1. Στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2Α του άρθρου 1 του ν.3106/2003 (30 Α΄), όπως προστέθηκε με την παράγραφο 10 του άρθρου 66 ν.3984/2011 (150 Α΄), η φράση «νδ572/1970 (125 Α΄)» αντικαθίσταται με την φράση «πδ 263/1989 (124 Α΄)».
2. Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 2Α του άρθρου 1 του ν.3106/2003 (30 Α΄), όπως προστέθηκε με την παράγραφο 10 του άρθρου 66 ν.3984/2011 (150 Α΄), αντικαθίσταται ως ακολούθως: «Με τη διαδικασία του άρθρου 18 του ν.3329/2005 (81 Α΄) θα ρυθμιστεί κάθε επιμέρους θέμα της συγχώνευσης.»
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 21"
#1 Σχόλιο Από Χρυσόγελος Μ Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 @ 09:12
Κύριοι, δεν σέβεστε τίποτα, που είναι η παρ 3 του άρθρου 21 για τα πολυτεκνικά επιδόματα; τι Διαβούλευση είναι αυτή;
Περιμέναμε μεγαλύτερο σεβασμό του Συντάγματος από ένα Συνταγματολόγο Καθηγητή!
Κύριε Υπουργέ, χρησιμοποιήσατε ως πρόσχημα μία τηλεπαρουσιάστρια…, αποκρύψατε όμως σκοπίμως ότι δικαιούχος είναι και η σύζυγος σας αλλά και η κ. Αντιπροέδρου…
Καταλάβετε ότι τα πολυτεκνικά επιδόματα των 44€/παιδί κάτω των 23 ετών(γιατί αυτά είναι, για να ξέρει και ο κόσμος γιατί λέμε…) είναι Δημογραφικά κίνητρα και όχι προνοιακά επιδόματα!
Αν βεβαίως ζούσαμε σε μια άλλη χώρα της Ε.Ε δεν θα χρειαζόταν να εργαζόμαστε από τα πολλαπλάσια επιδόματα παιδιών που ισχύουν εκεί και όχι μόνο… κατά τα άλλα ο έτερος Αντιπρόεδρος σας χθες μας έλεγε για το αφορολόγητο των 5000€ που έχουν οι άλλες χώρες της Ευρώπης και ότι δεν πρέπει να υστερούμε εμείς!
Τα 55.000€ που βάζετε είναι μικτά, όχι καθαρά και όχι εισόδημα της συζύγου αλλά οικογενειακό, και ποιος μας λέει ότι του χρόνου δεν θα το κάνετε 20.000€;…
Για αυτό λέμε σεβασμός στο Σύνταγμα, και σας παρακαλούμε να μας γνωρίσετε και κανένα από τους εκατομμυριούχους πολύτεκνους που λέτε ότι το παίρνουν, γιατί εμείς στα αρχεία μας δεν γνωρίζουμε κανένα…
και αν μου πείτε τον Αντιπρόεδρο σας(που η σύζυγος του παίρνει της τρίτεκνης όχι πολύτεκνης)… δήλωσε ότι δεν έχει να πληρώσει το χαράτσι της ΔΕΗ και ας τον πάει φυλακή ο Βενιζέλος!
Χρυσόγελος Μ.
Γ.Γραμματέας ΑΣΠΕ
#2 Σχόλιο Από Ελένη Ζαίρη Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 @ 12:26
Θεωρώ ότι είναι εντελώς άδικο το εισοδηματικό κρητηριο που προσπαθείτε να βάλετε στις Πολύτεκνες οικογένειες, παρ’ολα αυτά εαν θεωρείτε ότι πρέπει να μην λαμβάνετε απο κάποιους που δεν το έχουν ανάγκη τότε θα έπρεπε να αυξήσετε το όριο τουλάχιστον 20.000 (75.000) και απο εκεί και πέρα να υπάρχει μια κλιμάκωση 10.000 ανά τέκνο. Το όριο που έχετε βάλει το ικανοποιούν μόνο οι φοροφυγάδες και οικογένειες που έχουν σοβαρότοτο πρόβλημα διαβίωσης που δεν θα τους προσφέρουν απολύτως τίποτα τα 44€.
#3 Σχόλιο Από ΚΟΜΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 @ 12:56
Για ακόμα μια φορά στο στόχαστρο τα πενιχρά πολυτεκνικά επιδόματα των 44€. Σταματείστε κ Υπουργέ την αφαίμαξη των πολυτέκνων δεν αντέχουν άλλο. Πεινάμε μήνα-μήνα δεν το καταλαβαίνετε καθόλου. Η αγανάκτηση όλων μας έφτασε στο κόκκινο, γνωρίζετε οτι ξεπεράσαμε τα όρια. Σύντομα θα βγούμε στους δρόμους για μέρες και όποιον πάρει ο χάρος. Και να σας θυμίσω όποιος αγωνίζετε για την επιβίωση τα παιζει όλα για όλα διοτι έτσι κι αλλιώς είναι χαμένος απο χέρι. Σταματείστε να εξαθλιώνετε τον πολύτεκνο. Έλεος Πιά. Είστε συνταγαμτολόγος και δεν γνωρίζετε οτι επι Σημίτη παρόμοια κίνηση κρίθηκε αντισυνταγματική. Οι πολύτεκνοι να βάλουν πλάτη για να σώσουν το σπάταλο κράτος που είναι δημιούργμα πολλών ανίκανων κυβερνήσεων.
#4 Σχόλιο Από ΓΙΑΝΝΗΣ Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 @ 14:13
κ. Υπουργέ
Διαφωνώ την παρούσα διαβούλευση, διότι απενεργοποιήσατε τα σχόλια στο άρθρο 21 παρ. 3 του ν/σ που αφορά τους τριτέκνους – πολυτέκνους, και συγκεκριμένα για το εισοδηματικό όριο των 55.000 ευρώ που ορίζεται στο έντυπο κείμενο του σχεδίου νόμου.Σύμφωνα με την πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, τα επιδόματα αυτά δεν είναι βοηθήματα , αλλά κίνητρα για την αντιμετώπιση του οξύτατου δημογραφικού προβλήματος της Χώρας, και τα δικαιώματα αυτά δεν περιστέλλονται ποτέ για δημοσιονομικούς λόγους.
#5 Σχόλιο Από Διαμάντης Γιώργος Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 @ 15:46
Σχετικά με την προϋπόθεση καταβολής του πενιχρού βοηθήματος των 44 ευρώ ανά τέκνο και ανά δίμηνο, θεωρώ ότι ουδεμία δικαιολογία υπάρχει , που να ευσταθεί ,για την ωμή και ανάλγητη καταστρατήγηση της συνταγματικής επιταγής που προβλέπει τη στήριξη των ανθρώπων οι οποίοι με γενναιότητα, αγάπη προς τη ζωή και προς την πατρίδα συμβάλλουν έμπρακτα στην επίλυση του δημογραφικού προβλήματος της Ελλάδας. Φαίνεται ότι αυτό που και ο πιο αδαής πλέον σε αυτόν τον τόπο υιοθετεί, ότι δυστυχώς οι κυβερνώντες έχασαν κάθε μέτρο και πλήρως την επαφή με τους κυβερνώμενους, είναι η θλιβερή αλήθεια. Κατά τους υπέροχους προγόνους μας, εννοώ ημών των Ελλήνων,ακόμα και ως ύβρις μπορεί να εκληφθεί η λυσσαλέα επίθεση- σε όλα τα επίπεδα- προς τους συμπολίτες σας που κρατούν ζωντανές της ελπίδες της συντήρησής και ύπαρξής μας στο μέλλον. Φανερά μας εμπαίζετε όλους βαφτίζοντας τους εαυτούς σας σωτήρες μιας πατρίδας της οποίας υποσκάπτετε συστηματικά τα θεμέλια, της οποίας το λαό αποστραγγίζετε ανηλεώς, του περικόπτετε μισθούς και συντάξεις, παροχές υγείας και παιδείας και τον οδηγείτε σε απόγνωση με κεντρικό σύνθημα που εύκολα μπορεί να αναγνωστεί (παρά τη στάχτη στα μάτια) σαν: » θα σε πεθάνουμε σήμερα για να μην αγωνιάς πως θα πεθάνεις αύριο». Η ύβρις , για μας τους Έλληνες, ακολουθείται από κάθαρση, και παρά τις εργώδεις προσπάθειές σας ούτε την ελπίδα μας θα εξαφανίσετε, ούτε το έθνος μας είστε ικανοί να διαλύσετε, όσο και αν η αλαζονεία σας ξεπεράσει κάθε όριο και σωρεύσει δεινά στον τόπο. Θα γραφτείτε και σεις με μαύρα γράμματα στην αμείλικτη ιστορία σαν νέοι εφιάλτες.
Γιώργος Διαμάντης – Πολύτεκνος εκπαιδευτικός
Ηράκλειο Αττικής 29/9/του μελανού 2011
#6 Σχόλιο Από Βασίλης Τσάγκαλος Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 @ 16:45
Και πάλι οι πολύτεκνοι το πρόβλημα στην εξοικονόμηση δημοσίων δαπανών;
Και πάλι το όριο των 70.000 ευρώ, όταν πρόκειται για εννεαμελή οικογένεια;
Δηλαδή με ποιο κατά κεφαλήν εισόδημα θα έπρεπε να ζει μια εννεαμελής οικογένεια για να λαμβάνει πολυτεκνικές ενισχύσεις;
Είναι ντροπή να αποτολμάτε κάτι τέτοιο, γνωρίζοντας μάλιστα ότι, όπως και στο παρελθόν, το μέτρο θα κριθεί αντισυνταγματικό και τα μη καταβληθέντα επιδόματα θα αποδοθούν τελικά με τόκο!
Μόνο οι εγγραφές στους ισολογισμούς σάς ενδιαφέρουν;
#7 Σχόλιο Από petros Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 @ 17:46
Για τους τρίτεκνους και τους Πολύτεκνους να ισχύσουν, ως όριο, τα εισοδήματα που έθεσε το Υπουργείο Παιδείας, δηλαδή, 70.000 καθαρά
για τα 3 παιδιά και 10.000 ευρώ επιπλέον για το κάθε παιδί από το 4ο και πάνω. Τα ίδια όρια να ισχύσουν για το φόρο στα ακίνητα μέσω της ΔΕΗ, δηλαδή για καθαρά οικογενειακά εισοδήματα και όχι μικτά.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι 2 συνταγματολόγοι, παρόλο που ξέρουν τη νομολογία του Συμβουλίου ΕΠικρατείας, στέλνουν δεκάδες χιλιάδες Τρίτεκνους και Πολύτεκνους στα δικαστήρια και στο Συμβούλιο Επικρατείας.
#8 Σχόλιο Από ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 @ 18:50
Το δημογραφικό ζήτημα -S.O.S.
Αυγούστου 14, 2011
Ενώ στο δυτικό κόσμο το δημογραφικό ζήτημα αποτελεί, τον κεντρικό άξονα της λειτουργίας του μηχανισμού που παράγει τον καταναλωτισμό και το βασικό γρανάζι της διεθνούς οικονομίας και των στρατηγικών σχεδιασμών των ισχυρών παιχτών -από τις ορέξεις των οποίων εξαρτάται και η επίπλαστη ειρήνη πάνω στη Γη- η κοινή γνώμη στην Ελλάδα, αγρόν ηγόρασε!
Παρόλο που οι δυτικές και μη δυτικές αναπτυσσόμενες χώρες σχεδιάζουν από τώρα το μέλλον τους βάσει του δημογραφικού, οι αδαείς -κατ’ επέκταση επικίνδυνοι- πολιτικοί στην Ελλάδα διαιωνίζουν την διαιρετική τακτική. Ακόμα και όταν η μοίρα της χώρας καθορίζεται από μια ισορροπία πάνω σε μια τρίχα για το ιστορικό ή όχι τέλος της. Αλλά ο Έλληνας, ταυτισμένος με το “η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει” ακόμα και όταν πιέζεται ζει στον επιφανειακό χαβαλέ του και δεν μπορεί να κατανοήσει ότι πολλοί άλλοι σημαντικοί ιστορικοί λαοί παρήκμασαν και εξαφανίστηκαν, και ότι η συνειδητοποίηση αυτού θα μας αφυπνίσει ίσως εγκαίρως.
Και ενώ η πλάνη -της πίστης, της αμάθειας και της άγνοιας- δεν επιτρέπει στον απλό Έλληνα να μεταφράσει ορθολογικά τα σημεία των καιρών, οι ισχυροί παίχτες χρησιμοποιούν παλιά Ελληνική γνώση όχι μόνο για να σχεδιάσουν την επιβίωσή τους και το μέλλον τους αλλά και για να γίνουν ακόμα πιο ισχυροί.
(Μελέτα το παρελθόν για να κατανοείς το παρόν και να προβλέπεις το μέλλον)
Αυτά εδώ κυκλοφορούν από τις 17 Ιουλίου 2003 στο [1].
Πληθυσμός Ελλάδας 1995
Πληθυσμός Ελλάδας 2000
Πληθυσμός Ελλάδας 2003
Πληθυσμός Ελλάδας 2005
Πληθυσμός Ελλάδας 2010
Πληθυσμός Ελλάδας 2020
Πληθυσμός Ελλάδας 2050
Διευκρίνηση:
Μετά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, από το 1946 έως το 1964 περίπου παρουσιάστηκε μεγάλη έξαρση στον αριθμό των γεννήσεων, το γνωστό ως baby boom, ενώ τα χρόνια που ακολούθησαν έως τις μέρες μας, περάσαμε στο άλλο άκρο, την υπογεννητικότητα (baby crash).
_____________________________________________
Bloger
Συγκρίνοντας τα έτη, εκτός από την εμφανέστατη υπογεννητικότητα, βλέπω να συρρικνώνεται το εργατικό δυναμικό και να αυξάνει το ποσοστό των συνταξιούχων.
Είναι φυσικό λοιπόν να αναρωτιέμαι.
Αφού το κράτος δυσκολεύεται ήδη τώρα να πληρώνει συντάξεις, πως θα τα καταφέρει τότε;
Μήπως το όλο μεταναστευτικό ρεύμα στην Ευρώπη, αν εξυπηρετεί κάποιο σκοπό, αυτός είναι, “διορθωτικές κινήσεις στο θέμα της υπογεννητικότητας στην Ευρώπη”;
Εισάγουμε μελλοντικά ΑΦΜ που θα συνεισφέρουν στο ισοζύγιο της συνταξιοδότησης;
________________________________
Ο παραπάνω πίνακας βρίσκεται στο άρθρο Population pyramid της wikipedia, [2] και παρουσιάζει τα 4 στάδια της πυραμιδικής κατανομής ηλικιών.
_______________________________________
Υπάρχει ένα ολόκληρο άρθρο στο wikipedia με τίτλο η κρίση των συντάξεων. [3]
Από εκεί ξεχώρισα αυτό τον πίνακα που είναι ξεκάθαρος.
Η Αναλογία Κοινωνικής Εισφοράς Εργαζόμενου ανά Δικαιούχο στις ΗΠΑ.
Η αναλογία, των εργαζομένων που καλύπτονται ασφαλιστικά (εκείνοι που πληρώνουν ασφάλιση για να λάβουν παροχές) και των δικαιούχων (των δικαιούχων των πληρωμών) συνεχίζει να είναι πτωτική καθώς η Αμερική γερνάει και τα ποσοστά της γονιμότητας μειώνονται.
_______________________________________
“Underpopulation” (ο υπο-πληθυσμός) συνήθως ορίζεται ως μια κατάσταση στην οποία ο πληθυσμός μιας χώρας έχει μειωθεί πάρα πολύ για να μπορεί να στηρίξει τις τρέχουσες ανάγκες του οικονομικού της συστήματος. Έτσι, ο όρος δεν έχει καμία σχέση με τη βιολογική πλευρά της φέρουσας ικανότητας, αλλά είναι ένας οικονομικός όρος που χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει ότι τα συστήματα μεταφοράς πληρωμών ορισμένων ανεπτυγμένων χωρών ενδέχεται να αποτύχουν όταν ο πληθυσμός μειωθεί ως ένα σημείο. Ένα παράδειγμα θα ήταν η περίπτωση κατά την οποία, οι συνταξιούχοι που υποστηρίζονται μέσω ενός συστήματος κοινωνικής ασφάλισης να μην επενδύουν τις αποταμιεύσεις, και στη συνέχεια προκύψει ένα μεγάλο μεταναστευτικό ρεύμα. Στην περίπτωση αυτή, η νέα γενιά μπορεί να μην είναι σε θέση να υποστηρίξει την παλαιότερη γενιά.
[4]
Αυτό που νομίζω ότι πρέπει να κρατήσει ο αναγνώστης, από τα παραπάνω, είναι το εξής:
Ο δυτικός πολιτισμός είναι απόλυτα προσανατολισμένος στα οικονομικά δεδομένα, δηλαδή, στο δίπολο “ ευ ζην των πολιτών” και “ κράτος” έχει κυριαρχήσει “ η οικονομία”, δηλαδή το “ συμφέρει ή δεν συμφέρει”. Όλα σχεδόν πια καθορίζονται από τους δείκτες της οικονομίας, που σημαίνει ότι, εάν οι δείκτες δεν πάνε καλά γίνονται διορθωτικές κινήσεις για να επανέλθουν σε ανοδική πορεία και καθορίζουν έτσι την πορεία του ανθρώπινου βίου, αφού η αναζήτηση των θετικών πρόσημων των δεικτών είναι το ζητούμενο και όχι οι ανάγκες του ανθρώπου (πρώην πολίτη) για να διάγει ένα ευδαιμονικό βίο.
Δηλαδή, από την πόλη-κράτος του αρχαίου κόσμου κρατήσαμε μόνο το ότι, σημασία έχει το καλό του συνόλου και όχι της μονάδας, αντικαταστήσαμε τα ιδανικά και τις αξίες με την ανηθικότητα και την εκμετάλλευση για να επιστρέψει η τυραννία και να ξαναγυρίσουμε στο μηδέν, δηλαδή να κλείσει ο κύκλος, κάτι που σημαίνει ότι, επόμενη κίνηση είναι η αποκατάσταση των αξιών και η ανόρθωση του κοινωνικού συνόλου. Ποτέ στην ιστορία αυτό δεν έγινε αναίμακτα, κατ’ επέκταση το ερώτημα που τίθεται είναι, εάν θα οδηγηθούμε εμείς σαν πρόβατα στη σφαγή ή αν θα σφάξουμε τα θεριά εμείς!
___________________________________
Στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων υπάρχει “Εθνική Έκθεση Στρατηγικής για τις Συντάξεις” έκδοσης 2005 , 44 σελίδων. [5]
Στη σελίδα 12 υπάρχει ο Πίνακας 5: Δημογραφική Πυραμίδα αρρένων και θηλέων το 2005, 2010, 2030 και 2050, από όπου και τα γραφήματα που παραθέτω.
Ένα πολύ ενδιαφέρον διάγραμμα βρίσκεται στην σελίδα 7 όπου η Υψηλή εκδοχή με την Χαμηλή εκδοχή έχουν διαφορά 3,5 εκατομμύρια πληθυσμό!
Αιτιολογία είναι η μετανάστευση.
“Στη «χαμηλή εκδοχή» προβλέπεται περαιτέρω μείωση της γονιμότητας των μικρών αναπαραγωγικών ηλικιών, μικρή αύξηση του προσδόκιμου ζωής και χαμηλότερη ροή μεταναστών.
Στην «υψηλή εκδοχή», αντίθετα, προβλέπεται αύξηση της γονιμότητας (μεγαλύτερη στις ηλικίες πάνω από 29 ετών), μεγαλύτερη αύξηση του προσδόκιμου ζωής και μεγάλη ροή μεταναστών.
Η «ενδιάμεση εκδοχή» προβλέπει συγκρατημένη αύξηση της γονιμότητας (ιδίως στις ηλικίες πάνω από 30 ετών), αύξηση του προσδόκιμου ζωής και διατήρηση της ροής μεταναστών στα σημερινά επίπεδα.”
Στη σελ. 10…
1 Ποσοστό πληθυσμού ηλικίας 65+ / Πληθυσμό ηλικίας 0-14
2 Ποσοστό πληθυσμού ηλικίας 65+ και 0-14 / Πληθυσμό ηλικίας 15-64
3 Ποσοστό πληθυσμού ηλικίας 65+ / Πληθυσμό ηλικίας 15-64
Δηλαδή: Στην Ελλάδα, το 2005, από 7,5 εκ. πληθυσμού εξαρτώταν οικονομικά 3,5 εκ. άλλοι άνθρωποι, ενώ το 2050 προβλέπεται, από 6 εκ. να εξαρτώνται 4,6 εκ.!
Όπως καταλαβαίνεται, το μαγαζάκι πάει για φούντο!
Το σίγουρο είναι ότι κάτι πρέπει να γίνει.
Σαν δυναμική χώρας, έχουμε αποδείξει ότι είμαστε πιόνια, ενώ σαν λαός που βλέπει τη χώρα του να βουλιάζει και δεν κάνει καμία διορθωτική κίνηση, μάλλον σημάδι του τέλους μου μοιάζει εμένα.
Φυσικά, Ελλάδα είναι αυτή, ποτέ δεν ξέρεις, ένας από μηχανής θεός μπορεί να παρουσιαστεί και να μας σώσει! Ταιριάζει άλλωστε στη ψυχοσύνθεση του Έλληνα, που τα έχει όλα κρεμασμένα στη πίστη του.
Όμως με όλα αυτά τα γεράκια από πάνω μας και εμείς να ποντάρουμαι στην τύχη ελπίζοντας, δεν ξέρω πόσο συνετό μπορεί να είναι αυτό.
Βέβαια… ξέχασα ότι τώρα ανήκουμε σε μια μεγάλη οικογένεια. Έχουμε αδέλφια να στηριχτούμε. Ήδη τα οργανωμένα αδέρφια μας, μας υπαγορεύουν τις διορθωτικές μας κινήσεις. Για το καλό μας φυσικά. Όπως συμπαραστάθηκαν παλαιότερα και σε άλλους συγγενείς.
Θα το δούμε παρακάτω αυτό.
__________________________________________
Άλλο άρθρο από το ΒΗΜΑ 18/5/1997, Η πυραμίδα και το μανιτάρι, χωρίς κανένα γράφημα πυραμίδας;; παρουσιάζει ένα πίνακα με τα δημογραφικά δεδομένα της Ελλάδας για το 1990, 2010 και 2030.
Το ενδιαφέρον είναι ότι πηγή πληροφόρησης είναι η Παγκόσμια Τράπεζα, τομέας, έρευνα εργατικού δυναμικού!
Σε ένα σημείο του άρθρου διαβάζω:
“4. Η θέση των εργαζομένων επιδεινώνεται δραματικά μετά το 2010.”http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=88315
δηλαδή ήδη από το 1997, γνωστό το θέμα, και άντε τώρα να μη βάζεις στο μυαλό σου ότι το γράφημα της πυραμίδας δεν μπήκε στο άρθρο γιατί απλά και η κουτσή Μαρία θα καταλάβαινε πόσο μεγάλο θέμα είναι αυτό.
Επίσης, άντε τώρα να με πείσεις ότι δεν ήταν προδοτική κάθε κυβέρνηση από τότε, και ότι δεν είχαν σκοπό να παραδώσουν τη χώρα στις Κεντρικές Τράπεζες.
_______________________________________________
Η Ε.Ε. μιλάει καθαρά ήδη από το 2006 για τις δύσκολες μέρες που έρχονται.
Αυτό που θεωρώ σημαντικό εδώ είναι, όπως θα δει πολύ καθαρά ο σοβαρός αναγνώστης του παρακάτω κειμένου, οι ριζικές αλλαγές που πρόκειται να γίνουν (τώρα μόνο αρχίζουμε να βλέπουμε προς ποια κατεύθυνση).
Παρά την εκλεπτυσμένη γλώσσα και τη μέθοδο της ωραιοποίησης κάποιων συγκεκριμένων παραγράφων του κειμένου, ο ίδιος σοβαρός αναγνώστης που θα μελετούσε το κείμενο όταν εκδόθηκε, το 2006, και αν το μελετούσε ξανά το 2011, θα έφτανε σε δύο διαφορετικά συμπεράσματα.
Το 2006 θα το έπαιρνε για “ένα ακόμα κείμενο” ενώ το 2011 θα τον έπιανε τρόμος.
Στην ιστοσελίδα της Ε.Ε., EUROPA > Σύνοψη της νομοθεσίας της ΕΕ > Απασχόληση και κοινωνική πολιτική > Κοινωνική κατάσταση και κατάσταση της απασχόλησης στην ευρώπη
Το δημογραφικό μέλλον της Ευρώπης: μετατροπή μιας πρόκλησης σε ευκαιρία
Την ώρα που η Ευρώπη αντιμετωπίζει μια δημογραφική πρόκληση, η Επιτροπή, η οποία εννοεί να μετατρέψει αυτό το κρίσιμο ζήτημα σε ευκαιρία, δημοσιεύει ανακοίνωση στην οποία παρουσιάζει τους στόχους της στον τομέα της απασχόλησης των ηλικιωμένων, του εκσυγχρονισμού της κοινωνικής προστασίας και της δημογραφικής ανανέωσης της Ευρώπης.
ΠΡΑΞΗ
Ανακοίνωση της Επιτροπής της 12ης Οκτωβρίου 2006 με τίτλο «Το δημογραφικό μέλλον της Ευρώπης, μετατροπή μιας πρόκλησης σε ευκαιρία» [COM(2006) 571 τελικό – Δεν έχει δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα].
ΣΥΝΟΨΗ
Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) αντιμετωπίζει σήμερα δημογραφική παρακμή, μικρή φυσική αύξηση και γήρανση τμήματος του πληθυσμού. Για να ανταποκριθεί σε αυτή την πρόκληση, η Επιτροπή διατυπώνει ορισμένες συστάσεις, στηριζόμενη, μεταξύ άλλων, στην αναθεωρημένη στρατηγική της Λισσαβόνας, προκειμένου να επωφεληθεί η ΕΕ όσο το δυνατόν περισσότερο από τις ευκαιρίες που προσφέρει η επιμήκυνση του χρόνου ζωής, αλλά και να εγκαινιάσει μια δημογραφική ανανέωση.
Η δημογραφική γήρανση στην Ευρώπη: τάσεις και προοπτικές
Η γήρανση του πληθυσμού (δηλαδή το ποσοστό των ηλικιωμένων στον συνολικό πληθυσμό) είναι αποτέλεσμα της σημαντικής προόδου που επιτεύχθηκε στον οικονομικό, τον κοινωνικό και τον ιατρικό τομέα από την άποψη των υπηρεσιών που παρέχονται στους Ευρωπαίους. Αυτή η γήρανση του πληθυσμού είναι αποτέλεσμα πολλών ταυτόχρονων δημογραφικών τάσεων:
• ο μέσος αριθμός τέκνων ανά γυναίκα είναι 1,5 τέκνα στην ΕΕ το 2006, ενώ το κατώτατο όριο αντικατάστασης των γενεών είναι 2,1. Η ΕΕ προβλέπει δείκτη 1,6 για το 2030•
• η πτώση της γονιμότητας («baby crash») ακολούθησε την έκρηξη των γεννήσεων («baby-boom»), η οποία προκαλεί το μεγάλο μέγεθος της ηλικιακής κατηγορίας των ατόμων 45-65 ετών στον ευρωπαϊκό πληθυσμό και θέτει ορισμένα προβλήματα σχετικά με τη χρηματοδότηση των συντάξεων•
• το προσδόκιμο επιβίωσης (που αυξήθηκε κατά 8 έτη από το 1960 έως το 2006) θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 5 ακόμη έτη από το 2006 έως το 2050 και συνεπώς να οδηγήσει σε αύξηση του ποσοστού των ατόμων που φθάνουν στις ηλικίες των 80 και 90 ετών, στις οποίες η ευπάθεια και η αναπηρία είναι συχνές•
• η μετανάστευση (1,8 εκατομμύρια μετανάστες προς την ΕΕ το 2004, 40 εκατομμύρια το 2050 σύμφωνα με τις προβλέψεις της Eurostat) μπορεί να αντισταθμίσει τις συνέπειες της χαμηλής γονιμότητας και της επιμήκυνσης της διάρκειας ζωής.
Εξαιτίας αυτών των τάσεων, ο συνολικός πληθυσμός της ΕΕ θα μειωθεί ελαφρά, αλλά θα γίνει και πολύ πιο ηλικιωμένος. Ο ενεργός πληθυσμό των Ευρωπαίων (άτομα ηλικίας από 15 έως 64 ετών) θα μειωθεί κατά 48 εκατομμύρια από το 2006 έως 2050, ενώ το ποσοστό εξάρτησης αναμένεται να διπλασιαστεί και να φτάσει στο 51% το 2050. Αυτή η δημογραφική αλλαγή θα συνοδεύεται από βαθιές κοινωνικές ανακατατάξεις (κοινωνική προστασία, στέγαση, εργασία) σε όλες τις χώρες τις οποίες αφορά η πρόκληση της γήρανσης του πληθυσμού.
O αντίκτυπος της γήρανσης του πληθυσμού
Κατά την επόμενη δεκαετία, ο ενεργός πληθυσμός θα μειωθεί, καθώς πολλοί «baby-boomers» θα πάρουν τη σύνταξή τους. Αυτή η μείωση του ενεργού πληθυσμού μπορεί να επηρεάσει το ποσοστό οικονομικής ανάπτυξης, αν οι σημερινές τάσεις και πολιτικές παραμείνουν αμετάβλητες. Η αποφασιστική εφαρμογή της ατζέντας της Λισσαβόνας θα πρέπει να επιτρέψει να ξεπεραστεί αυτό το κρίσιμο στάδιο χρησιμοποιώντας πλήρως τις δυνατότητες αυτών των έμπειρων εργαζομένων, αλλά παράλληλα προσφέροντας ποιοτική κατάρτιση στους νεότερους.
Η γήρανση του πληθυσμού θα έχει αντίκτυπο και στην κοινωνική προστασία και στα δημόσια οικονομικά. Με βάση τις σημερινές πολιτικές, η γήρανση θα προκαλέσει σημαντικές αυξητικές πιέσεις στις δημόσιες δαπάνες. Αυτά τα δημοσιονομικά ελλείμματα ενδέχεται να θέσουν σε κίνδυνο τη μελλοντική ισορροπία των συστημάτων συνταξιοδότησης και κοινωνικής προστασίας γενικά, αλλά και τις δυνατότητες οικονομικής ανάπτυξης ή τη λειτουργία του ενιαίου νομίσματος. Ωστόσο, οι κυβερνήσεις των κρατών μελών έχουν ήδη αναλάβει δράση, ιδίως στους τομείς των δημόσιων συστημάτων συνταξιοδότησης και του εκσυγχρονισμού της κοινωνικής προστασίας. Τέλος, η καλύτερη προσαρμογή των υπηρεσιών υγείας και η υιοθέτηση μιας προληπτικής προσέγγισης όσον αφορά τις χρόνιες νόσους θα μπορούσε να μειώσει στο μισό τις δημόσιες δαπάνες για την υγεία και τη φροντίδα εξαρτημένων ατόμων.
Μια εποικοδομητική απάντηση στη δημογραφική πρόκληση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει καθορίσει ένα πλαίσιο πέντε προσανατολισμών για την αντιμετώπιση των δημογραφικών προκλήσεων των επομένων ετών:
• μια Ευρώπη που ενθαρρύνει τη δημογραφική ανανέωση βελτιώνοντας τις δυνατότητες συνδυασμού της επαγγελματικής με την ιδιωτική και την οικογενειακή ζωή (γονική άδεια, περισσότερο ευέλικτη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, εφαρμογή των δεσμεύσεων που αναλήφθηκαν κατά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Βαρκελώνης σχετικά με τη φύλαξη των παιδιών)•
• μια Ευρώπη που δίνει αξία στην εργασία με περισσότερες θέσεις απασχόλησης και μεγαλύτερο παραγωγικό βίο: η ΕΕ επιθυμεί να βελτιώσει τα συστήματα εκπαίδευσης και να ευνοήσει τα συστήματα της «ευελιξίας με ασφάλεια» που πρέπει να διευκολύνουν τις μετακινήσεις μεταξύ των διαφόρων φάσεων του κύκλου ζωής (μεγαλύτερη ευελιξία των αγορών εργασίας σε συνδυασμό με μέτρα διά βίου κατάρτισης). Αξία στην εργασία σημαίνει επίσης καταπολέμηση των προκαταλήψεων που οδηγούν σε διακρίσεις εις βάρος των ηλικιωμένων, αλλά και προώθηση μιας πραγματικής πολιτικής δημόσιας υγείας σε ευρωπαϊκή κλίμακα (καταπολέμηση του καπνίσματος, του αλκοολισμού και της παχυσαρκίας) προκειμένου να μειωθούν οι διαφορές ως προς το προσδόκιμο επιβίωσης (οι οποίες συνδέονται άμεσα με το βιοτικό επίπεδο και το επίπεδο εκπαίδευσης)•
• μια πιο παραγωγική και πιο αποδοτική Ευρώπη χάρη στη στρατηγική της Λισσαβόνας που αναπροσανατολίστηκε από το 2005. Αυτή η ανανεωμένη στρατηγική θα επιτρέψει στους διάφορους οικονομικούς παράγοντες να αξιοποιήσουν πλήρως τις ευκαιρίες που προσφέρουν οι δημογραφικές αλλαγές•
• μια Ευρώπη οργανωμένη για να υποδεχθεί και να ενσωματώσει τους μετανάστες: η, ελκυστική για τους μετανάστες, ΕΕ έχει αναλάβει, από κοινού με τα κράτη μέλη, την ανάπτυξη μιας κοινής πολιτικής νόμιμης μετανάστευσης. Πράγματι, κατά τα επόμενα 20 έτη, η Ευρώπη θα χρειαστεί να προσελκύσει ειδικευμένο εργατικό δυναμικό από το εξωτερικό προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Η Ένωση θα πρέπει επίσης να προωθήσει την πολυμορφία και να καταπολεμήσει τις προκαταλήψεις για την καλύτερη οικονομική και κοινωνική ένταξη των μεταναστών•
• μια Ευρώπη με βιώσιμα δημόσια οικονομικά: προκειμένου να εξασφαλιστεί επαρκής κοινωνική προστασία και δικαιοσύνη μεταξύ των γενεών στα περισσότερα κράτη μέλη, απαιτείται να καταβληθεί προσπάθεια δημοσιονομικής λιτότητας, ιδίως στο επίπεδο της μεταρρύθμισης των συνταξιοδοτικών συστημάτων. Επίσης, το επίπεδο κάλυψης και το επίπεδο των εισφορών θα πρέπει να προσαρμοστούν στην ανάπτυξη της ιδιωτικής αποταμίευσης και των κεφαλαιοποιητικών συστημάτων.
Αν τώρα, μετά από όλα αυτά που προαναφέρθηκαν, κάποιος ακόμα δεν καταλαβαίνει, θα του τα κάνουμε πιο λιανά.
Πολλά χρόνια τώρα η Ε.Ε. βλέπει να οδηγείται σε αδιέξοδο, αφού, το λαμπρό οικοδόμημα των κοινωνικών παροχών (που ανέβασε τόσο πολύ το βιωτικό επίπεδο στην Ευρώπη) δεν είναι πια βιώσιμη κατάσταση λόγω του δημογραφικού.
(εκεί που το 1960 οι εισφορές 5 εργαζόμενων κάλυπταν συντάξεις, νοσοκομεία κλπ παροχές για 1 εξαρτημένο, σε λίγα χρόνια 1 εργαζόμενος θα πρέπει να καλύπτει κοινωνικές παροχές για 1 εξαρτημένο! Πράγμα αδύνατο!)
Για αυτό το λόγο η Ε.Ε. είναι υποχρεωμένη να αλλάξει τα πολιτικά δεδομένα, με τη μόνη διαφορά ότι, ενώ το πρόβλημα ήταν εμφανές πολλά χρόνια τώρα, δεν ελήφθησαν τα ανάλογα μέτρα νωρίτερα, μόνο και μόνο για να μην ανακοπεί η οικονομική απολαβή των εταιριών από τον εδραιωμένο καταναλωτισμό. Αντ’ αυτού, επέλεξε μεθόδους “πολιτικού εκσυγχρονισμού” όπως αυτή που βλέπουμε να εφαρμόζεται στο άβουλο πειραματόζωο, την Ελλάδα (και ακολουθούν και άλλες χώρες).
βλέπε σχετικό άρθρο εδώ
___________________________________
Στις 6 Μαΐου 2010, ένα άλλο δημοσίευμα οικονομικού ιστοχώρου με τίτλο The Greek Crisis Is A Demographics Wake-Up Call (Η ελληνική κρίση είναι ένα Δημογραφικό κάλεσμα αφύπνισης). Από τον τίτλο είναι εμφανές το θέμα και γίνεται σύγκριση των ηλικιακών πυραμίδων της Ελλάδας, των Η.Π.Α. και της Ιαπωνίας. [6]
…Τα προσωρινά μέτρα για τις διασώσεις και τα οικονομικά πακέτα στήριξης είναι ένα κάτι, αλλά χωρίς δραστικά μέτρα, τα διογκούμενα δημόσια ελλείμματα απλώς δεν είναι βιώσιμη κατάσταση για τον απλό λόγο ότι οι άνθρωποι ζουν περισσότερο και δεν υπάρχουν αρκετοί νέοι για να ενταχθούν στο εργατικό δυναμικό για να προσφέρουν επαρκή έσοδα στη κυβέρνηση και να στηρίξουν τις διαρκώς αυξανόμενες μη χρηματοδοτούμενες υποχρεώσεις.
Κατά την άποψή μου, η ρίζα του προβλήματος (εκτός από την προφανή ανευθυνότητα και τις κακές συνήθειες, στη διαχείριση των εξόδων, των περισσότερων κυβερνητικών στελεχών) είναι δημογραφικής φύσεως. Ο ευκολότερος τρόπος για να γίνει εμφανές το μέγεθος του προβλήματος είναι να δούμε την πρόβλεψη στα διαγράμματα του πληθυσμού.
Μια εντελώς αστήρικτη ανάπτυξη βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ιαπωνία. Επί του παρόντος, σχεδόν το 10% όλων των ανδρών και το 14% όλων των γυναικών είναι 70 και άνω. Μέχρι το έτος 2050, τα εν λόγω στοιχεία προβλέπεται να φθάσουν το 24% (άνδρες) και 33% (γυναίκες). Αν αυτές οι προβλέψεις είναι κάπως κοντά στην πραγματικότητα, η παρούσα δημοσιονομική ανισορροπία θα έπρεπε να είναι ένα παιχνιδάκι.
Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, οι πολιτικοί πρέπει να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα αυτά όχι μόνο με προσωρινά ενισχυτικά πακέτα, αλλά με πραγματικά μέτρα ελέγχου των δαπανών για να μπει η οικονομία σε μια πορεία προς την αειφόρο ανάπτυξη. Ναι, τα σημαντικά μέτρα θα είναι επώδυνα και θα υπάρχουν πολλά περισσότερα που διακυβεύονται από τα φαινομενικά ανόητα προγράμματα όπως ο 13ος και 14ος μισθός. Πολιτικά, αυτό μπορεί να είναι ένα εξαιρετικά επικίνδυνο εγχείρημα καθώς οι περισσότεροι πολιτικοί έχουν την τάση να παίζουν ανάλογα με τα αποτελέσματα των τελευταίων δημοσκοπήσεων. Σύμφωνοι, δεν υπάρχουν εύκολες απαντήσεις, αλλά πρέπει κάτι να θυσιάσουμε, εάν θέλουμε να αποφύγουμε την προφανή πορεία προς τη χρεοκοπία πολλών εθνών. Η Ελλάδα πρέπει να θεωρηθεί ως ένα πολύ σημαντικό μήνυμα για την αφύπνιση μας.”
__________________________________________
Στην αρχή του παραπάνω άρθρου υπάρχει σύνδεσμος παραπομπής με τίτλο “10 χώρες στα πρόθυρα μιας έντονης δημογραφικής κρίσης (22/2/2010) ”. [7]
……
Μεταβολή πληθυσμού έως το 2040 / ΑΕΠ (σε δις) (Ελλάδα +0,1/305)
“Οι αναδυόμενες οικονομίες με ανεξέλεγκτη πληθυσμιακή αύξηση.”
Πακιστάν +38%/167, Αίγυπτος +32%/188, Σαουδική Αραβία +54% /380
“Σύνθετες οικονομίες που θα συρρικνωθούν και θα πεθάνουν”
Ουκρανία -21%/116, *Νότια Κορέα -2,5%/800, Ρωσία -13%/1.255, Γερμανία -10%/3235, *Κίνα +7.5%/4.758, **Ιαπωνία -15%/5,049
*Μια απίστευτη αύξηση των ηλικιωμένων που θα σπάσει τη ραχοκοκαλιά του συστήματος κρατικών συντάξεων της Κίνας και της Νότιας Κορέας.
**Ιδιαίτερα επιβαρυμένη πληθυσμιακή πυραμίδα
Η.Π.Α. +22%/14.270
…… στο τέλος και αυτού του άρθρου υπάρχει παραπομπή σε άρθρο με τις 10 κυριώτερες προβλέψεις για την επόμενη δεκαετία. Από την έρευνα προκύπτει ότι η ομάδα που κάνει τις προβλέψεις ανήκει στο σκληρό πυρήνα των Ρεπουμπλικάνων.
[8] (22/1/2010)
Όλο σχεδόν το άρθρο στα Ελληνικά θα το βρείτε εδώ. Κλικ
Εδώ παραθέτω τις προβλέψεις για την Ευρώπη και την τελευταία παράγραφο του άρθρου με το Συμπέρασμα.
ΕΥΡΩΠΗ: Αυξημένη ένταση μεταξύ εγγενών και μεταναστών
“Με τους Ευρωπαίους, η νέα ευρωπαϊκή συνθήκη έχει σημασία όντως. Η Συνθήκη της Λισαβόνας είναι η πρώτη από δεκάδες συνθηκών που έκανε η ΕΕ, αλλά είναι η πρώτη που πραγματικά καταργεί τα περισσότερα από τα δικαιώματα άσκησης βέτο από ένα κράτος μέλος και έτσι θα έχουμε τη Γερμανία σε θέση να επιβάλει τη θέλησή της σε πολλά κράτη. Η Γερμανία πρόκειται να έχει άνοδο κατά τρόπο που δεν είχε από τα τέλη της δεκαετίας του 1930! Αυτό δεν σημαίνει ότι πρόκειται να κατέβει με τα τανκς στην Πολωνία ή κάτι τέτοιο, αλλά πρόκειται να χρησιμοποιήσουν τη θεσμική εξουσία τους για να πιέσουν τους πάντες γύρω τους. Αυτό πρόκειται να προκαλέσει διχόνοια σε αξιοσημείωτο βαθμό αλλά και απρόβλεπτες καταστάσεις στην Ευρώπη.
Μια βαθιά ένταση θα αναδυθεί στην Ευρώπη μεταξύ των ελίτ και του ευρύτερου πληθυσμού. Ο γενικός πληθυσμός θα βιώσει πολιτιστικές εντάσεις με τους μετανάστες και θα δει μεγάλο κύμα εργατικού δυναμικού να συρρέει, συμπιέζοντας τους μισθούς. Αυτή η δυναμική θα είναι ιδιαίτερα έντονη στον πυρήνα των κρατών της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Ιταλίας. Η ελίτ που δημιούργησαν την Ευρωπαϊκή Ένωση θα βρεθούν κάτω από την αυξανόμενη πίεση του ευρύτερου πληθυσμού. Η ένταση μεταξύ των οικονομικών συμφερόντων, της πολιτικής και της πολιτιστικής σταθερότητας θα καθορίσει την Ευρώπη. Ως εκ τούτου, οι σχέσεις μεταξύ των Ευρωπαίων θα είναι ολοένα πιο ασταθείς και απρόβλεπτες.”
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
«Εμείς δεν βλέπουμε την δεκαετία ως μια περίοδο αποφασιστικών αλλαγών. Μάλλον πρόκειται για μια περίοδο κατά την οποία οι βασικές διεργασίες παραμένουν σταθερές, εν όσο η αναδυόμενη δημογραφική διαδικασία λειτουργεί ως ο σημαντικότερος ρυθμιστής του συστήματος».
“Οι ΗΠΑ θα παραμείνουν στο επίκεντρο της παγκόσμιας εξουσίας. Μια χώρα με το 25 τοις εκατό της παγκόσμιας οικονομίας και με δυνάμεις, όπως το στρατό των ΗΠΑ δεν μπορούν να αγνοηθούν. Όμως, καθώς το δημογραφικό πρόβλημα αρχίζει να γίνεται κυρίαρχο, οι χώρες που επηρεάζονται περισσότερο από αυτό το θέμα θα πρέπει να στρέψουν την προσοχή τους προς το εσωτερικό.”
__________________________________________
Η Eurostat
στο [9] δίνει τα δικά της στατιστικά για το 2009.
Το ημιδιαφανές είναι οι μετανάστες.
και στο [10]
Δημογραφική σύγκριση της ΕΕ των 27, το 1990(ημιδιαφανές ) με το 2009
Δημογραφική πρόγνωση της ΕΕ των 27, το 2009(ημιδιαφανές ) με το 2060
….
όπου αναγράφεται η λέξη εξαρτημένος νοείται οικονομική εξάρτηση (συνταξιοδότηση και άλλες παροχές). Μεταφέρω τη λέξη εξαρτημένος όπως τη βρήκα στο κείμενο, αλλά στην έρευνα (από τις συνημμένες του κειμένου παραπομπές) προκύπτει πάντα η οικονομικού τύπου εξάρτηση. Οπότε, σαν εξάρτηση (dependency) νοείται η οικονομική.
Έκθεση 2009 δημογραφικής γήρανσης: βασικές παραδοχές και μεθοδολογίες προβλέψεις για την ΕΕ των 27 κρατών μελών (2007-2060) . Η έκθεση σε PDF*
Διάρθρωση του πληθυσμού το 2009
Τα ποσοστά των εξαρτημένων ηλικιών μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μελέτη του επιπέδου στήριξης των νέων ή / και των ηλικιωμένων από τον εργαζόμενο πληθυσμό. Οι αναλογίες αυτές προκύπτουν από την αναλογία του μέγεθος των νέων και / ή των ηλικιωμένων σε σχέση με τον πληθυσμό σε ηλικία εργασίας. Το ποσοστό εξάρτησης των ηλικιωμένων για την ΕΕ-27 ήταν 25,6% το 2009. Ως εκ τούτου, υπήρχαν περίπου τέσσερα άτομα σε ηλικία εργασίας για κάθε άτομο ηλικίας 65 ετών και άνω στην ΕΕ-27. Το ποσοστό εξάρτησης των ηλικιωμένων στα κράτη μέλη κυμάνθηκαν από 16,2% στην Ιρλανδία έως 30,9% στη Γερμανία.
Ο συνδυασμός των δεικτών νέων και ηλικιωμένων (οικονομικά εξαρτημένων ομάδων) παρέχει το συνολικό ποσοστό εξάρτησης λόγω ηλικίας, η οποία το 2009 ήταν 48,9% στην ΕΕ-27 (εκτός από γαλλικά υπερπόντια διαμερίσματα), που δείχνει ότι αντιστοιχούσαν περίπου δύο άτομα σε ηλικία εργασίας για κάθε εξαρτώμενο άτομο. Το χαμηλότερο συνολικό ποσοστό ηλικιακής εξάρτησης παρατηρήθηκε στη Σλοβακία (38,0%) και τα υψηλότερα στη Γαλλία (53,9%).
Οι πυραμίδες πληθυσμού δείχνουν την κατανομή του πληθυσμού ανά φύλο και ανά πενταετία ηλικιακές ομάδες. Κάθε ράβδος αντιστοιχεί στο μερίδιο του συγκεκριμένου φύλου και ηλικιακής ομάδας στο σύνολο (άνδρες και γυναίκες μαζί) του πληθυσμού. Η πυραμίδα του πληθυσμού για την ΕΕ-27 το 2009 είναι στενή στο κάτω μέρος και διαμορφώνεται περισσότερο ως ρομβοειδείς λόγω του baby-boom της δεκαετίας του 1960.
Το baby boom ήταν ένα φαινόμενο που χαρακτηρίστηκε από τα υψηλά ποσοστά γονιμότητας σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες από το τέλος του 2ου Παγκοσμίου πολέμου έως τα μέσα της δεκαετίας του 1960. Τα baby boom μωρά αντιπροσωπεύουν σήμερα ένα σημαντικό αριθμό του ενεργού πληθυσμού -γεννημένου σε ένα διάστημα 20 χρόνων- που πλησιάζει η ώρα τώρα να μπει στη σύνταξη (αυτό προκύπτει από την σύγκριση των πληθυσμιακών πυραμίδων του 2009 και του 1990.
Οι προηγούμενες και οι τρέχουσες τάσεις της γήρανσης του πληθυσμού στην ΕΕ
Η γήρανση του πληθυσμού είναι μια μακροπρόθεσμη τάση που ξεκίνησε πριν από πολλές δεκαετίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτή η γήρανση είναι ορατή στο χάρτη της ηλικιακής δομής του πληθυσμού καθώς το αυξανόμενο ποσοστό των δικαιωμάτων των ηλικιωμένων και η ταυτόχρονη μείωση του ποσοστό των εργαζομένων ατόμων, επιδρά στο ηλικιακό σύνολο του πληθυσμού.
Στις δύο τελευταίες δεκαετίες, το ποσοστό του πληθυσμού σε ηλικία εργασίας στην ΕΕ-27 αυξήθηκε κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ το ποσοστό του ηλικιωμένου πληθυσμού αυξήθηκε κατά 3,3 ποσοστιαίες μονάδες. Ως αποτέλεσμα, η κορυφή της πυραμίδας της ΕΕ-27 ηλικιών για το 2009 έγινε μεγαλύτερη, σε σύγκριση με το 1990 (βλέπε σχήμα 1). Η αύξηση του σχετικού μεριδίου των ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας μπορεί να εξηγηθεί από την αύξηση της διάρκειας ζωής – ένα μοτίβο που είχε επιβεβαιωθεί για αρκετές δεκαετίες, καθώς το προσδόκιμο ζωής έχει αυξηθεί ενώ συχνά αναφέρεται ως «γήρανση στην κορυφή» της πυραμίδας του πληθυσμού.
Από την άλλη πλευρά, τα χαμηλά επίπεδα γονιμότητας έχουν διατηρηθεί σε όλη την ΕΕ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του ποσοστού των νέων στο σύνολο του πληθυσμού. Η διαδικασία αυτή, γνωστή ως «γήρανση της βάσης», ορατή στη βάση της πυραμίδας των ηλικιών, όπως φαίνεται μεταξύ 1990 και 2009.
Η εξέλιξη της μέσης ηλικίας της ΕΕ-27 του πληθυσμού παρέχει επίσης μια εικόνα της γήρανσης του πληθυσμού. Στην ΕΕ η μέση ηλικία αυξήθηκε από τα 35,2 χρόνια το 1990 σε 40,6 χρόνια το 2009. Η μέση ηλικία αυξήθηκε σε όλα τα κράτη μέλη κατά τις τελευταίες δύο δεκαετίες, ενώ αυξήσεις άνω των έξι ετών καταγράφηκαν στη Σλοβενία, την Πορτογαλία, τη Λιθουανία και την Ισπανία.
Οι μελλοντικές τάσεις γήρανσης του πληθυσμού.
Τα στοιχεία του 2008 του πληθυσμού της Eurostat (EUROPOP2008) δείχνουν ότι η γήρανση του πληθυσμού είναι πιθανό να επηρεάσει όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το σενάριο που οδηγεί στις προβλέψεις αυτές που αφορούν τον πληθυσμό, είναι ένα από τα πολλά πιθανά σενάρια αλλαγής του πληθυσμού και στοχεύουν να παρέχουν πληροφορίες για το πιθανό μελλοντικό μέγεθος και τη δομή του πληθυσμού. Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, ο πληθυσμός της ΕΕ θα είναι ελαφρώς αυξημένος το 2060, ενώ η ηλικιακή δομή του πληθυσμού θα είναι πολύ μεγαλύτερη από ότι είναι τώρα. Ο πληθυσμός προβλέπεται να αυξηθεί κατά 5% περίπου μέχρι το 2035, και στη συνέχεια να μειωθεί σταδιακά κατά σχεδόν 3% μέχρι το 2060. Κατά την ίδια περίοδο (2008-2060), η μέση ηλικία του πληθυσμού της ΕΕ-27 προβλέπεται να αυξηθεί έως 47,9 χρόνια. Ο πληθυσμός της εργάσιμης ηλικίας αναμένεται να μειωθεί σταθερά, ενώ τα ηλικιωμένα άτομα είναι πιθανό να αντιπροσωπεύουν ένα όλο και μεγαλύτερο μερίδιο του πληθυσμού – άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω θα αντιστοιχούν σε περισσότερο από 30,0% του πληθυσμού της ΕΕ μέχρι το 2060 (17,2% το 2009).
Μια άλλη πτυχή της γήρανσης του πληθυσμού είναι η προοδευτική γήρανση του πληθυσμού των μεγαλύτερων ορίων ηλικίας, καθώς και η σχέση των ορίων των πιο ηλικιωμένων αυξάνεται με ταχύτερο ρυθμό από ότι οποιαδήποτε άλλη κατηγορία ηλικίας του πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 80 ετών και άνω στην ΕΕ-27 αναμένεται να τριπλασιαστεί σχεδόν από το 2060.
Ως αποτέλεσμα της αλλαγής του πληθυσμού μεταξύ των ηλικιακών ομάδων, το ποσοστό των εξαρτημένων ηλικιωμένων Ευρωπαίων της Ένωσης προβλέπεται να υπερδιπλασιαστεί από 25,6% το 2009 σε 53,5% μέχρι το 2060. Ο συνολικός δείκτης των εξαρτημένων ηλικιών (που υπολογίζεται ως ο δείκτης των εξαρτώμενων ατόμων, νέων και ηλικιωμένων, σε σχέση με το παραγωγικό δυναμικό του πληθυσμού από 15 έως 64 ετών) προβλέπεται να αυξηθεί από 48,9% το 2009 σε 78,5% μέχρι το 2060.
Οι πυραμίδες των ηλικιών για το 2009 και 2060 δείχνουν ότι ο πληθυσμός της ΕΕ αναμένεται να συνεχίσει να γερνάει. Στις επόμενες δεκαετίες, ο μεγάλος αριθμός των baby-boomers θα φουσκώσει τον συνολικό αριθμό των ηλικιωμένων. Η πυραμίδα του πληθυσμού δείχνει πως η διογκωμένη γενιά των baby boom κινείται προς τα επάνω, ενώ η μέση και η βάση της πυραμίδας (άτομα σε ηλικία εργασίας και τα παιδιά), αναμένεται να μειωθεί σημαντικά έως το 2060.
Τέλος, στην έκθεση λαμβάνονται υπόψιν, κάποια στατιστικά δεδομένα της Γερμανίας για τους μετανάστες.
Η Γερμανία συγκριτικά παρουσιάζει μεγάλο αριθμό αφίξεων, αλλά ο επίσης μεγάλος αριθμός αναχωρήσεων κρατά σταθερό σχεδόν τον αριθμό των μεταναστών σε σχέση με το σύνολο του πληθυσμού, συγκρινόμενη με ορισμένες άλλες χώρες. Τα στατιστικά του 2001 εκτιμούν ότι μόνο το 40% των μεταναστών εξακολουθούν να ζουν στη Γερμανία 10 χρόνια μετά την άφιξή τους, και λιγότερο από το 35% μετά από 25 χρόνια.
Παγκόσμιος Δείκτης γονιμότητας
Μετά όμως, βλέποντας τον παραπάνω πίνακα, σκέφτομαι: “μήπως είμαστε καλά έτσι όπως είμαστε;”
Ο ΟΗΕ προβλέπει αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού από 6,1 δισεκατομμύρια στο 2000 σε 9,1 δισεκατομμύρια το 2050.
Η πορεία της Ε.Ε.
Με μόνο γνώμονα λοιπόν να καταβάλω την απαιτούμενη προσπάθεια για να κατανοήσω πια είναι η φύση του ευρύτερου συνόλου που ανήκουμε ή που είμαστε απόλυτα “εξαρτημένοι” εμείς οι κατοικούντες στην Ελλάδα, διαπιστώνω ότι:
Η Ε.Ε. είναι συνασπισμός που ίδρυσε η Ευρωπαϊκή ελίτ για να έχει ένα ενιαίο και δυνατό λόγο στο διεθνές γίγνεσθαι. Κάποτε αντιπροσώπευε το μισό παραγόμενο προϊόν της, ως το 1980 είχε πέσει στο 1/4, σήμερα είναι κάτω από το 1/5 (19%), το 2030 προβλέπεται να είναι 11%, για να πέσει αργότερα κάπου γύρω στο 7%. Ως το 2050 η Ευρωπαϊκή οικονομία θα είναι μικρότερη από εκείνη της Λατινικής Αμερικής και αν η Ευρωπαϊκή ανάπτυξη συνεχίσει να υπολείπεται των ανταγωνιστών της, ως τα μέσα του τρέχοντος αιώνα η οικονομία της θα έχει συρρικνωθεί και θα είναι τόσο μικρή όσο της Αφρικής. Όσο για τις δημογραφικές τάσεις, το 1900 ένας άνθρωπος στους πέντε ήταν Ευρωπαίος και ένας στους 20 Αφρικανός, ενώ το 2050 προβλέπεται να ισχύει το ακριβώς ανάποδο. Η Ευρώπη στις αρχές το 20ου αιώνα αντιπροσώπευε το 25% του παγκόσμιου πληθυσμού, στο τέλος του 21ου δεν θα αντιπροσωπεύει ούτε τα 4%.
Αυτή είναι η κλίμακα της πληθυσμιακής εξέλιξης ανά ήπειρο.
Στην προσπάθειά μου να είμαι όσο πιο αντικειμενικός γίνεται με την καταγραφή των Ευρωπαϊκών δεδομένων θεωρώ σημαντικό να γίνει και μια μικρή ιστορικο-ψυχολογική προσέγγιση:
Είναι πολλοί, και άγνωστοι σε μένα, οι παράγοντες που επηρεάζουν την εξέλιξη των ευρωπαϊκών δεδομένων επειδή το σύστημα είναι ιδιαίτερα υψηλής πολυπλοκότητας.
Όταν αποπειράσαι να απομακρυνθείς ώστε να δεις σαν μεγάλους οργανισμούς τις οντότητες ή συνασπισμούς (ΗΠΑ, Κίνα, Ευρώπη κλπ) και όταν μεγενθύνεις για να δεις ένα – ένα τα δομικά συστατικά που αποτελούν αυτούς τους οργανισμούς, διαπιστώνεις πολύ διαφορετικά πράγματα, που γίνονται ακόμα πιο πολύπλοκα αν λάβεις υπόψιν σου τις άπειρες θεωρίες που έχουν εμφανισθεί -κατάσταση ευνοούμενη από τον εδραιωμένο σχετικισμό (relativity)- με αποτέλεσμα τη σύγχυση. Το οφθαλμοφανές εύκολα μπορεί να καταταχθεί στη “θεωρία της συνωμοσίας”, όταν η ίδια η συνωμοσία είναι όχι μόνο οφθαλμοφανής αλλά και απαραίτητη (για το σύστημα ως έχει). Ενώ, πρακτικές συνωμοτικού χαρακτήρα μπήκαν σε εφαρμογή για να εδραιώσουν πεποιθήσεις και προγραμματισμούς στο διυστικό νου του ανθρώπου, ο οποίος ζει μέσα στο χάος έχοντας χάσει την πολιτική του ταυτότητα και ευθύνη ως πολίτης. Υποτάσσεται με απάθεια!
Η πρόσφατη ιστορία της Ε.Ε. 1946 – 1960
Η σύσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης είχε σκοπό να θέσει τέλος στους συχνούς και αιματηρούς πολέμους μεταξύ γειτόνων, που κορυφώθηκε με το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Από το 1950, η Ευρωπαϊκή Κοινότητα Άνθρακα και Χάλυβα αρχίζει να ενώνει τις ευρωπαϊκές χώρες οικονομικά και πολιτικά, προκειμένου να εξασφαλισθεί η διαρκής ειρήνη. Το 1957, από τη Συνθήκη της Ρώμης δημιουργείται η Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ), ή «Κοινή Αγορά».
Όμως, είναι ιδιαίτερης σημασίας να δούμε, γιατί προέκυπτε αυτός ο ατέρμονος αλληλοσπαραγμός στην Ευρώπη ειδικά μάλιστα όταν όλους σχεδόν τους εμπλεκόμενους τους συνέδεαν τόσα πολλά κοινά, ακόμα και εκείνη η θρησκευτική και ηθική ταυτότητα, η προτεσταντική.
(της επικράτησης του προτεσταντισμού προηγήθηκε ο “τριακονταετής πόλεμος 1618-1648″ στην Ευρώπη και βρήκαν το θάνατο 3εκ. – 11εκ Ευρωπαίοι)
Στο περιορισμένο του ήδη επιβαρυμένου χώρου εδώ, η ουσία που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι, η κύρια αιτία του σπαραγμού ήταν οι αποικίες και οι πλουτοπαραγωγικοί πόροι των αποικιών ανά τον κόσμο.
Στον τεράστιο τότε ακόμα πλανήτη, τα αποικιοκρατικά έθνη αρχικά εποίκισαν όπου το καθένα είχε την ευχέρεια, αργότερα έρχονταν σε συμφωνίες μεταξύ των για να αποφύγουν συγκρούσεις συμφερόντων, (αποικίες άλλαζαν χέρια μετά από υπογραφή ειδικής συνθήκης) αργότερα όμως άρχισαν να σπάνε τις συμφωνίες επιβουλεύοντας και υπονομεύοντας η μία μεριά την άλλη, (πάντα χρησιμοποιώντας τους ντόπιους, τάζοντας τους μελλοντική καλύτερη μοίρα) ώσπου τελικά, ουδείς εμπιστευόταν ουδένα και το μόνο που είχε μείνει “όρθιο” ήταν το συμφέρον του κάθε κράτους, του κάθε υποσυνόλου και η με κάθε τρόπο διατήρηση του κυριαρχικού του ρόλου.
Όλα αυτά εξελίσσονταν υπό την πίεση και τις ιδιαίτερες συνθήκες της κάθε περιόδου. Βιομηχανική επανάσταση, αγγλική αυτοκρατορία, η αναδυόμενη υπερδύναμη στη βόρεια Αμερική, η διαφορετική εσωστρεφής Ρωσική δύναμη.
Επειδή όμως η εξωστρέφεια δεν μπορεί να εκταθεί στο άπειρο, μετά ακολούθησε η περίοδος της εσωστρέφειας.
Η ιδέα της Ε.Ε., συμπίπτει χρονικά -αλλά όχι άσχετα- με την περίοδο των έντονων αντιδράσεων από τους καταπιεσμένους λαούς, κυρίως στις αποικίες, που ξεσηκώνονται κατά των ευρωπαϊκών αποικιοκρατικών εθνοτήτων.
Τη δεκαετία του ’50, πολλά αφρικανικά κράτη ενώνουν τις δυνάμεις τους μέσα από ομοσπονδίες και σηκώνουν το κεφάλι.
1947 – ιδρύεται το Πακιστάν και η Ινδία αποκτά την ανεξαρτησία της
1949 – η Ολλανδία αναγνώρισε επίσημα την ανεξαρτησία της Ινδονησίας
1950 – οι Mau Mau, αντάρτες εθνικιστικού κινήματος στην Κένυα δίνουν όρκο να διώξουν τους λευκούς
1954 – το Βιετνάμ κερδίζει τα γαλλικά στρατεύματα
1957 – Ανεξαρτησία της Γκάνα (πρώτη ανεξάρτητη χώρα στην Αφρική)
1960 – Ανεξαρτησία των χωρών της Καραϊβικής
1960 – Ανεξαρτησία των αφρικανικών χωρών.
(Τώρα πέστε μου εσείς, ποιο είναι το κοινό ιστορικό παρελθόν και άρα η σχέση της Ελλάδας με όλα τα προηγούμενα, ποια είναι η σχέση της Ελλάδας με την εσωστρεφή διαδικασία της κεντρικής Ευρώπης, και ποια είναι η κοινή μας μοίρα!!!)
Λέτε να εκπολιτίστηκαν τώρα οι “συγγενείς μας” ;
Η Ευρώπη πασχίζει να ανασκουμπωθεί ώστε, ενωμένη και δυνατή, να ανακτήσει με κάθε τρόπο τον εξωστρεφή ρόλο της και πάλι. Ίσως αυτό ήδη να γίνεται με την εμπλοκή της Ευρώπης στο θέμα της Λιβύης. (και, μην ξεχνάτε πως είχαν μοιράσει τον κόσμο μετά το 2οΠ.Π. οι μεγάλες δυνάμεις)
Η πίεση είναι μεγάλη, γιατί όλοι οι δείκτες είναι στο κόκκινο αλλά και επειδή οι υπάρχοντες και οι διαφαινόμενοι νέοι πόλοι θα θίξουν την υπόστασή της.
Περισσότερα εδώ
Συμπληρωματικά, την ίδια περίοδο που οι λαοί ανά το κόσμο ξεσηκώνονταν και η Ευρώπη συσπειρωνόταν με ένωση, στις ΗΠΑ, το μποϊκοτάζ των λεωφορείων αρχίζει
#9 Σχόλιο Από βασιλης νιανιος Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 @ 19:14
Να προσθεσω οργή; απορία; παραπονο;
ή
να «τεκμηριώσω» την άποψή μου; ε λοιπον τα πολλα παιδιά παραμένουν μια ατεκμηρίωτη ευλογία που διαφεύγει των οικονομοτεχνικών αναλύσεων που καρφώνουν τις μερες μας και φυσικά κανείς απο τους πολύτεκνους δεν τεκνοποιεί για να εισπράξει κανενός τύπου επίδομα ή άλλη παροχή.
Απλά αισθανθήκαμε λίγο περίεργα οταν μας απεκλεισαν εμας τους πολύτεκνους του Αιγαίου απο τις σχολές της άλλης Ελλάδας, νοιώθουμε πως κάποιος παίζει με το κομπιουτεράκι του όταν υπολογίζει εισοδηματικό οριο για τον κεφαλικό φόρο, όταν οριοθετεί εισοδηματικό όριο για τη χορήγηση του πολυτεκνικού επιδόματος,οταν … υπάρχει και συνέχεια έτσι δεν είναι;
Ευτυχώς, τα πολλά παιδιά είναι άλλου τύπου τεκμηριο.. οτι ο «ενδιαφερόμενος» έχει και άλλου τύπου ‘εισοδήματα» Λιγο ουρανο ίσως. .
ευχαριστώ
#10 Σχόλιο Από χρήστος Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 @ 20:07
Με συγχωρείται, διαβούλευση για το επίδομα πολυτέκνων και τριτέκνων, δεν υπάρχει;
Επειδή είναι πλούσιοι, οι τρίτεκνοι Πάγκαλος, Λοβέρδος και Μενεγάκη, πρέπει να κόψετε το επίδομα των πολυτέκνων;;
Ντροπή και Αίσχος!
#11 Σχόλιο Από χρήστος Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 @ 20:11
Πριν 9 μήνες ο κ. Λοβέρδος, έλεγε στη Βουλή:
«Δεν θα υπάρξουν εισοδηματικά κριτήρια για την καταβολή του πολυτεκνικού επιδόματος. Θα αναζητηθούν άλλοι τρόποι για να μειωθούν οι δαπάνες στο τομέα αυτό», διαβεβαίωσε ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Λοβέρδος, μιλώντας στη Βουλή επί του προϋπολογισμού, δεχόμενος επίθεση για το θέμα από την Αντιπολίτευση.-
Περισσότερα:
[11]
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ από τη το site της ΒΟΥΛΗΣ(20/12/2010)… ΕΔΩ
[12]
1. Τις δηλώσεις του κ.Λοβέρδου(για την άρση του ορίου εισοδήματος) στο 62ο λεπτό…
2. Τον επίμαχο διάλογο ΛΟΒΕΡΔΟΥ – ΡΟΝΤΟΥΛΗ που αρχίζει από το 78ο λεπτό και μετά…
Άλλο ένα ψέμα….
#12 Σχόλιο Από ΚΑΡΑΜΠΑΤΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ, ΜΑ Στις 29 Σεπτεμβρίου 2011 @ 20:23
Κύριοι, δεν σέβεστε τίποτα. Που είναι η παρ. 3 του άρθρου 21 για τα πολυτεκνικά επιδόματα; Τι Διαβούλευση είναι αυτή;
Περιμέναμε μεγαλύτερο σεβασμό του Συντάγματος από ένα Συνταγματολόγο Καθηγητή!
Κύριε Υπουργέ, χρησιμοποιήσατε ως πρόσχημα μία τηλεπαρουσιάστρια…, αποκρύψατε όμως σκοπίμως ότι δικαιούχος είναι και η σύζυγος σας αλλά και η κ. Αντιπροέδρου…
Καταλάβετε ότι τα πολυτεκνικά επιδόματα των 44 €/παιδί κάτω των 23 ετών (γιατί αυτά είναι, για να ξέρει και ο κόσμος γιατί λέμε…) είναι Δημογραφικά κίνητρα και όχι προνοιακά επιδόματα!
Αν βεβαίως ζούσαμε σε μια άλλη χώρα της Ε.Ε δεν θα χρειαζόταν να εργαζόμαστε από τα πολλαπλάσια επιδόματα παιδιών που ισχύουν εκεί και όχι μόνο… κατά τα άλλα ο έτερος Αντιπρόεδρος σας χθες μας έλεγε για το αφορολόγητο των 5000 € που έχουν οι άλλες χώρες της Ευρώπης και ότι δεν πρέπει να υστερούμε εμείς!
Τα 55.000 € που βάζετε είναι μικτά, όχι καθαρά και όχι εισόδημα της συζύγου αλλά οικογενειακό, και ποιος μας λέει ότι του χρόνου δεν θα το κάνετε 20.000 €;…
Για αυτό λέμε σεβασμός στο Σύνταγμα, και σας παρακαλούμε να μας γνωρίσετε και κανένα από τους εκατομμυριούχους πολύτεκνους που λέτε ότι το παίρνουν, γιατί εμείς στα αρχεία μας δεν γνωρίζουμε κανένα…
και αν μου πείτε τον Αντιπρόεδρο σας (που η σύζυγος του παίρνει της τρίτεκνης όχι πολύτεκνης)… δήλωσε ότι δεν έχει να πληρώσει το χαράτσι της ΔΕΗ και ας τον πάει φυλακή ο Βενιζέλος!
ΚΑΡΑΜΠΑΤΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ, Μ.Α.
ΠΑΛΑΜΗΔΙΟΥ 20
ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ, Τ.Κ. 16342