- Υπουργείο Πολιτισμού - https://www.opengov.gr/cultureathl -

ΜΕΡΟΣ Η΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ CASH REBATE GREECE (CRGR) (άρθρα 99-105)

 

Άρθρο 99

Διαδικασία, περιεχόμενο και όργανα αξιολόγησης – Τροποποίηση άρθρου 30 ν. 5105/2024

Στο άρθρο 30 του ν. 5105/2024 (A’ 61), περί διαδικασίας, περιεχομένου και οργάνων αξιολόγησης επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 2 διαγράφονται οι λέξεις «μετά από εισήγηση των αρμοδίων υπηρεσιών της τελευταίας», β) η παρ. 3 αντικαθίσταται, γ) στην παρ. 4 γα) στο πρώτο εδάφιο, διαγράφονται οι λέξεις «με βάση την αρχή της χρονικής προτεραιότητας», γβ) στο τέλος της παρ. 4 προστίθεται νέο εδάφιο, δ) η παρ. 5 καταργείται, ε) στην παρ. 6 εα) η φράση «Με την επιτυχή ολοκλήρωση του ελέγχου της πληρότητας και της νομιμότητας της παρ. 3, η αιτούσα επιχείρηση δικαιούται να ζητήσει» αντικαθίσταται από την φράση «Κατά το στάδιο εξέτασης της αίτησης για χρηματοδότηση και πριν από την απόφαση έγκρισης αυτής, η αιτούσα επιχείρηση δικαιούται να αιτηθεί» και εβ) οι λέξεις «τον Πρόεδρο» αντικαθίσταται από τις λέξεις «το αρμόδιο όργανο», και το άρθρο 30 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 30

Διαδικασία και περιεχόμενο αξιολόγησης Όργανα

  1. Η διαδικασία αξιολόγησης της αίτησης ένταξης χρηματοδότησης επενδυτικού σχεδίου σε όλα τα καθεστώτα ενίσχυσης του παρόντος Προγράμματος ολοκληρώνεται εντός τριών (3) μηνών από την υποβολή της στο πληροφοριακό σύστημα.
  2. Η αξιολόγηση των αιτήσεων ένταξης χρηματοδότησης αφορά στον έλεγχο πληρότητας και νομιμότητας των δικαιολογητικών του φακέλου του επενδυτικού σχεδίου, καθώς και στην αξιολόγηση του περιεχομένου και πραγματοποιείται από τριμελείς Επιτροπές Αξιολόγησης του άρθρου 39, οι οποίες συγκροτούνται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της Χορηγούσας Αρχής η οποία αναρτάται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, στο πληροφοριακό σύστημα της Χορηγούσας Αρχής και σε κάθε άλλο σύστημα που υποχρεωτικά ορίζεται από την κείμενη νομοθεσία.
  3. Ο έλεγχος πληρότητας και νομιμότητας των δικαιολογητικών του φακέλου του επενδυτικού σχεδίου δεν μπορεί να υπερβεί τις τριάντα (30) εργάσιμες ημέρες. Μετά την πάροδο του ανωτέρω χρονικού διαστήματος δεν παρέχεται καμία παράταση από την αρμόδια υπηρεσία της χορηγούσας αρχής για περαιτέρω διευκρινίσεις ή συμπληρώσεις. Εάν η αιτούσα επιχείρηση δεν παράσχει τις ορθές διευκρινίσεις, εφόσον της ζητηθεί, η αίτηση απορρίπτεται και η αιτούσα επιχείρηση ενημερώνεται άμεσα, ενώ το παράβολο καταπίπτει υπέρ του Δημοσίου. Κατ΄ εξαίρεση, δύναται να δοθεί παράταση της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου μόνο στην περίπτωση έκτακτων ή απρόβλεπτων περιστάσεων, ή λόγω τεκμηριωμένης υπαιτιότητας του φορέα, ο οποίος καθυστερεί την έκδοση των εν λόγω δικαιολογητικών. Κατά τον έλεγχο πληρότητας και νομιμότητας, η Επιτροπή Αξιολόγησης εκτιμά ιδίως τη συνδρομή των γενικών και ειδικών νόμιμων προϋποθέσεων της ενωσιακής νομικής βάσης για τη χορήγηση της ενίσχυσης και στις περιπτώσεις που το εκάστοτε καθεστώς έχει παραπάνω από μια πηγές χρηματοδότησης, κατανέμει τις αιτήσεις επενδυτικών σχεδίων ανά πηγή χρηματοδότησης. Κατά τον έλεγχο πληρότητας η Επιτροπή Αξιολόγησης διασφαλίζει: (α) ότι έχει ορθώς συμπληρωθεί ή συνταχθεί η προσήκουσα χρηματοδότηση μέσω του πληροφοριακού συστήματος, (β) ότι η αίτηση χρηματοδότησης συνοδεύεται από όλα τα στοιχεία, έγγραφα και τυπικά δικαιολογητικά, (γ) ότι η αίτηση χρηματοδότησης και τα συμπληρωματικά έγγραφα είναι, όπου απαιτείται, κατάλληλα υπογεγγραμένα και νομίμως επικυρωμένα.
  4. Με το πέρας του ελέγχου της πληρότητας και νομιμότητας της αίτησης, αυτή αξιολογείται από τις Επιτροπές Αξιολόγησης, ως προς τα στοιχεία του επενδυτικού σχεδίου, τις πηγές χρηματοδότησης και την τήρηση των γενικών κανόνων χορήγησης της ενίσχυσης και τη συνδρομή και βαθμολόγηση των πολιτιστικών κριτηρίων και κάθε άλλου στοιχείου που προβλέπεται στις υπουργικές αποφάσεις της παρ. 1 του άρθρου 89. Η αξιολόγηση των αιτήσεων είναι άμεση, με βάση την αρχή της χρονικής προτεραιότητας και τους διαθέσιμους πόρους.
  5. (Καταργείται)
  6. Κατά το στάδιο εξέτασης της αίτησης για χρηματοδότηση και πριν από την απόφαση έγκρισης αυτής, η αιτούσα επιχείρηση δικαιούται να αιτηθεί από τη Χορηγούσα Αρχή επιστολή προθέσεως (letter of intent) σχετικά με την προοπτική ένταξης χρηματοδότησης του επενδυτικού σχεδίου στο σχετικό καθεστώς ενίσχυσης. Η επιστολή παρέχεται από τη Χορηγούσα Αρχή, με την επιφύλαξη της επιτυχούς ολοκλήρωσης της αξιολόγησης από τις αρμόδιες Επιτροπές Αξιολόγησης και της έκδοσης της σχετικής απόφασης ένταξης χρηματοδότησης από το αρμόδιο όργανο της Χορηγούσας Αρχής.
  7. Αν η αιτούσα επιχείρηση επιθυμεί την απόσυρση της αίτησης ένταξης του επενδυτικού σχεδίου της, μέχρι την έκδοση της απόφασης ένταξης χρηματοδότησης, υποβάλλει σχετικό αίτημα στη Χορηγούσα Αρχή και το επενδυτικό σχέδιο απορρίπτεται εξ αυτού του λόγου με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της τελευταίας, το δε παράβολο καταπίπτει υπέρ του Δημοσίου. Κατά της απόφασης αυτής δεν χωρεί ένσταση.».

 

Άρθρο 100

Επαλήθευση και πιστοποίηση λήξης επενδυτικού σχεδίου στα καθεστώτα ενίσχυσης CRGR-FTV και CRGR-Animate – Αντικατάσταση παρ. 3, τροποποίηση παρ. 5 και προσθήκη παρ. 8 στο άρθρο 33 ν. 5105/2024

 

  1. Η παρ. 3 του άρθρου 33 του ν. 5105/2024 (A’ 61), περί επαλήθευσης και πιστοποίησης λήξης επενδυτικού σχεδίου στα καθεστώτα ενίσχυσης CRGR-FTV και CRGR-Animate, αντικαθίσταται ως εξής:

«3. Η διαδικασία επαλήθευσης και πιστοποίησης του επενδυτικού σχεδίου διενεργείται εντός τριάντα (30) εργάσιμων ημερών, από την υποβολή της αίτησης, κατά την οποία οι αρμόδιες υπηρεσίες της Χορηγούσας Αρχής ελέγχουν αποκλειστικά: (α) την τήρηση της εξάμηνης προθεσμίας της παρ. 1, (β) την τεχνική έκθεση του επενδυτικού σχεδίου ως προς την τελική συμμόρφωση με τα πολιτιστικά κριτήρια σύμφωνα με τα οποία το σχέδιο εντάχθηκε στο καθεστώς ή όπως αυτά τροποποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του σχεδίου, (γ) την παραλαβή του οπτικοακουστικού υλικού που πιστοποιεί την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου, όπως εγκρίθηκε στο στάδιο της ένταξης χρηματοδότησης, και (δ) τα βασικά χρηματοοικονομικά και ποσοτικά στοιχεία του επενδυτικού σχεδίου που υλοποιήθηκε στην ελληνική επικράτεια βάσει της έκθεσης του ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας. Εντός του ως άνω διαστήματος, η αρμόδια υπηρεσία της Χορηγούσας Αρχής προβαίνει στις ακόλουθες ενέργειες: (α) αν η αίτηση επαλήθευσης πιστοποίησης είναι πλήρης , βάσει του ελέγχου του πρώτου εδαφίου, υποχρεούται να προβεί στις αναγκαίες διαπιστώσεις προς το αρμόδιο όργανο, (β) αν η αίτηση επαλήθευσης πιστοποίησης έχει ελλείψεις ήσσονος σημασίας, μεριμνά για τη λήψη των απαραίτητων διευκρινίσεων ή για τη συμπλήρωση οποιουδήποτε αναγκαίου δικαιολογητικού μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας ή άλλου πρόσφορου μέσου, και, εφόσον καλύπτονται οι ελλείψεις, προβαίνει στις αναγκαίες διαπιστώσεις. Αν η αρμόδια υπηρεσία της Χορηγούσας Αρχής δεν μπορεί να καταλήξει σε διαπίστωση, εντός του ως άνω χρονικού διαστήματος, λόγω βάσιμων αμφιβολιών που προκύπτουν από τα δικαιολογητικά της αίτησης επαλήθευσης πιστοποίησης της παρ. 2, δύναται, κατόπιν σχετικής απόφασής της να προβεί σε αυτεπάγγελτο έλεγχο του συνόλου των υποβληθέντων στοιχείων που βρίσκονται στον φάκελο της αίτησης και, με βάση τα πορίσματα του ελέγχου αυτού, εισηγείται εγγράφως την ολική ή μερική πιστοποίηση της επένδυσης ή την ανάκληση της απόφασης ένταξης χρηματοδότησης στο αρμόδιο όργανο της Χορηγούσας Αρχής. Η διάρκεια του αυτεπάγγελτου ελέγχου δεν μπορεί να υπερβεί τους δύο (2) μήνες από τη λήψη της απόφασης διενέργειάς του. Αν κατά τον αυτεπάγγελτο έλεγχο υπάρξουν ευρήματα που αφορούν στην έκθεση του ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας, τα οποία οδηγούν στην ανάκληση της απόφασης ένταξης, η αρμόδια υπηρεσία της Χορηγούσας Αρχής ενημερώνει σχετικά την Αρχή Δημόσιας Εποπτείας του άρθρου 38 του ν. 4449/2017 (Α’ 7) και αποκλείει τον ορκωτό λογιστή ή την ελεγκτική εταιρεία από τις διαδικασία ορισμού σε επενδυτικά σχέδια. Οι αιτούσες επιχειρήσεις υποχρεούνται να παρέχουν κάθε στοιχείο ή διευκρίνιση που θα ζητηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να διευκολύνουν τη διαδικασία πιστοποίησης. Τα δικαιολογητικά της παρ. 2 τηρούνται στο αρχείο της Χορηγούσας Αρχής για δέκα (10) χρόνια για τους σκοπούς του ελέγχου.»

 

  1. Στην παρ. 5 του άρθρου 33 του ν. 5105/2024, περί επαλήθευσης και πιστοποίησης λήξης επενδυτικού σχεδίου στα καθεστώτα ενίσχυσης CRGR-FTV και CRGR-Animate, μετά το δεύτερο εδάφιο προστίθεται νέο τρίτο εδάφιο, και η παρ. 5 του άρθρου 33 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«5. Ο ορισμός ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή ελεγκτικής εταιρείας των περ. 2 και 3 του άρθρου 2 του ν. 4449/2017 γίνεται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της Χορηγούσας Αρχής εντός πέντε (5) ημερών από την υποβολή σχετικού αιτήματος της αιτούσας επιχείρησης. Το αίτημα υποβάλλεται μετά την ολοκλήρωση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των εργασιών παραγωγής επενδυτικού σχεδίου και σε κάθε περίπτωση πριν από την υποβολή της αίτησης ελέγχου της παρ. 1. Με αιτιολογημένη απόφαση του αρμοδίου οργάνου της Χορηγούσας Αρχής δύναται να αντικαθίσταται ο ορκωτός ελεγκτής λογιστής ή η ελεγκτική εταιρεία λόγω πλημμελούς άσκησης του έργου τους. Η αμοιβή του ορκωτού ελεγκτή λογιστή ή της ελεγκτικής εταιρείας βαρύνει σε κάθε περίπτωση, θετικής ή απορριπτικής έκθεσης ελέγχου, αποκλειστικά τον δικαιούχο.».

 

  1. Στο άρθρο 33 του ν. 5105/2024 περί επαλήθευσης και πιστοποίησης λήξης επενδυτικού σχεδίου στα καθεστώτα ενίσχυσης CRGR-FTV και CRGR-Animate, προστίθεται παρ. 8 ως εξής:

 

«8. Το παρόν ισχύει, με την επιφύλαξη των όσων προβλέπονται στην υπ΄αρ. 5483/2023 (Β’ 390) κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Διαδικασίες δημοσιονομικών διορθώσεων και αναζήτησης αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών στα Τομεακά και Περιφερειακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021-2027».».

 

Άρθρο 101

Καταβολή ενίσχυσης – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 35 ν. 5105/2024

 

Στην παρ. 3 του άρθρου 35 του ν. 5105/2024 (A’ 61), περί καταβολής ενίσχυσης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «τραπεζικό λογαριασμό πιστωτικού ιδρύματος» αντικαθίσταται από τις λέξεις «πιστωτικό λογαριασμό πιστωτικού ιδρύματος» και β) μετά από τις λέξεις «της ημεδαπής ή» προστίθενται οι λέξεις «άλλου κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου ή της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών, καθώς και», και η παρ. 3 του άρθρου 35 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Η καταβολή της επιχορήγησης γίνεται εντός τριών (3) μηνών από την έκδοση της απόφασης πιστοποίησης της λήξης του επενδυτικού σχεδίου, απευθείας, μέσω ηλεκτρονικής πληρωμής, σε τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου του επενδυτικού σχεδίου που έχει ορισθεί με την απόφαση ένταξης χρηματοδότησης, σε πιστωτικό λογαριασμό πιστωτικού ιδρύματος της ημεδαπής ή άλλου κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου ή της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών, καθώς και της χώρας της καταστατικής έδρας ή της μόνιμης εγκατάστασης του δικαιούχου και δεν επιτρέπεται η εκχώρησή της σε τρίτους».

 

Άρθρο 102

Δειγματοληπτικός έλεγχος – Επιτόπιοι έλεγχοι και επαληθεύσεις– Τροποποίηση παρ. 1 και 3 άρθρου 36 ν. 5105/2024

 

  1. Στην παρ. 1 του άρθρου 36 του ν. 5105/2024 (Α’61), περί δειγματοληπτικού ελέγχου, επιτόπιων ελέγχων και επαληθεύσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) μετά από τη λέξη «ποσοστού» προστίθενται οι λέξεις «από πέντε τοις εκατό (5%) έως», β) πριν από τη λέξη «ετησίως» διαγράφεται η λέξη «τουλάχιστον» και η παρ. 1 του άρθρου 36 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Οι αποφάσεις πιστοποίησης της λήξης επενδυτικού σχεδίου υπόκεινται σε δειγματοληπτικό έλεγχο ποσοστού από πέντε τοις εκατό (5%) έως τριάντα τοις εκατό (30%) ετησίως, επί του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων για κάθε καθεστώς ενίσχυσης.»

 

  1. Στην παρ. 3 του άρθρου 36 του ν. 5105/2024, περί επιτόπιων ελέγχων και επαληθεύσεων, προστίθεται τρίτο εδάφιο, και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις η παρ. 3 του άρθρου 36 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Στην περίπτωση που κατά τον δειγματοληπτικό έλεγχο διαπιστωθεί καταβολή ενίσχυσης σε περίπτωση μη νόμιμης πιστοποίησης λήξης επενδυτικού σχεδίου, το σύνολο ή μέρος αυτής ανακτάται, προσαυξημένο νομιμοτόκως από την εκάστοτε καταβολή, και εν συνεχεία βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’190). Τα σχετικά παραστατικά καταβολής των ενισχύσεων από τη Χορηγούσα Αρχή αποτελούν νόμιμο τίτλο για τη βεβαίωση του χρέους, η οποία συντελείται μετά την αποστολή του χρηματικού καταλόγου στην αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων και το άρθρο 55 του π.δ. 16/1989 (Α’ 6). Εφόσον από τον δειγματοληπτικό έλεγχο διαπιστωθεί πλημμελής έλεγχος από τον ορκωτό λογιστή ή την ελεγκτική εταιρεία, η αρμόδια υπηρεσία της Χορηγούσας Αρχής ενημερώνει σχετικά την Αρχή Δημόσιας Εποπτείας του άρθρου 38 του ν. 4449/2017 (Α’ 7) και αποκλείει τον ορκωτό λογιστή ή την ελεγκτική εταιρεία από τη διαδικασία πιστοποίησης του παρόντος.»

 

Άρθρο 103

Ενστάσεις – Τροποποίηση άρθρου 38 ν. 5105/2024

 

Στο άρθρο 38 του ν. 5105/2024 (Α’ 61), περί ενστάσεων-αντιρρήσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στον τίτλο η λέξη «Ενστάσεις» διαγράφεται, β) στην παρ. 1 βα) στο πρώτο εδάφιο διαγράφεται η λέξη «Ενστάσεις» και οι λέξεις «επτά (7)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δέκα (10)» και ββ) στο δεύτερο εδάφιο η λέξη «ενστάσεις» αντικαθίσταται από τη λέξη «αντιρρήσεις», γ) στην παρ. 2 γα) στο πρώτο εδάφιο διαγράφεται η λέξη «ενστάσεις» και γβ) στο δεύτερο εδάφιο διαγράφεται η λέξη «ενστάσεων», δ) στην παρ. 3 διαγράφεται η λέξη «ένσταση», ε) στην παρ. 4 οι λέξεις «ένσταση» και «ένστασης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «αντίρρηση» και «αντίρρησης», αντιστοίχως, και διαγράφεται η λέξη «Ενστάσεων», στ) στην παρ. 5 διαγράφεται η λέξη «ενστάσεις», και ζ) στην παρ. 7 διαγράφεται η λέξη «ενστάσεων», και το άρθρο 38 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 38

Αντιρρήσεις

1. Αντιρρήσεις μπορούν να υποβληθούν ηλεκτρονικά άπαξ μέσω του πληροφοριακού συστήματος που ορίζει η Χορηγούσα Αρχή εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση της σχετικής πράξης απόρριψης: (α) της αίτησης ένταξης χρηματοδότησης κατόπιν της διαδικασίας αξιολόγησης και (β) της απόφασης έγκρισης αποτελεσμάτων της Επιτροπής Αξιολόγησης, το περιεχόμενο της οποίας διαφοροποιείται από το περιεχόμενο της αίτησης

Οι αντιρρήσεις αυτές έχουν τον χαρακτήρα ενδικοφανούς προσφυγής κατά την έννοια του άρθρου 25 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 45).

  1. Οι αντιρρήσεις ασκούνται άπαξ επί του αποτελέσματος της αξιολόγησης της αίτησης ένταξης χρηματοδότησης. Η εκδοθείσα απόφαση επί της αντίρρησης καθιστά οριστική την απόφαση έγκρισης αποτελεσμάτων αξιολόγησης ή την τυχόν απόρριψη αυτής, αποκλειομένου ετέρου σταδίου διοικητικής προσφυγής.
  2. Αφ’ ης στιγμής υποβληθεί ηλεκτρονικά η αντίρρηση, αυτή διαβιβάζεται αμελλητί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Χορηγούσας Αρχής στον Πρόεδρο της Επιτροπής.
  3. Η αντίρρηση εξετάζεται από την αρμόδια Επιτροπή Αντιρρήσεων του άρθρου 39, η οποία υποβάλλει σχετική πρόταση προς το αρμόδιο όργανο της Χορηγούσας Αρχής εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία υποβολής της αντίρρησης. Το αρμόδιο όργανο της Χορηγούσας Αρχής δεσμεύεται από την ως άνω πρόταση ως προς το περιεχόμενο της απόφασης που θα εκδοθεί.
  4. Οι αντιρρήσεις εξετάζονται μέσω του πληροφοριακού συστήματος, σύμφωνα με το εκάστοτε ισχύον νομικό πλαίσιο, τόσο ως προς τη νομιμότητα της πράξης κατά της οποίας στρέφονται, όσο και ως προς την ουσία της υπόθεσης.
  5. Η απόφαση με την οποία απορρίπτεται η ένσταση αναρτάται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, στην ιστοσελίδα της Χορηγούσας Αρχής και σε όποια άλλη ιστοσελίδα ή πλατφόρμα ορίζει η Χορηγούσα Αρχή και κοινοποιείται αμελλητί στην αιτούσα επιχείρηση με αποστολή στη διεύθυνση του ηλεκτρονικού της ταχυδρομείου.
  6. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξέτασης των αντιρρήσεων, τροποποιείται, εφόσον απαιτείται, η απόφαση έγκρισης της ένταξης χρηματοδότησης.»

 

Άρθρο 104

Εξουσιοδοτικές διατάξεις– Τροποποίηση άρθρου 89 ν. 5105/2024

 

  1. Στην παρ. 1 του άρθρου 89 του ν. 5105/2024 (Α’ 61), περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο τέλος της περ. δ) προστίθενται οι λέξεις «καθώς και τις περιπτώσεις και διαδικασίες αυτεπάγγελτης αναζήτησης και επαλήθευσης αυτών για όλα ανεξαιρέτως τα στάδια της χρηματοδότησης», β) στην περ. ε) βα) μετά από τη λέξη «ορισμού» προστίθενται οι λέξεις «, αντικατάστασης και αποκλεισμού», ββ) μετά από τη λέξη «λογιστή» προστίθενται οι λέξεις «ή λογιστικής εταιρείας, ένστασης και έννομης προστασίας γενικά», γ) στο τέλος της περ. η) προστίθενται οι λέξεις «και την έννομη προστασία κατά των πράξεων των επιτροπών και οργάνων αυτών», δ) στην περ. η) δα) μετά από τις λέξεις «τα κριτήρια» προστίθενται οι λέξεις «και τη διαδικασία επιλογής», δβ) μετά από τη λέξη «επιλογής» προστίθεται η λέξη «αντικατάστασης» και η παρ. 1 του άρθρου 89 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Πολιτισμού και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μετά από εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου της Χορηγούσας Αρχής, προκηρύσσονται τα καθεστώτα ενίσχυσης του Προγράμματος CRGR και εξειδικεύονται ειδικότερα θέματα εφαρμογής αυτών, όπως:

α) τα πολιτιστικά κριτήρια βάσει των οποίων εντάσσονται τα επενδυτικά σχέδια στα καθεστώτα ενίσχυσης, τα στοιχεία του φυσικού αντικειμένου, καθώς και τα κριτήρια ένταξης των στρατηγικών επενδυτικών σχεδίων της παρ. 1 του άρθρου 35,

β) οι επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων αναλυτικά και το ποσοστό τους σε σχέση με τον προϋπολογισμό του έργου, καθώς και ο τρόπος ελέγχου και υπολογισμού τους ιδίως στις περιπτώσεις κατά τις οποίες η παραγωγή εκτελείται και σε άλλες χώρες,

γ) οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια αποδοχής εγχώριων και αλλοδαπών παραστατικών,

δ) τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που συνοδεύουν την αίτηση ένταξης χρηματοδότησης και την αίτηση ελέγχου πιστοποίησης ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου καθώς και τις περιπτώσεις και διαδικασίες αυτεπάγγελτης αναζήτησης και επαλήθευσης αυτών για όλα ανεξαιρέτως τα στάδια της χρηματοδότησης.

ε) ειδικότερα θέματα για τη διαδικασία και τον χρόνο υποβολής της κάθε είδους αίτησης όπως αίτησης ένταξης χρηματοδότησης, τροποποίησης, ελέγχου πιστοποίησης, ορισμού, αντικατάστασης και αποκλεισμού ορκωτού λογιστή ή λογιστικής εταιρείας, ένστασης και έννομης προστασίας γενικά»

στ) οι όροι και οι προϋποθέσεις, καθώς και οι ειδικότερες διαδικασίες και τα δικαιολογητικά και στοιχεία σχετικά με τις τροποποιήσεις εγκεκριμένου επενδυτικού σχεδίου, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα για το ζήτημα αυτό,

ζ) οι κατά περίπτωση εφαρμοζόμενοι χρόνοι έναρξης και λήξης των επενδυτικών σχεδίων,

η) η σύνθεση και οι όροι λειτουργίας των προβλεπόμενων, στον παρόντα, επιτροπών και διοικητικών οργάνων και την έννομη προστασία κατά των πράξεων των επιτροπών και οργάνων αυτών,

θ) τα κριτήρια και τη διαδικασία επιλογής, αντικατάστασης και αποκλεισμού ορκωτών ελεγκτών λογιστών και ελεγκτικών εταιρειών,

ι) τα απαραίτητα στοιχεία για την πληρότητα και νομιμότητα της έκθεσης ελέγχου και τα κριτήρια για την εν μέρει, πλήρη ή μη αποδοχή της έκθεσης ελέγχου που υποβάλλεται από τον ορκωτό ελεγκτή -λογιστή ή την ελεγκτική εταιρεία,

ια) η διαδικασία και κάθε αναγκαίο ζήτημα σχετικό με τον δειγματοληπτικό έλεγχο, συμπεριλαμβανομένων και κανόνων για την αποφυγή σύγκρουσης συμφερόντων,

ιβ) ο ορισμός του πληροφοριακού συστήματος που χρησιμοποιείται για την εφαρμογή του καθεστώτος ενίσχυσης,

ιγ) ζητήματα εξειδίκευσης των ορισμών του άρθρου 23,

ιδ) οι όροι και οι προϋποθέσεις για την παράδοση στη Χορηγούσα Αρχή ψηφιακών αρχείων του έργου, καθώς και οι προδιαγραφές για τη διαφύλαξη και την προβολή του,

ιε) η χρηματοδότηση των επιμέρους δράσεων ενίσχυσης του φορέα από κάθε πηγή, εθνική ή ενωσιακή, καθώς και

ιστ) κάθε άλλο σχετικό θέμα με την εφαρμογή του Προγράμματος.»

 

  1. Στην παρ. 2 του άρθρου 89 του ν. 5105/2024, προστίθεται τρίτο εδάφιο, και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Πολιτισμού, η οποία εκδίδεται σε ετήσια βάση έως το τέλος Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους, καθορίζονται οι κατανομές του ετήσιου προϋπολογισμού των καθεστώτων ενίσχυσης του Προγράμματος CRGR, ανά κατηγορία οπτικοακουστικών έργων, για το επόμενο έτος. Η απόφαση εκδίδεται έπειτα από διαβούλευση με τα αντιπροσωπευτικά επαγγελματικά σωματεία του οπτικοακουστικού κλάδου. Η κοινή υπουργική απόφαση της περ. α) της παρ. 1 εκδίδεται τον Δεκέμβριο 2025 και αφορά το Πρόγραμμα CRGR από 1 Ιανουαρίου του 2026.»

 

  1. Στην παρ. 6 του άρθρου 89 του ν. 5105/2024, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) μετά τις λέξεις «Με απόφαση» προστίθενται οι λέξεις «του Διοικητικού Συμβουλίου», β) οι λέξεις «τουλάχιστον το τριάντα τοις εκατό (30%)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «το ποσοστό», γ) μετά τις λέξεις «δειγματοληπτικό έλεγχο» προστίθεται η φράση «το οποίο δεν δύναται να ξεπερνά το ποσοστό που αναφέρεται στην παρ. 1 του άρθρου 36», και η παρ. 6 του άρθρου 89 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«6. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Χορηγούσας Αρχής που εκδίδεται εντός του μηνός Δεκεμβρίου κάθε έτους και αναρτάται στο Πρόγραμμα Διαύγεια, καθορίζεται το ποσοστό των ετήσιων πιστοποιηθέντων επενδυτικών σχεδίων προς δειγματοληπτικό έλεγχο το οποίο δεν δύναται να ξεπερνά το ποσοστό που αναφέρεται στην παρ. 1 του άρθρου 36 και δίνεται η σχετική εντολή ενέργειας.».

 

 

Άρθρο 105

Μεταβατικές διατάξεις– Τροποποίηση άρθρου 94 ν. 5105/2024

Στο άρθρο 94 του ν. 5105/2024 (Α’ 61), περί μεταβατικών διατάξεων, α) στην παρ. 1 αα) στο δεύτερο εδάφιο i) οι λέξεις «30ή Σεπτεμβρίου 2024» αντικαθίστανται από τις λέξεις «έκδοση σχετικής απόφασης από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας», ii) στο τέλος του εδαφίου προστίθενται οι λέξεις «με την επιφύλαξη μεταβατικών προβλέψεων των υπουργικών αποφάσεων της παρ. 1 του άρθρου 89 του παρόντος» αβ) στο τρίτο εδάφιο η φράση «οι οποίες, σε κάθε περίπτωση, δεν δύναται να εκδοθούν μετά την 1η Οκτωβρίου 2024» διαγράφεται, β) στην περ. β) της παρ. 8 οι λέξεις «που έχει λάβει κατά το έτος χορήγησης, καθώς και για τα δύο (2) προηγούμενα ημερολογιακά έτη» αντικαθίστανται από τις λέξεις «και την ακριβή ημερομηνία χορήγησής τους που έχει λάβει κατά τα τρία (3) προηγούμενα έτη σε κυλιόμενη ημερολογιακή βάση», γ) η παρ. 10 αντικαθίσταται, δ) προστίθενται παρ. 11, 12, 13, 14 και 15, και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις το άρθρο 94 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 94

Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Γ’

  1. Από τη θέση σε ισχύ του παρόντος και έως την 10η Μαΐου 2024, το πρόγραμμα για την ενίσχυση της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα συνεχίζει να δέχεται αιτήσεις ένταξης και τροποποίησης όρων ένταξης σύμφωνα με το Κεφάλαιο Δ’ του ν. 4487/2017 (Α’ 116) και με την επιφύλαξη των επόμενων παραγράφων του παρόντος. Από την 10η Μαΐου 2024 και μέχρι την έκδοση σχετικής απόφασης από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας, καμία νέα αίτηση ένταξης δεν μπορεί να υποβληθεί με την επιφύλαξη μεταβατικών προβλέψεων των υπουργικών αποφάσεων της παρ. 1 του άρθρου 89 του παρόντος. Το Πρόγραμμα Cash Rebate Greece, όπως θεσμοθετείται με το Μέρος Γ’ του παρόντος, δέχεται αιτήσεις ένταξης επενδυτικών σχεδίων ανά καθεστώς ενίσχυσης μετά την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων της παρ. 1 του άρθρου 89.
  2. Αιτήματα τροποποίησης τα οποία υποβάλλονται και αφορούν σε επενδυτικά σχέδια, τα οποία έχουν υποβάλει αίτηση υπαγωγής πριν από την 1η Ιουλίου 2023 και των οποίων η απόφαση υπαγωγής είτε δεν έχει εκδοθεί είτε έχει εκδοθεί μετά την προθεσμία που ορίζει ο ν. 4487/2017, αξιολογούνται σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ίσχυαν κατά τον χρόνο υποβολής της αρχικής αίτησης υπαγωγής του επενδυτικού σχεδίου.
  3. Επενδυτικά σχέδια για τα οποία έχει υποβληθεί αίτηση υπαγωγής ή τροποποίησης από την 1η Ιανουαρίου 2022 και έως την 10η Μαΐου 2024 και τα οποία έχουν αξιολογηθεί θετικά από την ανώνυμη εταιρεία Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) Α.Ε. χωρίς να έχει εκδοθεί μέχρι σήμερα σχετική απόφαση από το αρμόδιο διοικητικό όργανο του εποπτεύοντος Υπουργείου, δύνανται να υποβάλλουν αίτημα ελέγχου εντός έξι (6) μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης υπαγωγής ή τροποποίησης χωρίς την υποχρέωση υποβολής αιτήματος παράτασης προς την ΕΚΟΜΕ Α.Ε. λόγω παρέλευσης των έξι (6) μηνών από την ημερομηνία λήξης ή ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου.
  4. Για τα επενδυτικά σχέδια για τα οποία έχει υποβληθεί από την 1η Ιουνίου 2022 και μέχρι την 10η Μαΐου 2024, αίτηση σύνθετης τροποποίησης, η οποία εκκρεμεί και (α) δεν αυξάνει καθόλου τον συνολικό προϋπολογισμό και τις επιλέξιμες δαπάνες του επενδυτικού σχεδίου, (β) δεν προσθέτει νέα ενισχυόμενη δημόσια δαπάνη, (γ) δεν αλλάζει τους όρους των πολιτιστικών κριτηρίων του επενδυτικού σχεδίου, (δ) με οποιονδήποτε τρόπο μειώνει τη συνολική ενισχυόμενη δημόσια δαπάνη που έχει εγκριθεί με την απόφαση υπαγωγής του επενδυτικού σχεδίου, δεν απαιτείται η έκδοση σχετικής απόφασης και οι αιτούμενες τροποποιήσεις αντιμετωπίζονται ως απλές, εφόσον αυτές συμπεριλαμβάνονται στην τελική έκθεση ορκωτού λογιστή.
  5. Για επενδυτικά σχέδια τα οποία μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος περιλαμβάνουν αλλαγές ή μεταβολές που συνιστούν απλές τροποποιήσεις, αυτές συμπεριλαμβάνονται στην τελική έκθεση ορκωτού λογιστή χωρίς να απαιτείται η διαδικασία της γνωστοποίησης.
  6. Για τα επενδυτικά σχέδια για τα οποία έχει υποβληθεί αίτηση υπαγωγής από την 1η Ιανουαρίου 2024, η αίτηση για ορισμό ορκωτού λογιστή δεν μπορεί να υποβληθεί πριν από την ημερομηνία λήξης του επενδυτικού σχεδίου που έχει δηλωθεί στην αίτηση υπαγωγής.
  7. Επενδυτικά σχέδια για τα οποία έχει υποβληθεί αίτηση υπαγωγής ή τροποποίησης πριν από τη θέση σε ισχύ του Μέρους Γ’ αξιολογούνται βάσει του ν. 4487/2017 και η απόφαση εκδίδεται από το αρμόδιο διοικητικό όργανο του Μέρος Γ’.
  8. Για όλα τα επενδυτικά σχέδια του ΚΑΔ 62.01.21 για τα οποία έχει υποβληθεί αίτηση υπαγωγής μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος και μέχρι την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατόπιν υποβολής φακέλου κοινοποίησης του καθεστώτος στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ε.Ε. ισχύουν τα εξής:

(α) το ανώτατο όριο χορήγησης ενίσχυσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα εκάστοτε οριζόμενα, συνυπολογιζόμενων άλλων ενισχύσεων de minimis ανά ενιαία επιχείρηση σε οποιαδήποτε χρονική περίοδο τριών (3) ετών σύμφωνα με τον Κανονισμό 2831/2023 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας και με το άρθρο 2 του Κανονισμού 2831/2023 για τον ορισμό της ενιαίας επιχείρησης, (β) η αιτούσα επιχείρηση υποβάλλει υπογεγραμμένη, δια του νόμιμου εκπροσώπου της, την υπεύθυνη δήλωση, σχετικά με το σύνολο των ενισχύσεων de minimis και την ακριβή ημερομηνία χορήγησής τους που έχει λάβει κατά τα τρία (3) προηγούμενα έτη σε κυλιόμενη ημερολογιακή βάση.

  1. Αιτήσεις ελέγχου και καταβολής ενίσχυσης συνεχίζονται να υποβάλλονται κανονικά και εξετάζονται σύμφωνα με το Κεφάλαιο Δ’ του ν. 4487/2017 (Α’ 116) μέχρι την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων της παρ. 1 του άρθρου 89. Το τελευταίο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 33 εφαρμόζεται και σε όλα τα επενδυτικά σχέδια για τα οποία δεν έχει εκδοθεί απόφαση πιστοποίησης ή ανάκλησης κατά τη δημοσίευση του παρόντος.
  2. Όλες οι διαδικασίες των ως άνω παραγράφων διεκπεραιώνονται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων κατ’ εφαρμογή των άρθρων 13 του ν. 5079/2023 (Α’ 215), 85 του ν. 5043/2023 (Α’ 91) και 56 του ν. 4914/2022 (Α’ 61).
  3. Επενδυτικά σχέδια που έχουν υποβάλει αίτηση υπαγωγής από 1ης.1.2024 έως και 10.5.2024 βάσει του καθεστώτος ενίσχυσης του ν. 4487/2017, ανεξαρτήτως του σταδίου αξιολόγησης στο οποίο βρίσκονται και των πολιτιστικών κριτηρίων που εφαρμόζονται για αυτά, μπορούν να χρηματοδοτηθούν, με εισήγηση της Επιτροπής Αξιολόγησης, από συγχρηματοδοτούμενους πόρους, εφόσον πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) του ΕΣΠΑ 2021-2027. Οι αιτήσεις τροποποίησης καθώς και ο έλεγχος και η πιστοποίηση των εν λόγω επενδυτικών σχεδίων γίνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Μέρους Γ’ και των εφαρμοστικών αποφάσεων αυτού.
  4. Για τα επενδυτικά σχέδια για τα οποία έχει υποβληθεί αίτηση υπαγωγής από 1ης.1.2022 και μέχρι 31.12.2023, οι αιτήσεις καταβολής ενίσχυσης δύνανται να υποβάλλονται και νωρίτερα της ημερομηνίας λήξης του επενδυτικού σχεδίου που έχει δηλωθεί στην αίτηση υπαγωγής. Τα ποσά ενίσχυσης καταβάλλονται εφόσον υπάρχουν οι απαιτούμενοι πόροι από την Χορηγούσα Αρχή.
  5. Με τη σύσταση της Εταιρείας του Μέρους Β’ του παρόντος, όλες οι διαπιστωτικές πράξεις που αφορούν σε επενδυτικά σχέδια που έχουν υποβάλλει αίτηση στο καθεστώς ενίσχυσης του ν. 4487/2017, υπογράφονται από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας.
  6. Η κοινή απόφαση της παρ. 7 του άρθρου 89 καταλαμβάνει και όλους όσοι άσκησαν όμοια καθήκοντα από τη σύσταση της Εταιρείας του Μέρους Β’ μέχρι και τη δημοσίευση της απόφασης.
  7. Αποφάσεις υπαγωγής έργων υπό το καθεστώς του ν. 4487/2017, οι οποίες έχουν δημοσιευθεί βάσει της υπ΄ αρ. 11541/29.10.2024 (Β΄ 5988) απόφασης του αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, χωρίς την ύπαρξη της βεβαίωσης πίστωσης της παρ. 5 του άρθρου 30 του παρόντος, θεωρούνται νόμιμες.»