Σκοπός του παρόντος νόμου είναι:
1. Η προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία 2012/9/ΕΕ της Επιτροπής, της 7ης Μαρτίου 2012, για τροποποίηση του παραρτήματος Ι της οδηγίας 2001/37/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την προσέγγιση των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων των κρατών μελών σχετικά με την παραγωγή, την παρουσίαση και την πώληση των προϊόντων καπνού» όπως έχει τροποποιηθεί με την Οδηγία 2014/39/ΕΕ της Επιτροπής, της 12ης Μαρτίου 2014, για την τροποποίηση της οδηγίας 2012/9/ΕΕ όσον αφορά την ημερομηνία μεταφοράς της στο εθνικό δίκαιο και την προθεσμία για τη λήξη της μεταβατικής περιόδου και την Οδηγία 2015/1139 της Επιτροπής, της 13ης Ιουλίου 2015, για την τροποποίηση της οδηγίας 2012/9/ΕΕ όσον αφορά την ημερομηνία μεταφοράς της στο εθνικό δίκαιο και την προθεσμία για τη λήξη της μεταβατικής περιόδου, την Οδηγία 2014/40/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 3ης Απριλίου 2014 για την προσέγγιση των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων των κρατών μελών σχετικά με την κατασκευή, την παρουσίαση και την πώληση προϊόντων καπνού και συναφών προϊόντων και την κατάργηση της οδηγίας 2001/37/ΕΚ (αριθμ. L 127/1 της 29.4.2014), την κατ`εξουσιοδότηση Οδηγία 2014/109/ΕΕ για την τροποποίηση του παραρτήματος ΙΙ της οδηγίας 2014/40/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου με τη θέσπιση της βιβλιοθήκης των εικονογραφικών προειδοποιήσεων που πρέπει να χρησιμοποιούνται για τα προϊόντα καπνού καθώς και άλλες συναφείς διατάξεις»
2. H αναγκαιότητα προσέγγισης των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων που αφορούν:
α) τα συστατικά και τις εκπομπές των προϊόντων καπνού και τις συναφείς υποχρεώσεις κοινοποιήσεων, συμπεριλαμβανομένων των μέγιστων επιπέδων εκπομπών σε πίσσα, νικοτίνη και μονοξείδιο του άνθρακα,
β) ορισμένες πτυχές της επισήμανσης και της συσκευασίας των προϊόντων καπνού, στις συμπεριλαμβανομένων των προειδοποιήσεων για την υγεία που πρέπει να αναγράφονται μονάδες συσκευασίας των προϊόντων καπνού και σε κάθε εξωτερική συσκευασία, καθώς και των χαρακτηριστικών ιχνηλασιμότητας και ασφάλειας που εφαρμόζονται σε προϊόντα καπνού,
γ) την απαγόρευση διάθεσης στην αγορά του καπνού που λαμβάνεται από το στόμα,
δ) την απαγόρευση διασυνοριακών πωλήσεων προϊόντων καπνού καθώς και των ηλεκτρονικών τσιγάρων και των περιεκτών επαναπλήρωσης,
ε) την υποχρέωση υποβολής κοινοποίησης των νέων προϊόντων καπνού,
στ) τη διάθεση στην αγορά και την επισήμανση ορισμένων προϊόντων συναφών με τα προϊόντα καπνού, συγκεκριμένα των ηλεκτρονικών τσιγάρων και των περιεκτών επαναπλήρωσης και των φυτικών προϊόντων για κάπνισμα,προκειμένου να διευκολυνθεί η ομαλή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς για τον καπνό και τα συναφή προϊόντα, λαμβάνοντας ως βάση ένα υψηλό επίπεδο προστασίας της ανθρώπινης υγείας, ιδίως για τους νέους, και να τηρηθούν οι υποχρεώσεις της Ένωσης κατά τη σύμβαση-πλαίσιο του ΠΟΥ για τον έλεγχο του καπνού («ΣΠΕΚ») και
3. η θέσπιση άλλων συναφών διατάξεων
Στο σχέδιο νόμου vτα προϊόντα του ηλεκτρονικού τσιγάρου, με την προσθήκη διατάξεων που δεν υπάρχουν στην οδηγία 40/2014/ΕΕ, αντιμετωπίζονται όπως ακριβώς τα καπνικά προϊόντα. Η προσθήκη των διατάξεων που αντιμετωπίζει τα ηλεκτρονικά τσιγάρα και τα προϊόντα καπνού με αντίστοιχο τρόπο, ΑΝΤΙΚΕΙΤΑΙ στο πνεύμα της οδηγίας, που διαφοροποιεί τις δύο κατηγορίες προϊόντων. Επιπρόθετα δεν λαμβάνεται υπόψη:
• Ότι η οδηγία 40/2014/ΕΕ αναγνωρίζει την σημαντικά μικρότερη επίπτωση στην υγεία των ηλεκτρονικών τσιγάρων σε σχέση με τα προϊόντα καπνού, αφού δεν απαιτεί για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα καμία προειδοποίηση επικινδυνότητας, πέραν της προειδοποίησης ότι η νικοτίνη είναι εθιστική ουσία.
• Ότι πληθώρα μελετών έγκυρων φορέων (PublicHealthEngland, RoyalCollegeofPhysicians) αναγνωρίζει ότι είναι κατά 95% τουλάχιστον λιγότερο επιβλαβές από το κάπνισμα προϊόντων καπνού και ότι αποτελεί μια διέξοδο για τους καπνιστές να απεμπλακούν από τη συνήθεια του καπνίσματος.
• Δεν είναι προϊόν καύσης και επομένως δεν δημιουργούνται κατά τη χρήση συστατικά όπως η πίσσα , το μονοξείδιο του άνθρακα και άλλα επιβλαβή για την υγεία.
• Δεν λαμβάνεται υπόψη ότι η οδηγία εισάγει πλήθος περιορισμών για τα περιεχόμενα και εκπεμπόμενα συστατικά του ηλεκτρονικού τσιγάρου , απαγορεύοντας την παρουσία επιβλαβών ουσιών πέραν της νικοτίνης. Δηλαδή χωρίς την ύπαρξη επαρκών πληροφοριών για αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία , με δεδομένο τον περιορισμό των ουσιών που εκτίθενται ο χρήστης και παρά την υποβολή τοξικολογικών μελετών η αντιμετώπιση είναι πιο αυστηρή από τα προϊόντα καπνού για τα οποία υπάρχει σημαντική τεκμηρίωση των επιπτώσεων.
• Η ίδια η οδηγία αναγνωρίζοντας τη διαφορετικότητα στη χρήση και τις επιπτώσεις δεν επιβάλει την ανάρτηση εικονιδίων ή φράσεων που αναφέρονται στα Παραρτήματα Ι και ΙΙ του σχεδίου νόμου. Στην οδηγία μόνο 3 από τα 31 άρθρα ασχολούνται με το ηλεκτρονικό τσιγάρο, απόδειξη ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο δεν είναι κάτι το πολύπλοκο και μη επαρκώς μελετημένο.
Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω εισάγονται διατάξεις όπως του άρθρου 24 που αποκλείουν πλήρως τη χρήση σε δημόσιους χώρους , αποκλείουν προωθητικές ενέργειες με αποτέλεσμα οι καπνιστές να στερούνται τη δυνατότητα να λάβουν γνώση των πλεονεκτημάτων του ηλεκτρονικού τσιγάρου και να το χρησιμοποιούν.