• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ (PACT)' | 2 Φεβρουαρίου 2025, 19:08

    Συμπληρωματικά οα θέλαμε επιπλέον να θέσουμε το σοβαρό ζήτημα της αναντιστοιχίας του αριθμού των κατηγοριών δαπανών στο άρθρο 28 παρ. 1 του ν. 5105/2024 και στο Παράρτημα ΙΙ της ΚΥΑ 6376/2025 που εκδόθηκε την 16.01.2025 για το καθεστώς ενίσχυσης CRGR – FTV. Συγκεκριμένα, παρότι η διάταξη του άρθρου 28 παρ. 1 του ν. 5105/2024 προβλέπει πλέον μόνο τέσσερις (4) + μία (1) κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών (“above the line”, “below the line”, «δαπάνες μεταπαραγωγής», «λοιπές δαπάνες» + «δαπάνες που αφορούν στη βελτίωση της προσβασιμότητας για τα άτομα με αναπηρία»), το Παράρτημα ΙΙ της ΚΥΑ 6376/2025 δεν έχει εναρμονιστεί με τη συγκεκριμένη πρόβλεψη του νόμου και εξακολουθεί να περιλαμβάνει τις επτά (7) κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών του ν. 4487/2017 και της ΚΥΑ 3222 ΕΞ 2024. Ομοίως, σε συστημικό επίπεδο (ΟΠΣΚΕ), η λειτουργία της πλατφόρμας θα προβλέπει, αντίθετα με τις προβλέψεις του άρθρου 28 παρ. 1 του ν. 5105/2024, τις ανωτέρω επτά (7) κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών της ΚΥΑ 6376/2025. Επισημαίνεται ότι, με το άρθρο 28 παρ. 1 του ν. 5105/2024, στη νέα ενιαία κατηγορία επιλέξιμων δαπανών «below the line» εντάσσονται οι κατηγορίες 2 («Αμοιβές συνεργείου & Εκτελεστή παραγωγής»), 3 («Σχεδιασμός και Υλοποίηση Παραγωγής»), 4 («Τεχνικός Εξοπλισμός») και 5 («Ταξίδια, Διαμονή, Διατροφή») του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 6376/2025. Η πρόβλεψη αυτή είναι σύμφωνη τόσο με τη σχετική πρακτική της αγοράς σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και με τις αντίστοιχες προβλέψεις αντίστοιχων προγραμμάτων ενίσχυσης του εξωτερικού, όπου οι σχετικές δαπάνες αντιμετωπίζονται με ενιαίο τρόπο. Η εν λόγω ανακολουθία μεταξύ ν. 5105/2024 και του Παραρτήματος ΙΙ της Κυα 6376/2025 θα μπορούσε από πρακτική άποψη να έχει σοβαρές αρνητικές συνέπειες για τους φορείς των επενδυτικών σχεδίων, περιορίζοντας σημαντικά την ευελιξία τους στο πλαίσιο της υλοποίησης των παραγωγών, λόγω της απαγόρευσης αυξητικών μεταβολών άνω του 20% ανά κατηγορία επιλέξιμων δαπανών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 32 παρ. 3(α) του ν. 5105/2024. Για τον λόγο αυτόν, και λαμβάνοντας υπόψη ότι μεταξύ αντίθετων προβλέψεων του νόμου και κανονιστικών πράξεων της διοίκησης, υπερισχύουν οι προβλέψεις του νόμου σύμφωνα με την ιεραρχία των κανόνων δικαίου, κατά την άποψή μας θα πρέπει στο άρθρο 32 παρ. 3(α) του ν. 5105/2024 να διευκρινιστεί ρητά ότι η απαγόρευση αύξησης άνω του 20% ανά κατηγορία αφορά στις κατηγορίες του άρθρου 28 παρ. 1 του ν. 5105/2024, ούτως ώστε να μην καταλείπεται η παραμικρή αβεβαιότητα ή αμφιβολία σχετικά με τη μη δυνατότητα της διοίκησης να εφαρμόσει την ανωτέρω διάταξη του άρθρου 32 παρ. 3(α) επί μεμονωμένων αυξητικών μεταβολών άνω του 20% σε ορισμένη/ες από τις κατηγορίες 2, 3, 4 και 5 του Παραρτήματος ΙΙ της ΚΥΑ 6376/2025, χωρίς να επέρχεται αύξηση άνω του 20% στο σύνολο των επιλέξιμων δαπανών των άνω κατηγοριών (οι οποίες πλέον συνιστούν τη νέα, ενιαία κατηγορία «below the line» του άρθρου 28 παρ.1 του ν. 5105/2024). Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται η αναμόρφωση του άρθρου 32 παρ. 3(α) του ν. 5105/2024, λαμβάνοντας υπόψη και τις προτάσεις Β.4. του ΣΑΠΟΕ με τις οποίες συμφωνούμε απόλυτα, ως εξής: «3. Αίτηση για τροποποίηση όρων ένταξης επενδυτικού σχεδίου δύναται να αφορά αποκλειστικά: (α) Σε εσωτερική αυξομειωτική ανακατανομή των κατηγοριών επιλέξιμων δαπανών του άρθρου 28 παρ. 1 του παρόντος που περιλήφθηκαν στο επενδυτικό σχέδιο που εγκρίθηκε, εφόσον η αύξηση υπερβαίνει το ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) ανά κατηγορία επιλέξιμης δαπάνης. Στην περίπτωση που υπάρχει μείωση άνω του 20% ανά κατηγορία επιλέξιμης δαπάνης χωρίς αύξηση άνω του 20% ανά κατηγορία επιλέξιμης δαπάνης ή στην περίπτωση που παρά την αύξηση άνω του 20% ανά κατηγορία επιλέξιμης δαπάνης οι λοιπές μειωτικές μεταβολές ανά κατηγορία δεν οδηγούν σε αύξηση της συνολικής ενίσχυσης του επενδυτικού σχεδίου, δεν απαιτείται αίτημα τροποποίησης. Αίτημα τροποποίησης δεν απαιτείται και στις ακόλουθες περιπτώσεις: (i) σε περίπτωση αύξησης των μη επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου, (ii) σε περίπτωση προσθήκης νέας επιλέξιμης δαπάνης εφόσον παρά την προσθήκη αυτή υφίσταται μείωση των συνολικών επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου….».