Στην παρ. 5 του άρθρου 6 του ν. 2889/2001 (Α΄ 37), περί της σύστασης αυτοτελούς Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών, προστίθενται νέα εδάφια, δεύτερο και τέταρτο, και η παρ. 5 του άρθρου 6 διαμορφώνεται ως εξής:
«5. Σε κάθε νοσοκομείο δυναμικότητας άνω των 300 κλινών, καθώς και στο νοσοκομείο με τη μεγαλύτερη δυναμικότητα κάθε περιφερειακής ενότητας των περιφερειών του ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87 Α`) συνίσταται αυτοτελές Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών με ειδική στελέχωση και εξοπλισμό για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των επειγόντων περιστατικών. Σε κάθε νοσοκομείο δυναμικότητας κάτω των 300 κλινών, ανεξάρτητα από το αν αυτό αποτελεί το νοσοκομείο με τη μεγαλύτερη δυναμικότητα σε μία περιφερειακή ενότητα, δύνανται να συστήνονται αυτοτελή Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών με ειδική στελέχωση και εξοπλισμό, μετά από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του οικείου νοσοκομείου και εισήγηση της Διοίκησης Υγειονομικής Περιφέρειας, στην αρμοδιότητα της οποίας αυτό υπάγεται. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας ρυθμίζονται η οργάνωση και ο τρόπος λειτουργίας και στελέχωσης των Τ.Ε.Π. με εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό, ο διορισμός, ως Προϊσταμένου αυτού, ιατρού Διευθυντή ή Αναπληρωτή Διευθυντή του Ε.Σ.Υ., ο τρόπος συνεργασίας αυτού με το Ε.Κ.Α.Β. και κάθε άλλη λεπτομέρεια που είναι αναγκαία για την εφαρμογή των πιο πάνω διατάξεων. Με την όμοια απόφαση δύνανται να ρυθμίζονται τα ζητήματα του τρίτου εδαφίου για νοσοκομεία μικρότερης δυναμικότητας των 300 κλινών, μη συμπεριλαμβανομένων των νοσοκομείων κάθε περιφερειακής ενότητας με τη μεγαλύτερη δυναμικότητα, ακόμη και αν είναι μικρότερη των 300 κλινών. Στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (Τ.Ε.Π.) των Νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. απασχολούνται και ιατροί Γενικής Ιατρικής.».
Σχόλια επι του Νομοσχεδίου
ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ
Άρθρο 3
Είναι μια ευκαιρία επιπλέον για τους νέους ιατρούς για να καλύψουν το υποχρεωτικό διάστημα αγροτικού, και για το λόγο αυτό και μόνο δεν μπορεί κανείς να έχει αντίρρηση.
Ωστόσο να ορισθεί ποια είναι τα επιλεγμένα νοσοκομεία και ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας της τοποθέτησης
Άρθρο 4
Συμβούλια κρίσης και επιλογής ιατρών Εθνικού Συστήματος Υγείας – Τροποποίηση άρθρου 7 ν. 4498/2017
Η σύσταση συμβουλίου στο Νοσοκομείο για την συνέντευξη δεν είναι λάθος καθώς δίδεται και η δυνατότητα στο νοσοκομείο που έχει προκηρύξει τη θέση να έχει λόγο.
Ίσως υπάρξουν προβλήματα καθυστερήσεων καθώς οι επιτροπές που εμπλέκονται και οι γραμματειακή τους υποστήριξη είναι τώρα 2.
Δυνητικά θα μπορούσε η γραμματειακή υποστήριξη να είναι η ιδία στη ΔΥΠΕ όπως και ο χώρος της συνέντευξης να ήταν στη ΔΥΠΕ ώστε να αποφευχθούν καθυστερήσεις.
Αν συνέβαινε αυτό θα μπορούσε το τρίτο μέλος της επιτροπής συνέντευξης να ήταν ένας εκ των 3 ιατρών μελών της επιτροπής αξιολόγησης μοριοδότησης ώστε να λειτουργήσει ως σύνδεσμος μεταξύ των επιτροπών.
Ωστόσο ο διευθυντής της ιατρικής υπηρεσίας να είναι αντικαταστάτης του διοικητή και όχι ο διοικητικός διευθυντής !
Άρθρο 5
Υποβολή υποψηφιότητας και διαδικασία κρίσης/τοποθέτησης σε θέσεις ιατρών Εθνικού Συστήματος Υγείας – Τροποποίηση άρθρου 8 ν. 4498/2017
Θα πρέπει να υπάρχει νομική διαβούλευση ώστε να γίνει προσπάθεια μείωσης της δυνατότητας νομικών προσφυγών χωρίς να θίγονται συνταγματικά δικαιώματα, ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι υποψήφιοι και τα συμβούλια κρίσεων.
Στις επιλογές των ιατρών στα συμβούλια να μην υπάρχει επανάληψη των ίδιων ατόμων σε συμβούλια διαφορετικών ειδικοτήτων καθώς δημιουργείται πρόβλημα στην καθημερινή άσκηση των ιατρικών καθηκόντων από τις πολλές επιτροπές στις οποίες συμμετέχουν
Ωστόσο θετικό είναι που μεταβιβάζεται η ευθύνη στον διοικητή για μη τήρηση προθεσμιών !
Άρθρο 7
Προκήρυξη θέσεων ιατρών κλάδου Εθνικού Συστήματος Υγείας με καθεστώς μερικής απασχόλησης – Προσθήκη περ. γ) στην παρ. 1 άρθρου 11 ν. 2889/2001
Μέτρο που μπορεί να βοηθήσει σε απομακρυσμένες περιοχές.
Η παράγραφος που περιγράφει 3 ημέρες 7ωρο ωράριο είναι δεσμευτική;
Ίσως και οι 3 ημέρες με εφημερίες να είναι αποτρεπτικές ! Σύμβαση με ωράριο που μπορεί να καθορίζεται ελαστικά από τα δύο μέρη και να είναι πχ έως 15-25 ώρες την εβδομάδα.
Πρόβλεψη για πραγματοποίηση συνεργασίας μεταξύ ιδιωτών και δημοσίων δομών με μπλοκάκι (locum) με απόφαση διοικητή και διευθυντή κλινικής μετά από αίτηση ιδιώτη ιατρού
Άρθρο 8
Κατάργηση προκηρύξεων και αποδέσμευση θέσεων ειδικευμένων ιατρών κλάδου Εθνικού Συστήματος Υγείας
Επιτέλους να τελειώνει αυτή η εκκρεμότητα
Άρθρο 9
Κωλύματα διορισμού ιατρών Εθνικού Συστήματος Υγείας – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 27 ν. 1397/1983
Ίσως εδώ κάποιες διευκρινήσεις ότι οι επιστημονικές εργασίες βαθμολογούνται μόνο σε ένα πεδίο εκάστη, οι ανακοινώσεις σε συνέδρια δεν βαθμολογούνται ως δημοσιεύσεις.
Άρθρο 10
Απασχόληση στον ιδιωτικό τομέα των ιατρών Εθνικού Συστήματος Υγείας και των ιατρών μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων – Τροποποίηση περ. α’ παρ. 1 και αντικατάσταση παρ. 4 άρθρου 11 ν. 2889/2001
Η διάταξη αυτή προσπαθεί να δώσει διέξοδο στο οικονομικό πρόβλημα των ιατρών ΕΣΥ ώστε να μην το εγκαταλείπουν στελέχη του. Ταυτόχρονα επιλύει μια χρόνια αδικία εις βάρος των ιατρών του ΕΣΥ όταν άλλοι συνάδελφοι τους (πανεπιστημιακοί, στρατιωτικοί) στα νοσοκομεία είχαν δικαίωμα ιδιωτικού ιατρείου !
Βασική παράμετρος η διασφάλιση ιατρών μιας ταχύτητας !
Αυτό να ισχύει και για τους ιδιώτες με την δυνατότητα εισόδου τους με μπλοκάκι μετρά από αίτηση τους και αποδοχή από διευθυντή κλινικής και διοικητή νοσοκομείου
Προτάσεις
1) Διασφάλιση της πληρους απασχόλησης , απαραίτητη: να καθορίζεται ότι η απασχόληση αφορά το χρόνο πέραν του πρωινού ωραρίου και αυτό θα ελέγχεται από τη διοίκηση του νοσοκομείου
2) Μείωση φορολογίας απογευματινών απαραίτητη ( φορολόγηση αυτοτελώς ως ιδιωτικό έργο ώστε να τεθούν σε άλλη κλίμακα φορολόγησης και όχι να αθροίζονται με τους μισθούς, όπως συμβαίνει με άλλους φορολογουμένους με μισθοδοσία και ιδιωτική δραστηριότητα)
3) Ο μισθός αφορά πρωινή εργασία και είναι αποσυνδεμένος με την απογευματινή εργασία! αύξηση των μισθών ανεξαρτήτως απογευματινών ιατρείων και ιδιωτικού έργου . Οι Έλληνες ιατροί του ΕΣΥ πρέπει να αμειφθούν κατ΄ αντιστοιχία ΑΕΠ με τους αντίστοιχους ιατρών των άλλων χωρών με την αντίστοιχη αξιολόγηση πάντα.
Η σωστή λύση θα ήταν η αύξηση των μισθών με ταυτόχρονη αξιολόγηση των ιατρών ώστε η αύξηση να σχετίζεται με το έργο και την αποδοτικότητα τους
4) Το πρόβλημα που θα προκύψει ειδικά στις εργαστηριακές ειδικότητες με του ΕΣΥτες που θα βγουν έξω και θα πάρουν ημέρες από τους ιδιώτες εργαζομένους ενώ πιθανά θα μειώσει και την αμοιβή ! Εδώ το πρόβλημα είναι σύνθετο και λύνεται με συλλογικές συμβάσεις που είναι και υπεύθυνή των ιατρικών συλλόγων!
5) Ταυτόχρονη είσοδος των ιδιωτών σε νοσοκομεία εάν υπάρχουν αναξιοποίητες λειτουργικές ώρες για εκμετάλλευση νοσοκομειακού εξοπλισμού με μπλοκάκι
6) Απαραιτήτως πρέπει να προβλεφθεί το νομοθετικό πλαίσιο και το καθηκοντολόγιο των ιατρών του ΕΣΥ (είτε ανήκουν στο υπουργείο υγείας είτε στο παιδείας αλλά εκτελούν έργο που υπόκειται στο υπουργείο υγείας ) και των συνεργαζόμενων με αυτό
Άρθρο 11 Επιλογή και αξιολόγηση Συντονιστών Διευθυντών
Διευκρίνηση τι εννοεί μονάδες (π.χ. η καρδιολογική έχει 3 μονάδες (ΜΕΠΚ, ηλεκτροφυσιολογίας και μη επεμβατικής καρδιολογίας) και η ΘΑΚ 3 μονάδες (αγγείο- θώρακος- καρδιοχειρουργική )
Άρθρο 13
Αξιολόγηση επικουρικού ιατρικού και οδοντιατρικού προσωπικού
Δεκτό.
Θα έπρεπε να υπάρχει και μια αξιολόγηση των ιατρών της λίστας πριν την πρόσληψη.
Το νομοσχέδιο αναφέρεται μόνο μετά την πρόσληψη!
Άρθρο 15
Διαδικασία τοποθέτησης ιατρών για άσκηση προς απόκτηση ειδικότητας
Δεκτό
Θα πρότεινα προς συζήτηση 1) εξετάσεις για ειδικότητα και 2) καθορισμός αριθμού ανά ειδικότητα που χρειάζεται το σύστημα υγείας ! π.χ. βιοπαθολόγοι , αναισθησιολόγοι, παθολογοανατόμοι σε λίγο θα είναι είδος προς εξαφάνιση
Άρθρο 16
Καθορισμός ομάδων νοσοκομείων και θέσεων ιατρών για απόκτηση ειδικότητας
Μεγάλο πρόβλημα !!!!!! Άμεση σύνδεση με εκπαίδευση και όχι με κάλυψη θέσεων σε επαρχιακά νοσοκομεία για να κάνουν εφημερίες απουσία ειδικευμένου! Ο ειδικευόμενος είναι εκπαιδευόμενος και διασφάλιση εκπαίδευσης και με χρήση logbook ! Αφαίρεση επάρκειας για χορήγηση ειδικότητας μετρά από αξιολόγηση σε νοσοκομεία .
Τήρηση αυστηρή του εκπαιδευτικού προγράμματος κοινού ανά ΥΠΕ (ο COVID μας έδειξε τον τρόπο
Πρόβλεψη για μη μετακίνηση σε άλλη πόλη ή μόνο μετά από αποδοχή από τον ειδικευόμενο (που θα μείνει? Πως θα ζει ο ιατρός ?) Κατάργηση της δυνατότητας μετακίνησης σε άλλη ΥΠΕ αλλά και στην ίδια ΥΠΕ σε άλλη πόλη !
Άρθρο 23 Οικονομικό κίνητρο σε ιατρούς εξειδικευμένους στην επείγουσα ιατρική που υπηρετούν σε Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών, ιατρούς που ασκούνται στην εξειδίκευση της επείγουσας ιατρικής και ιατρούς άνευ τίτλου εξειδίκευσης στην επείγουσα ιατρική που υπηρετούν σε Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών
To επίδομα δίδεται από τον φορέα. και μιλάμε καθώς είναι καθαρό για επίδομα 700 ευρώ ουσιαστικά σε μικτές αποδοχές
Για ποσό καιρό θα δίδεται.
Θα δημιουργηθούν εντάσεις με άλλες ειδικότητες οι οποίες έχουν εφημεριακό έργο στο ΤΕΠ και γενικότερα στο νοσοκομείο ειδικά σε νοσοκομεία που δεν έχουν ΤΕΠ θα υπάρξει μεγάλη αναστάτωση .
Ένα νέο μισθολόγιο με διαφορετικές μισθολογικές επιλογές ανάλογα το έργο και τη θέση με συμβόλαια χρόνου και αξιολόγηση σωστή όπως ακολουθείται στις περισσότερες προηγμένες χώρες είναι το μέλλον και όσο το καθυστερούμε το ΕΣΥ θα υποβαθμίζεται .
Η γνώμη μου ότι το επίδομα θα πρέπει να δίδεται από έκτακτη επιδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό στο φορέα και όχι από το φορέα από τον υπάρχοντα προϋπολογισμό.
1.Οι μαίες απαιτούν την ίδρυση μαιευτικής διεύθυνσης σε κάθε νοσοκομείο που λειτουργεί μαιευτική κλινική, αίθουσα τοκετών,μαιευτικο -γυναικολογικο ιατρείο διότι δεν είναι σωστό να υπαγομαστε στο νοσηλευτικό προσωπικό και να λογοδοτουμε σε νοσηλεύτριες που δεν κατέχουν το γνωστικό αντικείμενο της μαιευτικής.
2.Να ιδρυθούν στην Ελλάδα αυτόνομα κέντρα φυσικού τοκετού σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές,να παρακολουθούνται οι έγκυες από μαίες και να κάνουν τους τοκετούς με φυσικό τρόπο , χωρίς παρεμβάσεις και μαιευτική βία που τις περισσότερες
φορές οδηγούνται σε αναιτιες καισαρικές.
Το γενικό πλαίσιο της διάταξης είναι σωστό ,όμως για την δημιουργία αυτοτελών ΤΕΠ σε ένα νοσοκομείο θα πρέπει να λαμβάνεται κυρίως υπόψιν ο αριθμός των ετήσιων προσελεύσεων του και όχι τόσο ο αριθμός των κλινών του. Επίσης ο αριθμός και οι ειδικότητες των ιατρών που στελεχώνουν τα ΤΕΠ αναφέρονται σε προηγούμενα ΦΕΚ και από αυτούς βγαίνει και ο διευθυντής του ΤΕΠ.
Οι Γενικοί/Οικογενειακοί ιατροί είναι μια ειδικότητα που συμπεριλαμβάνονται μεταξύ των ειδικοτήτων που καλύπτουν θέσεις ΤΕΠ και μπορούν να λάβουν και την εξειδίκευση της Επείγουσας. Εάν το άρθρο αυτό εννοεί ότι μπορεί να στελεχώνουν το ΤΕΠ και ιατροί με την ειδικότητα αυτή από την ΠΦΥ, θα πρέπει να αναφερθεί σαφώς ,αν και το καλύτερο για το ΤΕΠ και την πληρέστερη παροχή υπηρεσιών υγείας είναι να έχει το δικό του μόνιμο ιατρικό προσωπικό γιατί η άσκηση της Επείγουσας Ιατρικής στο ΤΕΠ είναι τελείως διαφορετικό αντικείμενο από την άσκηση της ΠΦΥ στην κοινότητα που έχει και αυτή τις δικές της δυσκολίες και αντιξοότητες. Ως ιατρός που έχω δουλέψει και τα δύο πεδία θεωρώ ότι αν χρειάζεται να καλυφθούν κάποια ΤΕΠ από την ΠΦΥ θα πρέπει οι ιατροί αυτοί να το επιθυμούν και να είναι σταθερά τα πρόσωπα και να λάβουν την αντίστοιχη εκπαίδευση΄.
Η θεωρία της τροπολογίας είναι σωστή ,όμως για την δημιουργία αυτοτελών ΤΕΠ σε ένα νοσοκομείο θα πρέπει να λαμβάνεται κυρίως υπόψιν ο αριθμός των ετήσιων προσελεύσεων του και όχι τόσο ο αριθμός των κλινών του. Επίσης ο αριθμός και οι ειδικότητες των ιατρών που στελεχώνουν τα ΤΕΠ αναφέρονται σε προηγούμενα ΦΕΚ και από αυτούς βγαίνει και ο διευθυντής του ΤΕΠ.
Οι Γενικοί/Οικογενειακοί ιατροί ως ειδικότητα ήδη προβλέπεται ότι συμπεριλαμβάνονται μεταξύ των ειδικοτήτων που καλύπτουν θέσεις ΤΕΠ και μπορούν να εξελιχθούν ως επειγοντολόγοι. Εάν με το άρθρο αυτό υπονοείται ότι μπορεί να στελεχώνουν το ΤΕΠ και ιατροί με την ειδικότητα αυτή από την ΠΦΥ, θα πρέπει να αναφερθεί σαφώς ,αν και το καλύτερο για το ΤΕΠ και την πληρέστερη παροχή υπηρεσιών υγείας είναι να έχει το δικό του μόνιμο ιατρικό προσωπικό γιατί η άσκηση της Επείγουσας Ιατρικής στο ΤΕΠ είναι τελείως διαφορετικό αντικείμενο από την άσκηση της ΠΦΥ στην κοινότητα που έχει και αυτή τις δικές της δυσκολίες και αντιξοότητες. Ως ιατρός που έχω δουλέψει και τα δύο πεδία θεωρώ ότι αν χρειάζεται να καλυφθούν κάποια ΤΕΠ από την ΠΦΥ θα πρέπει οι ιατροί αυτοί να το επιθυμούν και να είναι σταθερά τα πρόσωπα και να λάβουν την αντίστοιχη εκπαίδευση΄.
Αναφορικα με το αρθρο 22 στο εδάφιο «ο διορισμός, ως Προϊσταμένου αυτού, ιατρού Διευθυντή ή Αναπληρωτή Διευθυντή του Ε.Σ.Υ.» θα έπρεπε να εχει αφαιρεθεί.
Η διαδικασία έχει προσδιοριστει με τα άρθρα 11 και 12 ,στην παρουσα διαβούλευση, οπως έχουν αναρτηθεί.
Κρίνονται με διαφορετικα κριτήρια οι προισταμενοι Διευθυντες ΤΕΠ ή οι αναπληρωτές τους (ο όρος αναπληρωτης έχει καταργηθεί από το 2009) από αυτά που κρίνονται οι υπόλοιποι Διευθυντές σε κλινικες/ τμηματα του ΕΣΥ ειδικότητας ή εξειδίκευσης?
Προφανώς και δεν ορίζονται.
Το πνεύμα της τροπολογίας είναι ορθό.
Βέλτιστος δείκτης για την αναγνώριση της ανάγκης ανάπτυξης ΤΕΠ σε μια υγειονομική δομή είναι οι προσελεύσεις επειγόντων περιστατικών ανα έτος. Επι αυτού του αριθμού θα πρέπει να στηρίζεται η ανάπτυξη ΤΕΠ σε μια δομή.
Ο αριθμός και η οι ειδικότητες των ιατρών που στελεχώνουν τα ΤΕΠ αναφέρονται σε προηγούμενα ΦΕΚ.
Οι γενικοί και οικογενειακοί ιατροί ως ειδικότητα ήδη προβλέπεται ότι συμπεριλαμβάνονται μεταξύ των ειδικοτήτων που καλύπτουν θέσεις ΤΕΠ και μπορούν να εξελιχθούν (εφ’ όσον το επιθυμούν) ως επιγοντολόγοι. Εάν η διάταξη υπονοεί οτι μπορούν να στελεχώνονται απο ιατρούς της ΠΦΥ θα πρέπει να το αναφέρει έτσι.