1. Ο φαρμακοποιός, στον οποίο έχει χορηγηθεί άδεια λειτουργίας φαρμακείου με απόφαση του αρμόδιου Περιφερειάρχη, καθώς και οι φαρμακοποιοί που ορίσθηκαν με απόφαση του αρμόδιου Περιφερειάρχη ως υπεύθυνοι είτε για τη λειτουργία κληρονομικού φαρμακείου, είτε για τη λειτουργία φαρμακείου σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 2 του π.δ. 64/2018 (Α’ 124), υποχρεούνται να υποβάλουν αίτηση εγγραφής στον οικείο Φαρμακευτικό Σύλλογο εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση σε αυτούς των ανωτέρω αποφάσεων. 2. Η μη τήρηση της υποχρέωσης της παρ. 1 συνεπάγεται την παράνομη άσκηση του επαγγέλματος του φαρμακοποιού, η οποία τιμωρείται κατά την κείμενη νομοθεσία, ανεξαρτήτως της πειθαρχικής ευθύνης του φαρμακοποιού.
3. Σε περίπτωση ανάκλησης των αδειών ίδρυσης και λειτουργίας φαρμακείου με απόφαση του αρμόδιου Περιφερειάρχη, καθώς και ανάκλησης της απόφασης περί ορισμού ως υπευθύνου φαρμακοποιού των περ. β) και γ) της παρ. 1 του άρθρου 6, ο φαρμακοποιός υποχρεούται να καταστήσει τούτο γνωστό στον οικείο Φαρμακευτικό Σύλλογο εγγράφως, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν της σχετικής απόφασης, για να διαγραφεί από τον Φαρμακευτικό Σύλλογο. Η μη τήρηση της υποχρέωσης του πρώτου εδαφίου συνεπάγεται ότι ο φαρμακοποιός εξακολουθεί να υπέχει όλες τις υποχρεώσεις προς τον Σύλλογο.
ΜΕΡΟΣ Β΄ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ – ΣΚΟΠΟΣ – ΜΕΛΗ – ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ Άρθρο 3 Νομική μορφή Φαρμακευτικών Συλλόγων – Διοικητική και περιουσιακή αυτοτέλεια
Χαιρετίζω την πρωτοβούλια για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας.
Παρόλα αυτά με λύπη μου διαπιστώνω οτι δεν επαρκεί ούτε είναι στο πνεύμα της εποχής και των υπαρκτών προβλημάτων των μελών τα οποία είναι και πολίτες φορολογούμενοι και πληρώνουν εισφορές στους συλλόγους τους. Ούτε κάν στο Ευρωπαϊκό πλαίσιο λειτουργίας ελεύθερωσης των επαγγελμάτων και της ελευθερίας επιχειρηματικότητας. Αντιμετωπίζει τους φαρμακοποιούς μόνο ως μέλη συλλόγων κι όχι ως ανεξάρτητους πολίτες-επιχειρηματίες-επιστήμονες θέτοντας αυτούς στην σχεδόν αποκλειστική διακριτική ευχέρειεα των συλλόγων τους αφαιρώντας τους την όποια δυνατότητα αντίδρασης σε περίπτωση που αδικηθούν απο τους συλλόγους τους. Ο νομοθέτης αφήνει την λειτουργία των φαρμακευτικών συλλόγων συλλόγων στην καλή τη πίστη αμοιβαίου σεβασμού λειτουργίας τους.
Αιτιολογώ : οι σύλλογοι ελέγχουν τους φαρμακοποιούς μέσω της υποχρεωτικότητας συμμετοχής τους σε αυτούς, μέσω των διανεμειτικών λογαριασμών και συλλογικών συμβάσεων είσπραξης απο τον ΕΟΠΥΥ ως βασικού τους πελάτη, των πειθαρχικών συμβουλίων τους, της στρογγυλής σφραγίδας του κράτους που διαθέτουν, των εισφορών που εισπράττουν απο τα μελή τους και του εσωτερικού τους κανονισμού.
Υπό την προϋπόθεση οτι η λειτουργία είναι δίκαιη, αλλά πως διασφαλίζεται αυτό με την παρούσα νομοθετική ρύθμιση;
Εξαιρετικά άνιση η νομοθετική ρύθμιση απο πλευράς ισονομίας, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δικαιώματων ανεξάρτητων πολιτών-επιχειρηματιών, ίσης μεταχείρισης, ελέγχου, λογοδοσίας και ανεξαρτησίας. Μην ξεχνάμε οτι οι επιχειρήσεις των φαρμακοποιών ανήκουν στους ίδους, τις έχουν χτίσει μόνοι τους με τον κόπο και την περιούσια τους και είναι εκείνοι που επομίζονται όλα τα έξοδα και δικαιούνται και τα έσοδα.
ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΙΣΧΥΡΟΙ και ΑΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΟΙ απέναντι στους συλλόγους τους, έτσι όπως θέτετε την νομοθεσία! Γιατι τελικά αυτό που πρακτίκα λέει η αναθεώρηση αυτή είναι οτι ΔΕΝ ελέγχει κανείς επι της ουσίας τους συλλόγους και κανένα μέλος δεν μπορεί να σταθεί απέναντι τους αν θεωρήσει οτι έχει αδικηθεί. Ποιός λοιπόν θα ελέγξει τους συλλόγους ή καλύτερα τις διοικήσεις τους αν αυτές δεν συμπεριφέρονται δίκαια και σωστά; Δεν μπορεί να γίνει ουσιαστικός έλεγχος των πεπραγμένων, ούτε καν να ελέγχθουν απο το κράτος.
Αν δεν υπόκεινται ως ΝΠΔΔ κανονικά στο Διοικητικό και Ποινικό δίκαιο πως μπορεί ο οποιοσδήποτε πολίτης φαρμακοποιός μέλος των ΦΣ να αναζητήσει ευθύνες, εξηγήσεις και να βρει το δίκιο του; Αν πχ δεν προβλέπονται για τους ΦΣ και τα ΔΣ τους δυνατότητες ελεγχου απο τον ποινικό και διοικητικό κώδικα για διάφορα ζητήματα απο πχ την κατάχρηση εξουσίας ή την δημιουργία παράτυπων εγγράφων μέχρι την απιστία ή την κατάχρηση, πως θα μπορεί να υπάρξει αντικειμενική και δίκαιη στο πνεύμα της ισονομίας, δικαιοσύνη και ίση μεταχείριση των πολιτών βάση του Συντάγματος ;
Πχ πως θα ελεγθεί και λογοδοτήσει η διοίκηση ή ο πρόεδρος ή το ΔΣ των ΦΣ αν αυθαιρετούν, αν κάνουν κατάχρηση της θέσης τους, αν παρεμποδίζουν τα μέλη σε διαδικασίες και αιτήματα τους, αν ερμηνεύουν-εφαρμόζουν κατά το δοκούν τον εσωτερικό κανονισμό, αν διώκουν πειθαρχικά ή εμποδίζουν την κατάθεση των συνταγών των μελών τους με εξώδικα αν πχ δεν απεργήσουν, αν υποστηρίζουν για λόγους προτίμησης ή επανεκλογής τους τοπικές «κλίκες» υπέρ ή κατά άλλων μελών τους; Αν πχ χρησιμοποιούν τους νομικούς συμβούλους των ΦΣ (αμοιβόμενοι απο τις εισφορές των μελών) για προσωπικές τους υποθέσεις ή κατά το δοκούν υπέρ ενός μέλους εναντίον ενός άλλου, αν προσλαμβάνουν προσωπικό εκτός ΑΣΕΠ, αν χρησιμοπούνται ταμειακά διαθέσιμα κατά το δοκούν;
Πως ορίζονται πχ τα ποσά των πειθαρχικών ποινών; Μπορεί ο καταγγέλων να συμμετέχει και στο Πειθαρχικό ή να συμμετέχει νομικός σύμβουλος ως γραμματέας πρακτικογράφος; Ποιός ελέγχει πχ την αντικειμενική συμμετοχή του νομικού συμβούλου στα ΔΣ των ΦΣ; Ποιός και πως αποφασίζει το ύψος των εισφορών και τον τρόπο υπολογισμού τους; Προφανώς ο εσωτερικός κανονισμός έχει κάποιες προβλέψεις σχετικά αλλά χωρίς να υπάρχει κεντρικός φορέας ελεγχου και αναφοράς (απ την στιγμή που οι ΦΣ φέρουν την στρογγυλή σφραγίδα του Ελληνικού Κράτους ως ΝΠΔΔ) ο εσωτερικός κανονισμός επίσης μπορεί να μην λειτουργεί όπως πρέπει.
Ορισμένα απο τα ερωτήματα και απορίες που έχουν απασχολήσει ιδιαίτερα τον Τύπο και τις αρμόδιες αρχές στο παρελθόν για ζητήματα πχ που προέκυψαν στον Φαρμακευτικό Σύλλογο Πειραιά και για τα οποία δημιουργήθηκε πόρισμα απο το ΣΕΕΔΔ το οποίο διαβιβάστηκε στην Εισαγγελία και στην συνέχεια αρχειοθετήθηκε χωρίς να δοθούν απαντήσεις επι της ουσίας :
1. «Πραξικόπημα» στον Φαρμακευτικό Σύλλογο Πειραιά – eReportaz Team, 07/02/2016
2. Συνταγές παρανομίας και αυθαιρεσίας – Εφημερίδα Συντακτών, 22/05/2017
3. Φύλλο και φτερό o Φαρμακευτικός Σύλλογος Πειραιά – Εφημερίδα Συντακτών,04/11/2017
Το παράδειγμα δεν χαρακτηρίζει σε καμία περίπτωση την γενικότερη λειτουργία των ΦΣ αποδεικνύει όμως οτι δεν μπορεί ο νομοθέτης να θέσει δύο μέτρα και δύο σταθμά καθώς είναι δυνατόν να δημιουργηθούν συνθήκες και φαινόμενα σαν αυτά που δεν συμβάλλουν στην ορθή εφαρμογή της νομοθεσίας περί Φαρμακευτικών Συλλόγων και δεν βοηθούν στην εύρυθμη λειτουργία αυτών.
Ποιός θα ελεγξει και πως τις διαδικασίες αυτές, πως και ποιός θα μπορεί να ελέγξει τους προέδρους και τις διοικήσεις των ΦΣ, ποιές οι προβλεπόμενες διαδικασίες και προστασίες κεντρικά απο το κράτος Δικαίου;
Που και πως μπορεί να καταγγείλει ο φαρμακοποιός μέλος όποια απο τις παραπάνω συμπεριφορές και πως θα γίνει έλεγχος και λογοδοσία αν οι ΦΣ είναι χωρίς ελεγκτικό φορέα 100% αυτοδιοίκητοι; Στην περίπτωση αυτή γιατι δεν αλλάζουν τον χαρακτήρα τους σε απλά σωματεία ιδιωτικού δικαίου και να επιστρέψουν την Κρατική ιδιότητα και την στρογγυλή σφραγίδα και να μπορούν να θέτουν τους κανόνες λειτουργίας τους 100% ανεξάρτητα; Η πρόβλεψη έρχεται απο την υποχρέωση του Κράτους ως εγγυητής της προστασίας της δημόσιας υγείας και του Συντγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος της πρόσβασης του πολίτη στην πρωτοβάθμια υγεία. Ως μέρος της πρωτοβάθμιας υγείας τα φαρμακεία έχουν συγκεκριμένη σχέση με το κοινό και το κράτος και ο ρόλος τους είναι εξαιρετικά σημαντικός. Ως εκ τούτου και οι ΦΣ δεν γίνεται να μην έχουν κεντρικό φορέα ελέγχου και να μην υπόκεινται σε διοικητικό και ποινικό έλεγχο όταν και αν χρειάζεται.
Η έλλειψη τέτοιων προβλέψεων και διοικητικών ποινικών ελέγχων και κυρώσεων αφήνει τους πολίτες μέλη των ΦΣ εκτεθιμένους και εγκλωβισμένους στην υποχρεωτικότητα της στενής αυτής σχέσης εξάρτησης με τους ΦΣ που είναι εντελώς στην διακριτική τους ευχέρεια το πως θα λειτουργήσουν. Σχέση που ενδέχεται να δημιουργήσει ανεπανόρθωτες ζημίες στους φαρμακποιούς μέλη που μπορεί να φτάσουν μέχρι και την οικονομική και επαγγελματική τους καταστροφή, με στιγματισμό, υπέρογκα πειθαρχικά πρόστιμα, περιθωριοποιήση και αδυναμία υπεράσπισης του εαυτού τους.
Ως εκ τούτου προτείνεται στον νομοθέτη να προβλέψει την πλήρη ένταξη των ΦΣ στο διοικητικό και ποινικό δίκαιο ή και την δημιουργία ειδικού ελεγκτικού φορέα για την λειτουργία των ΦΣ.
Επίσης, για την ακόμα καλύτερη διασφάλιση της δίκαιης και εύρυθμης λειτουργίας αλλά και της εναρμόνησης των εκλογικών διαδικασιών των ΦΣ με την εν γένη διαφανή και δεοντολογική λειτουργία τους, προτείνεται η εφαρμογή ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ για όσα μέλη θελήσουν να θέσουν υποψηφιότητα στα συνδικαλιστικά όργανα, το οποίο θα υποχρεουνται οι ΦΣ να έχουν αναρτημένο στις ιστοσελίδες τους με τα μέλη του ΔΣ και των εκπροσώπων τους στον ΠΦΣ, διαθέσιμο για τα μέλη τους τόσο προεκλογικά όσο και μετεκλογικά. Είναι προφανές οτι μια τέτοια ρύθμιση θα προφυλάξει τους ΦΣ και θα προστατεύσει την ακεραιότητα των διαδικασίων αλλά και θα συμβάλει στην ενδυνάμωση της συλλογικότητας τους.
Ευχαριστώ για τον χρόνο σας,
Με εκτίμηση,
Retti Malfrelsi.