- Ο ενήλικος πληθυσμός, συμπεριλαμβανομένων των ανασφάλιστων, καθώς και των λοιπών δικαιούχων της παρ. 2 του άρθρου 33 του ν. 4368/2016 (Α΄ 21), εγγράφεται υποχρεωτικά σε προσωπικό ιατρό.
- Από την παρ. 1 εξαιρούνται τα εν ενεργεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, στα οποία παρέχεται υγειονομική περίθαλψη σύμφωνα με το άρθρο 3 του ν. 154/1975 (Α΄ 185), τα εν ενεργεία στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, καθώς και τα προστατευόμενα μέλη των οικογενειών των στελεχών του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, στα οποία παρέχεται υγειονομική περίθαλψη, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 123 του ν. 3079/2002 (Α΄311). Οι δικαιούχοι εξωνοσοκομειακής και ενδονοσοκομειακής περίθαλψης στα στρατιωτικά νοσοκομεία της χώρας, όπως καθορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 154/1975, στην παρ. 1 του άρθρου 7 του π.δ. 62/2023 (Α΄114) και στις αποφάσεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 55 του ν.δ. 721/1970 (Α΄ 251), διατηρούν το δικαίωμα πρόσβασης στα στρατιωτικά νοσοκομεία και οι στρατιωτικοί ιατροί των υγειονομικών δομών των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν πρόσβαση στον ατομικό τους φάκελο.
- Η εγγραφή των ληπτών υπηρεσιών υγείας στον προσωπικό ιατρό των περ. α) έως και δ) της παρ. 1 του άρθρου 5 γίνεται αποκλειστικά σε επίπεδο δήμου ή όμορων δήμων, ενώ της περ. ε) της παρ. 1 του ίδιου άρθρου αποκλειστικά σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας. Ο λήπτης υπηρεσιών υγείας δύναται να επιλέξει τον προσωπικό του ιατρό από το σύνολο των εγγεγραμμένων προσωπικών ιατρών στους καταλόγους, που δημιουργούνται και επικαιροποιούνται ανά δήμο, ή να δηλώσει ως προσωπικό του ιατρό τον ιδιώτη ιατρό της επιλογής του, σύμφωνα με την περ. ε’ της παρ. 1 του άρθρου 5. Η επιλογή του προσωπικού ιατρού όσων τελούν υπό δικαστική συμπαράσταση γίνεται από τα πρόσωπα που ορίζονται στα άρθρα 1669 και 1670 του Αστικού Κώδικα.
- Κάθε άτομο έχει το δικαίωμα εγγραφής μόνο σε έναν προσωπικό ιατρό. Κατόπιν υποβολής σχετικού αιτιολογημένου αιτήματος, μετεγγραφή σε άλλον προσωπικό ιατρό μπορεί να εγκρίνεται έως και δύο (2) φορές ανά έτος. Η εγγραφή και η μετεγγραφή πραγματοποιούνται ως ακολούθως:
α) από τον ίδιο τον δικαιούχο, τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας,
β) μέσω του ιατρού που πρόκειται να δηλωθεί ως προσωπικός ιατρός, ο οποίος διαθέτει πρόσβαση στο σύστημα,
γ) μέσω της υγειονομικής μονάδας της περιοχής κατοικίας του δικαιούχου ή όποιας άλλης δημόσιας δομής Π.Φ.Υ. αυτός επιλέξει,
δ) μέσω ιδιωτικών φαρμακείων, σύμφωνα με το άρθρο 49 του ν. 4950/2022 (Α’ 128).
- Στην περίπτωση κατά την οποία ο λήπτης υπηρεσιών υγείας δεν έχει εγγραφεί σε προσωπικό ιατρό έως την 1η.6.2025, ο προσωπικός του ιατρός ορίζεται αυτομάτως από το σύστημα της περ. α) της παρ. 4. Μετά την πρώτη εγγραφή, τυχόν μετεγγραφή του λήπτη υπηρεσιών υγείας σε άλλον προσωπικό ιατρό, που καθίσταται αναγκαία λόγω διαγραφής του αρχικού προσωπικού ιατρού από τους καταλόγους της παρ. 3, πραγματοποιείται από τον λήπτη υπηρεσιών υγείας εντός χρονικού διαστήματος ενός (1) μηνός, διαφορετικά ο νέος προσωπικός του ιατρός ορίζεται αυτομάτως από το σύστημα της περ. α) της παρ. 4. Στις περιπτώσεις του πρώτου και του δεύτερου εδαφίου, ο λήπτης υπηρεσιών υγείας διατηρεί το δικαίωμα αλλαγής του προσωπικού ιατρού που έχει οριστεί αυτομάτως από το σύστημα της περ. α) της παρ. 4, χωρίς η εν λόγω μετεγγραφή να συνυπολογίζεται στο ετήσιο όριο της ίδιας παραγράφου.
- Για τον ανήλικο πληθυσμό η εγγραφή στον προσωπικό ιατρό γίνεται από πρόσωπο που ασκεί την επιμέλεια του ανηλίκου, οριστικά ή προσωρινά, και είναι προαιρετική για τoν ανήλικο πληθυσμό που δεν έχει συμπληρώσει το δέκατο έκτο (16ο) έτος της ηλικίας του, σύμφωνα με την ημεροχρονολογία γέννησής του, και υποχρεωτική για τον ανήλικο πληθυσμό που έχει συμπληρώσει το δέκατο έκτο (16ο) έτος της ηλικίας του, σύμφωνα με την ημεροχρονολογία γέννησής του.
Στην παρ. 4, το δικαίωμα μετεγγραφής σε άλλο προσωπικό γιατρό θα πρέπει να είναι ελεύθερο, όπως ίσχυε στον νόμο 4931/2022.
Δεν διευκρινίζεται τι συνιστά επαρκώς αιτιολογημένο αίτημα και ποιος θα το κρίνει και σε ποιο χρονικό διάστημα θα εγκρίνεται ή θα απορρίπτεται το αίτημα μετεγγραφής.
Θα πρέπει να υπάρχει η ελευθέρα στην αλλαγή προσωπικού γιατρού για πολλές περιπτώσεις όπως η επιλογή είναι προσωπική υπόθεση εάν σου ταιριάζει ο γιατρός.
Το σύστημα πρέπει να εξυπηρετεί πρώτα τον άνθρωπο δηλαδή ασθενή η φροντιστή.
Η επιλογή λοιπόν έχει κριτήρια που αφορούν τη προσωπική αυτή σχέση.
Δεύτερον να δίνεται η επιλογή μέσα σε Δήμους σε αστικές περιοχές .
Στην παρ. 4, το δικαίωμα μετεγγραφής σε άλλο προσωπικό γιατρό θα πρέπει να είναι ελεύθερο, όπως ίσχυε στον νόμο 4931/2022. Δεν διευκρινίζεται τι συνιστά επαρκώς αιτιολογημένο αίτημα και ποιος θα το κρίνει και σε ποιο χρονικό διάστημα θα εγκρίνεται ή θα απορρίπτεται το αίτημα μετεγγραφής.
Ο Νόμος 4368/2016 άρθρο 33 προβλέπει ότι «Ανασφάλιστοι και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως προσδιορίζονται στην παρ. 2 του παρόντος, έχουν το δικαίωμα της ελεύθερης πρόσβασης στις Δημόσιες Δομές Υγείας και δικαιούνται νοσηλευτικής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. […]. Στην παράγραφο 2 του άρθρου περιγράφονται οι κατηγορίες των ανασφάλιστων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, στις οποίες αναφέρεται ο Νόμος και περιλαμβάνει και αναγνωρισμένους πρόσφυγες ή δικαιούχους άλλης άδειας παραμονής, ή / και αιτούντες άσυλο, οι προϋποθέσεις για την κάλυψη των οποίων καθορίζονται από υπουργική απόφαση. Η υπουργική απόφαση (Αριθ. Α3(γ)/ΓΠ/οικ.25132 (ΦΕΚ Β 908/4.4.2016) ρύθμισε την εφαρμογή του άρθρου 33 και όπως ισχύει σήμερα μετά και τους Νόμους 4636/2019, 4939/2022 και την εισαγωγή της ΠΑΥΥΠΑ, περιπτώσεις που περιλαμβάνονται στο Νόμο 4368/2016, ο οποίος παραμένει σε ισχύ, δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, ακόμα και αν είναι ευάλωτα πρόσωπα, καθώς ο ΠΑΥΥΠΑ απενεργοποιείται αυτόματα με την απόρριψη του αιτήματος ασύλου, επανενεργοποιείται με την κατάθεση προσφυγής και δεν ενεργοποιείται εκ νέου παρά μόνο με την επιτυχή έκβαση προσωρινής διαταγής επί αιτήσεως αναστολής και ακύρωσης κατά της απορριπτικής απόφασης της Αρχής Προσφυγών. Δεν ενεργοποιείται δε ούτε με την κατάθεση μεταγενέστερου αιτήματος, παρά μόνο με την θετική απόφαση επί του παραδεκτού. Έτσι, περιπτώσεις που ναι μεν έχουν απορριφθεί από τη διαδικασία ασύλου, αλλά π.χ. έχουν κάνει μεταγενέστερο αίτημα, για το οποίο περιμένουν την απόφαση του παραδεκτού ή έχουν κάνει αίτηση ακύρωσης, ή η προθεσμία για την αίτηση ακύρωσης δεν έχει παρέλθει, δεν έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας. Η νομική και πραγματική αυτή κατάσταση που έχει διαμορφωθεί μετά και το Νόμο 4939/2022 έρχεται σε αντίθεση με την ως άνω πρόβλεψη του Νόμου 4368/2016, καθώς σύμφωνα με την τελευταία, οι αιτούντες διεθνούς προστασίας θα έπρεπε να έχουν δικαίωμα σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη από την ημερομηνία εκδήλωσης της βούλησης υποβολής αιτήματος διεθνούς προστασίας (αρχικού ή μεταγενέστερου), δηλαδή, σύμφωνα με τα σήμερα ισχύοντα, από τη λήψη του ραντεβού καταγραφής από τις οικείες πλατφόρμες του Υπουργείου Μετανάστευσης και, αδιαλείπτως, μέχρις ότου η απόφαση επί του αιτήματος διεθνούς προστασίας τους καταστεί τελεσίδικη δηλαδή με απόφαση του αρμοδίου δικαστηρίου επί αιτήσεως ακυρώσεως κατά απόφασης επιτροπής προσφυγών ή αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία υποβολής του ενδίκου μέσου της αίτησης ακύρωσης.
Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και άνθρωποι χωρίς κανένα νομιμοποιητικό έγγραφο στη χώρα, που ανήκουν στις ομάδες που καλύπτει το άρθρο 33 Ν.4368/2016, π.χ. άνθρωποι ανεξαρτήτως του νομικού καθεστώτος τους στη χώρα που η κατάσταση της υγείας τους απαιτεί νοσηλεία ή χρειάζονται συνεχή ιατροφαρμακευτική περίθαλψη ή αποκατάσταση λόγω δυσίατων ή χρόνιων ή ανίατων ή σπάνιων νοσημάτων−παθήσεων και τα άτομα λοιπών χρόνιων νοσημάτων δικαιούνται κατά το Ν. 4368/2016 πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Στην πραγματικότητα όμως, ο πληθυσμός χωρίς ενεργό ΑΜΚΑ ή ΠΑΑΥΠΑ δεν έχει καμία πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και φαρμακευτική αγωγή.
Εντωμεταξύ, σε συνέχεια της υπ’ αρ. Φ80320/109864/14-12-2023 Κοινής Υπουργικής Απόφασης με τίτλο «Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης» (Β΄7280/22.12.2023) και την διευκρινιστική επ’ αυτής υπ’ αριθμ. πρωτ. Φ80320/25192/1-4-2024 εγκύκλιο του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με θέμα «Οδηγίες για την απόδοση και τη λειτουργία του Αριθμού Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ)» προβλήματα υπάρχουν στην πρόσβαση σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για ευάλωτους που όμως το ΑΜΚΑ τους εμφανίζεται ως ανενεργό για τεχνικούς ή άλλους λόγους.
Στα παραπάνω προστίθενται και άλλες δυσκολίες, όπως καθυστερήσεις ή προσκόμματα στη μετατροπή ΠΑΑΥΠΑ ή ΠΑΜΚΑ σε ΑΜΚΑ κλπ.
Η πρόβλεψη του νομοσχεδίου για υποχρεωτική εγγραφή όλου του ενήλικου πληθυσμού συμπεριλαμβανομένων των ανασφάλιστων, καθώς και των λοιπών δικαιούχων της παρ. 2 του άρθρου 33 του ν. 4368/2016 (Α΄ 21), σε προσωπικό ιατρό, δε λαμβάνει υπόψη την παραπάνω κατάσταση, καθιστώντας αλυσιτελή μια τέτοια υποχρέωση, αν η πραγματική πρόσβαση του πληθυσμού σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη δεν είναι δυνατή λόγω του πλαισίου για τον ΠΑΑΥΠΑ ή/και τον ΑΜΚΑ.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ελευθεροεπαγγελματιών Παιδιάτρων (ΠΟΜΕΠ) προτείνει:
1) Αποκλειστική Παρακολούθηση των Παιδιών από Παιδίατρους
Είναι σημαντικό να εξασφαλιστεί ότι τα παιδιά θα παρακολουθούνται αποκλειστικά από παιδίατρο, εκτός από τις περιπτώσεις όπου αυτή η δυνατότητα δεν υπάρχει λόγω γεωγραφικών περιορισμών. Η παιδιατρική εξειδίκευση είναι απαραίτητη για την ορθή διάγνωση και πρόληψη παθήσεων κατά την παιδική και εφηβική ηλικία.
2) Παραπομπές σε Άλλες Ειδικότητες
Προτείνουμε την υποχρεωτική παραπομπή από τον προσωπικό παιδίατρο όταν κρίνεται απαραίτητη η επίσκεψη σε γιατρούς άλλων ειδικοτήτων. Με αυτόν τον τρόπο, διασφαλίζεται η ολιστική φροντίδα των παιδιών και η αποφυγή άσκοπων εξετάσεων ή παρακολουθήσεων.
3) Επέκταση του Ηλικιακού Ορίου μέχρι τα 18 Έτη
Προτείνουμε την αύξηση του ηλικιακού ορίου για την παρακολούθηση από τον προσωπικό παιδίατρο μέχρι την ηλικία των 18 ετών, αντί των 16 που προβλέπονται σήμερα. Κατά την εφηβεία, οι αναπτυξιακές και ψυχοσωματικές αλλαγές είναι έντονες, και η παρουσία του προσωπικού παιδίατρου εξασφαλίζει τη σωστή παρακολούθηση και αντιμετώπιση των θεμάτων υγείας που προκύπτουν. Επιπλέον, αυτό θα διευκολύνει την ομαλή μετάβαση από την παιδιατρική φροντίδα στην ενήλικη ιατρική φροντίδα, όπως ισχύει και στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών. Η παραμονή του ορίου στα 16 ενδέχεται να αφήσει τα παιδιά εκτεθειμένα σε κινδύνους, καθώς θα χρειαστούν να μεταβούν σε νέους ιατρούς σε κρίσιμη περίοδο της ζωής τους.
Για την ΠΟΜΕΠ
Ρίτσας Ιωάννης
Γραμματέας
Για όλες τις κατηγορίες ο γεωγραφικός περιορισμός θα έπρεπε να τίθεται σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας. Επιπρόσθετα αν τυχόν προκριθεί να γίνεται σε επίπεδο δήμου- όμορων δήμων, ασφαλισμένοι που έχουν ήδη εγγραφεί σε ΠΙ και κάνουν χρήση των υπηρεσιών του, δεν θα πρέπει να ωθηθούν σε βίαιη αλλαγή ΠΙ. Ασθενείς που δεν έχουν κάνει χρήση του ΠΙ τους, μπορούν να αφαιρεθούν, ενδεχομένως και μετά την αποστολή σχετικού προειδοποιητικού μηνύματος σε αυτούς.
Η εγγραφή των ληπτών υπηρεσιών υγείας στον ΠΙ γίνεται αποκλειστικά σε επίπεδο δήμου ή όμορων δήμων, εκτός από την περίπτωση των αμιγώς ιδιωτών ιατρών που επιτρέπεται και σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας. Θεωρούμε πως για όλες τις κατηγορίες ο γεωγραφικός περιορισμός θα έπρεπε να τίθεται σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας. Επιπρόσθετα αν τυχόν προκριθεί να γίνεται σε επίπεδο δήμου – όμορων δήμων, ασφαλισμένοι που έχουν ήδη εγγραφεί σε ΠΙ και κάνουν χρήση των υπηρεσιών του, δεν θα πρέπει να ωθηθούν σε βίαιη αλλαγή ΠΙ. Ασθενείς που δεν έχουν κάνει χρήση του ΠΙ τους, μπορούν να αφαιρεθούν, ενδεχομένως και μετά την αποστολή σχετικού προειδοποιητικού μηνύματος σε αυτούς.
Aν και κατανοούμε την χρησιμότητα στην πρώτη εγγραφή σε ΠΙ, δεν βλέπουμε λόγο να επιτρέπεται η αλλαγή ΠΙ από τα φαρμακεία. Υπάρχουν παράπονα από πολίτες που διαπίστωσαν ότι έγινε αλλαγή στον ΠΙ που ήταν εγγεγραμμένοι από φαρμακείο, χωρίς μάλιστα να ερωτηθούν. Τέλος, δεν κατανοούμε γιατί απουσιάζει η δυνατότητα του ΠΙ να αφαιρεί από την λίστα του ένα πολίτη για σοβαρό και αιτιολογημένο λόγο.
Ελληνική Ακαδημία Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής & Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας
Εταιρεία Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής Ελλάδος «ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ»
Ελληνική Εταιρεία Έρευνας & Εκπαίδευσης στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας
Ελληνικό Κολλέγιο Γενικής Ιατρικής
Στην παρ. 4, το δικαίωμα μετεγγραφής σε άλλο προσωπικό γιατρό θα πρέπει να είναι ελεύθερο, όπως ίσχυε στον νόμο 4931/2022. Δεν διευκρινίζεται τι συνιστά επαρκώς αιτιολογημένο αίτημα και ποιος θα το κρίνει και σε ποιο χρονικό διάστημα θα εγκρίνεται ή θα απορρίπτεται το αίτημα μετεγγραφής.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΗΒΩΝ, ΑΠΟ ΠΑΙΔΙΑΤΡΟ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΟΥΣ.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ (well visits) ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΗΒΩΝ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Επειδή είναι γνωστό πως:
• Το δημογραφικό πρόβλημα είναι ίσως το σημαντικότερο πρόβλημα της χώρας μας, με τις γεννήσεις το 2023 να ανέρχονται στις 72.244, ενώ το 2000 ήταν 103.274.
• Η πλειονότητα των οικογενειών στη χώρα επιλέγουν για την παιδιατρική παρακολούθηση των παιδιών τους (προληπτικός έλεγχος, έλεγχος ανάπτυξης και εμβολιασμοί) παιδίατρο της επιλογής τους. Στην περίπτωση αυτή η αμοιβή γίνεται κατά πράξη και περίπτωση. Λιγότερο συχνά ο παραπάνω έλεγχος γίνεται σε δομές του ΕΣΥ (ενδεικτικά σε εξωτερικά ιατρεία νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας, σε ΤΟΜΥ ή σε συμβεβλημένους γιατρούς.) Η ιδιωτική ασφάλιση υγείας έχει μικρό μόνο μερίδιο στην παροχή αυτών των υπηρεσιών και κυρίως στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας.
• Η άσκηση της παιδιατρικής στη χώρα μας βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο ενώ ο αριθμός παιδιάτρων είναι επαρκής, παρά την ανισοκατανομή τους ανά την επικράτεια (περισσότεροι στα αστικά κέντρα και τις πρωτεύουσες νομών σε σχέση με την επαρχία, τη νησιωτική Ελλάδα και τις ακριτικές περιοχές).
• Το σύστημα Υγείας της χώρας θα είχε νόημα να εκλαμβάνεται ως η «μεγάλη εικόνα» που περιλαμβάνει όλους τους λειτουργούς και παρόχους υγείας, με υποσύνολά του να είναι το Δημόσιο Σύστημα και ο ιδιωτικός τομέας. Για τη βέλτιστη αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα προς όφελος των πολιτών, θα ήταν σημαντική η αλληλοσυμπλήρωση των δύο αυτών πυλώνων και στην παιδιατρική φροντίδα, υπό τις κατάλληλες όμως προϋποθέσεις.
• Ακόμα και από ειδικούς στην υγεία, πάρα πολλές φορές γίνεται λανθασμένα η χρήση του όρου Δημόσια Υγεία (Public health), όταν γίνεται αναφορά στο Συστήμα Υγείας (Health System). Η Δημόσια Υγεία είναι ένας όρος ευρύτερος που εμπεριέχει το καθαρό νερό, την ασφάλεια των τροφίμων, την ασφάλεια των μετακινήσεων, το καθαρό περιβάλλον και πολλές άλλες παραμέτρους που επιδρούν στην υγεία του πληθυσμού.
• Η οικογένειες που ζουν στην Ελλάδα, κυρίως μετά τη δεκαετή οικονομική κρίση, την πανδημία αμέσως μετά και στη συνέχεια την ενεργειακή κρίση, βιώνουν σημαντική οικονομική πίεση.
• Διαχρονικά το ελληνικό κράτος υποχρηματοδοτεί την υγεία, δαπάνες ως ποσοστό του ΑΕΠ, συγκριτικά με το μέσο όρο της ΕΕ, ενώ ζητούμενο αποτελεί και η βέλτιστη κατανομή των πόρων καθώς και η αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών και της ποιότητάς τους.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΗΒΩΝ, ΑΠΟ ΠΑΙΔΙΑΤΡΟ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΟΥΣ.
Για την επαρκή παρακολούθηση της πορείας υγείας, αύξησης και ψυχοκοινωνικής εξέλιξης αλλά και τον πλήρη εμβολιασμό των παιδιών, κατά τα δύο πρώτα έτη ζωής οι επισκέψεις στον παιδίατρο είναι συχνότερες (προτείνονται 10), και συγκεκριμένα κατά την 7η -15η ημέρα ζωής, τον 1ο , 2ο , 4ο , 6ο , 9ο , 12ο , 15ο , 18ο και 24ο μήνα ζωής. Ακολούθως μία φορά ανά έτος μέχρι την ηλικία των 18 ετών.
Αν κοστολογίσουμε 40 ευρώ την κάθε επίσκεψη, αυτό αντιστοιχεί σε ένα ποσόν περίπου 29.000.000 ευρώ για τα πρώτα δύο έτη ζωής των παιδιών που γεννήθηκαν το 2023 και 64.000.000 ευρώ για όλα τα παιδιά και εφήβους μέχρι την ηλικία των δεκαοκτώ ετών για έναν ετήσιο έλεγχο (υπολογίζοντας μεσοσταθμικά 100.000 παιδιά ανά έτος από το 2006 έως το 2022). Επομένως το ετήσιο ποσό για τη σωστή παρακολούθηση του συνόλου του παιδιών και εφήβων είναι της τάξης των 100.000.000 ευρώ.
Η παρακολούθηση ενός παιδιού προτείνεται να γίνεται από τον παιδίατρο της επιλογής της οικογένειας. Σε κάθε επίσκεψη θα διενεργείται προκαθορισμένος έλεχγος (ενδεικτικά: κλινική εξέταση, σωματομετρικά στοιχεία, διενέργεια εμβολιασμών σύμφωνα με το Εθνικό Πρόγραμμα, συζήτηση και συμβουλευτική με τους γονείς για ζητήματα που τους απασχολούν, χορήγηση βεβαιώσεων για σχολική χρήση ή συμμετοχή σε αθλήματα, συνταγογράφηση, παραπομπή σε ειδικό ή γιατρό άλλης ειδικότητας όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο). Σε κάθε επίσκεψη θα γίνεται καταχώρηση των ευρημάτων και των δεδομένων στον ηλεκτρονικό φάκελο του παιδιού. Εφόσον ο παιδίατρος της επιλογής της οικογένειας ζητά υψηλότερη αμοιβή των 40€, αυτό θα πρέπει να γνωστοποιείται εξαρχής στους γονείς στο στάδιο επιλογής του προσωπικού παιδιάτρου, ενώ η ενδεχόμενη διαφορά θα επιβαρύνει τους γονείς και όχι το κράτος. Η πρόταση αυτή έρχεται κατ’ αναλογία της ισχύουσας πολιτικής περί της επιλογής του ασφαλισμένου για πρωτότυπο, αντί για γενόσημο φάρμακο.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ
1. Ελεύθερη επιλογή γιατρού από την οικογένεια ανεξάρτητα από το αν εγάζεται στο δημόσιο ή τον ιδιωτικό πυλώνα του συστήματος.
2. Σημαντική ελάφρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού και ουσιαστική αναγνώριση της σημαντικότητας της γονεϊκότητας από το κράτος.
3. Η προτυποποίηση της παρακολούθησης θα δίνει τη δυνατότητα συνεχούς αξιολόγησης των παιδιάτρων και του έργου τους με εργαλεία που η τεχνολογία και η διασύνδεση πλέον παρέχει (π.χ. αριθμός και κόστος συνταγογραφούμενων αντιβιοτικών και άλλων φαρμάκων ανά ασθενή, αριθμός και κόστος παραπομπών κτλ)
4. Αυξημένη πρόσβαση και λιγότερες μετακινήσεις των οικογενειών σε παιδίατρο χωρίς να είναι απαραίτητη η ίδρυση ΤΟΜΥ όπου αυτό δεν αναγκαίο (για παράδειγμα σε μια ορεινή ή νησιωτική περιοχή, αν εκεί υπάρχει ιδιώτης παιδίατρος).
5. Η συγκεκριμένη πρόταση δεν επιφέρει προκλητή ζήτηση, καθώς ο αριθμός των well visits είναι προκαθορισμένος ανά παιδί και ανά ηλικία, όπως έχει περιγραφεί παραπάνω. Ζητούμενο αποτελεί η περίπτωση επείγουσας ανάγκης εξέτασης του παιδιού σε περίπτωση ασθένειας.
6. Δημιουργία ενός ενιαίου μητρώου της υγείας του παιδικού πληθυσμού (χρόνιες νόσοι, παιδιά με αναπηρία, κατανάλωση αντιβιοτικών, υπολογισμός παιδικής παχυσαρκία) που θα αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο χάραξης πολιτικών υγείας μεσομακροπρόθεσμα.
7. Πρωτίστως όμως θα εκπεμφθεί ένα σαφές μήνυμα από το κράτος ότι αντιλαμβάνεται τη σημασία της οικογένειας και δρα προς την κατεύθυνση αυτή.
Με εκτίμηση
Νίκος Α. Καρανταγλής
Παιδίατρος, Ιατρός Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Ιατρικής.
Έχει παγιωθεί η αλλαγή προσωπικού γιατρού με δυο κύρια τρόπους:
1. Γιατροί έχοντας στη διάθεσή τους ΑΜΚΑ πολιτών, τους εντάσσουν στη λίστα χωρίς αυτοί να γνωρίζουν τίποτα, προκειμένου να επωφεληθούν από την αποζημίωση (έχουν γίνει και ΕΔΕ σε κάποιες περιπτώσεις μετά από σχετικές καταγγελίες πολιτών)
2. Φαρμακοποιοί εγγράφουν πελάτες τους στη λίστα προσωπικού γιατρού που «συνεργάζονται» στη συνταγογράφιση, προκειμένου να λαμβάνει τη σχετική αποζημίωση ο γιατρός
Η «πελατοποίηση» της σχέσης οικογενειακού ιατρού (η επιβολή του «προσωπικού» ιατρού είναι ένας αδόκιμος νεολογισμός) και ασθενούς, που υποτίθεται πρέπει να εξετάζεται δωρεάν, οδηγεί τους πολίτες να γίνονται «μπαλάκια του πινγκ πονγκ» από γιατρό σε γιατρό για ιδιοτελείς λόγους.
Αυτή την κατάσταση τη βοηθάει η έλλειψη ελέγχου και διαφάνειας της λίστας ασθενών του ΠΙ. Μόνο με καταγγελία προς την ΗΔΙΚΑ μπορεί να έχει κάποιος πρόσβαση σε σχετικά στοιχεία.
Έχει παγιωθεί η ακούσια αλλαγή προσωπικού γιατρού με δυο κύρια τρόπους:
1. Γιατροί έχοντας στη διάθεσή τους ΑΜΚΑ πολιτών, τους εντάσσουν στη λίστα χωρίς αυτοί να γνωρίζουν τίποτα, προκειμένου να επωφεληθούν από την αποζημίωση, «κλέβοντάς» τους από τους ιατρούς που τους παρακολουθούν (έχουν γίνει και ΕΔΕ σε κάποιες περιπτώσεις μετά από σχετικές καταγγελίες πολιτών)
2. Φαρμακοποιοί εγγράφουν πελάτες τους στη λίστα προσωπικού γιατρού που «συνεργάζονται» στη συνταγογράφιση, προκειμένου να λαμβάνει τη σχετική αποζημίωση ο γιατρός
Η «πελατοποίηση» της σχέσης οικογενειακού ιατρού (η επιβολή του «προσωπικού» ιατρού είναι ένας αδόκιμος νεολογισμός) και ασθενούς, που υποτίθεται πρέπει να εξετάζεται δωρεάν, οδηγεί τους πολίτες να γίνονται «μπαλάκια του πινγκ πονγκ» από γιατρό σε γιατρό για ιδιοτελείς λόγους.
Αυτή την κατάσταση τη βοηθάει η έλλειψη ελέγχου και διαφάνειας της λίστας ασθενών του ΠΙ. Μόνο με καταγγελία προς την ΗΔΙΚΑ μπορεί να έχει κάποιος πρόσβαση σε σχετικά στοιχεία.
Υπάρχουν πολίτες που μετακινούνται εποχικά αρκετούς μήνες, συχνά λόγω εργασίας, ακόμη και εκτός περιφερικής ενότητας. Για αυτό είναι τεχνικά εφικτό να υπάρχει πρόβλεψη ώστε να έχουν ορίζουν χρονικά διαστήματα και δύο προσωπικούς ιατρούς, ένα σε κάθε τόπο.
Θα πρέπει να δίνεται το δικαίωμα και στον προσωπικό ιατρό να αφαιρέσει ασθενή από την λίστα του. Υπάρχουν πολλοί πολίτες που απλά είναι δηλωμένοι και άφαντοι.
Η περιφερική ενότητα (νομός) είναι πρόβλημα αν κατοικείς στα σύνορα νομού και ο δήμος με τους όμορους δήμους είναι εξαιρετικά περιοριστική σε περιοχές όπως πχ η Αττική για τους ιδιώτες συμβεβλημένους. Θα ήταν προτιμότερο να γίνει για όλους ως όριο ο δήμος με τους όμορους δήμους που υπάρχουν σε απόσταση 100χιλιομέτρων από την έδρα του δήμου κατοικίας.
Υπάρχουν πολλές καταγγελίες για αυθαίρετη αλλαγή προσωπικού ιατρού χωρίς σύμφωνη γνώμη του πολίτη και χωρίς να μπορεί να δει ο πολίτης ποιος έκανε αυτή την αλλαγή. Συχνή αιτία είναι τα φαρμακεία, τα οποία αμείβονται από τον ΕΟΠΥΥ όταν αλλάζουν τον προσωπικό ιατρό και έχουν κίνητρα να το κάνουν. Θα ήταν καλύτερο να μην επιτρέπεται η αλλαγή προσωπικού ιατρού από το φαρμακείο μετά την πρώτη αλλαγή.
ΑΡΘ.13,ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΙΑΤΡΟ ΜΕΣΩ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΦΑΡΜΑΚΕΙΩΝ.ΙΣΧΥΕΙ ΟΤΙ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΕΓΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ ΕΧΕΙ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΘΕΙ ΑΜΟΙΒΗ 3 ΕΥΡΩ ΠΛΕΟΝ ΦΠΑ ΑΠΟ ΤΟ 2022 ?
Να βγούν τελείως εκτός τα φαρμακεία από τη διαχείριση των εγγραφών των πολιτών. Δεν έχουν κανένα λόγο να μπλέκονται τα φαρμακεία στη διαχείριση των πολιτών/ ασθενών. Αυτό άνετα μπορεί να το κάνει ο λογιστής τους, τα ΚΕΠ ή απευθείας ο γιατρός που ούτε γνωρίζουν 9/10 φορές ποιός είναι όταν γράφουν άυλες στα φαρμακεία.
Όταν θέλετε ΠΦΥ να την κάνετε σοβαρά.
Και ο ΕΔΟΕΑΠ πρέπει να ενσωματωθεί στο θεσμό του προσωπικου ιατρού.
Επιλογή ιατρού ανα Περφέρεια όχι Δήμο.
Η αυτόματη αντιστοιχιση έπρεπε να είχε γίνει χθες, ωστε να υπάρχει κίνητρο ένταξης ιατρων στο θεσμό του προσωπικού ιατρού.
Ο περιορισμός της επιλογής ιατρού σε επίπεδο δήμου και περιφέρειας είναι υπερβολικός. Ο δήμος στον οποίο ανήκει ένας ασφαλισμένος, μπορεί να είναι σε άκρο περιφέρειας, που είναι πιο συμφέρουσα η επιλογή ιατρού άλλης περιφέρειας ή και δήμου. Μπορεί ακόμα ο ασφαλισμένος να θέλει ιατρό άλλης περιοχής για τους δικούς του λόγους, συνεπώς μήπως το εν λόγω ν/σ περιέχει αντισυνταγματικές διατάξεις;
Εφαρμογή που να γίνεται αξιολόγηση από τους ασθενείς, έτσι ώστε ακόμα και σε ένα γιατρό να γίνει καταγγελία για φακελάκι να απολύεται, και να γίνονται επενδύσεις στην δημόσια υγεία.
Να υπάρχουν Δημόσια νοσοκομεία, Δημόσιο σύστημα Υγείας,να προσλάβετε Γιατρούς, και νοσηλευτές και Διοικητικό προσωπικό, να γίνουν αυξήσεις στούς μισθούς σε όλους τούς κλάδους από Νοσοκομεία έως καί όλα τα Υπουργεία, και να βγάλετε μια εφαρμογή η οποία να υπάρχει και να κρίνουμε ως ασθενείς τους υπαλλήλους και να μην μπορεί κανένας Γιατρός να μας ζητάει φακελάκι, να καταργήσετε το φακελάκι, Κύριε Άδωνη διότι εσείς καταστρέψατε την Δημόσια υγεία, βάλατε μέσα τούς Ιδιώτες, διώξτε όλους τούς ιδιώτες από τα Δημόσια νοσοκομεία, και να γίνει επένδυση στα Δημόσια νοσοκομεία από μηχανολογικό εξοπλισμό έως καί μισθούς, και όχι να δίνεται λεφτά στούς μεγαλοκάρχαρίες, εσείς Κύριε Άδωνη καταστρέψατε μια Δημόσια υγεία, φτιάξτε την να είναι δημόσια και όχι ιδιωτική. Να φτιάξετε εφαρμογή να γίνεται καταγγελία και αξιολόγηση όλον τον υπαλλήλων ακόμα και γιατρών και όταν ζητάνε φακελάκι και γίνεται καταγγελία 3 φορές να απολύεται. Και κάντε επενδύσεις στα Δημόσια νοσοκομεία, και διώξτε τούς ιδιώτες.
ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ. ΟΠΟΤΕ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΓΙΑΤΡΟ ΟΤΑΝ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΕΧΟΥΝ ΚΑΝΕΙ,
μερικοι ιδιωτες προσωπικοι γιατροι συνηθιζουν να ζητουν χρηματα απο τον ασθενη..θα πρεπει να δοθουν αυστηρες οδηγιες ωστε να μην πραττουν κατι τετοιο και να δημιουργηθει μια πλατφορμα καταγγελιων που θα αξιολογουνται παραβατικες συμπεριφορες,
επισης υπαρχουν ιατροι που παιρνουν τον ΑΜΚΑ του ασθενους και κλεινουν εν αγνοια του ραντεβου…θα πρεπει να υιοθετηθει μια καρτα που καθε πολιτης θα την χρησιμοποιει οταν επισκεπται τους ιατρους..ετσι θα αποφευγονται και οι παρανομες συνταγογραφησεις.
13.4. ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ Η ΔΥΝΗΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΓΙΑΤΡΟΥ 2 ΦΟΡΕΣ ΤΟ ΧΡΟΝΟ! ΙΔΙΩΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ ΓΙΑ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΜΙΑ ΒΑΣΙΚΗ, ΣΥΝΕΧΟΜΕΝΗ ΚΑΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ, ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 2 ΕΤΗ!
Bravo