• Σχόλιο του χρήστη 'Κων/νος Αδαμόπουλος' | 17 Φεβρουαρίου 2025, 12:16

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΛΛΑΓΩΝ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ: ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 4 Πρόταση τροποποίησης παραγράφου 2 Προτείνεται η προσθήκη της δυνατότητας είσπραξης λογαριασμών άλλων εταιρειών (όπως ηλεκτρικής ενέργειας, τηλεφωνικές εταιρείες κ.λπ.) από τα ταμεία των Δ.Ε.Υ.Α. Η ρύθμιση αυτή θα προσφέρει σημαντικά οφέλη: Βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών – Οι Δ.Ε.Υ.Α., ως φορείς με φυσικά σημεία εξυπηρέτησης σε δημοτικά διαμερίσματα, μπορούν να λειτουργήσουν ως κέντρα πληρωμών για τους πολίτες, διευκολύνοντας όσους δεν έχουν πρόσβαση σε ψηφιακές συναλλαγές ή τραπεζικά καταστήματα. Αύξηση της εισπραξιμότητας – Η ύπαρξη πολλαπλών επιλογών πληρωμής στο ίδιο σημείο ενδέχεται να ενισχύσει τη συνέπεια των καταναλωτών στην πληρωμή των λογαριασμών τους. Πρόσθετο έσοδο για τις Δ.Ε.Υ.Α. – Η δυνατότητα παροχής αυτής της υπηρεσίας θα συνοδεύεται από την συνηθισμένη προμήθεια ανά συναλλαγή, ενισχύοντας τα έσοδα των Δ.Ε.Υ.Α. τη βιωσιμότητα του ταμείου τους και της θέσης εργασίας του ταμία. Προσθήκη περίπτωσης “ε” στην παράγραφο 2 ε) "Οι Δ.Ε.Υ.Α. δύνανται να αναλαμβάνουν, κατόπιν σχετικών συμβάσεων, την είσπραξη λογαριασμών τρίτων φορέων και επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας μέσω των ταμείων τους, με στόχο τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και την ενίσχυση των εσόδων τους." ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 11 Πρόταση τροποποίησης παραγράφου 2 για τη διαδικασία επιλογής του Γενικού Διευθυντή των Δ.Ε.Υ.Α. Η πρόβλεψη του νομοσχεδίου ότι ο Γενικός Διευθυντής της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. επιλέγεται με απόφαση του Δ.Σ. που λαμβάνεται με πλειοψηφία, δημιουργεί σοβαρές ανησυχίες για τον κίνδυνο πρόσληψης στελεχών με πελατειακά κριτήρια, αντί για αντικειμενικά και αξιοκρατικά. Για τη διασφάλιση της διαφάνειας και της επιλογής του καταλληλότερου υποψηφίου, η διαδικασία πρέπει να βασίζεται σε βαθμολόγηση των κριτηρίων της παραγράφου 4 που θα διασφαλίζουν αξιοκρατία και αντικειμενικότητα. Προτεινόμενη προσθήκη: "Ο Γενικός Διευθυντής της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. επιλέγεται μέσω ανοικτής διαδικασίας, με βάση τη συνολική βαθμολογία που συγκεντρώνει κάθε υποψήφιος σύμφωνα με τα κριτήρια της παραγράφου 4. Η τελική βαθμολογία προκύπτει μετά τον πολλαπλασιασμό της βαθμολογίας αυτής με τον συντελεστή βαρύτητας της συνέντευξης, ο οποίος κυμαίνεται από 0,80 έως 1,20. Ο υποψήφιος με την υψηλότερη τελική βαθμολογία επιλέγεται για τη θέση. Η συνέντευξη και η βαθμολόγησή της διενεργείται από 3μελή επιτροπή αποτελούμενη από τον πρόεδρο και 2 μέλη του Δ.Σ." Πρόταση τροποποίησης παραγράφου 4 Η προϋπόθεση επιλογής του Γενικού Διευθυντή, όπως διατυπώνεται στην παράγραφο (β), εμφανίζει μια σημαντική ανισορροπία μεταξύ των απαιτήσεων για υποψήφιους από τον δημόσιο τομέα ή τις Δ.Ε.Υ.Α. (βα) και εκείνων από τον ιδιωτικό τομέα (ββ). Συγκεκριμένα: Η παράγραφος (βα) απαιτεί προϋπηρεσία τουλάχιστον πέντε (5) ετών σε θέση ευθύνης, εκ των οποίων δύο (2) σε θέση Διευθυντή Υπηρεσίας, με σαφή εξειδίκευση στους τομείς ύδρευσης, διαχείρισης υδάτινων πόρων, αποχέτευσης, διαχείρισης λυμάτων και υποδομών. Αντίθετα, η παράγραφος (ββ) επιτρέπει την επιλογή υποψηφίων από τον ιδιωτικό τομέα με μόλις δύο (2) έτη προϋπηρεσίας ως διευθυντές επιχειρησιακής μονάδας, χωρίς καμία ειδική απαίτηση ως προς τον τομέα δραστηριότητας ή το μέγεθος της επιχείρησης. Αυτή η ασυμμετρία ενέχει τον κίνδυνο επιλογής υποψηφίων χωρίς την απαιτούμενη εμπειρία και εξειδίκευση, γεγονός που θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τη λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α., δεδομένου ότι πρόκειται για οργανισμούς με αυξημένες τεχνικές, οικονομικές και διοικητικές απαιτήσεις. Η παράγραφος (ββ) προτείνω να διαμορφωθεί ως εξής: "ββ) Έχει διατελέσει, επί τουλάχιστον πέντε (5) έτη, Διευθυντής επιχειρησιακής μονάδας του ιδιωτικού τομέα, η οποία τα 5 αυτά έτη απασχολούσε κατά μέσο όρο, αριθμό εργαζομένων ίσο ή μεγαλύτερο από τον τρέχοντα αριθμό Ι.Δ.Α.Χ. εργαζομένων της Δ.Ε.Υ.Α. στην οποία υποβάλλει υποψηφιότητα." ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 13 Πρόταση τροποποίησης παραγράφου 2 Η πρόβλεψη του άρθρου 13 για τη δυνατότητα πρόσληψης προσωπικού στις Δ.Ε.Υ.Α. μέσω συμβάσεων μίσθωσης έργου δημιουργεί προβλήματα σχετικά με τη διαφάνεια και την αξιοκρατία στις προσλήψεις. Οι συμβάσεις αυτές, λόγω της φύσης τους, δεν διασφαλίζουν αντικειμενικά κριτήρια επιλογής και ενδέχεται να οδηγήσουν σε πελατειακές πρακτικές και προσλήψεις με πελατειακά κριτήρια. Επιπλέον, η αστάθεια της απασχόλησης και η έλλειψη θεσμικής λογοδοσίας που χαρακτηρίζει τις συμβάσεις μίσθωσης έργου θα υποβαθμίσουν την ποιότητα των υπηρεσιών των Δ.Ε.Υ.Α., καθώς το προσωπικό δεν έχει κίνητρο για μακροπρόθεσμη δέσμευση και επαγγελματική εξέλιξη. Οι Δ.Ε.Υ.Α. παρέχουν κρίσιμες υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης, που απαιτούν εξειδικευμένο και σταθερό προσωπικό με διαρκή εκπαίδευση και εμπειρία. Για την εξασφάλιση διαφάνειας, αξιοκρατίας και της παροχής υψηλής ποιότητας υπηρεσιών προς τους πολίτες, προτείνεται η κατάργηση της πρόβλεψης για συμβάσεις μίσθωσης έργου και η αντικατάστασή της με προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, διασφαλίζοντας αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια επιλογής. Για λόγους διαφάνειας, αξιοκρατίας και διασφάλισης της ποιότητας των υπηρεσιών των Δ.Ε.Υ.Α., η παράγραφος 2 του άρθρου 13 πρέπει να διαμορφωθεί ως εξής: «Οι Δ.Ε.Υ.Α. δύνανται να προσλαμβάνουν προσωπικό με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και με σύμβαση μίσθωσης έργου, σύμφωνα με τον ν. 4765/2021, αποκλειστικά για την κάλυψη αποδεδειγμένα παροδικών ή εποχικών αναγκών τους. Επιπλέον, δύνανται να προσλαμβάνουν προσωπικό με σχέση έμμισθης εντολής, με συμβάσεις διάρκειας που δεν υπερβαίνουν τους οκτώ (8) μήνες. Το προσωπικό που προσλαμβάνεται με σχέση έμμισθης εντολής δύναται να επαναπροσληφθεί μόνο μετά την παρέλευση ενός (1) έτους από τη λήξη της προηγούμενης σύμβασής του.» Πρόταση τροποποίησης παραγράφου 4 1) Για τη διασφάλιση της μισθολογικής ομαλότητας και της δίκαιης μεταχείρισης των εργαζομένων των συγχωνευόμενων Δ.Ε.Υ.Α πρέπει τα στελέχη που κατείχαν θέσεις ευθύνης (Προϊστάμενοι Τμημάτων, Διευθυντές, Γενικοί Διευθυντές ή όσοι εκτελούσαν καθήκοντα αναπλήρωσης των θέσεων αυτών) στις συγχωνευόμενες Δ.Ε.Υ.Α.να διατηρήσουν το επίδομα θέσης ευθύνης, ως προσωπική διαφορά, για μία μεταβατική περίοδο πέντε (5) ετών. Η προσθήκη αυτή κρίνεται αναγκαία διότι: Διασφαλίζει τη συνέχεια και τη σταθερότητα στη διοικητική λειτουργία των νέων Δ.Ε.Υ.Α., αποτρέποντας φαινόμενα αποδιοργάνωσης λόγω απώλειας έμπειρων στελεχών. Αποτρέπει αιφνίδιες μισθολογικές μεταβολές, που εκτός του άδικου χαρακτήρα τους, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αποτρεπτικά για την ομαλή μετάβαση στο νέο οργανωτικό σχήμα. Αναγνωρίζει την ευθύνη και την εμπειρία των στελεχών που έχουν διατελέσει σε θέσεις διοίκησης και συμβάλλουν ουσιαστικά στη μετάβαση στις νεοσυσταθείσες Δ.Ε.Υ.Α. Προτεινόμενη προσθήκη στην παράγραφο 4 του άρθρου 13: "Αν Προϊστάμενοι Τμημάτων, Διευθυντές, Γενικοί Διευθυντές (ή όσοι εκτελούν καθήκοντα αναπλήρωσης των προηγούμενων θέσεων) των συγχωνευόμενων Δ.Ε.Υ.Α. δεν διατηρήσουν την ίδια θέση ευθύνης στις Δ.Ε.Υ.Α. του άρθρου 3, διατηρείται υπέρ τους, ως προσωπική διαφορά, για πέντε (5) έτη από την έναρξη λειτουργίας κάθε νεοσυστηνόμενης Δ.Ε.Υ.Α., πλέον της προκύπτουσας κατά την παρ. 2 μισθολογικής διαφοράς των αποδοχών τους, και το επίδομα θέσης ευθύνης." 2) Πρόταση τροποποίησης της παραγράφου 4 του άρθρου 13 (ή προσθήκης επιπλέον παραγράφου) για τη μισθολογική αναγνώριση των Υπευθύνων Γραφείων στις Δ.Ε.Υ.Α. Η θέση του Υπευθύνου Γραφείου στις Δ.Ε.Υ.Α. αποτελεί έναν κρίσιμο κρίκο στη διοικητική λειτουργία, καθώς τοποθετείται ιεραρχικά μεταξύ των Προϊσταμένων και των εργαζομένων, διασφαλίζοντας την ομαλή διαχείριση και εκτέλεση των εργασιών. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, η θέση αυτή δεν συνοδεύεται από καμία μισθολογική διαφοροποίηση, παρά το γεγονός ότι οι Υπεύθυνοι Γραφείων επιφορτίζονται με καθήκοντα συντονισμού και ευθύνης. Με τις επικείμενες συγχωνεύσεις των Δ.Ε.Υ.Α. και τη δημιουργία μεγαλύτερων, πιο απαιτητικών δομών, οι Υπεύθυνοι Γραφείων θα κληθούν να διαχειριστούν αυξημένο φόρτο εργασίας και διευρυμένες ευθύνες. Επομένως, είναι δίκαιο και αναγκαίο να υπάρξει ειδική πρόβλεψη για τη μισθολογική τους αναγνώριση. Προτεινόμενη προσθήκη στην παράγραφο 4 του άρθρου 13 ή η δημιουργία νέας παραγράφου: "Οι Υπεύθυνοι Γραφείων στις Δ.Ε.Υ.Α. λαμβάνουν το ήμισυ της προβλεπόμενης αποζημίωσης στην παράγραφο 1 περίπτωση αζ) του άρθρου 16 του ν. 4354/2015." (*δηλαδή τα μισά χρήματα από όσα λαμβάνει ο προϊστάμενος τμήματος ως επίδομα θέσης ευθύνης). ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 14 Πρέπει να προστεθεί νέα παράγραφος με το ακόλουθο περιεχόμενο: «Σε περίπτωση λύσης ή κατάργησης Δ.Ε.Υ.Α. του άρθρου 5, το σύνολο του προσωπικού της μεταφέρεται αυτοδικαίως σε δήμο που συμμετείχε σε αυτή, μετά από αίτησή του. Η μεταφορά γίνεται με την ίδια σχέση εργασίας που κατείχε κάθε εργαζόμενος πριν από τη λύση ή κατάργηση της Δ.Ε.Υ.Α.» ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 33 Στο άρθρο 33 προβλέπεται η δυνατότητα απαλλοτρίωσης υφιστάμενων εγκαταστάσεων υδροληψίας και διανομής υδατικών πόρων για την εξυπηρέτηση κοινωνικών αναγκών. Ωστόσο, η απαλλοτρίωση αποτελεί μια διαδικασία μακρά και δαπανηρή, που ενδέχεται να μην ανταποκρίνεται στην άμεση ανάγκη διαχείρισης κρίσιμων καταστάσεων, όπως λειψυδρία, φυσικές καταστροφές ή επείγουσες ανάγκες υδροδότησης πληθυσμιακών ομάδων. Για τον λόγο αυτό, προτείνεται να προβλεφθεί, πέραν της απαλλοτρίωσης, και η προσωρινή δέσμευση υφιστάμενων εγκαταστάσεων υδροληψίας, με σαφώς καθορισμένους όρους και χρονική διάρκεια, ώστε να εξασφαλίζεται η άμεση κάλυψη των κοινωνικών αναγκών, διασφαλίζοντας παράλληλα τα δικαιώματα των ιδιοκτητών. Πρόταση προσθήκης στο άρθρο 33: "Επιτρέπεται, πέραν της απαλλοτρίωσης, η προσωρινή δέσμευση υφιστάμενων εγκαταστάσεων υδροληψίας και διανομής υδατικών πόρων για την εξυπηρέτηση κοινωνικών αναγκών, ιδίως σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, έλλειψης υδάτινων πόρων ή φυσικών καταστροφών. Η δέσμευση γίνεται με απόφαση της αρμόδιας αρχής, η οποία καθορίζει το χρονικό διάστημα και τους όρους της χρήσης, καθώς και τη διαδικασία αποζημίωσης των ιδιοκτητών, εφόσον απαιτείται." ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 68 5. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ε.Υ.Α. του άρθρου 5, δύναται να μεταβάλλεται ο τόπος εργασίας υπαλλήλου της, εντός των ορίων της Δ.Ε.Υ.Α., υπό την προϋπόθεση ότι η νέα τοποθέτηση δεν απέχει περισσότερα από τριάντα (30) χιλιόμετρα από την έδρα της συγχωνευόμενης Δ.Ε.Υ.Α. του ν. 1069/1980, στην οποία ο υπάλληλος υπηρετούσε πριν από τη συγχώνευση. 6. Τα καταστήματα των συγχωνευόμενων Δ.Ε.Υ.Α. του ν. 1069/1980 παραμένουν σε λειτουργία για χρονικό διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Το προσωπικό που υπηρετεί στα εν λόγω καταστήματα εξακολουθεί να ασκεί τα καθήκοντά του στον ίδιο τόπο εργασίας για πέντε (5) έτη, εκτός εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παραγράφου 5 ή εαν ζητήσουν τη μετακίνηση τους και αυτή εγκριθεί από το Δ.Σ..