1. Η Ε.Κ.Α.Π.Υ. δημιουργεί, συντηρεί και επικαιροποιεί το Μητρώο Προμηθειών που αποτελείται από τέσσερα (4) Μητρώα, τα οποία συνιστούν διαδικτυακή ηλεκτρονική πλατφόρμα, αποτελούν αναπόσπαστα μέρη αυτής και λειτουργούν σε αλληλεπίδραση και διασυνδεσιμότητα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα που ακολουθούν. Ειδικότερα:
1) το Μητρώο Προϊόντων και Προμηθευτών, στο οποίο περιλαμβάνονται τα εξής τμήματα:
1.1.1. Το Μητρώο Κωδικοποίησης Προϊόντων, Υπηρεσιών και Προμηθευτών στο οποίο αναρτώνται:
1.1.1.1. όλοι οι Προμηθευτές των προϊόντων και Υπηρεσιών που συναλλάσσονται με το δίκτυο της Δημόσιας Υγείας υπό συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση και κωδικοποίηση.
1.1.1.2. όλα τα προϊόντα και οι Υπηρεσίες, που οι συναλλασσόμενοι με το Δίκτυο της Δημόσιας Υγείας Προμηθευτές πωλούν, υπό συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση και κωδικοποίηση.
1.1.2. Το Μητρώο Εύρους Αποδεκτών τιμών στο οποίο αναρτώνται τα περιθώρια των τιμών, προϊόντων και υπηρεσιών, που γίνονται αποδεκτά από την έρευνα αγοράς και την συνακόλουθη επεξεργασία των αποτελεσμάτων της, και οι οποίες λειτουργούν ενδεικτικά στο πλαίσιο των διαγωνιστικών διαδικασιών.
1.1.3. Το Μητρώο Παρατηρητηρίου Ανώτατων Αποδεκτών Τιμών, που αντικαθιστά το Παρατηρητήριο Τιμών, στο οποίο αναρτώνται οι χαμηλότερες τιμές που επιτυγχάνονται με οποιαδήποτε διαγωνιστική διαδικασία εντός των ορίων όσων ορίζονται στα επόμενα εδάφια και οι οποίες δεσμεύουν όλα τα είδη διαγωνιστικής διαδικασίας καθώς και την διαδικασία των απευθείας αναθέσεων από τους φορείς του άρθρου 3 του παρόντος. Για την λειτουργία και τον έλεγχο του ως άνω Μητρώου συγκροτείται στην Ε.Κ.Α.Π.Υ. πενταμελής επιτροπή, η οποία εξετάζει την ανάρτηση ή μη των τιμών στο Μητρώο εφαρμόζοντας συγκεκριμένα κριτήρια, ώστε οι επιτευχθείσες χαμηλότερες τιμές να ορίζονται ως οι αποδεκτές, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα κριτήρια. Η ως άνω Επιτροπή αποτελείται από τους τέσσερις Διευθυντές των Διευθύνσεων της Ε.Κ.Α.Π.Υ. και από ένα μέλος του ΔΣ το οποίο ορίζεται από τον Πρόεδρο. Τα κριτήρια του ανωτέρου εδαφίου ή αλλιώς ο κανονισμός λειτουργίας του Μητρώου Ανώτατων Αποδεκτών Τιμών θα ρυθμιστεί με απόφαση του Υπουργού Υγείας. Αρχική βάση δεδομένων τιμών του ως άνω Μητρώου αποτελούν οι τιμές του Παρατηρητηρίου Τιμών της Ε.Π.Υ..
2) το Μητρώο Κεντρικοποιημένων Προμηθειών στο οποίο αναρτώνται οι δηλωθείσες ανάγκες από τους φορείς του άρθρου 3 του παρόντος για τις υπό κεντρικοποίηση Προμήθειες, καθώς και όσες έχουν ήδη κεντρικοποιηθεί.
3) το Μητρώο Κόστους και Αναλώσεων, στο οποίο περιλαμβάνονται τα υποσυστήματα:
1.3.1. Το Μητρώο Αναλώσεων Δικτύου στο οποίο αναρτάται ο ρυθμός ανάλωσης προϊόντων από τους φορείς του άρθρου 3, εκφρασμένος ποσοτικά και αξιακά σε καθορισμένη ημερολογιακή βάση.
1.3.2. Το Μητρώο Προτύπων Αναλώσεων στο οποίο αναρτώνται οι στατιστικώς επεξεργασμένοι δείκτες ποσοτικής και χρονικής ανάλωσης προϊόντων προκειμένου να συγκρίνονται με αντίστοιχους Διεθνώς καθιερωμένους, με στόχο την επικαιροποιημένη απεικόνιση του προφίλ των απαιτούμενων αναγκών, για την απρόσκοπτη λειτουργία των φορέων του άρθρου 3 και τον συνακόλουθο έλεγχο στην διαχείριση, τόσο των αποθεμάτων τους όσο και των ρυθμών ανάλωση.
4) το Μητρώο Τεχνικών Προδιαγραφών, στο οποίο περιλαμβάνονται τα υποσυστήματα:
4.1. Το Μητρώο Αξιολογημένων Τεχνικών Προδιαγραφών, στο οποίο αναρτώνται οι αξιολογημένες από την Ε.Κ.Α.Π.Υ. τεχνικές προδιαγραφές, που έχουν αναπτυχθεί και αιτηθεί από τους φορείς του άρθρου 3 για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που απαιτούνται για την λειτουργία τους.
4.2. Το Μητρώο Ενιαίων Εθνικών Τεχνικών Προδιαγραφών για τα υπό Κεντρικοποίηση προϊόντα και υπηρεσίες.
Στο άρθρο 5 παράγραφος 1.1.3. σελίδα 5 πάνω κάνει λόγο για απευθείας αναθέσεις προμηθείας από τους φορείς αλλά δεν κάνει λόγο με ποιο τρόπο θα γίνονται αυτές
Αξιότιμοι Κύριοι/ες,
Σχετικά με τη Δημόσια Διαβούλευση του Φορέα σας θα θέλαμε να παραθέσουμε τα κάτωθι:
(Άρθρο 5)
Ως προς ό,τι αφορά τις προβλέψεις για τη λειτουργία Μητρώου Εύρους Αποδεκτών Τιμών και Μητρώου Παρατηρητηρίου Ανώτατων Αποδεκτών Τιμών (παρ. 1.1.2 και 1.1.3), πρέπει να επισημανθεί ότι η ανάρτηση των χαμηλότερων τιμών είναι πρακτικά χρήσιμη μόνον σε περίπτωση που δεν παρεμβάλλονται στοιχεία κόστους τα οποία ποικίλλουν ανάλογα με τις ιδιομορφίες της κάθε διαγωνιστικής διαδικασίας, και επομένως δεν μπορούν να αποτελέσουν σταθερό σημείο αναφοράς. Ειδικότερα, στις περιπτώσεις προμήθειας ειδών με ταυτόχρονη παραχώρηση συνοδού εξοπλισμού, δηλαδή σε διαγωνιστικές διαδικασίες κατά τις οποίες ζητείται τιμή ανά εξέταση ή ιατρική πράξη, η οποία (τιμή) διαμορφώνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7 του Ν. 2955/2001 (κόστος παραχώρησης εξοπλισμού, τεχνικής υποστήριξης, εκπαίδευσης χειριστών, αναβάθμισης λογισμικού, ασφάλισης κ.λπ.), και επομένως διαφοροποιείται ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε μονάδας υγείας, δεν μπορεί να γίνει λόγος για ανάρτηση χαμηλότερων τιμών, που θα ισχύουν αδιακρίτως για κάθε είδος διαγωνιστικής διαδικασίας. Για το λόγο ακριβώς αυτό, έχει κριθεί ότι, εφόσον με τη διακήρυξη ζητείται η παραχώρηση συνοδού εξοπλισμού και, γενικά, το κόστος της τιμής ανά εξέταση διαμορφώνεται από στοιχεία όπως αυτά του άρθρου 7 του Ν. 2955/2001, δεν είναι δυνατή η ταυτοποίηση με τις τιμές αντίστοιχων ειδών του Παρατηρητηρίου Τιμών (απόφαση 677/2012 VI Τμ. Ελεγκτικού Συνεδρίου). Συνεπώς, στην περίπτωση αυτή, θα ήταν ορθότερο να προβλεφθεί η δυνατότητα καθορισμού αντικειμενικών κριτηρίων, με βάση τα οποία γίνεται η οικονομική αξιολόγηση των προσφορών, με στάθμιση όμως των ειδικότερων απαιτήσεων κάθε ξεχωριστής διαγωνιστικής διαδικασίας (αριθμός εξετάσεων, συχνότητα βαθμονομήσεων, προδιαγραφές συνοδού εξοπλισμού, ποσά ασφαλιστικής κάλυψης, όροι τεχνικής υποστήριξης κ.λπ.).
1.- Η συγκρότηση δύο παράλληλων Μητρώων Τιμών (Μητρώο Εύρους Αποδεκτών Τιμών και Μητρώο Παρατηρητηρίου Ανωτάτων Τιμών) δεν φαίνεται να εξυπηρετεί την ανασυγκρότηση του συστήματος προμηθειών του τομέα της Δημόσιας Υγείας ούτε να θεραπεύει τον προβληματικό και δυσλειτουργικό χαρακτήρα του Παρατηρητηρίου Τιμών, το οποίο, προφανώς για το λόγο αυτό, τυπικώς μεν καταργείται (αν και άδηλο πότε εν τοις πράγμασι θα συντελεσθεί η «αντιακτάστασή του», αφού δεν τίθεται χρονικό όριο), πλην όμως, κατά ουσιαστικά χαρακτηριστικά του, διατηρείται υπό άλλη απλώς ονομασία. Εάν, όπως εικάζεται, το Μητρώο Εύρους Αποδεκτών Τιμών, στο οποίο θα καταγράφονται ενδεικτικά τιμές, κατόπιν έρευνας της αγοράς (ποιας όμως ειδικότερα, ποιά τα όρια διακύμανσής τους και με ποιά κριτήρια;) αποσκοπεί στην συγκρότηση αξιόπιστων προϋπολογισμών, η περαιτέρω εφαρμογή επί διαγωνισμών δεύτερης υποχρεωτικής οροφής (Παρατηρητήριο Ανωτάτων Τιμών), συγκροτημένης αποκλειστικά και πάλι με βάση τη χαμηλότερη τιμή ανά είδος, χωρίς καμιά χρονική περιοδικότητα όσον αφορά την επικαιροποίησή του ει μη μόνο οποτεδήποτε εντοπισθεί νέα χαμηλότερη τιμή, θα οδηγήσει σε επανάληψη των στρεβλώσεων και αδιέξοδων που είχε επιφέρει στους διαγωνισμούς το Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο είχε αλλωστε εξαντλήσει προ πολλού το σκοπό του για μείωση των τιμών. Υπ΄αυτά τα δεδομένα, εφόσον συγκροτηθούν «αντικειμενικά σφικτοί προϋπολογισμοί», όπως στοχεύει το Μητρώο Εύρους Αποδεκτών Τιμών, η υποχρεωτική εφαρμογή του «Παρατηρητηρίου Τιμών» θα μπορούσε να περιορισθεί στις περιπτώσεις των απευθείας αναθέσεων, η δε σκοπούμενη μείωση των τιμών να επιτυγχάνεται αποτελεσματικά με τον ανταγωνισμό μέσω των διαγωνιστικών διαδικασιών (ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί κλπ), όπως ισχύει στην υπόλοιπη Ε.Ε.
2.- Καίτοι στο ν/σχέδιο προβλέπεται ότι καθένα από τα πιο πάνω Μητρώα θα λειτουργεί και θα συγκροτείται από τιμές που θα επιλέγονται με «συγκεκριμένα κριτήρια… ώστε να ορίζονται ως οι αποδεκτές σύμφωνα με τα προαναφερόμενα κρίτηρια», εν τούτοις ουδεμία γίνεται στοιχειωδώς αναφορά ποια είναι αυτά τα κριτήρια ή οι ελάχιστες προϋποθέσεις ούτε καν προσδιορίζεται το περίγραμμα έστω του νομικού πλαισίου, στο οποίο θα κινηθεί η κατ’ εξουσιοδότηση ΥΑ για τη λειτουργία του πολλώ δε μάλλον η πενταμελής επιτροπή, η οποία θα εφαρμόσει για την επιλογή και ανάρτηση τα «συγκεκριμένα» πλήν όμως μη κατονομαζόμενα κριτήρια και προϋποθέσεις.
3.- Πέραν δε τούτων όσον αφορά ειδικά το Παρατηρητήριο δεν υφίσταται πρόβλεψη (ή μεταβατική διάταξη) πως και σε ποιο βάθος χρόνου θα αντιμετωπισθούν τα κενά του δεδομένου ότι στο υφιστάμενο Παρατηρήριο δεν ενταχθεί η πλειονότητα των ιατροτεχνολογικών προϊόντων ούτε προβλέπονται διαδικασίες και χρόνικά όρια καταχώρησης των νέων προιόντων.
4.- Τα ίδια ισχύουν τόσο ως προς το Μητρώο Τενικών Προδιαγραφών (ελλείπουν τα κριτήρια, όροι και προϋποθέσεις επιλογής των τεχνικών προδιαγραφών, ούτε καν γίνεται παραπομπή στους σχετικούς όρους της ενωσιακής νομοθεσίας) όσο και ως προς το Μητρώο Κωδικοποίησης προίόντων και υπηρεσιών, στο οποίο θα αναρτώνται όλα τα προιόντα «υπό συγκεκριμένη κωδικοποίηση», χωρίς ωστόσο να ορίζονται και πάλι τα κριτήρια ή βασικά γνωρίσματα, βάσει των οποίων θα οριοθετούνται οι αντίστοιχες ομάδες ή υποομάδες και θα εντάσσονται σε αυτές οι επί μέρους προϊόντα και υπηρεσίες.
5.-Δεν προβλέπεται υποχρέωση για καταχώρηση στα Μητρώα των πηγών, από τις οποίες αντλούνται οι τιμές και των προσδιοριστικών στοιχείων τους ούτε θεσπίζεται διοικητικός μηχανισμός ελέγχου των καταχωρούμενων στα πιο πάνω Μητρώα στοιχείων, όπως επιβάλλουν οι αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της χρηστής διοίκησης, ώστε να διασφαλίζεται η νομιμότητα και να αποκαθίστανται τα λάθη και το κυριότερο να αποτρέπονται φαινόμενα αυθαιρεσιών της διοίκησης με συνέπεια, σε συνδυασμό και με την πιο πάνω ασάφεια των κριτηρίων, η συγκρότηση των Μητρώων από την πενταμελή Επιτροπή να καθίσταται ανέλεγκτη.
ΑΡΘΡΟ 5
Η ενοποίηση των μητρώων ή η μεταφορά τους στο νέο φορέα θα μπορούσε να γίνει άμεσα και χωρίς νομοθετική πρωτοβουλία. Για να φτάσουμε όμως στο προτεινόμενο νομοσχέδιο το οποίο είχε πολυδιαφημισθεί 2 χρόνια τώρα δεν γινόντουσαν οι προμήθειες στην υγεία με την ισχύουσα νομοθεσία αλλά εξωσυμβατικά (άρα ακριβότερα και παράνομα) με αποτέλεσμα να νομιμοποιηθούν οι προμήθειες στο σύστημα υγείας 16 φορές. Όλοι οι εμπλεκόμενοι στις προμήθειες των δημόσιων νοσοκομείων περίμεναν το πολυπόθητο νέο νόμο και δεν εφάρμοζαν τον ισχύοντα!
Είναι ενδεικτική στο νομοσχέδιο η αντιγραφή των προηγούμενων νόμων με αποτέλεσμα να επαναλαμβάνει τα ίδια πράγματα δημιουργώντας προβλήματα! Αναφέρεται στο μητρώο εύρους αποδεκτών τιμών και στο μητρώο παρατηρηρίου ανώτατων αποδεκτών τιμών τα οποία θα δημιουργήσουν μια σύγχυση στους φορείς που θα κληθούν να τα χρησιμοποιήσουν αφού θα μπορεί δυνητικά το ένα να έχει άλλο ύψος ανώτατης τιμής από το άλλο.
Αναγράφεται ότι θα υπάρχουν 2 μητρώα τεχνικών προδιαγραφών. Γιατί (ίσως λόγω copy paste)? Ένα πρέπει να υπάρχει το οποίο θα ανανεώνεται συνεχώς με την εξέλιξη της τεχνολογίας, τις απαιτήσεις των νοσοκομείων και ότι άλλο απαιτείται για να είναι χρήσιμο. Και σίγουρα δεν θα πρέπει να είναι ίδιο με αυτό που έχει το ΕΚΑΠΤΥ όπου στα περισσότερα σημεία μιας τεχνικής προδιαγραφής αναγράφεται «να δοθούν στοιχεία προς αξιολόγηση»! Δηλαδή ο προμηθευτής δίνει τα στοιχεία και τις απαιτήσεις που θα έχει ένας αξονικός ή μαγνητικός τομογράφος και όχι το νοσοκομείο που γνωρίζει λεπτομερώς τι πρέπει να προμηθευτεί, για ποιο σκοπό, για ποιους ασθενείς, με ποιο προσωπικό , τους διαθέσιμους χώρους και όλα όσα πρέπει να γνωρίζει.
1.- Σύγχυση από την πρόβλεψη 2 Μητρώων Τιμών
Το ΣχΝ προβλέπει δύο Μητρώα τιμών, δηλαδή το «Μητρώο Εύρους Αποδεκτών Τιμών» και το «Μητρώο Παρατηρητηρίου Ανώτατων Τιμών», το δεύτερο εκ των οποίων, μάλιστα, λειτουργεί περίπου στο πλαίσιο του ήδη ισχύοντος Παρατηρητηρίου Τιμών και, σύμφωνα με το ΣχΝ, περιέχει τιμές που «δεσμεύουν όλα τα είδη διαγωνιστικής διαδικασίας καθώς και την διαδικασία των απευθείας αναθέσεων από τους φορείς του άρθρου 3» αυτού.
Αλλά, αφού το Παρατηρητήριο εξακολουθεί να αποτελεί «οροφή» για όλες τις τιμές προμήθειας Υγείας, δεν εξηγείται διόλου (ούτε και απαιτείται) η τήρηση και του νέου Μητρώου (Εύρους Αποδεκτών Τιμών), που δημιουργεί σύγχυση ως προς τις προθέσεις του νομοθέτη και εύλογα ερωτήματα ως προς τη σκοπιμότητα των συγκεκριμένων (διπλών) ρυθμίσεων.
2.- Έλλειψη κριτηρίων, όρων και προϋποθέσεων για την επιλογή των τιμών & των τεχνικών προδιαγραφών που θα αναρτώνται στα αντίστοιχα Μητρώα
Πουθενά στο ΣχΝ αναφέρονται κριτήρια, όροι και προϋποθέσεις επιλογής: α) των τιμών, που η ΕΚΑΠΥ θα λαμβάνει υπ’ όψη της για να τις αναρτά στα δύο Μητρώα (Εύρους Αποδεκτών Τιμών & Παρατηρητηρίου Ανωτάτων Τιμών), ούτε επίσης β) για την επιλογή των τεχνικών προδιαγραφών, οι οποίες θα αποτελούν τα, ανά προϊόν, στοιχεία ταυτότητας, με αποτέλεσμα να ελλείπει παντελώς το νομικό πλαίσιο ορισμού των κρίσιμων αυτών στοιχείων, η δε ΕΚΑΠΥ να δύναται να λειτουργεί κυριαρχικώς και ανεξέλεγκτα, κατά παράβαση όμως των αρχών της νομιμότητας, της διαφάνειας, της ισότιμης μεταχείρισης και του υγιούς ανταγωνισμού.
3.- Ιχνηλασιμότητα πηγών ανάρτησης – Κριτήρια κατηγοριοποίησης των προϊόντων
Σε συμπλήρωση των όσων αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο, το ΣχΝ δεν μεριμνά για την ανάρτηση σε όλα τα προβλεπόμενα Μητρώα, πλην των κατά τον προορισμό τους στοιχείων (τιμών, προδιαγραφών κ.λπ.) που αυτά θα περιλαμβάνουν, και των πηγών από τις οποίες αντλήθηκαν αυτά, προκειμένου έτσι να ελέγχεται η ορθότητα, η συγκρισιμότητα και, εν τέλει, η νομιμότητα των αναρτημένων στοιχείων, σε αντίθεση με τις υπερκείμενες αρχές της διαφάνειας, της πληροφόρησης, της ισότιμης μεταχείρισης και του υγιούς ανταγωνισμού.
Ομοίως, ούτε και κριτήρια κατηγοριοποίησης των προϊόντων αναφέρονται, ώστε να μην καθίσταται σαφές και ευκρινές βάσει ποίων στοιχείων αυτά θα διακρίνονται μεταξύ τους και θα αποτελούν διακριτές ομάδες & υποομάδες, με άμεση συνέπεια τη δημιουργία ασάφειας για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα και σύγχυσης κατά την εφαρμογή του νόμου. Για παράδειγμα, δεν προκύπτει εάν η κατηγοριοποίηση των προϊόντων θα γίνεται π.χ. με βάση τους Κωδικούς του μέχρι σήμερα λειτουργούντος Παρατηρητηρίου (για τους οποίους, όμως, επίσης δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο ρύθμισης) ή με βάση τις κατηγορίες του ΕΚΑΠΤΥ ή με βάση τις υπό εκπόνηση «ενιαίες τεχνικές προδιαγραφές» ή τις «προδιαγραφές των φορέων του άρθρου 3» ή με βάση το CPV ή με βάση άλλα κριτήρια που θέτουν οι περί Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων κοινοτικές Οδηγίες κ.λπ. κ.λπ., ενώ, μάλιστα, είναι γνωστό ότι και πολλά ιατροτεχνολογικά προϊόντα δεν έχουν κάν ενταχθεί στο Παρατηρητήριο ούτε αναφέρονται στην κατηγοριοποίηση του ΕΚΑΠΤΥ κ.λπ.
4.- Έλλειψη περιοδικότητας & μηχανισμού ελέγχου των αναρτήσεων
Το ΣχΝ δεν προβλέπει συγκεκριμένη διαδικασία Ενστάσεων / Αντιρρήσεων των ενδιαφερομένων για τυχόν παράνομες ή ανακριβείς αναρτήσεις, ώστε να μη δίνεται η δυνατότητα διοικητικού ελέγχου της δράσης της ΕΚΑΠΥ ούτε, εν συνεχεία, έννομης προστασίας των θιγομένων σε περίπτωση τέτοιου είδους αναρτήσεων.
Η παράλειψη αυτή παραβιάζει συλλήβδην τις αρχές της νομιμότητας, της ακροάσεως, της παροχής έννομης προστασίας και της διαφάνειας, δημιουργεί δε συνθήκες αντιδημοκρατικής δράσης της νέας Αρχής.
Επισημαίνεται ότι το ζήτημα θα μπορούσε ευχερώς να ρυθμισθεί με πρότυπο το γνωστό σύστημα ελέγχου (από τους Κατόχους Αδειών Κυκλοφορίας) των αναρτημένων κάθε φορά φαρμάκων και νέων τιμών στα κατά καιρούς εκδιδόμενα Δελτία Τιμών φαρμάκων, το οποίο λειτουργεί ομαλά επί δεκαετίες.
Ωσαύτως, η μη πρόβλεψη συγκεκριμένων χρονικών περιόδων εντός των οποίων θα πραγματοποιούνται οι νέες αναρτήσεις (κατά το ΣχΝ αυτό μπορεί να γίνεται οποτεδήποτε!) δημιουργεί, επίσης, πρόβλημα ελέγχου και διαφάνειας αυτών, ενώ, στην περίπτωση π.χ. των φαρμάκων, οι αναρτήσεις αυτές γίνονται συνολικά και σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι αφ’ ενός να είναι σε θέση να παρακολουθούν και να ενημερώνονται και αφ’ ετέρου να διατυπώνουν τις αντιρρήσεις τους επικαίρως, ώστε τα αναρτώμενα στοιχεία να είναι νόμιμα και ελεγμένα.
Η παράγραφος 1.1.2 να τροποποιηθεί ως εξής:
1.1.2.Το Μητρώο Εύρους Αποδεκτών τιμών στο οποίο αναρτώνται τα περιθώρια των τιμών, προϊόντων και υπηρεσιών, που γίνονται αποδεκτά από την έρευνα αγοράς και την συνακόλουθη επεξεργασία των αποτελεσμάτων της, και οι οποίες λειτουργούν ενδεικτικά στο πλαίσιο των διαγωνιστικών διαδικασιών. Το Μητρώο περιλαμβάνει την ονομασία του προϊόντος με όλες τις εναλλακτικές του εμπορικές ονομασίες και την περιγραφή του προϊόντος με τα λειτουργικά χαρακτηριστικά.
Για την λειτουργία και τον έλεγχο του ως άνω Μητρώου συγκροτείται στην Ε.Κ.Α.Π.Υ. πενταμελής επιτροπή, η οποία αναθεωρεί το εύρος τιμών σε χρονικά διαστήματα εφαρμόζοντας συγκεκριμένα κριτήρια και συγκριτικές αναλύσεις από διεθνή κέντρα αξιολόγησης ιατρικής τεχνολογίας, αντίστοιχα μητρώα τιμών Ευρωπαϊκών χωρών. Η ως άνω Επιτροπή αποτελείται από τρία άτομα με εξειδικευμένες γνώσεις των λειτουργικών χαρακτηριστικών των προϊόντων, της κλινικής αξίας και του κλινικού οφέλους και δύο υπαλλήλους των διευθύνσεων στρατηγικού σχεδιασμού και οικονομικών του ΕΟΠΥΥ. Στην επιτροπή συμμετέχει για κάθε μεγάλη κατηγορία υλικών/προϊόντων (ορθοπεδικά υλικά, καρδιοχειρουργικά, επεμβατικής καρδιολογίας και ακτινολογίας) εκπρόσωπος των αντίστοιχων επιστημονικών εταιρειών, ως εμπειρογνώμονας με γνωμοδοτικό χαρακτήρα των υλικών. Τα κριτήρια του ανωτέρου εδαφίου ή αλλιώς ο κανονισμός λειτουργίας του Μητρώου Εύρους Αποδεκτών Τιμών θα ρυθμισθεί από την Επιτροπή και θα εγκριθεί από το ΔΣ του ΕΚΑΠΥ.
1.1.3. Να διαγραφεί η παράγραφος γιατί δεν έχει καμία λειτουργική χρησιμότητα
Η παράγραφος 4.1 να τροποποιηθεί ως εξής:
4.1. Το Μητρώο Αξιολογημένων Προδιαγραφών Λειτουργικών Απαιτήσεων ή Επιδόσεων, σύμφωνα με το άρθρο 54, παρ. 3α του ν. 4412/2016, στο οποίο αναρτώνται οι αξιολογημένες από την Ε.Κ.Α.Π.Υ. προδιαγραφές Λειτουργικών Απαιτήσεων ή Επιδόσεων, που έχουν αναπτυχθεί και αιτηθεί από τους φορείς του άρθρου 3 για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που απαιτούνται για την λειτουργία τους ή από τις ιατρικές επιστημονικές εταιρείες για ιατρικά μηχανήματα υψηλού κόστους.
Η κωδικοποίηση προϊόντων και υπηρεσιών κρίνεται επιπεβλημένη, προκειμένου να επιτευχθεί συνεννόηση μεταξύ των φορέων υγείας στο κάθε είδος. Η κωδικοποίηση υλικών και υπηρεσιών CPV, μπορεί να αποτελέσει μια αρχική ομαδοποίηση σε επίπεδο ομάδας, ενώ σε επίπεδο υποομάδων η κωδικοποίηση GMDN μπορεί να αποτελέσει λύση. Μετά την υλοποίηση των ανωτέρω, θα πρέπει να υπάρξει συνοπτική καταγραφή και περιγραφή των υπό προμήθεια ειδών και υπηρεσιών με τα ειδοποιά χαρακτηριστικά που τα διαφοροποιούν μεταξύ τους και σε κάθε περίπτωση όχι με εμπορικά χαρακτηριστικά. Η υλοποίηση και εφαρμογή ανάλογης κωδικοποίησης μπορεί στη συνέχεια να αποτελέσει και βάση αναπροσαρμογής του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγείας.
Το μητρώο Εύρους Αποδεκτών τιμών θα πρέπει να διασυνδέεται με το μητρώο Τεχνικών Προδιαγραφών (ώστε, η αποδεκτή τιμή να είναι σε συνάρτηση με τις προδιαγραφές του κάθε είδους που θα προσδιορίζεται με συγκεκριμένη και αμετάβλητη ονοματολογία). Λαμβάνοντας υπόψη ότι, η Υπηρεσία μας είναι αρμόδια για την έκδοση Αποφάσεων έγκρισης σκοπιμότητας, να αποτυπωθεί με σαφήνεια η διαδικασία λήψης της αποδεκτής τιμής προϊόντος, (είτε με άμεση πρόσβαση στο μητρώο είτε με έγγραφο της Ε.Κ.Α.Π.Υ.). Επίσης, στην περίπτωση που το μητρώο δεν είναι ολοκληρωμένο, δηλαδή δεν υπάρχουν κάποια είδη, να αποτυπωθεί η διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθείται (π.χ. θα καθορίζεται το εύρος αποδεκτών τιμών από την Ε.Κ.Α.Π.Υ. ή από την εκάστοτε ενδιαφερόμενη Υπηρεσία;).
1)Ενώ το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΤΙΜΩΝ ουσιαστικά διατηρείται και δεσμεύει όλα τα είδη τόσο σε διαγωνιστικές διαδικασίες όσο και σε απ’ ευθείας αναθέσεις (ως ανώτατη τιμή), θεσπίζεται με τον νέο Νόμο και (νέο) ΜΗΤΡΩΟ ΕΥΡΟΥΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ ΤΙΜΩΝ, η σκοπιμότητα του οποίου δεν διευκρινίζεται καθόλου.
2)Ενώ ο νέος Νόμος προβλέπει διάφορα Μητρώα, μεταξύ των οποίων τα δύο προαναφερόμενα (περί τιμών), καθώς και τα δύο ΜΗΤΡΩΑ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ (ΕΝΙΑΙΩΝ & ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ), ωστόσο δεν καθορίζονται σε αυτόν καθόλου προϋποθέσεις επιλογής των βάσεων δεδομένων και των στοιχείων εκείνων που θα ερευνώνται κάθε φορά για την ανάρτηση τιμών και τεχνικών προδιαγραφών που θα περιλαμβάνονται στα παραπάνω Μητρώα, άρα η ΕΚΑΠΥ θα λειτουργεί χωρίς καθόλου όρους και χωρίς καμία νομοθετική εξουσιοδότηση.
3)Εκδόθηκε μόλις ο νέος ευρωπαϊκός Κανονισμός για τα ΙΝ VIVO Ιατροτεχνολογικά Προϊόντα και αναμένεται εντός των ημερών και ο νέος Κανονισμός για τα ΙΝ VITRO Ιατροτεχνολογικά Προϊόντα. Οι ευρωπαϊκοί αυτοί Κανονισμοί περιέχουν σαφή κριτήρια για τη διάκριση των Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων σε κατηγορίες και σε υποκατηγορίες. Ωστόσο δεν λαμβάνονται υπ’ όψη για την κατάταξη των εν λόγω Προϊόντων στα Μητρώα που προβλέπει ο νέος Νόμος και, ως εκ τούτου, η κατηγοριοποίησή τους από την ΕΚΑΠΥ θα είναι τυχαία και αυθαίρετη (ούτε άλλωστε άλλα κριτήρια και στοιχεία διάκρισης αναφέρει ο Νόμος αυτός πουθενά).
Mα τακτική των πολυεθνικών, για να πουλήσουν πανάκριβα υλικά, είναι να φροντίζουν στα νοσοκομεία να έχουν τους ‘υποστηρικτές τους» στις επιτροπές προμηθειών ώστε να διεισδύουν στις προδιαγραφές «ειδικές» δήθεν προδιαγραφές. Αυτές προσβάλλονται και ακολουθεί μια ατέλειωτη διαδικασία προσφυγών στα δικαστήρια. Εν των μεταξύ, οι πολυεθνικές πωλούν με το αζημίωτο τα υλικά τους σε τιμές πολλαπλάσιες των τιμών παρατηρητηρίου ως εξωσυμβατικά υλικά…..
Επομένως χρειάζεται να προστεθεί ένα άρθρο το οποίο να λέει ότι έχει λεχθεί εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες φορές από το Διοικητικά Δικαστήρια και τον νόμο, ήτοι:
Τεχνικές προδιαγραφές της αναθέτουσας αρχής για υλικά που φέρουν την σήμανση CE, οι οποίες δεν είναι σύμφωνες με την Ελληνική νομοθεσία και νομολογία δεν λαμβάνονται υπόψη κατά την αξιολόγηση της προσφοράς, ακόμη και εάν ο οικονομικός φορέας κατέθεσε την προφορά του χωρίς σχετική επιφύλαξη.
Ένα άρθρο σαν το προτεινόμενο θα σταματήσει σε μεγάλο βαθμό την υπόγεια διεργασία που προηγείται κάθε διαγωνισμού, και το συνεπαγόμενο κόστος στο δημόσιο όταν κάποιος δεν προσβάλει τις εν λόγω προτεινόμενες δήθεν προδιαγραφές, και θα απελευθερώσει την Ελληνική Δικαιοσύνη από εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες προσφυγές.
Εξάλλου όλες οι προδιαγραφές για υλικά που φέρουν την σήμανση CE βασίζονται σε Ευρωπαϊκές ή διεθνείς προδιαγραφές κοινές σε όλη την Ευρώπη. Πως είναι δυνατόν ο γιατρός του ΕΣΥ σε δημόσιο νοσοκομείο να μην είναι ικανοποιημένος με το πιστοποιημένο προϊόν; Αλλά ακόμη και αν δεν είναι, να ακολουθήσει την διαδικασία που προβλέπεται από την νομοθεσία αλλά όχι να υιοθετεί δικές του προδιαγραφές τις οποίες έλαβε από την πολυεθνική… με το κάτι τις βεβαίως για την καλή του διάθεση…..
Τα μητρώα Εύρους Αποδεκτών τιμών και Παρατηρητηρίου Ανώτατων Αποδεκτών Τιμών, όπως διατυπώνονται, δεν εναρμονίζονται το ένα με το άλλο. Επιπλέον, οι ρυθμίσεις του Παρατηρητηρίου Ανώτατων Αποδεκτών Τιμών είναι αόριστες και ασαφείς και ως προς την ΥΑ και ως προς το εύρος επιλογής της πεντεμελούς επιτροπής στο να αναρτήσει ή όχι μία τιμή,επιτρέποντας κάθε είδους συνειρμούς. Εξάλλου, δεν ρυθμίζεται το νομικό και πραγματικό κενό μεταξύ υφιστάμενου Παρατηρητηρίου Τιμών και νέου Μητρώου Παρατηρητηρίου Ανώτατων Αποδεκτών Τιμών.