1. Σκοπός της Ε.Κ.Α.Π.Υ. είναι ο κεντρικοποιημένος στρατηγικός και επιχειρησιακός σχεδιασμός του οικονομικού και εφοδιαστικού κύκλου προμήθειας προϊόντων και υπηρεσιών, του συστήματος υγείας, καθώς και η παρακολούθηση και ο έλεγχος των αναλώσεών τους στον τομέα της Δημόσιας Υγείας.
2. Στις αρμοδιότητες της Ε.Κ.Α.Π.Υ. ανήκουν ιδίως:
2.1. η δημιουργία, τήρηση και συνεχής επικαιροποίηση του Μητρώου Προμηθειών Υγείας, και των σχετικών με αυτό δεδομένων, το οποίο περιλαμβάνει τα μητρώα: α) Μητρώο Προϊόντων και Προμηθευτών β) Μητρώο Ενιαίων Τεχνικών Προδιαγραφών, γ) Μητρώο Κόστους και Αναλώσεων και δ) Μητρώο Τεχνικών Προδιαγραφών όπως περιγράφονται και λειτουργούν σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5 του παρόντος.
2.2. ο προγραμματισμός των προμηθειών προϊόντων και υπηρεσιών που απαιτούνται για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 3, βάσει του Στρατηγικού Σχεδιασμού Κεντρικοποιημένων Προμηθειών Προϊόντων και Υπηρεσιών που καταρτίζει για το σκοπό αυτό η Ε.Κ.Α.Π.Υ., όπως περιγράφεται στο άρθρο 6.
2.3. η κατάρτιση των όρων των διακηρύξεων των διαγωνισμών που αυτή υλοποιεί η διαδικασία ανάθεσης των προϊόντων και των υπηρεσιών υγείας, η διεξαγωγή και η κατακύρωση όλων των δημοπρασιών και των λοιπών διαγωνιστικών ή μη διαδικασιών σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον ν.4412/2016 (Α’147), η παρακολούθηση εκτέλεσης των συμβάσεων και η εξασφάλιση του εφοδιασμού των φορέων του άρθρου 3, βάσει του Στρατηγικού Σχεδίου Κεντρικοποιημένων Προμηθειών.
2.4. η τήρηση ηλεκτρονικού αρχείου παρακολούθησης του συνόλου των υπό εκτέλεση συμβάσεων στο χώρο της υγείας, μέσω των Ηλεκτρονικών συστημάτων «Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Παρακολούθησης Συμβάσεων (Κ.Η.Μ.Δ.Η.Σ.)» και «Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.Δ.Η.Σ.)», όπου οι φορείς του άρθρου 3 του παρόντος θα εισάγουν πληροφορίες αναφορικά με την πορεία εκτέλεσης των συμβάσεων, όπως χρόνος παράδοσης προϊόντων και υπηρεσιών, ποσότητα κλπ.
2.5. η εγκαθίδρυση μηχανισμού Εσωτερικής Διακίνησης Αδρανών Αποθεμάτων προϊόντων, μεταξύ των φορέων του άρθρου 3, πέραν της ποσότητας του ορίου ασφαλείας που προβλέπεται από τα πρότυπα αναλώσεων, όπως περιγράφεται στο άρθρο 6 παρ.4 του παρόντος, στον οποίο θα προβλέπεται ο τρόπος και η διαδικασία της εσωτερικής αυτής διακίνησης.
2.6. η εγκαθίδρυση μηχανισμού εσωτερικής, μεταξύ των φορέων του άρθρου 3, διακίνησης προϊόντων για την υποστήριξη εξαιρετικών και επειγουσών αναγκών που προκύπτουν από έκτακτα και μη προβλέψιμα γεγονότα, στον οποίο θα προβλέπεται ο τρόπος και η διαδικασία της εσωτερικής αυτής διακίνησης.
2.7 η παρακολούθηση του Προγράμματος και του σχεδίου χρηματοροών για την αποπληρωμή όλων των υποχρεώσεων.
3. Για την εξυπηρέτηση των σκοπών της Ε.Κ.Α.Π.Υ. παραδίδονται σε αυτήν:
3.1. ο κατάλογος ενιαίας ονοματολογίας και κωδικοποίησης εργαστηριακών εξετάσεων (ΚΕΟΚΕΕ) της Επιτροπής Προμηθειών Υγείας (Ε.Π.Υ) του Υπουργείου Υγείας και τον αντίστοιχο κατάλογο του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.). καθώς και όλες οι αποφάσεις έγκρισης τεχνικών προδιαγραφών προϊόντων και υπηρεσιών στον τομέα της υγείας της Επιτροπής Προμηθειών Υγείας (Ε.Π.Υ) και της τεχνικής υπηρεσίας του Υπουργείου Υγείας.
3.2. το Μητρώο Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων και Προμηθευτών καθώς και το Μητρώο Ενιαίων Τεχνικών Προδιαγραφών της Ε.Κ.Α.Π.Τ.Υ Α.Ε. και αποτελεί εφεξής περιουσία της.
3.3. Όλα τα αρχεία ενιαίας κωδικοποίησης προϊόντων και υπηρεσιών υγείας, που έχουν καταρτίσει οι φορείς του άρθρου 3 του παρόντος.
3.4. Το Παρατηρητήριο Τιμών της Επιτροπής Προμηθειών Υγείας.
4. Με κοινές αποφάσεις του Υπουργού Υγείας και του εκάστοτε συναρμόδιου υπουργού, κατόπιν εισήγησης του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Κ.Α.Π.Υ. δύναται στο πλαίσιο υλοποίησης του σκοπού της να προστίθενται νέες αρμοδιότητες στην Ε.Κ.Α.Π.Υ.. καθώς και να τροποποιούνται ή αφαιρούνται ήδη υφιστάμενες.
Στο άρθρο 2 παράγραφος 5 αναφέρεται εγκαθίδρυση μηχανισμού εσωτερικής διακίνησης μεταξύ των φορέων έτσι ώστε να υπάρχει ορθολογισμός κατανομής υλικών. Μέχρι να υπάρξει αυτός ο μηχανισμός (αν υπάρξει ποτέ) πώς θα υπάρχει έλεγχος των ποσοτήτων; Mε βάση τις πραγματικές ανάγκες των φορέων υγείας και με ευθύνη των διοικητών των νοσοκομείων θα γίνονται εισηγήσεις από την Ε.Κ.Α.Π.Υ προς τον εκάστοτε Υπουργό Υγείας. Επίσης υπάρχουν δύο ερωτήματα:
a) Πώς θα διακινούν υλικά αν δεν είναι αγορασμένα; Να υποθέσουμε ότι όλα θα είναι αγορασμένο απόθεμα (όχι παρακαταθήκες);
b) Πώς διασφαλίζεται η ιχνηλασιμότητα των υλικών σε περίπτωση ανάκλησης; Θα είναι σε θέση η Ε.Κ.Α.Π.Υ. να δρα και να εντοπίζει άμεσα τα υλικά; Επίσης είναι προφανές ότι ο προμηθευτής δε φέρει καμία ευθύνη για τις συνθήκες διακίνησης και αποθήκευσης που γίνονται από φορέα σε φορέα.
Σύμφωνα με το ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ ΤΗΣ ΜΕ ΑΡΙΘΜΟ 99 ΚΑΙ ΑΠΟ 5.12.2016 ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ υποχρεώνει όλους τους προβλεπόμενους φορείς να ακολουθήσουν από 01/01/2018 την κωδικοποίηση προϊόντων και υπηρεσιών του Γενικού Νοσοκομείου Αθηνών «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ-ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ-ΠΟΛΥΚΛΙΝΙΚΗ». Αυτό φαίνεται ότι παύει να ισχύει. Θα ισχύσει κάτι διαφορετικό σύμφωνα με την παράγραφο 3.3 του άρθρου 2 ή η υποχρέωση των φορέων υγείας παραμένει;
Αξιότιμοι Κύριοι/ες,
Σχετικά με τη Δημόσια Διαβούλευση του Φορέα σας θα θέλαμε να παραθέσουμε τα κάτωθι:
(Άρθρο 2)
Με τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 2 του προτεινόμενου σχεδίου νόμου προβλέπεται κατ’ αρχήν αρμοδιότητα της ΕΚΑΠΥ για τον κεντρικό προγραμματισμό των προμηθειών στο χώρο της υγείας και τη διενέργεια των σχετικών διαδικασιών ανάθεσης. Ωστόσο, αν και η ΕΚΑΠΥ ορίζεται με το άρθρο 14 παρ. 2 ως Εθνική Κεντρική Αρχή Αγορών (ΕΚΑΑ), κατά την έννοια των άρθρων 41 και 2 παρ. 1 περ. 18 του Ν. 4412/2016, δεν προβλέπεται η λειτουργία και Κεντρικών Αρχών Αγορών (ΚΑΑ) σε επίπεδο περιφέρειας (π.χ. σε αντιστοιχία προς τις Υ.ΠΕ.), ώστε να υπάρχει δυνατότητα αποκεντρωμένης υλοποίησης μέρους του προγράμματος προμηθειών, με βάση κριτήρια που θα οριστούν από το Υπουργείο, προκειμένου να μπορεί να ασκήσει η ΕΚΑΠΥ τον επιτελικό της ρόλο και να αποφευχθεί ο ορατός κίνδυνος συμφόρησης της λειτουργίας της λόγω της άνευ διακρίσεως συγκεντροποίησης των διαδικασιών προμηθειών. Η εμπειρία έχει δείξει πως η εκ των υστέρων εξουσιοδότηση άλλων φορέων για την διενέργεια διαγωνισμών τους οποίους, τελικά, δεν μπορεί να υλοποιήσει η Κεντρική Αρχή (κυρίως για λόγους οργανωτικούς και στελέχωσης), προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις, λόγω και της αδυναμίας έγκαιρης προπαρασκευής και προγραμματισμού των εξουσιοδοτούμενων φορέων. Αυτό έχει ως συνέπεια, εξαιτίας του μεγάλου χρονικού διαστήματος που απαιτείται για την ολοκλήρωση τέτοιων διαγωνισμών, να καθίσταται δυσχερής ο ομαλός εφοδιασμός των μονάδων υγείας και να γίνεται χρήση ενδιαμέσως διαδικασιών για τις οποίες (σύμφωνα ιδίως με τη νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου) δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του νόμου (π.χ. ανταγωνιστικής διαδικασίας με διαπραγμάτευση κ.λπ.), με αποτέλεσμα να προκαλούνται σοβαρά προβλήματα στην αποπληρωμή των προμηθευτών και, κατ’ επέκταση, στη δυνατότητα κάλυψης των αναγκών των Νοσοκομείων. Συνεπώς, θα ήταν χρήσιμη η ανάπτυξη ενός περισσότερου ευέλικτου συστήματος προμηθειών, το οποίο, βεβαίως, θα κατευθύνεται και θα ελέγχεται από την ΕΚΑΠΥ, αλλά και θα προσαρμόζεται στις εκάστοτε ανάγκες του κεντρικού σχεδιασμού.
ΑΡΘΡΟ 2
Κάθε 2-3 μήνες νομιμοποιόντουσαν οι προηγούμενες παράνομες προμήθειες με μια νομοθετική ρύθμιση 2 γραμμών.
Οι ίδιοι διοικητές νοσοκομείων, οι υπεύθυνοι προμηθειών και όλοι οι εμπλεκόμενοι που δεν εφάρμοσαν το ν.4412 τόσους μήνες, όταν πρέπει τώρα να διενεργήσουν έναν διαγωνισμό θα πρέπει να εφαρμόσουν αυτόν που πίστευαν ότι θ αλλάξει!
Οι ίδιοι άνθρωποι που δεν τροφοδοτούσαν με στοιχεία όταν έπρεπε τα μητρώα τώρα που θ αλλάξουν όνομα θα το κάνουν!
Οι ίδιοι άνθρωποι που δεν υλοποίησαν παρά ελάχιστους διαγωνισμούς μέχρι σήμερα τώρα που θ’ αλλάξει όνομα ο φορέας που εργάζονται , θα τους κάνουν!
Οι ίδιοι άνθρωποι που δεν συνέταξαν καμμία σωστή προδιαγραφή τώρα που θ’ αλλάξει όνομα ο φορέας που εργάζονται, θα τις συντάξουν!
Για τους ίδιους ανθρώπους που δεν ίσχυσαν οι διατάξεις του ν.3918/2011 και υπήρχε ένα ομιχλώδες τοπίο για την ισχύουσα νομοθεσία στις προμήθειες υγείας θα ψηφισθεί ένας νέος νόμος. Ο ν.3918/2011 δεν εφαρμόσθηκε ποτέ γιατί κάθε χρόνο δινόταν παράταση στην λειτουργία της ΕΠΥ με μια μόνο γραμμή σε έναν άσχετο νόμο. Εξαιτίας αυτής της παράτασης, για να συνεχίζονται να βολεύονται κάποιοι, δεν υπήρχε η επιτροπή για την σύνταξη των προδιαγραφών που προβλεπόταν στο ν.3918. Έτσι παρέμενε το ΕΚΑΠΤΥ για να εγκρίνει τις προδιαγραφές των φορέων μετά από μήνες με την χαρακτηριστική φράση «ο φορέας έχοντας γνώση των αναγκών του, έχει με ευθύνη του εκπονήσει και προτείνει την τεχνική προδιαγραφή σύμφωνα με την εγκύκλιο 6881 εισηγούμαστε την διενέργεια των διαγωνιστικών διαδικασιών με βάση τις προτεινόμενες από το φορέα τεχνικές προδιαγραφές» την οποία αυτή έγκριση έστελνε στην ΕΠΥ! Και εάν σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα έπρεπε να συμπληρωθεί ή να τροποποιηθεί κάτι στις τεχνικές προδιαγραφές έπρεπε να ξεκινήσει η διαδικασία πάλι από την αρχή! (ή να προμηθευτεί ένα νοσοκομείο έναν εξοπλισμό με ξεπερασμένες προδιαγραφές).
Πρέπει να δημοσιεύσει η ΕΠΥ άμεσα πόσους συγκεντρωτικούς διαγωνισμούς διενήργησε, πόσοι από αυτούς συμβασιοποιήθηκαν , πόσοι από αυτούς αξιοποιήθηκαν από τα νοσοκομεία για την προμήθεια φαρμάκων, υλικών και αναλωσίμων, πόσο διήρκησε κάθε ένας από αυτούς και μετά από πόσο χρονικό διάστημα αυτοί ακυρώθηκαν. Γιατί είναι πολλοί αυτοί που η αξιολόγηση τους κράτησε 5 και 6 χρόνια και ακυρώθηκαν μετά από αυτό το χρονικό διάστημα!
Πόσοι υπάλληλοι απασχολήθηκαν εκεί και πόσες υπερωρίες ελάμβαναν για ν’ απαντούν στα ερωτήματα των νοσοκομείων μέσα στο κατακαλόκαιρο! Όμως παρ’ολες τις υπερωρίες δεν έδωσαν μια σαφή έγγραφη απάντηση στα νοσοκομεία για να προχωρήσουν σε διαγωνισμούς αποφεύγοντας ν’ απαντήσουν ευκρινώς για το εάν χρειάζεται εξουσιοδότηση ή όχι. Πολλά νοσοκομεία σήμερα δεν κάνουν διαγωνισμούς περιμένοντας την εξουσιοδότηση αυτή!
Να εξηγηθεί γιατί όταν προκηρυσσόταν ένας συγκεντρωτικός διαγωνισμός η ΕΠΥ απαγόρευε στα νοσοκομεία να προβούν σε διαγωνιστικές διαδικασίες και αυτά επικαλούμενα αυτήν την εντολή προχωρούσαν μόνο σε απευθείας αναθέσεις, εξωσυμβατικά, ζημιώνοντας το ελληνικό δημόσιο. Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει πολλά. Γιατί ενώ γνώριζαν ότι θα διαρκέσει πάνω από 2 χρόνια ένας διεθνής δημόσιος διαγωνισμός απαγόρευαν τους διαγωνισμούς στα νοσοκομεία?
Όλα αυτά που προβλέπει το προτεινόμενο νομοσχέδιο προβλεπόντουσαν και για την ΕΠΥ. Γιατί μέχρι σήμερα δεν έγιναν και θα γίνουν τώρα? Η αλλαγή του ονόματος του φορέα επιταχύνει τις διαδικασίες ή την υλοποίηση των προβλεπομένων στην νομοθεσία?
Για τ’ότι ποτέ δεν αξιοποιήθηκαν άνθρωποι που γνώριζαν από δημόσιες συμβάσεις αλλά μόνο από δημόσιες σχέσεις θα αναζητηθούν ευθύνες? Δεν φαίνεται στο νέο νομοσχέδιο να αλλάζει κάτι πάνω σ αυτό που είναι και το πιο σημαντικό. Αντίθετα η σύνταξη του νομοσχεδίου επιβεβαιώνει ότι θα επαναληφθεί ακριβώς το ίδιο με παλαιά και νέα πρόσωπα.
Δεν προβλέπει ρητώς ότι δεν θα ξανανομιμοποιηθούν όλες οι παράνομες προμήθειες και οι υπεύθυνοι θα ελέγχονται για τις έκνομες ενέργειές τους .
Όλα τα υπόλοιπα έχουν γραφεί, έχουν ξαναψηφιστεί και ποτέ δεν έχουν υλοποιηθεί.
Ο σκοπός ίδρυσης της ΕΚΑΠΥ ώς ΚΑΑ του υπουργείου υγείας σύμφωνα με το ν. 4412/2016, αποτελεί αξιόλογη προσπάθεια, με την προϋπόθεση ο σκοπός αυτής να προχωρήσει τάχιστα στην υλοποίηση με καταγραφή του μητρώου προμηθευτών και των διακαιολογητικών τους, της ενιαίας κωδικοποιησης σε επίπεδο υλικού χωρίς αναγραφή εμπορικών χαρακτηριστικών και των ενιαίων προδιαγραφών σε επίπεδο υλικού.
Δεν γίνεται αντιληπτό είναι το «πρόγραμμα» και από που προέρχονται οι «χρηματοροές» του 2.7.
Το πρόγραμμα δεν μπορεί να είναι ο προγραμματισμός του άρθρου 6, καθώς εκεί χρησιμοποιούνται άλλοι όροι. Αν είναι έλεγχος επί σχετικών με τις συμβάσεις των φορέων του άρθρου 3, δεν περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίον θα γίνει αυτός.
Αν η λέξη «χρηματοροές» σημαίνει ότι ο φορέας δεν θα έχει περιουσία για να καλύπτει τις αγορές, τότε καλό θα είναι να ξεκαθαριστεί η προέλευση και οι διαδικασίες ελέγχου του χρήματος. Το νόημα του όρου δεν είναι αυτονόητο όπως ίσως υποθέτει ο συντάκτης.
Παράγραφος 3.1. : Η Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας (τμήμα Βιοϊατρικής Τεχνολογίας) δεν διέθετε, δεν διαθέτει και δεν προβλέπεται –από τις αρμοδιότητές της- να διαθέτει αποφάσεις έγκρισης τεχνικών προδιαγραφών, ώστε να τις παραδώσει στην Ε.Κ.Α.Π.Υ.. Ως εκ τούτου, πρέπει να διαγραφεί: «..και της τεχνικής υπηρεσίας του Υπουργείου Υγείας».