Άρθρο 10 Ειδικευόμενοι προσωπικοί ιατροί – Κίνητρο προσέλκυσης
- Οι ιατροί που επιθυμούν να αποκτήσουν την ειδικότητα της γενικής/οικογενειακής ιατρικής παρέχουν υποχρεωτικά κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους υπηρεσίες προσωπικού ιατρού, σύμφωνα με το παρόν Μέρος, εφόσον η εκπαίδευσή τους σε δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας καταλαμβάνει χρονικό διάστημα τουλάχιστον ίσο ή ανώτερο από δώδεκα (12) συνεχείς μήνες.
- Στους ιατρούς που, κατά τη διάρκεια του έτους 2025, υποβάλλουν αίτηση για εκπαίδευση στις ειδικότητες της γενικής/οικογενειακής ιατρικής και της εσωτερικής παθολογίας, με σκοπό την απόκτηση του τίτλου των συγκεκριμένων ειδικοτήτων, πέραν των αποδοχών του άρθρου 54 του ν. 4999/2022 (Α’ 225), περί του μισθολογίου ιατρών και οδοντιάτρων του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), των έμμισθων ειδικευόμενων ιατρών και των επικουρικών ιατρών, και κατά παρέκκλιση της παρ. 15 του ως άνω άρθρου, καταβάλλεται εφάπαξ οικονομικό κίνητρο προσέλκυσης, το οποίο, με την επιφύλαξη της περ. β) της παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (Α’ 176), δεν δύναται να υπερβαίνει, σε επίπεδο μεικτών απολαβών, τις σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ. Το οικονομικό κίνητρο καταβάλλεται υπό την προϋπόθεση ότι η αίτηση του πρώτου εδαφίου αφορά σε θέσεις εμμίσθων ειδικευόμενων ιατρών, οι οποίες έχουν περιληφθεί σε ηλεκτρονικό κατάλογο κενών θέσεων ή σε σχετικό ειδικό βιβλίο, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Γ4δ//Γ.Π.οικ.37686/6.8.2024 απόφαση του Υφυπουργού Υγείας (Β’ 4576), περί καθορισμού της διαδικασίας τοποθέτησης ιατρών στα νοσηλευτικά ιδρύματα προς απόκτηση ειδικότητας, και για τις οποίες δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον έως την υποβολή της αίτησης. Το οικονομικό κίνητρο του πρώτου εδαφίου καταβάλλεται από τους φορείς στους οποίους τοποθετούνται οι ειδικευόμενοι ιατροί ως εξής: α) κατά τα δύο τρίτα (2/3) με την έναρξη της εκπαίδευσης και β) κατά το υπόλοιπο ένα τρίτο (1/3) με τη λήψη του τίτλου των συγκεκριμένων ειδικοτήτων.
- Οι ιατροί που λαμβάνουν το οικονομικό κίνητρο της παρ. 2 οφείλουν, εντός ενός (1) έτους από τη συμπλήρωση του απαιτούμενου χρόνου εκπαίδευσης στις ειδικότητες της γενικής/οικογενειακής ιατρικής και της εσωτερικής παθολογίας, να συμμετάσχουν στις εξετάσεις για την απόκτηση του τίτλου των συγκεκριμένων ειδικοτήτων. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως και στην περίπτωση της μη απόκτησης των συγκεκριμένων ειδικοτήτων λόγω μη επιτυχούς συμμετοχής στις εξετάσεις του πρώτου εδαφίου, α) δεν καταβάλλεται η δεύτερη δόση του οικονομικού κινήτρου της παρ. 2, β) η πρώτη δόση που καταβλήθηκε επιστρέφεται στο σύνολό της. Η είσπραξη γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α΄ 190).
- Ιατροί οι οποίοι επιλέγουν να αλλάξουν ιατρική ειδικότητα, προτού την ολοκληρώσουν, και να ασκηθούν στις ειδικότητες της γενικής/οικογενειακής ιατρικής και της εσωτερικής παθολογίας, και οι οποίοι τοποθετούνται για άσκηση σε αυτές από την έναρξη ισχύος του παρόντος, αποζημιώνονται, κατά παρέκκλιση της παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 123/1975 (Α’ 172), για όλο το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την ολοκλήρωση της άσκησης στις ειδικότητες της γενικής/οικογενειακής ιατρικής και της εσωτερικής παθολογίας, μη συνυπολογιζόμενου του χρονικού διαστήματος, κατά το οποίο είχαν ασκηθεί στην άλλη ιατρική ειδικότητα. Στους ιατρούς αυτούς καταβάλλεται, ομοίως, το οικονομικό κίνητρο της παρ. 2, υπό τους όρους της εν λόγω παραγράφου και κατά παρέκκλιση της παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 123/1975, περί καταβολής αποζημίωσης στους ειδικευόμενους ιατρούς.
- Οι ιατροί της παρ. 4, που επιλέγουν εκ νέου να αλλάξουν ιατρική ειδικότητα, πριν από την ολοκλήρωση της άσκησης στις ειδικότητες της γενικής/οικογενειακής ιατρικής και της εσωτερικής παθολογίας, δεν λαμβάνουν αποδοχές για χρονικό διάστημα ίσο με αυτό της άσκησης, τόσο στις ειδικότητες της γενικής/οικογενειακής ιατρικής και της εσωτερικής παθολογίας, όσο και στην αρχική ειδικότητα. Το οικονομικό κίνητρο της παρ. 2 που τυχόν έλαβαν επιστρέφεται στο σύνολό του, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3.
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
- Άρθρο 10 Ειδικευόμενοι προσωπικοί ιατροί – Κίνητρο προσέλκυσης
Στο Γενικό Νοσοκομείο Δράμας , παραιτήθηκε και ο τελευταίος παθολόγος. Είναι προφανές ότι η ειδικότητα της παθολογίας στην Ελλάδα καταρρέει. Είναι εντελώς άδικο να μην λάβουν το κίνητρο οι ειδικευόμενοι που ήδη υπηρετούν. Τους χρειαζόμαστε να μείνουν στο ΕΣΥ όχι να τους απογοητεύουμε.
Η παροχή οικονομικών κινήτρων είναι σε σωστή κατεύθυνση για την προσέλκυση τελειόφοιτων γιατρών στις ειδικότητες της ΠΦΥ (κυρίως Γενική/Οικογενειακή Ιατρική και σε ορισμένες χώρες Εσωτερική Παθολογία), σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τα Συστήματα Υγείας. Δεν είναι επαρκής, καθώς απαιτούνται και επιπλέον μη-μισθολογικά και εσωτερικά/υποκειμενικά κίνητρα (π.χ. εκπαιδευτικά, εκδημοκρατισμός των αποφάσεων). Παρόλα αυτά, το ζήτημα δεν είναι μόνο να εκπαιδευτούν οι τελειόφοιτοι γιατροί στις εν λόγω ειδικότητες -που αποτελούν το 5% και 6.5% αντίστοιχα των γιατρών στη χώρα μας, τεράστια ανισοκατανομή μεταξύ ειδικοτήτων-, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ήδη υπάρχει τα τελευταία χρόνια αύξηση στους απόλυτους αριθμούς των γιατρών αυτών των ειδικοτήτων (μάλιστα οι γενικοί γιατροί έχουν αύξηση 70% από το 2010). Το πρόβλημα είναι στις ανισοκατανομές μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, όπου σύμφωνα με επεξεργασία στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ και του ΚΕΠΥ, 1/3 των γιατρών εργάζονται στο δημόσιο και τα 2/3 στον ιδιωτικό τομέα, με σταδιακή διαχρονική μείωση του προσωπικού στο δημόσιο και τάση προς τον ιδιωτικό τομέα. Επομένως απαιτούνται κίνητρα για την στήριξη με ιατρικό προσωπικό του ΕΣΥ.
Σχετικά με την οικονομική ενίσχυση για τους νέους Παθολόγους και Γενικούς Ιατρούς, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται να λαμβάνουν μικτές απολαβές 40000 για να επιλέγουν την ειδικότητα. Το μέτρο είναι οικονομικά ανεπαρκέστατο για την σύγχρονη οικονομική συγκυρία στην Ελλάδα.
Πρέπει να εξασφαλιστεί ειδίκευση με επικέντρωση στην εκπαίδευση και όχι σε διεκπεραίωση. Προτείνεται να βελτιωθούν συνθήκες εργασίας, να θεσμοθετηθεί καθηκοντολόγιο και να τηρηθούν τα ωράρια εργασίας. Χαρακτηριστικά στην Γαλλία οι ειδικευόμενοι κάνουν 4-6 εφημερίες το μήνα, στην Ισπανία 4-7 , στην Ιταλία 5-7. Στην Ελλάδα ο μέσος όρος στους ειδικευόμενους Παθολόγους είναι 7-10 .
Επίσης σημαντικό κίνητρο είναι η εξασφάλιση μελλοντικής εργασίας.
1)Προτείνεται να θεσπιστούν ειδικά οικονομικά και άλλα κίνητρα μετά το πέρας της ειδίκευσης των παθολόγων, ώστε να καταλάβουν άμεσα θέσεις σε όλη την επικράτεια. Να γίνει άμεση εξειδίκευση των κινήτρων.
2)Οι ειδικευόμενοι ιατροί δεν μπορούν να καλύπτουν με επάρκεια τις ανάγκες των ασθενών που είναι της ευθύνης του προσωπικού ειδικευμένου και έμπειρου ιατρού.
Συγχαρητήρια για την προσπάθεια προσέλκυσης προσωπικού για την πρωτοβάθμια Υγεία αλλά το οικονομικό κίνητρο που δίδεται είναι άδικο για όσους ήδη έχουν υπηρετήσει ως ειδικευόμενοι ιατροί των συγκεκριμένων ειδικοτήτων. Θα πρέπει να δοθεί ένα επιπλέον μηνιαίο βοήθημα σε αυτές τις ειδικότητες για να υπάρξει μεγαλύτερο και μονιμότερο ενδιαφέρον για αυτές τις ειδικότητες. Όπως γίνεται άλλωστε με τους αναισθησιολογους.
Θα πρέπει η παροχή υπηρεσιών προσωπικού γιατρού από ειδικευόμενους να απαιτεί την ολοκλήρωση τουλάχιστον τριών από τα 5 έτη της εκπαίδευσης. Δύνανται να επιτελέσουν επικουρικό ρόλο με σαφώς οριοθετημένα καθήκοντα.
Αναφορικά με το άρθρο αυτό η Ελληνική Εταιρεία Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής έχει σαφή αντίθεση. Το άρθρο αυτό συνεπάγεται την ουσιαστική κατάργηση της Ειδικότητας της Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής και πρέπει να παραληφθεί. Είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου για να του εκθέσουμε τους σοβαρούς κινδύνους που εγκυμονεί αυτό το άρθρο
Αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη παροχής κινήτρων για την κάλυψη απομονωμένων περιοχών, θεωρούμε όμως ότι αυτά τα κίνητρα πρέπει να δίνονται σε Ειδικευμένους Ιατρούς που υπηρετούν σε αυτές τις περιοχές ως Προσωπικοί Ιατροί για το διάστημα της παραμονής τους εκεί. Αυτό βέβαια συνεπάγεται την κατάρτιση από το Υπουργείο Υγείας ενός καταλόγου των απομονωμένων περιοχών της χώρας όπου θα χορηγείται αυτή η επιδότηση.
To Αρ 10 Ειδικευόμενοι προσωπικοί ιατροί – Κίνητρο προσέλκυσης
Σχετικά με την οικονομική ενίσχυση για τους νέους Παθολόγους και Γενικούς Ιατρούς, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται να λαμβάνουν μικτές απολαβές 40000 για να επιλέγουν την ειδικότητα. Το μέτρο είναι οικονομικά ανεπαρκέστατο για την σύγχρονη οικονομική συγκυρία στην Ελλάδα.
Πρέπει να εξασφαλιστεί ειδίκευση με επικέντρωση στην εκπαίδευση και όχι σε διεκπεραίωση. Προτείνεται να βελτιωθούν συνθήκες εργασίας, να θεσμοθετηθεί καθηκοντολόγιο και να τηρηθούν τα ωράρια εργασίας. Χαρακτηριστικά στην Γαλλία οι ειδικευόμενοι κάνουν 4-6 εφημερίες το μήνα, στην Ισπανία 4-7 , στην Ιταλία 5-7. Στην Ελλάδα ο μέσος όρος στους ειδικευόμενους Παθολόγους είναι 7-10 .
Επίσης σημαντικό κίνητρο είναι η εξασφάλιση μελλοντικής εργασίας.
1)Προτείνεται να θεσπιστούν ειδικά οικονομικά και άλλα κίνητρα μετά το πέρας της ειδίκευσης των παθολόγων, ώστε να καταλάβουν άμεσα θέσεις σε όλη την επικράτεια. Να γίνει άμεση εξειδίκευση των κινήτρων.
2)Οι ειδικευόμενοι ιατροί δεν μπορούν να καλύπτουν με επάρκεια τις ανάγκες των ασθενών που είναι της ευθύνης του προσωπικού ειδικευμένου και έμπειρου ιατρού.
Οι ειδικευόμενοι που θα επιλέξουν τις ειδικότητες της Γενικής Οικογενειακής Ιατρικής και της Εσωτερικής Παθολογίας, και τοποθετούνται για απόκτηση ειδικότητας ως υπεράριθμοι άμισθοι, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.8 του ν.3204/2003 (Α’296) όπως έχουν αντικατασταθεί και ισχύον με τις διατάξεις του άρθρου 37 παρ.5 του ν.4368/2016 ( ΦΕΚ.Α’21) και τις διατάξεις του άρθρου 40 παρ.2 του ν4486/2017 (ΦΕΚ.Α’115) δεν θα πρέπει να εξαιρεθούν από το επίδομα. Για αυτούς η επιλογή των συγκεκριμένων ειδικοτήτων γίνεται κατά προτεραιότητα μεταξύ όλων των υπολοίπων ειδικοτήτων αφού δεν έχουν αναμονή για να ξεκινήσουν.
Το εφάπαξ οικονομικό κίνητρο σε νέους γιατρούς να επιλέξουν τις ειδικότητες της Γενικής Οικογενειακής Ιατρικής και της Εσωτερικής Παθολογίας κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό από τη στιγμή που αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά του συστήματος υγείας και οι ειδικευόμενοι σε αυτές είδος προς εξαφάνιση. Η μη σύνδεσή του με υποχρεώση του γιατρού να παραμείνει στο ΕΣΥ για κάποιο χρονικό διάστημα μετά την λήψη του τίτλου ειδικότητας, δημιουργεί τον κίνδυνο να επιδοτήσουμε την εκπαίδευση νέων γιατρών, που στη συνέχεια θα εργαστούν στο εξωτερικό και όχι στη χώρα μας.
Το γεγονός ότι τόσοι άνθρωποι είναι ξεκρέμαστοι με τις αποφάσεις του υπουργείου είναι εξοργιστικό. Εσείς ανακοινώσατε τα μέτρα νωρίτερα και διαβεβαιώσατε για τα οικονομικά κίνητρα στις λιγότερες δημοφιλείς ειδικότητες όπως η παθολογία και η γενική ιατρική και τώρα λέτε ότι θα ισχύσουν από 1.1.2025; Τόσος κόσμος που ήδη διορίστηκε τι πρέπει να κάνει; Να παραιτηθεί δηλαδή; Οδηγείτε τα νοσοκομεία με μαθηματική ακρίβεια στη διάλυση αν φύγουν οι ειδικευόμενοι αυτών των ειδικοτήτων. Αυτό θέλετε μήπως; Δώστε το κίνητρο σε όσους διάλεξαν και διορίστηκαν ήδη σε αυτές τις ειδικότητες βάσει των υποσχέσεων σας αλλιώς θα διαπράξετε τεράστια κοινωνική αδικία.
θα ήταν σκόπιμο να συμπεριληφθούν στους δικαιούχους του χρηματικού κινήτρου οι ιατροί που ήδη βρίσκονται υπό διορισμό ή σε κατάσταση αναμονής. Με τον τρόπο αυτό επωφελούνται τα άτομα που επέλεξαν να στελεχώσουν τις εν λόγω ειδικότητες πιο δικαια και αποτελεσματικά εφόσον συμπεριλαμβάνονται και οι συνάδελφοι που τις επέλεξαν με βάση τις εξαγγελίες οικονομικών κινήτρων που έγιναν το προηγούμενο έτος. Έτσι δεν εξαναγκάζονται συνάδελφοι να διαγραφούν από τις λίστες και να δηλώσουν εκ νέου παρακωλύοντας την εκπαίδευση τους και την λειτουργία των νοσοκομείων.
Επιτακτική ανάγκη να δοθεί το οικονονικό κίνητρο και σε όσους είναι υπό διορισμό ή διορίστηκαν το προηγούμενο διάστημα με τις υποσχέσεις της κυβέρνησης για τα οικονομικά κίνητρα. Δεν μπορείτε να παίζεται με τις ζωές μας.
To εφάπαξ οικονομικό κίνητρο σε νέους γιατρούς να επιλέξουν τις ειδικότητες της Γενικής Οικογενειακής Ιατρικής και της Εσωτερικής Παθολογίας κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό από τη στιγμή που αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά του συστήματος υγείας και οι ειδικευόμενοι σε αυτές είδος προς εξαφάνιση. Η μη σύνδεσή του με υποχρέωση του γιατρού να παραμείνει στο ΕΣΥ για κάποιο χρονικό διάστημα μετά την λήψη του τίτλου ειδικότητας, δημιουργεί τον κίνδυνο να επιδοτήσουμε την εκπαίδευση νέων γιατρών, που στη συνέχεια θα εργαστούν στο εξωτερικό και όχι στη χώρα μας.
Ελληνική Ακαδημία Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής & Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας
Εταιρεία Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής Ελλάδος «ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ»
Ελληνική Εταιρεία Έρευνας & Εκπαίδευσης στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας
Ελληνικό Κολλέγιο Γενικής Ιατρικής
Θα πρέπει η παροχή υπηρεσιών προσωπικού γιατρού από ειδικευόμενους να απαιτεί την ολοκλήρωση τουλάχιστον τριών από τα 5 έτη της εκπαίδευσης. Δύνανται να επιτελέσουν επικουρικό ρόλο με σαφώς οριοθετημένα καθήκοντα.
Εντελώς άδικο να δημιουργούνται ειδικευόμενοι δυο μισθολογικών ταχυτήτων προσφέροντας την ίδια δουλειά στο νοσοκομείο. Απαραίτητο να αλλαχθεί η εν λόγω απόφαση και οι αποδοχές να αφορούν όλους τους ειδικευόμενους των ειδικοτήτων αυτών όπως γίνεται και με την αναισθησιολογία.
Είναι μεγάλη η αδικία να μην λάβουν το κίνητρο όσοι έχουν επιλέξει να υπηρετήσουν την ιατρική επιστήμη από την δύσκολη ειδικότητα της παθολογίας και είναι ήδη υπό ειδίκευση αλλά και όσοι την επέλεξαν με βάση όσα διατυπώθηκαν τον Μάρτιο . Πρέπει όλοι αυτοί που μελλοντικά θα στηρίξουν τις παθολογικές κλινικές και την ΠΦΥ να λάβουν το κίνητρο ή αν αυτό είναι τόσο δύσκολο για τον προϋπολογισμό του κράτους να λαμβάνουν μηνιαίο επίδομα όπως συμβαίνει με τις ειδικότητες της αναισθησιολογίας και τους ιατρούς που πλαισιώνουν ΤΕΠ. Η παθολογία ήταν και θα είναι η βάση της ιατρικής επιστήμης και οι παθολόγοι οι απαραίτητοι πυλώνες κάθε νοσοκομείου.
Είναι πολύ άδικο να μην το λάβουν οι ειδικευόμενοι που υπηρετούν ήδη.Επιπλεον γιατί να αποκλειστούν οι ειδικευόμενοι και οι ειδικευμένοι των δύο αυτών ειδικοτήτων από μηνιαία επιδόματα όπως λαμβάνουν οι αναισθησιολογοι. Όλη η Ελλάδα υποφέρει από μαζικές παραιτήσεις παθολόγων. Η Ηλεία έχει μείνει με έναν παθολόγο στο ΕΣΥ και δυόμιση χρόνια τώρα μετακινούνται καθημερινά παθολόγοι από Αρκαδία και Αχαΐα για να μπορεί το νοσοκομείο του Πύργου να εφημερεύει. Πρέπει το κίνητρο να λάβουν όλοι οι ειδικευόμενοι που υπηρετούν τώρα στις δύο αυτές ειδικότητες οι οποίοι άλλωστε δεν είναι και τόσοι πολλοί που θα έβγαζε εκτός προϋπολογισμού την χώρα μας .
OI ΕΙΔΙΚΕΥΟΜΕΝΟΙ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΟΥΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΥΠΟΓΡΑΦΗΣ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟΥ. ΕΠΙΣΗΣ ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΧΡΟΝΟ ΘΑ ΑΣΚΟΥΝ ΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΙΑΤΡΟΥ; ΘΑ ΔΕΧΟΝΤΑΙ ΜΕ ΡΑΝΤΕΒΟΥ, ΕΝΩ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ; ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ.
Το συγκεκριμένο μέτρο αποτελεί τεράστια αδικία για όσους επέλεξαν τις συγκεκριμένες ειδικότητες όταν υπήρξε εξαγγελία των συγκεκριμένων μέτρων… Καλύτερα να δωθεί ένα μηνιαίο κίνητρο όπως σε άλλες ειδικότητες η ποσόστωση τού συγκεκριμένου μέτρου ανάλογα με τα έτη που απομένουν.. διαφορετικά δημιουργούνται ειδικευόμενοι δύο ταχυτήτων
Το δικαιο και λογικό θα ηταν να συμπεριλαμβανονται ολοι οσοι εχουν ηδη επιλεξει τις εν λογω ειδικοτητες και βρισκονται υπο διορισμο/σε αναμονη συνεχισης κτλ
Το κρατος ορθως δινει το χρηματικό κινητρο στους νεους ιατρους που καλουνται τωρα να επιλεξουν ειδικοτητα, ωστοσο θα ηταν ακομη ορθοτερα να ανταμείψει με το ιδιο ποσο και οσους επελεξαν τις ειδικοτητες αυτες ακομη κι οταν δεν ειχαν ενα τέτοιο κινητρο! Ετσι θα διασφαλίσουν και την αρμονικη συνύπαρξη οσων ειναι υπο διορισμο (και θεωρητικα κατα το αναρτηθεν δε θα λαβουν το ποσο) με τα ατομα που τωρα θα επιλέξουν τις εν λογω ειδικοτητες.
Εφόσον κρίνεται βάση των συνθηκών ότι δεν πρέπει να υπάρχει πέναλτι στην αλλαγή ειδικότητας προς γενική ιατρική ή παθολογία , το μόνο εύλογο συμπέρασμα είναι ότι πρέπει να έχει ισχύ και για εκείνους τοὺς ειδικευόμενους που το έπραξαν και είναι ακόμα εν ενεργεία ειδικευόμενοι, και όχι να δουλεύουν ανασφάλιστοι και αμμισθοι
Δηλαδή κάθε φορά που θα πετάνε στη σέντρα τους γιατρούς ανακοινώνοντας δημόσια το ποσό που κληρώνουν, αυτοί θα τρέχουν;
Το οικονομικό θέμα δεν αφορά το Πανελλήνιο για να ταυτίσουν επίσημα το δίπολο : Γιατρός =χρήμα!!! Πανελληνιο προφίλ ως στοχοπροσηλωμενους στο χρήμα, προερχόμενο από το ΥΥ!
Και άντε τα δίνουν αυτά τα χρήματα. Δηλαδή θα διαλέξω παθολογία ή γενική ιατρική για το bonus (που θα είναι σαφέστατα με ψιλά γράμματα και ρήτρα );;;;
Γνωρίζω εγώ πόσο παίρνει ο κάθε δημόσιος υπάλληλος; Τι τον νοιάζει τον πολίτη πόσα θα αποζημιώνεται ο γιατρός, ποιός είναι ο μισθός του ήδη για να εκτοξεύονται νούμερα αποζημίωσης και bonus δημόσια λες και ο γιατρός σημαίνει ευρώ;
Και μετά; Επέλεξε Παθολογία για τα χρήματα, επέλεξε ΓΙ για το bonus. Εκθέτει δημόσια τους γιατρούς και εδώ στη διαβούλευση τσιμπάνε ορισμενοι και αναλύουν και διερωτώνται το πώς και πότε θα πάρουν αυτά τα χρήματα και ας μην είναι επιλογή τους οι συγκεκριμένες ειδικότητες. Μόνο για τα χρήματα!!!
Ντροπή, ντροπή, ντροπή.
Πρεπει το οικονομικό κίνητρο να δοθεί και σε όσους συναδέλφους είναι υπό διορισμό ή διορίστηκαν το τελευταίο έτος αφού τα μέτρα έχουν ανακοινωθεί από το Μάρτιο. Αλλιώς θα είναι πολύ άδικο.
Βασική και αναντικατάστατη προϋπόθεση για την αύξηση του αριθμού των ΠΙ της χώρας μας είναι η προσφορά οικονομικών και άλλων κινήτρων που θα προσελκύσουν νέους συναδέλφους στη Γενική Οικογενειακή Ιατρική και την Παθολογία.
Όσον αφορά τα οικονομικά κίνητρα, πιστεύουμε ότι εκτός από μέτρο της επιλεκτικής παροχής επιπρόσθετης οικονομικής αμοιβής αποκλειστικά σε νέους συναδέλφους, ουσιαστικό κίνητρο θα αποτελούσε η καθολική αύξηση των αμοιβών των ιατρών της ΠΦΥ, η οποία θα είναι ανάλογη της θέσης και της βαθμίδας τους. Η καθολική αύξηση των αμοιβών θα δώσει ουσιαστικό κίνητρο σε όσους συναδέλφους επιθυμούν να έρθουν και να στηρίξουν το σύστημα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, δείχνοντας όμως συνάμα και την ελάχιστη αναγνώριση σε όσους στήριξαν όλα αυτά τα χρόνια την ΠΦΥ στις δύσκολες συνθήκες που μας επιφύλαξαν οι καιροί.
Είναι εύλογο και το πιο δίκαιο το κίνητρο να δοθεί και σε όσους υπηρετούν τώρα . Ένας ειδικευόμενος που θα ξεκινήσει τώρα τον Οκτώβριο ή το Νοέμβριο γιατί να μην λάβει το επίδομα. Κάποιοι μπορεί να δήλωσαν με βάση τις ανακοινώσεις του υπουργείου από τον Μάρτιο . Γιατί αυτοί οι ειδικευόμενοι να μην επιβραβευτούν αλλά και όλοι όσοι έχουν επιλέξει την δύσκολη ειδικότητα της παθολογίας .
Κρίνεται δίκαιο το κίνητρο να λάβουν και οι ειδικευόμενοι που υπηρετούν ήδη. Μην ξεχνάμε ότι οι περισσότεροι από αυτούς που υπηρετούν τώρα ύψωσαν ανάστημα και στην πανδημία του covid. Η εσωτερική παθολογία είναι η ειδικότητα με τις περισσότερες παραιτήσεις τόσο ειδικευόμενων όσο και ειδικών οπότε κρίνεται εύλογο το κίνητρο να λάβουν όλοι όσοι υπηρετούν για τις δύο αυτές ειδικότητες.
Κρίνουμε εύλογο και δίκαιο, όπως συμπεριληφθούν στους δικαιούχους του χρηματικού κινήτρου και οι γιατροί που ήδη βρίσκονται υπό διορισμό ή σε κατάσταση αναμονής για τις συγκεκριμένες ειδικότητες.
Μήπως θα πρέπει το υπουργείο υγείας να εξετάσει το ενδεχόμενο πρόσληψης ειδικευομένων ιατρών από τη λίστα αναμονής , σε προσωποπαγή θέση στην περίπτωση που κάποιος ήδη διορισθείς ιατρός κάνει χρήση του δικαιώματος άδειας φροντίδας τέκνου ( η κάποια εγκυμονούσα ιατρος έχει αναρρωτικές άδειες ή αδεια κύησης ) ώστε να μην υπάρχουν ελλείψεις ειδικευόμενων ιατρών στην εκάστοτε Κλινικη ,σε αυτή τη περίπτωση και η λίστα αναμονής να προχωρά για την καλύτερη λειτουργία της κλινικής ; Ίσως αυτό το μέτρο να βοηθήσει όλες τις κλινικές και όλες τις ειδικότητες δεδομένου ότι υπάρχουν μεγάλες λίστες αναμονής αλλά και ανάγκη για ιατρούς .
Θεωρώ ότι η παροχή του κινήτρου μόνο σε όσους δηλώνουν από το 2025 είναι άδικη . Για ποιο λόγο να μην «επιβραβευτεί» η επιλογή των νέων ιατρών που επέλεξαν την ειδικότητα της παθολογία και της γενικής ιατρικής μη γνωρίζοντας για οικονομικά οφέλη. Για ποιο λόγο ένας ιατρός που υπηρετεί ήδη ως ειδικευόμενος να μην λάβει το μπόνους. Και αυτοί οι ιατροί συντελούν ώστε να βελτιωθεί το χαμηλό ποσοστό του 6% της χώρας μας σε παθολόγους και γενικούς ιατρούς .
Θα μπορούσε να υπάρξει αναλογία ανάλογα με τα έτη που απομένουν μέχρι την ολοκλήρωση της ειδικότητας. Για παράδειγμα ένας ειδικευόμενος που έχει υπηρετήσει ήδη 2 χρόνια και του απομένουν 3 έτη να λάβει (40.000/5)*3.
Το κίνητρο είναι άδικο. Πρώτον, πολλοί εξ ημών επιλέξαμε την ειδικότητα έχοντας ήδη ακούσει από τον υπουργό και την υφυπουργό για κίνητρα που θα δοθούν. Είναι άδικο επομένως όσοι δηλώσαμε ήδη την ειδικότητα να μην συμπεριλαμβανομαστε στην ομάδα που θα λάβει το οικονομικό κίνητρο. Το αποτέλεσμα θα είναι από 1/1/2025 να αλλάζουμε όλοι λίστες και να επικρατεί ένα χάος. Δεύτερον είναι άδικο να δημιουργούνται εντός της ίδια ειδικότητας γιατροί δύο ταχυτήτων. Τρίτον το μέτρο από τη φύση του έχει προσωρινό χαρακτήρα. Θα δοθεί το ποσό για ένα έτος και μόλις αλλάξουν οι συνθήκες πάλι κάτι άλλο θα ισχύσει. Θα ήταν σωστότερο να υπάρξει ένα σταθερό κίνητρο, όπως για παράδειγμα ένα καθεστώς αντίστοιχο με τους αναισθησιολόγους. Έτσι, όλοι οι ειδικευομενοι της ίδιας ειδικότητας θα αμοίβονται με το ίδιο καθεστώς, αλλά και οι ειδικευόμενοι των άλλων ειδικοτήτων δεν θα νιώθουν αδικημένοι, καθώς πρόκειται για κάτι που ήδη εφαρμόζεται.
Σχετικά με το άρθρο 10 παραγράφοι 2 και 4 : πρέπει να συμπεριληφθούν και όσοι έχουν αλλάξει ειδικότητα και υπηρετούν ήδη στην γενική οικογενειακη ιατρική ή εσωτερική παθολογία. Εάν όχι οικονομικό κίνητρο αλλά να εξαιρεθούν από το νόμο 123/1975, όπως έγινε και στην περίπτωση της αναισθησιολογίας. Αλλιώς οι ήδη υπαρχοντες ειδικευόμενοι θα κοιτάξουν προς μεριά του εξωτερικου και πάλι θα είμαστε μείον στις συγκεκριμένες ειδικοτητες λόγω της ανισότητας και αδικίας μετά την ψήφιση του νόμου. Δεν γίνεται να υπάρχει τέτοια ανισότητα στις τρεις αυτές ιατρικές ειδικότητες.
Συμφωνώ με τον κ. Βασίλειο Σταύρου.
Θα ήταν τρομερά άδικο να πάρουν αυτό το κίνητρο μόνο όσοι ξεκινάν τις ειδικότητες αυτές από την αρχή του χρόνου. Το λογικό είναι να το πάρουν τουλάχιστον όσοι έχουν ξεκινήσει τα προηγούμενα δυο έτη
Το δίκαιο θα ήταν το κίνητρο να δωθεί και σε όσους έχουν επιλέξει αυτές της ειδικότητες ήδη. Αλλιώς μιλάμε για εκπαιδευόμενους δυο ταχυτήτων.
Εφ όσον θέλουμε να δώσουμε κίνητρο για να αυξηθούν οι γιατροί Γενικής/Οικογενειακής ιατρικής πρέπει να το πάρουν μόνο αυτοί που το δικαιούνται. Να καταβάλλεται στο τέλος ως εξής. Τα 2/3 με την ολοκλήρωση του ελάχιστου διαστήματος τω 12 μηνών για όλους και το 1/3 γι αυτούς που περάσουν επιτυχώς τις τελικές εξετάσεις. Να μην υπάρξει καμμία παρέκληση. Γι αυτούς που αλλάζουν ειδικότητα να αποζημιώνονται αναλογικά για τους μήνες που εκπαιδεύνταν ήτοι το 1/18 για κάθε μήνα
Τα οικονομικά κίνητρα για τους συναδέλφους που θα επιλέξουν την ειδικότητα της πλήρους εσωτερικής παθολογίας ή γενικής οικογενειακής ιατρικής το 2025. Είναι ένα μέτρο «δόλωμα». Εκαντοντάδες είναι οι ίδιοι υπάρχοντες ειδικεύομενοι εσωτερικής παθολογίας και γενικής ιατρικής εργαζόμενοι ή σε ηλεκτρονική λίστα αναμονής,που με αυτό το μέτρο δεν τους δίνεται κανένα οικονομικό κίνητρο για τις δυσβάσταχτες συνθήκες στη καθημερα κλινική πράξη, τεράστιος όγκος ασθενών και μεγάλες ελλείψεις προσωπικού. Ομιλώ εκ πείρας (ειδικευόμενος πλήρους εσωτερικής παθολογίας). Οι συνάδελφοι αναισθησιολογοι και επειγοντολογοι έχουν μηνιαίο οικονομικό κίνητρο, ανεξάρτητος το πότε δήλωσαν την ειδικότητα τους. Δημιουργούμε δηλαδη επιλεκτικά οικονομικά κίνητρα μόνο για το 2025;;; Γιατί όχι και στις ειδικότητες εσωτερικής παθολογίας και γενικής οικογενειακής ιατρικής μηναία οικονομικα κίνητρα; Τόσες καθημερινές παραιτήσεις από τις ειδικότητες αυτές που θα λυθεί από το εφάπαξ ποσό σε συναδέλφους που θα διαλέξουν τις ειδικότητες αυτές το 2025;;;;
Πιστεύω θα ήταν περισσότερο δίκαιο να λάβουν το κίνητρο για τις ειδικότητες και αυτοί που ειναι σε αναμονή για αυτές τις ειδικότητες, εφόσον έχει ήδη αναγγελθεί αρκετό καιρό πριν.
Το οικονομικό κίνητρο θα έπρεπε να δωθεί και σε αυτούς που είναι σε αναμονή για τις ειδικότητες αυτές και δεν έχουν διοριστεί ακόμα. Πολλοί τις επέλεξαν πριν λίγους μήνες ακούγοντας για το κίνητρο κι απλά περιμένουν. Είναι κρίμα να τους καθυστερεί, αφού για να το λάβουν θα πρέπει να διαγραφούν και να ξανακάνουν αίτηση από 1/1/25.
Θεωρώ πως είναι δίκαιο να δωθεί το κίνητρο και για τους παθολόγους και τους γενικούς ιατρούς που είχαν κάνει αίτηση από το προηγούμενο έτος, καθώς το συγκεκριμένο είχε αναγγελθεί στο παρελθόν.
Το οικονομικό κίνητρο για τις ειδικότητες παθολογίας και γενικής ιατρικής θα πρέπει να δωθεί και για αυτούς που επέλεξαν να δηλώσουν την ειδικότητα το προηγούμενο έτος καθώς αυτό το κίνητρο είχε δημοσιευθεί προηγουμένως. Θα ήταν τρομερά άδικο για αυτούς.
Είναι απαράδεκτο να υπάρχουν σήμερα ειδικευόμενοι που δουλεύουν αμισθί, επειδή άλλαξαν ειδικότητα για οποιονδήποτε λόγο, τη στιγμή που η δουλειά τους, οι θυσίες τους και ο κόπος τους δεν υστερεί σε τίποτα από αυτά των υπολοίπων ειδικευομένων. Εφόσον ανακοινώνεται κανονική αποζημείωση μετά την αλλαγή ειδικότητας, και καλώς κάνει και ανακοινώνεται, θα πρέπει δικαίως να εφαρμοστεί και για όλους τους ειδικευόμενος ιατρούς που βρίσκονται ήδη στην ειδικότητα, και ανεξαρτήτου ειδικότητας.
Υπάρχουν συνάδελφοι που επέλεξαν τις ειδικοτητες της εσωτερικής παθολογίας και της γενικής ιατρικής από αγάπη για το αντικείμενο χωρίς να έχουν οικονομικό κίνητρο. Κάποιοι από αυτούς που είχαν κάνει προηγουμένως μέρος άλλης ειδικότητας θα δουλέψουν χωρίς μισθό για κάποιο χρονικό διάστημα
Θεωρείτε δίκαιο το νομοσχέδιο για αυτούς ; Παρακαλω πολύ να αναθεωρήσετε και να γίνει ο νόμος κοινός για όλους τους ειδικευόμενους. Και φυσικά σε οποιαδήποτε ειδικότητα κ αν αλλάξει καποιος, δεν νοείται να δουλεύει χωρίς μισθό.
Προκειμένου να εργάζονται όλοι οι ειδικευόμενοι με τους ίδιους εργασιακούς όρους θεωρώ ότι πρέπει να συμπεριλάβετε στους δικαιούχους του οικονομικού κινήτρου αλλά και στους απαλλαγέντες από τον νόμο του 1975 και όσους υπηρετούν ήδη ως ειδικευόμενοι γενικής ιατρικής ή παθολογίας
Το δίκαιο είναι να απαλλαγούμε από τον νόμο 123/1975 και να αποζημιωνόμαστε και όσοι έχουμε ήδη αλλάξει ειδικότητα και υπηρετούμε επί του παρόντος στις ειδικότητες εσωτερικής παθολογίας/γενικής ιατρικής. Αυτό βέβαια θα έπρεπε να ισχύει για αλλαγή σε οποιαδήποτε ειδικότητα, διότι είναι αδιανόητο να εργαζόμαστε αμισθί.
Σκεφτείτε ειδικευόμενους στην ίδια ειδικότητα στο ίδιο νοσοκομείο, που κάποιοι θα στερηθούν μισθό π.χ. 2 ετών και κάποιοι άλλοι όχι μόνο δεν θα στερηθούν μισθό,αλλά θα λάβουν και bonus.Η αδικία είναι προφανής και πρέπει να ληφθεί υπόψη και να τροποποιηθούν οι παράγραφοι 2 και 4 του άρθρου 10.
Κ.Γεωργιάδη,κ.Αγαπηδάκη,κ.Βαρτζόπουλε,κ.Θεμιστοκλέους.
Εξαγγείλατε τα νέα μέτρα για την επιδότηση τον Οκτώβριο του 2023.Την άνοιξη του 2024 υπήρξε πάλι μια εξαγγελία.Υπάρχουν και οι απόφοιτοι ιατρικής που είχαν ήδη επιλέξει αυτές τις ειδικότητες,διαμόρφωσαν τις αποφάσεις για την επαγγελματική τους πορεία σύμφωνα με όσα είχε ανακοινώσει το Υπουργείο,δηλαδή νέο πλαίσιο,νέα δεδομένα,αλλαγή σκηνικού.Ανέβαλαν την έναρξη ειδικότητας,έχασαν μισθούς και πολύ πρόσφατα πχ Σεπτέμβριο 2024 ξεκίνησαν ειδικότητα λόγω της πολύμηνης αναμονής της ψήφισης του νόμου.(Ξέρετε πολύ καλά ότι την ειδικότητα δεν την αρχίζεις ακριβώς όποτε θέλεις).
Αυτούς που ξεκίνησαν ειδικότητα Γενικής Ιατρικής ή Παθολογίας μέσα ή στα τέλη του 2024 πρέπει να τους εντάξετε στους δικαιούχους του επιδόματος.Έτσι είναι το δίκαιο και θα εγγυόταν ίσες ευκαιρίες στους πολίτες.
Αλλωστε,είναι όφελος για τον θεσμό να υπάρξουν πολλοί να τον στελεχώσουν!
το χρηματικο δελεαρ στους προς ειδικοτητα ιατρους να επιλεξουν την παθολογια η την γενικη ιατρικη θα δημιουργησει μια στρατια νεων γιατρων που θα ασκουν μια ειδικοτητα με αγγαρεια αφου την επελεξαν λογω των χρηματων…
Συγχαρητήρια για την προσπάθεια αναδιοργάνωσης της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Σχετικά με το κίνητρο για τους ειδικευόμενους ιατρούς σε γενική ιατρική και εσωτερική παθολογία θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα να συμπεριληφθούν στη παραπάνω διάταξη όσοι συνάδελφοι βρίσκονται υπό διορισμό ή έχουν κάνει αίτηση και βρίσκονται σε αναμονή ειδικότητας νωρίτερα από 1.1.2025. Σε διαφορετική περίπτωση όπως είναι αντιληπτό θα ξεκινάνε ταυτόχρονα συνάδελφοι την ειδικότητα με διαφορετικούς εργασιακούς όρους, ενώ στα ίδια τα νοσοκομεία θα υπάρξουν κενά καθώς πολλοί συνάδελφοι θα θελήσουν τη διαγραφή τους από τη λίστα και την εκ νέου κατάθεση της αίτησής τους. Ελπίζω να λάβετε υπόψιν σας τις παραπάνω προτάσεις για να είναι όσο το δυνατόν πιο δίκαιη αυτή η μεταρρύθμιση.
Θεωρώ το το όριο του ενός χρόνου από την ολοκλήρωση της ειδικότητας, πολύ περιοριστικο. Ήδη κάποιος που τελείωσε για παράδειγμα τον Απρίλιο του 2024 έχει δικαίωμα συμμετοχής για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2024. Δηλαδή μισός χρόνος τρώγεται λόγω προθεσμιών δήλωσης συμμετοχής στις εξετάσεις. Εφόσον συντρέχει επιπλέον λόγος μη συμμετοχής (τοκετός, ασθένεια κτλ) ο χρόνος που δύναται ο γιατρός να εξεταστεί και να οεραιτιε εξετάσεις είναι ελάχιστος. Θα έπρεπε να είναι διετία ή να υπάρχει πρόβλεψη για ορισμένες κατηγορίες.
Στην παραγραφο 4, θα ηταν ακομα μεγαλυτερο κινητρο για οσους αποφασιζουν να αλλαξουν ειδικοτητα σε Γενικη Ιατρικη, να αποζημιωνονται κανονικα για ολα τα χρονια της ειδικευσης χωρις να αφαιρειται του χρονικο διαστήμα κατά το οποίο είχαν ασκηθεί στην άρχικη ιατρική ειδικότητα.