1. Στην παρ. 4 του άρθρου 7 του ν. 3329/2005 (Α΄ 81), περί διοίκησης νοσοκομείων του ΕΣΥ, όπου αναφέρεται η λέξη «οργανικές» αντικαθίσταται από τη λέξη «ανεπτυγμένες» και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:
«4. Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) είναι επταμελές για Νοσοκομεία μέχρι τριακόσιες ενενήντα εννέα (399) ανεπτυγμένες κλίνες και εννεαμελές για Νοσοκομεία με τετρακόσιες (400) και άνω ανεπτυγμένες κλίνες και αποτελείται από:
α) Τον Διοικητή του Νοσοκομείου, ως Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου.
β) Δύο μέλη σε Νοσοκομεία έως τριακόσιες ενενήντα εννέα (399) ανεπτυγμένες κλίνες και τρία μέλη σε Νοσοκομεία με τετρακόσιες (400) και άνω ανεπτυγμένες κλίνες, που ορίζονται από τον Υπουργό Υγείας με τους αναπληρωτές τους. Από τα μέλη αυτά το ένα ορίζεται ως Αντιπρόεδρος, ο οποίος είναι μερικής απασχόλησης, στα νοσοκομεία έως τριακόσιες ενενήντα εννέα (399) ανεπτυγμένες κλίνες, στα οποία δεν προβλέπεται Αναπληρωτής Διοικητής. Στα νοσοκομεία με τετρακόσιες (400) ανεπτυγμένες κλίνες και άνω Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου ορίζεται ο Αναπληρωτής Διοικητής. Στα πανεπιστημιακά νοσοκομεία, το ένα από τα τακτικά και ένα από τα αναπληρωματικά μέλη που διορίζει ο Υπουργός Υγείας, πρέπει υποχρεωτικά να είναι μέλος Δ.Ε.Π. του Ιατρικού Τμήματος του οικείου Α.Ε.Ι..
γ) Τον Αναπληρωτή Διοικητή του Νοσοκομείου ως Αντιπρόεδρο, σε νοσοκομεία με τετρακόσιες (400) και άνω ανεπτυγμένες κλίνες, με αναπληρωτή του τον Διευθυντή της Διοικητικής Υπηρεσίας.
δ) Έναν εκπρόσωπο των ιατρών και ειδικευόμενων ιατρών που υπηρετούν στο Νοσοκομείο, ο οποίος εκλέγεται, μαζί με τον αναπληρωτή του, από τους ιατρούς Ε.Σ.Υ., τους ειδικευόμενους ιατρούς και τους ιατρούς μέλη Δ.Ε.Π. που υπηρετούν στο Νοσοκομείο.
ε) Έναν εκπρόσωπο του λοιπού, πλην των ιατρών Ε.Σ.Υ., προσωπικού του Νοσοκομείου, ο οποίος εκλέγεται, μαζί με τον αναπληρωτή του, από το λοιπό, πλην των ιατρών Ε.Σ.Υ., προσωπικό του Νοσοκομείου.
στ) Έναν περιφερειακό σύμβουλο της οικείας περιφερειακής ενότητας εντός των χωρικών ορίων της οποίας εδρεύει το νοσοκομείο, ο οποίος ορίζεται μαζί με τον αναπληρωτή του με απόφαση του οικείου περιφερειάρχη.
ζ) Έναν εκπρόσωπο του οικείου ιατρικού συλλόγου, ο οποίος ορίζεται μαζί με τον αναπληρωτή του με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του συλλόγου.
Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου ορίζει την ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης του οργάνου και τους εισηγητές των θεμάτων. Ο Πρόεδρος μπορεί, κατά την κρίση του, να καλεί στις συνεδριάσεις εκπροσώπους των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων, καθώς και κάθε υπηρεσιακό παράγοντα ή εκπρόσωπο οποιουδήποτε επιστημονικού ή τοπικού φορέα.
Ο Διοικητής του Νοσοκομείου αναπληρώνεται από τον Αντιπρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου στα καθήκοντα του ως Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου, ενώ στα καθήκοντα του ως Διοικητή αναπληρώνεται από τον Αναπληρωτή Διοικητή και, όπου αυτός δεν υπάρχει, από τον Διευθυντή της Ιατρικής Υπηρεσίας.
Η συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου γίνεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας. Η θητεία των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου είναι διετής.
Επιτρέπεται η αντικατάσταση μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου για σπουδαίο λόγο, για το υπόλοιπο της θητείας του. Η αντικατάσταση και ο ορισμός του αντικαταστάτη γίνεται με τη διαδικασία του αρχικού ορισμού.
Δεν μπορούν να ορισθούν μέλη Διοικητικού Συμβουλίου νοσοκομείων οι εργαζόμενοι ή απασχολούμενοι σε αυτό, με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, εκτός από αυτούς που προβλέπονται στις περιπτώσεις γ’, όσον αφορά τον Διευθυντή της Διοικητικής Υπηρεσίας, δ’ και ε’ της παρούσας παραγράφου. Στο Διοικητικό Συμβούλιο του Γενικού Νοσοκομείου Κοζάνης «Μαμάτσειο» και του Γενικού Νοσοκομείου Νέας Ιωνίας «Αγία Ολγα» συμμετέχει ο Δήμαρχος Κοζάνης και ένας εκπρόσωπος της δωρήτριας ή των κληρονόμων της, αντιστοίχως και ορίζεται ένα επιπλέον μέλος από τον Υπουργό Υγείας και στο Διοικητικό Συμβούλιο του Νοσοκομείου που θα προκύψει από τη μετατροπή του Εθνικού Ιδρύματος Αποκατάστασης Αναπήρων συμμετέχει εκπρόσωπος της ΕΣΑμεΑ.
Η ισχύς της παρούσας παραγράφου αρχίζει από την 31η.1.2011.
Το Διοικητικό Συμβούλιο εξακολουθεί να ασκεί τα καθήκοντα του μετά τη λήξη της θητείας του, μέχρι τον ορισμό νέου Διοικητικού Συμβουλίου, για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο των τριών (3) μηνών».
2. Όπου στον ν. 3329/2005 αναφέρονται οργανικές θέσεις, νοούνται οι ανεπτυγμένες.
3. Για τη συγκρότηση των συλλογικών οργάνων διοίκησης των ενιαίων νοσοκομείων, όπου στις παρ. 3 και 7 του άρθρου 2 του ν. 4052/2012 (Α΄ 41) για τη διοίκηση των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. αναφέρονται οργανικές θέσεις, νοούνται οι ανεπτυγμένες.
4. Για τη συγκρότηση των συλλογικών οργάνων διοίκησης των διασυνδεόμενων νοσοκομείων, όπου στην παρ. 11 του άρθρου 66 του ν. 3984/2011 (Α΄150) αναφέρονται οργανικές θέσεις, νοούνται οι ανεπτυγμένες.
Η Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου, ως ο επίσημος εκπρόσωπος των Οργανώσεων Ασθενών με καρκίνο στη χώρα μας, έχει καταθέσει επίσημα πρόταση προς το Υπουργείο Υγείας, με την οποία προτείνει τη συμμετοχή εκπροσώπων των Ογκολογικών Ασθενών στα Διοικητικά Συμβούλια των Ογκολογικών Νοσοκομείων της χώρας, με στόχο την ενίσχυση της ανθρωποκεντρικής θεώρησης στη λήψη των αποφάσεων και την ενίσχυση της ομαλής λειτουργίας τους. Θεωρούμε ότι με τον τρόπο αυτό θα ενισχυθεί η διαφάνεια και η λογοδοσία στη λήψη των αποφάσεων, θα επιτευχθεί η λειτουργική ισορροπία με βάση αποκλειστικά το δημόσιο συμφέρον και θα εφαρμόζεται μία ολιστική προσέγγιση στη φροντίδα του καρκίνου, η οποία θα λαμβάνει υπόψη επί της ουσίας την εμπειρία και τις ανάγκες των ίδιων των ασθενών.
Λαμβάνοντας υπόψη:
• την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», συνταγματικές επιταγές και απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως:
• τον ν.4488/2017, ο οποίος αναφέρει στο άρθρο 68 «Νομοπαραγωγική διαδικασία, ανάλυση συνεπειών ρυθμίσεων και παραγωγή επίσημων στατιστικών για τα ΑμεΑ» τα εξής: «1. Κατά το στάδιο της νομοπαραγωγικής διαδικασίας τα αρμόδια όργανα συνεκτιμούν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, όπως αυτά περιγράφονται στη Σύμβαση και κατά τη διάρκεια της κατάρτισης σχεδίων νόμου, συνεργάζονται με το Συντονιστικό Μηχανισμό του άρθρου 69 και με το Κεντρικό Σημείο Αναφοράς του άρθρου 70 και τελούν σε διαβούλευση με αναγνωρισμένες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις του αναπηρικού κινήματος, με άτομα και με ομάδες ατόμων που έχουν εύλογο ενδιαφέρον για τα δικαιώματα των ΑμεΑ […]»
• τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο,
η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει τα εξής:
Θεωρούμε πολύ σημαντική τη συμμετοχή της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) σε όλες τις επιτροπές και ομάδες εργασίας του Υπ. Υγείας, ως τη μόνη αντιπροσωπευτικότερη Οργάνωση εκπροσώπησης των ατόμων με κάθε μορφής και βαρύτητας αναπηρία, με κάθε είδος χρόνιας και σπάνιας πάθησης και των οικογενειών τους.
Ως εκ τούτου προτείνουμε τη συμμετοχή εκπροσώπων της Ε.Σ.Α.μεΑ. σε όλα τα Διοικητικά Συμβούλια των Νοσοκομείων, καθώς και σε όλες τις ΥΠΕ.
Ο ρολος των ασθενών και των εκπροσώπων τους κρίνεται απαραίτητος σε κάθε απόφαση Υγείας.
Απαιτείται νομοθετική ρύθμιση για την συμμετοχή εκπροσώπων ασθενών στα διοικητικά συμβούλια των δημόσιων νοσοκομείων
Στο πνεύμα της διεύρυνσης των φορέων εκπροσώπησης στα διοικητικά συμβούλια των νοσοκομείων με τη συμμετοχή περιφερειακών συμβούλων και εκπροσώπων των οικείων ιατρικών συλλόγων έχουν ωριμάσει οι συνθήκες και για τη θεσμοθετημένη συμμετοχή εκπροσώπων ασθενών, ιδίως σε νοσοκομεία με πάνω από 400 οργανικές κλίνες.
Η ενεργή συμμετοχή των ασθενών στη διοίκηση κομβικών πυλώνων του συστήματος υγείας, όπως είναι τα νοσοκομεία, θα συντελέσει στη βελτιστοποίηση της λειτουργίας τους και θα προσφέρει προστιθέμενη αξία, διότι οι ασθενείς, ως κατεξοχήν αποδέκτες των υπηρεσιών που παρέχονται στα νοσοκομεία, μπορούν εξ ορισμού να εκτιμήσουν την αποτελεσματικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, αλλά και τις επιπτώσεις τους, με τον σεβασμό των δικαιωμάτων τους, ως ασθενών. Η πρακτική αυτή είναι σύμφυτη με τις σύγχρονες τάσεις ενός «ασθενοκεντρικού προτύπου», σύμφωνα με το οποίο ο ασθενής αναλαμβάνει πλέον ενεργό ρόλο στη λήψη των αποφάσεων εκείνων που σχετίζονται με την υγεία.
Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας ορίστηκε ως επίσημη συνομιλήτρια της Πολιτείας σε θέματα παροχής υπηρεσιών υγείας με το άρθρο 60 του Ν. 4931/2022. Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του Ν.4931/2022, εκφράζεται η πρόθεση της Πολιτείας για συνεκτίμηση – συναξιολόγηση της γνώμης εκπροσώπων ενώσεων ή συλλόγων ασθενών, όπως της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας κατά τη διαδικασία διαλογικής συζήτησης των αρμόδιων οργάνων της για τον σχεδιασμό των πολιτικών υγείας και την αξιολόγηση των ακολουθούμενων πρακτικών, την οργάνωση των δημοσίων και ιδιωτικών φορέων υγείας και των δικαιωμάτων των ασθενών. Με τον τρόπο αυτό η Πολιτεία αποδεικνύει εκ νέου ότι κύριο μέλημά της για την αναδιάρθρωση και τον εκσυγχρονισμό του χώρου της Υγείας αποτελεί ο άνθρωπος, ο ασθενής, ο ασφαλισμένος, ο οποίος θα πρέπει να εισακούεται και να επωφελείται κάθε μεταρρύθμισης, βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα.
Επομένως, για την επίτευξη των ανωτέρω, η συμμετοχή των ασθενών θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο ευρεία και να διατρέχει όλα τα επίπεδα και συνεπώς θα πρέπει να υπάρχει σχετική ρύθμιση που να αφορά και τα Νοσοκομεία, με νομοθετική πρόβλεψη εκπροσώπου ασθενών στο διοικητικό συμβούλιο. Τα παραπάνω θα συμβάλουν αποφασιστικά όχι μόνο στο έργο και την αποστολή των Νοσοκομείων του ΕΣΥ, αλλά και θα συντελέσουν ουσιαστικά στην επίτευξη δημοκρατίας στο χώρο της υγείας.
Bravo