Στο άρθρο 8 του ν. 4498/2017 (Α΄ 172), περί της υποβολής υποψηφιότητας και της διαδικασίας κρίσης/τοποθέτησης σε θέσεις ιατρών Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:
α) η παρ. 1 αντικαθίσταται,
β) στην παρ. 4 επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: βα) το δεύτερο εδάφιο τροποποιείται, ως προς τα συμβούλια τα οποία αφορά και ως προς το χρονικό σημείο κατά το οποίο εκκινεί η προθεσμία για τη συνεδρίασή τους, ββ) το τρίτο εδάφιο τροποποιείται, ομοίως, ως προς τα συμβούλια τα οποία αφορά, βγ) το τέταρτο εδάφιο τροποποιείται, ομοίως, ως προς τα συμβούλια τα οποία αφορά και ως προς τον αριθμό των υποψηφίων για τους οποίους διενεργείται επαλήθευση της σειράς κατάταξης, βδ) το πέμπτο εδάφιο τροποποιείται, ομοίως, ως προς τα συμβούλια τα οποία αφορά και ως προς τον αριθμό των υποψηφίων για τους οποίους διενεργείται αναμοριοδότηση, και βε) το έκτο εδάφιο τροποποιείται, ομοίως, ως προς τα συμβούλια τα οποία αφορά και ως προς τη χρονική διάρκεια της συνεδρίασής τους,
γ) στην παρ. 5 επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: γα) το πρώτο εδάφιο τροποποιείται, ώστε να προβλέπεται συγκεκριμένη προθεσμία για την ανάρτηση της μοριοδότησης και της σειράς κατάταξης των υποψηφίων, και γβ) προστίθεται νέο τρίτο εδάφιο,
δ) στην παρ. 6 επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: δα) το πρώτο εδάφιο τροποποιείται, ως προς τα συμβούλια τα οποία αφορά και ώστε να προβλέπεται συγκεκριμένη ημέρα για τη συνεδρίασή τους, δβ) το δεύτερο εδάφιο τροποποιείται, ως προς τα συμβούλια τα οποία αφορά και ώστε να προβλέπεται συγκεκριμένη προθεσμία για την αναδιαμόρφωση του πίνακα κατάταξης υποψηφίων, σύμφωνα με το αποτέλεσμα της ένστασης, δγ) το τρίτο εδάφιο τροποποιείται, ώστε να προβλέπεται συγκεκριμένη προθεσμία για την ανάρτηση του πίνακα κατάταξης υποψηφίων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ένστασης, στον ιστότοπο όχι μόνο της Δ.Υ.ΠΕ. αλλά και των φορέων που διενεργούν τις συνεντεύξεις, και δδ) προστίθενται εδάφια τέταρτο, πέμπτο, έκτο και έβδομο,
ε) στην παρ. 7 επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: εα) το πρώτο εδάφιο τροποποιείται, ως προς την αναφορά στην παρ. 6, εβ) το δεύτερο εδάφιο τροποποιείται, ώστε κάθε υποψήφιος να υποβάλλεται σε συνέντευξη για την κάθε θέση για την οποία έχει υποβάλει αίτηση, εγ) το τρίτο εδάφιο τροποποιείται, ώστε οι πίνακες τελικής βαθμολογίας των υποψηφίων να αναρτώνται στον ιστότοπο όχι μόνο της Δ.Υ.ΠΕ. αλλά και των φορέων που διενεργούν τις συνεντεύξεις, εδ) το τέταρτο εδάφιο αντικαθίσταται, εε) το όγδοο εδάφιο τροποποιείται, ως προς το χρονικό σημείο κατά το οποίο εκκινεί η προθεσμία για την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης αποδοχής της θέσης, εστ) το ένατο εδάφιο τροποποιείται, ως προς την αναφορά σε θέσεις για τις οποίες έχει υποβληθεί υποψηφιότητα, και εζ) προστίθεται νέο δέκατο εδάφιο,
στ) η παρ. 8 τροποποιείται, ώστε να προβλέπεται συγκεκριμένη προθεσμία για την ανάρτηση της τελικής βαθμολογίας και της τελικής επιλογής στους ιστοτόπους των φορέων που προκήρυξαν τις θέσεις, καθώς και στους ιστοτόπους των Δ.Υ.ΠΕ.,
ζ) στην παρ. 9 επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) το πρώτο εδάφιο τροποποιείται, ώστε να προβλέπεται ότι η σύνταξη των πρακτικών γίνεται από τα συμβούλια που διενεργούν τις συνεντεύξεις, εντός συγκεκριμένης προθεσμίας, και ανά φορέα και θέση, και ζβ) το δεύτερο εδάφιο τροποποιείται, ως προς την αναφορά σε ανάλογη εφαρμογή των παρ. 1 και 2 τoυ άρθρου 90 του ν. 3528/2007 (Α΄ 26),
η) προστίθεται παρ. 13, και
θ) επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις και το άρθρο 8 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 8
Υποβολή υποψηφιότητας και διαδικασία κρίσης/τοποθέτησης
1. Κάθε υποψήφιος δύναται να υποβάλει μια (1) ηλεκτρονική αίτηση ανά έγκριση προκήρυξης θέσεων. Στην αίτηση ο υποψήφιος δύναται να δηλώσει έως τρεις (3) θέσεις της ειδικότητάς του, για το σύνολο των Διοικήσεων Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.Υ.ΠΕ.) της χώρας, προσδιορίζοντας τη σειρά προτίμησής του. Για την πλήρωση των θέσεων του Γ.Ν. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ και του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.) εκδίδονται διακριτές προκηρύξεις. Η υποψηφιότητα για θέσεις του δεύτερου εδαφίου δεν προσμετράται στον ανώτατο αριθμό θέσεων του πρώτου εδαφίου.
2. Θέσεις για τις οποίες δεν έχει υποβληθεί υποψηφιότητα ή οι επιλεγέντες έχουν αποποιηθεί τον διορισμό και δεν ακολουθούν άλλοι στη σειρά κατάταξης, πληρούνται με νέα προκήρυξη, μετά από αίτημα της οικείας Δ.Υ.ΠΕ., στην ίδια ή άλλη ειδικότητα και στον ίδιο ή άλλον φορέα αρμοδιότητάς της.
3. Οι υποψηφιότητες υποβάλλονται ηλεκτρονικά, μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής, εντός προθεσμίας, η οποία ορίζεται με την απόφαση έγκρισης της προκήρυξης των θέσεων συνοδευόμενες με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά της παραγράφου 10 του παρόντος άρθρου. Τα δικαιολογητικά αυτά αποτελούνται από δικαιολογητικά:
α) αναγκαία για την εγκυρότητα της συμμετοχής του υποψηφίου στη διαδικασία επιλογής, τα οποία καλούνται «ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΤΥΠΟΥ Α», καθώς και
β) αποδεικτικά της μοριοδότησης των υποψηφίων («ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΤΥΠΟΥ Β»).
4. Αμέσως μετά από τη λήξη της ανωτέρω προθεσμίας, καταρτίζεται αυτοματοποιημένα κατάλογος υποψηφίων σύμφωνα με τα δηλωθέντα προσόντα και προτιμήσεις τους, με σειρά κατάταξης δυνάμει των προβλεπόμενων κριτηρίων αξιολόγησης πλην της συνέντευξης. Εντός πέντε (5) ημερολογιακών ημερών από την ανάρτηση του αυτοματοποιημένου καταλόγου υποψηφίων στους ιστότοπους των Δ.Υ.ΠΕ, συνέρχονται τα συμβούλια των περ. α) και γ) της παρ. 1, της παρ. 5 και της παρ. 6 του άρθρου 7, προκειμένου να ελέγξουν την ορθότητα των ηλεκτρονικά κατατεθειμένων δικαιολογητικών των υποψηφίων. Τα συμβούλια του δεύτερου εδαφίου διενεργούν έλεγχο ορθότητας των δικαιολογητικών τύπου Α ως προς το σύνολο των υποψηφίων και αφαιρούν από τον πίνακα κατάταξης τους στερούμενους τα ελάχιστα αναγκαία προσόντα συμμετοχής. Εν συνεχεία, τα συμβούλια του δεύτερου εδαφίου διενεργούν επαλήθευση της σειράς κατάταξης υποψηφίων του αρχικού καταλόγου (δυνάμει δικαιολογητικών τύπου Β) για το σύνολο των υποψηφίων. Εφόσον από τον έλεγχο μοριοδότησης διαπιστωθεί αναντιστοιχία μεταξύ μοριοδότησης και δικαιολογητικών τύπου Β, τα συμβούλια του δεύτερου εδαφίου διενεργούν αναμοριοδότηση υποψηφίων μέχρι τη συμπλήρωση αριθμού ίσου με το πενταπλάσιο των υποψηφίων ανά προκηρυχθείσα θέση. Η συνεδρίαση των συμβουλίων του δεύτερου εδαφίου για όλες τις θέσεις και για όλες τις ειδικότητες, δεν μπορεί να υπερβαίνει τις πέντε (5) ημερολογιακές ημέρες.
5. Εντός δύο (2) εργάσιμων ημερών από τη λήξη της προθεσμίας του τελευταίου εδαφίου της παρ. 4, η μοριοδότηση και η σειρά κατάταξης των υποψηφίων αναρτώνται στον ιστότοπο της Δ.Υ.ΠΕ. Παρέχεται δυνατότητα υποβολής ενστάσεων εντός πέντε (5) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία της ανάρτησης. Οι ενστάσεις του δεύτερου εδαφίου υποβάλλονται μόνο ηλεκτρονικά.
6. Τα συμβούλια των περ. α) και γ) της παρ. 1, της παρ. 5 και της παρ. 6 του άρθρου 7 συνέρχονται την πρώτη εργάσιμη ημέρα μετά από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των ενστάσεων, προκειμένου να εξετάσουν το περιεχόμενό τους. Σε περίπτωση αποδοχής ένστασης, τα συμβούλια του πρώτου εδαφίου, εντός δέκα (10) ημερολογιακών ημερών από τη συνεδρίασή τους, αναδιαμορφώνουν τον πίνακα σύμφωνα με το αποτέλεσμα της ένστασης, διενεργώντας νέα μοριοδότηση και επανακατάταξη, όπου αυτή απαιτείται, μέχρι του συνολικού αριθμού υποψηφίων του προτελευταίου εδαφίου της παρ. 4. Ο πίνακας κατάταξης υποψηφίων του προηγούμενου εδαφίου περιλαμβάνει τους υποψηφίους που προκρίνονται για τη διαδικασία των συνεντεύξεων, με σκοπό την κατάρτιση της τελικής κατάταξης αξιολόγησης, και αναρτάται εντός δέκα (10) ημερολογιακών ημερών από τη συνεδρίαση των συμβουλίων του πρώτου εδαφίου στον ιστότοπο των Δ.Υ.ΠΕ. και των φορέων που διεξάγουν τις συνεντεύξεις. Εντός της ίδιας προθεσμίας, τα συμβούλια του πρώτου εδαφίου συντάσσουν πρακτικά ανά φορέα, ανά ειδικότητα και ανά θέση, τα δε συμβούλια της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 7, εντός της ίδιας προθεσμίας, αποστέλλουν ηλεκτρονικά τα πρακτικά στα συμβούλια της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 7 που διεξάγουν τις συνεντεύξεις. Τα συμβούλια της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 7 διαθέτουν πρόσβαση στα δικαιολογητικά των ιατρών για τους οποίους διενεργούνται συνεντεύξεις. Κάθε φορέας διενεργεί συνεντεύξεις για όλες τις θέσεις που έχουν προκηρυχθεί για αυτόν ανά προκήρυξη. Οι συνεντεύξεις ολοκληρώνονται εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερολογιακών ημερών από την ανάρτηση των πινάκων κατάταξης υποψηφίων και διενεργούνται ως εξής:
α) για θέσεις ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. των νοσοκομείων, από τα συμβούλια της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 7,
β) για θέσεις ιατρών της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας από τα συμβούλια της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 7,
γ) για θέσεις ιατρικού προσωπικού του Γ.Ν. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ από το συμβούλιο της παρ. 5 του άρθρου 7,
δ) για θέσεις ιατρικού προσωπικού του Ε.Κ.Α.Β. από το συμβούλιο της παρ. 6 του άρθρου 7.
7. Τα μόρια που λαμβάνει ο υποψήφιος στη συνέντευξη, προστίθενται στη μοριοδότηση εκάστου υποψηφίου του πίνακα κατάταξης υποψηφίων της παρ. 6, για να προκύψει η τελική βαθμολογία τους, σύμφωνα με την οποία θα γίνει η τελική επιλογή για κάθε θέση. Κάθε υποψήφιος υποβάλλεται σε συνέντευξη για την κάθε θέση για την οποία έχει υποβάλει αίτηση. Οι εν λόγω πίνακες αναρτώνται στους ιστότοπους της Δ.Υ.ΠΕ. και των φορέων που διενήργησαν τις συνεντεύξεις. Μετά την ολοκλήρωση των συνεντεύξεων, αν υποψήφιος στους τελικούς πίνακες αξιολόγησης έχει καταταγεί πρώτος σε περισσότερες από μία (1) θέσεις, υποχρεούται, με υπεύθυνη δήλωσή του εντός δύο (2) εργασίμων ημερών από την ανάρτηση του τελευταίου χρονολογικά (τελικού) πίνακα από τους φορείς που προκήρυξαν τις θέσεις στις οποίες υπέβαλε αίτηση, να επιλέξει τη θέση που επιθυμεί και εντός της ίδιας προθεσμίας να ενημερώσει τους λοιπούς φορείς για την αποδοχή του. Σε περίπτωση ισοβαθμίας δύο (2) ή περισσότερων υποψηφίων, προηγείται ο αρχαιότερος με κριτήριο την απόκτηση ειδικότητας. Για τις υπόλοιπες θέσεις στις οποίες έχει καταταγεί πρώτος, επιλέγονται οι επόμενοι σε σειρά κατάταξης. Σε περίπτωση που εξαντληθούν για οποιονδήποτε λόγο οι επιτυχόντες, δύναται να επαναληφθεί η διαδικασία της συνέντευξης με την κλήση επιλαχόντων από τον αρχικό πίνακα κατάταξης της παρ. 4 με τη διαδικασία που περιγράφεται σε αυτή.
Μετά από την ολοκλήρωση των συνεντεύξεων οι υποψήφιοι που έχουν επιλεγεί υποχρεούνται με υπεύθυνη δήλωσή τους, η οποία υποβάλλεται εντός δύο (2) ημερολογιακών ημερών από την ανάρτηση του τελευταίου χρονολογικά (τελικού) πίνακα από τους φορείς που προκήρυξαν τις θέσεις στις οποίες υπέβαλαν αίτηση, να αποδεχθούν τη θέση. Δήλωση αποδοχής μιας (1) θέσης ισοδυναμεί με αυτοδίκαιη παραίτηση από τη διεκδίκηση των άλλων θέσεων για τις οποίες έχουν υποβάλλει υποψηφιότητα. Η μη εμπρόθεσμη υποβολή υπεύθυνης δήλωσης αποδοχής της θέσης ή η μη εμφάνιση του υποψηφίου στη συνέντευξη ισοδυναμεί με μη αποδοχή της θέσης.
8. Εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών από τη λήξη της προθεσμίας διεξαγωγής των συνεντεύξεων, η τελική βαθμολογία και η τελική επιλογή αναρτώνται, με ευθύνη των φορέων που προκήρυξαν τις θέσεις, στους ιστότοπούς τους και στους ιστότοπους των Δ.Υ.ΠΕ..
9. Εντός προθεσμίας πέντε (5) εργασίμων ημερών από τη διενέργεια των συνεντεύξεων, τα συμβούλια που διενεργούν τις συνεντεύξεις συντάσσουν πρακτικά ανά φορέα, ανά ειδικότητα και ανά θέση και τα αποστέλλουν στην αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Υγείας. Ο Υπουργός διατηρεί το δικαίωμα αναπομπής των πρακτικών με ανάλογη εφαρμογή των παρ. 1 και 2 του άρθρου 90 του ν. 3528/2007 (Α΄ 26). Η παρούσα ισχύει και για προκηρύξεις του παρόντος νόμου που δεν έχουν ολοκληρωθεί.
10. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας ορίζονται αναλυτικά τα κριτήρια επιλογής, ο συντελεστής βαρύτητας του κάθε κριτηρίου, καθώς και κάθε άλλο θέμα που αφορά στη διαδικασία υποβολής υποψηφιότητας, μοριοδότησης των υποψηφίων και της τελικής επιλογής για κάθε θέση που έχει προκηρυχθεί.
11. Οι διαδικασίες κρίσης/τοποθέτησης ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. που εκκρεμούν στα συμβούλια για θέσεις που έχουν προκηρυχθεί μετά την 1η.1.2018 ολοκληρώνονται σύμφωνα με τις διατάξεις που ίσχυαν κατά τον χρόνο προκήρυξής τους.
12. Η θητεία των Συμβουλίων Κρίσης και Επιλογής Ιατρών Ε.Σ.Υ. τα οποία έχουν συγκροτηθεί έως τη 16η.12.2019, σύμφωνα με το άρθρο 7 του παρόντος σε συνδυασμό με την παρ. 11 του άρθρου 4 του ν. 4647/2019 (Α΄ 204), παρατείνεται και μετά από την πάροδο της προβλεπόμενης διετίας και μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών κρίσης/τοποθέτησης Ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. που εκκρεμούν στα εν λόγω συμβούλια.
13. Η τήρηση της διαδικασίας και των προθεσμιών του παρόντος από τα συμβούλια του άρθρου 7 αποτελεί ειδικότερη υποχρέωση που αναλαμβάνουν οι Διοικητές των νοσοκομείων και των Δ.Υ.ΠΕ. που συμμετέχουν σε αυτά και η παραβίαση αυτής επιφέρει, για τους Διοικητές των νοσοκομείων, τις συνέπειες της παρ. 6 του άρθρου 2 του ν. 4052/2012 (Α’ 41), και για τους Διοικητές των Δ.Υ.ΠΕ., τις συνέπειες της παρ. 3 του άρθρου 3 του ν. 3329/2005 (Α’ 81).».
Δικαίωμα για επιλογή 3 θέσεων σε όλη την Ελλάδα. Δεν νομίζω να αυξήσει τη ζήτηση για θέσεις στις άγονες περιοχές. Μάλλον άλλος ένας επιπλέον λόγος για να αναζητήσουν την τύχη τους αλλού….
ΤΑ χρονοδιαγράμαμτα για τις συνεδριάσεις των συμβουλίων κρίσης υπάρχουν και τώρα αλλά δεν εφαρμόζονται.
ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ ΠΟΥΘΕΝΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΣΤΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΤΩΝ ΣΥΝΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΤΟΥΣ όπως παλαιότερα που κοινοποιούνταν τα έγγραφα του κάθε υποψηφίου με το ταχυδρομείο σε όλους τους υποψηφίους. Νομίζω έτσι περνάνε απαρατήρητες οι ΛΑΘΡΟΧΕΙΡΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ. Τα έγγραφα αυτά αποτελούν απλά προσωπικά δεδομένα και όχι ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Οι υποψήφιοι με το παρόν καθεστώς και βάσει του συγκεκριμένου προσχεδίου ναι μεν έχουν δικαίωμα πρόσβασης αλλά μόνο με αίτηση τους (με αριθμό πρωτοκόλλου) στα συμβούλια κρίσης. Αποθαρρύνονται όμως από τις γραμματείες των συμβουλίων κρίσης λέγοντας τους ότι δεν έχουν δικαίωμα.
Αδικαιολόγητη η μείωση του αριθμού θέσεων που μπορεί να θέσει υποψηφιότητα κάποιος σε 3 από 5,δεδομένου ότι οι 5 επιλογές αναφέρονταν σε 1 ΔΥΠΕ ενώ οι 3 σε όλες τις ΔΥΠΕ. Θα οδηγήσει σε άγονες θέσεις στην επαρχία ενώ θα περιορίσει τη δυνατότητα κατάληψης θέσης σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη για αρκετούς συναδέλφους.
Θέσεις για τις οποίες δεν έχει υποβληθεί υποψηφιότητα ή οι επιλεγέντες έχουν αποποιηθεί τον διορισμό και δεν ακολουθούν άλλοι στη σειρά κατάταξης, να μπορούν να προκηρύσσονται ως θέσεις Επ. Α΄, διότι θα λειτουργήσει ως κίνητρο (μεγαλύτερες οικονομικές απολαβές, πιο γρήγορη εξέλιξη στον ανώτατο βαθμό)για κατάληψη μιας ουσιαστικά άγονης θέσης.
1)Αδικαιολόγητη η μείωση των θέσεων που μπορεί να θέσει υποψηφιότητα κάποιος από 5 σε 3, δεδομένου ότι οι 5 επιλογές αφορούσαν μόνο 1 ΔΥΠΕ ενώ οι 3 όλες τις ΔΥΠΕ. Θα οδηγήσει σε άγονες θέσεις στην επαρχία, ενώ σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα περιορίσει σημαντικά τις πιθανότητες κατάληψης θέσης για αρκετούς συναδέλφους.
2) Θέσεις για τις οποίες δεν έχει υποβληθεί υποψηφιότητα ή οι επιλεγέντες έχουν αποποιηθεί τον διορισμό και δεν ακολουθούν άλλοι στη σειρά κατάταξης, να δύναται η δυνατότητα να προκυρηχθούν ως θέσεις Επ. Ά, διότι αυτό θα αποτελούσε ένα έξτρα κίνητρο(οικονομικό, γρηγορότερη εξέλιξη)για κατάληψη μιας ουσιαστικά άγονης θέσης.
Η συντριπτική πλειοψηφία των θέσεων επιμελητών Β στα μεγάλα νοσοκομεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης δεν προκηρύχθηκαν ποτέ……..12χρόνια τώρα…αλλά καλύπτονται μέσω …μετατάξεων υπαλλήλων δημοσίου σε προσωποπαγείς θέσεις, ή μέσω επικουρικών … οι οποίες αντικαθιστούν τις οργανικές θέσεις ,μέσω προκήρυξης του ΕΣΥ
ή ΑΣΕΠ. Έτσι κάποιος ιατρός που επιθυμεί να ενταχθεί στο ΕΣΥ δε μπορεί να κάνει καν αίτηση. … Μεγάλη αδικία … Οι ήδη διορισμένοι μέσω μετάταξης επιστρέφουν στις αρχικές οργανικές θέσεις τους, οι θέσεις μέσω προκήρυξης πρέπει να επαναπροσδιοριστούν με όσους είχαν αιτηθεί με κάθε τρόπο στο ΕΣΥ, ή να προκηρυχθούν εκ νέου.
Ο επικουρικός επίσης ιατρός θα έχει ποσόστωση για ένα χρόνο , για τη μόνιμη προκηρυσσόμενη θέση. Το αρχικό σχέδιο «επικουρικός ιατρός» ήτο για άγονη περιοχή με θητεία ενός έτους. Οι μόνιμες θέσεις επιμελητών πρέπει να προκηρύσσονται ,ως μόνιμες θέσεις, και να μην καταλαμβάνονται αυτομάτως από τους επικουρικούς παρά μόνο σε άγονες ειδικότητες. Οι μόνιμες θέσεις πρέπει να ολοκληρώνονται εντός διετίας… Η θητεία του επικουρικού ήταν και είναι…επικουρική , για προσωπική εμπειρία/εκπαίδευση και για επαγγελματική αποκατάσταση το διάστημα αυτό.
Κάποιοι ιατροί -πολλοί μάλλον- ανέμεναν …σωστή προκήρυξη δημοσίου, για μόνιμη θέση, προσέφεραν δε χρόνια υπηρεσίες στην πολιτεία μέσω ιδιωτικού έργου. Και αυτό …Δημόσια Υγεία είναι…Ο χρόνος και τα χρόνια άσκησης ιδιωτικού έργου πρέπει να μοριοδοτηθεί σημαντικά…Όποιος ήταν σε λίστα επικουρικών από το 2011 και δεν έχει κληθεί…αυτομάτως επισήμως και πολλαπλώς να κληθεί …να αιτιολογηθεί από το υπουργείο υγείας και τα ΔΣ νεα και παλιά των νοσοκομείων, για ποιο λόγο δεν κλήθηκε και δε διορίστηκε ως έπρεπε…(Ερώτηση :γιατί καταργήθηκε η πρώτη λίστα επικουρικών στην 1ΥΠΕ 2011-2014 πχ στην οφθαλμολογία ,για ποιο λόγο διορίστηκαν άλλοι, παρατασιακοί… ή μεταγενέστεροι σε αίτηση επικουρικοί ιατροί, ενώ είχαν αιτηθεί νωρίτερα άλλοι ειδικευμένοι έγκριτοι ιατροί νωρίτερα …) τί αποσκοπεί τελικά η ¨»λίστα επικουρικών» ,τι σημαίνει «σειρά λίστας επικουρικών»…τι σημαίνει «εμπειρία» ποιος και γιατί την κρίνει, λίστα είναι …όχι προκήρυξη-κρίση… Tι σημαίνει εξειδίκευση σε ειδικότητα που δεν έχει επίσημη εξειδίκευση από το ΚΕΣΥ/υπουργείο υγείας…?
Το ΕΣΥ οφείλει να είναι δημόσιο στην πρωινή του λειτουργία…ως υγειονομικοί χώροι παροχής δημόσιας υγείας και επιπλέον εκπαίδευσης νέων ιατρών .Με το νέο νομοσχέδιο όποιος επιθυμεί ιδιωτικό έργο , μπορεί με νόμιμο ιδιωτικό απογευματινό ιατρείο και με την εφαρμοζόμενη ηλεκτρονική λίστα χειρουργείων ,ανοιχτή ξεκάθαρα δίκαιη σωστή και στον ιδιώτη ιατρό , να ασκήσει ιδιωτικό έργο όπως οι πανεπιστημιακοί ,στρατιωτικοί , κ.α.. Εξάλλου έως τώρα όλες οι ειδικότητες δεν είχαν ούτε τις ίδιες απαιτήσεις-επαγγελματική επικινδυνότητα, ούτε τις ίδιες αμοιβές (στην πράξη), ουτε τον ίδιο φόρτο εργασίας…ήταν άδικο τελικά το ΕΣΥ για όποιον έκανε κατάθεση ψυχής στο ΕΣΥ…. χωρίς να αμοίβεται επιπλέον …και δεν είναι αυτοί λίγοι οι συνάδελφοι.
Το ΕΣΥ έμεινε πίσω μεγάλωσε, «γέρασε» … είναι σημαντικό να ενισχυθεί προς όφελος όλων, να αξιοποιηθούν οι καταξιωμένοι ιατροί της χώρας μας και ειδικότερα οι απόφοιτοι των ελληνικών ιατρικών σχολώνπου επένδυσε η ελληνική πολιτεία και οικογένεια. Το πρώτο πανεπιστημιακό πτυχίο συνεχίζει να είναι το σημαντικότερο ,εκεί «χτίστηκαν» σε βάθος οι μετέπειτα ιατρικές γνώσεις….είναι αλήθεια αυτό…….
Προς το Νέο ΕΣΥ λοιπόν, ας το αγκαλιάσει και το παλιό ΕΣΥ και η πολιτεία και η κοινωνία .
Παναγούλα (Γιούλα)Μπάρλα MD FEBO
Οφθαλμίατρος Χειρ/γός
Να νομοθετηθεί και να εφαρμοσθεί στην πράξη αξιολόγηση του κλινικού, επιστημονικού, διδακτικού έργου των ιατρών καθώς και της συνεχιζόμενης, μετά τον τίτλο ειδικότητας, εκπαίδευσης και εξειδίκευσης. Να γίνεται πλήρης αξιολόγηση των μεταπτυχιακών τίτλων, διδακτορικών διπλωμάτων, επιμορφωτικών σεμιναρίων και αυτά να αντιστοιχούν σε μοριοδότηση για γρηγορότερη εξέλιξη στις βαθμίδες επιμελητών ανεξάρτητα από τα έτη απασχόλησης.
Επιπλέον στη διαδικασία ένταξης και τοποθέτησης σε βαθμίδα ιατρών στο ΕΣΥ, να προσμετράται ως χρόνος εργασίας η προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα, ιδίως σε περιπτώσεις που ο ιατρός κατείχε έμμισθη θέση ή θέση υπευθυνότητας σε νοσοκομεία ιδιωτικού φορέα άνω των 200 κλινών. Με αυτό τον τρόπο θα δοθεί η δυνατότητα στους ιατρούς που θέλουν να συνεχίσουν την επαγγελματική τους εξέλιξη, αποδεχόμενοι μια θέση στο ΕΣΥ, να μην ξεκινήσουν από την αρχή σε θέση επιμελητή Β’ υποβαθμίζοντας την εμπειρία, την γνώση και την κατάρτιση των προηγούμενων ετών άσκησης της ιατρικής επιστήμης σαν αυτά να μην υπήρξαν.
Σχόλιο για τα κριτήρια επιλογής και εξέλιξης :
Στα κριτήρια εξέλιξης των Ιατρών ΕΣΥ, είναι σημαντικό να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στη συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και στη διεξαγωγή ιατρικής έρευνας.
Τα νοσοκομεία του Εθνικού συστήματος υγείας αποτελούν μία ανεξάντλητη πηγή υλικού για την ιατρική έρευνα. Επίσης η νομοθεσία επιτρέπει εύκολα την διεξαγωγή της με μία απλή έγκριση του επιστημονικού και του διοικητικού συμβουλίου του νοσοκομείου στην πράξη.
Ωστόσο τόσο οι υποψήφιοι επιμελητές όσο και οι υπάρχοντες επιμελητές και διευθυντές, αποθαρρύνονται από την εκτέλεση της Ιατρικής έρευνας, διότι ούτε αμείβεται, ούτε καν δίνει επιπλέον ή ειδική άδεια, ούτε δίνει τη δυνατότητα να προωθήσει την επιστημονική τους εξέλιξη. Στην παρούσα φάση, τα διδακτορικά και οι δημοσιεύσεις στις οποίες αυτά κυρίως οδηγούν, και τα οποία αξιολογούνται για το διορισμό αλλά όχι για την εξέλιξη στο ΕΣΥ, δεν αποτελούν τη μοναδική μορφή ιατρικής έρευνας και δημοσιεύσεων, ούτε ανέλιξης των ερευνητών: στο Harvard, πάνω από 70% των γιατρών με ειδικότητα που έλαβαν θέσεις μεταξύ 2019- 2021 ως καθηγητές, δεν έχει κάνει διδακτορικό αλλά έχει να επιδείξει σημαντικό ιστορικό διεξαγωγής επιστημονικής έρευνας και δημοσίευσης των αποτελεσμάτων (https://fa.hms.harvard.edu/recently-appointed-professors ).
Η αφοσίωση στην επιστημονική έρευνα είναι το κύριο κίνητρο για την πραγματοποίησή της, ωστόσο τόσο η οικονομική κατάσταση των γιατρών, όσο και το γεγονός ότι αποτελεί δαπάνη χρόνου χωρίς αντίστοιχη αύξηση των πιθανοτήτων ταχύτερης ανέλιξης, δεν επιτρέπει την ουσιαστική επιδίωξη και υλοποίηση επιστημονικής έρευνας μέσα στο ΕΣΥ στην πράξη. Μία νομοθεσία που θα ευνοούσε την ιατρική έρευνα στα νοσοκομεία, θα βοηθούσε τόσο στην συνολική ανύψωση του επιπέδου επιστημονικής έρευνας στη χώρα, στην ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των επιμέρους τμημάτων καθώς επίσης και στην βελτίωση του επιπέδου εκπαίδευσης και των ειδικευόμενων γιατρών.
Για το λόγο αυτού θα ήθελα να προτείνω τα εξής.
1. Την αποσαφήνιση και απλοποίηση της υπάρχουσας νομοθεσίας για τη λειτουργία επιστημονικού εργαστηρίου στις κλινικές του Εθνικού συστήματος υγείας και τη δυνατότητα ίδρυσης τέτοιου εργαστηρίου, για τη συλλογική διεξαγωγή ιατρικής έρευνας, τη συγκέντρωση αποτελεσμάτων ανάλυσης δεδομένων κλπ.
2. Την επιτάχυνση του χρόνου εξέλιξης των επιμελητών, ανάλογα με τη συμμετοχή τους σε α) ερευνητικά προγράμματα μεταξύ των οποίων και σε διεθνείς ή εθνικές πολυκεντρικές μελέτες καθώς επίσης και β) με βάση τις επιστημονικές δημοσιεύσεις στις οποίες συμμετέχουν. Διευκρίνιση: Επειδή στις πολυκεντρικές μελέτες μετέχει πάρα πολύ μεγάλος αριθμός ερευνητών και η διαδικασία επιλογής και συμμετοχής είναι καθαυτό απαιτητική, είναι πιο σημαντικό να δοθεί μεγάλη βαρύτητα στην καθαυτό συμμετοχή, στο μέγεθος της μελέτης και όχι στο εάν κάποιος είναι πρώτος, δεύτερος ή τελευταίος συγγραφέας.
3. Θα ήταν δυνατόν π.χ. για κάθε 8 επιστημονικές δημοσιεύσεις τις οποίες θα κάνει κάποιος ως επιμελητής ή ως διευθυντής (όπου μετέχει κάποιος ως πρώτο ή δεύτερο επιστημονικό όνομα ή ως υπεύθυνος ή ως μέλος ομάδας πολυκεντρικής μελέτης ή ως reviewer σε ανασκόπηση πολυκεντρικής μελέτης), σε αξιολογούμενο περιοδικό, να υπάρχει επιτάχυνση του χρόνου ανέλιξης από τη μία βαθμίδα σε άλλη κατά τρία χρόνια, για κάθε 5 κατά 2 και για κάθε 3 επιστημονικές δημοσιεύσεις κατά ένα χρόνο.
4. Η επίβλεψη για την ορθή πραγματοποίηση της έρευνας, εφόσον λειτουργεί εργαστήριο ή έχει αδειοδοτηθεί άδεια συμμετοχής σε μονοκεντρική ή πολυκεντρική μελέτη πριν ή μετά την έναρξη εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας, μπορεί να γίνεται σε εξαμηνιαία βάση από το αρμόδιο γραφείο ελέγχου ποιότητας των υπηρεσιών υγείας της αρμόδιας ΥΠΕ ή άλλη επιτροπή του υπουργείου υγείας.
5. Για τη συγγραφή επιστημονικών εργασιών, για τις εξετάσεις για μεταπτυχιακά και για την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής, προτείνεται η αύξηση των ημερών εκπαιδευτικής άδειας στις 15 ημέρες ανά εξάμηνο, από τον διευθυντή της Κλινικής. Οι ημέρες μπορούν να είναι ως 20 για τον πρώτο συγγραφέα ή για τον επιβλέποντα, εφόσον υπάρχει αποδεδειγμένο ιστορικό συμμετοχής σε τουλάχιστον μια επιστημονική δημοσίευση ή τουλάχιστον 5 διεθνή posters, αποδεδειγμένη εργασία σε εξέλιξη (πειραματικό υλικό ή δεδομένα, ερευνητική ομάδα με επικοινωνία με τον διευθυντή και επώνυμο ιστότοπο με φωτογραφίες και τεκμηριωμένα βιογραφικά, συγκεκριμένη συμμετοχή στη συγγραφή κλπ).
Γεώργιος Θωμαϊδης, Επιμελητής Β’ Ψυχιατρικής Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης
https://scholar.google.com/citations?user=CjPiEnAAAAAJ&hl=en
Σχόλιο για τα κριτήρια επιλογής και εξέλιξης :
Στα κριτήρια εξέλιξης των Ιατρών ΕΣΥ, είναι σημαντικό να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στη συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και στη διεξαγωγή ιατρικής έρευνας.
Τα νοσοκομεία του Εθνικού συστήματος υγείας αποτελούν μία ανεξάντλητη πηγή υλικού για την ιατρική έρευνα. Επίσης η νομοθεσία επιτρέπει εύκολα την διεξαγωγή της με μία απλή έγκριση του επιστημονικού και του διοικητικού συμβουλίου του νοσοκομείου στην πράξη.
Ωστόσο τόσο οι υποψήφιοι επιμελητές όσο και οι υπάρχοντες επιμελητές και διευθυντές, αποθαρρύνονται από την εκτέλεση της Ιατρικής έρευνας, διότι ούτε αμείβεται, ούτε καν δίνει επιπλέον ή ειδική άδεια, ούτε δίνει τη δυνατότητα να προωθήσει την επιστημονική τους εξέλιξη. Στην παρούσα φάση, τα διδακτορικά και οι δημοσιεύσεις στις οποίες αυτά κυρίως οδηγούν, και τα οποία αξιολογούνται για το διορισμό αλλά όχι για την εξέλιξη στο ΕΣΥ, δεν αποτελούν τη μοναδική μορφή ιατρικής έρευνας και δημοσιεύσεων, ούτε ανέλιξης των ερευνητών: στο Harvard, πάνω από 70% των γιατρών με ειδικότητα που έλαβαν θέσεις μεταξύ 2019- 2021 ως καθηγητές, δεν έχει κάνει διδακτορικό αλλά έχει να επιδείξει σημαντικό ιστορικό διεξαγωγής επιστημονικής έρευνας και δημοσίευσης των αποτελεσμάτων (https://fa.hms.harvard.edu/recently-appointed-professors ).
Η αφοσίωση στην επιστημονική έρευνα είναι το κύριο κίνητρο για την πραγματοποίησή της, ωστόσο τόσο η οικονομική κατάσταση των γιατρών, όσο και το γεγονός ότι αποτελεί δαπάνη χρόνου χωρίς αντίστοιχη αύξηση των πιθανοτήτων ταχύτερης ανέλιξης, δεν επιτρέπει την ουσιαστική επιδίωξη και υλοποίηση επιστημονικής έρευνας μέσα στο ΕΣΥ στην πράξη. Μία νομοθεσία που θα ευνοούσε την ιατρική έρευνα στα νοσοκομεία, θα βοηθούσε τόσο στην συνολική ανύψωση του επιπέδου επιστημονικής έρευνας στη χώρα, στην ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των επιμέρους τμημάτων καθώς επίσης και στην βελτίωση του επιπέδου εκπαίδευσης και των ειδικευόμενων γιατρών.
Για το λόγο αυτού θα ήθελα να προτείνω τα εξής.
1. Την αποσαφήνιση και απλοποίηση της υπάρχουσας νομοθεσίας για τη λειτουργία επιστημονικού εργαστηρίου στις κλινικές του Εθνικού συστήματος υγείας και τη δυνατότητα ίδρυσης τέτοιου εργαστηρίου, για τη συλλογική διεξαγωγή ιατρικής έρευνας, τη συγκέντρωση αποτελεσμάτων ανάλυσης δεδομένων κλπ.
2. Την επιτάχυνση του χρόνου εξέλιξης των επιμελητών, ανάλογα με τη συμμετοχή τους σε α) ερευνητικά προγράμματα μεταξύ των οποίων και σε διεθνείς ή εθνικές πολυκεντρικές μελέτες καθώς επίσης και β) με βάση τις επιστημονικές δημοσιεύσεις στις οποίες συμμετέχουν. Διευκρίνιση: Επειδή στις πολυκεντρικές μελέτες μετέχει πάρα πολύ μεγάλος αριθμός ερευνητών και η διαδικασία επιλογής και συμμετοχής είναι καθαυτό απαιτητική, είναι πιο σημαντικό να δοθεί μεγάλη βαρύτητα στην καθαυτό συμμετοχή, στο μέγεθος της μελέτης και όχι στο εάν κάποιος είναι πρώτος, δεύτερος ή τελευταίος συγγραφέας.
3. Θα ήταν δυνατόν π.χ. για κάθε 8 επιστημονικές δημοσιεύσεις τις οποίες θα κάνει κάποιος ως επιμελητής ή ως διευθυντής (όπου μετέχει κάποιος ως πρώτο ή δεύτερο επιστημονικό όνομα ή ως υπεύθυνος ή ως μέλος ομάδας πολυκεντρικής μελέτης ή ως reviewer σε ανασκόπηση πολυκεντρικής μελέτης), σε αξιολογούμενο περιοδικό, να υπάρχει επιτάχυνση του χρόνου ανέλιξης από τη μία βαθμίδα σε άλλη κατά τρία χρόνια, για κάθε 5 κατά 2 και για κάθε 3 επιστημονικές δημοσιεύσεις κατά ένα χρόνο.
4. Η επίβλεψη για την ορθή πραγματοποίηση της έρευνας, εφόσον λειτουργεί εργαστήριο ή έχει αδειοδοτηθεί άδεια συμμετοχής σε μονοκεντρική ή πολυκεντρική μελέτη πριν ή μετά την έναρξη εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας, μπορεί να γίνεται σε εξαμηνιαία βάση από το αρμόδιο γραφείο ελέγχου ποιότητας των υπηρεσιών υγείας της αρμόδιας ΥΠΕ ή άλλη επιτροπή του υπουργείου υγείας.
5. Για τη συγγραφή επιστημονικών εργασιών, για τις εξετάσεις για μεταπτυχιακά και για την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής, προτείνεται η αύξηση των ημερών εκπαιδευτικής άδειας στις 15 ημέρες ανά εξάμηνο, από τον διευθυντή της Κλινικής. Οι ημέρες μπορούν να είναι ως 20 για τον πρώτο συγγραφέα ή για τον επιβλέποντα, εφόσον υπάρχει αποδεδειγμένο ιστορικό συμμετοχής σε τουλάχιστον μια επιστημονική δημοσίευση ή τουλάχιστον 5 διεθνή posters, αποδεδειγμένη εργασία σε εξέλιξη (πειραματικό υλικό ή δεδομένα, ερευνητική ομάδα με επικοινωνία με τον διευθυντή και επώνυμο ιστότοπο με φωτογραφίες και τεκμηριωμένα βιογραφικά, συγκεκριμένη συμμετοχή στη συγγραφή κλπ).
Γεώργιος Θωμαϊδης, Επιμελητής Β’ Ψυχιατρικής Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης
https://scholar.google.com/citations?user=CjPiEnAAAAAJ&hl=en
Η μειωση του αριθμου θεσεων που μπορει να δηλωσει καποιος υποψηφιος σε 3 απο 5 που ισχυει τωρα θα οδηγησει σε περισσοτερες αγονες θεσεις τελικα.
Θετικο το μετρο οτι μπορει να δηλωσει θεσεις απο διαφορετικες ΥΠΕ.
Προτάσεις για την αναβάθμιση της δημόσιας υγείας:
-Οι θέσεις επικουρικών ιατρών να καλύπτονται μετά από ανοιχτή προκύρηξη και όχι μέσα από τον αναχρονιστικό θεσμό της λίστας αναμονής.
-Οι θέσεις επιμελητών να καλύπτονται αποκλειστικά μέσω ανοιχτής προκύρηξης και όχι μέσω μετατάξεων σε προσωποπαγείς θέσεις, όπως συμβαίνει σχεδόν αποκλειστικά στα μεγάλα νοσοκομεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
-Να αναθεωρηθούν τα κριτήρια αξιολόγησης και μοριοδότησης για πρόσληψη στο ΕΣΥ, πχ να μη μοριοδοτείται η προύπηρεσία στο ΕΣΥ περισσότερο από εμπειρία σε έμμισθη θέση ή επίσημη εξειδίκευση σε Πανεπιστημιακά νοσοκομεία του εξωτερικού. Να δοθούν άλλα κίνητρα σε ιατρούς για να καλύπτουν τις άγονες περιοχές και όχι η αναχρονιστική νοοτροπία δημοσίου υπαλλήλου για διορισμό.
-Κύριο κριτήριο θα πρέπει να είναι η κατάλληλη κατάρτιση που θα καλύψει τις ανάγκες της συγκεκριμένης θέσης.
Με επίσημα στοιχεία από το πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ η συντριπτική πλειοψηφία των θέσεων επιμελητών Β στα μεγάλα νοσοκομεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης δεν προκυρήσσονται ποτέ και καλύπτονται μέσω μετατάξεων υπαλλήλων δημοσίου σε προσωποπαγείς θέσεις, οι οποίες αντικαθιστούν τις οργανικές. Έτσι κάποιος ιατρός που επιθυμεί να ενταχθεί στο ΕΣΥ δε μπορεί να κάνει καν αίτηση.
Προτάσεις:
1. Να καταργηθεί η δυνατότητα μετάταξης από οποιαδήποτε θέση δημοσίου(πχ νοσηλευτών, τεχνολόγων ακτινολόγων, διοικητικού προσωπικού) σε θέση επιμελητή ΕΣΥ.
2. Οι ήδη διορισμένοι μέσω μετάταξης να επιστρέψουν στις αρχικές οργανικές θέσεις τους και οι θέσεις επιμελητών να προκυρηχθούν εκ νέου και όλοι να έχουν τη δυνατότητα αίτησης ισότημα
Στη διαδικασία κρίσης ιατρών για κατάληψη θέσης επιμελητή Α΄στο ΕΣΥ θα ήταν χρήσιμο να θεσπιστεί η προτεραιότητα των επιμελητών Β΄που έχουν ήδη υπηρετήσει σε άγονες/νησιωτικές/ορεινές περιοχές για εύλογο χρονικό διάστημα, προκειμένου να διασφαλιστεί η διαρκής κάλυψη των απομακρυσμένων ή δυσπρόσιτων περιοχών. Άλλωστε, τουλάχιστον οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων, οφείλουν τη δωρεάν φοίτησή τους σε κάθε φορολογούμενο πολίτη αυτή της χώρας!