) «Θέματα Κανονισμού ασφάλισης ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, Ασφαλιστικών φορέων, προσαρμογή της νομοθεσίας στην Οδηγία 2010/18/ΕΕ και λοιπές διατάξεις».(ΦΕΚ Α` 60/7.3.2013 –διόρθωση σφαλμάτων), με την επιφύλαξη των κυρώσεων επί παράβασης διατάξεων νομοθεσίας αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας όπως αναφέρεται στο άρθρο 24 του παρόντος, καθώς και των κυρώσεων που επιβάλλονται επί παράβασης νομοθεσίας αρμοδιότητας του Γενικού Χημείου του Κράτους βάσει κανονισμών (ΕΚ) 1907/2006 και 1272/2008, όπως ισχύουν.
2. Για παράβαση διατάξεων αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας:
α) Για την παράβαση των διατάξεων των άρθρων 14 και 21 του παρόντος επιβάλλονται τα πρόστιμα που προβλέπονται στην αρ.Γ.Π.οικ.104720 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1315 Β`/23-8-2010).
β) Για την παράβαση των διατάξεων περί απαγόρευσης προωθητικών ενεργειών για το ηλεκτρονικό τσιγάρο και τους περιέκτες επαναπλήρωσης της παραγράφου 5 του άρθρου 21 του παρόντος επιβάλλονται τα πρόστιμα που προβλέπονται στην Υ1/Γ.Π.οικ.81348/2005 (ΦΕΚ Α` 1075) από τις Υγειονομικές Υπηρεσίες Τοπικής Αυτοδιοίκησης Β` βαθμού
γ) Για την παράβαση άλλων διατάξεων του παρόντος επιβάλλονται τα πρόστιμα που προβλέπονται για την παραβάσεων των διατάξεων των υγειονομικών διατάξεων, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 58 του ν. 4075/2012 (ΦΕΚ Α` 89) από τις Υγειονομικές Υπηρεσίες Τοπικής Αυτοδιοίκησης Β` βαθμού
3. Τα πρόστιμα των περιπτώσεων β) και γ) επιβάλλονται με απόφαση του Προϊσταμένου της υπηρεσίας στην οποία υπάγονται τα υγειονομικά ελεγκτικά όργανα που διαπίστωσαν την παράβαση.
Η απόφαση επιβολής των ως άνω προστίμων εκδίδεται μέσα σε προθεσμία δέκα (10) ημερών από την υποβολή της σχετικής έκθεσης από το αρμόδιο υγειονομικό ελεγκτικό όργανο και αφού ζητηθεί ακρόαση του διοικουμένου κατά το άρθρο 6 του ν.2690/1999 (ΦΕΚ Α` 45) και κοινοποιείται αμελλητί στον παραβάτη. Η απόφαση επιβολής των ως άνω προστίμων υπόκειται σε ενδικοφανή προσφυγή μέσα σε προθεσμία τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της. Η ενδικοφανής προσφυγή ασκείται ενώπιον του Περιφερειάρχη, στην περιφέρεια του οποίου διαπιστώθηκε η παράβαση. Η απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται μέσα σε προθεσμία τριάντα (30) ημερών από την κατάθεση της προσφυγής. Η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής υπόκειται σε προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου του τόπου όπου εδρεύει το όργανο που εξέδωσε την απόφαση επιβολής του προστίμου, μέσα στην προθεσμία της παραγράφου 1 του άρθρου 66 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας. Η εμπρόθεσμη άσκηση της προσφυγής και η τυχόν υποβολή αίτησης αναστολής δεν αναστέλλουν την είσπραξη του είκοσι τοις εκατό (20%) του προστίμου. Μετά την έκδοση απόφασης από το Διοικητικό Πρωτοδικείο το ποσοστό είκοσι επί τοις εκατό (20%) που εισπράχτηκε συμψηφίζεται ή επιστρέφεται ολικά ή μερικά στον διοικούμενο, ανάλογα με την περίπτωση. Το ύψος του επιβληθέντος διοικητικού προστίμου μειώνεται στο ήμισυ, εάν ο υπόχρεος εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης και σε κάθε περίπτωση πριν την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής της παραγράφου 1, προβεί σε καταβολή του προστίμου. Η καταβολή αυτή συνεπάγεται την αυτοδίκαιη παραίτηση του υπόχρεου από κάθε δικαίωμα προσβολής ή αμφισβήτησης της πράξης επιβολής προστίμου. Σε περίπτωση υποτροπής, τα ως άνω πρόστιμα διπλασιάζονται. Με την επιφύλαξη των διατάξεων του Ποινικού Κώδικα, των Κανόνων Ρύθμισης της Αγοράς Προϊόντων και της Παροχής Υπηρεσιών και διατάξεων άλλων ειδικών νομοθετημάτων σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής λαμβάνονται αναλογικά περιοριστικά μέτρα (απόσυρση ή και ανάκληση προϊόντος) καθώς και ρυθμίζεται η περαιτέρω τύχη των αποσυρθέντων ή/και ανακληθέντων προϊόντων με απόφαση των κατά περίπτωση αρμοδίων αρχών. Τα πρόστιμα των περιπτώσεων β) και γ) εισπράττονται σύμφωνα με τον κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε. (ν.δ 354/1974-ΦΕΚ Α` 90) και αποδίδονται όπως προβλέπεται στο άρθρο 4 «Βεβαίωση και Είσπραξη προστίμων» της Γ.Π.οικ.104720 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1315 Β`/23-8-2010).
4. Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων κοινοποιήσεων των άρθρων 6,7,17,18 και 20 του παρόντος, με απόφαση του Υπουργού Υγείας ορίζεται πρόστιμο 200 Ευρώ ανά προϊόν για μη τήρηση της υποχρέωσης κοινοποίησης, 300 Ευρώ ανά προϊόν για ελλιπή κοινοποίηση και 400 Ευρώ για ψευδή κοινοποίηση, όπως διαπιστώνεται από δειγματοληπτική εξέταση από τις αρμόδιες αρχές και όργανα, κατά λόγο αρμοδιότητας και σύμφωνα με την οικεία κείμενη νομοθεσία αυτών, του άρθρου 24. Με όμοια απόφαση δύναται τα ως άνω πρόστιμα να αναπροσαρμόζονται. Τα εν λόγω πρόστιμα εισπράττονται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε. ν.δ 354/1974-ΦΕΚ Α` 90) και κατανέμονται εξολοκλήρου στον υπ`αριθμ.Φ.210- ΚΑΕ 5117 του Υπουργείου Υγείας «Πίστωση υπό κατανομή για την αντιμετώπιση δαπανών υγείας από το έσοδο (μέρος) που προκύπτει από την αύξηση φόρου καπνοβιομηχανικών προϊόντων (άρθρο 13 ν.1802/88 και άρθρο 2 ν.2187/94» για την υλοποίηση προγραμμάτων δημόσιας υγείας και δη προγραμμάτων διαχείρισης της χρήσης προϊόντων καπνού και άλλων συναφών προϊόντων και εν γένει των εξαρτήσεων. Ο Υπουργός Υγείας, σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων του παρόντος, λαμβάνοντας υπόψη τη φύση και τη βαρύτητα της παράβασης, καθώς και τις συνέπειες της στη δημόσια υγεία, να δημοσιοποιεί, δια του τύπου ή με άλλο πρόσφορο τρόπο, τις ως άνω κυρώσεις καθώς και τα περιοριστικά μέτρα που λαμβάνονται κατά τις κείμενες διατάξεις από τις αρμόδιες αρχές.
5. Για την παράβαση των διατάξεων για το ηλεκτρολογικό και ηλεκτρικό υλικό του ηλεκτρονικού τσιγάρου καθώς και των διατάξεων νομοθεσίας για τον περιορισμό της χρήσης επικίνδυνων ουσιών σε είδη ηλεκτρικού και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού ( π.δ. 117/2004 (ΦΕΚ Α` 82) επιβάλλονται οι διατάξεις του άρθρου 32 «Επιβολή Κυρώσεων» του ν.4072/2012 (ΦΕΚ Α` 2012) «Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος – Νέα εταιρική μορφή – Σήματα – Μεσίτες Ακινήτων – Ρύθμιση θεμάτων ναυτιλίας, λιμένων και αλιείας και άλλες διατάξεις» καθώς και ειδικότερα της αριθμ. 470/1985 (ΦΕΚ Β` 183), όπως ισχύει.
6. Όσοι εμποδίζουν το έργο του ελέγχου για τη διαπίστωση της εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος ή δεν παρέχουν στις αρμόδιες αρχές τις απαραίτητες πληροφορίες για τον έλεγχο τιμωρούνται με πρόστιμο που επιβάλλεται με απόφαση του Προϊσταμένου της υπηρεσίας που είναι αρμόδια για την επιβολή της κύρωσης, εισπράττεται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.) και αποδίδεται σύμφωνα με την οικεία κείμενη νομοθεσία της αρχής επιβολής της ως άνω κύρωσης. Η απόφαση επιβολής του προστίμου καθορίζει και το εκάστοτε ύψος αυτού.
Θα πρέπει να διευκρινιστούν ποιες είναι οι παραβάσεις των διατάξεων των συναρμόδιων Υπουργείων και να καταγραφούν αυτές αναλυτικά. Συγκεκριμένα
Αρμοδιότητες Υπουργείου Υγείας 1. 2. …
Αρμοδιότητες Γ.Χ.Κ. 1. 2. …
Η διαδικασία επιβολής των προστίμων των περιπτώσεων β και γ είναι πολύπλοκη, χρονοβόρα και αναποτελεσματική.
Τα πρόστιμα θα πρέπει να επιβάλλονται με ενιαίο και απλό τρόπο.
Στο εν λόγω ΦΕΚ Α’ 1075 της ΚΥΑ, ορίζεται στο άρθρο 1, παρ.3 με σαφήνεια ότι «Η διαφήμιση που αφορά προϊόντα τα οποία προορίζονται για να χρησιμοποιηθούν για την καταπολέμηση του εθισμού του καπνίσματος δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας Κοινής Υπουργικής Απόφασης».
Πέραν αυτού, τα πρόστιμα που επιβάλλονται από το ΦΕΚ Α’ 172/13-8-1988 (στο οποίο παραπέμπει η ΚΥΑ) είναι εξοντωτικά:
Φυλάκιση έως έξι μηνών ή με χρηματική ποινή έως 10.000.000 δραχμές (29.347 ευρώ) και σε κάθε περίπτωση όχι κατώτερη του 100% του συνολικού ποσού που διατίθεται για τη συγκεκριμένη διαφήμιση ή και με τις δύο ποινές (φυλάκιση και πρόστιμο).
Το επίπεδο κυρώσεων είναι δυσανάλογο για κάτι το οποίο είναι ασύγκριτα λιγότερο επιβλαβές με το κάπνισμα που αντικαθιστά.
Άρθρο 28
β) Για την παράβαση των διατάξεων περί απαγόρευσης προωθητικών ενεργειών για το ηλεκτρονικό τσιγάρο και τους περιέκτες επαναπλήρωσης της παραγράφου 5 του άρθρου 21 του παρόντος επιβάλλονται τα πρόστιμα που προβλέπονται στην Υ1/Γ.Π.οικ.81348/2005 (ΦΕΚ Α` 1075) από τις Υγειονομικές Υπηρεσίες Τοπικής Αυτοδιοίκησης Β` βαθμού
Στο εν λόγω ΦΕΚ Α’ 1075 της ΚΥΑ, ορίζεται στο άρθρο 1, παρ.3 με σαφήνεια ότι «Η διαφήμιση που αφορά προϊόντα τα οποία προορίζονται για να χρησιμοποιηθούν για την καταπολέμηση του εθισμού του καπνίσματος δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας Κοινής Υπουργικής Απόφασης».
Πέραν αυτού, τα πρόστιμα που επιβάλλονται από το ΦΕΚ Α’ 172/13-8-1988 (στο οποίο παραπέμπει η ΚΥΑ) είναι εξοντωτικά:
Φυλάκιση έως έξι μηνών ή με χρηματική ποινή έως 10.000.000 δραχμές (29.347 ευρώ) και σε κάθε περίπτωση όχι κατώτερη του 100% του συνολικού ποσού που διατίθεται για τη συγκεκριμένη διαφήμιση ή και με τις δύο ποινές (φυλάκιση και πρόστιμο).
Προωθητική ενέργεια για μέσο, το οποίο προορίζεται να χρησιμοποιηθεί για την καταπολέμηση του καπνίσματος, να συνεπάγεται φυλάκιση ως 6 μηνών; Δηλαδή αν κάποιος πείσει όλους τους καπνιστές της οικογενείας του και τους φίλους του προωθώντας το ηλεκτρονικό τσιγάρο να ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ, θα πρέπει να ετοιμάζεται για ισόβια;;;
Μήπως είναι δυσανάλογο το επίπεδο κυρώσεων για κάτι το οποίο είναι ασύγκριτα λιγότερο επιβλαβές με το κάπνισμα που αντικαθιστά;;;; Γιατί τέτοιο μένος;