Μετά από το άρθρο 3 του ν. 3329/2005 (Α΄ 81), περί των οργάνων διοίκησης της Υγειονομικής Περιφέρειας, προστίθεται άρθρο 3 Α ως εξής:
«Άρθρο 3 Α
Ορισμός Υποδιοικητή Υγειονομικής Περιφέρειας αρμοδίου για θέματα ψυχικής υγείας
1. Ένας (1) εκ των δύο (2) Υποδιοικητών κάθε Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.Πε.) ορίζεται αρμόδιος για θέματα ψυχικής υγείας, διοικεί το οικείο Περιφερειακό Δίκτυο Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.) και αναλαμβάνει τον προγραμματισμό, τον συντονισμό, την εποπτεία και τον έλεγχο της λειτουργίας όλων των δομών και φορέων παροχής Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Υ.Ψ.Υ.) του Δικτύου του.
2. Ο Υποδιοικητής της Υ.Πε. που είναι αρμόδιος για θέματα ψυχικής υγείας, έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) Σχεδιάζει, προγραμματίζει, οργανώνει, συντονίζει και ελέγχει την εφαρμογή των πολιτικών ψυχικής υγείας, που εκπονούνται από και ασκούνται στην Υ.Πε. ευθύνης του, στο πλαίσιο της γενικότερης πολιτικής υγείας και έχει την ευθύνη της οργάνωσης, του συντονισμού, του ελέγχου και της εύρυθμης λειτουργίας όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών ψυχικής υγείας εντός του οικείου Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.,
β) καταρτίζει και ενημερώνει σε μηνιαία βάση τον χάρτη ψυχικής υγείας, τμήμα του χάρτη υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης της περ. 2 της παρ. 5 του άρθρου 3 της Υ.Πε. ευθύνης του και υλοποιεί επιδημιολογικές μελέτες ψυχικής υγείας,
γ) εκπονεί ετησίως το επιχειρησιακό σχέδιο δράσης για την παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας στην Υ.Πε. ευθύνης του, τμήμα του επιχειρησιακού σχεδίου δράσης για την παροχή υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης της περ. 3 της παρ. 5 του άρθρου 3, καθώς επίσης και το ετήσιο επιχειρησιακό σχέδιο διαχείρισης των τοπικών κρίσεων και έκτακτων αναγκών σε επίπεδο ψυχικής υγείας, μέρος του ετήσιου επιχειρησιακού σχεδίου αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών της περ. 3 της παρ. 5 του άρθρου 3 και τα υποβάλλει στον Διοικητή της οικείας Υ.Πε. προς ένταξή τους στα επιχειρησιακά σχέδια της Δ.Υ.Πε.,
δ) υποβάλλει προς τον Διοικητή της οικείας Υ.Πε. ετήσιο πρόγραμμα εκτέλεσης έργων ψυχικής υγείας και παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας, το οποίο ενσωματώνεται στο ετήσιο πρόγραμμα εκτέλεσης έργων και παροχής υπηρεσιών της περ. 22 της παρ. 5 του άρθρου 3, αφού λάβει υπόψη τις προτάσεις των φορέων του Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.,
ε) εισηγείται προς τον Διοικητή της οικείας Υ.Πε. το πρόγραμμα προμηθειών για τις ανάγκες των παρεχόμενων υπηρεσιών ψυχικής υγείας εντός των διοικητικών ορίων ευθύνης του, καθώς και τις τροποποιήσεις του, προς ένταξή του στο Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών της Δ.Υ.Πε.,
στ) παρακολουθεί και ελέγχει σε μηνιαία βάση την ορθή εκτέλεση των επιμέρους κονδυλίων ψυχικής υγείας του προϋπολογισμού της οικείας Δ.Υ.Πε. και την εν γένει οικονομική λειτουργία των δομών και φορέων του Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.,
ζ) εισηγείται, δια του Διοικητή της οικείας Υ.Πε., προς τον Υπουργό Υγείας, ο οποίος αποφασίζει την ανέγερση, επέκταση, αναδιάταξη και ανακατανομή των δομών όλων των φορέων παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας του Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.,
η) εισηγείται, δια του Διοικητή της οικείας Υ.Πε., στον Υπουργό Υγείας, είτε τη δημιουργία νέων δομών και υπηρεσιών στο Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ., στους διασυνδεόμενους με αυτό Φορείς και στα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου που ιδρύουν και λειτουργούν Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.), σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 2716/1999 (Α’ 96), είτε την τροποποίηση και εξειδίκευση της λειτουργίας υφισταμένων,
θ) επεξεργάζεται και εγκρίνει τους Εσωτερικούς Κανονισμούς Λειτουργίας και τους Οργανισμούς των φορέων παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας αρμοδιότητάς του και τους υποβάλλει, μέσω του Διοικητή της Υ.Πε., προς έγκριση στο Κεντρικό Συμβούλιο Υγειονομικών Περιφερειών (Κε.Συ.Πε), εξαιρουμένων του Ψυχιατρείου Κρατουμένων Κορυδαλλού και του Ψυχιατρικού Τμήματος Γυναικών του Σωφρονιστικού Καταστήματος Ελεώνα Θηβών, τα θέματα εσωτερικής λειτουργίας και ασφάλειας των οποίων ρυθμίζονται από τον Σωφρονιστικό Κώδικα (ν. 2776/1999, Α΄291), τον Κανονισμό Ασφαλείας των Σωφρονιστικών Καταστημάτων και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας τους,
ι) ελέγχει την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται από τις Μ.Ψ.Υ. του ιδιωτικού, κερδοσκοπικού και μη, τομέα, οι οποίες ιδρύονται και λειτουργούν σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 2716/1999 και υπάγονται στην αρμοδιότητά του, εκδίδει, μετά από έγκριση σκοπιμότητας του Υπουργού Υγείας, τροποποιεί και ανακαλεί την άδεια ίδρυσης και λειτουργίας τους,
ια) εισηγείται στον Διοικητή της οικείας Υ.Πε. τον συνολικό ετήσιο προγραμματισμό των προσλήψεων προσωπικού των Διευθύνσεων Ψυχικής Υγείας, καθώς και των αποκεντρωμένων μονάδων παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας της Δ.Υ.Πε. και των διασυνδεόμενων Φορέων του οικείου Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.,
ιβ) εισηγείται προς τον Υπουργό Υγείας την προκήρυξη και επαναπροκήρυξη θέσεων ιατρών των δομών παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας του Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ και των διασυνδεόμενων με αυτό Φορέων και αποφασίζει την παράταση παραμονής ειδικευόμενων ιατρών σε αυτούς, κατ’ ανάλογη εφαρμογή της περ. 9 της παρ. 5 του άρθρου 3,
ιγ) υποβάλλει προς τον Διοικητή της οικείας Υ.Πε. πρόταση πρόσληψης επικουρικού προσωπικού για την κάλυψη επιτακτικών αναγκών του Δικτύου του, προς ένταξή της στη συνολική πρόταση πρόσληψης επικουρικού προσωπικού της Δ.Υ.Πε.,
ιδ) προΐσταται των Διευθύνσεων Ψυχικής Υγείας της οικείας Δ.Υ.Πε. και των αποκεντρωμένων μονάδων παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας αυτής, ασκεί τον ιεραρχικό και πειθαρχικό έλεγχο της περ. δ) της παρ. 1 και της περ. δ) της παρ. 2 του άρθρου 11 επί του προσωπικού τους, καθώς και επί του προσωπικού των λοιπών φορέων του Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ., παρακολουθεί την παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας και μπορεί να αναθέτει τη διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης σε οποιονδήποτε υπάλληλο αυτών,
ιε) αποτελεί το αρμόδιο όργανο για την τοποθέτηση των Προϊσταμένων των Διευθύνσεων και των Τμημάτων Ψυχικής Υγείας της οικείας Δ.Υ.Πε., καθώς και των Προϊσταμένων των Διευθύνσεων, Υποδιευθύνσεων και Τμημάτων των αποκεντρωμένων μονάδων παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας αυτής. Ειδικά για την πλήρωση της θέσης του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Ιατρικής Ψυχικής Υγείας της οικείας Δ.Υ.Πε. ορίζει έναν από τους τρεις (3) πρώτους του πίνακα αξιολόγησης των υποψηφίων που του υποβάλει το Ε.Συ.Ψ.Υ., σύμφωνα με την περ. στ΄ της παρ. 4 του άρθρου 6Β του παρόντος, χωρίς να δεσμεύεται από τη σειρά εγγραφής, κατ’ ανάλογη εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 2889/2001 (Α΄ 37),
ιστ) αναθέτει προσωρινά καθήκοντα Προϊσταμένου στις Διευθύνσεις Ψυχικής Υγείας της οικείας Δ.Υ.Πε. και τα Τμήματα αυτής, καθώς και στις Διευθύνσεις, Υποδιευθύνσεις και Τμήματα των αποκεντρωμένων μονάδων παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας αυτής, μέχρι την οριστική πλήρωση των θέσεων και ορίζει τους αναπληρωτές προϊσταμένους σύμφωνα με το άρθρο 87 του Κώδικα Δημόσιων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α’ 26),
ιζ) εκδίδει τις αποφάσεις ή εντολές μετακίνησης του προσωπικού των Διευθύνσεων Ψυχικής Υγείας, κατόπιν εισήγησης των Προϊσταμένων αυτών καθώς και του προσωπικού των αποκεντρωμένων μονάδων παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας της οικείας Δ.Υ.Πε.,
ιη) εγκρίνει το ετήσιο και μηνιαίο πρόγραμμα των εφημεριών του ιατρικού προσωπικού και των υπερωριών, νυχτερινών και εξαιρέσιμων του λοιπού προσωπικού που απασχολείται στις αποκεντρωμένες μονάδες παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας της Δ.Υ.Πε. και στους λοιπούς φορείς παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας του οικείου Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ. και συμμετέχει στο εν λόγω πρόγραμμα εφημεριών, το οποίο του υποβάλλει ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ιατρικής Ψυχικής Υγείας και τις τροποποιήσεις αυτού,
ιθ) εισηγείται προς τον Διοικητή της οικείας Υ.Πε. το ύψος και τις τροποποιήσεις ή αναμορφώσεις της επιχορηγήσης για την κάλυψη του κόστους των εφημεριών του ιατρικού και λοιπού επιστημονικού προσωπικού, καθώς και των ωρών υπερωριακής απασχόλησης και εργασίας κατά τις νυχτερινές ώρες και εξαιρέσιμες ημέρες του λοιπού προσωπικού των αποκεντρωμένων μονάδων της Δ.Υ.Πε. και των λοιπών φορέων παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας του οικείου Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ., που συμμετέχουν στο πρόγραμμα εφημεριών,
κ) εισηγείται προς τον Διοικητή της οικείας Υ.Πε. τον ετήσιο αναλυτικό προϋπολογισμό προμηθειών των Διευθύνσεων Ψυχικής Υγείας της οικείας Δ.Υ.Πε.,
κα) εγκρίνει τη σκοπιμότητα και τον τρόπο χρηματοδότησης για την εκπόνηση μελετών, την υλοποίηση έργων και την παροχή τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών για τη βελτίωση και ανάπτυξη κτιριακών υποδομών ψυχικής υγείας εντός της οικείας Δ.Υ.Πε., για την προμήθεια ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού αυτών, την προμήθεια παντός τύπου αναλώσιμου υλικού και την ανάθεση υπηρεσιών κατά ΚΑΕ προϋπολογισμού μέχρι του ποσού των σαράντα πέντε χιλιάδων (45.000) ευρώ, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των περ. β) και γ) της παρ. 2 του άρθρου 79 του ν. 4915/2022 (Α’ 63) και της περ. 9 της παρ. 6 και της περ. 17 της παρ. 8 του άρθρου 7 του παρόντος.
κβ) αποστέλλει, εντός του πρώτου τριμήνου κάθε έτους, προς τον Διοικητή της οικείας Υ.Πε. τα αναγκαία στοιχεία των δομών παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας ευθύνης του, για τη σύνταξη της ετήσιας έκθεσης πεπραγμένων της Δ.Υ.Πε.,
κγ) συγκροτεί το Επιστημονικό Συμβούλιο Ψυχικής Υγείας (Ε.Συ.Ψ.Υ.) της οικείας Δ.Υ.Πε. του άρθρου 11,
κδ) συγκροτεί τις επιστημονικές επιτροπές συνεπικούρησης του Ε.Συ.Ψ.Υ.,
κε) συγκροτεί ομάδες εργασίας ή επιτροπές για τη μελέτη, εισήγηση ή παροχή γνωμοδοτήσεων σε θέματα που αναφέρονται στη δραστηριότητα των δομών και φορέων παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας του Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ., καθώς και για τον σχεδιασμό και τη διαχείριση των προγραμμάτων και των δράσεων αυτών,
κστ) ασκεί έλεγχο νομιμότητας των πράξεων όλων των υπηρεσιών των Διευθύνσεων Ψυχικής Υγείας της οικείας Δ.Υ.Πε., των αποκεντρωμένων μονάδων της και των λοιπών φορέων παροχής του Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ., οι οποίες του κοινοποιούνται υποχρεωτικώς,
κζ) ασκεί όλες τις αρμοδιότητες που του αναθέτει με αποφάσεις του, ο Διοικητής της οικείας Υ.Πε., καθώς και όποια άλλη αρμοδιότητα του αναθέσει με απόφασή του ο Υπουργός Υγείας, σύμφωνα με το έβδομο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 3.
3. Ο ανωτέρω Υποδιοικητής δύναται, με απόφασή του, να μεταβιβάζει σε ιεραρχικά υφιστάμενά του όργανα, την εξουσία να υπογράφουν, με εντολή του, πράξεις ή άλλα έγγραφα της αρμοδιότητάς του και να ασκούν συγκεκριμένες αρμοδιότητές του. Με την απόφαση του πρώτου εδαφίου, η οποία είναι ελεύθερα ανακλητή, εν όλω ή εν μέρει, ο Υποδιοικητής καθορίζει την έκταση, τα όρια και τη χρονική διάρκεια της εκχώρησης των ανατιθεμένων αρμοδιοτήτων ή της εξουσιοδότησης υπογραφής και δύναται να ορίζει ότι διατηρεί τη δυνατότητα παράλληλης άσκησης των μεταβιβαζόμενων αρμοδιοτήτων.».
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄ ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Άρθρο 11 Ορισμός Υποδιοικητή Υγειονομικής Περιφέρειας αρμοδίου για θέματα ψυχικής υγείας – Προσθήκη άρθρου 3 Α στον ν. 3329/2005"
#1 Σχόλιο Από ΒΕΛΙΚΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Στις 13 Ιουλίου 2024 @ 14:31
Υπέρ Αναπληρωτές ΔΥΠΕ με ευθύνη ενός θολού πεδίου και χιλιάδων ζωών πολιτών χωρίς καν να είναι βέβαιο οτι γνωρίζουν το ελάχιστο γύρω από τον Τομέα Ψυχικής Υγείας (βλέπε τρόπο επιλογής Διοικητών και Αναπληρωτών)
#2 Σχόλιο Από Θεώνη Β. Στις 15 Ιουλίου 2024 @ 12:52
Δεν ορίζονται πουθενά τα προσόντα διορισμού που πρέπει να έχει ο Υποδιοικητής αρμόδιος για θέματα ΨΥ (ειδίκευση; εμπειρία;;)
#3 Σχόλιο Από ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΦΟΡΕΩΝ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΑΡΓΩ Στις 16 Ιουλίου 2024 @ 03:05
Παρά τον αναφερόμενο σκοπό του να τοποθετήσει τα άτομα που αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην ψυχική τους υγεία για πρώτη φορά, στο επίκεντρο του Ε.Σ.Υ., δημιουργεί ένα πολυδαίδαλο σύστημα εξ ολοκλήρου ιατροκεντρικών, διοικητικών και γραφειοκρατικών υπηρεσιών, το οποίο εντέλει όλο διοικείται από ένα πρόσωπο, έναν εκ των Υποδιοικητών κάθε Υ.Πε., στον οποίο εκχωρεί έναν εξαιρετικά μεγάλο αριθμό και σημαντικού περιεχομένου αρμοδιοτήτων. Η τομεοποίηση φαίνεται να καταργείται. A priori εγείρονται ζητήματα αποτελεσματικότητας και εν τέλει ουσιαστικής εφαρμογής του φιλόδοξου εγχειρήματος, καθώς ο εκάστοτε Υποδιοικητής κάθε Υ.Πε, ανεξαρτήτως σχετικής με τον τομέα ψυχικής υγείας ειδικότητας ή και συναφούς εμπειρίας, αναλαμβάνει τον προγραμματισμό, το συντονισμό, την εποπτεία και τον έλεγχο της λειτουργίας όλων των δομών και φορέων παροχής Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας του Δικτύου του. Η ιατροκεντρική προσέγγιση του σχεδίου νόμου οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι έχει περιοριστεί με τη συμμετοχή των άλλων ειδικοτήτων (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, νοσηλευτών) που εξασφαλίζουν εν τοις πράγμασι την εφαρμογή της φιλοσοφίας της κοινωνικής και κοινοτικής ψυχιατρικής και προσδίδουν διεπιστημονικό χαρακτήρα της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης, όμως υποεκπροσωπούνται οι λήπτες υπηρεσιών ψυχικής υγείας και οι οικογένειες γιατί έχουμε ερωτηματικά αν είναι εφικτό να εκπροσωπούνται από ένα μέλος της Ένωσης Ασθενών Ελλάδος που θεωρούμε ότι δεν έχει ικανοποιητική συμμετοχή ληπτών υπηρεσιών ψυχικής Υγείας.
#4 Σχόλιο Από Β.Μ. – Εργαζόμενη σε ΜΨΑ Στις 16 Ιουλίου 2024 @ 14:03
Για 27 αρμοδιότητες που αφορούν στην Ψυχική Υγεία, είναι δυνατόν να μην ορίζονται πουθενά ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ προσόντα διορισμού, όπως η ειδικότητα, η εμπειρία και η εξειδίκευση που ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ να έχει ο αρμόδιος Υποδιοικητής. Μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες του ν. 5062/2023 (κριτήρια για την επιλογή των διοικήσεων στο Δημόσιο) θα ορίζεται Υποδιοικητής για θέματα ΨΥ, χωρίς πρόβλεψη κριτηρίων, από τον Διοικητή ένας από τους υπηρετούντες Υποδιοικητές (άρθρο 72 παρ. 1).
#5 Σχόλιο Από Μέτωπο για την Ψυχική Υγεία και τις Εξαρτήσεις Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 08:01
Η εγκατάλειψη του πνεύματος της τομεοποίησης και του δημοκρατικού/ συμμετοχικού τρόπου σχεδιασμού και λήψης των αποφάσεων που εγκαθίδρυε ο ν.4461/2017, καταλήγει σε αυτό το υπερ-συγκεντρωτικό μοντέλο διοίκησης («ενός ανδρός αρχή») με όλες τις αρμοδιότητες να είναι συγκεντρωμένες στο πρόσωπο του υποδιοικητή της ΥΠε.
Ειδική αναφορά αξίζει στο στοιχείο # ιδ της παρ.2 όπου αναφέρεται πως … «(ο Υποδιοικητής) προΐσταται… όλων των αποκεντρωμένων μονάδων (συνεπώς και του προσωπικού τους). Προκύπτει δηλ. (ο Υποδιοικητής) ως απευθείας προϊστάμενος όλων των εργαζομένων στις δημόσιες δομές, ατομικά, χωρίς να μεσολαβεί η ιεραρχία, αφού δεν προβλέπεται, της κάθε δομής….
….και στο στοιχείο # ι της ίδιας παραγράφου, όπου αναφέρεται πως …(ο Υποδιοικητής) ελέγχει την ποιότητα των υπηρεσιών από τις ΜΨΥ του ιδιωτικού τομέα. Είναι μάλλον ασύμβατο με τη λογική λειτουργίας της διοίκησης, ένας πάροχος (ο Υποδιοικητής, που προΐσταται των δημόσιων μονάδων παροχής υπηρεσιών ) να ελέγχει ταυτόχρονα αυτός ο ίδιος, άλλους παρόχους . Στη λογική του ν. 4461/2017 η ασυμβατότητα αυτή δεν υπήρχε.
Μέτωπο για την Ψυχική Υγεία και τις Εξαρτήσεις
#6 Σχόλιο Από ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΜΟΝΑΔΑΣ ΕΦΗΒΩΝ ΑΤΡΑΠΟΣ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 10:01
Θεωρούμε ότι αυτός ο υπερ συγκεντρωτισμός, θα αυξήσει την γραφειοκρατία και θα είναι εις βάρος των απομακρυσμένων δομών, καθώς θα έχει επιπτώσεις στον προϋπολογισμό/κονδύλια που θα λάβουν οι διάφορες διευθύνσεις. Και δεν διευκρινίζεται η διαδικασία τέτοιων αποφάσεων, καθώς και η θεσπιση δικλείδων ασφαλείας.
όλες οι αρμοδιότητες των 2 υπερδιοικητών μέχρι τώρα ασκούνταν από ΔΣ της ΔΥΠΕ: σαφώς πιο πλουραλιστικός τρόπος ένα συλλογικό όργανο
#7 Σχόλιο Από ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΡΑΜΠΕΛΑ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 11:34
Με το Άρθρο αυτό δίνεται υπερεξουσία στον Υποδιοικητή της ΥΠΕ αρμόδιο για θέματα Ψυχικής Υγείας, Ο Υπεράνθρωπος Υποδιοικητής εκτός των άλλων αρμοδιοτήτων του ανατίθενται 18 νέες αρμοδιότητες διαφόρων θεμάτων ψυχικής υγείας!!! Ο Υποδιοικητής, σχεδιάζει, διοικεί, οργανώνει, ελέγχει, εισηγείται δια του Διοικητή, ελέγχει τα ΝΠΙΔ και εγκρίνει τη σκοπιμότητα και τον τρόπο χρηματοδότησης. Χωρίς να καθορίζονται τα τυπικά του προσόντα.
#8 Σχόλιο Από Δέσποινα Κατσούδα Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 12:24
Άρθρο 11 παρ. 1 Δεν ορίζονται πουθενά τα προσόντα διορισμού ούτε καν η ειδικότητα ή ειδίκευση ή εμπειρία που πρέπει να έχει ο Υποδιοικητής που θα είναι αρμόδιος για θέματα ΨΥ (27 αρμοδιότητες!). Μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες του νέου ν. 5062/2023 (κριτήρια για την επιλογή των διοικήσεων στο Δημόσιο) ορίζεται ως Υποδιοικητής για θέματα ΨΥ χωρίς πρόβλεψη κριτηρίων από τον Διοικητή ένας από τους υπηρετούντες Υποδιοικητές (άρθρο 72 παρ. 1)
#9 Σχόλιο Από Δέσποινα Κατσούδα Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 12:25
Άρθρο 11 παρ. 1 και 2 Ασαφής και πολύ μεγάλη η έκταση των αρμοδιοτήτων – υπερεξουσιών του Υποδιοικητή. Ιδίως όταν αναφέρεται σε δομές και φορείς παροχής Υ.Ψ.Υ. του Δικτύου του ή γενικά σε φορείς αρμοδιότητάς του, εννοεί και τους φορείς του άρθρου 10 (εποπτευόμενα ΝΠΙΔ); Βλ. ενδεικτικά παρ. 1, παρ. 2 α, ζ, θ, ιδ, ιη, κστ.
Να σημειωθεί ότι στους φορείς του ΠεΔΥΨΥ υπάγονται και οι Μονάδες των εποπτευόμενων ΝΠΙΔ σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 2716/1999 όπως τροποποιείται (βλ. άρθρο 4 παρ. 2 και άρθρο 19 παρ. 3 του σχεδίου και κατωτέρω σχόλια επί του άρθρου).
Να σημειωθεί επίσης ότι κάποιες από τις αρμοδιότητες του Υποδιοικητή είναι εισηγητικές προς τον Διοικητή, ο οποίος αποφασίζει π.χ. για τη δημιουργία νέων μονάδων και την τροποποίηση υφισταμένων (ενδεικτικά βλ. άρθρο 12 παρ. 5 του σχεδίου).
Στην περίπτωση που οι περιγραφόμενες αρμοδιότητες αφορούν και τους φορείς του άρθρου 10 (σε κάποιες περιπτώσεις ξεκάθαρο και σε κάποιες λιγότερο), τότε κάποιες από αυτές συνιστούν ανεπίτρεπτη παρέμβαση στη διοίκηση και στις αποφάσεις των φορέων και στο θεραπευτικό τους έργο (πρβλ. και άρθρο 19 παρ. 5), για το οποίο οι ίδιοι αναλαμβάνουν την ευθύνη, και παραβίαση των συνταγματικών τους δικαιωμάτων.
Η παρέμβαση αυτή όσον αφορά τα μη κερδοσκοπικά νπιδ φαίνεται επιπλέον και αδικαιολόγητη, αφού μιλάει για διοικητικό-οικονομικό-διαχειριστικό έλεγχο από τη στιγμή που το κράτος φαίνεται να θέλει να σταματήσει την χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό μεταβαίνοντας σε καθεστώς αποζημίωσης από τον ΕΟΠΥΥ. Το κράτος όμως δεν ελέγχει με τον ίδιο τρόπο και τις κερδοσκοπικές επιχειρήσεις όταν λαμβάνουν αποζημίωση από τον ΕΟΠΥΥ
#10 Σχόλιο Από Σουρβίνου Κ. Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 12:53
Σε τι αφορούν οι αρμοδιότητες της θέσης;
Η ανησυχία έγκειται στο εάν και κατά πόσο αντιλαμβάνεται ο συνομιλητής το θεραπευτικό έργο ως κάτι δυναμικό και αναγκαία ευέλικτο και όχι μόνο ως διοικητικό, γραφειοκρατικό έργο.
#11 Σχόλιο Από Επιστημονικά Υπεύθυνη Κ.Α.Ψ.Υ ΧΕΙΛΑ ΑΡΤΕΜΙΣ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 13:11
Με το παρόν σχέδιο νόμου, επέρχεται κατακερματισμος του ρόλου του Επιστημονικά Υπεύθυνου του εκάστοτε Φορέα, με το εύλογο ερώτημα, πως θα μπορεί να επιτευχθεί θεραπευτική συνέχεια πρωτίστως με τους ωφελουμενους και κατ’επεκταση με την πολυκλαδικη θεραπευτική ομάδα όταν ηθικά αλλά και πρακτικά υποβαθμιζεται ο ρολος του Ε.Υ και ολόκληρης της Π.Θ.Ο. Αναρωτιομαστε τελικά ποιος είναι ο πρωταρχικός σκοπός και το όραμα στην Ψυχική Υγεία? Η δημιουργία ενός διοικητικού-γραφειοκρατικου συστήματος ελέγχου ή η εως τωρα επικεντρωμενη προσπάθεια για την ψυχοκοινωνικη αποκατάσταση των ωφελουμενων μας?
#12 Σχόλιο Από Παναγιώτα Φίτσιου Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 13:20
Δεν ορίζονται πουθενά τα προσόντα διορισμού ούτε καν η ειδικότητα ή ειδίκευση ή εμπειρία που πρέπει να έχει ο Υποδιοικητής που θα είναι αρμόδιος για θέματα ΨΥ (27 αρμοδιότητες!). Μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες του νέου ν. 5062/2023 (κριτήρια για την επιλογή των διοικήσεων στο Δημόσιο) ορίζεται ως Υποδιοικητής για θέματα ΨΥ χωρίς πρόβλεψη κριτηρίων από τον Διοικητή ένας από τους υπηρετούντες Υποδιοικητές (άρθρο 72 παρ. 1)
#13 Σχόλιο Από Σοφούλης Ταταρίδης Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 13:21
Δεν ορίζονται πουθενά τα προσόντα διορισμού ούτε καν η ειδικότητα ή ειδίκευση ή εμπειρία που πρέπει να έχει ο Υποδιοικητής που θα είναι αρμόδιος για θέματα ΨΥ (27 αρμοδιότητες!). Μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες του νέου ν. 5062/2023 (κριτήρια για την επιλογή των διοικήσεων στο Δημόσιο) ορίζεται ως Υποδιοικητής για θέματα ΨΥ χωρίς πρόβλεψη κριτηρίων από τον Διοικητή ένας από τους υπηρετούντες Υποδιοικητές (άρθρο 72 παρ. 1)
#14 Σχόλιο Από Παναγιώτα Φίτσιου Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 13:24
Ασαφής και πολύ μεγάλη η έκταση των αρμοδιοτήτων – υπερεξουσιών του Υποδιοικητή. Ιδίως όταν αναφέρεται σε δομές και φορείς παροχής Υ.Ψ.Υ. του Δικτύου του ή γενικά σε φορείς αρμοδιότητάς του, εννοεί και τους φορείς του άρθρου 10 (εποπτευόμενα ΝΠΙΔ); Βλ. ενδεικτικά παρ. 1, παρ. 2 α, ζ, θ, ιδ, ιη, κστ.
Να σημειωθεί ότι στους φορείς του ΠεΔΥΨΥ υπάγονται και οι Μονάδες των εποπτευόμενων ΝΠΙΔ σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 2716/1999 όπως τροποποιείται (βλ. άρθρο 4 παρ. 2 και άρθρο 19 παρ. 3 του σχεδίου και κατωτέρω σχόλια επί του άρθρου).
Να σημειωθεί επίσης ότι κάποιες από τις αρμοδιότητες του Υποδιοικητή είναι εισηγητικές προς τον Διοικητή, ο οποίος αποφασίζει π.χ. για τη δημιουργία νέων μονάδων και την τροποποίηση υφισταμένων (ενδεικτικά βλ. άρθρο 12 παρ. 5 του σχεδίου).
Στην περίπτωση που οι περιγραφόμενες αρμοδιότητες αφορούν και τους φορείς του άρθρου 10 (σε κάποιες περιπτώσεις ξεκάθαρο και σε κάποιες λιγότερο), τότε κάποιες από αυτές συνιστούν ανεπίτρεπτη παρέμβαση στη διοίκηση και στις αποφάσεις των φορέων και στο θεραπευτικό τους έργο (πρβλ. και άρθρο 19 παρ. 5), για το οποίο οι ίδιοι αναλαμβάνουν την ευθύνη, και παραβίαση των συνταγματικών τους δικαιωμάτων.
Η παρέμβαση αυτή όσον αφορά τα μη κερδοσκοπικά νπιδ φαίνεται επιπλέον και αδικαιολόγητη, αφού μιλάει για διοικητικό-οικονομικό-διαχειριστικό έλεγχο από τη στιγμή που το κράτος φαίνεται να θέλει να σταματήσει την χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό μεταβαίνοντας σε καθεστώς αποζημίωσης από τον ΕΟΠΥΥ. Το κράτος όμως δεν ελέγχει με τον ίδιο τρόπο και τις κερδοσκοπικές επιχειρήσεις όταν λαμβάνουν αποζημίωση από τον ΕΟΠΥΥ
#15 Σχόλιο Από Σοφούλης Ταταρίδης Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 13:24
Ασαφής και πολύ μεγάλη η έκταση των αρμοδιοτήτων – υπερεξουσιών του Υποδιοικητή. Ιδίως όταν αναφέρεται σε δομές και φορείς παροχής Υ.Ψ.Υ. του Δικτύου του ή γενικά σε φορείς αρμοδιότητάς του, εννοεί και τους φορείς του άρθρου 10 (εποπτευόμενα ΝΠΙΔ); Βλ. ενδεικτικά παρ. 1, παρ. 2 α, ζ, θ, ιδ, ιη, κστ.
Να σημειωθεί ότι στους φορείς του ΠεΔΥΨΥ υπάγονται και οι Μονάδες των εποπτευόμενων ΝΠΙΔ σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 2716/1999 όπως τροποποιείται (βλ. άρθρο 4 παρ. 2 και άρθρο 19 παρ. 3 του σχεδίου και κατωτέρω σχόλια επί του άρθρου).
Να σημειωθεί επίσης ότι κάποιες από τις αρμοδιότητες του Υποδιοικητή είναι εισηγητικές προς τον Διοικητή, ο οποίος αποφασίζει π.χ. για τη δημιουργία νέων μονάδων και την τροποποίηση υφισταμένων (ενδεικτικά βλ. άρθρο 12 παρ. 5 του σχεδίου).
Στην περίπτωση που οι περιγραφόμενες αρμοδιότητες αφορούν και τους φορείς του άρθρου 10 (σε κάποιες περιπτώσεις ξεκάθαρο και σε κάποιες λιγότερο), τότε κάποιες από αυτές συνιστούν ανεπίτρεπτη παρέμβαση στη διοίκηση και στις αποφάσεις των φορέων και στο θεραπευτικό τους έργο (πρβλ. και άρθρο 19 παρ. 5), για το οποίο οι ίδιοι αναλαμβάνουν την ευθύνη, και παραβίαση των συνταγματικών τους δικαιωμάτων.
Η παρέμβαση αυτή όσον αφορά τα μη κερδοσκοπικά νπιδ φαίνεται επιπλέον και αδικαιολόγητη, αφού μιλάει για διοικητικό-οικονομικό-διαχειριστικό έλεγχο από τη στιγμή που το κράτος φαίνεται να θέλει να σταματήσει την χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό μεταβαίνοντας σε καθεστώς αποζημίωσης από τον ΕΟΠΥΥ. Το κράτος όμως δεν ελέγχει με τον ίδιο τρόπο και τις κερδοσκοπικές επιχειρήσεις όταν λαμβάνουν αποζημίωση από τον ΕΟΠΥΥ
#16 Σχόλιο Από Επιστημονικά Υπεύθυνη Κ.Α.Ψ.Υ ΧΕΙΛΑ ΑΡΤΕΜΙΣ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 13:32
Με το παρόν σχέδιο νόμου, επέρχεται κατακερματισμος του ρόλου του Επιστημονικά Υπεύθυνου στον εκάστοτε Φορέα. Διερωτώμαστε λοιπόν πως είναι δυνατόν να υπάρχει θεραπευτική συνέχεια πρωτίστως με τους ωφελουμενους και κατ’επεκταση με την πολυκλαδικη θεραπευτική ομάδα, όταν ηθικά υποβαθμιζεται ο ρόλος και ο,τι αντιπροσωπεύει ο Ε.Υ? Άραγε ποιος θα είναι ο πρωταρχικός σκοπός και στόχος της Ψυχικής Υγείας?η ύπαρξη ενός διοικητικού-γραφειοκρατικου συστήματος ελέγχου ή η εως τωρα επικεντρωμενη προσπάθεια για την ψυχοκοινωνικη αποκατάσταση των ωφελουμενων μας?
#17 Σχόλιο Από Επιστημονικά Υπεύθυνη Κ.Α.Ψ.Υ ΧΕΙΛΑ ΑΡΤΕΜΙΣ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 13:37
Με το παρόν σχέδιο νόμου, επέρχεται κατακερματισμος του ρόλου του Επιστημονικά Υπεύθυνου του εκάστοτε Φορέα. Διερωτώμαστε λοιπόν πως είναι δυνατόν να υπάρχει θεραπευτική συνέχεια πρωτίστως με τους ωφελουμενους και κατ’επεκταση με την πολυκλαδικη θεραπευτική ομάδα, όταν ηθικά υποβαθμιζεται ο ρόλος και ο,τι αντιπροσωπεύει ο Ε.Υ?Άραγε ποιος είναι ο πρωταρχικός σκοπός και στόχος της Ψυχικής υγείας?η ύπαρξη ενός διοικητικού-γραφειοκρατικου συστήματος ελέγχου ή η εως τωρα επικεντρωμενη προσπάθεια για την ψυχοκοινωνικη αποκατάσταση των ωφελουμενων μας μας?
#18 Σχόλιο Από Εταιρία Κοινωνικής Ψυχιατρικής Π.Σακελλαρόπουλος Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 14:05
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρίας Κοινωνικής Ψυχιατρικής Π.Σακελλαρόπουλος συνήλθε εκτάκτως την 15η Ιουλίου 2024 σε συνεδρίαση και αποφάσισε ομόφωνα να συμμετέχει στη δημόσια διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης» και να υποβάλλει τους παρακάτω προβληματισμούς, επισημάνσεις και τροποποιήσεις:
– Στο σχέδιο νόμου, άρθρο 11 παρ. 1 και 2, δημιουργείται ένα πολυδαίδαλο σύστημα ιατροκεντρικών, διοικητικών και γραφειοκρατικών υπηρεσιών, το οποίο διοικείται από ένα πρόσωπο, τον Υποδιοικητή, που ορίζεται από τον Διοικητή, με ασαφή και πολύ μεγάλη έκταση των αρμοδιοτήτων – υπερεξουσιών του (27 αρμοδιότητες). Ο Υποδιοικητής αναλαμβάνει τον προγραμματισμό, τον συντονισμό, την εποπτεία και τον έλεγχο της λειτουργίας όλων των δομών και φορέων παροχής Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας του Δικτύου. Δεν ορίζονται πουθενά τα προσόντα διορισμού ούτε καν η ειδικότητα ή ειδίκευση ή εμπειρία που πρέπει να έχει ο Υποδιοικητής που θα είναι αρμόδιος για θέματα Ψυχικής Υγείας, από τον Διοικητή.
#19 Σχόλιο Από ΑΛΘΑΙΑ ΑΜΚΕ Στις 17 Ιουλίου 2024 @ 18:41
Ως ΑΛΘΑΙΑ ΑΜΚΕ, συντασσόμαστε με την τοποθέτηση της Ομοσπονδίας Φορέων Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης και Ψυχικής Υγείας «ΑΡΓΩ»:
Παρά τον αναφερόμενο σκοπό του να τοποθετήσει τα άτομα που αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην ψυχική τους υγεία για πρώτη φορά, στο επίκεντρο του Ε.Σ.Υ., δημιουργεί ένα πολυδαίδαλο σύστημα εξ ολοκλήρου ιατροκεντρικών, διοικητικών και γραφειοκρατικών υπηρεσιών, το οποίο εντέλει όλο διοικείται από ένα πρόσωπο, έναν εκ των Υποδιοικητών κάθε Υ.Πε., στον οποίο εκχωρεί έναν εξαιρετικά μεγάλο αριθμό και σημαντικού περιεχομένου αρμοδιοτήτων. Η τομεοποίηση φαίνεται να καταργείται. A priori εγείρονται ζητήματα αποτελεσματικότητας και εν τέλει ουσιαστικής εφαρμογής του φιλόδοξου εγχειρήματος, καθώς ο εκάστοτε Υποδιοικητής κάθε Υ.Πε, ανεξαρτήτως σχετικής με τον τομέα ψυχικής υγείας ειδικότητας ή και συναφούς εμπειρίας, αναλαμβάνει τον προγραμματισμό, το συντονισμό, την εποπτεία και τον έλεγχο της λειτουργίας όλων των δομών και φορέων παροχής Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας του Δικτύου του. Η ιατροκεντρική προσέγγιση του σχεδίου νόμου οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι έχει περιοριστεί με τη συμμετοχή των άλλων ειδικοτήτων (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, νοσηλευτών) που εξασφαλίζουν εν τοις πράγμασι την εφαρμογή της φιλοσοφίας της κοινωνικής και κοινοτικής ψυχιατρικής και προσδίδουν διεπιστημονικό χαρακτήρα της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης, όμως υποεκπροσωπούνται οι λήπτες υπηρεσιών ψυχικής υγείας και οι οικογένειες γιατί έχουμε ερωτηματικά αν είναι εφικτό να εκπροσωπούνται από ένα μέλος της Ένωσης Ασθενών Ελλάδος που θεωρούμε ότι δεν έχει ικανοποιητική συμμετοχή ληπτών υπηρεσιών ψυχικής Υγείας.
#20 Σχόλιο Από Αθηνά ΕΛ. Στις 18 Ιουλίου 2024 @ 01:54
Δεν ορίζονται πουθενά τα προσόντα διορισμού ούτε καν η ειδικότητα ή ειδίκευση ή εμπειρία που πρέπει να έχει ο Υποδιοικητής που θα είναι αρμόδιος για θέματα ΨΥ (27 αρμοδιότητες!). Μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες του νέου ν. 5062/2023 (κριτήρια για την επιλογή των διοικήσεων στο Δημόσιο) ορίζεται ως Υποδιοικητής για θέματα ΨΥ χωρίς πρόβλεψη κριτηρίων από τον Διοικητή ένας από τους υπηρετούντες Υποδιοικητές (άρθρο 72 παρ. 1)
Ασαφής και πολύ μεγάλη η έκταση των αρμοδιοτήτων – υπερεξουσιών του Υποδιοικητή. Ιδίως όταν αναφέρεται σε δομές και φορείς παροχής Υ.Ψ.Υ. του Δικτύου του ή γενικά σε φορείς αρμοδιότητάς του, εννοεί και τους φορείς του άρθρου 10 (εποπτευόμενα ΝΠΙΔ); Βλ. ενδεικτικά παρ. 1, παρ. 2 α, ζ, θ, ιδ, ιη, κστ.
Να σημειωθεί ότι στους φορείς του ΠεΔΥΨΥ υπάγονται και οι Μονάδες των εποπτευόμενων ΝΠΙΔ σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 2716/1999 όπως τροποποιείται (βλ. άρθρο 4 παρ. 2 και άρθρο 19 παρ. 3 του σχεδίου και κατωτέρω σχόλια επί του άρθρου).
Να σημειωθεί επίσης ότι κάποιες από τις αρμοδιότητες του Υποδιοικητή είναι εισηγητικές προς τον Διοικητή, ο οποίος αποφασίζει π.χ. για τη δημιουργία νέων μονάδων και την τροποποίηση υφισταμένων (ενδεικτικά βλ. άρθρο 12 παρ. 5 του σχεδίου).
Στην περίπτωση που οι περιγραφόμενες αρμοδιότητες αφορούν και τους φορείς του άρθρου 10 (σε κάποιες περιπτώσεις ξεκάθαρο και σε κάποιες λιγότερο), τότε κάποιες από αυτές συνιστούν ανεπίτρεπτη παρέμβαση στη διοίκηση και στις αποφάσεις των φορέων και στο θεραπευτικό τους έργο (πρβλ. και άρθρο 19 παρ. 5), για το οποίο οι ίδιοι αναλαμβάνουν την ευθύνη, και παραβίαση των συνταγματικών τους δικαιωμάτων.
Η παρέμβαση αυτή όσον αφορά τα μη κερδοσκοπικά νπιδ φαίνεται επιπλέον και αδικαιολόγητη, αφού μιλάει για διοικητικό-οικονομικό-διαχειριστικό έλεγχο από τη στιγμή που το κράτος φαίνεται να θέλει να σταματήσει την χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό μεταβαίνοντας σε καθεστώς αποζημίωσης από τον ΕΟΠΥΥ. Το κράτος όμως δεν ελέγχει με τον ίδιο τρόπο και τις κερδοσκοπικές επιχειρήσεις όταν λαμβάνουν αποζημίωση από τον ΕΟΠΥΥ
#21 Σχόλιο Από ΠΥΞΙΔΑ ΑΜΚΕ Στις 18 Ιουλίου 2024 @ 05:19
Παρά τον αναφερόμενο σκοπό του να τοποθετήσει τα άτομα που αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην ψυχική τους υγεία για πρώτη φορά, στο επίκεντρο του Ε.Σ.Υ., δημιουργεί ένα πολυδαίδαλο σύστημα εξ ολοκλήρου ιατροκεντρικών, διοικητικών και γραφειοκρατικών υπηρεσιών, το οποίο εντέλει όλο διοικείται από ένα πρόσωπο, έναν εκ των Υποδιοικητών κάθε Υ.Πε., στον οποίο εκχωρεί έναν εξαιρετικά μεγάλο αριθμό και σημαντικού περιεχομένου αρμοδιοτήτων. Η τομεοποίηση φαίνεται να καταργείται. A priori εγείρονται ζητήματα αποτελεσματικότητας και εν τέλει ουσιαστικής εφαρμογής του φιλόδοξου εγχειρήματος, καθώς ο εκάστοτε Υποδιοικητής κάθε Υ.Πε, ανεξαρτήτως σχετικής με τον τομέα ψυχικής υγείας ειδικότητας ή και συναφούς εμπειρίας, αναλαμβάνει τον προγραμματισμό, το συντονισμό, την εποπτεία και τον έλεγχο της λειτουργίας όλων των δομών και φορέων παροχής Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας του Δικτύου του. Η ιατροκεντρική προσέγγιση του σχεδίου νόμου οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι έχει περιοριστεί με τη συμμετοχή των άλλων ειδικοτήτων (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, νοσηλευτών) που εξασφαλίζουν εν τοις πράγμασι την εφαρμογή της φιλοσοφίας της κοινωνικής και κοινοτικής ψυχιατρικής και προσδίδουν διεπιστημονικό χαρακτήρα της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης, όμως υποεκπροσωπούνται οι λήπτες υπηρεσιών ψυχικής υγείας και οι οικογένειες γιατί έχουμε ερωτηματικά αν είναι εφικτό να εκπροσωπούνται από ένα μέλος της Ένωσης Ασθενών Ελλάδος που θεωρούμε ότι δεν έχει ικανοποιητική συμμετοχή ληπτών υπηρεσιών ψυχικής Υγείας.
#22 Σχόλιο Από Ν Χριστοδούλου Στις 18 Ιουλίου 2024 @ 08:54
1. Η διοικητική δικτύωση των υπηρεσιών ψυχικής υγείας είναι καλή ιδέα, που έχει λειτουργήσει σχετικά καλά στο εξωτερικό. Για να έχει πιθανότητες επιτυχίας, το δίκτυο πρέπει να έχει διοικητική και οικονομική αυτονομία, κατ’αναλογία των Mental Health Trusts του NHS.
2. Μαζί με την ευπρόσδεκτη αυτονομία θα πρέπει να διατηρηθεί η λειτουργική διασύνδεση της ψυχιατρικής με τις άλλες ιατρικές ειδικότητες, ιδιαιτέρως στην περίπτωση ψυχιατρικών τμημάτων γενικών νοσοκομείων.
3. Η διακριτική ευχέρεια του ΥΠεάρχη να διατηρεί την αποφασιστική αρμοδιότητα και να εκχωρεί άλλες αρμοδιότητες κατά το δοκούν δημιουργεί αβεβαιότητα για το καθηκοντολόγιο των οργάνων και ελλοχεύει τον κίνδυνο να καταστούν τα όργανα του δικτύου απλά γνωμοδοτικά ή/και διεκπεραιωτικά, όπως άλλωστε είναι τώρα τα ΠΕΔΙΤΟΨΥ
4. Το εκτεταμένο διοικητικό πλέγμα που προτείνεται πρέπει να στελεχωθεί από μεγάλο αριθμό καλά καταρτισμένων υπαλλήλων, και να στεγαστεί σε ικανές δομές με αντίστοιχη υλική υποστήριξη. Δεν νοείται επιτυχία του προτεινόμενου δικτύου με το υπάρχον προσωπικό των Υ.Πε., ειδικά στην περιφέρεια. Επίσης σε αναλογία με αντίστοιχα συστήματα του εξωτερικού, σε ήδη εργαζόμενους στο ΕΣΥ που συνεισφέρουν το χρόνο τους στη λειτουργία του δικτύου πρέπει να προβλέπεται είτε μισθολογική ενίσχυση, είτε αναπλήρωση των καθηκόντων του συμμετέχοντα στη βασική του εργασία.
5. Πρέπει να διευκρινιστεί η διαδικασία μέσω της οποίας θα καλύπτονται λειτουργικά κενά με μετακίνηση προσωπικού μεταξύ υπηρεσιών, ειδικά όταν πρόκειται για μεγάλες αποστάσεις. Είναι σημαντικό να προβλέπεται διαπραγμάτευση με αντισταθμιστικά κίνητρα και πρακτικές διευκολύνσεις, αλλιώς δεν θα επιτευχθεί η κινητικότητα.
6. Πρέπει να επισημανθεί πως ειδικά οι πανεπιστημιακές κλινικές βασίζονται στο προσωπικό τους ώστε να προσφέρουν υπηρεσίες τόσο στο ΕΣΥ όσο και στο Πανεπιστήμιο, και οι υπηρεσίες αυτές είναι άρρηκτα ενσωματωμένες η μία στην άλλη. Οι πανεπιστημιακές κλινικές δεν θα είναι σε θέση να προσφέρουν την προστιθέμενη αξία της αριστείας στις υπηρεσίες του ΕΣΥ, ούτε να υπηρετήσουν το Πανεπιστήμιο, αν ο μακροχρόνιος και προσεκτικός σχεδιασμός τους διαταράσσεται από αιφνίδιες μετακινήσεις προσωπικού. Για κάθε πρόταση λειτουργικής παρέμβασης σε πανεπιστημιακή κλινική, συμπεριλαμβανομένης της μετακίνησης προσωπικού, θα πρέπει να απαιτείται η έγκριση του διευθυντή της.
7. Πέραν του νομικού γραφείου που εξυπηρετεί την Υ.Πε., πρέπει απαραιτήτως να υπάρχει πρόβλεψη για νομικό σύμβουλο, ο οποίος θα εξυπηρετεί τις ανάγκες του επιστημονικού συμβουλίου.