Αρχική Αναδιοργάνωση του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου» και του νομικού προσώπου,,,ΜΕΡΟΣ Ζ’: ΘΕΣΠΙΣΗ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΒΡΑΒΕΙΩΝ, ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ (άρθρα 81-98)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΕΝΩΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ | 2 Φεβρουαρίου 2025, 12:44
«ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΕΝΩΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ» Συνδυασμός Τραγουδιστών που εκπροσωπείται στα Διοικητικά Όργανα της Ένωσης Τραγουδιστών Ελλάδος, στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ) και στο Εργατικό Κέντρο Αθήνας (ΕΚΑ). 2-2-2025 ΠΡΟΣ: ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΥΡΙΑ ΛΙΝΑ ΜΕΝΔΩΝΗ. Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ, Επί του ΜΕΡΟΥΣ Ζ’: ΘΕΣΠΙΣΗ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΒΡΑΒΕΙΩΝ, ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ (άρθρα 81-98) του Νομοσχεδίου έχουμε να επισημάνουμε τα κατωτέρω: 1)Επί του άρθρου 85 του Νομοσχεδίου που αφορά αλλαγές επί του άρθρου 43 του Ν.4481/2017 περί γνωστοποίησης παραβάσεων της Νομοθεσίας περί πνευματικής ιδιοκτησίας (πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων) και συγκεκριμένα στις παραγράφους 2 & 3, προβλέπεται για την εξέταση γνωστοποίησης στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ) από τον προσφεύγοντα ή καταγγέλλοντα καταβολή παραβόλου. Μέχρι τώρα τέτοια πρόβλεψη δεν υφίστατο. Θεωρούμε ότι η καταβολή παραβόλου, του οποίου το χρηματικό ύψος δεν προσδιορίζεται στο Νομοσχέδιο, θα αποτελέσει τουλάχιστον για μέλη και δικαιούχους Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης που αντιμετωπίζουν οικονομική στενότητα, αποτρεπτικό παράγοντα στη διεκδίκηση του δικαίου τους και θα θέσει τους στυλοβάτες της πνευματικής ιδιοκτησίας που είναι οι πνευματικοί δημιουργοί και οι δικαιούχοι συγγενικού δικαιώματος σε αδυναμία, έναντι πιθανών συμφερόντων καταπάτησης των δικαιωμάτων τους. Είναι γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια τόσο η οικονομική αλλά και η υγειονομική κρίση έχουν φέρει τους εργαζόμενους του Πολιτισμού σε οικονομικές δυσκολίες και αδυναμία επιβίωσης, αλλά και αδυναμία περαιτέρω ανάπτυξης της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Το να επιβάλλει το κράτος ένα επιπλέον κόστος καταβολής παραβόλου σε έναν πνευματικό δημιουργό ή καλλιτέχνη δικαιούχο συγγενικού δικαιώματος, για να έχει τη δυνατότητα ο δικαιούχος να διεκδικήσει το δίκαιό του έναντι οιουδήποτε παραβιάζει το Νόμο, αποτελεί ουσιαστικά μία τροχοπέδη και ένα ακόμη πλήγμα στους εργαζόμενους του Πολιτισμού οι οποίοι βρίσκονται σε δυσμενή θέση. Ουσιαστικά με την πρόβλεψη αυτή θα αποθρασυνθούν ακόμη περισσότερο οι παραβάτες, αφού θα υπολογίζουν και στην πιθανή οικονομική αδυναμία των προσβληθέντων να ανταποκριθούν στην καταβολή παραβόλων και περαιτέρω εξόδων για να προστατέψουν το έργο τους. Αυτό που πρέπει να γίνει, είναι η ισχυροποίηση του ΟΠΙ και η στελέχωσή του με το επαρκές δυναμικό, ειδικά του Νομικού τμήματος, για να καταστεί αποτελεσματικός για την προστασία όλων των μερών και την εφαρμογή του Νόμου. 2)Επί του άρθρου 87 του Νομοσχεδίου. Είναι καταφανές ότι εισάγεται ακόμη μία κατηγορία δικαιούχων ΜΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ σε ό,τι αφορά το άρθρο 18 παρ.3 του Ν.2121/1993. Οι ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί, στην περίπτωση που λειτουργούν και ως παραγωγοί, συμμετέχουν ούτως ή άλλως στο έσοδο της εύλογης αμοιβής του άρθρου 18 παρ.3 του Ν.2121/1993. Εάν με βάση το υφιστάμενο Νομοσχέδιο αναγνωριστεί σε αυτούς αυτοδίκαια και έτερο δικαίωμα ως ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς, τότε ουσιαστικά αναγνωρίζεται στην κατηγορία αυτή μία διπλή-επιπλέον αμοιβή, για την οποία όμως το Νομοσχέδιο δεν προϋποθέτει και δεν προβλέπει σε κανένα σημείο του τη διαπίστωση υφιστάμενης ζημίας στην οποία υπόκεινται (οι ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί) για να δικαιούνται και αυτής της δεύτερης αμοιβής. Ενώ οι ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί ουσιαστικά ως χρήστες των έργων των καλλιτεχνών καταβάλλουν πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα στους δικαιούχους, αλλά και ως παραγωγοί όταν έχουν αυτή την ιδιότητα εισπράττουν τα δικαιώματα που τους αναλογούν, με την παρούσα διάταξη του άρθρου 87 του Νομοσχεδίου ουσιαστικά επιδιώκεται αδικαιολόγητα αύξηση προσόδων μέσω του άρθρου 18 παρ.3 του Ν.2121/1993, η οποία μαθηματικά, έχει σαν αποτέλεσμα να αντισταθμίσει τα ποσά τα οποία καταβάλλουν ως χρήστες οι ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί στους δικαιούχους πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων. Επειδή εμείς ως καλλιτέχνες θεωρούμε ότι τα πνευματικά και τα συγγενικά δικαιώματα κατά κύριο λόγο αφορούν τους καλλιτέχνες δημιουργούς και ερμηνευτές, εκτιμούμε ότι η εισαγωγή μίας ακόμη κατηγορίας δικαιούχων ΜΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ, επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τη δίκαιη διανομή και απόδοση των δικαιωμάτων στους πραγματικούς δικαιούχους και απομακρύνει το Νόμο από την αντικειμενικό του σκοπό. Συμπερασματικά: Α)Επί του άρθρου 85 του Νομοσχεδίου προτείνουμε να απαλειφθεί η πρόβλεψη καταβολής παραβόλου για την υποβολή γνωστοποίησης στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ). Β)Το άρθρο 87 του Νομοσχεδίου θα πρέπει να αποσυρθεί και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει για την επανεξέτασή του να ενταχθεί σε αυτό η προϋπόθεση της τεκμηρίωσης της υφιστάμενης ζημίας στην οποία υπόκεινται οι ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί (ως ορίζονται στο Νομοσχέδιο) προκειμένου να θεμελιώσουν περαιτέρω αξίωση από το άρθρο 18 παρ.3 του Ν.2121/1993. Με τιμή, ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΕΝΩΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΣΤΟ Δ.Σ. της ΕΤΕ: Αργυρώ Καπαρού, Τάσος Κατοπόδης, Μαρία Σουλτάτου, Θέλμα Καραγιάννη.