Το άρθρο 51 του ν. 4139/2013 (Α΄ 74), περί εγκεκριμένων οργανισμών θεραπείας στο πλαίσιο του ποινικού συστήματος, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 51
Εγκεκριμένοι οργανισμοί πρόληψης, θεραπείας, απεξάρτησης και επανένταξης
Εγκεκριμένοι οργανισμοί ή φορείς για την υλοποίηση των δράσεων που μνημονεύονται στα άρθρα 30 έως και 35 και εν γένει για την πρόληψη, άμεση πρόσβαση και μείωση της βλάβης, θεραπεία, απεξάρτηση και επανένταξη είναι οι εξής:
1) Ο Εθνικός Οργανισμός Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων (Ε.Ο.Π.Α.Ε.) και
2) το Κέντρο Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών.».
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 53 Εγκεκριμένοι οργανισμοί πρόληψης, θεραπείας, απεξάρτησης και επανένταξης -Αντικατάσταση άρθρου 51 ν. 4139/2013"
#1 Σχόλιο Από Θανάσης Οικονόμου Στις 6 Ιουλίου 2024 @ 08:09
Τα κέντρα πρόληψης δεν θα έπρεπε να αναφέρονται;;
Μέχρι τώρα ποιος υλοποιεί τη συντριπτική πλειοψηφία προγραμμάτων πρόληψης στην Ελλάδα, ειδικά στην επαρχία;
#2 Σχόλιο Από E.G Στις 9 Ιουλίου 2024 @ 11:49
Για ποιο λόγο ο Ελαιώνας Θηβών αναφέρεται χωριστά;
#3 Σχόλιο Από Δημήτρης Στις 11 Ιουλίου 2024 @ 10:03
Τα Κέντρα Πρόληψης είναι σημεία αναφοράς στις τοπικές κοινωνίες. Τα προγράμματα που εφαρμόζουν στα σχολεία με μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς, οι ενημερώσεις, οι ομιλίες και η συμβουλευτική που παρέχουν, τα καθιστούν σημαντικά και χρήσιμα. Υπάρχει λόγος που δεν αναφέρονται στο νομοσχέδιο; Η πολιτεία πρέπει να φροντίσει να τα συμπεριλάβει και όχι να τα αντικαταστήσει.
#4 Σχόλιο Από ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΤΖΙΚΟΥΔΗ – ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Στις 13 Ιουλίου 2024 @ 12:45
Ως Διευθύντρια Γυμνασίου, θα ήθελα να επισημάνω ότι στο άρθρο 53 για την πρόληψη δεν αναφέρονται τα Κέντρα Πρόληψης, τα οποία είναι υπηρεσίες που βρίσκονται συνεχώς, συστηματικά και με αποτελεσματικό τρόπο δίπλα στα σχολεία, τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς. Μας ανησυχεί η μη αναφορά τους στο νομοσχέδιο, καθώς μένουν μετέωρα τα σχολεία σε σχέση με τις υπηρεσίες που τους προσφέρονται. Επιπρόσθετα, είναι σημαντικό τα Κέντρα Πρόληψης να ανήκουν στις τοπικές κοινωνίες (να εποπτεύονται από τους Δήμους, όπως σήμερα), για να έχουν τα σχολεία και ολόκληρη η τοπική κοινωνία άμεση συνεργασία μαζί τους, ώστε να είναι άμεσες και αποτελεσματικές οι υπηρεσίες που προσφέρουν. Κάθε χρόνο το Κέντρο Πρόληψης του Δήμου στον οποίο ανήκει το σχολείο μας, οργανώνει σχολές γονέων, δράσεις για τους μαθητές, καθώς και επιμορφωτικές συναντήσεις με εκπαιδευτικούς σε θέματα που αφορούν την πρόληψη για κάθε είδους εξαρτήσεις, τη διαχείριση συμπεριφορών αλλά και την ψυχική υγεία των μαθητών και όχι μόνο. Η βοήθεια που προσφέρουν είναι ανεκτίμητη!
#5 Σχόλιο Από Ολυμπία Στράνταρη Στις 14 Ιουλίου 2024 @ 01:27
Θα ήθελα να καταθέσω τον προβληματισμό και την επισήμανσή μου για απουσία των Κέντρων Πρόληψης στο άρθρο 53. Θα σας θυμίσω ότι τα κέντρα πρόληψης αποτελούν μόνιμο και αναγκαίο συνεργάτη των δημόσιων σχολείων, ακόμη και στις περιπτώσεις έλλειψης διορισμένου ψυχολόγου και κοινωνικού λειτουργού. Πολλές φορές κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς επεμβαίνουν μετά από διαδικασίες συνεργασίας με το σχολείο, με στόχο την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση σε κοινωνικά προβλήματα αλλά και συστηματική αντιμετώπιση κοινωνικών θεμάτων. Είναι λυπηρό να μην ληφθεί μέριμνα για τη συνέχιση λειτουργίας τέτοιων κέντρων, καθώς η εποχή μας το απαιτεί. Οι ανάγκες αυξάνονται και το έργο αντιμετώπισης πρέπει να συνεχίσει να εξελίσσεται στηριζόμενο στους τοπικούς φορείς για την έγκαιρη και αποτελεσματική διαχείριση. Συγκεκριμένα η ΠΥΞΙΔΑ , το σημαντικότερο κέντρο πρόληψης της περιοχής μας, που λειτουργεί υποδειγματικά για πολλά χρόνια και στηρίζει την σχολική και ευρύτερη κοινότητα, θα ήταν μεγάλη παράλειψη αν δεν περιληφθεί στο νομοσχέδιο.
Αν πραγματικά θέλουμε να είμαστε αποτελεσματικοί και εκσυγχρονισμένοι, δεν πρέπει να αφήσουμε τέτοιο μεγάλο κενό στο θέμα της πρόληψης, καθώς κάτι τέτοιο θα σήμαινε οπισθοδρόμηση και έλλειψη κοινωνικής ευαισθησίας.
#6 Σχόλιο Από ΑΣΠΑ Στις 14 Ιουλίου 2024 @ 15:40
Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης θα ήθελα να καταθέσω τον προβληματισμό μου σχετικά με το άρθρο 53, καθώς στο άρθρο αυτό, δεν γίνεται καμία αναφορά σε δημόσια Κέντρα Πρόληψης, Υπηρεσίες που με συστηματικό και αποτελεσματικό τρόπο συνδράμουν τα σχολεία και παρέχουν υποστήριξη στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και στους γονείς τους. Το σχολείο μας κάθε χρόνο σε συνεργασία με το Δήμο στον οποίο ανήκει, οργανώνει επιμορφωτικές συναντήσεις με εκπαιδευτικούς σε θέματα που αφορούν την πρόληψη από κάθε είδους εξαρτήσεις, τη διαχείριση συμπεριφορών, την ψυχική υγεία των μαθητών, αλλά και σχολές γονέων και δράσεις για τους μαθητές.
Η μη πρόβλεψη Κέντρων Πρόληψης υπό την εποπτεία των Δήμων (όπως ισχύει σήμερα) στο νέο νομοσχέδιο, θα αφήσει ένα μεγάλο κενό καθώς τα σχολεία και η κοινωνία κατ’ επέκταση θα στερηθούν τις σημαντικές υπηρεσίες που αυτή την στιγμή προσφέρουν.
#7 Σχόλιο Από Βούλα Κουκάκη Στις 15 Ιουλίου 2024 @ 20:49
Έχω υπάρξει αποδέκτης των υπηρεσιών του Κέντρου Πρόληψης «Πυξίδα»( Δήμος Νεάπολης- Συκεών Θεσσαλονίκης), μαζί με μεγάλες ομάδες γονέων, από καταρτισμένους επιστήμονες της Ψυχικής Υγείας, που στηρίζουν έμπρακτα και αγκαλιάζουν με ζεστασιά γονείς και παιδιά, τόσο στο χώρο τους, όσο και στα σχολεία της περιοχής, εδώ και πολλά χρόνια. Οι υπηρεσίες που παρέχουν δωρεάν (ατομικές και ομαδικές), αποτελούν σημείο αναφοράς για εμάς, τους κατοίκους της περιοχής, αλλά και άλλων περιοχών όπου εδρεύουν Κέντρα Πρόληψης, απ’ όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω.
Έχουμε ανάγκη την ενημέρωση και την υποστήριξη που μας παρέχουν, μέσα από την ανεμπόδιστη συνέχιση της λειτουργίας τους!!!
#8 Σχόλιο Από Θεοδοσοπουλου Μαρινα Στις 16 Ιουλίου 2024 @ 00:19
Αναρωτιεμαι για ποιο λόγο δεν αναφέρονται τα κέντρα προληψης.Ως δημοτης του δήμου Νεαπολης Συκεων, ως εκπαιδευτικος και ως μητερα, ευχομαι οι δομές αυτές, που πλεον παιζουν πολυ σημαντικό ρόλο στις σύγχρονες κοινωνίες, να αναβαθμιστουν και οχι να καταργηθουν.
#9 Σχόλιο Από ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ & ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Π.Ε ΑΧΑΙΑΣ «ΚΑΛΛΙΠΟΛΙΣ» Στις 16 Ιουλίου 2024 @ 15:29
Με την αντικατάσταση του άρθρου 51 του ν.4139/2013 φαίνεται ότι εγκεκριμένοι πλέον οργανισμοί για την πρόληψη, θεραπεία, απεξάρτηση ή επανένταξη είναι μόνο ο ΕΟΠΑΕ και το Κέντρο Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών.
Είναι απαραίτητο να υπάρξει σχετική ρύθμιση για τα Κέντρα Πρόληψης καθώς δεν μπορεί από τη μία να προβλέπεται η σύσταση Δικτύου Κέντρων Πρόληψης (άρθρο 52) που θα συμμετέχει στην Εθνική Συντονιστική Επιτροπή και την ίδια στιγμή να μην υπάρχει ρητή και σαφής αναγνώριση των εν λόγω δομών ως εγκεκριμένων οργανισμών πρόληψης.
#10 Σχόλιο Από ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ & ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Π.Ε ΑΧΑΙΑΣ «ΚΑΛΛΙΠΟΛΙΣ» Στις 16 Ιουλίου 2024 @ 16:00
Άρθρο 53
Με την αντικατάσταση του άρθρου 51 του ν.4139/2013 φαίνεται ότι εγκεκριμένοι πλέον οργανισμοί για την πρόληψη, θεραπεία, απεξάρτηση ή επανένταξη είναι μόνο ο ΕΟΠΑΕ και το Κέντρο Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών.
Είναι απαραίτητο να υπάρξει σχετική ρύθμιση για τα Κέντρα Πρόληψης καθώς δεν μπορεί από τη μία να προβλέπεται η σύσταση Δικτύου Κέντρων Πρόληψης (άρθρο 52) που θα συμμετέχει στην Εθνική Συντονιστική Επιτροπή και την ίδια στιγμή να μην υπάρχει ρητή και σαφής αναγνώριση των εν λόγω δομών ως εγκεκριμένων οργανισμών πρόληψης.
#11 Σχόλιο Από Μαρία Κανελλοπούλου Στις 16 Ιουλίου 2024 @ 18:36
Αναρωτιέμαι γιατί η κοινή διαπίστωση πως η αποτελεσματικότερη θεραπεία είναι η πρόληψη δεν απασχόλησε καθόλου » τους εμπνευστές «του νομοσχεδίου.
Με προκλητικότατο τρόπο αγνοήθηκε και απαξιώθηκε η πολύτιμη γνώση και εμπειρία που έχει αποκτηθεί κατά την πολύχρονη πορεία και έργο των Κέντρων Πρόληψης.
Κύριο μέλημα είναι για άλλη μια φορά η μετατόπιση της πολιτικής και κοινωνικής ευθύνης στο άτομο, λες και η εξάρτηση είναι γονιδιακή και κληρονομείται. Όχι ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ σε συγκεκριμένες κοινωνικές συνθήκες και είναι χρέος της πολιτείας να φροντίζει διαρκώς για την αλλαγή τους.
#12 Σχόλιο Από ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΦΟΡΕΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΗς ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 10:54
Άρθρο 53-Εγκεκριμένοι οργανισμοί πρόληψης, θεραπείας, απεξάρτησης και επανένταξης -Αντικατάσταση άρθρου 51 ν. 4139/2013
Το άρθρο 51 του ν. 4139/2013 (Α΄ 74), περί εγκεκριμένων οργανισμών θεραπείας στο πλαίσιο του ποινικού συστήματος, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 51
Εγκεκριμένοι οργανισμοί πρόληψης, θεραπείας, απεξάρτησης και επανένταξης
Εγκεκριμένοι οργανισμοί ή φορείς για την υλοποίηση των δράσεων που μνημονεύονται στα άρθρα 30 έως και 35 και εν γένει για την πρόληψη, άμεση πρόσβαση και μείωση της βλάβης, θεραπεία, απεξάρτηση και επανένταξη είναι οι εξής:
1) Ο Εθνικός Οργανισμός Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων (Ε.Ο.Π.Α.Ε.) και
2) το Κέντρο Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών.».
Με την αντικατάσταση του άρθρου 51 του ν.4139/2013 φαίνεται ότι εγκεκριμένοι πλέον οργανισμοί για την πρόληψη, θεραπεία, απεξάρτηση ή επανένταξη είναι μόνο ο ΕΟΠΑΕ και το Κέντρο Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών. Ενώ σύμφωνα με το παρ. 3 του άρθρου 29 ..
3.Ο Ε.Ο.Π.Α.Ε. αποτελεί εγκεκριμένο οργανισμό πρόληψης, θεραπείας, απεξάρτησης και επανένταξης υπό την έννοια του άρθρου 51 του ν. 4139/2013 (Α’ 74) και εγκεκριμένο οργανισμό για την εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής για την Αντιμετώπιση των Εξαρτήσεων και για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης κατά των Εξαρτήσεων του άρθρου 60 του ίδιου νόμου, απολαύει οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας, υπάγεται στον δημόσιο τομέα, υπό την έννοια της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) και στην Κεντρική Κυβέρνηση, υπό την έννοια της περ. γ) της παρ. 1 του ίδιου άρθρου, εποπτεύεται από το Υπουργείο Υγείας και παρέχει δωρεάν τις υπηρεσίες του σε όλο τον πληθυσμό, χωρίς εξαιρέσεις.
φαίνεται πως το άρθρο 51 και 60 παραμένουν σε ισχύ, προσδιορίζοντας με σαφή και διακριτό τρόπο πως τα Κέντρα Πρόληψης είναι εγκεκριμένοι φορείς πρόληψης:
Άρθρο 60 Ν. 4139/2013, παραμένει σε ισχύ και αναφέρει ρητώς:
4. Τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας του άρθρου 61 του Ν. 3459/2006 είναι εγκεκριμένοι οργανισμοί για την υλοποίηση προγραμμάτων πρόληψης στα πλαίσια του Εθνικού Σχεδίου Δράσης κατά των Εξαρτήσεων
Συνεπώς, είναι απαραίτητο να υπάρξει σχετική ρύθμιση για τα Κέντρα Πρόληψης καθώς δεν μπορεί από τη μία να προβλέπεται η σύσταση Δικτύου Κέντρων Πρόληψης (άρθρο 52) που θα συμμετέχει στην Εθνική Συντονιστική Επιτροπή και την ίδια στιγμή να μην υπάρχει ρητή και σαφής αναγνώριση των εν λόγω δομών ως εγκεκριμένων οργανισμών πρόληψης. Τα δύο αυτά σημεία του νομοσχεδίου χρήζουν μεγάλης προσοχής , αποσαφήνισης και διευκρίνησης καθώς τα Κέντρα Πρόληψης δεν μπορεί να είναι και να μην είναι στο ίδιο νομοσχέδιο εγκεκριμένοι φορείς.
#13 Σχόλιο Από ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΡΟΛΗΨΗΣ «ΘΗΣΕΑΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ» Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 12:13
Με την αντικατάσταση του άρθρου 51 του ν.4139/2013 φαίνεται ότι εγκεκριμένοι πλέον οργανισμοί για την πρόληψη, θεραπεία, απεξάρτηση ή επανένταξη είναι μόνο ο ΕΟΠΑΕ και το Κέντρο Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών. Ενώ σύμφωνα με το παρ. 3 του άρθρου 29.
3.Ο Ε.Ο.Π.Α.Ε. αποτελεί εγκεκριμένο οργανισμό πρόληψης, θεραπείας, απεξάρτησης και επανένταξης υπό την έννοια του άρθρου 51 του ν. 4139/2013 (Α’ 74) και εγκεκριμένο οργανισμό για την εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής για την Αντιμετώπιση των Εξαρτήσεων και για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης κατά των Εξαρτήσεων του άρθρου 60 του ίδιου νόμου, απολαύει οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας, υπάγεται στον δημόσιο τομέα, υπό την έννοια της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) και στην Κεντρική Κυβέρνηση, υπό την έννοια της περ. γ) της παρ. 1 του ίδιου άρθρου, εποπτεύεται από το Υπουργείο Υγείας και παρέχει δωρεάν τις υπηρεσίες του σε όλο τον πληθυσμό, χωρίς εξαιρέσεις.
φαίνεται πως το άρθρο 51 και 60 παραμένουν σε ισχύ, προσδιορίζοντας με σαφή και διακριτό τρόπο πως τα Κέντρα Πρόληψης είναι εγκεκριμένοι φορείς πρόληψης:
Άρθρο 60 Ν. 4139/2013, παραμένει σε ισχύ και αναφέρει ρητώς:
4. Τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας του άρθρου 61 του Ν. 3459/2006 είναι εγκεκριμένοι οργανισμοί για την υλοποίηση προγραμμάτων πρόληψης στα πλαίσια του Εθνικού Σχεδίου Δράσης κατά των Εξαρτήσεων
Συνεπώς, είναι απαραίτητο να υπάρξει σχετική ρύθμιση για τα Κέντρα Πρόληψης καθώς δεν μπορεί από τη μία να προβλέπεται η σύσταση Δικτύου Κέντρων Πρόληψης (άρθρο 52) που θα συμμετέχει στην Εθνική Συντονιστική Επιτροπή και την ίδια στιγμή να μην υπάρχει ρητή και σαφής αναγνώριση των εν λόγω δομών ως εγκεκριμένων οργανισμών πρόληψης. Τα δύο αυτά σημεία του νομοσχεδίου χρήζουν μεγάλης προσοχής, αποσαφήνισης και διευκρίνησης καθώς τα Κέντρα Πρόληψης δεν μπορεί να είναι και να μην είναι στο ίδιο νομοσχέδιο εγκεκριμένοι φορείς.
#14 Σχόλιο Από ΕΚΤΕΠΝ – Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 16:43
[Για τα συνολικά σχόλια του ΕΚΤΕΠΝ σχετικά με το Κεφάλαιο Β΄ του νομοσχεδίου, βλ. σχετικό σχόλιο σε Άρθρο 29.]
Όσον αφορά το Άρθρο 53:
– Αποτύπωση της σύνδεσης του ΕΟΠΑΕ με τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας: Σκοπός του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, με βάση το οποίο ιδρύθηκε και λειτουργεί το δίκτυο των Κέντρων Πρόληψης πανελλαδικά εδώ και 30 χρόνια, είναι να εξασφαλίζεται η υλοποίηση της εθνικής πολιτικής για την πρόληψη σε εθνικό επίπεδο μέσω του ρόλου του ΟΚΑΝΑ, ενώ ο ενεργός ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τοπικών φορέων να επιτρέπει παράλληλα τη σύνδεση με την τοπική κοινότητα διευκολύνοντας την εκτίμηση και την ανταπόκριση των τοπικών αναγκών. Ο θεσμός των Κέντρων Πρόληψης έχει αναγνωριστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δεδομένου ότι αποτέλεσαν πρωτοποριακές υπηρεσίες που επικεντρώνονται αποκλειστικά στην πρόληψη. Η ύπαρξη τέτοιων υπηρεσιών αναγνωρίστηκε ως προαπαιτούμενο για την αποτελεσματική πρόληψη σε εθνικό επίπεδο, με βάση τις σχετικές Διεθνείς Κατευθυντήριες Γραμμές των Ηνωμένων Εθνών. Είναι σημαντικό να βρεθεί βιώσιμη λύση για τη συνέχιση της λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης και τη σύνδεσή τους με τον ΕΟΠΑΕ, η οποία να είναι συμβατή με το όφελος της τωρινής άμεσης σύνδεσής τους με την τοπική κοινωνία. Στο πλαίσιο αυτό, χρειάζεται να αποτυπωθεί η σύνδεση του ΕΟΠΑΕ με τα Κέντρα Πρόληψης με σχετικά αναφορά στα Άρθρα 29 και 31. Επιπλέον, δεδομένου ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΚΤΕΠΝ, εδώ και 25 τουλάχιστον χρόνια η πρόληψη των εξαρτήσεων στην Ελλάδα υλοποιείται κατά βάση από το πανελλαδικό δίκτυο των Κέντρων Πρόληψης (βλ. Ετήσιες Εκθέσεις του ΕΚΤΕΠΝ) θα πρέπει να αναφέρονται στο Άρθρο 53 στους εγκεκριμένους οργανισμούς πρόληψης, θεραπείας και επανένταξης.
#15 Σχόλιο Από ΕΚΤΕΠΝ – Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 17:22
Όσον αφορά το Άρθρο 53:
Αποτύπωση της σύνδεσης του ΕΟΠΑΕ με τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας: Σκοπός του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, με βάση το οποίο ιδρύθηκε και λειτουργεί το δίκτυο των Κέντρων Πρόληψης πανελλαδικά εδώ και 30 χρόνια, είναι να εξασφαλίζεται η υλοποίηση της εθνικής πολιτικής για την πρόληψη σε εθνικό επίπεδο μέσω του ρόλου του ΟΚΑΝΑ, ενώ ο ενεργός ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τοπικών φορέων να επιτρέπει παράλληλα τη σύνδεση με την τοπική κοινότητα διευκολύνοντας την εκτίμηση και την ανταπόκριση των τοπικών αναγκών. Ο θεσμός των Κέντρων Πρόληψης έχει αναγνωριστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δεδομένου ότι αποτέλεσαν πρωτοποριακές υπηρεσίες που επικεντρώνονται αποκλειστικά στην πρόληψη. Η ύπαρξη τέτοιων υπηρεσιών αναγνωρίστηκε ως προαπαιτούμενο για την αποτελεσματική πρόληψη σε εθνικό επίπεδο, με βάση τις σχετικές Διεθνείς Κατευθυντήριες Γραμμές των Ηνωμένων Εθνών. Είναι σημαντικό να βρεθεί βιώσιμη λύση για τη συνέχιση της λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης και τη σύνδεσή τους με τον ΕΟΠΑΕ, η οποία να είναι συμβατή με το όφελος της τωρινής άμεσης σύνδεσής τους με την τοπική κοινωνία. Στο πλαίσιο αυτό, χρειάζεται να αποτυπωθεί η σύνδεση του ΕΟΠΑΕ με τα Κέντρα Πρόληψης με σχετικά αναφορά στα Άρθρα 29 και 31. Επιπλέον, δεδομένου ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΚΤΕΠΝ, εδώ και 25 τουλάχιστον χρόνια η πρόληψη των εξαρτήσεων στην Ελλάδα υλοποιείται κατά βάση από το πανελλαδικό δίκτυο των Κέντρων Πρόληψης (βλ. Ετήσιες Εκθέσεις του ΕΚΤΕΠΝ) θα πρέπει να αναφέρονται στο Άρθρο 53 στους εγκεκριμένους οργανισμούς πρόληψης, θεραπείας και επανένταξης.
[Για τα συνολικά σχόλια του ΕΚΤΕΠΝ σχετικά με το Κεφάλαιο Β΄ του νομοσχεδίου, βλ. σχετικό σχόλιο σε Άρθρο 29.]
#16 Σχόλιο Από Μαρία Στις 18 Ιουλίου 2024 @ 07:51
Πολύ φοβάμαι οτι το ΕΚΤΕΠΝ εκτέθηκε τελικά μετά απο μια μακρά περίοδο επιστημονικής κατατονίας και απουσίας απο το επιστημονικό πεδίο.Στην προσπάθειά του να μην χάσει,κέκτημένα,ή αυτά που σε κάθε περίπτωση λανθασμένα θεωρούσε ως δικά του έδειξε τις πραγματικές προθέσεις και τα κίνητρα πίσω απο τα λεγόμενα του.Αντί να υπερασπίζεται την επιστημονικά τεκμηριωμένη Πρόληψη,Θεραπεία,Μείωση βλάβης και όλα όσα χρειάζεται ένα σύστημα παροχής υπηρεσιών για την αντιμετώπιση των εξαρτήσεων,το μόνο που έκανε και μάλιστα πολύ άγαρμπα είναι να διεκδικήσει για τον εαυτό του έμμεσα (αλλά όλοι καταλαβαίνουμε τι εννοεί )τη θέση του Εθνικού Συντονιστή,τη θέση του αξιολογητή των πάντων (αλήθεια εσάς ποιός σας αξιολογεί)τη θέση του «προστάτη»των απανταχού Κέντρων Πρόληψης.Αντί να υπερασπιστεί στα διεθνή φόρα στα οποία κυκλοφορεί της επιστημονικά ορθές θέσεις μιας και πιστεύει οτι αυτό το νομοσχέδιο δεν τις εκφράζει,υποκινεί αντιδράσεις και κρύβεται πίσω απο ανακοινώσεις άλλων φορέων και οργανώσεων.Παράλληλα προσπαθεί με κάθε μέσο να αποσπάσει κονδύλια για έρευνες ,χωρίς ποτέ ωστόσο να είναι ευχαριστημένο με τίποτα καθώς πάντα φταίει κάποιος απο πάνω στο Υπουργείο στην Κυβέρνηση και πάει λέγοντας.Διατηρεί για τον εαυτό του το αποκλειστικό προνόμιο του ορθόδοξου επιστημονικού λόγου ενώ θεωρεί προβληματικούς όλους τους άλλους επιστημονικούς φορείς ακόμη και αυτούς που φαινομενικά υπερασπίζεται,στοχεύοντας φυσικά να αποκτήσει το ρόλο του καθοδηγητή -μέντορα με το αζημίωτο φυσικά.Το τελευταίο διάστημα και μετά τις αλλαγές που του έχουν συμβεί δεν παίρνει ξεκάθαρη θέση για τίποτα ,πατά συνεχώς σε δυο βάρκες πιστεύοντας οτι έτσι θα τα έχει καλά με όλους και θα επιβιώσει.Χαίρομαι που τελικά πήρε θέση έστω και άγαρμπα γιατί μας έκανε σαφές αυτό που τόσο καιρό υποψιαζόμασταν.
#17 Σχόλιο Από ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΟΜΝΗΝΟΥ Στις 18 Ιουλίου 2024 @ 08:54
Σχετικά με τα Κέντρα Πρόληψης (Κ.Π.) και τον αποκλεισμό τους από τους εγκεκριμένους φορείς Πρόληψης:
Μόνο το 2023 σύμφωνα με τα επίσημα και αδιαμφισβήτητα πεπραγμένα του Κ.Π. Ιωαννίνων, υλοποιήθηκαν μεταξύ άλλων βιωματικά εργαστήρια στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε 3.777 μαθητές,σεμινάρια σε 913 εκπαιδευτικούς, βιωματική εκπαίδευση σε 180 φοιτητές, ομάδες γονέων σε 765 γονείς, συμβουλευτική ψυχοκοινωνικής υγείας σε 175 ωφφελούμενους (432 συνεδρίες), διοργάνωση 15 ανοικτών συναντήσεων, ημερίδων και εκδηλώσεων,τις οποίες παρακολούθησαν 2.415 άτομα. Συνολικά προσεγγίστηκαν 8.366 άτομα, τόσο στη σχολική, όσο και στην ευρύτερη κοινότητα.Τα αναλυτικά στοιχεία τα έχει ο ΟΚΑΝΑ ως επόπτης φορέας και είναι φυσικά στη διάθεση όλων καθώς εξάλλου έχουν δημοσιευτεί.
Η συμπερίληψη των Κέντρων Πρόληψης λοιπόν στους εγκεκριμένους φορείς πρόληψης συνιστά αναγκαιότητα προκειμένου να συνεχιστεί η στήριξη της τοπικής κοινότητας, αλλά και η αξιοποίηση προς όφελος του πολίτη του εκπαιδευμένου από το ίδιο το κράτος και έμπειρου επιστημονικού προσωπικού τους.
Οι δωρεάν δημόσιες υπηρεσίες των Κέντρων Πρόληψης που επί τριάντα χρόνια αποτελούν κέντρα αναφοράς στις τοπικές τους κοινότητες πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα της κάθε κυβέρνησης και του κάθε υπουργείου.