Άρθρο 14 Ενημέρωση του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας – Σύστημα παραπομπών και επισκέψεων
- Ο προσωπικός ιατρός αναλαμβάνει την υποστήριξη, τον προσανατολισμό και την καθοδήγηση των ληπτών υπηρεσιών υγείας στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (Ε.Σ.Υ.), παραπέμποντας τους λήπτες υπηρεσιών υγείας σε άλλους ιατρούς, καθώς και σε δημόσιες δομές παροχής υπηρεσιών δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας περίθαλψης.
- Η παραπομπή σε δημόσιες δομές παροχής υπηρεσιών δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας περίθαλψης γίνεται από τον προσωπικό ιατρό, αφού παράσχει πληροφόρηση στον λήπτη υπηρεσιών υγείας, με ταυτόχρονη και υποχρεωτική ενημέρωση του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας (Α.Η.Φ.Υ.). Δικαίωμα παραπομπής έχουν και οι λοιποί ιατροί για τα θέματα της ειδικότητάς τους, μετά από ενημέρωση του προσωπικού ιατρού και του Α.Η.Φ.Υ. του λήπτη υπηρεσιών υγείας. Το σύστημα παραπομπών από τον προσωπικό ιατρό δεν ισχύει για τα έκτακτα και επείγοντα περιστατικά.
- Οι προσωπικοί ιατροί των περ. β) και γ) του άρθρου 5 εκδίδουν παραπεμπτικά διαγνωστικών εξετάσεων, είτε αυτοτελώς, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Υ9/οικ.70521/14.8.2014 απόφαση του Υπουργού Υγείας (Β΄2243), περί βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων ελέγχου της συνταγογράφησης και εκτέλεσης εργαστηριακών Εξετάσεων, είτε σε συνεργασία με άλλον ιατρό της μονάδας στην οποία υπάγονται ή του Κέντρου Υγείας, αν η μονάδα στην οποία υπάγονται αποτελεί αποκεντρωμένη δομή του Κέντρου Υγείας.
- Το πρόγραμμα των προσωπικών ιατρών διαμορφώνεται ανάλογα με το πλήθος των εγγεγραμμένων ληπτών υπηρεσιών υγείας και με αντίστοιχη μηνιαία δέσμευση συγκεκριμένου αριθμού ραντεβού που δύνανται να εξυπηρετούν τους εγγεγραμμένους λήπτες υπηρεσιών υγείας. Η διαθεσιμότητα δηλώνεται από τον προσωπικό ιατρό ή τον αρμόδιο για την ενημέρωση του συστήματος των ηλεκτρονικών ραντεβού, με δεσμευτικό τρόπο, στο ηλεκτρονικό σύστημα των ραντεβού της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης» (Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.). Το ημερήσιο πρόγραμμα των ιατρών στα Κέντρα Υγείας, τις Το.Μ.Υ., τα Περιφερειακά Ιατρεία, τα Πολυδύναμα Περιφερειακά Ιατρεία και τα Τοπικά Ιατρεία περιλαμβάνει τις προγραμματισμένες επισκέψεις και την αντιμετώπιση των έκτακτων και επειγόντων περιστατικών.
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
- Άρθρο 14 Ενημέρωση του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας – Σύστημα παραπομπών και επισκέψεων
Παρ. 2: Πρέπει να προβλεφθεί εξαίρεση από το σύστημα των παραπομπών και για τους χρόνιους ασθενείς που παρακολουθούνται τακτικά από ειδικές μονάδες και κέντρα σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια νοσοκομεία.
Επίσης πρέπει να προβλεφθεί σε αυτές τις περιπτώσεις σύστημα διασύνδεσης/επικοινωνίας μεταξύ του προσωπικού και του θεράποντα/ειδικευμένου γιατρού.
Σε σχέση με σπάνια και χρόνια νοσήματα θα πρέπει να μπορεί ο προσωπικός γιατρός να έχει την σύνδεση με τον γιατρό στα κέντρα εξειδίκευσης η Εμπειρογνωμοσύνης .
Ώστε να λαμβάνει όλη την πληροφόρηση.
Επίσης έτσι θα μπορεί να διασυνδεθεί καλύτερα με γιατρούς ειδικοτήτων που χρειάζονται για τα σπάνια μιας και είναι πολύ συστημικά.
Στα σπάνια νοσήματα απαιτείται η διεπιστημονική συνεργασία.
Παρ. 2: Πρέπει να προβλεφθεί εξαίρεση από το σύστημα των παραπομπών και για τους χρόνιους ασθενείς που παρακολουθούνται τακτικά από ειδικές μονάδες και κεντρα σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια νοσοκομεία.
Ταυτόχρονα πρέπει να προβλεφθεί σε αυτές τις περιπτώσεις σύστημα διασύνδεσης/επικοινωνίας μεταξύ προσωπικού και θεράποντα/ειδικευμένου γιατρού.
Για να λειτουργήσει σωστά το σύστημα παραπομπών πρέπει να υπάρχει ηλεκτρονική διασύνδεση υπηρεσιών στην οποία θα έχει πρόσβαση ο προσωπικός ιατρός και θα μπορεί να βλέπει ανά ημέρα και ώρα τις δυνατότητες επίσκεψης σε κλινική Νοσοκομείου, ιατρό άλλης ειδικότητας, καθώς και τα αποτελέσματα εργαστηριακού έλεγχο και απεικονιστικού έλεγχο
Η ενημέρωση του ατομικού ιατρικού φακέλου από άλλες ειδικότητες στις οποίες έχει παραπεμφθεί ο πολίτης πρέπει να καταγράφονται αμέσως στον φάκελο υγείας του, αναφορικά δε με τις εργαστηριακής και απεικονιστικές εξετάσεις, πρέπει επίσης να περνάνε αυτόματα από τα εργαστήρια και τα διαγνωστικά κέντρα στον φάκελο υγείας
θεωρούμε πως τα παιδιά πρέπει να εξετάζονται από συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων μόνο μετά από την παραπομπή τους από τον Προσωπικό τους παιδίατρο!!
Λαμβάνοντας υπόψη:
• την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», συνταγματικές επιταγές και απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως:
• τον ν.4488/2017, ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 68 «Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων στατιστικών για τα ΑμεΑ» τα εξής: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»
• τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο,
η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει τις παρακάτω τροποποιήσεις – συμπληρώσεις:
Οι χρόνιοι πάσχοντες έχουν τακτική και συστηματική παρακολούθηση από τον θεράπων ιατρό τους στις ειδικές μονάδες που λειτουργούν μέσα στα νοσοκομεία. Κρίνουμε απαραίτητο να δίνεται η δυνατότητα παραπομπής τους για οποιαδήποτε υπηρεσία στο Ε.Σ.Υ. και από τον θεράπων ιατρό τους.
Ως εκ τούτου ζητάμε τη συμπλήρωση των παρ. 1 και 2 του άρθρου 14 ως εξής:
«1. Ο προσωπικός ιατρός αναλαμβάνει την υποστήριξη, τον προσανατολισμό και την καθοδήγηση των ληπτών υπηρεσιών υγείας στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (Ε.Σ.Υ.), παραπέμποντας τους λήπτες υπηρεσιών υγείας σε άλλους ιατρούς, καθώς και σε δημόσιες δομές παροχής υπηρεσιών δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας περίθαλψης. Στους Χρόνιους Πάσχοντες που παρακολουθούνται ήδη σε ειδικές Μονάδες (Θαλασσαιμίας, Δρεπανοκυτταρικής Νόσου, Αιμοκάθαρσης, κ.λ.π.) σε δομές δευτεροβάθμιας ή τριτοβάθμιας περίθαλψης, δύναται να έχει και ο θεράπων ιατρός το ρόλο του προσωπικού ιατρού και να αναλαμβάνει ο ίδιος τις παραπάνω υποχρεώσεις.
2. Η παραπομπή σε δημόσιες δομές παροχής υπηρεσιών δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας περίθαλψης γίνεται από τον προσωπικό ιατρό, αφού παράσχει πληροφόρηση στον λήπτη υπηρεσιών υγείας, με ταυτόχρονη και υποχρεωτική ενημέρωση του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας (Α.Η.Φ.Υ.). Δικαίωμα παραπομπής έχουν και οι λοιποί ιατροί για τα θέματα της ειδικότητάς τους, μετά από ενημέρωση του προσωπικού ιατρού και του Α.Η.Φ.Υ. του λήπτη υπηρεσιών υγείας. Το σύστημα παραπομπών από τον προσωπικό ιατρό δεν ισχύει για τα έκτακτα και επείγοντα περιστατικά, ούτε και για τα άτομα με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις».
Παρ. 2: Πρέπει να προβλεφθεί εξαίρεση από το σύστημα των παραπομπών και για τους χρόνιους ασθενείς που παρακολουθούνται τακτικά από ειδικές μονάδες και κεντρα σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια νοσοκομεία.
Ταυτόχρονα πρέπει να προβλεφθεί σε αυτές τις περιπτώσεις σύστημα διασύνδεσης/επικοινωνίας μεταξύ προσωπικού και θεράποντα/ειδικευμένου γιατρού.
Ατομικός ηλεκτρονικός φάκελος υγείας
Ο ατομικός ηλεκτρονικός φάκελος υγείας για πρώτη φορά προβλέφθηκε με τις διατάξεις της Οδηγίας 2011/24/ΕΕ και το άρθρο 3 του Ν. 3213/2013 ως «ιατρικός φάκελος» και στη συνέχεια με τις διατάξεις του άρθρου 51 του Ν. 4238/2014 και τις διατάξεις των άρθρων 10, 21 και 22 του Ν. 4486/2017 ορίστηκε ως ΑΗΦΥ. Ο φάκελος περιέχει το συνοπτικό ατομικό ιστορικό υγείας καθώς και όλα τα έγγραφα που περιέχουν δεδομένα, εκτιμήσεις και πληροφορίες κάθε είδους σχετικά με την κατάσταση και την κλινική εξέλιξη του ασθενούς καθ’ όλη τη διαδικασία περίθαλψης.
Ο φάκελος αυτός μεταξύ άλλων καταρτίζεται και από τον οδοντίατρο, που είναι πιστοποιημένος χρήστης του συστήματος της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και καταχωρεί σε αυτόν όλες τις πληροφορίες που προκύπτουν από εξέταση ή επίσκεψη και είναι αναγκαίες για την παρακολούθηση, τη θεραπεία, τη νοσηλεία και την αποκατάσταση του ατόμου.
Η ΕΟΟ ζητά ο ατομικός φάκελος του πολίτη να περιλαμβάνει πεδίο για τη στοματική υγεία στο οποίο θα καταγράφονται και θα καταχωρούνται όλες οι πληροφορίες που αφορούν τη στοματολογική του κατάσταση, το οποίο θα ενημερώνεται από οδοντίατρο και επομένως ζητά να προστεθεί ο οδοντίατρος στις σχετικές ρυθμίσεις του προτεινόμενου άρθρου 14.
Αναφορικά με την παρ 3 του άρθρου 14, σχετικά με τη διενέργεια ιατρικών πράξεων και χορήγηση ιατρικών βεβαιώσεων θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι, ενώ το νομικό πλαίσιο ορίζει ότι ο κάθε ειδικευμένος ιατρός δύναται να πραγματοποιεί ιατρικές πράξεις, να συνταγογραφεί ιατρικά σκευάσματα και να χορηγεί ιατρικές βεβαιώσεις για νοσήματα που εμπίπτουν στο γνωστικό αντικείμενο της ειδίκευσής του, ολοένα και συχνότερα οι ειδικευμένοι ΓΟΙ βρισκόμαστε αντιμέτωποι με περιορισμούς που δεν βασίζονται σε καμία επιστημονική τεκμηρίωση. Υπενθυμίζουμε ότι η ειδικότητα της ΓΟΙ είναι η πρώτη που χρησιμοποίησε το βιβλιάριο εκπαίδευσης ειδικευομένου (logbook) το οποίο είναι αναρτημένο στον διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Υγείας και αναφέρει με κάθε λεπτομέρεια την εκπαίδευση των ΓΟΙ. Πιστεύουμε ότι θα ήταν προς όφελος όλων, κυρίως των πολιτών, να αποσαφηνιστούν τα όρια κάθε ιατρικής πράξης ανά ειδικότητα και να αποδοθεί στην ειδικότητα της ΓΟΙ η επαγγελματική θέση που κατέχει στη σύγχρονη επιστημονική κοινότητα.
Επίσης η εκπροσώπηση της ειδικότητας της ΓΟΙ στις επιστημονικές ομάδες εργασίας των διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων συνταγογράφησης είναι από ελλιπής έως ανύπαρκτη. Η εν λόγω απουσία πολλές φορές οδηγεί σε παράλογους αποκλεισμούς της ειδικότητάς μας από την πρόσβαση στα απαραίτητα θεραπευτικά πρωτόκολλα για την αντιμετώπιση συχνών χρόνιων νοσημάτων. Αποτελεί πάγιο αίτημά μας η συμμετοχή των ΓΟΙ στις παραπάνω επιτροπές ώστε να μην υπολείπεται ο ιατρός της ΠΦΥ καμίας δυνατότητας χορήγησης φαρμακευτικής αγωγής ή/και διενέργειας οποιουδήποτε εργαστηριακού ή απεικονιστικού ελέγχου που θα μπορούσε να βοηθήσει στην πρόληψη, την παρακολούθηση και τη θεραπεία παθήσεων που συγκαταλέγονται στο γνωστικό αντικείμενο της ειδικότητάς μας.
Σχετικά με τη παρ 4 του άρθρου 14 που αναφέρεται στον Ατομικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας (ΑΗΦΥ), θεωρούμε ότι ιδιαίτερη σημασία θα πρέπει να δοθεί στη δημιουργία μιας πιο εύχρηστης και λειτουργικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα φιλοξενεί τον ΑΗΦΥ του πολίτη, για την διαχείριση του οποίου θα είναι υπεύθυνος ο ΠΙ του. Σε αυτόν τον ηλεκτρονικό φάκελο, εκτός από το ατομικό ιστορικό που θα είναι άμεσα διαθέσιμο, θα συμπεριλαμβάνονται τα σημειώματα παραπομπών του ιατρού του σε εξειδικευμένους ιατρούς καθώς και οι αναφορές των τελευταίων προς τον ΠΙ.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών υγείας, εξασφαλίζοντας συνάμα την τήρηση των ενδεδειγμένων ιατρικών πρωτοκόλλων, αποτελεί η ηλεκτρονική διασύνδεση των εργαστηρίων με τον ΑΗΦΥ. Με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί η αυτόματη, καθώς και αδιάβλητη, συμπλήρωση των αποτελεσμάτων των εργαστηριακών και απεικονιστικών εξετάσεων στις οποίες υποβάλλονται οι πολίτες, στον ιατρικό τους φάκελο δίδοντας τη δυνατότητα στο ΠΙ ιατρό τους να ακολουθήσει την πιο ενδεδειγμένη θεραπεία και παρακολούθηση.
Επίσης χρήσιμο θα ήταν να παρουσιάζονται με σαφήνεια ημερολόγια προληπτικού ελέγχου ώστε να μπορούν τόσο ο ΠΙ όσο και ο ίδιος ο πολίτης να έχουν μια άμεση εικόνα του προληπτικού ελέγχου που έχει γίνει ή που εκκρεμεί να γίνει. Τέλος μια ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία της χώρας μας θα ήταν να προταθεί ένας κοινός ΑΗΦΥ με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αναφορικά με τις παραπομπές από τον προσωπικό ιατρό σε εξειδικευμένες ή/και δευτεροβάθμιες μονάδες φροντίδα υγείας, προτείνουμε τη θέσπιση ισχυρών κινήτρων για τους πολίτες που επιλέγουν να λάβουν υπόψη την ιατρική γνώμη του Προσωπικού τους Ιατρού προτού επισκεφτούν είτε άλλους συναδέλφους είτε διαφορετικές δομές υγείας. Με αυτόν τον τρόπο πιστεύουμε ότι μπορούν να εξοικονομηθούν πόροι για το σύστημα υγείας, να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της προκλητής ζήτησης, να ενισχυθεί το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών οι οποίοι θα προσανατολίζονται ορθότερα σε δευτεροβάθμιες δομές και, τέλος, να υπάρξει ο πολυπόθητος έλεγχος των άκριτων επισκέψεων στα νοσοκομεία.
Στο κείμενο του νόμου διαβάζουμε στην παράγραφο 2 του άρθρου 14 ¨Η παραπομπή σε δημόσιες δομές παροχής υπηρεσιών δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας περίθαλψης γίνεται από τον προσωπικό ιατρό, αφού παράσχει πληροφόρηση στον λήπτη υπηρεσιών υγείας, με ταυτόχρονη και υποχρεωτική ενημέρωση του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας (Α.Η.Φ.Υ). Δεν υπάρχει πεδίο μέσα στον ΑΗΦΥ που να μας δίνει αυτή τη δυνατότητα.Θα το γράφουμε στα σχόλια? Πως θα επικυρώνεται το γεγονός ότι ο προσωπικός ιατρός έδωσε παραπεμπτικό? Μην ξεχνάμε ότι στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση υπάρχει η δυνατότητα έκδοσης παραπεμπτικού για ΤΕΙ ή για τα ΤΕΠ. Γιατί δεν υπάρχει απευθείας διασύνδεση αυτού του παραπεμπτικού με τον ΑΗΦΥ? Δηλαδή να γράφει ο ιατρός παραπεμπτικό και αυτό να φορτώνεται απευθείας στον ΑΗΦΥ.
Επίσης στην ίδια παράγραφο διαβάζουμε «Το σύστημα παραπομπών από τον προσωπικό ιατρό δεν ισχύει για τα έκτακτα και επείγοντα περιστατικά.» Αφού υπάρχει ήδη αυτή η δυνατότητα μέσω της έκδοσης ηλεκτρονικού παραπεμπτικού από την ηλεκτρονική συνταγογράφηση. Εδώ από ότι καταλαβαίνω ο νομοθέτης θέλει να πει το σύστημα των υποχρεωτικών παραπομπών
Στην παράγραφο 1 θα πρέπει να συμπληρωθεί:
Στους Χρόνιους Πάσχοντες που παρακολουθούνται ήδη σε ειδικές Μονάδες (Θαλασσαιμίας, Δρεπανοκυτταρικής Νόσου, Αιμοκάθαρσης, κλπ) σε δομές δευτεροβάθμιας ή τριτοβάθμιας περίθαλψης, ο θεράπων ιατρός έχει το ρόλο του προσωπικού ιατρού και αναλαμβάνει αυτός τις παραπάνω υποχρεώσεις.
Αιτιολόγηση: Οι χρόνιοι πάσχοντες στις ειδικές μονάδες που λειτουργούν μέσα στα νοσοκομεία, έχουν τακτική και συστηματική παρακολούθηση από το θεράπων ιατρό τους. Δεν μπορεί να παραπέμπονται από άλλον ιατρό για οποιαδήποτε υπηρεσία στο Ε.Σ.Υ..
Στην παράγραφο 2 θα πρέπει να συμπληρωθεί:
ούτε και για τα άτομα με Χρόνιες Παθήσεις που παρακολουθούνται συστηματικά σε δημόσιες δομές παροχής υπηρεσιών δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας περίθαλψης.
Μπράβο