Αρχική Αναδιοργάνωση του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου» και του νομικού προσώπου,,,ΜΕΡΟΣ ΣΤ’: ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΙΑ «ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΠΑΝΟΡΜΟΥ ΤΗΝΟΥ» ΣΕ «ΑΝΩΤΕΡΗ ΣΧΟΛΗ ΜΑΡΜΑΡΟΤΕΧΝΙΑΣ ΤΗΝΟΥ» ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ (άρθρα 62-80)Σχόλιο του χρήστη Σύλλογος Καθηγητών του ΠΕΣΚΤΠΤ | 31 Ιανουαρίου 2025, 11:16
Απόψεις και προτάσεις του Συλλόγου των Καθηγητών του ΠΕΣΚΤΠΤ επί του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου του ΥΠΠΟ για το ΠΕΣΚΤΠΤ Όνομα Άρθρο 62: Η Σχολή οφείλει να κρατήσει τον χαρακτηρισμό Καλών Τεχνών στον τίτλο της, μαζί με τον όρο Μαρμαροτεχνία, καθώς οι φοιτητές διδάσκονται κατά την διάρκεια των σπουδών τους καλές τέχνες, δηλαδή ζωγραφική και γλυπτική, καθώς και την ιστορία τους μέσα από το μάθημα της ιστορίας της τέχνης. Κριτήριο για την εισαγωγή των σπουδαστών στη Σχολή είναι η μύηση τους στην τέχνη με την εξέταση στο σχέδιο και την παρουσίαση της καλλιτεχνικής τους δημιουργίας μέχρι εκείνη τη στιγμή. Η κατευθείαν εισαγωγή τους μετέπειτα στην ΑΣΚΤ ως συνέχεια της σταδιοδρομίας τους δικαιολογεί επίσης τον όρο Καλών Τεχνών. Η χρήση μόνο του όρου Μαρμαροτεχνία στον τίτλο της Σχολής προκαλεί σύγχυση περί των δεξιοτήτων των φοιτητών της, που μπορούν να παρερμηνευτούν με εκείνες των απλών μαρμαράδων που κατασκευάζουν πάγκους, νεροχύτες και ταφόπλακες. Είναι η τέχνη που εναποθέτει ο γλύπτης στο μάρμαρο που το αναδεικνύει ως έργο τέχνης κι όχι το μάρμαρο που αναδεικνύει τον γλύπτη. Ως εκ τούτου ο όρος καλών τεχνών για τον προσδιορισμό της ταυτότητας της Σχολής πρέπει να είναι αδιαπραγμάτευτος και δεν τίθεται προς συζήτηση. Ο προσδιορισμός «Καλών Τεχνών» υπάρχει στον τίτλο της Σχολής από την Ίδρυση της εδώ και 70 έτη, αποτελώντας αναγκαία φράση ώστε να περιγράφεται όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της («Προπαρασκευαστικό και Επαγγελματικό Σχολείο Κ α λ ώ ν Τ ε χ ν ώ ν Πανόρμου Τήνου»). Επομένως πιθανή απαλοιφή του αποτελεί αλλοίωση της ταυτότητας και της ιδιαίτερης φυσιογνωμίας της Σχολής, καθώς και υποβάθμιση της ιστορίας και της αναγκαίας δράσης της. Ένας ελλιπής τίτλος παραποιεί το μήνυμα προς την κοινωνία, δίνει λάθος δυναμική στη Σχολή και τη χαρακτηρίζει λαθεμένα. Η γλώσσα που χρησιμοποιούμε μας βοηθά να καταλάβουμε τον κόσμο. Η φράση «Καλών Τέχνων» μας δείχνει κάτι ουσιαστικό, το οποίο υπάρχει αδιαμφισβήτητα και ιστορικά από ιδρύσεως της Σχολής, δεν μπορεί να παρερμηνευτεί και χαρακτηρίζει (βεβαίως μαζί με τη Μαρμαροτεχνία) την ουσία της Σχολής. Ως εκ τούτου, ο Σύλλογος των καθηγητών προτείνει τον τίτλο: «Ανώτερη Σχολή Μαρμαροτεχνίας, Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου» Στον παραπάνω τίτλο, η ύπαρξη της λέξης «Ανώτερη» διαχωρίζει τη Σχολή από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Επίσης ο προτεινόμενος τίτλος ανταποκρίνεται στη φυσιογνωμία & το φάσμα δραστηριοτήτων της Σχολής, καθώς στη Σχολή το ένα κομμάτι της εκπαίδευσης είναι η εικαστική ενώ το άλλο είναι τεχνική (εφαρμογή της γλυπτικής και του Σχεδίου στο μάρμαρο – γι’ αυτό εξάλλου οι σπουδαστές διδάσκονται σχέδιο (ζωγραφική), γλυπτική και ιστορία τέχνης). Είναι σημαντικό να είναι πάντοτε ενωμένη η καλλιτεχνική παιδεία των σπουδαστών με την τεχνική. Η ίδια η λέξη «καλλιτεχνική» έχει 2 συνθετικά το «καλή» & «τεχνική», που συνυπάρχουν. Αυτό είναι το αντικείμενο της Σχολής. Άρθρο 63, Σκοπός: Το νομοσχέδιο αναφέρει: «Σκοπός της Σχολής είναι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση των σπουδαστών της στη μαρμαροτεχνία και η προπαρασκευή έμπειρων μαρμαροτεχνιτών, προκειμένου να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, συναφούς καλλιτεχνικού αντικειμένου.» Ο Σύλλογος των καθηγητών προτείνει να αντικατασταθούν οι λέξεις «έμπειρων μαρμαροτεχνιτών» με τις λέξεις «των σπουδαστών της». Α/ Οι έμπειροι αυτοί μαρμαροτεχνίτες δεν μπορούν να συνεχίσουν σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα Καλών Τεχνών εάν δεν έχουν ήδη προετοιμαστεί διδασκόμενοι ουσιαστικές για αυτά τα ιδρύματα ικανότητες, εν προκειμένω γλυπτική και σχέδιο/ζωγραφική. Δεν υπάρχουν ανώτατα ιδρύματα μαρμαροτεχνίας, αλλά ανώτατες καλλιτεχνικές σχολές , γλυπτικής και ζωγραφικής . Επομένως εδώ υπάρχει μία αντίφαση στη χρήση των εννοιών. Για τη συνέχιση των σπουδών των σπουδαστών στα ΑΕΙ Καλών Τεχνών, οι μαθητές είναι αναγκαίο να διδάσκονται γλυπτική και σχέδιο, τα οποία μάλιστα ως διδασκόμενα γνωστικά αντικείμενα από ιδρύσεώς της χαρακτηρίζουν την ουσία της σχολής ως καλλιτεχνική (παράλληλα φυσικά με τον τεχνικό χαρακτήρα που προσδίδει η Μαρμαροτεχνία). Β/ Το μήνυμα προς την κοινωνία, δια του ονόματος της Σχολής και δια του σκοπού της πρέπει να είναι μ α ζ ί η Μαρμαροτεχνία με τις Καλές Τέχνες, τα οποία είναι τα δύο γνωστικά αντικείμενα, τα οποία χτίζουν ένα αδιαίρετο και συμπαγές σύνολο στη Σχολή. Παράλειψη του ενός εκ των δύο καθιστά τη Σχολή ελλιπή, αδυνατίζει και παραποιεί τη φυσιογνωμία της, και το αποτέλεσμα θα είναι η Σχολή να χάσει τη δεξαμενή των υποψηφίων της, τα δε κτίρια που σήμερα δημιουργούνται θα χάσουν το στόχο τους. Γ/ Η σχολή λειτούργησε από την ίδρυσή της ως καλλιτεχνική σχολή επικεντρωμένη στην εφαρμογή του σχεδίου και της γλυπτικής στο μάρμαρο και στη διδασκαλία των παραδοσιακών και αρχαίων τεχνικών του μαρμάρου ως αναγκαίες προϋποθέσεις και τα δύο. Η σύνθεση των δύο ιδιοτήτων σε ένα ενιαίο σύνολο ήταν και είναι αναγκαία, ώστε αφενός να προκύψουν οι μαρμαροτεχνίτες που δεν έχουν μόνο τεχνική αλλά και καλλιτεχνική γνώση (αναγκαία και τα δύο στοιχεία για να εκπληρώσουν τον σκοπό τους ως μαρμαροτεχνίτες!) και αφετέρου να προκύψουν οι ικανοί απόφοιτοι που συνεχίζουν τις σπουδές τους στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (η οποία ήταν το μόνο ΑΕΙ Καλών Τεχνών στην Ελλάδα όταν ιδρύθηκε η Σχολή μας το 1955). Οι παραπάνω ουσιώδεις λόγοι δείχνουν κάτι αυτονόητο σε όσους γνωρίζουν την ιστορία και τις πρακτικές των καλών τεχνών: Η κάθε τέχνη αφού σχεδιαστεί και υπάρξει στο νου, κατόπιν μπορεί να εφαρμοστεί σε υλική βάση, όπως στην περίπτωση μας είναι το μάρμαρο. Στον ιδρυτικό νόμο 3136/1955 αναφέρονται πρώτα όλα τα θεωρητικά και εικαστικά μαθήματα και ακολουθεί εν τέλει η εφαρμογή στο μάρμαρο. Αυτή η σειρά φανερώνει την εξής αλήθεια: Ότι τα εικαστικά μαθήματα και η θεωρία εξοπλίζουν το μάστορα του μαρμάρου στην καθημερινή μάχη του με αυτό το τόσο απαιτητικό υλικό από την πρώτη ημέρα των σπουδών του μέχρι την τελευταία. Η σχολή πρέπει να διδάσκει τις τεχνικές του μαρμάρου ως καλλιτεχνική σχολή υψηλού επιπέδου. Οι δύο αναγκαίες διδακτικές ουσίες της είναι αναγκαίο να φαίνονται ήδη από τον τίτλο της προς αποφυγή κάθε πιθανής παρανόησης και ως διαχρονική διασφάλιση της ταυτότητάς της. Διδακτικές μονάδες, Άρθρο 66 Οι διεκδικούμενες 180 διδακτικές μονάδες, που έχουν προταθεί πρωταρχικά από το Υπουργείο Πολιτισμού το 2021, και βάσει των οποίων η Σχολή συνέταξε και υπέβαλλε στο ΥΠΠΟΑ το από 2021 Σχέδιο Νόμου της, είναι απολύτως δίκαιες καθώς το καθημερινό πρόγραμμα της Σχολής είναι ιδιαίτερα απαιτητικό καθώς εκτείνεται καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας από τις 7:30 το πρωί έως ακόμη και τις 20:00 το βράδυ, με θεωρητικά και καλλιτεχνικά μαθήματα καθώς και με εκπόνηση εργασιών. Υπ’όψιν ότι η παρακολούθηση μαθημάτων είναι υποχρεωτική με απουσιολόγιο. Σε καμία σχολή καλών τεχνών δεν υπάρχει ανάλογο πρόγραμμα παρακολούθησης. Ουσιαστικά όλη η εβδομαδιαία ζωή των μαθητών σχετίζεται και γυρίζει γύρω από τη Σχολή. Σε αντίθεση όμως με αυτό που είχαμε προγραμματίσει από την αρχή, τα 120ECTS που αναφέρονται στο άρθρο 66 παρ.1 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου αδικούν το διδακτικό πρόγραμμα της Σχολής. Οι 3ετείς σπουδές των μαθητών στη Σχολή μας είναι εντατικές και απαιτούν πολύωρη και σκληρή εργασία. Οι ώρες τις οποίες απασχολούνται κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, κατά την παράδοση του μαθήματος καθώς και έπειτα με την αναγκαία επιπλέον εργασία τους, δικαιολογούν τα 180ECTS. Σημειώνουμε ότι το 2021, όταν υποβάλλαμε το Σχέδιο Νόμου της Σχολής, το οποίο συντάξαμε σε συνεργασία με το γραφείο Αλιβιζάτου, υποβάλλαμε και ενδεικτική κατανομή 180ECTS στο πρόγραμμα σπουδών της Σχολής μας, το οποίο είναι εφαρμόσιμο. Τα 120ECTS είναι άδικα, διότι οι μαθητές εργάζονται πολύ περισσότερες ώρες, οι οποίες αντιστοιχούν στα 180ECTS. Σημείωση: Οι σπουδαστές εκτελούν, και πρέπει α π α ρ α ι τ ή τ ω ς να συνεχίσουν να εκτελούν στο ακέραιο, το απαιτητικό 3ετές πρόγραμμα της Σχολής μας, που διδάσκει την παραδοσιακή και αρχαία μαρμαροτεχνία μαζί με την αναγκαία ταυτόχρονη διδασκαλία των καλών τεχνών και συγκεκριμένα του Σχεδίου/Χρώματος, της Γλυπτικής και της Ιστορίας Τέχνης και επίσης (αναγκαία επίσης) το Αρχιτεκτονικό Σχέδιο και τις Αποτυπώσεις, μαζί και Διπλωματική Εργασία. Εκφράζουμε την ανησυχία μας, διότι τα 120ECTS ίσως δημιουργούν τον κίνδυνο να αλλοιωθούν οι ώρες του προγράμματός μας και των απαιτήσεών του σε δουλειά που γίνεται τόσο εντός όσο και εκτός των ωρών του τυπικού με απουσίες μαθήματος της Σχολής (σημειώνεται ότι τα ECTS εκφράζουν τις συνολικές ώρες εργασίας που απαιτούνται για να επιτευχθούν οι διδακτικοί στόχοι). Θέλουμε να επαναλάβουμε ότι το διδακτικό μας πρόγραμμα ως έχει είναι εξόχως σημαντικό ως θεμέλιο επί του οποίου θα δομηθεί η επιπλέον γνώση που θα μπορεί να παρέχεται από τις νέες εγκαταστάσεις μας. Χωρίς αυτό το θεμέλιο, δεν θα εκπαιδευτούν σωστά οι σπουδαστές! Στο άρθρο 66 παρ.1 είναι σημαντικό για τους παραπάνω λόγους τα 120ECTS να μετατραπούν σε 180ECTS, όπως εξάλλου έχει από την αρχή ζητηθεί από το Υπουργείο μας, και τα 20ECTS ανά εξάμηνο να μετατραπούν σε 30ECTS ανά εξάμηνο. Καθεστώς πρόσληψης αποφοίτων – αξία πτυχίου Άρθρο 67: Απαιτείται να διασαφηνιστεί απόλυτα το ακριβές καθεστώς πρόσληψης των αποφοίτων της Σχολής. Έως και σήμερα οι απόφοιτοι αντιμετωπίζονται ως δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρά την φοίτηση τους στην Σχολή (η οποία είναι 3ετής Σχολή όπου πρακτικά η συντριπτική πλειοψηφία των σπουδαστών μας έχουν αποφοιτήσει από το Λύκειο πλην ελάχιστων εξαιρέσεων – και μάλιστα με το παρόν νομοσχέδιο το Λύκειο θεωρείται ως προϋπόθεση). Δεδομένου ότι στο άρθρο 67 η προβλεπόμενη προτεραιότητα πρόσληψής τους στις Αναστηλώσεις είναι βεβαίως ένα θετικό γεγονός, παρόλα αυτά η αλήθεια είναι ότι το καθεστώς ΔΕ δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, διότι οι σπουδές στη Σχολή μας είναι 3 χρόνια ε ν τ α τ ι κ ή ς δουλειάς μετά το Λύκειο. Τούτο το γεγονός στην πράξη λειτουργεί ενάντια στους αποφοίτους μέσα στην αγορά εργασίας και γι' αυτό πιστεύουμε ότι είναι σωστό να τους εξασφαλίζεται το επίπεδο χρηματικών απολαβών που δικαιούνται λόγω του αληθινού κόπου που έχουν καταβάλλει 3 χρόνια ως σπουδαστές 3ετούς Σχολής μετά το Λύκειο. Η αντίφαση που περιγράφουμε έχει επίπτωση στο επίπεδο διαβίωσης αυτών των εργαζομένων, και επίπτωση και στην προσέλευση νέων για να σπουδάσουν αυτό το τόσο σημαντικό αντικείμενο! Οι απόφοιτοι της Σχολής είναι αναγκαίοι για την Πατρίδα μας, διότι συνεισφέρουν τόσο σημαντικά στην Αναστήλωση των αρχαιολογικών μας θησαυρών. Η έμπρακτη αναβάθμιση της Σχολής, η οποία μεταφράζεται και στην αναβάθμιση του πτυχίου, πρέπει να μπορεί να φανεί και στην πράξη εντός της αγοράς εργασίας. Δηλαδή, εισερχόμενος ο απόφοιτος στην αγορά εργασίας να βρίσκει ένα καθεστώς πρόσληψης που να εξασφαλίζει ότι θα έχει ένα εισόδημα ώστε η ζωή του να είναι βιώσιμη. Πρέπει δηλαδή να εξεταστεί το θέμα της εισόδου στην αγορά εργασίας των αποφοίτων της Σχολής και να θωρακιστούν οι εργαζόμενοι. Επιπλέον στην σημερινή εποχή όπου οι μισθολογικές απολαβές των νέων μαρμαροτεχνιτών είναι ιδιαίτερα χαμηλές, η συνέχιση του ίδιου μισθολογικού καθεστώτος αποτελεί αντικίνητρο τόσο για να έρθουν στη Σχολή όσο και για να συνεχίσουν τη σταδιοδρομία τους στην αναστήλωση των μνημείων. Αυτός είναι ένας σημαντικός λόγος που η Σχολή μας δεν έχει την προσέλευση που θα έπρεπε να έχει. Οι νέοι αποθαρρύνονται να ακολουθήσουν σπουδές όταν το πτυχίο δεν αντικατοπτρίζει το διδακτικό περιεχόμενο, και οι οικονομικές απολαβές στην αγορά εργασίας δεν είναι βιώσιμες. Άρθρο 66 παρ.1: Σχετικά με τις εισαγωγικές εξετάσεις, στη φράση «εξέταση των υποψηφίων φοιτητών σε καλλιτεχνική δεξιότητα στη μαρμαροτεχνία» ζητούμε να αντικατασταθεί η φράση «σε καλλιτεχνική δεξιότητα στη μαρμαροτεχνία» με τη φράση «στο σχέδιο και την καλλιτεχνική τους δεξιότητα». Άρθρο 65: Πόροι. Δεν αναφέρεται ετήσια επιχορήγηση και έκτακτες επιχορηγήσεις από τον τακτικό προϋπολογισμό και από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ) του Υπουργείου Πολιτισμού. Είναι εξόχως σημαντικό να επιχορηγείται η Σχολή από το Υπουργείο Πολιτισμού. Θεωρούμε απολύτως αναγκαίο να βεβαιωθεί η κάλυψη αυτής της αναγκαιότητας δια του νόμου, και να προβλεφτούν ξεκάθαρα οι αναγκαίες διατάξεις και φράσεις στο νομοσχέδιο, ώστε η Σχολή να επιχορηγείται από το ΥΠΠΟ, ώστε να καλύπτονται οι δαπάνες της. Επίσης, παράλληλα με την ανάγκη να εξασφαλιστεί ότι το ΥΠΠΟ μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου θα αναλάβει την οικονομική κάλυψη της Σχολής, σας παρακαλούμε να μας εξηγήσετε πώς θα γίνεται η δέσμευση/εξασφάλιση του αναγκαίου κεφαλαίου και πώς θα εξοφλούνται οι δαπάνες. Επίσης, σχετικά με τους πόρους της Σχολής, ενώ στον Ιδρυτικό Νόμο 3136/1955 της Σχολής αναφέρεται η δυνατότητα ετήσιας χορηγίας από το Πανελλήνιο Ιερό Ίδρυμα Ευαγγελιστρίας Τήνου, στο παρόν νομοσχέδιο παύει να προβλέπεται αυτή η δυνατότητα. Σχετικά με τους πόρους, θα θέλαμε να υπάρχει η δυνατότητα ώστε νομικά πρόσωπα του δημοσίου τομέα όπως για παράδειγμα το ΠΙΙΕΤ, ή άλλα νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα, να μπορούν επιχορηγούν τη Σχολή. Επί του συγκεκριμένου, προτείνουμε στο άρθρο 65 παρ. β η διατύπωση να γίνει ως εξής «…….από φυσικά ή νομικά πρόσωπα τ ο υ δ η μ ο σ ί ο υ ή του ιδιωτικού τομέα, της ημεδαπής ή της αλλοδαπής» (δηλαδή να προστεθεί η φράση «του δημοσίου ή», ώστε οι εν λόγω πόροι να μπορούν να αντληθούν τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα). Στο Άρθρο 65 γ, να συμπεριληφθεί η φράση «ή από εν μέρει παρακολούθηση του διδακτικού προγράμματος της Σχολής (χωρίς τη δυνατότητα λήψης πτυχίου)» Επίσης, θέλουμε να σας ρωτήσουμε τι εννοεί στην πράξη το άρθρο 65 παρ. στ «έσοδα από οποιαδήποτε άλλη πηγή», δηλαδή τί πόροι προβλέπονται με αυτή τη διατύπωση. Στο νομοσχέδιο επίσης δεν αναφέρεται το εάν η Σχολή έχει δικό της Ταμείο, όπως ισχύει μέχρι σήμερα σύμφωνα με τον ιδρυτικό της νόμο 3136/1955. Παρόλα αυτά, σε διάφορα σημεία του νομοσχέδιου αναφέρονται δαπάνες που θα καλύπτονται από «το Ταμείο της Σχολής». Επισημαίνουμε αυτό το γεγονός, και θέλουμε να σας ρωτήσουμε τί προβλέπει το νομοσχέδιο ως προς την ύπαρξη Ταμείου της Σχολής ή όχι, και εάν όχι, τότε να σας ρωτήσουμε ποιό είναι το Ταμείο που αναφέρεται στα διάφορα σημεία του νομοσχεδίου. Επίσης θέλουμε να σας ρωτήσουμε πού θα κατατίθενται οι πόροι της Σχολής, οι οποίοι προβλέπονται στο άρθρο 65. Επίσης στην υποθετική περίπτωση που αντί Ταμείου της Σχολής θα υπάρχει κάποιου είδους κωδικός για τη Σχολή κεντρικά στο ΥΠΠΟ για την κάλυψη των δαπανών της από τον προϋπολογισμό του ΥΠΠΟ, και εάν δεν προβλέπεται Ταμείο της Σχολής, θέλουμε να θέσουμε υπόψη σας ότι πρέπει να μπορούν οι επιπλέον πόροι που θα κατατίθενται (πχ από έργα που θα αναλαμβάνουμε ή από δωρεές, θερινά τμήματα κλπ) αυτοί να πιστώνονται ως ε π ι π λ έ ο ν χρήματα στα ήδη προϋπολογισθέντα, ώστε αυτά να αποταμιεύονται και να χρησιμοποιούνται από τη Σχολή για την εξέλιξή της και για την ανάπτυξη και ενίσχυση των δράσεών της. Δηλαδή πιθανές δωρεές, χορηγίες, χρήματα από θερινά τμήματα, σεμινάρια, πιθανά έργα κλπ να συνεπάγονται αύξηση του διαθέσιμου ποσού υπέρ και προς όφελος της Σχολής και σε καμία περίπτωση να μην ελαττώνεται ο διαθέσιμος προϋπολογισμός του ΥΠΠΟ που θα είναι πιστωμένος υπέρ της Σχολής. Άρθρο 74 τελευταία παράγραφος: Πώς οι αποζημιώσεις των εξωτερικών συνεργατών θα μπορούν να «καταβάλλονται από το Ταμείο της Σχολής ή απευθείας από άλλους ιδιωτικούς ή και ίδιους πόρους»; Θα υπάρχει ή όχι Ταμείο της Σχολής; Εάν δεν θα υπάρχει Ταμείο της Σχολής, τότε πώς θα καταβάλλονται οι αποζημιώσεις; Πώς οι «ίδιοι πόροι» θα καταβάλλονται εάν δεν υπάρχει Ταμείο της Σχολής; Εάν υπάρχει Ταμείο της Σχολής, πώς θα διοικείται; Άρθρο 66 παρ.1: Αριθμός σπουδαστών, οι οποίοι με την αποφοίτησή τους θα μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών ή στα υπόλοιπα Τμήματα ΑΕΙ Καλών Τεχνών της Ελλάδας (βλ. ότι στο Σχέδιο Νόμου που είχαμε υποβάλλει στο ΥΠΠΟ το 2021 είχαμε προβλέψει έως 8 αποφοίτους): Στο παρόν υπό διαβούλευση νομοσχέδιο έχουν προβλεφτεί 2 απόφοιτοι, δηλαδή όπως ισχύει και σήμερα. Καθώς εκτιμούμε ότι το πλήθος των σπουδαστών θα αυξηθεί στα 20 άτομα ανά έτος περίπου (σύνολο περίπου 60 σπουδαστές και τα 3 έτη), θεωρούμε βάσει της εμπειρίας μας ότι αναλογικά θα είναι απολύτως εύλογο να είναι τουλάχιστον 5 οι απόφοιτοι που κατά σειρά επιτυχίας θα είναι άξιοι να εισάγονται χωρίς εξετάσεις στα ΑΕΙ Καλών Τεχνών της Ελλάδας, και έως 2 στην κάθε Σχολή. Και τούτο διότι η 3ετής σπουδή τους στη Σχολή μας, με την έντασή της και το απαιτητικό καλλιτεχνικό και τεχνικό περιεχόμενό της, καθιστά τους σπουδαστές εξαιρετικούς μελλοντικούς φοιτητές των ΑΕΙ Καλών Τεχνών. Επίσης μας έχει τύχει πολλαπλές φορές, πέραν των 2 πρώτων σπουδαστών, να υπάρχουν και άλλοι σπουδαστές που θα μπορούσαν τόσο βαθμολογικά όσο και από άποψη ουσιαστικών ικανοτήτων να συνέχιζαν τις σπουδές τους στην ΑΣΚΤ, εφόσον προβλεπόταν από το νόμο. Άρθ.66 παρ1: Ως προς τη δυνατότητα κατατακτηρίων εξετάσεων του ν.3404/2005 για τους αποφοίτους της Σχολής, σας παρακαλούμε να μας διευκρινίσετε εάν αυτό αφορά με την ψήφιση του νόμου αυτομάτως όλα τα Τμήματα ΑΕΙ Καλών Τεχνών της Ελλάδας (μαζί με την ΑΣΚΤ), ή εάν αυτό προϋποθέτει πρώτα περαιτέρω έγκριση από τα εν λόγω ΑΕΙ ώστε να ισχύσει ως δικαίωμα των αποφοίτων μας. Επίσης θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε εάν η παρούσα διατύπωση του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου ως προς τις κατατακτήριες εννοεί την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα), το Τμήμα Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, και το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Α.Π.Θ. Εάν η διατύπωση στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο ως έχει αυτή τη στιγμή δεν εξασφαλίζει το να δίνουν οι απόφοιτοί μας κατατακτήριες στα παραπάνω Τμήματα ΑΕΙ, προτείνουμε να γίνει σαφέστερη η διατύπωση ώστε να εξασφαλιστεί το ότι όλοι οι απόφοιτοι της Σχολής μας θα μπορούν να δίνουν κατατακτήριες στα 4 ΑΕΙ Καλών Τεχνών που προαναφέραμε. Άρθρο 72, Σχολική Εφορεία: Αναφέρεται ότι «η Σχολική Εφορεία λειτουργεί, συνεδριάζει και εισηγείται..». Θα θέλαμε να μας διευκρινίσετε πού θα εισηγείται και για τί θέματα θα εισηγείται. Επίσης αναφέρεται ότι η «Σχολική Εφορεία δύναται να αναλαμβάνει τη δαπάνη σίτισης των σπουδαστών της Σχολής». Πώς θα μπορεί πρακτικά η Σχολική Εφορεία να αναλαμβάνει τη σίτιση των σπουδαστών; Θα υπάρχει κάποιο Ταμείο στη διάθεση της Σχολικής Εφορείας ώστε να αναλαμβάνει τις δαπάνες της σίτισης; Ή τα χρήματα της σίτισης θα εξασφαλίζονται από την πηγή που θα καλύπτει τις υπόλοιπες δαπάνες της Σχολής; Θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι στο άρθρο 65 (πόροι) δεν αναφέρεται ρητά ότι οι πόροι θα μπορούν να διατίθενται και για τη σίτιση. Εάν όπως είναι τώρα η διατύπωση δεν προβλέπεται και η σίτιση, παρακαλούμε να συμπεριληφθεί η σίτιση ώστε να καταστεί εφικτή. Άρθρο 62: Στα αναφερόμενα άρθρα του ν.3136/1955 που αναφέρονται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, προτείνουμε να προστεθεί το Άρθρο 5 Παράγραφοι 2 & 3 του ν.3136/1955, καθώς οι συγκεκριμένες διατάξεις αναφέρονται σε υποτροφίες που δίδονται στους Τήνιους αποφοίτους της Σχολής, αφενός για τις σπουδές τους στην ΑΣΚΤ, εάν είναι μεταξύ των δύο πρώτων κατά σειρά βαθμολογίας αποφοίτων μας, και αφετέρου για τη συνέχιση των σπουδών τους στο εξωτερικό μετά την ΑΣΚΤ εάν η διπλωματική εργασία τους βραβευτεί. Άρθρο 69 (προσόντα Διευθυντή) περίπτωση δ: Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να απαλειφθεί η απαίτηση αποδεδειγμένης χρονικά οργανωτικής και διοικητικής εμπειρίας, διότι αυτή η διάταξη αποκλείει πάρα πολλούς ικανότατους καλλιτέχνες οι οποίοι μπορεί να είναι καλοί τόσο οργανωτικά όσο και διοικητικά. Το πιο σημαντικό κριτήριο είναι ο διευθυντής να είναι καλός καλλιτέχνης και να είναι ικανός να διδάξει το αντικείμενό του. Η διοικητική ικανότητα είναι προφανώς σημαντική, όμως μπορεί να εντοπιστεί συνδυαστικά σε πολλά πιθανά χαρακτηριστικά του βιογραφικού, του έργου, και μέσα από συνέντευξη και το υπόμνημα των υποψηφίων, πάντως όχι απαραίτητα από μία τυπικώς χρονικά αποδεδειγμένη οργανωτική και διοικητική εμπειρία. Η διοικητική εμπειρία θα μπορούσε να συνεκτιμάται, αλλά όχι ως προϋπόθεση του νόμου. Η διοικητική και οργανωτική ικανότητα φυσικά θα μπορούσε να αναφέρεται όταν προκηρυχτεί η θέση, όμως αυτή είναι συνδυασμός πολλών παραγόντων, που στην περίπτωση των καλλιτεχνών παρουσιάζουν ιδιομορφία λόγω του ότι οι καλλιτέχνες πρώτα από όλα επιδιώκουν την εξέλιξη και τη δημιουργία του έργου τους (το οποίο πρέπει οπωσδήποτε να είναι αξιόλογο). Άρθρο 76: Τα όρια της αναφερόμενης ιδιοκτησίας του Δήμου Τήνου περιέχουν έναν αναγραμματισμό, και πρέπει να γίνει αντιμετάθεση των γραμμάτων Λ Κ και Ι ως ακολούθως: «Ω-Α1-Β1-Γ1-Δ1-Ε1-Ζ1-Η1-Θ1-Ι1-Κ1-Λ1-Μ1-Ν1-Ξ1-Ο1-Π1-Ρ1-Σ1-Τ1-Υ1-Φ1-Χ1-Ψ1-Ω1-Α2-Β2-Γ2-Δ2-Ε2-Ζ2-Η2-Θ2-Ι2-Κ2-Λ2-Μ2-Ν2-Ξ2-Ο2-Π2-Ρ-Π-Ο-Ξ-Ν-Μ-Λ-Κ-Ι-Θ-Η-Ζ-Ε-Δ-Η3-Θ3-Ι3-Κ3-Λ3-Μ3-Ν3» Άρθρο 74: Η φράση «Ως ανώτατο όριο ηλικίας εισόδου του μόνιμου διδακτικού προσωπικού της Σχολής ορίζεται το 55ο έτος» έχουμε την αίσθηση ότι πρέπει να απαλειφθεί διότι δεν ισχύει πλέον με τους νόμους του Δημοσίου. Άρθρο 75, πίνακας, Α/Α 5: Στο Σχέδιο Νόμου έχει προβλεφτεί 1 θέση ΥΕ τραπεζοκόμου, όμως η Σχολή χρειάζεται μάγειρα αντί για τραπεζοκόμο, ώστε να μπορεί το φαγητό να παρασκευάζεται όπως και σήμερα στη Σχολή, σε χώρο των νέων κτιρίων τα οποία αυτή τη στιγμή είναι στη φάση της κατασκευής. Άρθρο 77, Ρυθμίσεις για το Μουσείο Γιαννούλη Χαλεπά: Δεν εκφέρουμε άποψη, καθώς σεβόμαστε τη γνώμη του Τόπου, στον οποίο ανήκει το Μουσείο. Ζητήματα που δεν αναφέρονται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο και θεωρούμε σημαντικό να αναφερθούν: 1. Είναι αναγκαίο να καθοριστεί το πώς θα ισχύσουν τα αναφερόμενα (όπως εργασιακά δικαιώματα, ECTS, πτυχίο κλπ) όχι μόνο για τους μελλοντικούς σπουδαστές, αλλά και για τους παλαιούς σπουδαστές οι οποίοι έχουν αποφοιτήσει καθώς και για τους νυν σπουδαστές της Σχολής. 2. Σπουδαστικά δικαιώματα: Ζητούμε να συμπεριληφθεί παράγραφος που να προβλέπει αναβολή στράτευσης, σπουδαστικά βοηθήματα και επιδόματα, μειωμένο εισιτήριο σε μέσα μαζικής μεταφοράς, μουσεία, θέατρα κλπ, καθώς επίσης να προβλέπεται ότι οι σπουδαστές της Σχολής θα είναι ασφαλισμένοι κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, όπως ισχύει και με τους φοιτητές όλης της Ελλάδας. 3. Επίσης, είναι σημαντικό στις διατάξεις να γίνει πρόβλεψη, ώστε μαθητές οι οποίοι ήδη φοιτούν στη Σχολή (ή έχουν φοιτήσει στο παρελθόν) και είναι απόφοιτοι Γυμνασίου, να συνεχίσουν να έχουν το σύνολο των δικαιωμάτων του μαθητή και αποφοίτου μετά την ψήφιση του νόμου καθώς είχαν/έχουν εισαχθεί με το προηγούμενο νομικό πλαίσιο που ισχύει μέχρι σήμερα (όπως για παράδειγμα ΑΣΚΤ ή Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ εάν είναι στους 2 πρώτους κατά βαθμολογία αποφοίτους κλπ). 4. Με τις όποιες αλλαγές θα γίνουν επί διοικητικών και χρηματοδοτικών ζητημάτων καθώς και με τη χρήση των πόρων της Σχολής, πρέπει να εξασφαλιστεί η δυνατότητα δαπάνης, ώστε η Σχολή να μπορεί μελλοντικά να χρησιμοποιεί (ή και να αποκτήσει) ξενώνες/εστίες για τους σπουδαστές της, είτε προβαίνοντας σε συμφωνίες χρήσης/μίσθωσης έτοιμων κτιρίων με τοπικούς ιδιοκτήτες, είτε προβαίνοντας στη δημιουργία/απόκτηση κτιρίου για αυτό το σκοπό. Ο Σύλλογος των Καθηγητών του ΠΕΣΚΤΠΤ: -Λεωνίδας Χαλεπάς, Γλύπτης και Αρχιτέκτων Μηχανικός, Διευθυντής και Καθηγητής Γλυπτικής του ΠΕΣΚΤΠΤ -Ευθύμιος Λαζόγκας, Ιστορικός Τέχνης, Δρ Καθηγητής Ιστορίας Τέχνης του ΠΕΣΚΤΠΤ -Κωνσταντίνος Νταούλας, Ζωγράφος, Καθηγητής Ζωγραφικής του ΠΕΣΚΤΠΤ