1. Αρμόδια αρχή για τη χορήγηση, αναστολή, ανάκληση και ακύρωση βεβαίωσης λειτουργίας οδοντοτεχνικού εργαστηρίου ορίζεται η οικεία Περιφέρεια. Στο πλαίσιο της άσκησης της διοικητικής εποπτείας και του ελέγχου επί των οδοντοτεχνικών εργαστηρίων, ο Περιφερειάρχης επιβάλλει τις διοικητικές κυρώσεις και τα πρόστιμα του ν. 1666/1986 (Α΄ 200). Όλες οι διαπιστωτικές πράξεις και αποφάσεις του Περιφερειάρχη σχετικά με χορήγηση, αναστολή, ανάκληση και ακύρωση βεβαίωσης λειτουργίας και επιβολή διοικητικών κυρώσεων και προστίμων σε οδοντοτεχνικά εργαστήρια, κοινοποιούνται υποχρεωτικά στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Υγείας.
2. Στην έδρα κάθε Περιφέρειας συστήνεται επιτροπή, η οποία αποτελείται από:
α) Τον Προϊστάμενο ή Αναπληρωτή Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας της οικείας Περιφέρειας, ή Ιατρό κλάδου ΠΕ Ιατρών Δημόσιας Υγείας Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) ή κλάδου ΠΕ Ιατρών, που υπηρετεί στην ίδια Διεύθυνση, ως Πρόεδρο.
β) Έναν διπλωματούχο μηχανικό που υπηρετεί στην οικεία Περιφέρεια.
γ) Έναν εκπρόσωπο του Πανελλήνιου Συλλόγου Οδοντοτεχνιτών ή των Περιφερειακών Τμημάτων αυτού.
Με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη συγκροτείται η ανωτέρω επιτροπή και ορίζονται τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη αυτής. Χρέη γραμματέα της Επιτροπής ανατίθενται σε διοικητικό υπάλληλο της οικείας Περιφέρειας.
3. Έργο της Επιτροπής της παρ. 2 είναι:
α) Η εισήγηση για την έκδοση των πράξεων του Περιφερειάρχη της παρ. 1, μετά από επιτόπιο έλεγχο.
β) Η εποπτεία και ο έλεγχος των οδοντοτεχνικών εργαστηρίων κατά τη λειτουργία τους.
Κατά την προσωπικη μου αποψη και με βαση την αρρηκτη σχεση μεταξυ οδοντιατρου και οδοντοτεχνιτη θα προτεινα την συμμετοχη οδοντιατρου του τοπικου συλλογου στην συνθεση της επιτροπης καθως επισης και θεσπιση ενός πλαισιου αυστηρων κυρωσεων και ποινων σε περιπτωσεις παραβασης και παρεμβασης των οδοντοτεχνιτων στο πεδιο της οδοντιατρικης . Αυτό θα συμπεριλαμβανει και επιβολη κυρωσεων σε οδοντοτεχνιτες που διαφημιζουν την παροχη οδοντιατρικων υπηρεσιων στο χωρο τους. Η αυστηροποιηση των ποινων είναι ένα σημαντικο θεμα , μιας και στις μερες μας ολο και περισσοτεροι συναδελφοι γινομαστε θυματα αυτης της χαλαροτητας των οριων μεταξυ οδοντιατρου- οδοντοτεχνιτη. Επισης θεωρω ότι θα πρεπει να θεσπιστει κ ένα αντιστοιχο πλαισιο δρασης των συναδελφων οδοντιατρων που εγκαθιστουν οδοντοτεχντικα εργαστηρια στον χωρο τους.
Εναι σαφες και απολυτως εμπεριστατομενο,με βαση την αναλυση του Π.Σ.Ο.Οτι η Αδειοδοτηση των Οδοντοτεχνικων Εργαστηριων ειναι αρμοδιοτητα Του,οπωσ ισχυει και σε αναλογους επιστημονικους κλαδους Ν.Π.Δ.Δ.Οσον αφορα ηθικους αναλογισμους περι αντιποιησης επαγγελματος ειναι πασιφανες οτι ο ελεγχος περι εκνομων πρακτικων ειναι επιβεβλημενο χρεος των θεσμικων οργανων του κλαδου και ειναι διαρκης και δεν περιοριζεται στην αδειοδοτηση των εργασιακων χωρων.
Ο πανελλήνιος σύλλογος οδοντοτεχνιτών (ΠΣΟ) είναι ΝΠΔΔ αρμοδιότητας Υπ. Υγείας. Αφορά την επιστήμη της Οδοντικής Τεχνολογίας η οποία είναι ανεξάρτητη και διακριτή επιστήμη, και το επάγγελμα του Οδοντοτεχνίτη το οποίο έχει νομικά κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Ως επιστήμη και επάγγελμα λοιπόν, είναι στενά συνεργαζόμενο με την οδοντιατρική. ΔΕΝ είναι κηδεμονευόμενο αλλά ούτε και υποτελές σε εν άλλο επάγγελμα υγείας. Αντίστοιχο θα μπορούσαμε να πούμε είναι ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος (ΝΠΔΔ) ο οποίος επιστημονικά και επαγγελματικά συνεργάζεται στενά με την ιατρική και την οδοντιατρική.
Η επιστήμη της οδοντικής τεχνολογίας και το επάγγελμα του οδοντοτεχνίτη αφορούν την μελέτη, σχεδίαση κατασκευή πιστοποίηση και διάθεση οδοντοπροσθετικών αποκαταστάσεων στον τελικό χρήστη δηλαδή των ασθενή, μέσω της εκτελέσεως των γραπτών συνταγών και οδηγιών του οδοντιάτρου αντιστοιχία με το επάγγελμα του φαρμακοποιού είναι προφανής και αδιαμφισβήτητη (μελέτη, σχεδίαση παρασκευή διάθεση των φαρμάκων).
Κατά την αδειοδοτησης φαρμακείου αλλά και φυσικοθεραπευτηριου, οπτικού καταστήματος και εργοθεραπευτηριου, ΔΕΝ προβλέπεται η συμμετοχή στην επιτροπή αυτή θεσμικού εκπροσώπου κανενός άλλου ΝΠΔΔ συνεργαζόμενου ( είτε ιατρικού συλλόγου είτε οδοντιατρικού). Εκπρόσωπος ΝΠΔΔ είναι μόνο του σχετικού φορέα.
Κατά απόλυτη αναλογία και συμμόρφωση, είναι απαράδεκτη η παρουσία εκπροσώπου του ΝΠΔΔ των συνεργατών οδοντίατρων στην επιτροπή αδειοδοτησης οδοντοτεχνικού εργαστηρίου.
Το ΝΠΔΔ των οδοντοτεχνιτών έχει τις ιδίες αρμοδιότητες και ευθύνες για το επάγγελμα του οδοντοτεχνίτη, όπως και τα άλλα ΝΠΔΔ που αναφέρονται στα δικά τους επαγγέλματα. Όποια άλλη σύνθεση επιτροπής, με την δικαιολογία ότι κάποια εργαστήρια παρανόμησαν, είναι επιστημονικά και επαγγελματικά μη ηθική.
Άλλωστε, έχουμε ενημερωθεί για τις παρεμβάσεις των ιατρικών συλλογών κατά οδοντίατρων που κάνουν κάποιες μη οδοντιατρικές πράξεις. Αυτό όμως δεν αποτέλεσε αφορμή και δικαιολογία ώστε να απαιτήσει ο Ιατρικός σύλλογος να έχει θεσμικό εκπρόσωπο στην επιτροπή αδειοδοτησης των οδοντιατρείων. Έχουμε δει κατά καιρούς δημοσιεύματα για διάθεση από ιατρούς περίεργων σκευασμάτων εκτός της διαδικασίας του ΕΟΦ και των νόμιμων Φαρμακείων. ΔΕΝ ζητήθηκε όπως να υπάρξει εκπρόσωπος του Φαρμακευτικού συλλόγου στην επιτροπή αδειοδοτησης των ιατρείων. Η ποινική και αστική ευθύνη έχει διαδικασίες που προβλέπονται σε κάθε ΝΠΔΔ και δεν υποκαθιστούνται από τις επιθυμίες και φιλοδοξίες … άλλων συνεργαζόμενων ΝΠΔΔ.
Δυστυχώς ένα ποσοστό οδοντοτεχνιτών παρανομεί κάνοντας αντιποίηση του οδοντιατρικού επαγγέλματος, οι ποινές οι οποίες θα επιβάλλονται όταν αυτό διαπιστώνεται θα πρέπει να είναι εξαιρετικά αυστηρές.
Επομένως κρίνεται επιβεβλημένη η συμμετοχή οδοντιάτρου ο οποίος θα ορίζεται από τον εκάστοτε Οδοντιατρικό Σύλλογο και θα στελεχώνει την επιτροπή αδειοδοτήσεων ,οδοντοτεχνικών εργαστηρίων, της κάθε Περιφέρειας.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΠΑΝΤΕΛΙΔΗΣ
ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΟΔ. ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΙΕΡΙΑΣ
Όσο αφορά την αναδιάρθρωση της επιτροπής Αδειοδότησης των Οδοντοτεχνικών Εργαστηρίων, επιβάλλεται η παρουσία – συμμετοχή και Οδοντιάτρου , μιας και έχουν υπάρξει δικαστικές υποθέσεις αντιποίηση του οδοντιατρικού επαγγέλματος από οδοντοτεχνίτες.
Με την ψήφιση του Ν.4461/17 ιδρύθηκε ο Π.Σ.Ο (Πανελλήνιος Σύλλογος Οδοντοτεχνιτών) Ν.Π.Δ.Δ. Είναι πλέον σαφές ότι ο ΠΣΟ έχει την υποχρέωση , το δικαίωμα αλλά και την ανάλογη νομική υπόσταση, ΜΟΝΟΣ αυτός και σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας στο οποίο ανήκει σαν Ν.Π.Δ.Δ, να εποπτεύει και να διεκπεραιώνει όλα τα θέματα που απασχολούν τον Οδοντοτεχνικό Κλάδο. Το ίδιο συμβαίνει εδώ και χρόνια με όλα τα άλλα Ν.Π.Δ.Δ. Δεν υπάρχει σε κανένα επαγγελματικό κλάδο στο χώρο της Υγείας το φαινόμενο , ένα άλλο νομικό πρόσωπο να παρεμβαίνει για έλεγχο ενός επαγγελματικού χώρου Υγείας ο οποίος βάσει του νόμου 1666/86 θα πρέπει να τηρεί συγκεκριμένες προδιαγραφές για να αδειοδοτηθεί. Θεωρούμε ότι πρέπει ο έλεγχος και η αδειοδότηση Οδοντοτεχνικών εργαστηρίων να δωθεί πλήρως στον Π.Σ.Ο και παράλληλα να θεσμοθετηθεί η δημιουργία στον Π.Σ.Ο, μητρώου νομίμων Οδοντοτεχνικών εργαστηρίων για να μπει επιτέλους μια τάξη στα ΠΑΡΑΝΟΜΑ Οδοντοτεχνικά εργαστήρια που υπάρχουν είτε αυτόνομα είτε μέσα σε Οδοντιατρεία και που δυστυχώς με την εισαγωγή των ψηφιακών συστημάτων σχεδιασμού και κοπής οδοντοτεχνιτών προϊόντων, συνεχώς αυξάνονται !! Αυτή είναι η πραγματική αντιποίηση που γίνεται κατά κόρον τα τελευταία χρόνια.
ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Πρόεδρος Πανελληνίου Συλλόγου Οδοντοτεχνιτών
Η οδοντοτεχνική επιστήμη είναι κατοχυρωμένο επάγγελμα από το νόμο. Ο οδοντοτεχνίτης εργάζεται καθημερινά για την αποκατάσταση των προσθετικών εργασιών των οδοντιατρικών ασθενών.
Στα άρτια εξοπλισμένα εργαστήρια με σύγχρονη τεχνολογία , όπως π.χ. η ρομποτική τεχνολογία, πλαισιωμένα με επιστημονική γνώση παράγονται υπηρεσίες υψηλής στάθμης για το κοινωνικό σύνολο.
Για αυτό, η υλοποίηση οδοντοτεχνικών πράξεων πρέπει να γίνεται μόνο σε αδειοδοτημένα οδοντοτεχνικά εργαστήρια και μόνο από οδοντοτεχνίτες. Ό,τι άλλο παράγεται εκτός νόμιμων οδοντοτεχνικών εργαστηρίων είναι παράνομο και επιβάλλεται να διώκεται από το νόμο.
Συνεπώς, η αδειοδότηση των οδοντοτεχνικών εργαστηρίων πρέπει να είναι στην αρμοδιότητα του Πανελλήνιου Συλλόγου Οδοντοτεχνιτών ΝΠΔΔ.
ΣΑΛΤΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΕΡ.ΤΜ. ΑΘΗΝΑΣ
ΠΣΟ ΝΠΔΔ
Το επάγγελμα του οδοντοτεχνίτη, ως παραϊατρικό, είναι άμεσα συνδεδεμένο με την υγεία- στη στοματική υγεία και έργο του οδοντοτεχνίτη είναι η κατασκευή στο χώρο του εργαστηρίου προσθετικών εργασιών, σύμφωνα με γραπτές οδηγίες και ρητές εντολές του παραγγέλλοντος οδοντιάτρου. Ο οδοντοτεχνίτης είναι υπεύθυνος για την πιστή τήρηση των γραπτών οδηγιών και εντολών του οδοντιάτρου και την καλή τεχνική κατασκευή των προσθετικών εργασιών, με τη χρησιμοποίηση εγκεκριμένων υλικών και κραμάτων και απαγορεύεται να έχει επαγγελματικές επαφές ή συναλλαγές με άτομα που έχουν ανάγκη οδοντοπροσθετικής εργασίας και να επεμβαίνει με οποιοδήποτε τρόπο και για οποιοδήποτε λόγο στη στοματική κοιλότητα. Απαγορεύεται στον οδοντοτεχνίτη να κατέχει και να χρησιμοποιεί υλικά, μηχανήματα, όργανα ή εργαλεία για έλεγχο ή επέμβαση στη στοματική κοιλότητα, καθώς και να διατηρεί σχετικό υλικό και μηχανικό εξοπλισμό. Για όλους αυτούς τους λόγους και επειδή παρά τις αυστηρές κυρώσεις η αντιποίηση του οδοντιατρικού επαγγέλματος από οδοντοτεχνίτες εξακολουθεί να υφίσταται, κρίνεται επιβεβλημένη στην Επιτροπή της κάθε Περιφέρειας η συμμετοχή οδοντιάτρου ο οποίος θα ορίζεται από τον κατά τόπο αρμόδιο Οδοντιατρικό Σύλλογο.
Η οδοντοτεχνική είναι μία ανεξάρτητη επιστήμη και τέχνη όπως ακριβώς ορίζει και ο ιδρυτικός νόμος για την σύσταση του Πανελληνίου Συλλόγου Οδοντοτεχνιτών ΝΠΔΔ.Η αδειοδότηση Οδοντοτεχνικών Εργαστηρίων θα πρέπει να είναι αρμοδιότητα του ΠΣΟ (ΝΠΔΔ)όπως άλλωστε γίνεται σε σχετικά επαγγέλματα από τους αντίστοιχους Συλλόγους ΝΠΔΔ.Ταυτόχρονα η θεσμοθέτηση Μητρώου Οδοντοτεχνικών Εργαστηρίων το οποίο θα τηρείται από τον ΠΣΟ(ΝΠΔΔ) θα διασφαλίσει την ουσιαστική νομιμότητα τους.Χρειάζεται να καθοριστούν περαιτέρω και λεπτομερειακώς τα του «επιτόπιου ελέγχου» όπως επίσης και η σχεδίαση και κατασκευή εργασιών να πραγματοποιείται αποκλειστικά από οδοντοτεχνίτες σε νόμιμα αδειοδοτημένα εργαστήρια αφού πλέον είναι καθημερινό το φαινόμενο της αντιποίησης του επαγγέλματος.Η αυστηροποίηση των έλεγχων σε χώρους που λειτουργούν παράνομα οδοντοτεχνικά εργαστήρια βάσει της τωρινής διάταξης θα είναι προς την σωστή κατεύθυνση.
ΚΟΥΤΡΟΥΛΗ ΣΟΦΙΑ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΕΡ.ΤΜ.ΠΕΙΡΑΙΑ ΚΑΙ ΝΗΣΩΝ ΠΣΟ
Απορίας άξιο γιατί τι Υπουργείο εισηγείται την αναδιάρθρωση της Επιτροπής Αδειοδότησης των Οδοντοτεχνικών Εργαστηρίων. Το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο δεν είχε κανένα απολύτως πρόβλημα. Θα πρέπει στην Επιτροπή αυτή να συνεχίσει να συμμετέχει απαραίτητα και θεσμικός εκρόσωπος του οικείου Οδοντιατρικού Συλλόγου όπως ισχύει μέχρι σήμερα με τις ανάλογες επιτροπές της Περιφέρειας. Δυστυχώς υπάρχουν δικαστικές αποφάσεις αντιποίησης του οδοντιατρικού επαγγέλματος από οδοντοτεχνίτες, σε περιβάλλοντα που σαφώς δεν πληρούν καμία προϋπόθεση οδοντιατρικής περίθαλψης. Μάλιστα θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στους Οδοντιατρικούς Συλλόγους να ελέγχουν αυτεπάγγελτα επώνυμες καταγγελίες για αντιποίηση επαγγέλματος από τους Οδοντοτεχνίτες, ένα επάγγελμα το όποιο είναι απόλυτα εξαρτώμενο και συνυφασμένο με την παροχή περίθαλψης απο τους Οδοντιάτρους.
Η ανάγκη προστασίας της Δημόσιας Υγείας επιβάλλει τον αντικειμενικό έλεγχο των οδοντοτεχνικών Εργαστηρίων και αυτός διασφαλίζεται στοιχειωδώς με την συμμετοχή Οδοντιάτρου στην σχετική επιτροπή.
Η αντιποίηση οποιουδήποτε επαγγέλματος είναι κατακριτέα και θα πρέπει να τιμωρείται με αυστηρότατες ποινές. Η ΑΝΤΙΠΟΊΗΣΗ ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ ΑΡΑ ΚΑΙ ΚΑΚΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΟΥ ΧΑΡΑΧΤΗΡΑ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΑΠΛΟ ΠΛΗΜΜΕΛΗΜΑ.
ΕΥΔΩΡΙΔΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΟΔ.ΣΥΛ.ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ
Η σχέση απόλυτης συνέργειας μεταξύ οδοντιάτρου-οδοντοτεχνίτη καθιστά μάλλον απαραίτητη τη συμμετοχή ΚΑΙ οδοντιάτρου στην επιτροπή αδειοδότησης και ελέγχου. Δυστυχώς έχουν υπάρξει αρκετά περιστατικά αντιποίησης επαγγέλματος οπότε η συμμετοχή του οδοντιάτρου στην επιτροπή συνιστά μια ελάχιστη δικλείδα ασφαλείας.
Ντουρτούνης Κωνσταντίνος
Χειρ.Οδοντίατρος
Πρόεδρος Ο.Σ.Τρικάλων
Επί της ως άνω προτεινόμενης ρύθμισης ως θέση του Οδοντιατρικού Συλλόγου Πειραιά
α) προτείνεται η συμμετοχή οδοντιάτρου στην ως άνω σύνθεση της επιτροπής η οποία αποτελεί αδήριτη ανάγκη και φυσική συνέπεια των συνεργειών που προκύπτουν ανάμεσα στην οδοντιατρική επιστήμη και στην άσκηση της οδοντοτεχνικής δραστηριότητας στην εποχή μας άλλα και διαχρονικά και
β) ως προς τις ποινές για αντιποίηση επαγγέλματος στον χώρο της οδοντοτεχνίας προτείνεται αφενός η αυστηροποίηση των ποινών και αφετέρου η πρόβλεψη δυνατότητας και των οδοντιατρικών συλλόγων ως ΝΠΔΔ να παρεμβαίνουν και να επισημαίνουν σχετικές παραβάσεις ακόμα και αυτεπαγγέλτως .
Επίσης θα πρέπει να απαγορεύονται οι παραπλανητικές διαφημίσεις οδοντοτεχνιτών στις οποίες παρουσιάζονται οδοντιατρικές εργασίες στη στοματική κοιλότητα διαφημίζοντας όμως οδοντοτεχνικά εργαστήρια.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΓΡΑΝΙΩΤΗΣ
Θα πρέπει στην Επιτροπή Αδειοδότησης και Ελέγχου των Οδοντοτεχνικών Εργαστηρίων να συμμετέχει απαραίτητα και θεσμικός εκρόσωπος του οικείου Οδοντιατρικού Συλλόγου όπως άλλωστε ίσχυε έως σήμερα με τις ανάλογες επιτροπές της Περιφέρειας.
Επιτέλους πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο οδοντοτεχνικος κλάδος δεν χρειάζεται προστάτες για να λειτουργήσει Το υπουργείο υγείας πρέπει να δώσει στον Π Σ Ο «Πανελλήνιο σύλλογο οδοντοτεχνιτών»την αρμοδιότητα της αδειοδότησης των οδοντοτεχνικων εργαστηρίων και να θεσμοθετήσει την δημιουργία Μητρώου Οδοντοτεχνικων εργαστηρίων. Πρέπει να θεσμοθετηθεί ο σχεδιασμός και η κατασκευή οδοντοπροσθετικων προϊόντων να γίνεται αποκλειστικά σε χώρους αδειοδοτημένου οδοντοτεχνικου εργαστηρίου από οδοντοτεχνίτες που διαθέτουν άδεια άσκησης επαγγέλματος. Να σταματήσει η αντιποίηση του οδοντοτεχνικου επαγγέλματος από οδοντιάτρους με την λειτουργία Οδοντοτεχνικων εργαστηρίων σε οδοντιατρεια. Αν σήμερα κάποιος κάνει αντιποίηση επαγγέλματος αυτός δεν είναι ο οδοντοτεχνίτης αλλά ο οδοντίατρος.
Ενόψει των ανωτέρω διατάξεων χωρούν οι ακόλουθες σκέψεις.
Με τις εισηγούμενες διατάξεις επιχειρείται η αναμόρφωση του συστήματος αδειοδότησης των οδοντοτεχνικών εργαστηρίων, που προσδιορίζεται στο άρθρο 4 του Νόμου 1666/1986, όπως ισχύει. Σύμφωνα, λοιπόν, με το ως άνω άρθρο 4, «Βεβαίωση λειτουργίας οδοντοτεχνικού εργαστηρίου χορηγείται όχι μόνο σε όσους έχουν άδεια ή βεβαίωση άσκησης επαγγέλματος αλλά και σε φυσικά πρόσωπα και εταιρείες με οποιαδήποτε νομική μορφή, με την προϋπόθεση να ορίζεται επιστημονικά υπεύθυνος πτυχιούχος ΑΤΕΙ Οδοντικής Τεχνολογίας (Οδοντοτεχνίτης ΑΤΕΙ) ή κάτοχος άδειας ή βεβαίωσης άσκησης επαγγέλματος οδοντοτεχνίτη του ν.1666/1986 (Α`200). Τα οδοντοτεχνικά εργαστήρια, τα οποία λειτουργούν μέχρι σήμερα με νόμιμες άδειες που είχαν ληφθεί πριν από την έναρξη ισχύος και εφαρμογής του ν. 4316/2014 (Α`270), εξακολουθούν να λειτουργούν νομίμως με τις ίδιες άδειες.
Η βεβαίωση χορηγείται από τον Υπουργό Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου και αφού ελεγχθεί η καταλληλότητα του χώρου εγκατάστασης του εργαστηρίου και η πληρότητα του μηχανολογικού εξοπλισμού.
Η βεβαίωση λειτουργίας οδοντοτεχνικού εργαστηρίου χορηγείται για συγκεκριμένο χώρο. Σε περίπτωση μεταστέγασης του εργαστηρίου η βεβαίωση ίδρυσης και λειτουργίας του εργαστηρίου παύει να ισχύει και ο οδοντοτεχνίτης υποχρεούται να ζητήσει νέα βεβαίωση».
1. Εν προκειμένω είναι σαφές, ότι αλλάζει ο φορέας αδειοδότησης και αρμόδιος καθίσταται πλέον ο οικείος Περιφερειάρχης. Ωστόσο, με το Νόμο 4461/2017 (ΦΕΚ Α΄ 38) συστήθηκε ο Π.Σ.Ο. υπό την μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου σωματειακής μορφής, προβλεπομένης της υποχρεωτικής εγγραφής στα μητρώα του όλων όσων ασκούν το οδοντοτεχνικό επάγγελμα στη χώρα μας. Με τον τρόπο αυτό ο ΠΣΟ, όπως και κάθε άλλο νπδδ σωματειακής μορφής (όπως π.χ. οι ιατρικοί σύλλογοι, οι δικηγορικοί σύλλογοι κλπ) αναδεικνύεται σε ρυθμιστή του επαγγέλματος, με διευρυμένες εξουσίες που φτάνουν μέχρι και στον πειθαρχικό έλεγχο των μελών του. Ενόψει, λοιπόν, της φύσεως και των σκοπών του ΠΣΟ και χάριν της απαιτούμενης ενότητας της έννομης τάξης γύρω από συναφή ζητήματα, προτείνεται η μεταβίβαση της αρμοδιότητας για την αδειοδότηση των οδοντοτεχνικών εργαστηρίων στον Π.Σ.Ο.. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η συγκέντρωση των κυριότερων αρμοδιοτήτων γύρω από την άσκηση του οδοντοτεχνικού επαγγέλματος εις έναν φορέα, με αποτέλεσμα να καθίσταται ακόμη πιο ευχερής η διενέργεια των αναγκαίων ελέγχων και διασταυρώσεων, καθώς και ο περιορισμός της αντιποίησης ή άλλως μη νόμιμης άσκησης του επαγγέλματος.
2. Περαιτέρω θα πρέπει να αποσαφηνιστεί, εάν η παράγραφος 2 του άρθρου 4 του Ν. 1666/1986 παραμένει σε ισχύ κατά το μέρος που αναφέρει, ότι η βεβαίωση χορηγείται ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου και αφού ελεγχθεί η καταλληλότητα του χώρου εγκατάστασης του εργαστηρίου και η πληρότητα του μηχανολογικού εξοπλισμού.
Εν προκειμένω υποστηρίζεται, ότι προφανώς θα πρέπει να εξακολουθήσει να απαιτείται η υποβολή σχετικής αιτήσεως από κάθε ενδιαφερόμενο, συνοδευόμενη από το σύνολο των δικαιολογητικών. Εν συνεχεία ο επιτόπιος έλεγχος θα πραγματοποιείται από την αρμόδια Επιτροπή, η οποία θα πρέπει να ελέγχει αφενός τον χώρο, αφετέρου τον εξοπλισμό.
Με τις εισηγούμενες διατάξεις περιγράφεται το έργο της επιτροπής ως «επιτόπιος έλεγχος», χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις ως προς το είδος του ελέγχου. Επί του σημείου τούτου οι εισηγούμενες ρυθμίσεις χρήζουν συμπλήρωσης, ώστε να αποσαφηνίζεται το έργο της επιτροπής και τα μέλη της να είναι σε θέση να διενεργούν με τον πλέον συγκεκριμένο, και άρα, αποτελεσματικό τρόπο τον έλεγχό τους.
Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να υπάρξει εξουσιοδοτική διάταξη για την έκδοση υπουργικής απόφασης περί του αντικειμένου, της εκτάσεως και του τρόπου διενέργειας του «επιτόπιου ελέγχου» από την εν λόγω επιτροπή.
3. Ομοίως ζητούμενο παραμένει, εάν διατηρείται η ισχύς των διατάξεων, με τις οποίες ορίζεται, ότι σε περίπτωση μεταστέγασης του εργαστηρίου η βεβαίωση ίδρυσης και λειτουργίας του εργαστηρίου παύει να ισχύει και ο οδοντοτεχνίτης υποχρεούται να ζητήσει νέα βεβαίωση. Ο Π.Σ.Ο. τάσσεται υπέρ της διατήρησης της ισχύος των εν λόγω διατάξεων.
Ωστόσο τίθεται και το εξής ειδικότερο ζήτημα. Με τις εισηγούμενες ρυθμίσεις η Περιφέρεια καθίσταται αρμόδια για την ανάκληση και την ακύρωση της βεβαίωσης λειτουργίας. Άραγε, λοιπόν, στην περίπτωση μεταστέγασης ενός εργαστηρίου, η Περιφέρεια θα εκδίδει πράξη ανάκλησης ή ακύρωσης της βεβαίωσης ; Κατά την άποψή μας λόγοι ασφάλειας δικαίου συνηγορούν υπέρ της έκδοσης σχετικής πράξης περί ανάκλησης ή ακύρωσης, ώστε να μην καταλείπεται περιθώριο αμφιβολίας ως προς την διατήρηση ή μη σε ισχύ οιασδήποτε βεβαίωσης λειτουργίας οδοντοτεχνικού εργαστηρίου. Άρα θα πρέπει να υπάρξει σχετική ρητή πρόβλεψη.
4. Περαιτέρω, οι εισηγούμενες ρυθμίσεις ομιλούν περί εποπτείας και ελέγχου των οδοντοτεχνικών εργαστηρίων. Εν προκειμένω θα πρέπει να υπάρξει ρητή πρόβλεψη για την δυνατότητα διενέργειας ελέγχων από την Επιτροπή της παραγράφου 2 και επί οδοντιατρείων, όπου κατά συνήθη πρακτική λειτουργούν ατύπως (και παρανόμως) οδοντοτεχνικά εργαστήρια. Με άλλα λόγια, σε περίπτωση υποβολής καταγγελίας ή ακόμη και αυτεπαγγέλτως η Επιτροπή της παραγράφου 2 θα πρέπει να έχει την εξουσία διενέργειας ελέγχου και σε οδοντιατρεία, με αποκλειστικό αντικείμενο ελέγχου την παράλληλη – άτυπη λειτουργία ή μη οδοντοτεχνικού εργαστηρίου.
Με τον τρόπο αυτό ολοκληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο ελέγχων και αντιμετωπίζεται ένα πρόβλημα, που αποτελεί επί σειρά ετών «κοινό μυστικό» στον χώρο της οδοντοτεχνικής και πράξη αθέμιτου ανταγωνισμού συγκεκριμένων οδοντιάτρων σε βάρος των οδοντοτεχνιτών.
5. Με τις εισηγούμενες ρυθμίσεις χαρακτηρίζονται ως «διαπιστωτικές» οι πράξεις και αποφάσεις του Περιφερειάρχη σχετικά με χορήγηση, αναστολή, ανάκληση και ακύρωση βεβαίωσης λειτουργίας και επιβολή διοικητικών κυρώσεων και προστίμων σε οδοντοτεχνικά εργαστήρια.
Κατά την άποψη του Π.Σ.Ο. διαπιστωτικού χαρακτήρα είναι μόνον η πράξη χορήγησης της βεβαίωσης. Οι πράξεις αναστολής, ανάκλησης και ακύρωσης της βεβαίωσης, πολλώ δε μάλλον οι πράξεις επιβολής προστίμου αδυνατούν, με βάση τις γενικές αρχές του Διοικητικού Δικαίου, να χαρακτηρίζονται ως διαπιστωτικές. Ο χαρακτηρισμός που τους αποδίδεται μπορεί να οδηγήσει σε παρερμηνείες εν σχέσει με την έκταση του δικαστικού ελέγχου επί τούτων, αφού ως γνωστόν οι διαπιστωτικές πράξεις δεν εκλαμβάνονται ως εκτελεστές διοικητικές πράξεις, δεκτικές δικαστικής προσβολής.
Ως εκ τούτο ο χαρακτηρισμός των πράξεων αυτών ως διαπιστωτικών θα πρέπει να απαλειφθεί.
6. Στην περίπτωση α΄ της παραγράφου 3 ως έργο της επιτροπής θα πρέπει να αναφέρεται η «εκφορά γνώμης» αντί του όρου «εισήγηση», ώστε να είναι απόλυτα σαφές, ότι η παρέμβαση της Επιτροπής και η γνώμη της (που εννοείται ως απλή) αποτελεί ουσιώδη διαδικαστικό τύπο για την έκδοση των προβλεπομένων πράξεων.
7. Με τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 120 του Νόμου 4600/2019 προβλέπεται ότι «1. Για την ίδρυση και τη νόμιμη λειτουργία εργαστηρίου φυσικοθεραπείας από φυσικό ή νομικό πρόσωπο είναι υποχρεωτική, εκτός από τη λήψη από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς της προβλεπόμενης άδειας/βεβαίωσης ίδρυσης και λειτουργίας εργαστηρίου φυσικοθεραπείας, και η καταχώριση του εργαστηρίου στο Μητρώο Εργαστηρίων Φυσικοθεραπείας που τηρεί ο Π.Σ.Φ.
2. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας καθορίζεται ο τρόπος τήρησης και λειτουργίας του Μητρώου, καθώς και κάθε άλλο θέμα που σχετίζεται με αυτό».
Εν προκειμένω υπογραμμίζεται, ότι ο ΠΣΦ αποτελεί νπδδ της ίδιας ακριβώς φύσεως με τον ΠΣΟ. Ως εκ τούτου και κατ’αναλογία των ως άνω διατάξεων εισηγούμεθα την εισαγωγή αντίστοιχων διατάξεων και για τα οδοντοτεχνικά εργαστήρια, ήτοι την δημιουργία Μητρώου Οδοντοτεχνικών Εργαστηρίων, το οποίο θα τηρεί ο Π.Σ.Ο. και στο οποίο θα καταχωρούνται υποχρεωτικώς τα οδοντοτεχνικά εργαστήρια, προκειμένου να λειτουργούν νόμιμα.
Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται ο περαιτέρω έλεγχος των εργαστηρίων και ο δραστικός περιορισμός της λειτουργίας παράνομων εργαστηρίων, που εξακολουθούν να ανθούν ακόμη και στις ημέρες μας.
Κρίνεται, δε, σκόπιμο η πρόβλεψη περί της δημιουργίας του Μητρώου και η υποχρεωτική καταχώριση σε αυτό να συνοδεύεται και με διοικητικές κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
Δεδομένης της συχνής αντιποίησης του Οδοντιατρικού επαγγέλματος από τους Οδοντοτεχνίτες, θεωρώ ότι στην επιτροπή θα έπρεπε να υφίσταται κι ένας εκπρόσωπος του οικείου Οδοντιατρικού Συλλόγου.