1. Για τις απαιτούμενες για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 3 του παρόντος νόμου προμήθειες προϊόντων και υπηρεσιών, που θα διεξάγονται με κεντρικοποιημένο χαρακτήρα από την Ε.Κ.Α.Π.Υ., συντάσσεται από την Ε.Κ.Α.Π.Υ. Στρατηγική Κεντρικοποίησης, στην οποία ορίζονται τα προϊόντα ή και οι υπηρεσίες για τα οποία θα πραγματοποιηθεί κεντρική προμήθεια από αυτήν. Για την συγκρότηση της παραπάνω στρατηγικής ακολουθείται η διαδικασία των επόμενων παραγράφων.
2. Η Ε.Κ.Α.Π.Υ. εισηγείται στον Υπουργό Υγείας το σχεδιασμό για κεντρικοποιημένες προμήθειες.
Για την κατάρτισή του η Ε.Κ.Α.Π.Υ. λαμβάνει ιδίως υπόψη της: ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία των τελευταίων ετών (δείγμα τριών έως πέντε ετών), τις ήδη καταγραφείσες τάσεις ζήτησης, παραμέτρους που ενδέχεται να επηρεάσουν τα επόμενα έτη, τον απαιτούμενο χρόνο για την ολοκλήρωση των διαδικασιών ανάθεσης, τα αποθέματα και τους ρυθμούς απορρόφησής τους εκ μέρους των φορέων του άρθρου 3 του παρόντος, καθώς και το ύψος της προεκτιμούμενης δαπάνης.
Στην κατάρτιση του ως άνω σχεδίου θα συνεκτιμάται τυχόν πρόβλεψη δυνατότητας ομαδοποίησης των προς προμήθεια προϊόντων και υπηρεσιών, υπό την έννοια ότι η συγκεντρωτική αγορά αυτών θα εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε μείωση του κόστους αποκτήσεώς τους, λαμβάνοντας όμως υπόψη τις ειδικές συνθήκες της συγκεκριμένης αγοράς.
3. Για την υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδιασμού Κεντρικοποίησης απαιτείται, όλοι οι Φορείς του άρθρου 3 μετά από αίτημα της Ε.Κ.Α.Π.Υ., να προσδιορίζουν και αναρτούν στο Μητρώο υπό Κεντρικοποίηση Αναγκών τις ανάγκες τους για τα υπό κεντρικοποίηση προϊόντα και υπηρεσίες, εντός 30 ημερών, στην βάση 12-μηνης χρήσης. Ο προσδιορισμός των αναγκών γίνεται μέσω των καταχωρημένων ειδών στο Μητρώο Ενιαίων Τεχνικών Προδιαγραφών Προϊόντων και Υπηρεσιών και στο πλαίσιο των αποδεκτών ορίων των προτύπων αναλώσεων του Μητρώου Προτύπων Αναλώσεων. Ειδικά για τους φορείς του άρθρου 3 που εποπτεύονται από Υ.Πε. ανατίθεται στις τελευταίες μέσω προστατευμένης πρόσβασης στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα, ο έλεγχος, η αξιολόγηση, η επεξεργασία, η οριστικοποίηση των αναγκών, η ομογενοποίηση ανά μοναδικό κωδικό των ζητούμενων ειδών και υπηρεσιών και η καταχώρηση αυτών στο Μητρώο Προμηθειών Υγείας.
4. Για την υλοποίηση της ως άνω στρατηγικής κεντρικοποίησης από την Ε.Κ.Α.Π.Υ. οι φορείς του άρθρου 3 οφείλουν εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος να καταθέτουν σε αυτήν ποσοτική ηλεκτρονική απογραφή όλων των προϊόντων και υπηρεσιών για τα οποία θα τους ζητηθεί, και τα οποία βρίσκονται στις αποθήκες τους, καθώς και τα αδρανή αποθέματα τους. Ως αδρανή αποθέματα ορίζονται οι απογραφόμενες ποσότητες προϊόντων πέραν των ορίων ασφαλείας που προσδιορίζονται βάσει του Μητρώου Πρότυπων Αναλώσεων και που δεν διακινήθηκαν (αναλώθηκαν) κατά την προ της απογραφής περίοδο. Τα αδρανή αποθέματα κάθε Δ.Υ.Π.Ε. και κάθε φορέα του άρθρου 3 αναρτώνται στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα στο Μητρώο Αναλώσεων Δικτύου και αποτελούν το Αρχείο «Αδρανή Αποθέματα». Τα συνολικά αδρανή αποθέματα ομογενοποιούνται ανά μοναδικό κωδικό από την Ε.Κ.Α.Π.Υ. και το ομογενοποιημένο πλέον «Αρχείο Αδρανών Αποθεμάτων» είναι έτοιμο για τις αναγκαίες «ανταλλαγές» σε προϊόντα μεταξύ των φορέων του άρθρου 3.
5. Εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός μήνα από την ημερομηνία ανάρτησης του ως άνω σχεδίου, οι φορείς του άρθρου 3 του παρόντος υποβάλλουν τυχόν αιτήματα για τροποποίησή του επί τη βάση των αναγκών τους, εντός του πλαισίου του εγκεκριμένου προϋπολογισμού τους. Η Ε.Κ.Α.Π.Υ. εξετάζει τα αιτήματα που έχουν υποβληθεί και καταρτίζει την κεντρική στρατηγική κεντρικοποίησης για τα είδη που κάθε φορά έχει αποφασίσει. Για τους φορείς του άρθρου 3 που υπάγονται στον έλεγχο των Υ.Πε., τα αιτήματα υποβάλλονται συγκεντρωτικά από τους Διοικητές αυτών.
6. Σε συνέχεια των ανωτέρω εντός 15 ημερών, η Ε.Κ.Α.Π.Υ. μέσω του «Αρχείου Αδρανών Αποθεμάτων» πραγματοποιεί τις διαθέσιμες χρεοπιστώσεις σε προϊόντα, παράγει τις αναμορφωμένες κεντρικοποιημένες ανάγκες και κοστολογεί αυτές για κάθε Υ.Πε. και για κάθε φορέα του άρθρου 3 επί τη βάσει του Μητρώου Κόστους και Αναλώσεων.
7. Οι κεντρικοποιημένες ανάγκες των φορέων του άρθρου 3, όπως προέκυψαν από την ανωτέρω διαδικασία, αποτελούν τον οριστικό Στρατηγικό Σχεδιασμό Κεντρικοποιημένων Προμηθειών.
8. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, κατόπιν πρότασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Κ.Α.Π.Υ., δύναται να εξαιρούνται από το Στρατηγικό Σχέδιο Κεντρικοποιημένων Προμηθειών, προμήθειες προϊόντων και υπηρεσιών που εντάσσονται στα συγχρηματοδοτούμενα επιχειρησιακά προγράμματα του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) και χρηματοδοτούνται από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Σε κάθε περίπτωση οι εν λόγω Προμήθειες θα πρέπει να ακολουθούν το Μητρώο Ενιαίων Τεχνικών Προδιαγραφών. Η προμήθεια των εν λόγω ειδών θα γίνεται σύμφωνα προβλεπόμενα στο νόμο 4412/2016 (Α’147).
9. Εξαιρούνται από την υποχρέωση ένταξης στο Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών και Υπηρεσιών, προμήθειες προϊόντων ή υπηρεσιών, η προϋπολογισθείσα δαπάνη των οποίων δεν υπερβαίνει ετησίως το ποσό των 60.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., κατά τα προβλεπόμενα στο ν. 4412/2016 (Α’147) .
10. Εάν διαπιστωθεί: α) ότι οι ανάγκες που προβάλλονται από φορέα του άρθρου 3 του παρόντος κατά τα προβλεπόμενα στην παρ.6 του παρόντος, ως απρόβλεπτες και επείγουσες είναι πλασματικές ή/και β) εάν διαπιστωθεί υπαίτια καθυστέρηση ανταπόκρισης στις προβλεπόμενες στο παρόν άρθρο προθεσμίες, τότε ο νόμιμος εκπρόσωπος του φορέα ή ο Διοικητής της Υγειονομικής Περιφέρειας, τιμωρείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Υπαλληλικό Κώδικα.
Ενώ σκοπός του νέου Νόμου είναι η εξοικονόμηση πόρων και ο περιορισμός της σπατάλης των Δημόσιων Νοσοκομείων, η κεντρική διενέργεια διαγωνισμών θα επιφέρει τον αποκλεισμό μικρότερων σε μέγεθος επιχειρήσεων, προς όφελος μεγαλόσχημων, πολυεθνικών εταιρειών, οι οποίες σε καθεστώς ολιγοπωλίου θα επιχειρήσουν τον έλεγχο της αγοράς και κατά συνέπεια την αύξηση των τιμών, οι οποίες, σήμερα, συγκρατούνται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, λόγω ανταγωνισμού. Να θυμίσουμε ότι ο προϋπολογισμός της υγείας σήμερα είναι στο ένα τέταρτο από αυτό που ήταν πριν από έξι χρόνια και αυτό έχει επιτευχθεί λόγο των αλλεπάλληλων διαγωνιστικών διαδικασιών των φορέων υγείας στην τελευταία πενταετία και του ανταγωνισμού που αναπτύχθηκε από τις εκατοντάδες μικρές και μικρομεσαίες εμπορικές και παραγωγικές επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν χιλιάδες εργαζόμενους, πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές στα ταμεία, παράγουν κέρδη και φορολογούνται στην χώρα μας. Φοβούμαστε ότι η πολυσυζητημένη κεντρικοποίηση των διαγωνισμών θα έχει σαν συνέπεια την μετακύληση της δραστηριότητας σε πολυεθνικά κεφάλαια, με αποτέλεσμα το κλείσιμο των μικρών Ελληνικών εταιριών, την αύξηση της ανεργίας και την μεταφορά κεφαλαίων εκτός Ελλάδας, αφού τα κέρδη των πολυεθνικών φορολογούνται νόμιμα εκεί όπου είναι η φορολογική έδρα της εταιρίας.
Εξ άλλου αν στόχος είναι η περαιτέρω μείωση των δαπανών για την υγεία, πουθενά στον σχεδιασμό δεν αναφέρετε ποιος είναι αυτός ο στόχος και σε ποιο χρονικό ορίζοντα θα επιτευχθεί . Σήμερα οι δαπάνες για την υγεία στην Ελλάδα είναι περίπου 6% του ΑΕΠ, σχεδόν 50% ποιο χαμηλά από τις χώρες της Ευρώπης – π.χ. Ολλανδία 11,8%, Γαλλία 11,2%, Γερμανία 10,9% και είμαστε μόλις ένα σκαλί ποιο πάνω από την Ρουμανία που είναι ουραγός στην Ε.Ε. με 5,5%. Να αναφερθεί ότι οι ΗΠΑ, που έχουν σχεδιάσει και εφαρμόζουν εδώ και πολλά χρόνια το σύστημα που σχεδιάζουμε να φέρουμε εμείς σήμερα και στην χώρα μας, κατέχουν τα σκήπτρα με το υψηλότερο ποσοστό δαπανών για την υγεία -16,2% του ΑΕΠ!
Σε σχέση με τις τεχνικές προδιαγραφές των ειδών, να αναφέρουμε ότι συζητάμε για 14.000 κατηγορίες ειδών με πολλαπλάσιους κωδικούς ανά κατηγορία.
Επιπλέον, οι ανάγκες των νοσοκομείων εξελίσσονται διαρκώς και ακολουθούν τις τεχνολογικές εξελίξεις οι οποίες τα τελευταία χρόνια είναι ραγδαίες. Αντίστοιχα οι ιατρικές πράξεις που πραγματοποιούνται στα νοσοκομεία διαφέρουν μεταξύ τους, στην βάση της εξειδίκευσης του προσωπικού, του διαθέσιμου τεχνολογικού εξοπλισμού και των εφαρμοζόμενων κατά περίπτωση τεχνικών. Στο πλαίσιο αυτό, οι ανάγκες προμήθειας υλικών, διαφέρουν μεταξύ των νοσοκομείων και ενώ βασικά είδη είναι δυνατόν να ενταχθούν σε πλαίσιο κεντρικών διαδικασιών προμήθειας, η πλειονότητα, των εξειδικευμένων υλικών δεν βρίσκεται σε κοινή χρήση.
Στην βάση των περιστατικών που καλούνται να διαχειριστούν, τα νοσοκομεία έχουν έκτακτες και απρόβλεπτες ανάγκες, οι οποίες είναι φύση αδύνατον να ενταχθούν σε προγραμματισμό ετήσιας βάσης. Για την κάλυψη των αναγκών αυτών, η δυνατότητα διενέργειας διαγωνιστικών διαδικασιών από τους ίδιους τους φορείς είναι απαραίτητη και θα πρέπει διευρυνθεί, λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων κριτηρίων, το είδος και την δυναμικότητα του νοσοκομείου. Είναι πιθανόν το ποσό των 60.000 € να είναι ικανό να καλύψει τις ανάγκες ενός επαρχιακού νοσοκομείου περιορισμένης δυναμικότητας, ενώ για κάποιο πανεπιστημιακό νοσοκομείο υψηλής παραγωγικότητας να είναι απολύτως ανεπαρκές. Προτείνεται, κατά συνέπεια, η κατηγοριοποίηση των φορέων, στην βάση της οποίας, οι εν λόγω δαπάνες κλιμακούμενα, να ορισθούν μέχρι του οριζόμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση ποσού διενέργειας εθνικών διαγωνισμών.
Σε ότι αφορά στο Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο μέχρι σήμερα λειτούργησε ως Διατιμητήριο και το οποίο ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την υποβάθμιση της ποιότητας και για τις ελλείψεις υλικών που κατά καιρούς παρουσιάζονται στα νοσοκομεία, μπορεί να αποτελέσει βάση σύνταξης ρεαλιστικών προϋπολογισμών και διαπραγμάτευσης για τα νοσοκομεία, είναι επιβεβλημένο όμως να σταματήσει να σχετίζεται με την νομιμότητα των δαπανών και την θεώρηση χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής τους.
Σχετικά με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Προμηθευτών Ιατρικών Ειδών (ΠΑ.ΣΥ.Π.Ι.Ε.):
Ο ΠΑ.ΣΥ.Π.Ι.Ε ιδρύθηκε το 2004, εκπροσωπεί 55 αμιγώς ελληνικές, μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν περίπου 700 εργαζόμενους. Αποτελούν τους βασικούς προμηθευτές σε Δημόσια και Ιδιωτικά νοσοκομεία, στον κλάδο των αναλώσιμων ιατρικών υλικών, χαμηλής ονομαστικής αξίας, άμεσης ανάγκης (βελόνες, μάσκες, μπλούζες, συστήματα ορρών κ.α.).
Επιτρέψτε μου ένα σχόλιο.
Τις υπηρεσίες δεν τις απογράφουμε ούτε υπάρχει απόθεμα υπηρεσιών. Το μόνο που μπορεί να γίνει με τις υπηρεσίες είναι καταγραφή.
Περιορίζομαι στα κυριότερα ζητήματα που ανακύπτουν από το άρθρο:
1. Οι ρυθμίσεις του άρθρου συνιστούν εξαίρεση της Ε.Κ.Α.Π.Υ. από τις ρυθμίσεις του άρθρου 41 ν. 4412/2016. Επομένως θα πρέπει να προστεθεί ρητή διάταξη «Οι διαδικασίες προγραμματισμού του άρθρου 41 ν. 4412/2016 δεν εφαρμόζονται στην Ε.Κ.Α.Π.Υ.» για την ασφάλεια δικαίου. Στο σχέδιο νόμου όχι μόνο αποφεύγεται οποιαδήποτε χρήση των όρων του 4412/2016 αλλά ακόμη και η εμμονή στην αόριστη επίκληση «σύμφωνα με τον 4412/2016 (Α’ 147)»( η οποία βέβαια είναι νομικά άχρηστη). Εγκαταλείπεται επίσης η διαδικασία των υπουργικών αποφάσεων (κανονιστική, εκτελεστική, προγραμματισμού) καθώς η Ε.Κ.Α.Π.Υ. «εισηγείται στον υπουργό τον σχεδιασμό για τις κεντρικοποιημένες προμήθειες». Εξ αυτού προκύπτει άλλη μία διαφορά στη λογική των δύο νομοθετημάτων καθώς, όπως κατά τη ρύθμιση της παραγράφου, η ΕΚΑΠΥ δεν εισηγείται κριτήρια. Τα κριτήρια είναι δοσμένα στο νόμο. (Δεν είναι ξεκάθαρο τι σχέση έχει ο «σχεδιασμός για τις κεντρικές προμήθειες» με την «κεντρική στρατηγική κεντρικοποίησης» την οποία αποφασίζει κατά την παράγραφο 5 η ΕΚΑΠΥ. Υπάρχει και «οριστικός στρατηγικός σχεδιασμός» της παραγράφου 7. Γενικά το άρθρο χρησιμοποιεί πληθώρα διαφορετικών όρων χωρίς να ξεκαθαρίζει το νόημά τους και τη μεταξύ τους σχέση).
Στο άρθρο 9 περ. 1.11 περιγράφεται η αρμοδιότητα του ΔΣ «να εγκρίνει το Στρατηγικό Σχεδιασμό για την κεντρικοποιημένη προμήθεια Προϊόντων και Υπηρεσιών Υγείας εκάστου έτους του άρθρου 7 του παρόντος καθώς και τις τυχόν τροποποιήσεις του». Η διαδικασία του άρθρου 9, χωρίς ξεκάθαρη σχέση με την αντίστοιχη του άρθρου 6 (και όχι 7, όπως εκ παραδρομής έχει τεθεί), μοιάζει περισσότερο με την κατάρτιση του σημερινού ετήσιου Προγράμματος Προμηθειών με μόνες διαφορές αφ’ ενός ότι ο τίτλος του «στρατηγικού» δεν είχε θεωρηθεί σκόπιμος για ετήσιο πρόγραμμα και αφ’ ετέρου ότι το πρόγραμμα μέχρι σήμερα εγκρίνεται με υπουργική απόφαση.
Σχετικά με τα κριτήρια που τίθενται στο άρθρο για την κεντρικοποίηση χαρακτηριστικά αόριστο είναι «η μείωση του κόστους αποκτήσεώς» της παραγράφου 2. Η μείωση εν προκειμένω δεν έχει ούτε ξεκάθαρο ούτε δικαιολογημένο μέγεθος με το οποίο καλείται να συγκριθεί. Άλλωστε η κεντρικοποίηση επιδιώκει οφέλη πέραν της απλής πτώσης της τιμής (μείωση διοικητικού κόστους, προγραμματισμός, υιοθέτηση καλών πρακτικών και ποιοτικών κριτηρίων). Τέτοιου είδους κριτήρια θα ήταν άσκοπο να τεθούν σε νόμο όταν μπορούν να τεθούν σε υ.α.
Η σχέση της «μείωσης του κόστους αποκτήσεως» με την «πρόβλεψη δυνατότητας ομαδοποίησης» είναι ομοίως ανεξιχνίαστη. Η προσθήκη της λέξης «τυχόν» δίπλα στη λέξη «πρόβλεψη» καθιστά τη λειτουργία της ρύθμισης ακόμη πιο σκοτεινή, καθώς δημιουργεί απορίες για τον χρόνο, τρόπο και φορέα που θα υλοποιεί τελικά την ομαδοποίηση που θα προβλέπεται.
Κατά τη γνώμη μου οι διαδικασίες του 4412/2016 είναι πιο ευέλικτες καθώς η αναφορά των κριτηρίων στο κείμενο του σχεδίου νόμου τα καθιστά άκαμπτα και ενδεχόμενη διόρθωσή τους γίνεται μόνο με νόμο. Δυστυχώς η διαβούλευση δεν συνοδεύεται από τις εκθέσεις ώστε να αποδειχθεί η σκοπιμότητα εγκατάλειψης της ευελιξίας που δίνει ο 4412.
2.Δεν υπάρχει ορισμός της έννοιας «Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών και Υπηρεσιών» στο νομοσχέδιο. Ενδεχομένως εννοείται το «Στρατηγικό Σχέδιο Κεντρικοποιημένων Προμηθειών». Πρόβλημα υπάρχει και στον συγκεκριμένο όρο καθώς δεν γίνεται καμία διάκριση μεταξύ «Στρατηγικού Σχεδίου» (παρ. 8) και «Στρατηγικού Σχεδιασμού» (παρ. 7, ο οποίος γίνεται μάλιστα «οριστικός»). Είναι άγνωστο ποιά η μεταξύ τους διαφορά. Ας βοηθήσουμε λίγο τους αυριανούς εφαρμοστές και ας ξεκαθαρίσουμε τις σχέσεις μεταξύ των όρων.
3.Κατά την παράγραφο 9 του άρθρου 6 οι κάτω των 60.000 ευρώ προμήθειες εξαιρούνται από την υποχρέωση ένταξης στο «Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών και Υπηρεσιών», στην παράγραφο 3 του επόμενου άρθρου οι ίδιες προμήθειες «δύνανται να διενεργούνται από τους φορείς του άρθρου 3». Η ρύθμιση είναι αντιφατική καθώς ενώ η εξαίρεση στην πρώτη περίπτωση είναι ρητή στην δεύτερη φαίνεται δυνητική κατόπιν απόφασης της Ε.Κ.Α.Π.Υ. Τελικά η πρακτική εφαρμογή της ρύθμισης απευθύνεται σε δυνατούς λύτες καθώς η απόφαση του άρθρου 7 προϋποθέτει γνώση που έχει ήδη αποκλείσει το άρθρο 6.
-Σε κάθε περίπτωση το όριο των 60.000 ευρώ είναι εξαιρετικά υψηλό. Τόσο το ποσό όσο και η ασάφεια της διάταξης δίνουν την ευκαιρία στους φορείς του άρθρου 3 να εξαιρέσουν τεράστια ποσά προμηθειών από την κεντρικοποίηση. Ελάχιστες προμήθειες σε ελάχιστα νοσοκομεία υπερβαίνουν τα 60.000 κατ’ έτος και ως εκ τούτου τα ποσά που θα συγκεντρώνονται θα είναι κατά βάση μικρά και το όφελος από την κεντρικοποίηση ελάχιστο. Αν αυτό συνδυαστεί με το γεγονός ότι ενδεχόμενη παράβαση της συγκεκριμένης ρύθμισης (με όλα τα ανωτέρω προβλήματα) δεν κολάζεται σύμφωνα με την παράγραφο 10 του άρθρου (στην οποία γίνεται αόριστη επίκληση του Υπαλληλικού Κώδικα),τότε το συμπέρασμα είναι ότι ο νόμος θα έχει ως αποτέλεσμα την αποκέντρωση και όχι την κεντρικοποίηση.
4.Στην παράγραφο 10 εισάγεται για πρώτη φορά στο σχέδιο η δυνατότητα των φορέων να επικαλούνται απρόβλεπτες και επείγουσες ανάγκες. Δεν ξεκαθαρίζεται σε ποιο στάδιο θα γίνεται αυτό καθώς αν αφορά τα στάδια που αναφέρονται στις προηγούμενες παραγράφους τότε δεν θα πρόκειται για απρόβλεπτες ή επείγουσες. Σε κάθε περίπτωση δεν νομίζω ότι η κρίση περί επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης ανήκει στις αρμοδιότητες του σχεδίου νόμου. Νομίζω ότι οι συγκεκριμένες έννοιες αφορούν διαδικασίες που ελέγχονται από άλλους φορείς.
Το παιχνίδι γίνεται ως εξής : στημένες προδιαγραφες–> επιτροπή αξιολόγησης προσφορών υπεράνω αμφιβολίας ΑΛΛΑ δεσμευμένη απο προδιαγραφες–> επιλογή μονόδρομος απο αυτές τις στημένες-φωτογραφικες προδιαγραφές συγκεκριμενων προϊόντων.
Τα 60.000 ειναι η «πίσω πορτα» του συστήματος που με την πιεση «εχω άμεση αναγκη του υλικου» θα συνεχιστεί το πάρτι.
ΠΟΛΥ σωστη η κεντρικοποιηση του συστηματος. Μεγαλυτερες ποσοτητες…καλυτερες διαπραγματευσεις.
Προτασεις:
1. ΓΡΗΓΟΡΗ κατάρτιση προδιαγραφών και με διεθνη πρότυπα ανα υλικο.
2.Το σύστημα αυτο θα πρεπει να ειναι ΠΟΛΥ καλα στελεχωμένο γιατι πρεπει να ειναι ΓΡΗΓΟΡΟ. Λίγα στάδια, ουσιαστικά και ευέλικτα. ΟΧΙ γραφειοκρατια. Ετσι δεν θα υπάρχει σαν μοχλος πίεσης η «ασφαλεια του ασθενους» !
3. Στα φάρμακα να ενταχθεί η νοσοκομειακή συσκευασία : 100-200-500 δισκία (ποτε δεν κατάλαβα γιατι στα νοσοκομεία πληρώνουμε συσκευασίες χαπιών 14 και 28 !!!). Να ζητηθεί απο την εγχώρια φαρμακοβιομηχανια να προμηθεύει με μειωμένες τιμες ευρειας χρήσης φαρμακα τα νοσοκομεία με τέτοιες συσκευασίες. (μικρότερο κοστος παραγωγής, στήριξη της Ελληνικής βιομηχανίας)
4. Ευέλικτος μηχανισμός και γρήγορος απόρριψης ακατάλληλου υλικού : πολλα υλικα που ειναι μεσα στις προδιαγραφες απλα δεν ειναι καταλληλα στην χρηση. Ηλεκτρονική υποβολη με κωδικους προιοντων. Οταν υπαρχουν πολλες αναφορες απο ολη τη χωρα για συγκεκριμενο προιον τοτε αυξανει καπως η αξιοπιστια της παρατηρησης.
5. ψηφιοποίηση παντού :αποθήκες υλικού νοσοκομείων με bar code, διακινηση υλικου εντος νοσοκομειου με bar code. Τι εχω , τι χρησιμοποιώ.. Μονο ετσι μπορεί να γινει καλύτερος προγραμματισμος παραγγελιών και έλεγχος της κατανάλωσης.
6. Διαγωνισμοί ανα ΥΠΕ σε αναλύσιμα και «μικρά» υλικά : γάντια, σύριγγες, χειρουργικά ράμματα. Γιατί κάθε νοσοκομειο κάνει τους δικούς του διαγωνισμούς?
7. Δεν γνωρίζω αν μπορεί νομικά να γίνει προμήθεια υλικού απο αλλη χωρα ΕΕ (νομικα). Γιατι ενα υλικο που εντος Ελλαδος κοστιζει 100 ευρω, να μην μπορω να το αγοράσω (το ιδιο) απο Ιταλια με 70 Ευρω. Αυτό θα «σπάσει» και τα εσωτερικά καρτέλ που δεν ειναι και δύσκολο να οργανωθούν. Εχει γινει τεκμηριωμένα με φίλτρα αιμοκάθαρσης.
Ευχαριστώ πολύ.
Παράγραφος 8:Δεδομένου ότι, είναι σε εξέλιξη το ΕΣΠΑ 2014-2020 και έχει εξαιρεθεί (άρθρ. 74 του Ν. 4445/2016 ΦΕΚ 236/Α’), από τις διαδικασίες της ΕΠΥ- για λόγους επιτάχυνσης των διαδικασιών- η προμήθεια ειδών με πόρους συγχρηματοδοτούμενων επιχειρησιακών προγραμμάτων, θα πρέπει να υπάρξουν μεταβατικές διατάξεις ώστε να συνεχισθεί ομαλά η έκδοση αποφάσεων έγκρισης σκοπιμότητας προμήθειας προϊόντων».
Επιτρέψτε μου δύο σχόλια
1. Συμφωνώ με τα σχόλια περί των 60.000€ και είμαι υπέρ μιας μέσης λύσης. Δηλαδή το όριο να ισχύει (σε ετήσια βάση όπως αναφέρεται) αλλά κάθε προμήθεια άνω ενός μικρότερου ποσού πχ 5.000€ να αναφέρεται (reporting) άμεσα στην Αρχή και να ενημερώνεται ένα αρχείο που θα παρακολουθεί και την συνολική εξέλιξη του μεγέθους ανά φορέα μέσα στο έτος.. γενικότερα, μπορεί να βρεθεί μια πρακτική μέση λύση..
2. Σχετικά με την τελευταία παράγραφο: (Εάν διαπιστωθεί: α) ότι οι ανάγκες που προβάλλονται από φορέα ….ως απρόβλεπτες και επείγουσες είναι πλασματικές ή/και β) εάν διαπιστωθεί υπαίτια καθυστέρηση ανταπόκρισης στις προβλεπόμενες .. προθεσμίες, τότε ο νόμιμος εκπρόσωπος του φορέα ή ο Διοικητής της Υγειονομικής Περιφέρειας, τιμωρείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Υπαλληλικό Κώδικα) νομίζω οτι η τιμωρία πρέπει να είναι αυστηρή και παραδειγματική, δεδομένου οτι ο Υπαλληλικός Κώδικας μάλλον δεν είναι ταχύς, δίκαιος, ανεξάρτητος κλπ κλπ).
Στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση και πρόσθετη πληροφορία
Γιάννης Φίλος
Αναπλ. Καθηγητής Ελεγκτικής – Διεθνών Προτύπων,
πρ. Αναπλ. Πρύτανη Οικονομικού Προγρ. & Ανάπτυξης Παντείου παν.
Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης, Πάντειο πανεπιστήμιο
Αλλού ορίζεται «Στρατηγική Κεντρικοποίησης», αλλού «Στρατηγικός Σχεδιασμός Κεντρικοποίησης¨ κι αλλού » Στρατηγικός Σχεδιασμός Κεντρικοποιημένων Προμηθειών». Επίσης, δεν ορίζεται το κανονιστικό περιεχόμενό του,ούτε είναι σαφές ακριβώς τι είναι. Ακόμη, γίνεται αναφορά σε «Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών και Υπηρεσιών» χωρίς να ορίζεται τι αυτό σημαίνει.
Τα 60.000 είναι μεγάλο ποσό για τα επαρχιακά νοσοκομεία. Μπορεί να υπάρχει διαβάθμιση ανάλογα με τη δυναμικότητα του νοσοκομείου αλλιώς υπάρχει κίνδυνος τα μικρά νοσοκομεία να κάνουν σχεδόν όλες τις προμήθειες εκτός κεντρικής διαδικασίας
Αφήνετε ανοικτό ένα παράθυρο (έστω μικρό, των 60000 euro) στις ΔΥΠΕ για διαγωνισμούς. Αυτό το παραθυράκι αποτελεί ευκαιρία για να σπάνε οι διαγωνισμοί σε μικρότερους και να συνεχίζεται το πάρτυ. Καταλαβαίνω ότι πρέπει να υπάρχει ευελιξία σε ειδικές περιπτώσεις, π.χ προμήθεια πολύ ειδικού εξοπλισμού, αλλά καλύτερα να λαμβάνεται κεντρικά η όποια αποφαση για ειδικές περιπτώσεις. Διαφορετικά ανοίγει μια κερκόπορτα.
Οι χρήστες των προϊόντων πρέπει να έχουν τη δυνατότητα κριτικής ή ακόμα και αιτιολογημένης απόρριψης συγκεκριμένων προϊόντων που προμηθεύεται το υπουργείο κεντρικά. Το παλαιό καθεστώς με τις λευκές κάρτες πρέπει να ανανεωθεί προς μια ψηφιοποιημένη πλατφόρμα, εύκολη και προσιτή στους χρήστες για την αξιολόγηση των προϊόντων και την απόρριψη ενδεχομένως συγκεκριμένων παρτίδων. Το Ε.Κ.Α.Π.Υ. θα πρέπει να εξασφαλίσει ένα είδος αξιολόγησης των υπηρεσιών του όχι μόνο με όρους μείωσης του κόστους αλλά και βελτίωσης της ποιότητας, μείωσης της γραφειοκρατίας και της απασχόλησης του προσωπικού των νοσοκομείων με τους διαγωνισμούς.