1. Στην παρ. 1 του άρθρου 100 του ν. 4172/2013 (Α’ 167), περί της εφαρμογής του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής για δαπάνες από παροχή υπηρεσιών υγείας, ιατροτεχνολογικών προϊόντων και συμπληρωμάτων ειδικής διατροφής, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) το δεύτερο εδάφιο τροποποιείται, ώστε το ποσό της εξαμηνιαίας δαπάνης του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), που υπερβαίνει τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια δαπανών, να επιβάλλεται και να αναζητείται από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από τους συμβεβλημένους παρόχους, ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για παροχή υπηρεσιών υγείας ή για παροχή ιατροτεχνολογικών προϊόντων και συμπληρωμάτων ειδικής διατροφής, και γίνονται νομοτεχνικές βελτιώσεις, β) στο πέμπτο εδάφιο γίνονται νομοτεχνικές βελτιώσεις, γ) προστίθενται έκτο, έβδομο και όγδοο εδάφιο και η παρ. 1 του άρθρου 100 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Η εξαμηνιαία δαπάνη του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.): α) για παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας από συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους, όπως για διαγνωστικές εξετάσεις, νοσηλεία, φυσικοθεραπείες, ειδική αγωγή και λοιπές υπηρεσίες υγείας και β) για παροχή ιατροτεχνολογικών προϊόντων και συμπληρωμάτων ειδικής διατροφής από συμβεβλημένους με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., δεν μπορεί να υπερβαίνει τα επιτρεπόμενα όρια δαπανών, όπως αυτά καθορίζονται στην παράγραφο 4 του παρόντος άρθρου. Το υπερβάλλον ποσό αναζητείται εκ μέρους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για τη μεν περ. α’ από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, για τη δε περ. β΄ από τους συμβεβλημένους παρόχους ιατροτεχνολογικών προϊόντων και συμπληρωμάτων ειδικής διατροφής. Το ανωτέρω ποσό υπολογίζεται σε εξαμηνιαία βάση, στη βάση της διαφοράς ανάμεσα στο ανώτατο επιτρεπόμενο όριο και την πραγματική δαπάνη, μετά την αφαίρεση τυχόν εκπτώσεων (rebates) και μη αποδεκτών δαπανών όπως αυτές προκύπτουν κατά τη διαδικασία ελέγχου και εκκαθάρισης και καταβάλλεται ή συμψηφίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 4 του παρόντος. Σε περίπτωση που κατά τον χρόνο υπολογισμού της αυτόματης επιστροφής, για τον οποιονδήποτε λόγο δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της εκκαθάρισης για το σύνολο των παρόχων, το ποσό της αυτόματης επιστροφής υπολογίζεται για τις συγκεκριμένες μη εκκαθαρισθείσες δαπάνες επί του αιτούμενου ποσού μετά την αφαίρεση τυχόν εκπτώσεων (rebates) και καταβάλλεται από τους ως άνω συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, εντός μηνός από την πιστοποίησή του σε λογαριασμό τραπέζης που θα υποδείξει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. Σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. διακόπτει τη σύμβαση του συμβεβλημένου παρόχου με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., για το χρονικό διάστημα, μέχρι την καταβολή του οφειλόμενου από αυτόν (πάροχο) ποσού ή την είσπραξή του κατά τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε..
Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., στα εξαμηνιαία ανώτατα όρια δαπανών του παρόντος άρθρου δύνανται να συνυπολογίζονται και οι αντίστοιχες δαπάνες που υποβάλλονται από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Το υπερβάλλον ποσό της κάθε κατηγορίας αναζητείται τόσο από τους ιδιώτες παρόχους υγείας, όσο και από τους φορείς Γενικής Κυβέρνησης. Οι όροι, οι λεπτομέρειες, καθώς και τα ποσά που μεταφέρονται από τις πιστώσεις της κατηγορίας «Μεταβιβάσεις προς φορείς Γενικής Κυβέρνησης» και ενισχύουν τις συγκεκριμένες κατηγορίες δαπάνης καθορίζονται στην απόφαση της παρ. 3.».
2. Το πρώτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 100 του ν. 4172/2013, τροποποιείται, ώστε το ποσό της αυτόματης επιστροφής να υπολογίζεται για κάθε συμβεβλημένο πάροχο, ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για παροχή υπηρεσιών υγείας ή για παροχή ιατροτεχνολογικών προϊόντων και συμπληρωμάτων ειδικής διατροφής, γίνονται νομοτεχνικές βελτιώσεις και η παρ. 2 του άρθρου 100 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Το ποσό της αυτόματης επιστροφής για κάθε συμβεβλημένο πάροχο των περ. α’ και β’ του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 υπολογίζεται με βάση την προκαλούμενη δαπάνη προς τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. έναντι των παρεχόμενων για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα υπηρεσιών υγείας. Δεν αναγνωρίζονται και δεν αποζημιώνονται από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δαπάνες που υποβάλλονται σε αυτόν μετά την 20ή έκαστου ημερολογιακού μήνα. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΟΠΥΥ διαπιστώνεται η συνδρομή λόγων ανωτέρας βίας που αίρει την εκπρόθεσμη υποβολή δαπανών του προηγούμενου εδαφίου. Διοικητικές πράξεις που έχουν εκδοθεί από τις 23.7.2013 με τις οποίες διαπιστώνεται η συνδρομή λόγων ανωτέρας βίας που δικαιολογούν την εκπρόθεσμη υποβολή εγκρίνονται αναδρομικώς. Ως ημερομηνία υποβολής των δαπανών Ιουλίου του έτους 2013 και των πρώτων έξι (6) μηνών του έτους 2013 ορίζεται η 20ή Σεπτεμβρίου 2013. Με αποφάσεις του Υπουργού Υγείας, οι προθεσμίες του παρόντος άρθρου δύνανται να παρατείνονται.».
Πρόκειται για περαιτέρω δυσμενή μεταχείριση των παρόχων υπηρεσιών αποκατάστασης. Ο πάροχος δεν μπορεί να αρνηθεί την παροχή υπηρεσιών αποκατάστασης στους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ. Εάν την αρνηθεί θα έχει κυρώσεις. Αν δεν την αρνηθεί….. πάλι θα έχει κυρώσεις με την προβλεπόμενη διάταξη.
Ωςένα καταρχήν γενικότερο σχόλιο θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι ο κλειστός προϋπολογισμός πρέπει να είναι κατ’ ουσίαν προϋπολισμός, και όχι να καταλήγει να δρα εν δυνάμει ως «ανακατανομή δαπάνης». Για το λόγο αυτό είναι επιτακτικό ο κλειστός προϋπολογισμός να έχει καθορισθεί και κοινοποιηθεί στους παρόνους το αργότεροε μέχρι το τέλος της αμέσως προηγούμενης ημερολογιακής χρονιάς από εκείνη, κατά την οποία θα τεθεί σε ισχύ. Αυτό είνια κρίσιμο για τη διασφάλιση της αρχής της διαφάνειας και την τήρηση της αρχής της χρηστής διοίκησης.
Αναφορικά με το 1ο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 100 του Ν. 4172/2013, θεωρούμε ιδιαιτέρως επωφελές τόσο για τον Οργανισμό, το ευρύτερο σύστημα Υγείας, για τους συμβεβλημένους παρόχους όσο και για τους ασθενείς να αρχίσει η αποζημίωση να βασίζεται σε ένα μοντέλο value based healthcare. Προσεγγίζουμε το VBHC ως μια προσπάθεια ανάπτυξης και εφαρμογής προϊόντων, υπηρεσιών και ολοκληρωμένων λύσεων που βελτιώνουν τα αποτελέσματα για τους ασθενείς ανά «ευρώ» που δαπανάται στο σύστημα υγειονομικής περίθαλψης, μετρώντας την αξία με όρους διαχρονικών αποτελεσμάτων με επίκεντρο τον ασθενή και όχι με όρους βραχυπρόθεσμων συναλλαγών. Το VBHC είναι ένα μοντέλο παροχής υγειονομικής περίθαλψης στο οποίο οι πάροχοι, αποζημιώνονται με βάση τα ασθενοκεντρικά αποτελέσματα υγείας. Το VBHC διαφέρει από την προσέγγιση «αμοιβή για προϊόν/υπηρεσία», κατά την οποία οι πάροχοι αποζημιώνονται με βάση την ποσότητα των προϊόντων/υπηρεσιών που παρέχουν. Η «αξία» στο μοντέλο VBHC προκύπτει από τη μέτρηση των αποτελεσμάτων υγείας σε σχέση με το κόστος παροχής των αποτελεσμάτων. Πχ. σε περιπτώσεις ασθενών που πάσχουν από διαβήτη τύπου 1 η αποζημίωση της θεραπείας τους να γίνεται με κριτήριο τη βελτίωση που αυτή εμφανίζει στα επίπεδα της γλυκοζυλιωμένης του ασθενούς. Λαμβανομένων υπόψη των προεκτεθέντων, πιστεύουμε ότι το clawback θα πρέπει σταδιακά να αντικατασταθεί από ένα μοντέλο αποζημίωσης με βάση την αποτελεσματικότητα της θεραπείας για τον ασθενή.
Όσον αφορά δε στο clawback και τον τρόπο που μέχρι σήμερα εφαρμόζεται, θεωρούμε ότι ο ΕΟΠΥΥ δε θα έπρεπε να καθορίζει δαπάνη η οποία να υπολείπεται της δαπάνης για την οποία μετά αυξημένης πιθανολόγησης γνωρίζει ότι θα προκληθεί με βάση τα πληθυσμιακά δεδομένα που έχει διαθέσιμα από τα προηγούμενα έτη και τον αριθμό των ασθενών στο μητρώο ασθενών. Η δαπάνη πρέπει να καθορίζεται λαμβανομένων υπόψη των πραγματικών αναγκών και δη όπως αυτές διαμορφώνονται με βάση την ορθή χρήση των υλικών (αναλωσίμων) και τις ποσότητες που χρειάζεται ένας μέσος θεραπευόμενος ώστε να λαμβάνει αποτελεσματική θεραπεία.
Όσον αφορά στην αναφορά περί μη αναγνώρισης υποβολής δαπανών μετά την 20η εκάστου ημερολογιακού μήνα, προτείνεται η ημερομηνία να αλλάξει σε 30η καθώς στην πράξη κάθε μήνα οι πάροχοι αιτούνται παράταση γα συμπληρωματικές υποβολές και τη λαμβάνουν, ως εκ τούτου δέον να αποτυπώνεται αυτό που συμβαίνει στην πράξη και να μην υπάρχει η ίδια αναμονή στο τέλος κάθε μήνα για δημοσίευση της απόφασης περί έγκρισης της παράτασης.
Ξεμπλοκάρουν κάποιες αποφάσεις που αφορούν εκπρόθεσμη υποβολή δαπανών για να πληρωθούν οι πάροχοι που για λόγους ανωτέρας βίας δεν είχαν υποβάλλει τις δαπάνες εμπρόθεσμα.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΟΣΚΕ
Φ.Ν.ΠΑΤΣΟΥΡΑΚΟΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΟΣΙΠΥ
Θ.ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΣΙΔΙΚ
Ι.ΚΑΡΑΜΗΝΑΣ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΝΙΔΙ
Δ. ΦΑΣΙΤΣΑΣ
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ
Α. ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Ανεξάρτητα από τις όποιες αντιρρήσεις για την διαφαινόμενη παράταση του claw back στα ιατροτεχνολογικά προϊόντα και κατά τα επόμενα έτη, η διάταξη με την οποία προβλέπεται ότι επιβάλλεται συμμέτρως στους συμβεβλημένους παρόχους, κινείται προς την σωστή κατεύθυνση και έρχεται να διορθώσει έστω και καθυστερημένα την κατάφωρη έως τώρα δυσμενή διακριτική μεταχείριση που επιφύλασσε το προηγούμενο καθεστώς, σύμφωνα με το οποίο ειδικά επί ιατροτεχνολογικών προϊόντων επιβαρυνόταν αποκλειστικά και μόνο ο εισαγωγέας/ κατασκευαστής, ανεξάρτητα από το εάν και σε ποια έκταση είχε συμβληθεί με τον ΕΟΠΥΥ, με συνέπεια να καλείται «να επιστρέψει» ποσά που δεν έχει εισπράξει από τον ΕΟΠΥΥ επωμιζόμενος την κερδοφορία του συνόλου όλων των άλλων συμβεβλημένων παρόχων, οι οποίοι αντιθέτως απαλλάσσονταν πλήρως. Εφόσον το claw back ως νομική αιτία και δικαιολογία έχει την υπέρβαση των ανώτατων ορίων δαπάνης που έχουν οριστεί για τους συμβεβλημένους παρόχους με τον ΕΟΠΥΥ, εύλογο και δίκαιο, με βάση τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της αναλογικότητας, είναι να επιβάλλεται συμμέτρως κατά των συμβεβλημένων παρόχων κατά το λόγο συμμετοχής τους στην όλη δαπάνη έτσι ώστε σε περίπτωση υπέρβασης αυτών των ορίων ο κάθε συμβεβλημένος πάροχος να επιστρέφει στον ΕΟΠΥΥ την επί πλέον δαπάνη αυτός ο ίδιος έχει εισπράξει.
Στο άρθρο 9 του προτεινόμενου Νομοσχεδίου μεταξύ άλλων προβλέπεται:
΄΄Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., στα εξαμηνιαία ανώτατα όρια δαπανών του παρόντος άρθρου δύνανται να συνυπολογίζονται και οι αντίστοιχες δαπάνες που υποβάλλονται από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Το υπερβάλλον ποσό της κάθε κατηγορίας αναζητείται τόσο από τους ιδιώτες παρόχους υγείας, όσο και από τους φορείς Γενικής Κυβέρνησης΄΄.
Με τη συγκεκριμένη πρόβλεψη επιβολής επιστροφής (claw back) και στο Δημόσιο τομέα είμαστε σύμφωνοι, πρέπει όμως να είναι ξεχωριστή (διακριτή) η συγκεκριμένη επιτρεπόμενης δαπάνης του ΕΟΠΥΥ, δηλαδή, διαφορετική για τον ιδιωτικό και διαφορετική για τον Δημόσιο τομέα, καθώς η διατύπωση στο συγκεκριμένο άρθρο:
στα εξαμηνιαία ανώτατα όρια δαπανών του παρόντος άρθρου δύνανται να συνυπολογίζονται και οι αντίστοιχες δαπάνες που υποβάλλονται από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, δημιουργεί την εντύπωση της δυνατότητας συνυπολογισμού στις επιτρεπόμενες δαπάνες, των δαπανών κρατικών δομών σε οποιονδήποτε χρόνο.
Πέραν τούτου οι εξυπηρετούμενοι ασθενείς στις δημόσιες δομές είναι και οι δικαιούχοι του Ν. 4368/2016 (ανασφάλιστοι) που καλύπτονται από ειδικά κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού.
Λυμπερίδης Πέτρος
Πρόεδρος Πανελληνίου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών
To μέτρο της αναζήτησης από του παρόχους υπηρεσιών Π.Φ.Υ. του υπερβάλλοντος ποσού επί της προβλεπόμενης δαπάνης, κοινώς «claw back», είναι μέτρο άδικο και ανήθικο, ως εκ τούτου πρέπει να καταργηθεί. Η εφαρμογή διαγνωστικών-θεραπευτικών πρωτοκόλλων και κατευθυντήριων οδηγιών τις οποίες θα έχουν εισηγηθεί οι Επιστημονικές Ιατρικές Εταιρείες των επιμέρους Ειδικοτήτων με την διαμεσολάβηση του Π.Ι.Σ., όπως και ο ηλεκτρονικός έλεγχος της εφαρμογής τους, μπορούν να αποτελέσουν ασφαλιστικές δικλίδες κατά πιθανών καταχρηστικών υπερβάσεων.
Το clawback μέχρι σήμερα είναι ποσό επιστροφής του προμηθευτή, όταν η συνολική δαπάνη ξεπεράσει τον συνολικό (κλειστό) προϋπολογισμό. Ο προμηθευτής ορίζει την τιμή του προϊόντος και ο ΕΟΠΥΥ την τιμή αποζημίωσης, ενώ οι πάροχοι απαγορεύεται να εισπράξουν διαφορά τιμής.
– Το ειδικό γάλα ALLERNOVA AR 400GR (ΧΤ 11,30€ + ΦΠΑ13% και το νόμιμο κέρδος 15%) = ΛΤ 14,68€
– Η τιμή που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ είναι 14,05€
– Ο κλειστός προϋπολογισμός του ΕΟΠΥΥ για το 2021 ήταν 2,2εκατομ€ ενώ είναι άγνωστο σε κάθε πάροχο πόσο θα είναι το clawback που θα πληρώσει στο τέλος του έτους
– Αν το clawback βγει άνω του 10% τότε το προϊόν καθίσταται ζημιογόνο για τον πάροχο. Διορθώστε με αλλά το ετήσιο clawback κινείται σε μεγαλύτερα επίπεδα
Μεταβιβάζοντας το clawback στη λιανική από τους προμηθευτές, φροντίστε επίσης να διανέμεται στον κόσμο από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ ή από ειδικά κιόσκια έξω από τα γραφεία του, γιατί προφανώς κανείς επαγγελματίας δεν μπορεί να ρισκάρει να εκτελέσει μια γνωμάτευση η οποία θα καταστεί χρέος για την επιχείρησή του.
Το ηθικό, νομικό κτλ μέρος της μεταβίβασης ενός κωδικού που φτιάχτηκε για να ισορροπήσει την τεχνητή ζήτηση σε κωδικό χρηματοδότησης της περίθαλψης του ασφαλισμένου από τους επαγγελματίες, το αφήνω να το αναλύσουν πιο ειδικοί
Κατάργηση της παρ.1α εφόσον ισχύει το άρθρο 4.
Ο ΙΣΘ θεωρεί ότι θα πρέπει να γίνει σαφές ότι σε περίπτωση κατά την οποία δεν καλύπτεται το μηνιαίο όριο δαπάνης (πχ θερινούς μήνες) τότε το μη αναλωθέν ποσό θα προστίθεται στο όριο δαπάνης των επόμενων μηνών αυξάνοντας αυτό. Το περισσευούμενο ποσό θα υπολογίζεται ανά εξάμηνο και εντός της ίδιας χρήσης.
Θα πρέπει να αυξηθεί η δαπάνη και να γίνει επέκταση συνταγογράφησης για τους οδοντιάτρους, μετά από διαβούλευση της ΕΟΟ με τον ΕΟΠΥΥ ώστε οι οδοντίατροι να μπορούν να συνταγογραφούν είτε σε φαρμακευτική θεραπεία είτε σε διαγνωστικές εξετάσεις όσα ο κλάδος μας θεωρεί απαραίτητα.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΓΡΑΝΙΩΤΗΣ
Είναι εξωφρενικό να επωμίζονται οι ιδιώτες εργαστηριακοί ιατροί το κόστος των εξετάσεων που ξεπερνάει τον κλειστό προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ. Ο αυξημένος όγκος εξετάσεων μπορεί να ελεγχθεί από ONLINE συστήματα αφού όλα γίνονται ONLINE. Υπάρχει κάποια λογική σε αυτό το μέτρο;(εκτός από την λογική του εκβιασμού προς τον απλό πολίτη ιατρό πως θα αποκλειστεί από την ικανότητα να παρέχει τις υπηρεσίες του και να ζήσει την οικογένειά του, αφού σε ποσοστό άνω του 95% οι εξετάσεις γίνονται μέσω ΕΟΠΥΥ και προστίθενται εξετάσεις ανεξέλεγκτα χωρίς οικονομική μελέτη αφού το βάρος το επωμίζονται οι γιατροί). Οι ιδιώτες εργαστηριακοί ιατροί είναι πολίτες του κράτους και δικαιούνται ισότιμης και ισόνομης αντιμετώπισης με όλους τους υπόλοιπους πολίτες. Πρέπει να αμοίβονται για τις υπηρεσίες που προσφέρουν στην κοινωνία και όχι να αντιμετωπίζονται με τον απαράδεκτο τρόπο που μας αντιμετωπίζει το κράτος εδώ και 10 περίπου χρόνια.Πρέπει να οριστούν «Αυτόματοι Κόφτες» στην έκδοση παραπεμπτικών όταν ξεπερνιέται το πλαφόν. Τί το απλούστερο; Δεν μπορείτε ή ΔΕΝ ΘΕΛΕΤΕ να το κάνετε; Φορτώνετε ένα δυσβάσταχτο κόστος σε μία επαγγελματική ομάδα που τα τελευταία 10 χρόνια έχει προσφέρει εξετάσεις σε ποσοστό άνω του 80% των εξετάσεων που γίνονται στην Ελλάδα.Έχει δημιουργήσει πολλές θέσεις εργασίας (προσωπικά απασχολώ 2 άτομα, μέχρι πριν 7 μήνες έψαχνα και για 3ο άτομο και τώρα δυστυχώς θα πρέπει να απολύσω το 1 άτομο μετά τα εξωφρενικά 35%, 40% και 44% CLAWBACK που μας παρακρατήσατε και με τον νέο νόμο που προωθείτε. Που προσπαθείτε επιτέλους να οδηγήσετε τη χώρα και τους Έλληνες;
Απαραδεκτη η λογική των αυτόματων επιστροφών απο τούς παρόχους, οι πάροχοι δεν ευθύνονται για τυχόν υπερβάλλουσα ζήτηση εξετάσεων ,απλώς ειναι υποχρεωμένοι να τις εκτελέσουν, υπευθυνοι ειναι οι συνταγογράφοι ιατροί και η διαφήμιση και εκ μέρους της πολιτείας δια δήθεν δωρεάν και απεριόριστες παροχές υγείας,μια λόγική αντιμετώπιση θα ηταν 1) ο καταμερισμός των αυτόματων επιστροφών κατα το ήμισυ καιστούς συνταγογράφους ιατρούς,γιατι αυτοί την προκαλούν 2))η αυξηση του ποσοστού σημμετοχής οταν η συνταγογράφηση εξετάσεων γίνεται απο μη συμβεβλημένους ιατρούς,3)η αυξηση της συμμετοχής του ασφαλισμένου οταν γίνεται υπέρβαση κάποιου πλαφόν, γιατι οι εξετάσεις αφορούν αυτούς και οχι τους εργαστηριακούς ιατρούς 4)να ορισθει ενα οριο συνταγογράφησης εξετάσεων και οταν γίνεται υπέρβαση να ειναι αδύνατη η υπέρβαση, να μπούν κόφτες στο σύστημσ γιατι σήμερα εαν ενας ασθενής επισκευθεί 2 η 3 κλινικούς γιατρούς ολοι μπορούν να συνταγογραφήσουν τις ιδιες εξετάσεις κατ επανάληψιν και το σημαντικώτερο όλων, στη δημοκρατία η εργασία ειναι ΑΜΟΙΒΟΜΕΝΗ και οχι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΕΠΙΣΤΡΕΠΤΕΑ.