Στο άρθρο 50 του ν. 4139/2013 (Α΄ 74) επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις:
α) στον τίτλο του άρθρου και στην παρ. 2 οι αναφορές στα ναρκωτικά αντικαθίστανται από τις εξαρτήσεις, β) στην παρ. 1: βα) στο πρώτο εδάφιο η λέξη «Ναρκωτικών» αντικαθίσταται από τη λέξη «Εξαρτήσεων», ββ) στο δεύτερο εδάφιο οι λέξεις «είκοσι (20)»_αντικαθίστανται από τις λέξεις «δεκαέξι (16)», βγ) στο τρίτο εδάφιο i) οι λέξεις «Εθνικός Συντονιστής για την Αντιμετώπιση των Ναρκωτικών και μέλη της» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Πρόεδρος του Ε.Ο.Π.Α.Ε. και μέλη της οι δύο (2) Αντιπρόεδροι του Ε.Ο.Π.Α.Ε.,» και οι λέξεις «ο Πρόεδρος ή οι εκπρόσωποι των εγκεκριμένων οργανισμών ή φορέων θεραπείας του άρθρου 51» από τις λέξεις «οι εκπρόσωποι του Κέντρου Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών» και ii) επικαιροποιείται η εξουσιοδοτική διάταξη με την προσθήκη του Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας », γ) στο τέταρτο εδάφιο της παρ. 2 οι λέξεις «ο Εθνικός Συντονιστής» αντικαθίστανται από τις λέξεις «ο Πρόεδρος του Ε.Ο.Π.Α.Ε.» δ) προστίθεται νέα παρ. 3α και το άρθρο 50 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 50
Εθνική Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού για την Αντιμετώπιση των Εξαρτήσεων
- Στο Υπουργείο Υγείας συστήνεται Εθνική Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού για την Αντιμετώπιση των Εξαρτήσεων. Η Επιτροπή συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού και αποτελείται από τον Πρόεδρο και δεκαέξι (16) μέλη. Πρόεδρος της Επιτροπής ορίζεται ο Πρόεδρος του Ε.Ο.Π.Α.Ε. και μέλη της οι δύο (2) Αντιπρόεδροι του Ε.Ο.Π.Α.Ε., ένας (1) προϊστάμενος ή οριζόμενος από αυτούς ειδικός επιστήμονας της αρμόδιας Διεύθυνσης από τα Υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εξωτερικών, Προστασίας του Πολίτη, Εθνικής Άμυνας, Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Υγείας, Εσωτερικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καθώς και οι εκπρόσωποι του Κέντρου Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών, του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά (Ε.Κ.ΤΕ.Π.Ν.), του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής (Ε.Π.Ι.Ψ.Υ.) και του Δικτύου των Κέντρων Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας της παρ. 4. Η Επιτροπή συνέρχεται τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.
- Αρμοδιότητα της Επιτροπής είναι η εκπόνηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης κατά των Εξαρτήσεων, ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη των διεθνών συνεργασιών της χώρας, ο συντονισμός και η προώθηση των αναγκαίων μέτρων, προγραμμάτων και δράσεων εκ μέρους των συναρμόδιων υπουργείων στα πλαίσια του Εθνικού Σχεδίου Δράσης, καθώς και η παρακολούθηση εφαρμογής τους. Οι ανωτέρω φορείς που συμμετέχουν στην Επιτροπή εφαρμόζουν το Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά των Εξαρτήσεων μετά την έγκριση του.
Η Επιτροπή, συντάσσει κάθε χρόνο έκθεση σχετικά με την εφαρμογή και την αξιολόγηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης κατά των Εξαρτήσεων, την οποία υποβάλλει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλή των Ελλήνων. Την έκθεση παρουσιάζει στην ως άνω Επιτροπή ο Πρόεδρος του Ε.Ο.Π.Α.Ε. σε σχετική ειδική επί του θέματος συνεδρίαση της, κατά τα οριζόμενα στον Κανονισμό της Βουλής.
- Στα μέλη της Επιτροπής δεν καταβάλλεται αποζημίωση οποιασδήποτε μορφής.
3α. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας δύναται να συστήνονται Υποεπιτροπές, που απαρτίζονται από τρία (3) τουλάχιστον μέλη της Εθνικής Επιτροπής Σχεδιασμού και Συντονισμού της παρ. 1, ανάλογα με τον τομέα γνώσεων του κάθε μέλους, οι οποίες επεξεργάζονται δράσεις για την αντιμετώπιση ειδικότερων ζητημάτων εξαρτήσεων, και υποβάλλουν τα πορίσματά τους στην επιτροπή της παρ. 1. Με την ίδια ή όμοια απόφαση ρυθμίζονται ο τρόπος επιλογής των μελών των Υποεπιτροπών, η διαδικασία επιλογής των ανατιθέμενων σε αυτές ζητημάτων και υποβολής των πορισμάτων τους στην επιτροπή της παρ. 1 και κάθε ειδικότερο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος.
- Συστήνεται Δίκτυο Κέντρων Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας αποτελούμενο από τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας του άρθρου 61 του ν. 3459/2006. Το Δίκτυο εκπροσωπείται στην Επιτροπή του παρόντος άρθρου, από ένα (1) μέλος, το οποίο προτείνεται από το Σωματείο των Εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης.».
Πολύ φοβάμαι οτι το ΕΚΤΕΠΝ εκτέθηκε τελικά μετά απο μια μακρά περίοδο επιστημονικής κατατονίας και απουσίας απο το επιστημονικό πεδίο.Στην προσπάθειά του να μην χάσει,κέκτημένα,ή αυτά που σε κάθε περίπτωση λανθασμένα θεωρούσε ως δικά του έδειξε τις πραγματικές προθέσεις και τα κίνητρα πίσω απο τα λεγόμενα του.Αντί να υπερασπίζεται την επιστημονικά τεκμηριωμένη Πρόληψη,Θεραπεία,Μείωση βλάβης και όλα όσα χρειάζεται ένα σύστημα παροχής υπηρεσιών για την αντιμετώπιση των εξαρτήσεων,το μόνο που έκανε και μάλιστα πολύ άγαρμπα είναι να διεκδικήσει για τον εαυτό του έμμεσα (αλλά όλοι καταλαβαίνουμε τι εννοεί )τη θέση του Εθνικού Συντονιστή,τη θέση του αξιολογητή των πάντων (αλήθεια εσάς ποιός σας αξιολογεί)τη θέση του «προστάτη»των απανταχού Κέντρων Πρόληψης.Αντί να υπερασπιστεί στα διεθνή φόρα στα οποία κυκλοφορεί της επιστημονικά ορθές θέσεις μιας και πιστεύει οτι αυτό το νομοσχέδιο δεν τις εκφράζει,υποκινεί αντιδράσεις και κρύβεται πίσω απο ανακοινώσεις άλλων φορέων και οργανώσεων.Παράλληλα προσπαθεί με κάθε μέσο να αποσπάσει κονδύλια για έρευνες ,χωρίς ποτέ ωστόσο να είναι ευχαριστημένο με τίποτα καθώς πάντα φταίει κάποιος απο πάνω στο Υπουργείο στην Κυβέρνηση και πάει λέγοντας.Διατηρεί για τον εαυτό του το αποκλειστικό προνόμιο του ορθόδοξου επιστημονικού λόγου ενώ θεωρεί προβληματικούς όλους τους άλλους επιστημονικούς φορείς ακόμη και αυτούς που φαινομενικά υπερασπίζεται,στοχεύοντας φυσικά να αποκτήσει το ρόλο του καθοδηγητή -μέντορα με το αζημίωτο φυσικά.Το τελευταίο διάστημα και μετά τις αλλαγές που του έχουν συμβεί δεν παίρνει ξεκάθαρη θέση για τίποτα ,πατά συνεχώς σε δυο βάρκες πιστεύοντας οτι έτσι θα τα έχει καλά με όλους και θα επιβιώσει.Χαίρομαι που τελικά πήρε θέση έστω και άγαρμπα γιατί μας έκανε σαφές αυτό που τόσο καιρό υποψιαζόμασταν.
Άρθρο 52 «Στελέχωση Εθνικής Επιτροπής Σχεδιασμού και Συντονισμού-Τροποποίηση του Άρθρου 50 παρ. 1 του Ν.4139/13»
Να προστεθεί παράγραφος:
«Στην Εθνική Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού για την αντιμετώπιση των Εξαρτήσεων, να συμμετέχει εκπρόσωπος του Πανελλαδικού Δικτύου των Διοικήσεων των Κέντρων Πρόληψης (ΔΙ.ΚΕ.ΠΡ.Ε.)».
Ως γνωστόν, το ΔΙ.ΚΕ.ΠΡ.Ε. είναι ΝΠΙΔ, που συστάθηκε το 2016 με τη μορφή Αστικής Εταιρείας μη Κερδοσκοπικού χαρακτήρα στην οποία συμμετέχει η πλειοψηφία των Δ.Σ. των Κ.Π.. Ιδρύθηκε με σκοπό α) τη δικτύωση όλων των Δ.Σ. των Κ.Π., β) τη συνεργασία μεταξύ τους με την ανταλλαγή απόψεων, ιδεών, τεχνογνωσίας κλπ., γ) τη συλλογική αντιμετώπιση προβλημάτων που ανακύπτουν στα Κ.Π. και δ) τη συμμετοχή σε διάφορα Συλλογικά όργανα που παίρνονται αποφάσεις για τη λειτουργία των, κλπ..
Είμαστε εθελοντές, εκπρόσωποι φορέων, με άμισθη προσφορά, με πολυετή ενασχόληση με τη λειτουργία των Κ.Π., με συσσωρευμένη εμπειρία στη Διοίκηση-διαχείριση διοικητικών και οικονομικών θεμάτων. Είναι ένα πάγιο αίτημά μας από την ίδρυση του ΔΙ.ΚΕ.ΠΡ.Ε., διότι πέραν των εμπειριών και της γνώσης που αποκομίσαμε δεκαετίες, είμαστε αυτοί έχουμε την απόλυτη ευθύνη για τα Κ.Π. και αυτοί που θα κληθούμε από κάθε Δημόσια Αρχή, για τη νόμιμη και χρηστή λειτουργία τους. Πιστεύουμε πως η συμμετοχή μας θα είναι χρήσιμη.
Πρόεδρος Κέντρου Πρόληψης Μαγνησίας
Ευθυμιος Ζιγγιρίδης
Στην Εθνική Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού για την Αντιμετώπιση των Εξαρτήσεων θα πρέπει να συμμετέχει και εκπρόσωπος της κοινωνίας των πολιτών. Μπορεί να ορίζεται από την πλατφόρμα των οργανώσεων για τις εξαρτήσεις, που ήδη λειτουργεί πάνω από 10 χρόνια.(Θετική φωνή, Προμηθέας, PRAKSIS και λοιπές)
Μια 16μελής επιτροπή δεν είναι μια ευέλικτη επιτροπή.
Θα μπορούσε να υπαρχει ανα διεύθυνση και μετα ολικος σχεδιασμός
Εθνική Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού για την Αντιμετώπιση των Εξαρτήσεων: στα 16 μέλη θα πρέπει να υπάρχει και εκπροσώπηση απο το θεραπευτικό δυναμικό του ΕΟΠΑΕ
Άρθρο 52 «Στελέχωση Εθνικής Επιτροπής Σχεδιασμού και Συντονισμού-Τροποποίηση του Άρθρου 50 παρ. 1 του Ν.4139/13»
Να προστεθεί παράγραφος:
«Στην Εθνική Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού για την αντιμετώπιση των Εξαρτήσεων, να συμμετέχει εκπρόσωπος του Πανελλαδικού Δικτύου των Διοικήσεων των Κέντρων Πρόληψης (ΔΙ.ΚΕ.ΠΡ.Ε.)».
Ως γνωστόν, το ΔΙ.ΚΕ.ΠΡ.Ε. είναι ΝΠΙΔ, που συστάθηκε το 2016 με τη μορφή Αστικής Εταιρείας μη Κερδοσκοπικού χαρακτήρα στην οποία συμμετέχει η πλειοψηφία των Δ.Σ. των Κ.Π.. Ιδρύθηκε με σκοπό α) τη δικτύωση όλων των Δ.Σ. των Κ.Π., β) τη συνεργασία μεταξύ τους με την ανταλλαγή απόψεων, ιδεών, τεχνογνωσίας κλπ., γ) τη συλλογική αντιμετώπιση προβλημάτων που ανακύπτουν στα Κ.Π. και δ) τη συμμετοχή σε διάφορα Συλλογικά όργανα που παίρνονται αποφάσεις για τη λειτουργία των, κλπ..
Είμαστε εθελοντές, εκπρόσωποι φορέων, με άμισθη προσφορά, με πολυετή ενασχόληση με τη λειτουργία των Κ.Π., με συσσωρευμένη εμπειρία στη Διοίκηση-διαχείριση διοικητικών και οικονομικών θεμάτων. Είναι ένα πάγιο αίτημά μας από την ίδρυση του ΔΙ.ΚΕ.ΠΡ.Ε., διότι πέραν των εμπειριών και της γνώσης που αποκομίσαμε δεκαετίες, είμαστε αυτοί που έχουμε την απόλυτη ευθύνη για τα Κ.Π. και αυτοί που θα κληθούμε από κάθε Δημόσια Αρχή, για τη νόμιμη και χρηστή λειτουργία τους. Πιστεύουμε πως η συμμετοχή μας θα είναι χρήσιμη.
Στην Εθνική Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού για την αντιμετώπιση των
Εξαρτήσεων, να συμμετέχει εκπρόσωπος του Πανελλαδικού Δικτύου των Διοικήσεων των Κέντρων
Πρόληψης (ΔΙ.ΚΕ.ΠΡ.Ε.) και εκπρόσωποι των Κ.Π.
Παρότι το νομοσχέδιο είναι ένα εξαιρετικό εγχείρημα και σε γενικές γραμμές έχει γίνει σπουδαία δουλειά το κομμάτι με τον Εθνικό Συντονισμό παρουσιάζει μια προχειρότητα.
Μια 16μελής επιτροπή δεν είναι μια ευέλικτη επιτροπή. Η αντιπροσωπευτικότητα μπορεί να καλυφθεί από τις υποεπιτροπές .Γνωρίζουμε ότι και στο παρελθόν αυτό το σχήμα δεν λειτούργησε δεδομένου ότι δεν έχουν όλα τα Υπουργεία το ίδιο κίνητρο για συμμετοχή. Είναι δυσκίνητο και αδύνατον να παράξει σχέδιο δράσης ακόμη και αν οι υπο επιτροπές είναι πιο ευέλικτες .Το πάθημα ας γίνει μάθημα μην ξανακάνουμε τα ίδια λάθη. Είναι υπερβολή η συμμετοχή όλων αυτών των Υπουργείων. Η σύνθεση θα πρέπει να είναι Υγείας ,Παιδείας, Διακαιοσύνης,Δημόσιας Τάξης, Οικογένειας, και το ΕΚΤΕΠΝ χωρίς το ΕΠΙΨΥ φυσικά δεδομένου ότι εκπροσωπείται από το ΕΠΙΨΥ ούτε και έχει αρμοδιότητα.Τα Κέντρα Πρόληψης δεν έχουν λόγο να βρίσκονται σε αυτή την επιτροπή .Μπορούν εαν κρίνεται απαραίτητο να συμμετέχουν σε υποεπιτροπές όπως και η Κοινωνία των Πολιτών.ο Ελαιώνας Θηβών ως τι συμμετέχει;Διαθέτει κάποια τεχνογνωσία που αγνοούμε η οποία δεν μπορεί να εκφραστεί απο άλλους εκπροσώπους ή δεν μπορεί να εκφραστεί σε μια υποεπιτροπη;Δεν είναι στο ίδιο επίπεδο ιεραρχίας και πραγματικά προξενεί εντύπωση.Τέλος η αναφορά στο Δίκτυο των Κέντρων Πρόληψης μοιάζει να είναι αντιγραφή απο τον προηγούμενο νόμο-δεν ταιριάζει και η αρίθμηση.Είναι λανθασμένο αυτό το σημείο πρέπει να διορθωθεί.
Γιατί υπάρχει το Δίκτυο Κέντρων Πρόληψης και δεν υπάρχει η συμμετοχή της Κοινωνίας των Πολιτών, δηλαδή θα μπορούσε να είναι η Ενωση ασθενών ή το Δίκτυο Ομοτίμων Χρηστών και να συμμετέχει στην Επιτροπή. ;;;;
Τα Κέντρα πρόληψης δεν έχουν κάποια οντότητα, αφού στον ΕΟΠΑΕ θα υπάρχει η αντίστοιχη Διεύθυνση Πρόληψης, άρα θα εκφράζονται οι απόψεις σχετικά με την πρόληψη. ΕΙΝΑΙ ΔΙΠΛΟΕΠΙΚΑΛΥΨΗ.
Επίσης αυτο ΕΠΙΨΥ που δεν κάνει τίποτα, απλά υπάρχουν εκει κάποιοι επιστήμονες, γιατί υπάρχει σε αυτή την επιτροπή; Τι παραπάνω θα σχεδιάσει το ΕΠΙΨΥ; και εν τέλει αυτό το ΕΚΤΕΠΝ δεν είναι μαζί το ίδιο;;;; ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΗΛΟΕΠΙΚΆΛΥΨΗ.
θα μπορούσατε αντ αυτού να βάλετε ένα άτομο από το Γραφείο του Πρωθυπουργού για να δώσετε ένα άλλο κύρος και να μαθαίνει και ο πρωθυπουργός εκ των έσω τα προβλήματα των εξαρτημένων.
Τι καλύτερο να υπάρχει Κοινωνία των Πολιτών και γραφείο Πρωθυπουργού σε μία επιτροπή, για ένα τόσο σοβαρό και ευαίσθητο θέμα;;;
Η αναφορά στο 4 του άρθρου 50 του 4139 που τροποποιείται περί σύστασης Δικτύου Κέντρων Πρόληψης ισχύει ή το συγκεκριμένο εδάφιο έχει διατηρηθεί εκ παραδρομής;