Άρθρο 10 Εποπτευόμενοι Φορείς Παροχής Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας Ιδιωτικού Δικαίου κερδοσκοπικού και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα του Εθνικού Δικτύου Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας

1. Εποπτευόμενοι φορείς του Εθνικού Δικτύου Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ.) είναι, από την ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας του, οι κατωτέρω ιδιώτες πάροχοι Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Υ.Ψ.Υ.) και ιδιωτικοί φορείς παροχής Υ.Ψ.Υ. κερδοσκοπικού και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα:
α) οι ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές που ιδρύθηκαν και λειτουργούν νομίμως σύμφωνα με τα π.δ. 247/1991 (Α΄ 93) και 517/1991 (Α΄ 202) και τον ν. 3600/2019 (Α΄ 43),
β) τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (ν.π.ι.δ.) που ιδρύουν και λειτουργούν Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.), σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 2716/1999 (Α΄ 96), για τις Μ.Ψ.Υ. που ιδρύουν και λειτουργούν στο πλαίσιο του άρθρου αυτού,
γ) οι Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί Περιορισμένης Ευθύνης (Κοι.Σ.Π.Ε.) του άρθρου 12 του ν. 2716/1999 και
δ) οι συμβεβλημένοι με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς ιδιώτες ψυχίατροι, παιδοψυχίατροι και λοιποί επαγγελματίες ψυχικής υγείας.
2. Οι φορείς της παρ. 1 διασυνδέονται, υπό την έννοια της περ. ε) της παρ. 2 του άρθρου 3, άμεσα επιστημονικά, λειτουργικά και εκπαιδευτικά με τις δομές παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας της οικείας Δ.Υ.Πε. και τους λοιπούς διασυνδεόμενους, συνεργαζόμενους και εποπτευόμενους φορείς του Περιφερειακού Δικτύου Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.), στην τοπική αρμοδιότητα του οποίου υπάγονται.
3. Ειδικά οι φορείς της περ. β) της παρ. 1:
α) υπάγονται στον έλεγχο και την εποπτεία του αρμόδιου για θέματα ψυχικής υγείας Υποδιοικητή της οικείας Υ.Πε., ως προς τον τρόπο λειτουργίας των Μ.Ψ.Υ. που ιδρύουν και λειτουργούν, σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 2716/1999, εντός των ορίων της Υγειονομικής Περιφέρειας ευθύνης του και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών ψυχικής υγείας εντός αυτών,
β) συνδέονται και διαλειτουργούν υποχρεωτικά μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Επιδημιολογικής Παρακολούθησης και Θεραπευτικής Διαχείρισης του άρθρου 55 και μέσω ενιαίου συστήματος ενδοεπιχειρησιακού σχεδιασμού και
γ) εγγράφονται υποχρεωτικά στο Μητρώο Μονάδων Ψυχικής Υγείας Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου του άρθρου 11 Β του ν. 2716/1999.
4. Ειδικά στους ασθενείς των φορέων της περ. δ) της παρ. 1 δύναται να παρέχεται ειδική πρόσβαση σε νοσηλευτικές και λοιπές υπηρεσίες του Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ..

  • 18 Ιουλίου 2024, 08:12 | Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Οργανώσεων για την Ψυχική Υγεία (ΠΟΣΟΨΥ)

    Το ΓΕΝΙΚΌ ΣΥΜΒΟΎΛΙΟ της ΠΟΣΟΨΥ θεωρεί ανησυχητικό ότι:
    το άρθρο 10 εξομοιώνει τα νπιδ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με τα νπιδ κερδοσκοπικού χαρακτήρα (ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές) και τους ιδιώτες ψυχιάτρους. Μάλιστα εκπλησσόμεθα που επιφυλάσσεται ειδικός πιο αυστηρός έλεγχος και εποπτεία (διοικητική, οικονομική, διαχειριστική) στα νπιδ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα απ’ ότι στα νπιδ κερδοσκοπικού χαρακτήρα (ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές).

    Θεωρούμε ότι είναι άδικο για τους νοσηλευόμενους στις ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές (πολλοί εκ των οποίων παραμένουν έγκλειστοι για δεκαετίες) να εκλείπει η πρόβλεψη αυστηρού ελέγχου και εποπτείας και στις ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές.

    ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ να θεσπισθεί μέσω του Σχεδίου Νόμου αυστηρός έλεγχος και εποπτεία (διοικητική, οικονομική, διαχειριστική), καθώς και να ορισθούν συγκεκριμένα κριτήρια ποιότητας υπηρεσιών, τόσο στα νπιδ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα όσο και στα νπιδ κερδοσκοπικού χαρακτήρα (ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές).

  • 18 Ιουλίου 2024, 01:05 | Αθηνά Ελ

    Εξομοιώνονται πλήρως τα μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα (τρίτος τομέας) με τις ιδιωτικές κερδοσκοπικές κλινικές και τους ιδιώτες ψυχιάτρους. Ο συντάκτης του σχεδίου νόμου φαίνεται να αγνοεί ή να ξεχνάει ή να παραβλέπει ποιος σήκωσε το βάρος της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης όλα αυτά τα χρόνια. Μάλιστα επιφυλάσσεται ειδικός πιο αυστηρός έλεγχος και εποπτεία (διοικητική, οικονομική, διαχειριστική) στα μη κερδοσκοπικά νπιδ από ότι στον ιδιωτικό κερδοσκοπικό τομέα.

  • 17 Ιουλίου 2024, 14:42 | Αικατερίνη Μυλωνοπούλου

    Εξομοιώνονται πλήρως τα μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα (τρίτος τομέας) με τις ιδιωτικές κερδοσκοπικές κλινικές και τους ιδιώτες ψυχιάτρους. Ο συντάκτης του σχεδίου νόμου φαίνεται να αγνοεί ή να ξεχνάει ή να παραβλέπει ποιος σήκωσε το βάρος της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης όλα αυτά τα χρόνια. Μάλιστα επιφυλάσσεται ειδικός πιο αυστηρός έλεγχος και εποπτεία (διοικητική, οικονομική, διαχειριστική) στα μη κερδοσκοπικά νπιδ από ότι στον ιδιωτικό κερδοσκοπικό τομέα.

  • 17 Ιουλίου 2024, 13:42 | Σοφούλης Ταταρίδης

    Εξομοιώνονται πλήρως τα μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα (τρίτος τομέας) με τις ιδιωτικές κερδοσκοπικές κλινικές και τους ιδιώτες ψυχιάτρους. Ο συντάκτης του σχεδίου νόμου φαίνεται να αγνοεί ή να ξεχνάει ή να παραβλέπει ποιος σήκωσε το βάρος της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης όλα αυτά τα χρόνια. Μάλιστα επιφυλάσσεται ειδικός πιο αυστηρός έλεγχος και εποπτεία (διοικητική, οικονομική, διαχειριστική) στα μη κερδοσκοπικά νπιδ από ότι στον ιδιωτικό κερδοσκοπικό τομέα.

  • 17 Ιουλίου 2024, 13:19 | Παναγιώτα Φίτσιου

    Εξομοιώνονται πλήρως τα μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα (τρίτος τομέας) με τις ιδιωτικές κερδοσκοπικές κλινικές και τους ιδιώτες ψυχιάτρους. Ο συντάκτης του σχεδίου νόμου φαίνεται να αγνοεί ή να ξεχνάει ή να παραβλέπει ποιος σήκωσε το βάρος της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης όλα αυτά τα χρόνια. Μάλιστα επιφυλάσσεται ειδικός πιο αυστηρός έλεγχος και εποπτεία (διοικητική, οικονομική, διαχειριστική) στα μη κερδοσκοπικά νπιδ από ότι στον ιδιωτικό κερδοσκοπικό τομέα.

  • 17 Ιουλίου 2024, 12:27 | ΑΜΚΕ ΑΝΑΣΑ

    Με το σχέδιο νόμου συνιστάται Εθνικό Δίκτυο Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ.), το οποίο σχεδιάζεται να λειτουργεί στις Διοικήσεις Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.Υ.Πε.) και να διαρθρώνεται σε Περιφερειακά Δίκτυα Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.), χωρίς όμως πρόβλεψη Διοίκησης σε Εθνικό Επίπεδο, που θα αποτρέπει ενδεχομένως διαφοροποιήσεις ανά ΔΥΠΕ και τον ενδεχόμενο κίνδυνο έλλειψης συντονισμού από αυτή τη συνθήκη. Τον παραπάνω προβληματισμό ενισχύει η παντελής έλλειψη αναφοράς στην Διεύθυνση Ψυχικής Υγείας που έχει έναν καθοριστικό ρόλο στην παρακολούθηση και τον συντονισμό των δράσεων της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης.

    Η υποκατάσταση των Τομέων Ψυχικής Υγείας από τα ΠεΔΥΨΥ διακινδυνεύει τη θεμελιώδη αρχή της τομεοποίησης των υπηρεσιών ψυχικής υγείας και τη λειτουργία ενός απαρτιωμένου δικτύου υπηρεσιών, με συγκεκριμένη γεωγραφική και πληθυσμιακή αναφορά, με ευχέρεια στον προσδιορισμό των αναγκών και με τελικό στόχο την επίτευξη του συνεχούς της φροντίδας των ψυχικά ασθενών στο πλαίσιο της κοινότητας. Η αλλαγή αυτή επιφέρει έως και πενταπλασιασμό του πληθυσμού ανά νέο τομέα ψυχικής υγείας με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τους πληθυσμιακά εστιασμένους στόχους της λειτουργίας του Τομέα. Στο σημείο εδώ πρέπει να παρατηρηθεί ότι στα σημαντικά άρθρα 4 και 5 του νομοσχεδίου απουσιάζει – προφανώς εκ παραδρομής- η εμφατική και μεγάλου συμβολισμού αναφορά ότι το Κράτος έχει την ευθύνη για την παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας και ο επακριβής προσδιορισμός της δωρεάν παροχής υπηρεσιών.

    Στη συνέχεια όμως το σχέδιο νόμου και παρά τον αναφερόμενο σκοπό του να τοποθετήσει τα άτομα που αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην ψυχική τους υγεία για πρώτη φορά, στο επίκεντρο του Ε.Σ.Υ., δημιουργεί ένα πολυδαίδαλο σύστημα εξ ολοκλήρου ιατροκεντρικών, διοικητικών και γραφειοκρατικών υπηρεσιών, το οποίο εντέλει όλο διοικείται από ένα πρόσωπο, έναν εκ των Υποδιοικητών κάθε Υ.Πε., στον οποίο εκχωρεί έναν εξαιρετικά μεγάλο αριθμό και σημαντικού περιεχομένου αρμοδιοτήτων. Η τομεοποίηση φαίνεται να καταργείται. A priori εγείρονται ζητήματα αποτελεσματικότητας και εν τέλει ουσιαστικής εφαρμογής του φιλόδοξου εγχειρήματος, καθώς ο εκάστοτε Υποδιοικητής κάθε Υ.Πε, ανεξαρτήτως σχετικής με τον τομέα ψυχικής υγείας ειδικότητας ή και συναφούς εμπειρίας, αναλαμβάνει τον προγραμματισμό, τον συντονισμό, την εποπτεία και τον έλεγχο της λειτουργίας όλων των δομών και φορέων παροχής Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας του Δικτύου του. Η ιατροκεντρική προσέγγιση του σχεδίου νόμου οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι έχει περιοριστεί με την συμμετοχή των άλλων ειδικοτήτων (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, νοσηλευτών) που εξασφαλίζουν εν τοις πράγμασι την εφαρμογή της φιλοσοφίας της κοινωνικής και κοινοτικής ψυχιατρικής και προσδίδουν διεπιστημονικό χαρακτήρας της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης, όμως υποεκπροσωπούνται οι λήπτες υπηρεσιών ψυχικής υγείας και οι οικογένειες γιατί έχουμε ερωτηματικά αν είναι εφικτό να εκπροσωπούνται από ένα μέλος της Ένωσης Ασθενών Ελλάδος που θεωρούμε ότι δεν έχει ικανοποιητική συμμετοχή ληπτών υπηρεσιών ψυχικής Υγείας.

    Πιο εστιασμένα, για τα ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα του άρθρου 11 του ν. 2716/1999 και την σκοπούμενη τροποποίηση (άρθρο 19) που αφορά στις προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας Μονάδων Ψυχικής Υγείας, παρατηρούμε ότι το σχέδιο νόμου, χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση, αλλάζει εκ νέου και εκ βάθρων το θεσμικό πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας των ΜΨΥ, παραπέμπει δε για όλα τα σημαντικά ζητήματα στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης.
    Στο ίδιο άρθρο, το άρθρο 19, ως λόγος ανάκλησης άδειας ορίζεται μεταξύ άλλων η «αμέλεια εφαρμογής των δεσμευτικών για όλους αποφάσεων της οικείας Διεύθυνσης Ιατρών, για τη θεραπευτική πορεία του ασθενούς», χωρίς να καθίσταται σαφές από το σύνολο του νομοσχεδίου, τι θα αφορούν οι εν λόγω αποφάσεις και σε τι πλαίσιο θα δημιουργούν δέσμευση για την ατομική θεραπεία ασθενών, υποβαθμίζοντας ενδεχομένως τον ρόλο της Πολυκλαδικής Θεραπευτικής Ομάδας των ΜΨΥ.

    Το σχέδιο νόμου προβλέπει (άρθρο 20) τη σύσταση Μητρώου Μονάδων Ψυχικής Υγείας των ΝΠΙΔ, εντοπίζουμε όμως ένα σημαντικό έλλειμμα: δεν ελέγχετε αφενός σε κανένα σημείο η συμβατότητα του καταστατικού των ΝΠΙΔ με τους στόχους της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης και αφετέρου η επιστημονική επάρκεια του με τριετή τουλάχιστον λειτουργία. Επιπλέον προϋπόθεση ορίζεται η ασφάλιση αστικής ευθύνης έναντι τρίτων του ΝΠΙΔ και του επιστημονικού προσωπικού του για τις παρεχόμενες από μέρους τους υπηρεσίες ψυχικής υγείας. Το θέμα απαιτεί σοβαρή διερεύνηση, καθώς ενώ είναι γνωστό ότι η ασφάλιση αυτή από πλευράς κόστους είναι ιδιαίτερα ψηλή έως και απαγορευτική, άγνωστο είναι κατά πόσο πρόθυμες θα είναι οι ασφαλιστικές εταιρείες να αναλάβουν τον εν λόγω ασφαλιστικό κίνδυνο.

    Πέρα από τα παραπάνω, παρότι οι Εποπτευόμενοι Φορείς Παροχής Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας Ιδιωτικού Δικαίου Κερδοσκοπικού και μη Κερδοσκοπικού χαρακτήρα του Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ. στο άρθρο 15 κατηγοριοποιούνται σε 4 κατηγορίες (βλ. σημ. α-δ), μόνο για την περ. β’ δηλ. για τους τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (ΝΠΙΔ) που ιδρύουν και λειτουργούν Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.), σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 2716/1999 (Α΄ 96), ορίζεται συγκεκριμένο σύστημα εποπτείας μέσω της δημιουργίας ειδικού Μητρώου, της δυνατότητας ανάκλησης αδειών λειτουργίας, της υποχρέωσης τήρησης δεδομένων στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Επιδημιολογικής Επιτήρησης και Θεραπευτικής Διαχείρισης και στο ενιαίο σύστημα ενδοεπιχειρησιακού σχεδιασμού (ERP) των εποπτευομένων ΝΠΙΔ, του διοικητικού, οικονομικού και διαχειριστικού τους ελέγχου από τον αρμόδιο για θέματα ψυχικής υγείας Υποδιοικητή της οικείας Υ.Πε., δημιουργώντας έτσι μια άνιση δημιουργία υποχρεώσεων για τα ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα του αρ. 11 του ν. 2716/1999, χωρίς να προβλέπεται ταυτόχρονα κάποιο πλαίσιο μεγαλύτερων αρμοδιοτήτων ή δικαιωμάτων τους, ώστε να δικαιολογείται η συγκεκριμένη επιβαρυντική διακριτική μεταχείριση σε σχέση με τις λοιπές κατηγορίες εποπτευόμενων φορέων. Επισημαίνουμε ότι τα ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα λειτουργούν κοινοτικές ΜΨΥ υπό τη αδειοδότηση, τον έλεγχο και τη χρηματοδότηση της πολιτείας, με βάση τον εθνικό σχεδιασμό για το δημόσιο σύστημα ψυχικής υγείας. Υπό την έννοια αυτή, αποτελούν κρίκους του συστήματος ψυχικής υγείας και παρέχουν ως εκ τούτου δωρεάν δημόσιες υπηρεσίες ψυχικής υγείας.

    Όσον αφορά δε στην σκοπούμενη με το σχέδιο νόμου (άρθρο 21) πλήρη αλλαγή της χρηματοδότησης των ΜΨΥ που λειτουργούν από ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, χωρίς καμία προηγούμενη μελέτη και διαβούλευση, θα πρέπει να δηλώσουμε ότι την θεωρούμε εξόχως προβληματική, καθώς πέρα από αόριστη και τελούσα σε αντίθεση με το άρθρο 13 του ν. 2716/1999, θέτει αμέσως σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα και τη συνέχιση της λειτουργίας των κοινοτικών ΜΨΥ, αφού λείπει παντελώς το θεσμικό και διαχειριστικό πλαίσιο για μια τέτοια χρηματοδότηση, μέσω «αποζημίωσης» και το χρονοδιάγραμμα είναι ιδιαίτερα στενό. Επιπλέον, διερωτόμαστε πώς θα «αποζημιώνεται» η παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας προς τους ανασφάλιστους ωφελούμενούς μας που, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, είναι πολλοί;

    Είναι ζωτικής σημασίας, εφόσον οι υπηρεσίες που παρέχονται από τις Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.) του Ιδιωτικού Τομέα θα αποζημιώνονται εξ’ ολοκλήρου από ασφαλιστικούς οργανισμούς ή από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), να διασφαλιστεί ότι το ύψος του νοσηλίου ή της σταθερής αμοιβής ή κατά πράξη αμοιβής, θα διαφοροποιείται σε ότι αφορά τις ΜΨΥ ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα βάσει των αποφάσεων κοστολόγησης επικαιροποιημένων που θα προβλέπουν κατ’ ελάχιστον το ποσό που προκύπτει σήμερα από το άθροισμα του κόστους από όσα δεσμευτικά προβλέπονται αυτή τη στιγμή για τη λειτουργία των μονάδων ψυχικής υγείας με βάση τις κανονιστικές διατάξεις των αποφάσεων για τις εγκαταστάσεις, το προσωπικό, τις δράσεις και τα αντίστοιχα λειτουργικά έξοδα, όπως δηλαδή είχε υπολογιστή το κόστος ανά ωφελούμενο και τύπο μονάδα στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις που ίσχυαν και δεν θα ακολουθήσει τις διατάξεις του ΕΟΠΥΥ που αφορούν το κόστος νοσηλίου για τα Μη Επιδοτούμενα από το Κράτος Ιδιωτικά ιδρύματα, που παρέχουν άλλου τύπου υπηρεσίες και με άλλο πλαίσιο. Αναγκαία είναι στο πλαίσιο αυτό η σύσταση μιας ομάδας έργου και διαβούλευσης με την συμμετοχή 2 τουλάχιστον εκπροσώπων της Ομοσπονδίας Αργώ.

    Η ανωτέρω δέσμευση, η οποία θα πρέπει ρητά να αναφέρεται στο νόμο, αποτελεί μείζον ζήτημα και απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση παροχής ποιοτικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και βιωσιμότητας των Μ.Ψ.Υ. βάσει των πραγματικών αναγκών, ειδικά για τις κινητές μονάδες, τις μονάδες για παιδιά και για εφήβους και τις νέου τύπου μονάδες που ιδρύθηκαν το 2022-2023. Στην έννοια του ημερησίου νοσηλίου /αποζημίωσης θα πρέπει να περιλαμβάνεται κατ’ ελάχιστο η περίθαλψη, η ψυχολογική υποστήριξη, όλο το πρόγραμμα πράξεων θεραπείας και υποστήριξης των ωφελούμενων, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, η δημιουργική απασχόληση, η ψυχαγωγία, η άθληση, η ιατρική παρακολούθηση, ο χρόνος υλοποίησης των διεπιστημονικών ομάδων, των εποπτειών, η υλοποίηση διοικητικού έργου θεραπευτών που αφορά στους ωφελούμενους, ο χρόνος μετακίνησης των μελών των Κινητών Μονάδων προς και από τους τόπους διεξαγωγής των κλιμακίων, η αγωγή της κοινότητας, οι δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης κ.ο.κ ασφαλισμένων και ανασφάλιστων ωφελούμενων των κοινοτικών μονάδων όσο και πέρα αυτών η διαμονή, η διατροφή και η νοσηλευτική φροντίδα των ενοίκων των στεγαστικών δομών.

    Τέλος θα πρέπει να συμπεριληφθεί εξουσιοδοτική διάταξη για έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης από τον Υπουργό Υγείας και τον Υπουργό Οικονομικών καθώς και να προβλεφθεί ένα διάστημα πιλοτικής εφαρμογής με εγγυήσεις για την βιωσιμότητα των μονάδων από τον τακτικό προϋπολογισμό σε περίπτωση αστοχιών. Επίσης πρέπει να οριστεί η ημερομηνία έναρξης της εφαρμογής της διάταξης τουλάχιστον την 1/1/2026 γιατί θα απαιτηθεί χρόνος για συστηματική μελέτη και διαβούλευση.

    Παραμένουμε επιφυλακτικοί και μας δημιουργούνται ερωτήματα και επιφυλάξεις για τη λειτουργικότητα και την αποτελεσματικότητα του Πληροφοριακού Συστήματος επιδημιολογικής επιτήρησης και θεραπευτικής διαχείρισης καθώς όλα τα κρίσιμα ζητήματα παραπέμπονται και πάλι στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης και σε καμία περίπτωση δεν θεωρούμε εφικτή την αυτοματοποιημένη πλοήγηση – διαχείριση της θεραπείας των ασθενών που πρέπει να είναι προσωποκεντρική, ολιστική και εξατομικευμένη με την απαιτούμενη συναίνεση του ίδιου του ασθενή.

  • 17 Ιουλίου 2024, 12:46 | Δέσποινα Κατσούδα

    Άρθρο 10 παρ. 1 και 3 Εξομοιώνονται πλήρως τα μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα (τρίτος τομέας) με τις ιδιωτικές κερδοσκοπικές κλινικές και τους ιδιώτες ψυχιάτρους. Ο συντάκτης του σχεδίου νόμου φαίνεται να αγνοεί ή να ξεχνάει ή να παραβλέπει ποιος σήκωσε το βάρος της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης όλα αυτά τα χρόνια. Μάλιστα επιφυλάσσεται ειδικός πιο αυστηρός έλεγχος και εποπτεία (διοικητική, οικονομική, διαχειριστική) στα μη κερδοσκοπικά νπιδ από ότι στον ιδιωτικό κερδοσκοπικό τομέα.

  • 17 Ιουλίου 2024, 11:09 | Η ΑΣΠΙΔΑ ΤΟΥ ΔΑΥΙΔ

    Ο φορέας μας υπηρετεί άτομα με Αυτισμό. Όλα τα εξατομικευμένα προγράμματα των ωφελούμενων εφαρμόζουν την επιστήμη της Πειραματικής και Εφαρμοσμένης Ανάλυσης Συμπεριφοράς η οποία αναφέρεται σε όλα τα ιδρυτικά έγγραφά μας

    Θα διατηρήσουμε το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σύστημα και στο μέλλον.

    1.Το νομοσχέδιο αναφορικά με τα ΝΠΙΔ στην Ψυχική Υγεία είναι διάτρητο και δημιουργεί πολλά ερωτηματικά. Τα ερωτηματικά αυτά δημιουργούν απορίες σοβαρές και αγωνίες στους φορείς Αυτό είναι ιδιαίτερα δυσάρεστο.

    2. Η μηνιαία επιχορήγηση θα πρέπει να ορίζεται βάση προϋπολογισμού που καταθέτει ο φορέας μας, όπως γίνεται μέχρι σήμερα.

    3. Το ύψος της ετήσιας επιχορήγησης θα πρέπει να είναι σύμφωνο με τον προϋπολογισμό που καταθέτει το κάθε ΝΠΙΔ,

    4. Είναι υποχρεωτική η συστηματική καταβολή της μηνιαίας επιχορήγησης σε χρόνους που δεν θα δημιουργούν προβλήματα στους εργαζόμενους και στον φορέα

    5. Ο φορέας μας – οι εργαζόμενοι, οι γονείς/κηδεμόνες,το προεδρείο/τα μέλη – δεν ασχολούνται στο ελάχιστο με την πηγή της χρηματοδότησής του (τακτικός προϋπολογισμός ή άλλο) και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς που θεωρεί το κράτος κατάλληλους για να βεβαιώνουν την ορθή λειτουργία των Φορέων. Είναι όμως απαραβίαστη υποχρέωσή του η συστηματική και έγκαιρη καταβολή της μηνιαίας επιχορήγησης και η εξεύρεση του ελεγκτικού μηχανισμού για τον συστηματικό έλεγχο λειτουργίας των Ν.Π.Ι.Δ

    6. Τέλος εφιστούμε την προσοχή σας στην λανθασμένη συμπεριφορά από την πλευρά του κράτους, αναφορικά με τα Ν.Π.Ι.Δ.

    Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα Ν.Π.Ι.Δ. δημιουργήθηκαν από το κράτος όταν έγινε απόλυτα σαφές ότι δεν μπορούσε – το κράτος – να λειτουργήσει δομές ψυχικής υγείας

    7. Η γενική εντύπωση που σχηματίζεται από το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου είναι η σπασμωδικότητα του και το εκ των ενόντων «ξεφόρτωμα» οικονομικών προβλημάτων. Μοιάζει περισσότερο σαν οικονομικό μπαλωμα – προσπάθεια αμελέτητης οικονομίας σε κλίμακα – παρά σαν μελετημένη προσπάθεια για την βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας των δομών ψυχικής υγείας για αποκλειστικό ώφελος των πασχόντων . Το αντίθετο.

  • 17 Ιουλίου 2024, 11:39 | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΡΑΜΠΕΛΑ

    Στην παράγραφο 1β τα ΝΠΙΔ που λειτουργούν Μονάδες Ψυχικής Υγείας και οι ΚΟΙΣΠΕ αναφέρονται μαζί με τους Ιδιώτες Ψυχιάτρους και τις ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές αποτελούν τους Εποπτευόμενους Φορείς Παροχής Υπηρεσιών Ιδιωτικού Δίκαιου χωρίς καμία διαφορά του Κερδοσκοπικού και μη Κερδοσκοπικού. Μάλιστα οι φορείς υπάγονται και ελέγχονται από τον Υποδιοικητή της οικείας ΥΠΕ και παρακολουθούνται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος και του Μητρώου Μονάδων. Καταργούνται στην ουσία τα Δ.Σ των Φορέων!

  • 16 Ιουλίου 2024, 13:28 | Β.Μ. – Εργαζόμενη σε ΜΨΑ

    Σε ποια λογική βάση εξομοιώνονται τα μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα με τις ιδιωτικές κερδοσκοπικές κλινικές και τους ιδιώτες ψυχιάτρους; Πώς και δεν υπάρχει κοινή πρόβλεψη για εξίσου ειδικό, αυστηρό έλεγχο και εποπτεία (διοικητική, οικονομική, διαχειριστική) τόσο στα μη κερδοσκοπικά ΝΠΙΔ όσο και στον ιδιωτικό κερδοσκοπικό τομέα, εφόσον η χρηματοδότησή τους θα προέρχεται πλέον σε μεγάλο βαθμό από κοινή πηγή, τους ασφαλιστικούς φορείς;

  • 13 Ιουλίου 2024, 14:55 | ΒΕΛΙΚΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

    Χάος και στον αντίστοιχο ιδιωτικό χώρο!!
    Ιδιώτες συνδέονται με τις ΔΥΠΕ κάτω από ένα υποχρεωτικό πλαίσιο ενώ υποχρεώνει ιδιώτες θεραπευτές να συμβληθούν με τον ΕΟΠΥΥ ώστε να θεωρούνται ενταγμένοι στο σύστημα (έως τώρα κέντρα ειδικών θεραπειών) λύνοντας μονόπλευρα τη διαφορά ΕΟΠΥΥ-Θεραπευτών στο θέμα των συμβάσεων.
    Και βέβαια για τους ασθενείς η κάλυψη εκ μέρους του ΕΟΠΥΥ θα δεχθεί και νέο αποκλεισμό που θα οδηγήσει σε οικονομική επιβάρυνση ή υποβάθμιση υπηρεσιών.

    Εγινε άραγε διαβούλευση με τους αντίστοιχους φορείς και θεραπευτές;