1. Από την ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας του Εθνικού Δικτύου Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ.) εντάσσονται σε αυτό ως Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.) του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), υπό την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 2716/1999 (Α΄ 96) και μεταφέρονται στις οικείες Διοικήσεις Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.Υ.Πε.) του άρθρου 1 του ν. 3329/2005 (Α΄ 81):
α) το σύνολο των μονάδων, τμημάτων και παραρτημάτων του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής», πλην: αα) της Μονάδας Απεξάρτησης από τα Ναρκωτικά «18ΑΝΩ» και αβ) της Μονάδας Απεξάρτησης από το Αλκοόλ αυτού που, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 29, μεταφέρονται στον Εθνικό Οργανισμό Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων (Ε.Ο.Π.Α.Ε.),
β) το σύνολο των μονάδων, τμημάτων και παραρτημάτων της αποκεντρωμένης οργανικής μονάδας, κατά την έννοια του άρθρου 2 του ν. 4052/2012 (Α’ 41), «Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης» του Ενιαίου Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Γ. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ», πλην: βα) του Προγράμματος Εναλλακτικής Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων “ΑΡΓΩ”», ββ) του Τμήματος Αποκατάστασης Τοξικοεξαρτημένων «ΙΑΝΟΣ» και βγ) της Μονάδας Απεξάρτησης από Αλκοόλ, Φάρμακα και Τυχερά Παιχνίδια αυτού που, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 29, μεταφέρονται στον Εθνικό Οργανισμό Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων (Ε.Ο.Π.Α.Ε.),
γ) όλοι οι ψυχιατρικοί τομείς με τις δομές, κλινικές και τμήματα που τους απαρτίζουν, καθώς και οι δομές ψυχικής υγείας των λοιπών Ιατρικών Τομέων των Γενικών Νοσοκομείων του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) και των Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων,
δ) το Κέντρο Παιδοψυχικής Υγιεινής (Κ.ΠΨ.Υ.) και οι λοιπές δημόσιες Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.),
ε) το Ψυχιατρείο Κρατουμένων Κορυδαλλού, που ιδρύθηκε με τον α.ν. 2349/1940 (Α΄ 158) και εντάχθηκε στο Ε.Σ.Υ. με το άρθρο 13 του ν. 3772/2009 (Α΄ 112) και
στ) το υπό σύσταση Ψυχιατρικό Τμήμα Γυναικών του Σωφρονιστικού Καταστήματος Ελεώνα Θηβών της παρ. 4 του άρθρου 13 του ν. 2776/1999 (Α’ 291).
Από την ίδια ως άνω ημερομηνία καταργούνται: α) το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής» και β) η αποκεντρωμένη οργανική μονάδα «Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης».
2. Στο Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ. εντάσσονται όλα τα παραρτήματα, τα προγράμματα, τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας (Κ.Ψ.Υ.), τα Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων (Κο.Κε.Ψυ.Π.Ε.), οι δημόσιες Μονάδες Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης (Μ.Ψ.Α.) και οι λοιπές αποκεντρωμένες μονάδες που υπάγονται στις δομές της παρ. 1.
3. Οι Δομές Παροχής Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας των παρ. 1 και 2:
α) μεταφέρονται στην οργανωτική δομή των οικείων Δ.Υ.Πε. και λειτουργούν εφεξής ως αποκεντρωμένες μονάδες τους. Ειδικά οι Διευθύνσεις και Υποδιευθύνσεις Τεχνικών Υπηρεσιών τους, με όλα τα Τμήματά τους, καθώς και τα Τμήματα Τεχνικού και Βιοϊατρικής Τεχνολογίας μεταφέρονται στις ενιαίες Τεχνικές Υπηρεσίες των οικείων Δ.Υ.Πε.. Σε περίπτωση έλλειψης επαρκών Μ.Ψ.Υ., επιμέρους Δομές Παροχής Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας δύνανται είτε να υπάγονται σε άλλο Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ. από αυτό στο οποίο κατά τόπον ανήκουν, είτε να εξυπηρετούν τις ανάγκες περισσότερων του ενός Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.,
β) δύνανται να τυγχάνουν παρακολούθησης στον προϋπολογισμό της Δ.Υ.Πε. στην οποία εντάσσονται,
γ) διασυνδέονται άμεσα επιστημονικά, λειτουργικά και εκπαιδευτικά, υπό την έννοια της περ. ε) της παρ. 2 του άρθρου 3, τόσο μεταξύ τους, όσο και με τους διασυνδεόμενους, συνεργαζόμενους και εποπτευόμενους φορείς του Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ., καθώς και με τα νοσοκομεία της οικείας Υ.Πε. εντός της οποίας λειτουργούν και τα οποία αποτελούν Νοσοκομεία Αναφοράς, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις κοινές υπουργικές αποφάσεις των περ. α), γ) και δ) της παρ. 3 του άρθρου 69. Ειδικά οι δομές της περ. γ) της παρ. 1 διασυνδέονται και σε επίπεδο προμηθειών φαρμακευτικού υλικού και λοιπού νοσοκομειακού εξοπλισμού, φύλαξης και καθαριότητας των χώρων τους, τροφοδοσίας και εστίασης με τα Γενικά Νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. ή τα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία εντός των οποίων λειτουργούν, σύμφωνα με την απόφαση της περ. β) της παρ. 3 του άρθρου 69 και
δ) συμμετέχουν με το σύνολο του προσωπικού τους στο πρόγραμμα εφημεριών του Ε.Σ.Υ..
4. Οι δομές των παρ. 1 και 2 μεταφέρονται στις οικείες Δ.Υ.Πε. με τον αντίστοιχο αριθμό κλινών βάσει του Οργανισμού των νοσοκομείων ή βάσει του αριθμού κλινών που τους έχουν διατεθεί, εφόσον υπάγονται σε άλλον ιατρικό τομέα πλην του ψυχιατρικού.
Το ΓΕΝΙΚΌ ΣΥΜΒΟΎΛΙΟ της ΠΟΣΟΨΥ διαπιστώνει ότι:
η πρόθεση για κατάργηση του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής και του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης με στόχο την ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης εγείρει ερωτηματικά για το πώς προβλέπεται η κάλυψη των αναγκών για νοσηλείες και θεραπευτικές παρεμβάσεις. Η διαμόρφωση Κοινοτικών Δικτύων Υπηρεσιών είναι μια ουσιαστική προσέγγιση στο ζήτημα αυτό, ωστόσο δεν περιγράφεται ο τρόπος και η λειτουργία μιας τέτοιας μετάβασης. Το κοινοτικό δίκτυο υπηρεσιών για να μπορεί να λειτουργήσει θα πρέπει να υπάρξει ουσιαστικός σχεδιασμός και στις δομές (προσωπικό, πόροι κλπ) αλλά και στη μεθοδολογία η οποία θα διασυνδέει τους λήπτες υπηρεσιών με τις αντίστοιχες υπηρεσίες και δομές. Η διασύνδεση προφανώς χρειάζεται να δίνει έμφαση όχι μόνο σε επίπεδο παραπομπής των ασθενών σε εν δυνάμει εξειδικευμένες υπηρεσίες αλλά και στην θεσμοθέτηση και ορισμού συγκεκριμένου θεραπευτικού πλαισίου με κριτήριο τη συνέχεια, τη συνέπεια και την αποτελεσματική παροχή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και αποκατάστασης με χαρακτήρα ολιστικό και ανθρωπιστικό.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ να περιγραφεί στο Σχέδιο Νόμου ο τρόπος και η λειτουργία αυτής της μετάβασης, ο σχεδιασμός στις δομές και στη μεθοδολογία διασύνδεσης.
Στην παρ. 6α του Σχεδίου Νόμου αναφέρεται η ακίνητη περιουσία του ΨΝΑ & του ΨΝΘ. Πρέπει να ληφθεί υπόψη και η ακίνητη περιουσία των Δικτύων των πρώην Ψυχιατρικών Νοσοκομείων που καταργήθηκαν με το Ν. 4052/2012. Tο πρώην Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Πέτρας Ολύμπου διαθέτει ακίνητη περιουσία στην οποία έχει αναπτύξει τις ΜΨΑ (ΚΨΥ, Ξενώνες, Οικοτροφεία, Πρ. Διαμερίσματα). Αυτή η ακίνητη περιουσία πρέπει να ακολουθήσει τον νυν Ψυχιατρικό Τομέα του Γ.Ν. Κατερίνης ο οποίος θα ενταχθεί στο Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ.
H ακίνητη περιουσία των Νοσοκομείων έχει διανύσει μία πορεία η οποία δεν επέτρεψε στα Νοσοκομεία να την αξιοποιήσουν με επικερδή τρόπο. Περιήλθε από τα Νοσοκομεία στα Πε.Σ.Υ. (Ν. 2889/2001), από τα Πε.Σ.Υ. στο Ελληνικό Δημόσιο (Ν.3329/2005), από το Ελληνικό Δημόσιο στις συγχωνευμένες Υγειονομικές Περιφέρειες (Ν.3527/2007) και από τις Υ.ΠΕ. επανήλθε στα Νοσοκομεία (Ν. 4600/2019).
Ειδικότερα η ακίνητη περιουσία του Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης και του πρώην Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Πέτρας Ολύμπου υποβλήθηκε στο Κτηματολόγιο με το ΑΦΜ της 3ης Υ.ΠΕ. καθόσον την περίοδο εκείνη η περιουσία διαχειριζόταν από την 3η ΥΠΕ. Με τον τελευταίο Νόμο επανήλθε στο Νοσοκομείο και έτσι κλήθηκε να προχωρήσει στη διόρθωση των κτηματολογικών εγγραφών προκειμένου η ακίνητη περιουσία να εμφαίνετε στα Φύλλα Κτηματογράφησης του Νοσοκομείου. Μόλις ολοκληρώθηκε η διαδικασία (κοστοβόρα και χρονοβόρα) το Νοσοκομείο θα κληθεί εκ νέου να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες για να μεταφερθεί η περιουσία του Ψυχιατρικού Τομέα ξανά στην 3η Υ.ΠΕ. Ο τίτλος που ταιριάζει στο θέμα αυτό είναι «Η Οδύσσεια της ακίνητης περιουσίας του Υ.Υ.»
Προτείνω η Τριμελής Επιτροπή Καταγραφής και Απογραφής που προβλέπει το Σχέδιο Νόμου να ασχοληθεί σοβαρά με την ακίνητη περιουσία που θα συγκεντρώσει η Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ. και πέρα από το να την καταγράψει (έχει καταγραφεί άπειρες φορές από το Υ.Υ.) θα πρέπει να λύσει προβλήματα που την αφορούν (νομικά, πολεοδομικά κλπ) και φυσικά να προχωρήσει και στην αξιοποίησή της προς όφελος της Ψυχικής Υγείας.
Πέρα από το γενικό σημαντικό πρόβλημα της κατάργησης της τομεοποίησης, υπάρχουν και προφανείς επιμέρους διοικητικές δυσλειτουργίες στην παρούσα πρόταση, σε ότι αφορά τις υπηρεσίες ψυχικής υγειας, ειδικά σε σχέση με τα ψυχιατρικά τμήματα των γενικών νοσοκομείων.
Με την προτεινόμενη διοικητική συγκρότηση ουσιαστικά δημιουργείται σε κάθε ΥΠΕ, ένα τεράστιο ψυχιατρικό νοσοκομείο, με δομή καθαρά νοσοκομείου. Έτσι η ΥΠΕ θα έχει την πρωτοβάθμια υγεία, ένα ψυχιατρικό νοσοκομείο (δίκτυο) και θα εποπτεύει τα γενικά νοσοκομεία (που δεν θα έχουν καθόλου ψυχιατρικές δομές, τμήματα, κοκ, αλλά θα φιλοξενούν ψυχιατρικές υπηρεσίες). Για παράδειγμα η 2η ΥΠΕ θα έχει την ευθύνη της μισής Αττικης και όλων των νησιών του Αιγαίου (με τα προβλήματα που ήδη υπάρχουν), ενώ η μισή Αθηνα (όπως και η μισή Θεσσαλονικη) θα ανήκει ψυχιατρικά σε διαφορετική ΥΠΕ από την άλλη μισή. Έτσι στη 2 ΥΠΕ θα ενσωματωθούν διοικητικά τα ψυχιατρικά νοσοκομεία ΔΑΦΝΙ και ΔΡΟΜΟΚΑΪ́ΤΕΙΟ (το δεύτερο μερικώς), το Κρατικό Θεραπευτήριο Λέρου, τα ψυχιατρικά τμήματα από το ΑΤΤΙΚΟ, το Θριάσειο, το ΓΝ Νίκαιας, το Τζάνειο, και τα ψυχιατρικά τμήματα από τα νησιά Ρόδο, Σάμο, Χίο, Λέσβο, Λήμνο, κοκ. Προφανώς είναι πολύ απίθανο αυτό το σχήμα να λειτουργήσει έστω στοιχειωδώς επαρκώς.
Ειδικά για τα ψυχιατρικά τμήματα των γενικών νοσοκομείων φαίνεται να είναι εντελώς αναποτελεσματικό. Τα ψυχιατρικά τμήματα θα είναι φιλοξενούμενα στο χώρο τους, θα ανήκουν στην ΥΠΕ και θα έχουν ανάγκη τις υπηρεσίες του νοσοκομείου στο οποίο θα φιλοξενούνται. Προκύπτουν προφανή θέματα επιμελητείας, προμηθειών, τεχνικών υπηρεσιών, διοικητικής υποστήριξης, κοκ
Σε θεωρητικό, δε, ψυχιατρικό επίπεδο όχι μόνο διαγράφεται / καταργείται η τομεοποιηση , αλλά είναι σαφές ότι αυτός ο φορέας λειτουργει επιπλέον στιγματιστικά. Βασική αρχή της αποστιγματοποιησης είναι η μη διαφοροποίηση της ψυχικής νόσου στην θεραπεία, αντιμετώπιση, νοσηλεία και σε ότι αφορά τους ασθενείς και σε ότι αφορά τους λειτουργούς – υγειονομικούς σε σχέση με την σωματική νόσο. Για αυτό έγιναν τα ψυχιατρικά τμήματα γενικών νοσοκομείων, τα οποία τώρα αποκόπτονται (ξανά) απο την λοιπή σωματική ιατρική.
Σε τεχνικό επίπεδο θα πρέπει να προβλεφθεί οι ψυχίατροι να μην αποκοπούν από τα συλλογικά όργανα των νοσοκομείων στα οποία συμμετέχουν. Είναι σημαντικό οι ψυχίατροι να μετέχουν στα επιστημονικά συμβούλια, διοικητικά συμβούλια, επιτροπές, κοκ, των νοσοκομείων, όπως και σήμερα, εμπλουτίζοντας με την ειδική γνώση τους τη λειτουργία των νοσοκομείων, και διαντιδρωντας με τις λοιπές ιατρικές ειδικότητες.
Επίσης το πρόγραμμα εφημεριών πρέπει να καταρτίζεται με συνευθυνη του νοσοκομείου, γιατί η ύπαρξη ψυχιάτρου εκτός από το ψυχιατρικό τμήμα αφορά και τα επείγοντα και την δια συνδετική ιατρική (ψυχιατρικη υποστήριξη λοιπών κλινικών)..
Τέλος οι υπάρχοντες ψυχιατρικοί τομείς των νοσοκομείων θα πρέπει να μεταφερθούν στον νέο φορέα (αν αυτός γίνει) με τη υπάρχουσα διοικητική μορφή του τομέα, με ρητή πρόβλεψη του νόμου. Αυτό δεν αναφέρεται στην παρούσα πρόταση.
Η διατήρηση των ιατρικών τομέων είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για την διατήρηση της αυτονομίας των ψυχιατρικών τομέων των νησιών και δεν έχει οικονομικό κόστος σε σχέση με την σημερινή διάρθρωση. Ειδικά για τα νησιά υπάρχει ομόφωνη απόφαση της συνόδου προέδρων του ΠΙΣ για να υπάρξει ειδική μέριμνα (που δεν υπάρχει στο νομοσχέδιο, το ποιο δεν φαίνεται να λαμβάνει καθόλου υπόψιν του τη νησιωτικοτητα).
Κώστας Κατσιγιαννοπουλος
Ψυχιατρος – Διευθυντής ΕΣΥ
Αν. Συντονιστής Τομέα Ψυχικής Υγειας Ινστιντούτου Ερευνών ΠΙΣ
Επισυνάπτεται η απόφαση της ολομέλειας των προέδρων των ιατρικών συλλόγων
ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΙΑΤΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ
Βέροια, 9 Μαρτίου 2024
ΨΗΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ ΝΗΣΙΩΝ
Νέο νομοσχέδιο για την ψυχική υγεία προτίθεται, σύμφωνα με δηλώσεις του
αρμόδιου υφυπουργού, να καταθέσει η κυβέρνηση.
Στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο φαίνεται ότι μεταξύ άλλων προβλέπεται η διοικητική
και επιστημονική απόσχιση των ψυχιατρικών τμημάτων των γενικών νοσοκομείων
και η υπαγωγή τους απευθείας στις Υγειονομικές Περιφέρειες.
Η επιλογή αυτή αποκόπτει τα ψυχιατρικά τμήματα από τον φυσικό νοσοκομειακό
χώρο τους και τα ξεχωρίζει, δημιουργώντας διαφοροποιήσεις σε σχέση με την
σωματική νόσο. Η επιλογή αυτή θα μπορούσε να δημιουργήσει πολλά προβλήματα
(διοικητικά, λειτουργικά, στιγματοποίησης, κοκ)
Ειδικά για τα νησιά του Αιγαίου είναι βέβαιο ότι επαπειλείται σοβαρή διοικητική
απορρύθμιση, λαμβάνοντας υπόψη τις αποστάσεις των νησιών από την έδρα της 2ης
ΥΠΕ καθώς και την διοικητική δυσλειτουργικότητα της συγκεκριμένης ΥΠΕ για
γεωγραφικούς λόγους.
Καλούμε την κυβέρνηση, ακόμη κι αν καταθέσει το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο, να
μην προβλέψει την διοικητική μεταβολή – αποκοπή ειδικά των ψυχιατρικών
τμημάτων από τα νησιωτικά νοσοκομεία, διότι θα δημιουργήσει περισσότερα
προβλήματα από αυτά που επιδιώκει να επιλύσει.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση την καλούμε άμεσα να διαβουλευτεί με τους διευθυντές
των νησιωτικών ψυχιατρικών τμημάτων, λαμβάνοντας επιτέλους υπόψη τη
συνταγματική επιταγή της νησιωτικότητας.
Αν κρίνω από τη δήλωση Σκρεκα ότι τό ρεύμα δεν θά ανέβει ούτε ευρώ,αν κρίνω από την αξιολόγηση ημών τών εκπαιδευτικών πού γίνεται μόνο για τά μάτια του κόσμου χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο ,αν κρίνω από τήν αντισυνταγματική ίδρυση τών ιδιωτικών πανεπιστημίων και τόσα άλλα που τό μόνο κριτήριο είναι το κέρδος συγκεκριμένων συμφερόντων και πάνω από όλα αν κρίνω ως μητέρα ψυχικά ασθενούς,προβλέπω που θά οδηγήσει αυτό το νομοσχέδιο,στην απόλυτη καταστροφή.Μονο που η υγεία των παιδιών μας δε μπορεί να μετρηθεί με αναλογία κόστους και κέρδους, κουράγιο λοιπόν σέ όλους εμάς γιατί κανένας δε θα μας λυπηθεί.
Ο μετασχηματισμός των ψυχιατρικών νοσοκομείων που έχουν απομείνει στην Ελλάδα αποτελεί ένα σχέδιο πολύ παλιό που δυστυχώς είχε μείνει στα χαρτιά για πάρα πολλά χρόνια.
Με το νέο νομοσχέδιο αναδείχθηκε και πάλι αυτή η ανάγκη και είναι πια η ιστορική στιγμή να αναπτυχθούν οι ανάλογες κοινοτικές δομές και υπηρεσίες που ταιριάζουν στους ανθρώπους που πάσχουν από ψυχικές διαταραχές και ιδιαίτερα τους νέους ανθρώπους.
Η αναδιάρθρωση και αναδιοργάνωση των υπηρεσιών, η αξιολόγηση των δομών και των φορέων για πρώτη φορά, οι νέοι οργανισμοί διοίκησης και οι μηχανισμοί συντονισμού εστιάζουν στην βελτίωση της αποτελεσματικότητας, στην παροχή καλύτερων υπηρεσιών ψυχικής υγείας προς τους πολίτες και στην βελτίωση της ικανότητας υλοποίησης δημόσιων πολιτικών.
Συναρτήσει των διαθέσιμων πόρων, υλικών και ανθρώπινων, η ενίσχυση της οργανωτικής, επιτελικής και επιχειρησιακής ικανότητας του διοικητικού μηχανισμού, φαίνεται να αποτελούν τον στρατηγικό άξονα του νέου νομοθετήματος.
Επιμέρους πεδία παρέμβασης και εκσυγχρονισμού αποτελούν η επέκταση και αξιοποίηση των εφαρμογών ηλεκτρονικών τεχνολογιών, η απλούστευση των διαδικα
Απότοκος του εγχειρήματος κατάργησης της τομεοποίησης είναι και η συγκρότηση του κάθε «Περιφερειακού Δικτύου» ως ενιαίας δομής παροχής υπηρεσιών , μέσα από την διοικητική ενσωμάτωση (δηλ. κατάργηση της νομικής προσωπικότητας / οργανωτικής αυτοτέλειας των ψυχιατρικών νοσοκομείων, «απόσπαση» των ψυχιατρικών κλινικών / τομέων των Γενικών νοσοκομείων από τις διοικήσεις ) των δημόσιων δομών και την διαμόρφωση ενός υπερσυγκεντρωτικού (και αναποτελεσματικού) μοντέλου διοίκησης / εποπτείας.
Η υπαγωγή των νοσοκομειακών ψυχιατρικών τμημάτων / τομέων στις διοικήσεις των νοσοκομείων πρέπει να παραμείνει (ενταγμένη στη λογική της τομεοποίησης) , όπως και η οργανωτική αυτοτέλεια των ψυχιατρικών νοσοκομείων, προκειμένου μέσω της τροποποίησης των οργανισμών τους να καταστεί εφικτός ο μετασχηματισμός τους (μετασχηματισμός : εξάλειψη «ασυλικών» χαρακτηριστικών της λειτουργίας τους και απόδοση / προσθήκη χαρακτηριστικών γενικού νοσοκομείου / πολυδύναμης νοσηλευτικής μονάδας , με βάση την παραδοχή πως οι δημόσιες ψυχιατρικές κλίνες πρέπει να αυξηθούν).
Μια ακόμα επισήμανση : ενδεικτική της προχειρότητας που χαρακτηρίζει τις συγκεκριμένες διατάξεις (και την παρ. 1 του άρθρ.6 εν προκειμένω), είναι η διατύπωση «εντάσσονται σε αυτό ως Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.)». Το άρθρ. 4 του ν. 2716/99 για τις ΜΨΥ περιέγραφε την τυπολογία και όχι την διοικητική / οργανωτική υπόσταση των δομών αυτών . Ο όρος «Μονάδα Ψυχικής Υγείας» δεν αποτελεί όρο που αποτυπώνει μια διοικητική οντότητα. Όταν νομοθετείται η ενσωμάτωση μιας δομής σε έναν φορέα νπδδ (όπως η ΥΠε), πρέπει να περιγράφεται σε τι διοικητικό επίπεδο γίνεται αυτή η ενσωμάτωση (τα διοικητικά επίπεδα είναι: τμήμα και Διεύθυνση) . Πχ «τα ψυχιατρικά τμήματα εντάσσονται ως αποκεντρωμένες δομές του Δικτύου/ ΥΠε , επιπέδου τμήματος με δική τους στελέχωση (και ιεραρχία)». Ή : «τα ΚΨΥ εντάσσονται ως αποκεντρωμένες δομές επιπέδου τμήματος ή διεύθυνσης, με δική τους στελέχωση (και ιεραρχία)». Ή : «το ΨΝΑ εντάσσεται ως αποκεντρωμένη δομή επιπέδου Δ/νσης με δική του στελέχωση (και ιεραρχία)». Πουθενά δεν αναφέρεται κάτι τέτοιο, παρ’ όλο που διοικητική ενσωμάτωση δεν μπορεί να γίνει χωρίς τέτοιες αναφορές στην πρωτογενή νομοθέτηση. (Ο εσωτερικός κανονισμός / οργανόγραμμα μιας αποκεντρωμένης μονάδας μπορεί να φτιαχτεί με ΥΑ ή ΚΥΑ, αλλά η πρόβλεψη για το τι επιπέδου μονάδα είναι πρέπει να υπάρχει σε νόμο…)
Διευκρινίζεται πως η επισήμανση αυτής της θεμελιώδους νομοθετικής αστοχίας στο άρθρ.6 , δεν υποδηλώνει οποιαδήποτε εκ μέρους μας πρόθεση «βελτίωσης» του άρθρου αυτού, με δεδομένη την συνολική μας αντίθεση σε αυτή τη ρύθμιση.
ΩΣ ΨΥΧΙΑΧΙΑΤΡΟΣ ΤΗΣ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΚΕΡΚΥΡΑΣ, Η ΟΠΟΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΑΠΟ ΤΟ 2014 ΜΕΤΑ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΟΥ ΠΑΛΙΟΥ ΨΥΧΙΑΤΡΕΙΟΥ ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΑΠΟΑΣΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΙΣΟΤΙΜΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ, ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ ΠΩΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΥΜΒΑΛΛΕΙ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΙΓΜΑΤΙΣΜΟ ΤΩΝ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ Ο ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥΣ ΕΚ ΝΕΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΟΠΥΣ ΝΟΣΗΛΕΥΟΜΕΝΟΥΣ ΤΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ. ΕΠΙΣΗΣ ΦΟΒΑΜΑΙ ΟΤΙ Η ΛΕΙΤΟΥΓΙΑ ΜΑΣ ΥΠΟ ΑΛΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΜΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ, ΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΜΑΣ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΜΦΙΔΡΟΜΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΚΛΙΝΙΚΩΝ ΓΙΑ ΗΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΤΟΣΟ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΑΣ ΠΟΥ ΠΑΣΧΟΥΝ ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΛΛΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ Ή ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΑΦΟΡΟΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ, ΟΣΟ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΠΟΥ ΝΟΣΗΛΕΥΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΟΡΓΑΝΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΧΡΗΖΟΥΝ ΚΑΙ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ.
ΠΑΡΟΜΟΙΑΣ ΦΥΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΕΝΔΕΧΕΤΑΙ ΝΑ ΑΝΑΚΥΨΟΥΝ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΕΦΗΜΕΡΙΕΣ, ΟΠΟΥ Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΨΥΧΙΑΤΡΩΝ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΕΠ ΤΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ,ΕΧΕΙ ΑΠΟΔΕΙΧΤΕΙ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙΡΙΑΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ.
ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΕ ΠΑΓΙΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΙΩΝ ΜΑΣ, Η ΘΕΣΗ ΥΠΟΔΙΟΙΚΗΤΗ ΤΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΝΑ ΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ, ΠΡΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΤΩΝ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ ΤΟΜΕΩΝ.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ
Διοικητική συγκέντρωση κλινικών τμημάτων εκτός του φυσικού τους χώρου που όμως παραμένει στην πράξη ο ιδιος σε ότι αφορά την κάλυψη και υποστήριξη αλλά οχι την ουσιαστική σχέση με αυτό!!!!!
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑ!!! Απόλυτο ΑΝΟΥΣΙΟΥΡΓΗΜΑ ΧΑΟΥΣ!!
Ένας διοικητής Νοσοκομείου θα καλύπτει λειτουργικά Ψυχιατρικά Τμήματα στο χώρο ευθύνης του χωρίς ύπαρξη αντίστοιχου Τομέα στον Οργανισμό του φορέα και χωρίς καμία διοικητική δικαιοδοσία επί αυτού!!
Πως και ποιός μπορεί να τα σκέφτηκε αυτά;;;
Είναι απαραίτητη η τοποθέτηση των Κοινωνικών Λειτουργών σε τμήμα στη Δ/νση Ιατρικής Ψυχικής Υγείας καθώς και η συμμετοχή τους στα επιστημονικά συμβούλια, όπως επίσης και η προσθήκη στο άρθρο παροχής ψυχοθεραπευτικών και ψυχοκοινωνικών υπηρεσιών εκ μέρους τους, εκτός από μόνο κοινωνικών υπηρεσίων, όπως ορίζει ήδη ο νόμος.