1. Oλα τα στάδια της αλυσίδας από τη δωρεά έως τη μεταμόσχευση ή την αποβολή του οργάνου διέπονται από πλαίσιο ποιότητας και ασφάλειας, το οποίο καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης μετά από πρόταση του Εθνικού Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων και γνώμη του ΚΕ.Σ.Υ. Το πλαίσιο ποιότητας και ασφάλειας αφορά τους επαγγελματίες υγείας που συμμετέχουν, τα ιατρικά πρωτόκολλα, τις εγκαταστάσεις, τον εξοπλισμό, τα αρχεία που τηρούνται και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
2. Ειδικότερα, το πλαίσιο ποιότητας και ασφάλειας προβλέπει την υιοθέτηση και την εφαρμογή διαδικασιών:
α) για την επαλήθευση της ταυτότητας του δότη.
β) για την επαλήθευση της συναίνεσης του εν ζωή δότη, της μη εναντίωσης του θανόντος δότη, της άδειας του επιτρόπου όταν ο θανόν δότης είναι ανήλικος.
γ) για την επαλήθευση του χαρακτηρισμού του οργάνου και του δότη σύμφωνα με το άρθρο 16 και το παράρτημα.
δ) για την προμήθεια, τη συντήρηση, τη συσκευασία και την επισήμανση των οργάνων σύμφωνα με τα άρθρα 13, 14 και 17.
ε) για τη μεταφορά ανθρώπινων οργάνων σύμφωνα με το άρθρο 17.
στ) για την εξασφάλιση της ιχνηλασιμότητας, σύμφωνα με το άρθρο 20, αλλά και για την προστασία των ατόμων από την επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, καθώς και για την προστασία του ιατρικού απορρήτου.
ζ) για την ακριβή, ταχεία και δυνάμενη να επαληθευθεί υποβολή στοιχείων σχετικά με σοβαρά ανεπιθύμητα συμβάντα και αντιδράσεις, σύμφωνα με την παράγραφο 1του άρθρου 21.
η) για τη διαχείριση των σοβαρών ανεπιθύμητων συμβάντων και αντιδράσεων, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 21.
Τις διαδικασίες υπό στοιχεία στ), ζ) και η) αναλαμβάνουν οι οργανισμοί αφαίρεσης, οι Μονάδες μεταμόσχευσης και οι ευρωπαϊκοί οργανισμοί ανταλλαγής οργάνων.
3. Το πλαίσιο ποιότητας και ασφάλειας εξασφαλίζει ακόμα ότι οι επαγγελματίες υγείας που εμπλέκονται σε όλα τα στάδια της αλυσίδας από τη δωρεά έως τη μεταμόσχευση ή την αποβολή του οργάνου είναι κατάλληλα καταρτισμένοι ή εκπαιδευμένοι και ικανοί. Επίσης προβλέπει την οργάνωση και υλοποίηση ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων για αυτούς τους επαγγελματίες υγείας.
Στη βάση ότι ο ΕΟΜ ως θεσμός απέτυχε στην αποστολή του και πρέπει να διαλυθεί και η αρμοδιότητές του να μεταφερθούν στο ΚΕΣΥ, έχω να επισημάνω τα εξής:
α. την αξιολόγηση των ιατρικών πρωτοκόλλων μπορεί να την αναλάβει το ΚΕΣΥ. Ηδη προβλέπονταν ανάλογη αρμοδιότητα παλαιότερα που ποτέ δεν εφαρμόσθηκε.
β. την διαπίστευση εγκαταστάσεων, μηχανημάτων και διαδικασιών μπορεί να αναλάβει ο ΕΣΥΔ με τις αδιάβλητες μεθόδους αξιολόγησης που εφαρμόζει.
Καθε διαπίστευση στον ΕΣΥΔ θα κοστίζει στη μονάδα μεταμόσχευσης 2000 ευρώ το χρόνο.
Στους αρμόδιους αφήνω να υπολογίσουν την εξοικονόμηση πόρων που επιτρέπει αυτή η λύση σε σχέση με την χρηματοδότηση ενός θεσμού τεχνιτά διογκωμένου, ο οποίος επιπλέον, κατά την προσφιλή τακτική του ελληνικού δημοσίου θα αναπτύσσει επιλεκτικές προνομιακές σχέσεις με ιδρύματα και πρόσωπα σχετικά με ένα θέμα που σκανδαλίζει και αγίους.
Αυτό το άρθρο, είναι πολύ γενικό, αν και πολύ κρίσιμο.
Σε συνδυασμό πάντα με τα άρθρα που μας παραπέμπει.
Θα πρέπει να διασφαλιστεί πως δεν θα ακυρώνεται το νομοσχέδιο, με λεκτικές ακροβασίες made in Greece.
Ας υποθέσουμε πως δύο ώρες πριν από τον θάνατο μου έχω μετανιώσει και θέλω να κάνω δήλωση πως δεν θέλω να είμαι δότης και ξεκινώ να πάω στο αρμόδιο γραφείο γιά να το δηλώσω , όμως στην διαδρομή μου συμβαίνει ένα ατύχημα και δεν προλαβαίνω να φτάσω στο γραφείο γιά να κάνω την δήλωση και έτσι βρίσκομαι στο νοσοκομείο , όπου και μετά από λίγο διαπιστώνετε ο θάνατος μου . Εσείς με ποιό δικαίωμα θα προκαταβάλετε την βούληση μου και θα υποθέσετε πως εγώ παραμένω δωρητής μέχρι το τέλος της ζωής μου όταν μάλιστα ποτέ στο παρελθόν δεν έχω κάνει έστω μία θετική δήλωση ;