- Υπουργείο Υγείας - http://www.opengov.gr/yyka -

Άρθρο 21 Αποζημίωση των υπηρεσιών που παρέχουν οι Μονάδες Ψυχικής Υγείας του ιδιωτικού τομέα – Προσθήκη άρθρου 11 Γ στον ν. 2716/1999

Στον ν. 2716/1999 (Α΄ 96), μετά από το άρθρο 11Β, προστίθεται άρθρο 11Γ ως εξής:
«Άρθρο 11 Γ
Αποζημίωση των υπηρεσιών που παρέχουν οι Μονάδες Ψυχικής Υγείας του ιδιωτικού τομέα
1. Οι υπηρεσίες που παρέχονται από τις Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.) του ιδιωτικού τομέα αποζημιώνονται με νοσήλια ή με τροφεία, αν πρόκειται για παροχή υπηρεσιών εντός δομών, ή με σταθερή αμοιβή ανά κεφαλή (capitation fee) ή κατά πράξη, αν πρόκειται για παροχή κοινοτικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και υπηρεσιών περιπατητικής φροντίδας.
2. Οι ασφαλιστικοί οργανισμοί ή ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) συμβάλλονται με τις Μ.Ψ.Υ. της παρ. 1 για την παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας στους ασφαλισμένους τους. Οι υπηρεσίες αυτές αποτελούν υπηρεσίες υγείας, η δαπάνη των οποίων καλύπτεται από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς και τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ..
3. Σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας των Μ.Ψ.Υ. της παρ. 5 του άρθρου 11 καταγγέλλονται αζημίως οι συμβάσεις της παρ. 2 του παρόντος, με απόφαση του Υποδιοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας, αρμόδιου για θέματα ψυχικής υγείας.».

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 21 Αποζημίωση των υπηρεσιών που παρέχουν οι Μονάδες Ψυχικής Υγείας του ιδιωτικού τομέα – Προσθήκη άρθρου 11 Γ στον ν. 2716/1999"

#1 Σχόλιο Από ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ (ΕΠΑΨΥ) Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 16:22

Ως ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ (ΕΠΑΨΥ), συντασσόμαστε με την τοποθέτηση της Ομοσπονδίας Φορέων Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης και Ψυχικής Υγείας «ΑΡΓΩ»:

Η σκοπούμενη με το σχέδιο νόμου (άρθρο 21) πλήρη αλλαγή της χρηματοδότησης των ΜΨΥ που λειτουργούν από ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, χωρίς καμία προηγούμενη μελέτη και διαβούλευση, θα πρέπει να δηλώσουμε ότι τη θεωρούμε εξόχως προβληματική, καθώς πέρα από αόριστη και τελούσα σε αντίθεση με το άρθρο 13 του ν. 2716/1999, θέτει αμέσως σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα και τη συνέχιση της λειτουργίας των κοινοτικών ΜΨΥ, αφού λείπει παντελώς το θεσμικό και διαχειριστικό πλαίσιο για μια τέτοια χρηματοδότηση, μέσω «αποζημίωσης» και το χρονοδιάγραμμα είναι ιδιαίτερα στενό. Επιπλέον, διερωτόμαστε πώς θα «αποζημιώνεται» η παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας προς τους ανασφάλιστους ωφελούμενούς μας που, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, είναι πολλοί.
Είναι ζωτικής σημασίας, εφόσον οι υπηρεσίες που παρέχονται από τις Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.) του Ιδιωτικού Τομέα θα αποζημιώνονται εξ’ ολοκλήρου από ασφαλιστικούς οργανισμούς ή από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), να διασφαλιστεί ότι το ύψος του νοσηλίου ή της σταθερής αμοιβής ή κατά πράξη αμοιβής, θα διαφοροποιείται σε ότι αφορά τις ΜΨΥ ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα βάσει των αποφάσεων κοστολόγησης επικαιροποιημένων που θα προβλέπουν κατ’ ελάχιστον το ποσό που προκύπτει σήμερα από το άθροισμα του κόστους από όσα δεσμευτικά προβλέπονται αυτή τη στιγμή για τη λειτουργία των μονάδων ψυχικής υγείας με βάση τις κανονιστικές διατάξεις των αποφάσεων για τις εγκαταστάσεις, το προσωπικό, τις δράσεις και τα αντίστοιχα λειτουργικά έξοδα, όπως δηλαδή είχε υπολογιστεί το κόστος ανά ωφελούμενο και τύπο μονάδας στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις που ίσχυαν και δεν θα ακολουθήσει τις διατάξεις του ΕΟΠΥΥ που αφορούν το κόστος νοσηλίου για τα Μη Επιδοτούμενα από το Κράτος Ιδιωτικά ιδρύματα, που παρέχουν άλλου τύπου υπηρεσίες και με άλλο πλαίσιο. Αναγκαία είναι στο πλαίσιο αυτό η σύσταση μιας ομάδας έργου και διαβούλευσης με την συμμετοχή 2 τουλάχιστον εκπροσώπων της Ομοσπονδίας Αργώ.
Η ανωτέρω δέσμευση, η οποία θα πρέπει ρητά να αναφέρεται στο νόμο, αποτελεί μείζον ζήτημα και απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση παροχής ποιοτικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και βιωσιμότητας των Μ.Ψ.Υ. βάσει των πραγματικών αναγκών, ειδικά για τις κινητές μονάδες, τις μονάδες για παιδιά και για εφήβους και τις νέου τύπου μονάδες που ιδρύθηκαν το 2022-2023. Στην έννοια του ημερησίου νοσηλίου / αποζημίωσης θα πρέπει να περιλαμβάνεται κατ’ ελάχιστο η περίθαλψη, η ψυχολογική υποστήριξη, όλο το πρόγραμμα πράξεων θεραπείας και υποστήριξης των ωφελούμενων, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, η δημιουργική απασχόληση, η ψυχαγωγία, η άθληση, η ιατρική παρακολούθηση, ο χρόνος υλοποίησης των διεπιστημονικών ομάδων, των εποπτειών, η υλοποίηση διοικητικού έργου θεραπευτών που αφορά στους ωφελούμενους, ο χρόνος μετακίνησης των μελών των Κινητών Μονάδων προς και από τους τόπους διεξαγωγής των κλιμακίων, η αγωγή της κοινότητας, οι δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης κ.ο.κ ασφαλισμένων και ανασφάλιστων ωφελούμενων των κοινοτικών μονάδων όσο και πέρα αυτών η διαμονή, η διατροφή και η νοσηλευτική φροντίδα των ενοίκων των στεγαστικών δομών.
Τέλος θα πρέπει να συμπεριληφθεί εξουσιοδοτική διάταξη για έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης από τον Υπουργό Υγείας και τον Υπουργό Οικονομικών καθώς και να προβλεφθεί ένα διάστημα πιλοτικής εφαρμογής με εγγυήσεις για τη βιωσιμότητα των μονάδων από τον τακτικό προϋπολογισμό σε περίπτωση αστοχιών. Επίσης πρέπει να οριστεί η ημερομηνία έναρξης της εφαρμογής της διάταξης τουλάχιστον την 1/1/2026 γιατί θα απαιτηθεί χρόνος για συστηματική μελέτη και διαβούλευση.

#2 Σχόλιο Από Ζωη Παρμάκη Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 16:31

Σε περίπτωση που οι Μονάδες Ψυχικής Υγείας του μη κερδοσκοπικού Ιδιωτικού τομέα αποζημιώνονται από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ή άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς, κρίνουμε εξαιρετικά σημαντικό και απαραίτητο να διασφαλιστεί ότι δεν θα διαταραχτεί η λειτουργία των δομών. Μοναδικός τρόπος να διατηρηθεί η απρόσκοπτη λειτουργία τους είναι το ύψος του νοσηλίου ή της σταθερής αμοιβής ή κατά πράξη αμοιβής, να διαφοροποιείται σε ότι αφορά τις ΜΨΥ ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα βάσει των αποφάσεων κοστολόγησης, επικαιροποιημένων, που θα προβλέπουν κατ’ ελάχιστον το ποσό που προκύπτει σήμερα από το άθροισμα του κόστους από όσα δεσμευτικά προβλέπονται αυτή τη στιγμή για τη λειτουργία των μονάδων ψυχικής υγείας με βάση τις κανονιστικές διατάξεις των αποφάσεων για τις εγκαταστάσεις, το προσωπικό, τις δράσεις και τα αντίστοιχα λειτουργικά έξοδα, όπως δηλαδή είχε υπολογιστεί το κόστος ανά ωφελούμενο και τύπο μονάδας στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις που ίσχυαν και δεν θα ακολουθήσει τις διατάξεις του ΕΟΠΥΥ που αφορούν το κόστος νοσηλίου για τα Μη Επιδοτούμενα από το Κράτος Ιδιωτικά ιδρύματα, που παρέχουν άλλου τύπου υπηρεσίες και με άλλο πλαίσιο. Αναγκαία είναι στο πλαίσιο αυτό η σύσταση μιας ομάδας έργου και διαβούλευσης με την συμμετοχή 2 τουλάχιστον εκπροσώπων της Ομοσπονδίας Αργώ και ενός εκπροσώπου από τον αυτισμό.Η ανωτέρω δέσμευση, η οποία θα πρέπει ρητά να αναφέρεται στο νόμο, αποτελεί μείζον ζήτημα και απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση παροχής ποιοτικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και βιωσιμότητας των Μ.Ψ.Υ. βάσει των πραγματικών αναγκών ειδικά για Μονάδες για άτομα με Αυτισμό – όπου η σταθερότητα, η εξειδίκευση και τα εξατομικευμένα προγράμματα είναι βασικοί συντελεστές για επιτυχή αποτελέσματα, τις κινητές μονάδες, τις μονάδες για παιδιά και για εφήβους, τις νέου τύπου μονάδες που ιδρύθηκαν το 2022-2023. Στην έννοια του ημερησίου νοσηλίου /αποζημίωσης θα πρέπει να περιλαμβάνεται κατ’ ελάχιστο η περίθαλψη, η ψυχολογική υποστήριξη, όλο το πρόγραμμα πράξεων θεραπείας και υποστήριξης των ωφελούμενων, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, η δημιουργική απασχόληση, η ψυχαγωγία, η άθληση, η ιατρική παρακολούθηση, ο χρόνος υλοποίησης των διεπιστημονικών ομάδων, των εποπτειών, η υλοποίηση διοικητικού έργου θεραπευτών που αφορά στους ωφελούμενους, ο χρόνος μετακίνησης των μελών των Κινητών Μονάδων προς και από τους τόπους διεξαγωγής των κλιμακίων, η αγωγή της κοινότητας, οι δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης κ.ο.κ ασφαλισμένων και ανασφάλιστων ωφελούμενων των κοινοτικών μονάδων όσο και πέρα αυτών η διαμονή, η διατροφή και η νοσηλευτική φροντίδα των ενοίκων των στεγαστικών δομών. Τέλος, θα πρέπει να συμπεριληφθεί εξουσιοδοτική διάταξη για έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης από τον Υπουργό Υγείας και τον Υπουργό Οικονομικών καθώς και να προβλεφθεί ένα διάστημα πιλοτικής εφαρμογής με εγγυήσεις για την βιωσιμότητα των μονάδων από τον τακτικό προϋπολογισμό σε περίπτωση αστοχιών. Επίσης πρέπει να οριστεί η ημερομηνία έναρξης της εφαρμογής της διάταξης τουλάχιστον την 1/1/2026 γιατί θα απαιτηθεί χρόνος για συστηματική μελέτη και διαβούλευση.

#3 Σχόλιο Από Νίκη Σπ. Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 16:58

Το παρόν νομοσχέδιο δημιουργεί τεράστια αναστάτωση και ανασφάλεια στους τρείς χιλιάδες και πλέον εργαζομένους του «Ψυχαργώς».

Στο Άρθρο 21 αναφέρεται ως μοναδική πηγή χρηματοδότησης ο ΕΟΠΥΥ και δεν γίνεται καμία απολύτως αναφορά σε χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Για τον λόγο αυτό, εγείρονται πολλά ερωτήματα σχετικά με την συχνότητα χρηματοδότησης από τον ΕΟΠΥΥ. Όπως υποθέτουμε, σας είναι ήδη γνωστό, ο χώρος της ψυχικής υγείας έχει ταλαιπωρηθεί κατά το παρελθόν εξαιτίας της υποχρηματοδότησης , με συνέπεια μεγάλες καθυστερήσεις ( από 3 έως 8 μήνες) καταβολής μισθοδοσίας. Το γεγονός αυτό οδήγησε πολλούς επαγγελματίες ψυχικής υγείας στο να εγκαταλείψουν τις θέσεις εργασίας τους.

Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός, ότι στο παρόν νομοσχέδιο, το Υπουργείο αποφεύγει σκοπίμως την διασφάλιση των συμβάσεων και των θέσεων εργασίας των εργαζομένων, κάτι το οποίο είχε προβλεφθεί το 2012 όταν αποφασίστηκε οι επαγγελματίες ψυχικής υγεία να αμείβονται βάσει του ενιαίου μισθολογίου.

Ως εκ τούτου:

Απαιτούμε την απόσυρση του Άρθρου 21, σύμφωνα με το οποίο μεταφέρεται η χρηματοδότηση των Μ.Ψ.Υ. αποκλειστικά στον ΕΟΠΥΥ με νοσήλιο (χωρίς να υπάρχει καμία πρόβλεψη για το ύψος του νοσηλίου) και να συνεχιστεί η χρηματοδότηση των Μ.Ψ.Υ. αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Απαιτούμε να προβλεφθεί στο παρόν νομοσχέδιο η διασφάλιση των θέσεων εργασίας (αλληλένδετο με την διασφάλιση στην ποιότητα της παροχής υπηρεσιών) και να διευκρινιστεί ρητώς ότι οι φορείς θα συνεχίσουν να αμείβουν του εργαζόμενους, βάσει του ενιαίου μισθολογίου καθώς επίσης, ουδείς εργαζόμενος να υποχρεωθεί να υπογράψει νέα σύμβαση εργασίας.

Όλοι οι επαγγελματίες της ψυχικής υγείας δεν είναι διατεθειμένοι να υποστούν την παραμικρή μείωση του μισθού τους.

Ανακεφαλαιώνοντας, το παρόν σχέδιο νόμου έχει τίτλο: « Ολοκλήρωση Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης» . Στην ανάγνωση του, ως επαγγελματίες ψυχικής υγείας νιώθουμε ότι δεν διασφαλίζεται η ποιότητα στην παροχή υπηρεσιών κι οι Μ.Ψ.Υ.. οδηγούνται μοιραία σε τρόπο λειτουργίας όμοιο με αυτόν των ιδιωτικών κλινικών

#4 Σχόλιο Από ΚΕΝΤΡΟ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 17:07

Η σκοπούμενη με το σχέδιο νόμου (άρθρο 21) πλήρη αλλαγή της χρηματοδότησης των ΜΨΥ που λειτουργούν από ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, χωρίς καμία προηγούμενη μελέτη και διαβούλευση, θα πρέπει να δηλώσουμε ότι τη θεωρούμε εξόχως προβληματική, καθώς πέρα από αόριστη και τελούσα σε αντίθεση με το άρθρο 13 του ν. 2716/1999, θέτει αμέσως σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα και τη συνέχιση της λειτουργίας των κοινοτικών ΜΨΥ, αφού λείπει παντελώς το θεσμικό και διαχειριστικό πλαίσιο για μια τέτοια χρηματοδότηση, μέσω «αποζημίωσης» και το χρονοδιάγραμμα είναι ιδιαίτερα στενό. Επιπλέον, διερωτόμαστε πώς θα «αποζημιώνεται» η παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας προς τους ανασφάλιστους ωφελούμενούς μας που, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, είναι πολλοί.
Είναι ζωτικής σημασίας, εφόσον οι υπηρεσίες που παρέχονται από τις Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.) του Ιδιωτικού Τομέα θα αποζημιώνονται εξ’ ολοκλήρου από ασφαλιστικούς οργανισμούς ή από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), να διασφαλιστεί ότι το ύψος του νοσηλίου ή της σταθερής αμοιβής ή κατά πράξη αμοιβής, θα διαφοροποιείται σε ότι αφορά τις ΜΨΥ ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα βάσει των αποφάσεων κοστολόγησης επικαιροποιημένων που θα προβλέπουν κατ’ ελάχιστον το ποσό που προκύπτει σήμερα από το άθροισμα του κόστους από όσα δεσμευτικά προβλέπονται αυτή τη στιγμή για τη λειτουργία των μονάδων ψυχικής υγείας με βάση τις κανονιστικές διατάξεις των αποφάσεων για τις εγκαταστάσεις, το προσωπικό, τις δράσεις και τα αντίστοιχα λειτουργικά έξοδα, όπως δηλαδή είχε υπολογιστεί το κόστος ανά ωφελούμενο και τύπο μονάδας στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις που ίσχυαν και δεν θα ακολουθήσει τις διατάξεις του ΕΟΠΥΥ που αφορούν το κόστος νοσηλίου για τα Μη Επιδοτούμενα από το Κράτος Ιδιωτικά ιδρύματα, που παρέχουν άλλου τύπου υπηρεσίες και με άλλο πλαίσιο. Αναγκαία είναι στο πλαίσιο αυτό η σύσταση μιας ομάδας έργου και διαβούλευσης με την συμμετοχή 2 τουλάχιστον εκπροσώπων της Ομοσπονδίας Αργώ.
Η ανωτέρω δέσμευση, η οποία θα πρέπει ρητά να αναφέρεται στο νόμο, αποτελεί μείζον ζήτημα και απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση παροχής ποιοτικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και βιωσιμότητας των Μ.Ψ.Υ. βάσει των πραγματικών αναγκών, ειδικά για τις κινητές μονάδες, τις μονάδες για παιδιά και για εφήβους και τις νέου τύπου μονάδες που ιδρύθηκαν το 2022-2023. Στην έννοια του ημερησίου νοσηλίου / αποζημίωσης θα πρέπει να περιλαμβάνεται κατ’ ελάχιστο η περίθαλψη, η ψυχολογική υποστήριξη, όλο το πρόγραμμα πράξεων θεραπείας και υποστήριξης των ωφελούμενων, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, η δημιουργική απασχόληση, η ψυχαγωγία, η άθληση, η ιατρική παρακολούθηση, ο χρόνος υλοποίησης των διεπιστημονικών ομάδων, των εποπτειών, η υλοποίηση διοικητικού έργου θεραπευτών που αφορά στους ωφελούμενους, ο χρόνος μετακίνησης των μελών των Κινητών Μονάδων προς και από τους τόπους διεξαγωγής των κλιμακίων, η αγωγή της κοινότητας, οι δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης κ.ο.κ ασφαλισμένων και ανασφάλιστων ωφελούμενων των κοινοτικών μονάδων όσο και πέρα αυτών η διαμονή, η διατροφή και η νοσηλευτική φροντίδα των ενοίκων των στεγαστικών δομών.
Τέλος θα πρέπει να συμπεριληφθεί εξουσιοδοτική διάταξη για έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης από τον Υπουργό Υγείας και τον Υπουργό Οικονομικών καθώς και να προβλεφθεί ένα διάστημα πιλοτικής εφαρμογής με εγγυήσεις για τη βιωσιμότητα των μονάδων από τον τακτικό προϋπολογισμό σε περίπτωση αστοχιών. Επίσης πρέπει να οριστεί η ημερομηνία έναρξης της εφαρμογής της διάταξης τουλάχιστον την 1/1/2026 γιατί θα απαιτηθεί χρόνος για συστηματική μελέτη και διαβούλευση.

#5 Σχόλιο Από ΑΛΘΑΙΑ ΑΜΚΕ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 18:21

Η εταιρεία ΛΘΑΙΑ ΑΜΚΕ η διοίκηση και το προσωπικο συμφωνούν με την θεση της Ομοσπονδίας ΑΡΓΩ σε όλα τα επιμέρους ζητήματα και συντασσόμαστε με την ομοσπονδία για την διαβούλευση
Η σκοπούμενη με το σχέδιο νόμου (άρθρο 21) πλήρη αλλαγή της χρηματοδότησης των ΜΨΥ που λειτουργούν από ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, χωρίς καμία προηγούμενη μελέτη και διαβούλευση, θα πρέπει να δηλώσουμε ότι τη θεωρούμε εξόχως προβληματική, καθώς πέρα από αόριστη και τελούσα σε αντίθεση με το άρθρο 13 του ν. 2716/1999, θέτει αμέσως σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα και τη συνέχιση της λειτουργίας των κοινοτικών ΜΨΥ, αφού λείπει παντελώς το θεσμικό και διαχειριστικό πλαίσιο για μια τέτοια χρηματοδότηση, μέσω «αποζημίωσης» και το χρονοδιάγραμμα είναι ιδιαίτερα στενό. Επιπλέον, διερωτόμαστε πώς θα «αποζημιώνεται» η παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας προς τους ανασφάλιστους ωφελούμενούς μας που, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, είναι πολλοί.Είναι ζωτικής σημασίας, εφόσον οι υπηρεσίες που παρέχονται από τις Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.) του Ιδιωτικού Τομέα θα αποζημιώνονται εξ’ ολοκλήρου από ασφαλιστικούς οργανισμούς ή από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), να διασφαλιστεί ότι το ύψος του νοσηλίου ή της σταθερής αμοιβής ή κατά πράξη αμοιβής, θα διαφοροποιείται σε ότι αφορά τις ΜΨΥ ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα βάσει των αποφάσεων κοστολόγησης επικαιροποιημένων που θα προβλέπουν κατ’ ελάχιστον το ποσό που προκύπτει σήμερα από το άθροισμα του κόστους από όσα δεσμευτικά προβλέπονται αυτή τη στιγμή για τη λειτουργία των μονάδων ψυχικής υγείας με βάση τις κανονιστικές διατάξεις των αποφάσεων για τις εγκαταστάσεις, το προσωπικό, τις δράσεις και τα αντίστοιχα λειτουργικά έξοδα, όπως δηλαδή είχε υπολογιστεί το κόστος ανά ωφελούμενο και τύπο μονάδας στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις που ίσχυαν και δεν θα ακολουθήσει τις διατάξεις του ΕΟΠΥΥ που αφορούν το κόστος νοσηλίου για τα Μη Επιδοτούμενα από το Κράτος Ιδιωτικά ιδρύματα, που παρέχουν άλλου τύπου υπηρεσίες και με άλλο πλαίσιο. Αναγκαία είναι στο πλαίσιο αυτό η σύσταση μιας ομάδας έργου και διαβούλευσης με την συμμετοχή 2 τουλάχιστον εκπροσώπων της Ομοσπονδίας Αργώ.Η ανωτέρω δέσμευση, η οποία θα πρέπει ρητά να αναφέρεται στο νόμο, αποτελεί μείζον ζήτημα και απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση παροχής ποιοτικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και βιωσιμότητας των Μ.Ψ.Υ. βάσει των πραγματικών αναγκών, ειδικά για τις κινητές μονάδες, τις μονάδες για παιδιά και για εφήβους και τις νέου τύπου μονάδες που ιδρύθηκαν το 2022-2023. Στην έννοια του ημερησίου νοσηλίου / αποζημίωσης θα πρέπει να περιλαμβάνεται κατ’ ελάχιστο η περίθαλψη, η ψυχολογική υποστήριξη, όλο το πρόγραμμα πράξεων θεραπείας και υποστήριξης των ωφελούμενων, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, η δημιουργική απασχόληση, η ψυχαγωγία, η άθληση, η ιατρική παρακολούθηση, ο χρόνος υλοποίησης των διεπιστημονικών ομάδων, των εποπτειών, η υλοποίηση διοικητικού έργου θεραπευτών που αφορά στους ωφελούμενους, ο χρόνος μετακίνησης των μελών των Κινητών Μονάδων προς και από τους τόπους διεξαγωγής των κλιμακίων, η αγωγή της κοινότητας, οι δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης κ.ο.κ ασφαλισμένων και ανασφάλιστων ωφελούμενων των κοινοτικών μονάδων όσο και πέρα αυτών η διαμονή, η διατροφή και η νοσηλευτική φροντίδα των ενοίκων των στεγαστικών δομών.Τέλος θα πρέπει να συμπεριληφθεί εξουσιοδοτική διάταξη για έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης από τον Υπουργό Υγείας και τον Υπουργό Οικονομικών καθώς και να προβλεφθεί ένα διάστημα πιλοτικής εφαρμογής με εγγυήσεις για τη βιωσιμότητα των μονάδων από τον τακτικό προϋπολογισμό σε περίπτωση αστοχιών. Επίσης πρέπει να οριστεί η ημερομηνία έναρξης της εφαρμογής της διάταξης τουλάχιστον την 1/1/2026 γιατί θα απαιτηθεί χρόνος για συστηματική μελέτη και διαβούλευση.

#6 Σχόλιο Από Θοδωρος Χ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 18:32

Καμια αναφορα στο νομοσχεδιο σχετικα με τις αμοιβες των εργαζομενων που μεχρι τωρα ειναι ενταγμενες στο ενιαιο μισθολογιο…δεσμευση για τις υπαρχουσες συμβασεις!

#7 Σχόλιο Από Νίκος Γκιωνάκης Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 19:52

Η πρόβλεψη περί χρηματοδότησης της λειτουργίας των μονάδων του μη κερδοσκοπικού τομέα από ασφαλιστικούς οργανισμούς αποκλειστικά με τη μορφή αποζημίωσης για τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους ασφαλισμένους τους θα οδηγήσει σε οικονομική ασφυξία αυτές τις μονάδες και ειδικά εκείνες οι οποίες εξυπηρετούν εκ της αποστολής τους ανάγκες ανθρώπων που στην πλειονότητά τους δεν είναι ασφαλισμένοι (αναφέρομαι, για παράδειγμα, στη μονάδα στην οποία εργάζομαι, το Κέντρο Ημέρας Βαβέλ στην Αθήνα που έχει αποστολή την φροντίδα της ψυχικής υγείας αλλοδαπών ατόμων τα οποία υπό διαφορετικά status διαμένουν στη χώρα μας. Η πλειονότητα εξ αυτών δεν καλύπτεται από κάποιο ασφαλιστικό φορέα και δη των αιτούντων άσυλο και των προσφύγων).
Γενικότερα όμως η χρηματοδότηση της λειτουργίας των μονάδων αποκλειστικά από ασφαλιστικούς οργανισμούς (οι οποίοι αποζημιώνουν παρεμβάσεις σε ξεχωριστά άτομα) θα αποκόψει ακόμη περισσότερο τις μονάδες από τον κοινοτικό προσανατολισμό που (θα έπρεπε να) έχουν (μια τάση που ξεκίνησε πριν 13 χρόνια με την επιβολή του συστήματος διαχείρισης το οποίο προέκυψε από το Σύμφωνο Λυκουρέτζου-Άντορ) αφού δεν αναγνωρίζονται δράσεις πρωτοβάθμιας πρόληψης/προαγωγής της υγείας, παρεμβάσεις σε οικογένειες, ομάδες, κοινοτικά πλαίσια (σχολεία) και γενικότερα δράσεις κοινοτικά προσανατολισμένες. Ακόμη και οι δράσεις αντιμετώπισης των ψυχοκοινωνικών συνεπειών κρίσεων και καταστροφών (για τις οποίες γίνεται λόγος σε άλλο άρθρο αυτού του νομοσχεδίου) δεν θα μπορούν να χρηματοδοτούνται αν οι μονάδες έχουν ως αποκλειστικό χρηματοδότη τα ασφαλιστικά ταμεία (και δεν αναφερόμαστε στις γνωστές παθογένειές τους που χαρακτηρίζονται από αργές διαδικασίες, καθυστερήσεις στην καταβολή των αποζημιώσεων κλπ).
Last but not least, υπάρχει άλλη μια σημαντική παράμετρος που χρειάζεται να ληφθεί υπόψη: είναι συνταγματική επιταγή το Κράτος να έχει την ευθύνη της υγείας των πολιτών και των κατοίκων της χώρας. Πώς συνάδει αυτή η συνταγματική επιταγή (που αναγνωρίζει την υγεία ως αγαθό και όχι ως εμπόρευμα) με την απεμπόληση από μεριάς του κράτους της ευθύνης χρηματοδότησης του τομέα της ψυχικής υγείας (γιατί στους μη κερδοσκοπικούς φορείς έχει ανατεθεί «δημόσια εξουσία» από το κράτος).

#8 Σχόλιο Από Όλγα Ασπ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 21:01

Το παρόν νομοσχέδιο δημιουργεί τεράστια αναστάτωση και ανασφάλεια στους τρείς χιλιάδες και πλέον εργαζομένους του «Ψυχαργώς».

Στο Άρθρο 21 αναφέρεται ως μοναδική πηγή χρηματοδότησης ο ΕΟΠΥΥ και δεν γίνεται καμία απολύτως αναφορά σε χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Για τον λόγο αυτό, εγείρονται πολλά ερωτήματα σχετικά με την συχνότητα χρηματοδότησης από τον ΕΟΠΥΥ. Όπως υποθέτουμε, σας είναι ήδη γνωστό, ο χώρος της ψυχικής υγείας έχει ταλαιπωρηθεί κατά το παρελθόν εξαιτίας της υποχρηματοδότησης , με συνέπεια μεγάλες καθυστερήσεις ( από 3 έως 8 μήνες) καταβολής μισθοδοσίας. Το γεγονός αυτό οδήγησε πολλούς επαγγελματίες ψυχικής υγείας στο να εγκαταλείψουν τις θέσεις εργασίας τους.

Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός, ότι στο παρόν νομοσχέδιο, το Υπουργείο αποφεύγει σκοπίμως την διασφάλιση των συμβάσεων και των θέσεων εργασίας των εργαζομένων, κάτι το οποίο είχε προβλεφθεί το 2012 όταν αποφασίστηκε οι επαγγελματίες ψυχικής υγεία να αμείβονται βάσει του ενιαίου μισθολογίου.

Ως εκ τούτου:

Απαιτούμε την απόσυρση του Άρθρου 21, σύμφωνα με το οποίο μεταφέρεται η χρηματοδότηση των Μ.Ψ.Υ. αποκλειστικά στον ΕΟΠΥΥ με νοσήλιο (χωρίς να υπάρχει καμία πρόβλεψη για το ύψος του νοσηλίου) και να συνεχιστεί η χρηματοδότηση των Μ.Ψ.Υ. αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Απαιτούμε να προβλεφθεί στο παρόν νομοσχέδιο η διασφάλιση των θέσεων εργασίας (αλληλένδετο με την διασφάλιση στην ποιότητα της παροχής υπηρεσιών) και να διευκρινιστεί ρητώς ότι οι φορείς θα συνεχίσουν να αμείβουν του εργαζόμενους, βάσει του ενιαίου μισθολογίου καθώς επίσης, ουδείς εργαζόμενος να υποχρεωθεί να υπογράψει νέα σύμβαση εργασίας.

Όλοι οι επαγγελματίες της ψυχικής υγείας δεν είναι διατεθειμένοι να υποστούν την παραμικρή μείωση του μισθού τους.

Ανακεφαλαιώνοντας, το παρόν σχέδιο νόμου έχει τίτλο: « Ολοκλήρωση Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης» . Στην ανάγνωση του, ως επαγγελματίες ψυχικής υγείας νιώθουμε ότι δεν διασφαλίζεται η ποιότητα στην παροχή υπηρεσιών κι οι Μ.Ψ.Υ.. οδηγούνται μοιραία σε τρόπο λειτουργίας όμοιο με αυτόν των ιδιωτικών κλινικών

#9 Σχόλιο Από Αθηνά ΕΛ. Στις 18 Ιουλίου 2024 @ 02:04

Άρθρο 21 Οι υπηρεσίες των Μονάδων πλέον φαίνεται ότι αποζημιώνονται αποκλειστικά με νοσήλια ή τροφεία ή με σταθερή αμοιβή ή κατά πράξη από τον ΕΟΠΥΥ. Καμία αναφορά σε παράλληλη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό στους μη κερδοσκοπικούς φορείς. Αντίφαση με το άρθρο 13 παρ. 5 του ν. 2716/1999 και τα αναφερόμενα περί επιχορηγούμενων ΝΠΙΔ στα άρθρα 4 παρ. 5 και 4α του ν. 2716/1999.
Καμία διάκριση μεταξύ φορέων κερδοσκοπικών και μη κερδοσκοπικών. Βλ. σχόλια ανωτ. άρθρο 10 παρ. 1 και 3.
Ερωτήματα προκύπτουν ως προς ποσά αποζημίωσης, την έγκαιρη πληρωμή από τα ασφαλιστικά ταμεία, τις κρατήσεις (claw back και rebate), την αποζημίωση των ανασφαλίστων, τον τρόπο πληρωμής των Κινητών Μονάδων (δράσεις αγωγής κοινότητας, εκπαίδευση, παρεμβάσεις στα σχολεία) και τον τρόπο κάλυψης υπολοίπων εξόδων της λειτουργίας των Μονάδων (επιχορήγηση ή/και 2%) στην περίπτωση που η αποζημίωση δεν επαρκεί.
Πρόκειται για μία ρύθμιση που θα επιφέρει τεράστιες συνέπειες που δεν φαίνεται να έχουν ληφθεί υπόψη κατά την ανάλυση συνεπειών της ρύθμισης.
Εξουσιοδοτική διάταξη για έκδοση Υ.Α. βλ. άρθρο 68 παρ. 9

#10 Σχόλιο Από ΠΥΞΙΔΑ ΑΜΚΕ Στις 18 Ιουλίου 2024 @ 05:26

Η σκοπούμενη με το σχέδιο νόμου (άρθρο 21) πλήρη αλλαγή της χρηματοδότησης των ΜΨΥ που λειτουργούν από ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, χωρίς καμία προηγούμενη μελέτη και διαβούλευση, θα πρέπει να δηλώσουμε ότι τη θεωρούμε εξόχως προβληματική, καθώς πέρα από αόριστη και τελούσα σε αντίθεση με το άρθρο 13 του ν. 2716/1999, θέτει αμέσως σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα και τη συνέχιση της λειτουργίας των κοινοτικών ΜΨΥ, αφού λείπει παντελώς το θεσμικό και διαχειριστικό πλαίσιο για μια τέτοια χρηματοδότηση, μέσω «αποζημίωσης» και το χρονοδιάγραμμα είναι ιδιαίτερα στενό. Επιπλέον, διερωτόμαστε πώς θα «αποζημιώνεται» η παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας προς τους ανασφάλιστους ωφελούμενούς μας που, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, είναι πολλοί.Είναι ζωτικής σημασίας, εφόσον οι υπηρεσίες που παρέχονται από τις Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.) του Ιδιωτικού Τομέα θα αποζημιώνονται εξ’ ολοκλήρου από ασφαλιστικούς οργανισμούς ή από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), να διασφαλιστεί ότι το ύψος του νοσηλίου ή της σταθερής αμοιβής ή κατά πράξη αμοιβής, θα διαφοροποιείται σε ότι αφορά τις ΜΨΥ ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα βάσει των αποφάσεων κοστολόγησης επικαιροποιημένων που θα προβλέπουν κατ’ ελάχιστον το ποσό που προκύπτει σήμερα από το άθροισμα του κόστους από όσα δεσμευτικά προβλέπονται αυτή τη στιγμή για τη λειτουργία των μονάδων ψυχικής υγείας με βάση τις κανονιστικές διατάξεις των αποφάσεων για τις εγκαταστάσεις, το προσωπικό, τις δράσεις και τα αντίστοιχα λειτουργικά έξοδα, όπως δηλαδή είχε υπολογιστεί το κόστος ανά ωφελούμενο και τύπο μονάδας στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις που ίσχυαν και δεν θα ακολουθήσει τις διατάξεις του ΕΟΠΥΥ που αφορούν το κόστος νοσηλίου για τα Μη Επιδοτούμενα από το Κράτος Ιδιωτικά ιδρύματα, που παρέχουν άλλου τύπου υπηρεσίες και με άλλο πλαίσιο. Αναγκαία είναι στο πλαίσιο αυτό η σύσταση μιας ομάδας έργου και διαβούλευσης με την συμμετοχή 2 τουλάχιστον εκπροσώπων της Ομοσπονδίας Αργώ.Η ανωτέρω δέσμευση, η οποία θα πρέπει ρητά να αναφέρεται στο νόμο, αποτελεί μείζον ζήτημα και απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση παροχής ποιοτικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και βιωσιμότητας των Μ.Ψ.Υ. βάσει των πραγματικών αναγκών, ειδικά για τις κινητές μονάδες, τις μονάδες για παιδιά και για εφήβους και τις νέου τύπου μονάδες που ιδρύθηκαν το 2022-2023. Στην έννοια του ημερησίου νοσηλίου / αποζημίωσης θα πρέπει να περιλαμβάνεται κατ’ ελάχιστο η περίθαλψη, η ψυχολογική υποστήριξη, όλο το πρόγραμμα πράξεων θεραπείας και υποστήριξης των ωφελούμενων, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, η δημιουργική απασχόληση, η ψυχαγωγία, η άθληση, η ιατρική παρακολούθηση, ο χρόνος υλοποίησης των διεπιστημονικών ομάδων, των εποπτειών, η υλοποίηση διοικητικού έργου θεραπευτών που αφορά στους ωφελούμενους, ο χρόνος μετακίνησης των μελών των Κινητών Μονάδων προς και από τους τόπους διεξαγωγής των κλιμακίων, η αγωγή της κοινότητας, οι δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης κ.ο.κ ασφαλισμένων και ανασφάλιστων ωφελούμενων των κοινοτικών μονάδων όσο και πέρα αυτών η διαμονή, η διατροφή και η νοσηλευτική φροντίδα των ενοίκων των στεγαστικών δομών.Τέλος θα πρέπει να συμπεριληφθεί εξουσιοδοτική διάταξη για έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης από τον Υπουργό Υγείας και τον Υπουργό Οικονομικών καθώς και να προβλεφθεί ένα διάστημα πιλοτικής εφαρμογής με εγγυήσεις για τη βιωσιμότητα των μονάδων από τον τακτικό προϋπολογισμό σε περίπτωση αστοχιών. Επίσης πρέπει να οριστεί η ημερομηνία έναρξης της εφαρμογής της διάταξης τουλάχιστον την 1/1/2026 γιατί θα απαιτηθεί χρόνος για συστηματική μελέτη και διαβούλευση.

#11 Σχόλιο Από Λαμπρινή Οικονόμου Στις 18 Ιουλίου 2024 @ 07:49

Το παρόν νομοσχέδιο δημιουργεί τεράστια αναστάτωση και ανασφάλεια στους τρείς χιλιάδες και πλέον εργαζομένους του «Ψυχαργώς».

Στο Άρθρο 21 αναφέρεται ως μοναδική πηγή χρηματοδότησης ο ΕΟΠΥΥ και δεν γίνεται καμία απολύτως αναφορά σε χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Για τον λόγο αυτό, εγείρονται πολλά ερωτήματα σχετικά με την συχνότητα χρηματοδότησης από τον ΕΟΠΥΥ. Όπως υποθέτουμε, σας είναι ήδη γνωστό, ο χώρος της ψυχικής υγείας έχει ταλαιπωρηθεί κατά το παρελθόν εξαιτίας της υποχρηματοδότησης , με συνέπεια μεγάλες καθυστερήσεις ( από 3 έως 8 μήνες) καταβολής μισθοδοσίας. Το γεγονός αυτό οδήγησε πολλούς επαγγελματίες ψυχικής υγείας στο να εγκαταλείψουν τις θέσεις εργασίας τους.

Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός, ότι στο παρόν νομοσχέδιο, το Υπουργείο αποφεύγει σκοπίμως την διασφάλιση των συμβάσεων και των θέσεων εργασίας των εργαζομένων, κάτι το οποίο είχε προβλεφθεί το 2012 όταν αποφασίστηκε οι επαγγελματίες ψυχικής υγεία να αμείβονται βάσει του ενιαίου μισθολογίου.

Ως εκ τούτου:

Απαιτούμε την απόσυρση του Άρθρου 21, σύμφωνα με το οποίο μεταφέρεται η χρηματοδότηση των Μ.Ψ.Υ. αποκλειστικά στον ΕΟΠΥΥ με νοσήλιο (χωρίς να υπάρχει καμία πρόβλεψη για το ύψος του νοσηλίου) και να συνεχιστεί η χρηματοδότηση των Μ.Ψ.Υ. αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Απαιτούμε να προβλεφθεί στο παρόν νομοσχέδιο η διασφάλιση των θέσεων εργασίας (αλληλένδετο με την διασφάλιση στην ποιότητα της παροχής υπηρεσιών) και να διευκρινιστεί ρητώς ότι οι φορείς θα συνεχίσουν να αμείβουν του εργαζόμενους, βάσει του ενιαίου μισθολογίου καθώς επίσης, ουδείς εργαζόμενος να υποχρεωθεί να υπογράψει νέα σύμβαση εργασίας.

Όλοι οι επαγγελματίες της ψυχικής υγείας δεν είναι διατεθειμένοι να υποστούν την παραμικρή μείωση του μισθού τους.

Ανακεφαλαιώνοντας, το παρόν σχέδιο νόμου έχει τίτλο: « Ολοκλήρωση Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης» . Στην ανάγνωση του, ως επαγγελματίες ψυχικής υγείας νιώθουμε ότι δεν διασφαλίζεται η ποιότητα στην παροχή υπηρεσιών κι οι Μ.Ψ.Υ.. οδηγούνται μοιραία σε τρόπο λειτουργίας όμοιο με αυτόν των ιδιωτικών κλινικών

#12 Σχόλιο Από Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Οργανώσεων για την Ψυχική Υγεία (ΠΟΣΟΨΥ) Στις 18 Ιουλίου 2024 @ 08:47

Το νομοσχέδιο επιφέρει τη συνολική αλλαγή στον τρόπο χρηματοδότησης των Μονάδων των ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα μέσω του ΕΟΠΠΥ. Για το εν λόγω ζήτημα εγείρεται ιδιαίτερος προβληματισμός στο ΓΕΝΙΚΌ ΣΥΜΒΟΎΛΙΟ της ΠΟΣΟΨΥ καθώς για τα Κέντρα Ημέρας δεν υπάρχει συγκεκριμένο προηγούμενο πλαίσιο στον ΕΟΠΠΥ. Δεν περιγράφεται καμία προετοιμασία για τη μετάβαση σε αυτή την αλλαγή. Δεν περιγράφεται συγκεκριμένος σχεδιασμός ενώ παράλληλα δρομολογείται μια κοστολόγηση των υπηρεσιών χωρίς να λαμβάνονται υπόψη η πολυμορφία των θεραπευτικών πράξεων και υπηρεσιών που παρέχονται σε χρόνιους λήπτες υπηρεσιών ψυχικής υγείας, στους φροντιστές τους, στα άτομα της κοινότητας, στους ανασφάλιστους συμπολίτες μας, σε πρόσφυγες- μετανάστες και γενικά σε μεγάλο μέρος του πληθυσμού που αιτούνται να λάβουν υπηρεσίες από μονάδες ψυχικής υγείας όπως είναι το Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας. Η κοστολόγηση των υπηρεσιών – θεραπευτικών πράξεων δημιουργεί πλαίσιο ανταγωνιστικότητας μεταξύ των δομών και εντός των δομών (στο προσωπικό), δημιουργεί ερωτηματικά και ανασφάλεια για τη βιωσιμότητα των δομών- γνωρίζοντας τις καθυστερήσεις αποπληρωμών από τον ΕΟΠΠΥ, και συνθέτει ένα πλαίσιο δομών που εν δυνάμει θα μπορούν να καλύπτουν τα πάγια και λειτουργικά τους έξοδα και δομές που θα αδυνατούν.

Εκτιμούμε ότι η εν λόγω αλλαγή, χρειάζεται συγκεκριμένο σχεδιασμό και μελέτη, από άτομα που έχουν εικόνα των θεραπευτικών πράξεων και υπηρεσιών που παρέχονται στις εν λόγω δομές, στα ευαίσθητα χαρακτηριστικά του πληθυσμού στόχου που εξυπηρετούν καθώς και την ανάγκη για ύπαρξης ενός σταθερού πλαισίου λειτουργίας τόσο για τους λήπτες όσο και για τους ειδικούς που εργάζονται με τους πληθυσμούς αυτούς. Η ύπαρξη συνέχειας στην τακτική χρηματοδότηση παρουσιάζεται ως ανάγκη και παράλληλα ως βάση προκειμένου να γίνει η όποια μετάβαση στον ΕΟΠΠΥ. Επιπλέον, η αναζήτηση διαφόρων μοντέλων διατήρησης της χρηματοροής στις δομές θεωρούμε ότι θα λειτουργήσουν «προστατευτικά» για τη συνέχεια των μονάδων ψυχικής υγείας αλλά και της συνέχειας του έργου της ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης.