1. Οι αρμόδιες αρχές δεν απαγορεύουν ή δεν περιορίζουν τη διάθεση στην αγορά προϊόντων καπνού ή συναφών προϊόντων που συμμορφώνονται με τις διατάξεις του παρόντος νόμου και με την επιφύλαξη των παραγράφων 2 και 3 του παρόντος άρθρου.
2. Δύναται ο Υπουργός Υγείας με σχετική απόφασή του να διατηρεί και να θεσπίσει περαιτέρω απαιτήσεις, εφαρμοστέες σε όλα τα προϊόντα τα οποία διατίθενται στην ελληνική αγορά, σχετικά με την τυποποίηση της συσκευασίας των προϊόντων καπνού, όταν αυτό δικαιολογείται για λόγους δημόσιας υγείας, λαμβανομένου υπόψη του υψηλού επιπέδου προστασίας της ανθρώπινης υγείας που επιτυγχάνεται μέσω των διατάξεων του παρόντος νόμου. Τα εν λόγω μέτρα είναι αναλογικά και δεν δύνανται να αποτελούν μέσο αυθαίρετων διακρίσεων ή συγκεκαλυμμένο περιορισμό στο εμπόριο μεταξύ των κρατών μελών. Αυτά τα μέτρα κοινοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μαζί με το αιτιολογικό της διατήρησης ή της θέσπισής τους.
3. Δύναται ο Υπουργός Υγείας με απόφασή του, να απαγορεύει μια ορισμένη κατηγορία προϊόντων καπνού ή συναφών προϊόντων με κοινοποίηση των εν λόγω εθνικών διατάξεων, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εφόσον οι διατάξεις δικαιολογούνται από την ανάγκη προστασίας της δημόσιας υγείας, συνεκτιμώντας το υψηλό επίπεδο προστασίας της ανθρώπινης υγείας που επιτυγχάνεται μέσω των διατάξεων του παρόντος νόμου. Οι αποφάσεις αυτές του Υπουργού Υγείας κοινοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συνοδευόμενες από διευκρίνιση των λόγω θέσπισής τους. Η Επιτροπή, εντός έξι μηνών από την ημερομηνία παραλαβής της κοινοποίησης που προβλέπεται στην παρούσα παράγραφο, εγκρίνει ή απορρίπτει τις εθνικές διατάξεις, αφού εξακριβώσει, λαμβάνοντας υπόψη το υψηλό επίπεδο προστασίας της ανθρώπινης υγείας που επιτυγχάνεται με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, αν αυτές οι διατάξεις είναι ή όχι δικαιολογημένες, αναγκαίες και ανάλογες προς τον σκοπό τους και αν αποτελούν ή όχι μέσο αυθαίρετων διακρίσεων ή συγκεκαλυμμένο περιορισμό στο εμπόριο μεταξύ των κρατών μελών. Αν δεν ληφθεί απόφαση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντός της εξάμηνης προθεσμίας, θεωρείται ότι οι εθνικές διατάξεις έχουν εγκριθεί.
Σύμφωνα με το πνεύμα της Οδηγίας αλλά και του ελληνικού νόμου, οι μελλοντικές ρυθμίσεις που αφορούν στον περαιτέρω περιορισμό της διαφήμισης των καπνικών προϊόντων, των χώρων στους οποίους επιτρέπεται το κάπνισμα, ή στην συσκευασία των προϊόντων καπνού θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα κοινοβουλευτικής διαδικασίας που θα περιλαμβάνει αιτιολογημένες επιστημονικές εκθέσεις βάσει εμπεριστατωμένων μελετών και όχι απόφαση ενός μόνο οργάνου.
Τέτοια νομοθετική εξουσιοδότηση σε άλλα πλην του Προέδρου της Δημοκρατίας όργανα πρέπει να δίδεται κατ’ εξαίρεση σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Σύνταγμα, αποκλειστικά και μόνο για την ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων ή θεμάτων με τοπικό ενδιαφέρον ή με χαρακτήρα τεχνικό ή λεπτομερειακό. Κατ’ επέκταση, και εν σχέση με την Οδηγία, η οποία δεν προβλέπει ρητώς αυτήν την δυνατότητα στα Κράτη-Μέλη, το άρθρο 26 του σχεδίου νόμου που ενσωματώνει την Οδηγία προτείνουν ευρύτατες αρμοδιότητες σε ένα μόνο όργανο και για θέματα τα οποία δεν χρήζουν ειδικής αντιμετώπισης. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρούμε σημαντική την υιοθέτηση της πρότασης η διάταξη αυτή να είναι αποτέλεσμα κοινοβουλευτικής διαδικασίας και έγκρισης, βάσει αιτιολογημένων επιστημονικών εκθέσεων.
ΑΡΘΡΟ 26 – Ελεύθερη κυκλοφορία.
Το σχέδιο νόμου εξουσιοδοτεί τον Υπουργό Υγείας με απόφασή του να θεσπίσει την τυποποίηση της συσκευασίας των προϊόντων καπνού ή να απαγορεύσει ορισμένη κατηγορία προϊόντων καπνού.
Σε κανένα κράτος της υφηλίου δεν έχουν εφαρμοσθεί μέχρι σήμερα παρόμοια μέτρα, που έχουν τεράστιες επιπτώσεις στο εμπόριο των προϊόντων καπνού και στην ιδιωτική περιουσία, ενώ είναι σύνθετα από νομικής πλευράς, με Υπουργικές αποφάσεις αλλά μόνο με νόμους.