- Για τη βέλτιστη και αποτελεσματική λειτουργία του Ε.Ο.Π.Α.Ε., συστήνεται Πληροφοριακό Σύστημα Προγραμμάτων (Π.Σ.Π.), το οποίο λειτουργεί ως υποσύστημα του Πληροφοριακού Συστήματος Επιδημιολογικής Παρακολούθησης και Θεραπευτικής Διαχείρισης του άρθρου 57.
- Για το υποσύστημα της παρ. 1 ορίζονται ως εκτελούντες την επεξεργασία η «Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.», για την υλοποίησή του, και ο Ε.Ο.Π.Α.Ε. για την καταχώριση των στοιχείων που είναι αναγκαία για τη λειτουργία του και την αποδοχή και επιβεβαίωση των καταχωρημένων δεδομένων.
- Το Π.Σ.Π. του Ε.Ο.Π.Α.Ε. αποτελεί ενιαίο σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης των δεδομένων των ωφελούμενων του Οργανισμού, όπως αυτά προσδιορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 57, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (L119, Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων), με σκοπό την επίτευξη της βέλτιστης συνέργειας των δομών και υπηρεσιών του και τη συντονισμένη και αποτελεσματική διασύνδεση και διαλειτουργικότητα των προγραμμάτων του.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 58 Πληροφοριακό Σύστημα Προγραμμάτων του Εθνικού Οργανισμού Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων"
#1 Σχόλιο Από Κωνσταντίνος Παπανικολάου Στις 11 Ιουλίου 2024 @ 22:44
Το αυτοτελές τμήμα της πληροφορικής συνεργάζεται με την ΗΔΙΚΑ και επικουρεί το έργο της, δέχεται κατευθυντήριες γραμμές από αυτήν και με μη δεσμευτικό τρόπο προς την ΗΔΙΚΑ συνεισφέρει, απευθυνόμενο στον προέδρο του οργανισμού.
#2 Σχόλιο Από Κωνσταντίνος Παπανικολάου Στις 11 Ιουλίου 2024 @ 23:11
Το τμήμα πληροφορικής κατόπιν της σύμφωνης γνώμης του προέδρου του οργανισμού, συνεργάζεται και δέχεται κατευθυντήριες γραμμές από την ΗΔΙΚΑ και συνεισφέρει χωρίς να δεσμεύεται η ΗΔΙΚΑ.
#3 Σχόλιο Από ΔΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 09:46
Η Θέση και ο ρόλος της Πληροφορικής σε έναν σύγχρονο και εξελισσόμενο Οργανισμό Υγείας.
Σύμφωνα με τα το σημερινό σύγχρονο περιβάλλον στο χώρο της υγείας, ο οποίος χαρακτηρίζεται τόσο από απαιτήσεις για αυξανόμενη παροχή υπηρεσιών, διαθεσιμότητα εξοπλισμού, ασφάλεια και διαθεσιμότητα (24χ7) δεδομένων, υψηλή ποιότητα παροχής των παρεχόμενων υπηρεσιών, μέγιστη δυνατή ικανοποίηση του τελικού αποδέκτη (ασθενή), όσο και από τα διαρκώς συρρικνωμένα οικονομικά δεδομένα, η Πληροφορική καλείται να είναι ο Στρατηγικός εταίρος (συνοδοιπόρος) της όποιας Διοίκησης Μονάδας/Φορέα Υγείας, με τελικό στόχο την επίτευξη όλων των παραπάνω με τον βέλτιστο τρόπο.
Ο τεχνολογικός εξοπλισμός και οι αυτοματοποίηση (κατά το δυνατόν) των διαδικασιών με τη βοήθεια της πληροφορικής παίζει κρίσιμο ρόλο στην ικανότητα των φορέων να είναι έτοιμες να παρέχουν τις προβλεπόμενες υπηρεσίες. Ο ρόλος Πληροφορικής (Διεύθυνση και Στελέχη), πλέον, απαιτεί γνώση των ροών εργασίας σε όλες τις Διευθύνσεις/Τμήματα ενός Οργανισμού. Η Στρατηγική Πληροφορικής, είναι ο άξονας που θα δείξει την κατεύθυνση και θα δώσει ρυθμό, αφού το σύνολο των συντονισμένων ενεργειών εκάστοτε Φορέα/Οργανισμού είναι θεμελιώδες για την επίτευξη του τελικού στόχου. Στρατηγικός εταίρος της Διοίκησης, λοιπόν, η Διεύθυνση της Πληροφορικής στην σημερινή ανάγκη για μείωση όλων των προϋπολογισμών, σε όλους τους τομείς. Τα σωστά επιλεγμένα έργα και η σωστή επιλογή των συστημάτων διαχείρισης είναι τα κλειδιά για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας, με ταυτόχρονη μείωση των βαρών του κόστους λειτουργίας, άρα την επίτευξη πλεονεκτήματος στην παροχή υπηρεσιών.
Η υιοθέτηση των κατάλληλων τεχνολογιών και εργαλείων ανάπτυξης συμβάλει στην εξοικονόμηση ενέργειας, την αύξηση της παραγωγικότητας και τέλος σωστή και ολοκληρωμένη πληροφόρηση με μείωση της εσωτερικής γραφειοκρατίας. Ουσιαστικά, τα στελέχη που πριν δούλευαν για να δημιουργήσουν την πληροφορία, πλέον, δουλεύουν με την πληροφορία. Η τροφοδότηση των managers με σωστή και έγκυρη πληροφορία βοηθά, τελικά, στο σχεδιασμό και τη λήψη καίριων αποφάσεων της εκάστοτε Διοίκησης.
Μην ξεχνάμε ότι, η Πληροφορική ήταν η λύση στη μεγάλη και δύσκολη περίοδο της πανδημίας, όπου χρειάστηκε να αλλάξει σχεδόν ριζικά το μοντέλο εργασίας, από την φυσική παρουσία του εργαζόμενου περάσαμε στην απομακρυσμένη παροχή εργασίας σε όλους τους νευραλγικούς τομείς σε διοικητικό επίπεδο, δίνοντας λύσεις ασφαλούς σύνδεσης (κάθε εργαζόμενου) μέσω κυκλωμάτων vpn (ή άλλων παρόμοιων τρόπων), με αυξημένη χρήση έξυπνων συσκευών (laptops, tablets, smart phones, κ.λ.π.) και συστημάτων και λογισμικών τηλεδιασκέψεων. Ο τρόπος αυτός ήρθε και έμεινε, καθιερώνοντας νέες διαδικασίες και ροές εργασιών, οι οποίες εναρμονίστηκαν με τις υπάρχουσες, έτσι ώστε οι φορείς να συνεχίσουν απρόσκοπτα την εύρυθμη λειτουργία τους. Επίσης βοήθησε πολύ στην παρακολούθηση όλων απαραίτητων δεικτών για την παρακολούθηση της εξέλιξης έως και τον τερματισμό της πανδημίας.
Ένα από τα μεγαλύτερα κεφάλαια στα οποία έχει επίσης σημαντικό ρόλο η Διεύθυνση Πληροφορικής, είναι η ασφάλεια και η διαθεσιμότητα (24χ7) των δεδομένων ενός φορέα/οργανισμού και δη αυτών με προσωπικά στοιχεία (ασθενών, εργαζομένων, κ.λ.π.) ακολουθώντας τις Ευρωπαϊκές οδηγίες και την ισχύουσα Ελληνική Νομοθεσία για αυτά, σύμφωνα με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Είναι σημαντικό ο πολίτης μιας χώρας να έχει ανεπτυγμένο το αίσθημα ασφάλειας ότι τα δεδομένα του φυλάσσονται/προστατεύονται με τα σωστά οργανωτικά μέτρα και ακολουθώντας τις διεθνείς οδηγίες για την διακίνησή τους με τρόπο ο οποίος δεν επιδέχεται πρόσβαση από τρίτους μη εξουσιοδοτημένους (κρυπτογραφημένα, κυκλοφορία και πρόσβαση με πρωτόκολλα ssl, κ.λ.π.).
Για όλους τους παραπάνω λόγους, θεωρώ ότι η Πληροφορική ως οντότητα (είτε την ορίσουμε ως Διεύθυνση, είτε ως Τμήμα, είτε ως Υπηρεσία) θα πρέπει να βρίσκεται κατευθείαν κάτω από την Διοίκηση του νέου φορέα «Ε.Ο.Π.Α.Ε.», έτσι ώστε να εξυπηρετεί πλήρως και άμεσα, ως συνοδοιπόρος στην χάραξη της Στρατηγικής και στην εξέλιξη του Οράματος ενός Οργανισμού, σε συνεργασία με την «Η.ΔΙ.Κ.Α.» η οποία έχει μεγάλη εμπειρία στα Συστήματα Ηλεκτρονικών Φακέλων των Ασθενών, αλλά θα χρειαστεί βοήθεια στον Τομέα της «Εξάρτησης» που διαθέτει το Τμήμα Πληροφορικής του ΟΚΑΝΑ.
#4 Σχόλιο Από ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΜΟΝΑΔΑΣ ΕΦΗΒΩΝ ΑΤΡΑΠΟΣ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 14:54
Σε αντιθεση με την παγκόσμια πολιτική για την προστασία των προσωπικών δεδομένων
Στο πληροφοριακό σύστημα δεν πρέπει να εγγράφονται τα άτομα των στεγνων προγραμματων και οι ανήλικοι.
Οι ωφελούμενοι πρέπει να έχουν την δυνατότητα επιλογής θεραπείας βάση συμβουλευτικής και όχι του πληροφοριακού συστήματος
#5 Σχόλιο Από ΕΚΤΕΠΝ – Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 16:46
[Για τα συνολικά σχόλια του ΕΚΤΕΠΝ σχετικά με το Κεφάλαιο Β΄ του νομοσχεδίου, βλ. σχετικό σχόλιο σε Άρθρο 29.]
Όσον αφορά το Άρθρο 58, είναι απαραίτητο να γίνει αναφορά στη διαλειτουργική διασύνδεση του πληροφοριακού συστήματος για τον ΕΟΠΑΕ με το πληροφοριακό σύστημα του ΕΚΤΕΠΝ με την προσθήκη εδαφίου ως εξής: «Το Πληροφοριακό Σύστημα Προγραμμάτων (Π.Σ.Π.) του Ε.Ο.Π.Α.Ε. διασυνδέεται και διαλειτουργεί με το Πληροφοριακό Σύστημα του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά (Ε.Κ.ΤΕ.Π.Ν.) για την κάλυψη από το Ε.Κ.ΤΕ.Π.Ν. των υποχρεώσεων της χώρας σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς».
Το σκεπτικό για το παραπάνω βασίζεται στο ότι η διαλειτουργική διασύνδεση του πληροφοριακού συστήματος για τον ΕΟΠΑΕ με το πληροφοριακό σύστημα του ΕΚΤΕΠΝ προβλέπει τη θεσμική, επιστημονική και διαλειτουργική διασύνδεση των δύο πληροφοριακών συστημάτων, έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι:
– το πληροφοριακό σύστημα που προβλέπεται για το ΕΟΠΑΕ ενσωματώνει όλους τους δείκτες οι οποίοι αφορούν τις υπηρεσίες του ΕΟΠΑΕ και των οποίων η μέτρηση ορίζεται από τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα και τις κατευθυντήριες γραμμές που θέτει το EUDA ή και άλλοι οργανισμοί (π.χ., UNGASS, UNODC, κτλ.).
Για την εξασφάλιση της παραπάνω υποχρέωσης της χώρας και δεδομένου του θεσμικού ρόλου του ΕΚΤΕΠΝ στη συλλογή και δημοσιοποίηση σχετικών στοιχείων, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη να συμπεριληφθεί στο Νομοσχέδιο η συνεργασία και η συμμετοχή του ΕΚΤΕΠΝ κατά τη δημιουργία του πληροφοριακού συστήματος. Επιπλέον, δεδομένου ότι τα πρωτόκολλα και οι κατευθυντήριες γραμμές τροποποιούνται περιοδικά προκειμένου να καλύπτονται νέες εθνικές, ευρωπαϊκές και διεθνείς ανάγκες όσον αφορά τη συλλογή στοιχείων είναι απαραίτητο να προβλεφθεί στο Νομοσχέδιο η δυνατότητα επικαιροποίησης του πληροφοριακού συστήματος με τη συνεργασία του ΕΚΤΕΠΝ στο πλαίσιο των αναγκών αυτών όπως αποτυπώνονται από το ΕΚΤΕΠΝ.
– το πληροφοριακό σύστημα του ΕΚΤΕΠΝ διασυνδέεται διαλειτουργικά με εκείνο για τον ΕΟΠΑΕ ούτως ώστε τα δεδομένα που προορίζονται για την κάλυψη των εθνικών αναγκών και των αναγκών στην ανταπόκριση της χώρας μας στις ευρωπαϊκές και διεθνείς υποχρεώσεις της να διαβιβάζονται απρόσκοπτα και με την απαιτούμενη ασφάλεια στο ΕΚΤΕΠΝ για περεταίρω επεξεργασία.
#6 Σχόλιο Από ΕΚΤΕΠΝ – Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 17:15
[Για τα συνολικά σχόλια του ΕΚΤΕΠΝ σχετικά με το Κεφάλαιο Β΄ του νομοσχεδίου, βλ. σχετικό σχόλιο σε Άρθρο 29.]
Όσον αφορά το Άρθρο 58, είναι απαραίτητο να γίνει αναφορά στη διαλειτουργική διασύνδεση του πληροφοριακού συστήματος για τον ΕΟΠΑΕ με το πληροφοριακό σύστημα του ΕΚΤΕΠΝ με την προσθήκη εδαφίου ως εξής: «Το Πληροφοριακό Σύστημα Προγραμμάτων (Π.Σ.Π.) του Ε.Ο.Π.Α.Ε. διασυνδέεται και διαλειτουργεί με το Πληροφοριακό Σύστημα του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά (Ε.Κ.ΤΕ.Π.Ν.) για την κάλυψη από το Ε.Κ.ΤΕ.Π.Ν. των υποχρεώσεων της χώρας σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς».
Το σκεπτικό για το παραπάνω βασίζεται στο ότι η διαλειτουργική διασύνδεση του πληροφοριακού συστήματος για τον ΕΟΠΑΕ με το πληροφοριακό σύστημα του ΕΚΤΕΠΝ προβλέπει τη θεσμική, επιστημονική και διαλειτουργική διασύνδεση των δύο πληροφοριακών συστημάτων, έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι:
– το πληροφοριακό σύστημα που προβλέπεται για το ΕΟΠΑΕ ενσωματώνει όλους τους δείκτες οι οποίοι αφορούν τις υπηρεσίες του ΕΟΠΑΕ και των οποίων η μέτρηση ορίζεται από τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα και τις κατευθυντήριες γραμμές που θέτει το EUDA ή και άλλοι οργανισμοί (π.χ., UNGASS, UNODC, κτλ.).
Για την εξασφάλιση της παραπάνω υποχρέωσης της χώρας και δεδομένου του θεσμικού ρόλου του ΕΚΤΕΠΝ στη συλλογή και δημοσιοποίηση σχετικών στοιχείων, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη να συμπεριληφθεί στο Νομοσχέδιο η συνεργασία και η συμμετοχή του ΕΚΤΕΠΝ κατά τη δημιουργία του πληροφοριακού συστήματος. Επιπλέον, δεδομένου ότι τα πρωτόκολλα και οι κατευθυντήριες γραμμές τροποποιούνται περιοδικά προκειμένου να καλύπτονται νέες εθνικές, ευρωπαϊκές και διεθνείς ανάγκες όσον αφορά τη συλλογή στοιχείων είναι απαραίτητο να προβλεφθεί στο Νομοσχέδιο η δυνατότητα επικαιροποίησης του πληροφοριακού συστήματος με τη συνεργασία του ΕΚΤΕΠΝ στο πλαίσιο των αναγκών αυτών όπως αποτυπώνονται από το ΕΚΤΕΠΝ.
– το πληροφοριακό σύστημα του ΕΚΤΕΠΝ διασυνδέεται διαλειτουργικά με εκείνο για τον ΕΟΠΑΕ ούτως ώστε τα δεδομένα που προορίζονται για την κάλυψη των εθνικών αναγκών και των αναγκών στην ανταπόκριση της χώρας μας στις ευρωπαϊκές και διεθνείς υποχρεώσεις της να διαβιβάζονται απρόσκοπτα και με την απαιτούμενη ασφάλεια στο ΕΚΤΕΠΝ για περεταίρω επεξεργασία.
#7 Σχόλιο Από ΕΚΤΕΠΝ – Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 17:23
Είναι απαραίτητο να γίνει αναφορά στη διαλειτουργική διασύνδεση του πληροφοριακού συστήματος για τον ΕΟΠΑΕ με το πληροφοριακό σύστημα του ΕΚΤΕΠΝ με την προσθήκη εδαφίου ως εξής: «Το Πληροφοριακό Σύστημα Προγραμμάτων (Π.Σ.Π.) του Ε.Ο.Π.Α.Ε. διασυνδέεται και διαλειτουργεί με το Πληροφοριακό Σύστημα του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά (Ε.Κ.ΤΕ.Π.Ν.) για την κάλυψη από το Ε.Κ.ΤΕ.Π.Ν. των υποχρεώσεων της χώρας σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς».
Το σκεπτικό για το παραπάνω βασίζεται στο ότι η διαλειτουργική διασύνδεση του πληροφοριακού συστήματος για τον ΕΟΠΑΕ με το πληροφοριακό σύστημα του ΕΚΤΕΠΝ προβλέπει τη θεσμική, επιστημονική και διαλειτουργική διασύνδεση των δύο πληροφοριακών συστημάτων, έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι:
– το πληροφοριακό σύστημα που προβλέπεται για το ΕΟΠΑΕ ενσωματώνει όλους τους δείκτες οι οποίοι αφορούν τις υπηρεσίες του ΕΟΠΑΕ και των οποίων η μέτρηση ορίζεται από τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα και τις κατευθυντήριες γραμμές που θέτει ο EUDA ή και άλλοι οργανισμοί (π.χ., UNGASS, UNODC, κτλ.).
Για την εξασφάλιση της παραπάνω υποχρέωσης της χώρας και δεδομένου του θεσμικού ρόλου του ΕΚΤΕΠΝ στη συλλογή και δημοσιοποίηση σχετικών στοιχείων, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη να συμπεριληφθεί στο Νομοσχέδιο η συνεργασία και η συμμετοχή του ΕΚΤΕΠΝ κατά τη δημιουργία του πληροφοριακού συστήματος. Επιπλέον, δεδομένου ότι τα πρωτόκολλα και οι κατευθυντήριες γραμμές τροποποιούνται περιοδικά προκειμένου να καλύπτονται νέες εθνικές, ευρωπαϊκές και διεθνείς ανάγκες όσον αφορά τη συλλογή στοιχείων είναι απαραίτητο να προβλεφθεί στο Νομοσχέδιο η δυνατότητα επικαιροποίησης του πληροφοριακού συστήματος με τη συνεργασία του ΕΚΤΕΠΝ στο πλαίσιο των αναγκών αυτών όπως αποτυπώνονται από το ΕΚΤΕΠΝ.
– το πληροφοριακό σύστημα του ΕΚΤΕΠΝ διασυνδέεται διαλειτουργικά με εκείνο για τον ΕΟΠΑΕ ούτως ώστε τα δεδομένα που προορίζονται για την κάλυψη των εθνικών αναγκών και των αναγκών στην ανταπόκριση της χώρας μας στις ευρωπαϊκές και διεθνείς υποχρεώσεις της να διαβιβάζονται απρόσκοπτα και με την απαιτούμενη ασφάλεια στο ΕΚΤΕΠΝ για περεταίρω επεξεργασία.
[Για τα συνολικά σχόλια του ΕΚΤΕΠΝ σχετικά με το Κεφάλαιο Β΄ του νομοσχεδίου, βλ. σχετικό σχόλιο σε Άρθρο 29.]