1. Η παράγραφος 4 του άρθρου 14 του ν. 1397/1983 (143 Α΄), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή της από την παράγραφο 1 του άρθρου 24 του ν. 3172/2003 (197 Α’) αντικαθίσταται ως εξής: «4. Στα Κέντρα Υγείας μπορεί να διορίζεται, με απόφαση του Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας τριμελής Διοικούσα Επιτροπή, η οποία αποτελείται: α) από τον Πρόεδρο, που ορίζεται με απόφαση του Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας, β) από τον Υπεύθυνο για το συντονισμό της Επιστημονικής Λειτουργίας του Κέντρου Υγείας και γ) από έναν δημοτικό σύμβουλο του Δήμου της έδρας του Κέντρου Υγείας, που ορίζεται από το Δήμο. Η θητεία των μελών της Διοικούσας Επιτροπής είναι τριετής. Με απόφαση του Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας καθορίζονται οι αρμοδιότητες της Διοικούσας Επιτροπής του Κέντρου Υγείας.».
2. Τα πέντε πρώτα εδάφια της παραγράφου 2 του άρθρου 17 του ν. 1397/1983 (143 Α΄) και η παράγραφος 5 του άρθρου 18 του Ν. 1397/1983 (143 Α΄), όπως ισχύουν μετά την αντικατάστασή τους από την παράγραφο 2 του άρθρου 24 του ν. 3172/2003 (197 Α’) αντικαθίστανται ως εξής:
«Υπεύθυνος για το συντονισμό της Επιστημονικής Λειτουργίας του Κέντρου Υγείας είναι γιατρός Γενικής Ιατρικής ή Παθολόγος, ο οποίος κατέχει οργανική θέση Δ/ντή ΕΣΥ και ορίζεται με απόφαση του Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας. Με την ίδια απόφαση ορίζεται και ο αναπληρωτής του. Εάν στο Κέντρο Υγείας δεν υπηρετεί γιατρός Γενικής Ιατρικής ή Παθολόγος σε οργανική θέση Δ/ντή ΕΣΥ, ο Διοικητής της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας μπορεί να αναθέσει το συντονισμό της Επιστημονικής Λειτουργίας του Κέντρου Υγείας σε άλλο ιατρό ή οδοντίατρο με βαθμό Δ/ντή και εφόσον δεν υπάρχουν, σε Επιμελητή Α΄ ΕΣΥ του Κέντρου Υγείας. Η θητεία του Υπεύθυνου για το συντονισμό της Επιστημονικής Λειτουργίας του Κέντρου Υγείας είναι τριετής. Με απόφαση του Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας καθορίζονται οι ειδικότερες αρμοδιότητες, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις του ως άνω Υπεύθυνου.»
3. Μετά το άρθρο 6 του ν.3329/2005 (81 Α΄), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, προστίθεται άρθρο 6Α ως ακολούθως:
«Άρθρο 6Α
Επιστημονικό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας,
1. Σε κάθε Δ.Υ.ΠΕ. συνιστάται ένα Επιστημονικό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, που αποτελείται από πέντε (5) μέλη. Το Επιστημονικό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας συγκροτείται από:
α) Το Υποδιοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας, ο οποίος είναι αρμόδιος για θέματα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, ως Πρόεδρο.
β) Τρεις (3) Υπευθύνους για το συντονισμό της Επιστημονικής Λειτουργίας των Κέντρων Υγείας αρμοδιότητας της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας, που εκλέγονται από όλους του Υπευθύνους για το συντονισμό της Επιστημονικής Λειτουργίας των Κέντρων Υγείας αρμοδιότητας της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας..
γ) Έναν (1) εκπρόσωπο του προσωπικού, πλην ιατρών, των Κέντρων Υγείας και των Μονάδων αρμοδιότητάς τους, κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ, που εκλέγεται από όλο το προσωπικό , πλην ιατρών, των Κέντρων Υγείας και των Μονάδων αρμοδιότητάς του, κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ.
2. Η θητεία του ανωτέρω Επιστημονικού Συμβουλίου είναι τριετής και η συγκρότησή του γίνεται με Πράξη του Διοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας.
3. Όλα τα μέλη εκλέγονται με τον αναπληρωτή τους. Για την εκλογή των μελών του Επιστημονικού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας εφαρμόζονται ανάλογα οι εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.»
Θα ήθελα να κάνω ένα γενικό σχολιασμό σε όλους τους νόμους για το ΕΣΥ. Κατά πρώτον θα ήθελα να συμφωνήσω με προηγούμενο σχόλιο γιατί θα πρέπει ο επιστημονικός υπεύθυνος να είναι παθολόγος ή γενικός ιατρός; Μήπως το υπουργείο έχει σκοπό να καταργήσει τις ειδικότητες στα κέντρα υγείας; Αλήθεια ένας γενικός ιατρός ή ένας παθολόγος είναι καλύτερος επιστήμονας από έναν ακτινολόγο ή έναν μικροβιολόγο ή έναν παιδίατρο; Έχει περισσότερες επιστημονικές γνώσεις; Αλήθεια με ποια κριτήρια γίνεται αυτό; Αν κριτήριο είναι ο χρόνος ειδίκευσης σίγουρα οι ειδικότητες αυτές δεν προηγούνται.
Επίσης να αναφερθώ στους συναδέλφους ιατρούς που έχουν παρακολουθήσει μεταπτυχιακά προγράμματα διοίκησης μονάδων υγείας και απασχολούνται στο ΕΣΥ και στα κέντρα υγείας αυτοί δεν θα έπρεπε να αξιοποιηθούν από το σύστημα; Θεωρητικά έχουν κάποιες επιπλέον γνώσεις, μια πιο ανοιχτή ματιά για την άσκηση της ιατρικής, μια πιο ολοκληρωμένη άποψη για τη λειτουργία του συστήματας υγείας. Αυτοί δεν θα έπρεπε να έχουν παραδείγματος χάριν προτεραιότητα σε θέσης που έχουν και διοικητητικές ευθύνες; Πάντα χρησιμοποιούμε παραδείγματα από άλλες ευρωπαϊκές για τη λειτουργία και τη βελτίωση των υπηρεσιών στη χώρα μας το παράδειγμα των άλλων χωρών σε αυτό το θέμα δε μας ενδιαφέρει να το συζητήσουμε έστω; Διευθυντικές θέσεις στο NHS της Βρετανίας απαίτουν διοικητικές γνώσεις, γνώσεις διαχείρισης προσωπικού, γνώση του συστήματος υγείας, γνώσεις οικονομικών της υγείας. Όσο ένα τόσο πολύτιμο προσωπικό παραμενει ανεκμετάλλευτο από το σύστημα υγείας της χώρας μας δε νομίζω ότι θα άλλάξουν πολλά πράγματα στο πώς ασκείται η ιατρική.
1. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 28 προτείνεται η δυνατότητα επέκτασης, πέραν των μικρών νησιών και απομακρυσμένων Κ.Υ., ο θεσμός της Διοικούσας Επιτροπής σε όλα τα Κ.Υ. Αντίθετα με την αιτιολογική έκθεση είμαστε βέβαιοι ότι αυτό μόνον σύγχυση μπορεί να επιφέρει στην λειτουργία του Κ.Υ. και τούτο διότι θα υπάρχουν αφ΄ ενός μεν αλληλοσυγκρουόμενες αρμοδιότητες με τις Διοικήσεις των Νοσοκομείων, στα οποία υπάγονται τα Κ.Υ. και αφ΄ ετέρου η πείρα
μας έχει δείξει ότι αυτές οι επιτροπές λειτουργούν υπό την πίεση της τοπικής κοινωνίας η οποία είθισται να απαιτεί από τους γιατρούς των Κ.Υ. συμπεριφορές πέραν των συμβατικών τους υποχρεώσεων και των επιστημονικών τους αντιλήψεων (κατάχρηση εργαστηριακών εξετάσεων, προκλητή ζήτηση υπηρεσιών υγείας, υπερσυνταγογράφηση, κλπ). Προβλέπεται μάλιστα η Επιτροπή να λειτουργεί με αρμοδιότητες που καθορίζονται από τον Διοικητής της οικείας Υ.Πε. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι άλλες αρμοδιότητες θα έχει η Επιτροπή σε ένα Κ.Υ. και άλλες σ’ ένα άλλο ακόμα και μέσα στα όρια της ίδιας Υ.Πε!.
Το Ε.ΚΟ. ΓΕΝ.ΙΑ προτείνει αντί της Διοικούσας Επιτροπής να συγκροτηθεί σε κάθε Υ.Πε Ομάδα Εργασίας η οποία να αποτελείται α) από τον αρμόδιο Υποδιοικητή της Υ.Πε για θέματα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας, β ) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Φροντίδας της Υ.Πε και γ) τον επιστημονικό υπεύθυνο του Κ.Υ., τα θέματα του οποίου συζητούνται στην Ομάδας Εργασίας και δ) εκπρόσωπο του Δήμου στα όρια του οποίου λειτουργεί το Κ.Υ.
2. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 28 προτείνεται ο ορισμός επιστημονικού υπεύθυνου χωρίς γνωμοδότηση επιστημονικού οργάνου. Χωρίς γνωμοδότηση επιστημονικού οργάνου η διάταξη θα ακυρωθεί από κάθε διοικητικό δικαστήριο ως αντισυνταγματική. Ως γνωμοδοτικό όργανο προτείνουμε είτε α) το επιστημονικό συμβούλιου του νοσοκομείου, είτε την ειδική επιτροπή που αναφέρει η παράγραφος 1 του άρθρου 26 για τα θέματα Συντονιστών Διευθυντών του ιδίου νομοσχεδίου, είτε το εισαγόμενο με την παράγραφο 3 του άρθρου 28 του ιδίου νομοσχεδίου Επιστημονικού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας. Είναι επίσης επιβεβλημένο να αντικατασταθεί η φράση «που κατέχει οργανική θέση Διευθυντή» με την φράση «που κατέχει οργανική θέση και τον βαθμό Συντονιστή Διευθυντή». Η διόρθωση είναι επιβεβλημένη διότι αφ΄ ενός μεν οι βαθμοί του Ε.Σ.Υ έχουν αλλάξει με τις διατάξεις του Ν. 3918/11 και αφ’ ετέρου θα υπάρχει σύγχυση με τις διατάξεις περί Συντονιστών Διευθυντών του ιδίου νομοσχεδίου (άρθρο 26). Σας υπενθυμίζουμε ότι με πληθώρα γνωμοδοτήσεων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και με αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας, τα Κέντρα Υγείας παραμένουν απομακρυσμένες μονάδες νοσοκομείων. Σας υπενθυμίζουμε επίσης ότι ήδη υπάρχει εγκύκλιος (ΓΓ οικ. 26306/3-3-11)) του Γ.Γ. του ΥΥκΚΑ προς τις Υ.Πε να επιλεγεί επιστημονικός υπεύθυνος με τον βαθμό του Συντονιστή Διευθυντή.
Θεωρούμε επίσης επιβεβλημένο να προστεθεί η φράση «Ο επιστημονικός υπεύθυνος του Κ.Υ. ασκεί και τα καθήκοντα του Προϊστάμενου της Διεύθυνσης του Κ.Υ. σύμφωνα με τον ισχύοντα οργανισμό του και την απόφαση 14 της 123ης Ολομέλειας του Κ. Ε .Σ. Υ. (30/5/96)»
3. Στην παράγραφο 3 του άρθρου 28 σε εκλεγμένο επιστημονικό όργανο προτείνεται να υπάρχει και διορισμένο διοικητικό όργανο, το οποίο μάλιστα να προεδρεύει. Αντί αυτού προτείνουμε την διεύρυνση του Επιστημονικού Συμβουλίου κατά δύο μέλη με τις ειδικότητες του Παιδιάτρου και Οδοντιάτρου.
Προτείνουμε επίσης να διορθωθεί η φράση «πλην ιατρών» σε «πλην ιατρών και διοικητικού προσωπικού» και τούτο διότι δεν μπορεί να συμμετέχει διοικητικό προσωπικό σε επιστημονικό όργανο.
4. Στο άρθρο 24 αναφέρεται ότι καταβάλλεται η μηνιαία αποζημίωση της Γ’ Ζώνης στους ειδικευμένους ιατρούς «Μονάδων αυξημένης Φροντίδας, Μονάδων Εντατικής Θεραπείας , Μονάδων Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών και Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών καταβάλλεται η μηνιαία αποζημίωση της Γ’ Ζώνης.». Θεωρούμε απαραίτητο να συμπεριληφθούν και οι ειδικευμένοι ιατροί των Κέντρων Υγείας που λειτουργούν σε 24ωρη βάση και υποδέχονται Επείγοντα Περιστατικά όπως και τα Τ.Ε.Π. των Νοσοκομείων.
5. Στο άρθρο 36 προτείνουμε μέγιστο μεταβατικό χρόνο 3 μηνών μέχρι τη διενέργεια εκλογικής διαδικασίας.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Κολλεγίου Γενικών Ιατρών
Η Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Πηγή Περδικάκη Σπύρος Μάρκου
Το αρθρο 26 στο νομοσχεδιο εχει 3 παραγραφους.Γιατι στην αιτιολογικη εκθεση περιλαμβανει 2; Ειναι προφανες οτι αποκρυπτεται η διαταξη που αφορα τον τροπο επιλογης των Υπευθυνων της Επιστημονικης Λειτουργιας των Κ.Υγειας[Διευθυντες],γιατι ειναι αντιεπιστημονικη[ανακηρυσσει την ειδικοτητα της Γεν.ιατρικης σε κυριαρχη εναντι των αλλων ιατρικων ειδικοτητων]και εκτος του υφισταμενου νομοθετικου πλαισιου λειτουργιας του ΕΣΥ[δεν υπαρχει καμια διαταξη που να κατηγοροποιει τις ιατρικες ειδικοτητες σε σημαντικες και ασημαντες].Συμπεραινω οτι η λαθρα εισαγωγη της ανωτερω διαταξης εξυπηρετει προσωπικα συμφεροντα και πρεπει να αποσυρθει!