Στο άρθρο 100 του ν. 4172/2013 (Α’ 167), περί του τρόπου υπολογισμού του ποσού της αυτόματης επιστροφής (clawback), προστίθεται παρ. 2α ως εξής:
«2α. Από την 1η.1.2022, το ποσό της αυτόματης επιστροφής (clawback) για κάθε συμβεβλημένο με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. πάροχο υπολογίζεται με βάση την προκαλούμενη προς τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δαπάνη έναντι των παρεχόμενων για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα υπηρεσιών υγείας. Δεν αναγνωρίζονται και δεν αποζημιώνονται από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δαπάνες που υποβάλλονται σε αυτόν μετά από την τριακοστή ημέρα έκαστου ημερολογιακού μήνα. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. διαπιστώνεται η συνδρομή λόγων ανωτέρας βίας που αίρει την εκπρόθεσμη υποβολή δαπανών του προηγούμενου εδαφίου. Με αποφάσεις του Υπουργού Υγείας, οι προθεσμίες της παρούσας δύνανται να παρατείνονται.».
Να καταργηθεί το clawback.
Να ληφθεί υπόψιν στη διατύπωση το άρθρο 4 του παρόντος νομοσχεδίου
Στην πράξη γίνονται και συμπληρωματικές υποβολές μετά την 30η εκάστου ημερολογιακού μήνα σε περίπτωση λήξης της ισχύος κάποιας συνταγής και προς εξυπηρέτηση των ασθενών.
Το «claw back» για τους παρόχους υπηρεσιών Π.Φ.Υ. πρέπει να καταργηθεί ως ένα εξαιρετικά άδικο και εν τέλει ανήθικο μέτρο. Η εφαρμογή διαγνωστικών -θεραπευτικών πρωτοκόλλων και κατευθυντήριων οδηγιών τις οποίες θα έχουν εισηγηθεί οι Επιστημονικές Ιατρικές Εταιρείες των διαφόρων Ειδικοτήτων με τη διαμεσολάβηση του Π.Ι.Σ., όπως και ο ηλεκτρονικός έλεγχος της εφαρμογής τους, μπορούν να αποτελέσουν ασφαλιστικές δικλίδες κατά πιθανών καταχρηστικών υπερβάσεων.
Σοβαρός και ενδελεχής έλεγχος της Υπερσυνταγογράφησης.
Ότι ζητείται, πρέπει και να αποζημιώνεται.
Διαφορετικά ας μην ζητείται.
Αυστηρός κόφτης εξετάσεων βάση Ειδικότητας Ιατρού και Διαγνωστικών πρωτοκόλλων.
Real time έλεγχος παραπεμπτικών και δημοσίευση αποτελεσμάτων ασθενών απευθείας στον ΕΟΠΥΥ.
Διασταύρωση αποτελεσμάτων ασθενών με Φαρμακευτική αγωγή αυτών.
Το clawback νομοθετήθηκε λόγω δημοσιονομικών αναγκών μέσα στην κρίση και συνεχίζει να παίρνει παρατάσεις ενώ άλλα δημοσιονομικά μέτρα έχουν αρθεί. Ο εργαστηριακός τομέας το 2015 αν δεν απατώμαι, δέχθηκε να γίνει μείωση των ασφαλιστικών τιμών του ΦΕΚ του 1991 κατά 45% για να μην υπάρχει πια clawback κι έχουμε φτάσει σήμερα σ΄αυτά τα δυσθεώρητα ύψη που σε λίγο καιρό θα αναγκάσουν τα μικρομεσαία εργαστήρια ή να κλέίσουν ή να φύγουν από τον ΕΟΠΥΥ για να επιβιώσουν. Αυτό δε θα βλάψει μόνο τα εργαστήρια αλλά και τον κάθε πολίτη που θα πρέπει να απευθύνεται σε δημόσιες δομές ειδικά στην επαρχία που η διάγνωση στηρίζεται στο εργαστήριο της γειτονιάς. Ενώ υπάρχουν πρωτόκολλα συνταγογράφησης δεν εφαρμόζονται με αποτέλεσμα εμείς οι εργαστηριακοί μετά από μήνες βρισκόμαστε ενωπίω κουρεμάτων και υποχρεωτικών επιστροφών λόγω κλειστών προϋπολογισμών από ζητήσεις συνταγογράφησης για τις οποίες δεν ευθυνόμαστε και σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να τις σταματήσουμε μια που δεν υπάρχει περίπτωση να ζητήσουμε να μην τις εκτελέσουμε. Πρόκειται για δεδουλευμένα με κόστη μηχανημάτων, αντιδραστηρίων, ποιοτικών ελέγχων, διαχείρισης αποβλήτων , service κλπ λειτουργικά έξοδα. Επίσης βλέπουμε το παράδοξο στον ίδιο ασθενή να συνταγογραφούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα οι ίδιες εξετάσεις (πχ vitD3) χωρίς λόγο παρά μόνο γιατί έτσι το ζητάει ο ίδιος ο ασθενής από το γιατρό του κι αυτός δε θέλει να τον στενοχωρήσει αρνούμενος. Όμως το κόστος επιβαρύνει εμάς τους εργαστηριακούς που δε φταίμε. Κάρτα υγείας/ ασθενή, σε ισχύ τα πρωτόκολλα συνταγογράφησης και υποχρεωτική ανάρτηση των αποτελεσμάτων με ημερομηνία στο φάκελο του ασθενούς, μπορεί και να περιόριζε την αλόγιστη συνταγογράφηση και να οδηγούσε σε καλύτερη κατανομή του προϋπολογισμού για εξετάσεις που πράγματι χρειάζεται ο πολίτης και χωρίς υπερβάσεις που θα καλείται ο εργαστηριακός (που πολίτης και βαριά εργαζόμενος είναι κι αυτός), να πληρώσει από την τσέπη του
Κατάργηση εφόσον ισχύει το άρθρο 4.
Στο 2α όχι μεχρι την 30η εκάστοτε μήνα, αλλά μεχρι το μέσο(ή περισσότερο) του επομένου μήνα