1. Μετά από αίτημα της οικείας Διοίκησης Υγειονομικής Περιφέρειας (Δ.Υ.ΠΕ.) και έγκριση του Υπουργού Υγείας, προκηρύσσονται σε Τμήματα ή Μονάδες Νοσοκομείων του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), θέσεις ειδικευμένων ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ., στον βαθμό του Συντονιστή Διευθυντή.
2. Η κάλυψη θέσης Συντονιστή Διευθυντή πραγματοποιείται με ανοιχτή προκήρυξη, στην οποία δύνανται να συμμετέχουν ως υποψήφιοι ειδικευμένοι ιατροί με προϋπηρεσία τουλάχιστον οκτώ (8) ετών στην οικεία ειδικότητα. Δεν επιτρέπεται να θέσουν υποψηφιότητα για τη θέση Συντονιστή Διευθυντή όσοι αποχωρούν από την υπηρεσία λόγω συμπλήρωσης του ορίου ηλικίας κατά τη διάρκεια της θητείας της προκηρυσσόμενης θέσης, η οποία υπολογίζεται από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής των υποψηφιοτήτων, με εξαίρεση όσους υπηρετούν κατά τη δημοσίευση της προκήρυξης ως προσωρινοί προϊστάμενοι για τρία (3) έτη.
3. Ο Συντονιστής Διευθυντής ορίζεται για τριετή θητεία, με δυνατότητα ισόχρονης ανανέωσης από τη λήξη της με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Υγείας, έπειτα από ατομική αξιολόγηση που διενεργείται με την ολοκλήρωση της θητείας του από το αρμόδιο όργανο της παρ. 5. Με την ολοκλήρωση της τριετούς θητείας που έπεται της ανανέωσης, ακολουθεί εκ νέου αξιολόγηση από το αρμόδιο όργανο της παρ. 5. Η διαδικασία ατομικής αξιολόγησης των Συντονιστών Διευθυντών του παρόντος εκκινεί με ευθύνη του Διοικητή του νοσοκομείου έξι (6) μήνες πριν από τη λήξη της τριετίας και ολοκληρώνεται εντός μηνός. Αν το αποτέλεσμα της ατομικής αξιολόγησης είναι θετικό, ο ιατρός μονιμοποιείται στον βαθμό του Συντονιστή Διευθυντή στη συγκεκριμένη θέση. Αν το αποτέλεσμα της ατομικής αξιολόγησης είναι αρνητικό, η θέση Συντονιστή Διευθυντή κενούται και προκηρύσσεται εκ νέου πέντε (5) μήνες πριν από την ολοκλήρωση της θητείας του υπηρετούντος Συντονιστή Διευθυντή, υπό τους όρους και τη διαδικασία της παρ. 1. Αν ως Συντονιστής Διευθυντής οριστεί ειδικευμένος ιατρός κλάδου Ε.Σ.Υ., σε περίπτωση μη ανανέωσης της θητείας του ως Συντονιστή Διευθυντή, τοποθετείται στο νοσοκομείο ή φορέα προέλευσης, σε κενή οργανική θέση της ειδικότητάς του ή, αν δεν υπάρχει, σε προσωποπαγή θέση, στον βαθμό που κατείχε πριν αναλάβει τη θέση του Συντονιστή Διευθυντή. Στην περίπτωση αυτή, ο χρόνος υπηρεσίας του ως Συντονιστή Διευθυντή λαμβάνεται υπόψη για τη βαθμολογική του εξέλιξη στον βαθμό που υπηρετούσε στο νοσοκομείο ή φορέα προέλευσης. Ο Συντονιστής Διευθυντής, του οποίου η θητεία δεν ανανεώνεται, δεν δύναται να υποβάλει υποψηφιότητα για την ίδια θέση στον βαθμό του Συντονιστή Διευθυντή, κατά την επόμενη προκήρυξη της θέσης αυτής.
4. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας συστήνεται και συγκροτείται Συμβούλιο Επιλογής Συντονιστών Διευθυντών ανά ειδικότητα, με έδρα τη Διοίκηση της 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.ΠΕ.), διετή θητεία και αρμοδιότητα τον έλεγχο των δικαιολογητικών, τη μοριοδότηση των αιτήσεων που υποβάλλονται και την επιλογή των ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. σε βαθμό Συντονιστή Διευθυντή για το σύνολο των θέσεων που έχουν προκηρυχθεί. Κριτήρια επιλογής ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. σε βαθμό Συντονιστή Διευθυντή αποτελούν , μεταξύ άλλων, η εκπαιδευτική δραστηριότητα, η επιστημονική δραστηριότητα, η κλινική εμπειρία με κριτήριο τις ιατρικές πράξεις, οι διοικητικές ικανότητες και το οργανωτικό έργο από θέσεις ευθύνης, ιδιαίτερα την τελευταία πενταετία, η συνεργασία με το ιατρικό και λοιπό προσωπικό, καθώς και η σχέση με τους ασθενείς. Μετά από την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής συντάσσεται πρακτικό ανά προκήρυξη, το οποίο αποστέλλεται στην αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Υγείας. Ο Υπουργός διατηρεί το δικαίωμα αναπομπής των πρακτικών με ανάλογη εφαρμογή των παρ. 1 και 2 του άρθρου 90 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26). Το Συμβούλιο Επιλογής Συντονιστών Διευθυντών αποτελείται από πέντε (5) μέλη ως εξής:
α) έναν (1) Διοικητή Υ.ΠΕ. ως Πρόεδρο, ο οποίος επιλέγεται με κλήρωση και αναπληρώνεται από τον Υποδιοικητή που τον αναπληρώνει,
β) τον Διευθυντή της Ιατρικής Υπηρεσίας ενός νοσοκομείου του Ε.Σ.Υ., ο οποίος επιλέγεται με κλήρωση από σχετικό κατάλογο, που συντάσσει και τηρεί η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας, και αναπληρώνεται από άλλον Διευθυντή Ιατρικής Υπηρεσίας νοσοκομείου του Ε.Σ.Υ., ο οποίος επιλέγεται με την ίδια διαδικασία,
γ) τρεις (3) Συντονιστές Διευθυντές, ιατρούς κλάδου Ε.Σ.Υ., που έχουν την ίδια με την κρινόμενη θέση ειδικότητα, οι οποίοι επιλέγονται με τους αναπληρωτές τους, Συντονιστές Διευθυντές, ιατρούς κλάδου Ε.Σ.Υ., που ομοίως, έχουν την ίδια με την κρινόμενη θέση ειδικότητα, με κλήρωση από σχετικό κατάλογο που συντάσσει και τηρεί η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας. Αν οι υπηρετούντες Συντονιστές Διευθυντές της ίδιας ειδικότητας δεν επαρκούν, στην κλήρωση συμμετέχουν και Συντονιστές Διευθυντές με άλλη ειδικότητα του οικείου τομέα. Η γραμματειακή υποστήριξη κάθε Συμβουλίου Επιλογής Συντονιστών Διευθυντών παρέχεται από δύο (2) γραμματείς, έναν τακτικό και έναν αναπληρωτή, υπαλλήλους κλάδου ΠΕ ή ΤΕ ή ΔΕ Διοικητικού της 1ης Δ.Υ.ΠΕ., οι οποίοι ορίζονται με την απόφαση συγκρότησης, μετά από πρόταση του Διοικητή της.
5. Για την αξιολόγηση των Συντονιστών Διευθυντών, συστήνεται και συγκροτείται ανά νοσοκομείο, με απόφαση του Διοικητή του, Επιτροπή Ατομικής Αξιολόγησης Συντονιστών Διευθυντών, η οποία αποτελείται από:
α) τον Διευθυντή Ιατρικής Υπηρεσίας, ως Πρόεδρο,
β) τον Πρόεδρο του Επιστημονικού Συμβουλίου και
γ) τον Διευθυντή του Τομέα, στον οποίο ανήκει το Τμήμα ή η Μονάδα όπου υπηρετεί ο αξιολογούμενος Συντονιστής Διευθυντής.
Η γραμματειακή υποστήριξη της Επιτροπής Ατομικής Αξιολόγησης παρέχεται από δύο (2) γραμματείς, έναν (1) τακτικό και έναν (1) αναπληρωτή, υπαλλήλους κλάδου ΠΕ ή ΤΕ ή ΔΕ Διοικητικού που ορίζονται με την ίδια απόφαση.
6. Κατά την αξιολόγηση εκτιμάται το έργο της θητείας των αξιολογούμενων ως Συντονιστών Διευθυντών, με βάση, ιδίως, το κλινικό, επιστημονικό, εκπαιδευτικό και διοικητικό τους έργο και την εν γένει συμπεριφορά τους προς τους συναδέλφους, τους ασθενείς και το κοινό και κριτήρια, μεταξύ άλλων, τη διοικητική ικανότητά τους και την ικανότητά τους να προσφέρουν στην ανάπτυξη και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας του Τμήματος, του οποίου προΐστανται, καθώς και την ατομική τους αξιολόγηση ως Συντονιστών Διευθυντών. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης, συντάσσεται πρακτικό, το οποίο διαβιβάζεται στην αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Υγείας, και αναλόγως με το αποτέλεσμα εκδίδεται απόφαση περί ανανέωσης της θητείας, μονιμοποίησης του υπηρετούντος ως Συντονιστή Διευθυντή ή λήξης της θητείας και προκειμένου για ιατρούς κλάδου Ε.Σ.Υ., επιστροφής στο νοσοκομείο ή τον φορέα προέλευσης.
7. Ιατροί κλάδου Ε.Σ.Υ. που υποβάλλουν υποψηφιότητα και κρίνονται διοριστέοι σε θέση ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. με βαθμό Συντονιστή Διευθυντή αλλά δεν αποδέχονται τον διορισμό τους, καθώς και ιατροί που διορίζονται, αλλά παραιτούνται πριν από την ολοκλήρωση της θητείας τους, δεν δύνανται να υποβάλουν εκ νέου υποψηφιότητα για διορισμό σε θέση ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. με βαθμό Συντονιστή Διευθυντή πριν από τη συμπλήρωση δύο (2) χρόνων από την παρέλευση της προθεσμίας ανάληψης υπηρεσίας ή από την ημερομηνία παραίτησής τους.
8. Όσοι διορίζονται σε θέση ιατρού κλάδου Ε.Σ.Υ. με βαθμό Συντονιστή Διευθυντή κατ’ εφαρμογή του παρόντος δεν δύνανται να μετακινούνται, μετατίθενται ή αποσπώνται κατά τη διάρκεια της θητείας τους.
9. Οι Διευθυντές που κατέστησαν Συντονιστές Διευθυντές κατ’ εφαρμογή της περ. Ζ) του τέταρτου εδαφίου του άρθρου 4 του ν. 3754/2009 (Α’ 43) παραμένουν Συντονιστές Διευθυντές μέχρι την αποχώρησή τους για οποιονδήποτε λόγο.
Θα πρέπει να υπάρχει δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για την προκήρυξη θέσης Συντονιστή Διευθυντή (πχ έναρξη της διαδικασίας μόλις υπάρξει αίτημα τουλάχιστον ενός ενδιαφερόμενου) και ολοκλήρωση αυτής σε ορισμένο χρόνο. Προτείνεται να υπάρχει συγκεκριμένη φόρμα μοριοδότησης για να είναι αδιάβλητη η διαδικασία. Προτείνεται να υπάρχει τελικός έλεγχος νομιμότητας από το Υπουργείο Υγείας.
Επιτέλους να αποκατασταθεί η τάξη και η ιεραρχία στις Τμήματα και τα Εργαστήρια του ΕΣΥ.Συγχαρητήρια στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου για την απόφασή του αυτή.
Χατζηελευθερίου Χρήστος
Το εδάφιο Β της παραγράφου 8 του άρθρου 12 περί ορισμού προσωρινού προϊσταμένου είναι προβληματικό και άδικο. Θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στην λειτουργία των κλινικών και τμημάτων ιδίως της επαρχίας οπου είναι πιθανόν να βρεθούν μετέωροι αρκετοί προσωρινοί προϊστάμενοι που διευθύνουν εδώ και πολλά έτη σε συνθήκες δύσκολες.
Για παράδειγμα στο νοσοκομείο μας το οποίο και αντιμετώπισε σοβαρές ελλείψεις στις ειδικότητες του παθολόγου και του αναισθησιολόγου προκηρύχθηκαν μόλις προσφάτως θέσεις διευθυντών σαν κίνητρο για να προσέλθουν νέοι συνάδελφοι ώστε να μην καθιστούν οι προκηρύξεις αγονες. Έτσι λοιπόν κατέλαβαν μετά από προκήρυξη θέσεις διευθυντών στα αντίστοιχα τμήματα συνάδελφοι με μόλις τετραετή εμπειρία. Θα κληθούν στη συνέχεια οι πιθανως άξιοι συνάδελφοι να αντικαταστήσουν τους ήδη υπάρχοντες προσωρινούς προϊσταμένους που κατέχουν τις θέσεις εδώ και πολλά ετη. Οι περισσότεροι από αυτούς έχουν κριθεί τουλάχιστον δύο φορές ,τόσο για την αρχική τους τοποθέτηση οσο και για την μονιμοποίηση τους στην πενταετία και στην συνέχεια εγκλωβίστηκαν στις θέσεις τους μετά την συλλογική σύμβαση του 2009 που τους επέβαλε την υποχρεωτική παραίτηση εφόσον επιθυμούσαν να διεκδικήσουν μία άλλη θέση.
Θα πρέπει κατά τη γνώμη μου να υπάρξει μία διαφορετική προσέγγιση στην ανανέωση της θητείας τους η οποία θα είναι και δίκαιη και θα αποτρέψει τα διάφορα προβλήματα που θα προκύψουν. Για παράδειγμα όποιος προσωρινός προϊστάμενος έχει κριθεί κατά την υπηρεσία του στο ΕΣΥ τουλάχιστον μία φορά και εχει τα προσόντα να ορίζεται αυτοδικαια ως συντονιστής διευθυντής.
Σωστή διάταξη.
Θα πρέπει όμως να ληφθεί μέριμνα και για τους ιατρούς του ΕΣΥ που υπηρετούν σε νοσοκομεία που είναι εγκατεστημένες πανεπιστημιακές κλινικές.
Θα ισχύει και για αυτούς η ίδια διάταξη? Θα μπορούν να εξελιχθούν ?
Σε νοσοκομεία που υπάρχουν περισσότερες από μια κλινικές της ίδιας ειδικότητας και στις οποίες κλινικές πηγή τμήματα υπηρετούν σε όλες προϊστάμενοι κατ ανάθεση να μην επιτρέπεται η προκυρηξη θέσης συντονιστή επιλεκτικά για μια κλινική αλλά για όλες ταυτόχρονα . Αλλιώς είναι προτιμότερο να μετατραπούν οι υπάρχοντες προϊστάμενοι αυτόματα σε συντονιστές ( εάν ο τίτλος του συντονιστή έχει κάποια ουσιαστική αξία )
Σε κάθε περίπτωση σε νοσοκομεία του ΕΣΥ για την αξιολόγηση του προσωπικού ,του υπάρχοντος προσωπικού, δεν υπάρχει πιο αξιόπιστη καταγραφή για αξιολόγηση από την καταγραφή του επίσημου κλινικού έργου και της αποτελεσματικότητας του κάθε γιατρού ξεχωριστά. Υπάρχει στο ΕΣΥ αυτή τη στιγμή γιατρός αποτελεσματικός και ποιοτικός στην παροχή υπηρεσιών, οχι απαραίτητα ο προσωρινός προϊστάμενος , και αυτός ο γιατρός οφείλει να αναζητηθεί και να αξιοποιηθεί.
Δεν έχει ανάγκη το ΕΣΥ αυτή τη στιγμή από την αναζητηση ενός συντονιστή με περγαμηνές μαγκιές και σπάνιες που θα προέλθει απο το εξωτερικό πηγή το εσωτερικό της χώρας. Το εσυ έχει ανάγκη απο συντονιστή που θα υπηρετήσει και τη συνοχή της κλινικής ή του τμήματος . Ας μην υποτιμηθεί το κλινικό έργο των υπαρχόντων ιατρών του ΕΣΥ όλων των βαθμίδων, υπάρχουν διαμάντια ,λίγα αλλά υπάρχουν και συνήθως δεν επιβραβεύονται . Πρώτο κριτήριο λοιπόν για συντονιστή το κλινικό έργο και η αξιολόγηση του γιατί βέβαια οφείλει το κλινικό έργο να είναι ποιοτικό και οχι ποσοτικό
Σχόλια ως προς το Άρθρο 11 – Επιλογή και αξιολόγηση Συντονιστών Διευθυντών
Εκτιμώ ότι υπάρχουν αδυναμίες, κενά, και ασάφειες του άρθρου αυτού, οι οποίες θα το καταστήσουν κατά την εφαρμογή του ανενεργό, όπως ακριβώς συνέβη επί 13 έτη με το αντίστοιχο άρθρο 2 παράγραφος Ζ του Νόμου 3754/2009.
Συγκεκριμένα:
1) Στην παράγραφο 4, προβλέπεται ουσιαστικά ένα Συμβούλιο Κρίσης ανά ειδικότητα με έδρα την 1η ΥΠΕ, για τα νοσοκομεία όλης της Ελλάδας. Δεδομένου ότι οι εναπομείναντες Συντονιστές Διευθυντές είναι ελάχιστοι πλέον, και οι κενές θέσεις Συντονιστών Διευθυντών αφορούν την συντριπτική πλειοψηφία των Κλινικών και Κέντρων Υγείας ανά την επικράτεια, είναι αδύνατον ένα μόνο Συμβούλιο Κρίσης να διεκπεραιώσει όλο αυτό το έργο, και προφανώς είναι απαραίτητο να υπάρχει ένα Συμβούλιο Κρίσης ανά ΥΠΕ, όπως ισχύει σήμερα και για τις κρίσεις ένταξης στο ΕΣΥ.
2) Στο Συμβούλιο Κρίσης συμμετέχουν μετά από κλήρωση 3 Συντονιστές Διευθυντές με τους Αναπληρωτές τους, οι οποίοι έχουν την ίδια με την κρινόμενη θέση ειδικότητα, και αν δεν επαρκούν στην κλήρωση συμμετέχουν Συντονιστές Διευθυντές με άλλη ειδικότητα του οικείου Τομέα. Αυτό είναι πολύ σοβαρό λάθος, και συνιστά υποβάθμιση του αξιοκρατικού χαρακτήρα της διαδικασίας. Για παράδειγμα, πως είναι σε θέση να αξιολογήσει ένας ΩΡΛ τα επιστημονικά προσόντα ενός Οφθαλμίατρου και αντίστροφα, όταν αγνοεί το ειδικό βάρος που έχει το κάθε είδος χειρουργικής επέμβασης και η κάθε δημοσίευση σε επιστημονικά περιοδικά μιας άλλης ειδικότητας. Με δεδομένη την έλλειψη Συντονιστών Διευθυντών, η κρίση σε πολλές ειδικότητες θα γίνεται ως κανόνας και όχι κατ’ εξαίρεση από ιατρούς συναφών ειδικοτήτων, πράγμα ανεπίτρεπτο. Για παράδειγμα ολόκληρο το Σισμανόγλειο ΓΝΑ έχει 2 μόνο Συντονιστές Διευθυντές, στην ειδικότητα της Παιδοψυχιατρικής υπηρετούν μόνο 3 Συντονιστές Διευθυντές σε όλη την Ελλάδα, μέγας αριθμός δε από τους υπηρετούντες Συντονιστές όλων των ειδικοτήτων οδεύει άμεσα προς συνταξιοδότηση. Κατά την γνώμη μου, η ορθή επιλογή είναι όταν δεν επαρκούν οι Συντονιστές, να αντικαθίστανται από Διευθυντές της ιδίας και μόνο ειδικότητας, οι οποίοι ασκούν χρέη Συντονιστή Διευθυντή. Μεταξύ των συναδέλφων αυτής της κατηγορίας ευρίσκονται συχνά συνάδελφοι με εξαιρετικά προσόντα, οι οποίοι δεν είχαν απλά την ευκαιρία να κριθούν ως Συντονιστές, λόγω της πολυετούς αναστολής της διαδικασίας, και ασφαλώς είναι οι πλέον κατάλληλοι για να κρίνουν ιατρούς της ιδίας ειδικότητας.
3)Το άρθρο αναφέρει σε γενικές γραμμές τα κριτήρια αξιολόγησης, δεν ορίζει όμως σαφώς τον τρόπο εφαρμογής τους, ούτε παραπέμπει σε σχετική υπό έκδοση υπουργική απόφαση. Θα είναι μια διαδικασία με κωδικοποιημένη αριθμητικά βαθμολόγηση των κριτηρίων όπως ισχύει π.χ. για την ένταξη στο ΕΣΥ με βάση την ΥΑ με Αριθμ. Γ4α/Γ.Π.οικ. 39417 της 30-6-2021, ή μέσω πιο υποκειμενικής αξιολόγησης των κριτηρίων όπως ίσχυε επί σειρά ετών με την απόφαση με Αριθμ. ΔΥ13α/οικ. 39832 της 9-12-1997. Η κάθε επιλογή έχει τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά της, και πρέπει επ’ αυτού πρέπει να γίνει διεξοδικός κοινοβουλευτικός διάλογος.
4) Το άρθρο δεν διευκρινίζει με σαφήνεια αν η κρίση θα γίνεται από το κεντρικό αυτό Συμβούλιο Κρίσης για τους υποψήφιους σε κάθε νοσοκομείο χωριστά, όπως παλαιότερα, ή θα συγκροτείται από το Συμβούλιο Κρίσης μία ενιαία ιεραρχική σειρά κατάταξης των υποψηφίων για όλα τα Νοσοκομεία, και στην συνέχεια θα τοποθετούνται με βάση την επιλογή τους, όπως ισχύει με τις ισχύουσες πλέον διαδικασίες ένταξης στο ΕΣΥ.
Με εκτίμηση,
Χρήστος Ανδρούτσος
Ψυχίατρος Παιδιών και Εφήβων
Διευθυντής
Σισμανόγλειο ΓΝΑ
Αυτή την στιγμή ο μεγαλύτερος αριθμός διευθυντών τμημάτων ιδιως στις μεγάλες πόλεις είναι «προσωρινοί προϊστάμενοι» και βαθμολογικά ειναι διευθυντές ΕΣΥ απο εξέλιξη. Για παράδειγμα στο δικό μου νοσοκομείο είναι το 85%. Πολλοί απο αυτούς εχουν ηδη πολυετή υπηρεσία στην θεση. Ο λόγος είναι γνωστός απο πολλά προηγούμενα σχόλια. Δεν υπήρξαν σχεδόν καθόλου προκηρύξεις συντονιστών διευθυντων αλλα και διευθυντών για 12 περιπου χρόνια. Πολλοι δε απο αυτους τους «προσωρινούς προϊστάμενους» εχουν τα προσόντα να καταλάβουν εύκολα και θέση συντονιστή διευθυντή σε περίπτωση προκηρύξεων.
Ομως αυτό θα δημιουργήσει πολλές κενές θέσεις λόγω μετακινήσεων αλλα και άσκοπες μετακινήσεις σε άλλα νοσοκομεία απο τμήματα που ηδη ειναι πολυ καλά οργανωμένα απο ικανούς «προσωρινούς προϊστάμενους». Και τι θα γίνει τοτε …θα προκηρυχθεί σε συνέχεια η κενή θέση που προέκυψε? Τα νοσοκομεια ειναι ηδη σοβαρα υποστελεχωμένα καθως δεν προκηρύσσονται ουτε θέσεις επιμελητών Β. Θα προκηρύσσονται λοιπον συνεχώς θέσεις συντονιστών διευθυντών απο τις “καραμπόλες”?
Η μεγάλη ανάγκη του ΕΣΥ ειναι νέοι γιατροί και οχι μετακινήσεις απο νοσοκομείο σε νοσοκομειο συντονιστών διευθυντών.
Ισως λοιπον ειναι απαραίτητο μετα απο εσωτερική κρίση με αυστηρά κριτήρια (διδακτορικό, εξειδίκευση, διεθνείς δημοσιεύσεις, 5ετια ή 3ετια σε θέση «προσωρινού προϊσταμένου», κλινικό έργο κλπ) οι γιατροί που πληρούν τα κριτήρια να προαχθούν αυτόματα σε θέση συντονιστή διευθυντή και να κριθούν στην τριετία.
Προφανώς το βασικό κριτήριο συμμετοχης θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον η προυπηρεσια ως εμπειρία Διεύθυνσης Τμηματος δηλαδη ο συνολικός χρόνος της ανάθεσης σε Διευθυνση τμήματος με τις συνολικες ετήσιες αξιολογήσεις που έλαβε ως προσόν,το συνολικο κλινικό έργο,το επιστημονικό και εκπαιδευτικό εργο με τα αντίστοιχα ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια και εν γένει η συμμετοχή στις επιτροπές του Νοσοκομείου ή στο ΚΕΠΥ/ΕΚΑΒ.Με αυτό τον τρόπο καταγράφεται η αληθής εμπειρία οργανωσης και διεύθυνσης τμηματος ή Κλινικής αλλα κυρίως κατανοησης της Δομής του ΕΣΥ. Οσο για την εμπειρία τουλάχιστον δεκαετή παρουσία στο ΕΣΥ ως ειδικευμένος/εξειδικευμενος ή σε αντίστοιχη αναγνωρισμενη δομή του Εξωτερικου μετά από την λήψη ειδικότητας.
ΑΡΘΡΟ 11 [ Επιλογή και αξιολόγηση Συντονιστών Διευθυντών ]
Παράγραφος 4 : Στα κριτήρια επιλογής, να συμπεριληφθεί η Διδακτορική Διατριβή
και να αναφέρεται σαφώς, ότι : Μεταξύ ισοψηφούντων υποψηφίων, θα προηγείται εκείνος/η που θα κατέχει τίτλο Διδακτορικής Διατριβής. Επίσης, να λαμβάνεται υπ`όψη και ο χρόνος κτήσεως του τίτλου Διδακτορικής Διατριβής ( Να προηγείται εκείνος/η που έλαβε π. χ το τίτλο πριν δέκα (10) χρόνια, σε σχέση με εκείνον/η, που έλαβε τον τίτλο πριν π.χ δύο (2) χρόνια.
Παράγραφος 4 : Στα κριτήρια επιλογής, να έχει μεγαλύτερη βαρύτητα το επιστημονικό έργο του/της υποψηφίου, απο τα χρόνια υπηρεσίας σε Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας κλπ.
Η επανεκκίνηση της διαδικασίας ανοιχτής προκήρυξης για τις θέσεις των συντονιστών διευθυντών είναι επείγουσα και έχει ήδη καθυστερήσει πολύ.
Σωστή απολύτως επίσης η τριετής θητεία.
Στη διαδικασία της αξιολόγησής τους όμως, για ανανέωση της θητείας τους, δε θα έπρεπε με κάποιο τρόπο, να λαμβάνεται υπόψην και η γνώμη του λοιπού ιατρικού προσωπικού που στελεχώνει την Κλινική/Τμήμα;
Σαφέστατα πρέπει να καθοριστεί μία αξιοκρατική διαδικασία για τον καθορισμό του συντονιστή ενός τμήματος ή κλινικής όταν υπηρετούν σε αυτά περισσότεροι του ενός σε βαθμό Διευθυντή που προήλθαν όμως από εξέλιξη.
Επί 10 χρόνια όμως δεν είχαν προκηρυχθεί θέσεις στη βαθμίδα του συντονιστή αλλά στο βαθμό του διευθυντή ως ανώτατη βαθμίδα. Αυτός είναι ο λόγος που υπάρχουν τμήματα και κλινικές όπου ο Διευθυντής τους προήλθε μετά από πανελλήνια προκήρυξη σε οργανική θέση στο βαθμό του Διευθυντή για το συγκεκριμένο τμήμα ή κλινική. Αυτοί οι Διευθυντές για μία τουλάχιστον τριετία θα πρέπει να καθίστανται Συντονιστές Διευθυντές του συγκεκριμένου τμήματος ή κλινικής γιατί δεν προέρχονται από εξέλιξη, μετακίνηση, μετάθεση αλλά μετά από ανοιχτή προκήρυξη σε οργανική θέση Διευθυντή , που ήταν αυτά τα χρόνια ο ανώτερος βαθμός που έβγαινε σε προκήρυξη, και μετά να αξιολογηθούν . Μπορεί να είναι και οι μοναδικοί υπηρετούντες σε βαθμό Διευθυντή στο συγκεκριμένο τμήμα ή κλινική που ασκούν αυτή τη στιγμή καθήκοντα προϊσταμένου τμήματος ή κλινικής.
Σαφέστατα πρέπει να καθοριστεί μία αξιοκρατική διαδικασία για τον καθορισμό του συντονιστή ενός τμήματος ή κλινικής όταν υπηρετούν σε αυτά περισσότεροι του ενός σε βαθμό Διευθυντή που προήλθαν όμως από εξέλιξη.
Επί 10 χρόνια όμως δεν είχαν προκηρυχθεί θέσεις στη βαθμίδα του συντονιστή αλλά στο βαθμό του διευθυντή ως ανώτατη βαθμίδα. Αυτός είναι ο λόγος που υπάρχουν τμήματα και κλινικές όπου ο Διευθυντής τους προήλθε μετά από πανελλήνια προκήρυξη σε οργανική θέση στο βαθμό του Διευθυντή για το συγκεκριμένο τμήμα ή κλινική. Αυτοί οι Διευθυντές για μία τουλάχιστον τριετία θα πρέπει να καθίστανται Συντονιστές Διευθυντές του συγκεκριμένου τμήματος ή κλινικής γιατί δεν προέρχονται από εξέλιξη, μετακίνηση, μετάθεση αλλά μετά από ανοιχτή προκήρυξη σε οργανική θέση Διευθυντή , που ήταν αυτά τα χρόνια ο ανώτερος βαθμός που έβγαινε σε προκήρυξη, και μετά να αξιολογηθούν . Μπορεί να είναι και οι μοναδικοί υπηρετούντες σε βαθμό Διευθυντή στο συγκεκριμένο τμήμα ή κλινική.
Πιστεύω ότι πρέπει να ληφθεί μέριμνα για ιατρούς , ιδιαίτερα στα νοσοκομεία της επαρχίας , όπου έχουν λάβει το βαθμό του διευθυντή με κρίση και όχι με εξέλιξη.
Καθώς δεν υπήρχαν προκήρυξεις στο βαθμό του συντονιστή διευθυντή για έτη , έχουν διεκδικήσει και διοριστεί μέσω συμβουλίων κρίσης στον μέγιστο βαθμό.
Ίσως θα πρέπει να έχουν ξεχωριστή αντιμετώπιση για τη θέση του Συντονιστή Διευθυντή του τμήματος τους
Σίγουρα είναι πρόοδος η επανεκκίνηση ανοιχτής προκήρυξης για τη θέση του ΣΔ. Ωστόσο θυμίζω ότι από δεκαετία έχουν σταματήσει οι προκηρύξεις πλήρωσης διευθυντών σε τμήματα/κλινικές ΕΣΥ. Το αποτέλεσμα είναι πολλοί γιατροί μέσης ηλικίας να μην έχουν καμία δυνατότητα μετακίνησης/αλλαγής/αξιοποίησης και προώθησης δεξιοτήτων με το να μην μπορούν να αλλάξουν νοσοκομείο σε μία αναβαθμισμένη θέση, στην οποία θα μεταφέρουν την εμπειρία και γνώση τους. Μ άλλα λόγια δεν είναι δυνατόν το κριτήριο διεύθυνσης σε τμήμα/κλινική να είναι μόνο η ηλικία και η εν χρόνω ωρίμανση βαθμού. Μεγαλύτερη κινητικότητα για τους γιατρούς ΕΣΥ (οι μόνοι που δεν διατηρούμε ιατρεία όπως μέλη ΔΕΠ και στρατιωτικοί) είναι ζητούμενο. Δεν διορίζεσαι σε ένα νοσοκομείο απαραιτήτως για να ολοκληρώσεις εκεί 30 χρόνια μετά. Πρέπει να υπάρχουν ευκαιρίες μετακίνησης στην ίδια ΥΠΕ ή και σε άλλο ίδρυμα της χώρας.