Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-2)Σχόλιο του χρήστη ΚΑΠΕΤΑΝΙΚΟΛΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ | 25 Φεβρουαρίου 2025, 13:13
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. ΑΡΘΡΟ 13 Επειδή με το συγκεκριμένο άρθρο προβλέπεται η ρύθμιση ζητημάτων προσωπικού και λαμβανομένων υπόψη των διαχρονικών προβλημάτων, που έχουν ανακύψει, προτείνονται τα ακόλουθα: Α) Στην παρ. 4 του προτεινόμενου σχεδίου αναφέρεται, πως «Ως προς τις αποδοχές του προσωπικού, που υπηρετεί στις Δ.Ε.Υ.Α., εφαρμόζονται τα άρθρα 7 έως 34 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176)». Επειδή ως προς το μισθολογικό καθεστώς των εργαζομένων στις Δ.Ε.Υ.Α έχει ιδιαίτερα μεγάλος αριθμός δικαστικών αποφάσεων όλων των βαθμίδων της Ελληνικής Δικαιοσύνης (ενδεικτικά: Πρακτικά Συν. Ολομέλειας Ελ.Συν. της 17.09.2014, ΑΠ 113/2017, ΟλΑΠ 5/2022) αλλά και εξαιτίας της ασαφοούς διατύπωσης του άρθρου 31 παρ. 1α και 3 του ν. 4024/2011, της μεταγενέστερης τροποποίησης του άρθρου 31 με την τροποποίηση της παρ. 4 σε αυτό και της απουσίας ερμηνευτικών οδηγιών για την εφαρμογή της τροποποιημένης παρ. 4 του άρθρου 31 ν. 4024/2011 μπορούν να προκύψουν ζητήματα ως προς τον υπολογισμό της «προσωπικής διαφοράς». Επίσης, λόγω δικαστικών αποφάσεων, που έχουν, έως σήμερα, εκδοθεί και έχουν καταστεί αμετάκλητες παρατηρείται διαφοροποίηση ως προς το ύψος των αποδοχών των εργαζομένων στις Δ.Ε.Υ.Α.. Για αυτόν τον λόγο και σε αντιστοιχία με την περιεχόμενο στο άρθρο 66 παρ. 5 του ίδιου σχεδίου προτείνεται η ρύθμιση να τροποποιηθεί ως εξής: «Ως προς τις αποδοχές του προσωπικού, που υπηρετεί στις Δ.Ε.Υ.Α., εφαρμόζονται οι παρ. 7 έως 34 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176). Οι καταβαλλόμενες κατά την ημερομηνία ισχύος του παρόντος, πάσης φύσεως, επιπλέον μισθολογικές διαφορές και επιδόματα διατηρούνται ως προσωπική διαφορά λογιζόμενες ως νόμιμες για κάθε συνέπεια. Δεν αναζητούνται ως αχρεωστήτως και τυχόν καταλογισμοί αίρονται». 2. Σε αρκετές Δ.Ε.Υ.Α. λόγω έλλειψης προσωπικού και προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες τους (λαμβανομένης υπόψη και της εικοσιτετράωρης λειτουργίας αυτών) θέτουν το τεχνικό προσωπικό αυτών σε κατάσταση απλής ετοιμότητας εργασίας (επιφυλακή), λόγω της οποίας υποχρεούται για χρόνο, εκτός του νόμιμου ωραρίου απασχόλησής του, να είναι διαθέσιμο σε πρώτη ζήτηση ενώ από την άλλη στις διατάξεις του ν. 4354/2015 δεν έχει προβλεφθεί η καταβολή αμοιβής για τέτοιες περιπτώσεις. Για αυτόν τον λόγο προτείνεται, όπως είχε προβλεφθεί και στο προηγούμενο σχέδιο, που είχε υποβληθεί από το ΥΠΕΝ προς την ΚΕΔΕ, να προστεθεί η κάτωθι ρύθμιση: «Στο προσωπικό των Δ.Ε.Υ.Α., που καλείται να είναι σε ετοιμότητα, καταβάλλεται αμοιβή ίση με το ήμισυ της προβλεπόμενης στο άρθρο 20 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176) για την παροχή υπερωριακής εργασίας αποζημίωση.» 3. ΑΡΘΡΟ 14 Επειδή με τη συγκεκριμένη διάταξη προβλέπεται η ρύθμιση ζητημάτων, που αφορούν στη μεταφορά προσωπικού σε περίπτωση συγχώνευσης Δ.Ε.Υ.Α. (άρθρο 5), κρίσιμο είναι να προβλεφθούν και τα ακόλουθα: Α) Να προστεθεί παρ. 9, στην οποία να ορίζεται, πως; «Για το προσωπικό, που απασχολείται με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και μεταφέρεται αυτοδικαίως εξακολουθούν να διατηρούνται, ως προσωπική διαφορά, οι πάσης φύσεως επιπλέον μισθολογικές διαφορές και επιδόματα, που λάμβαναν κατά τον χρόνο της μεταφοράς. Ο χρόνος προϋπηρεσίας τους αναγνωρίζεται για όλες τις υπηρεσιακές και μισθολογικές και υπηρεσιακές συνέπειες.» Β) Να προστεθεί παρ. 10, στην οποία να ορίζεται, πως: «Ως τόπος παροχής εργασίας του προσωπικού, που μεταφέρεται, προσδιορίζεται ο τόπος, στον οποίο αυτό παρείχε την εργασία του πριν την ολοκλήρωση της προβλεπόμενης στο άρθρο 5 συγχώνευσης.» Επισημαίνεται, πως σε περίπτωση συγχώνευσης Δ.Ε.Υ.Α. συντρέχει διαδοχή εργοδότη (π.δ. 178/2002) και δε μπορεί, εξαιτίας της συγχώνευσης, να χειροτερεύσουν οι όροι απασχόλησης του «μεταβιβαζόμενου» εργαζόμενου. Για αυτόν τον λόγο και προκειμένου να προκύψουν πρακτικά ή ερμηνευτικά ζητήματα προτείνονται οι ανωτέρω ρυθμίσεις, με τις οποίες κατοχυρώνεται η μισθολογική και εργασιακή σχέση. 1. Αποσαφήνιση της νομικής υπόστασης των ΔΕΥΑ ως ΝΠΙΔ ανταποδοτικού χαρακτήρα και διατήρηση των παγίων περιουσιακών στοιχείων καθώς και κάθε κινητής και ακίνητης περιουσίας. 2. Επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας που ρυθμίζουν εργασιακά και λοιπά θέματα λειτουργίας των ΔΕΥΑ και διατήρηση του υπάρχοντος οργανογράμματος της ΠΟΕ-ΔΕΥΑ που δίνει λύσεις στο ιδιόμορφο καθεστώς της 24ωρης λειτουργίας των Επιχειρήσεων. 3. Δυνατότητα χρήσης βιομηχανικού τιμολογίου ρεύματος τουλάχιστον για τις Ε.Ε.Λ. και τα αντλιοστάσια τα οποία αποτελούν τις πλέον ενεργοβόρες μονάδες των ΔΕΥΑ και οι οποίες πληρούν τον όρο της παραγωγής-μεταποίησης αγαθού. 4. Σε περίπτωση αναγκαστικής διακοπής λειτουργίας μιας ΔΕΥΑ το προσωπικό της να μεταφέρεται αυτοδίκαια στον οικείο Δήμο όπως όριζε ο αρχικός Ν.3801/2009 του τότε Υπουργού Εσωτερικών κ. Νάκου Αθανάσιου. 1. ΑΡΘΡΟ 41: Αντισυνταγματική η υποχρεωτική επέκταση της χωρικής αρμοδιότητας της Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. και η απορρόφηση των Δ.Ε.Υ.Α. του νομού Θεσσαλονίκης με δυνατότητα εξαίρεσης στην περίπτωση αναγκαστικής πάλι συνένωσης της με όμορη Δ.Ε.Υ.Α. όταν για όλες τις υπόλοιπές Δ.Ε.Υ.Α της χώρας είναι οικειοθελής η συνένωση. Δύο μέτρα και δύο σταθμά για όμοιες επιχειρήσεις? Ποιος ο λόγος? που τεκμηριώνεται?? 2. ΑΡΘΡΟ 14 και άρθρο 46 και όπου αναφέρεται η μεταφορά του Προσωπικού Να προστεθεί παρ. στην οποία να ορίζεται, πως; «Για το προσωπικό, που απασχολείται με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και μεταφέρεται αυτοδικαίως εξακολουθούν να διατηρούνται, ως προσωπική διαφορά, οι πάσης φύσεως επιπλέον μισθολογικές διαφορές και επιδόματα, που λάμβαναν κατά τον χρόνο της μεταφοράς. Ο χρόνος προϋπηρεσίας τους αναγνωρίζεται για όλες τις υπηρεσιακές και μισθολογικές και υπηρεσιακές συνέπειες.» 3. Πρόσβαση στα στοιχεία Κτηματολογίου (παροχή κωδικών όπως σε Δικηγόρους), Δήμου και ΑΑΔΕ για τον εντοπισμό των οφειλετών. 4. ΆΡΘΡΟ 26: Η ρύθμιση των οφειλών να εναπόκειται στην διακριτική ευχέρεια κάθε Δ.Σ. και να είναι πιο φιλική στον πολίτη ώστε να έχει κίνητρο για την αποπληρωμή της οφειλής του. Εφόσον κάνει ρύθμιση δεν θα πρέπει να πληρώνει επιτόκιο. Η υπηρεσία είναι ανταποδοτική και όχι κερδοσκοπική. 5.ΑΡΘΡΟ 27: Σε περίπτωση αναγκαστικής διακοπής λειτουργίας μιας ΔΕΥΑ το προσωπικό της να μεταφέρεται αυτοδίκαια στον οικείο Δήμο όπως όριζε ο αρχικός Ν.3801/2009 του τότε Υπουργού Εσωτερικών κ. Νάκου Αθανάσιου 6. ΑΡΘΡΟ 25: Απαράδεκτη η κύρωση σε Γενικούς Διευθυντές ως προς την πληρωμή των λογαριασμών για ενέργεια διότι δεν είναι στην διακριτική του ευχέρεια να πληρώσει ή όχι. Είναι δεδομένο ότι εξ ανάγκης μένουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, όπως το 2022 με την υπέρμετρη αύξηση της τιμής της kwh και της ρήτρας αναπροσαρμογής. Σημειωτέον ότι οι Δ.Ε.Υ.Α χρησιμοποιούν για την άντληση του νερού ενεργοβόρες εγκαταστάσεις οι οποίες τιμολογούνται με οικιακό τιμολόγιο και όχι βιομηχανικό . Για να υπάρξει ανταποδοτικότητα αυτό το κόστος θα πρέπει να μετακυλησθεί στους πολίτες, απόφαση που εντάσσεται στις αρμοδιότητες του εκάστοτε Διοικητικού Συμβουλίου και όχι στον Γενικό Διευθυντή. 7. Αντισυνταγματική η διάκριση στην επιχορήγηση για την κάλυψη των ληξιπρόθεσμων λογαριασμών ενέργειας για συγχωνευόμενες και μη ΔΕΥΑ. ΒΑΣΩ Προτεινόμενες Νομοτεχνικές Βελτιώσεις για τη Διασφάλιση των Εργαζομένων Άρθρο 13 - Προσωπικό Προσθήκη παραγράφου 5: "Το προσωπικό των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.) που μεταφέρεται σε άλλους φορείς ή εντάσσεται σε νέα επιχειρησιακή δομή, διατηρεί το σύνολο των μισθολογικών και εργασιακών του δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένων επιδομάτων, πρόσθετων παροχών και προϋπηρεσιακών ωφελημάτων, ανεξαρτήτως του νέου φορέα απασχόλησης." Άρθρο 14 - Μεταφορά προσωπικού Τροποποίηση παραγράφου 3: "Η μεταφορά του προσωπικού πραγματοποιείται με διατήρηση της ίδιας σχέσης εργασίας, των ίδιων αποδοχών και δικαιωμάτων, όπως αυτά ισχύουν κατά τη στιγμή της μεταφοράς. Ο νέος φορέας δεν δύναται να προβαίνει σε απολύσεις για λόγους που σχετίζονται με τη μεταφορά, ούτε σε μονομερή μεταβολή των όρων απασχόλησης." Άρθρο 46 - Μεταφορά προσωπικού Προσθήκη παραγράφου 6: "Οι μεταφερόμενοι εργαζόμενοι στις Εταιρείες Ύδρευσης και Αποχέτευσης Πρωτεύουσας (Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.) και Θεσσαλονίκης (Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε.) εντάσσονται στο ισχύον εργασιακό και μισθολογικό καθεστώς των φορέων προέλευσής τους, με δυνατότητα επιλογής του συμφερότερου γι’ αυτούς καθεστώτος." Άρθρο 53 - Μετάταξη προσωπικού Προσθήκη νέας παραγράφου: "Οι μετατάξεις προσωπικού πραγματοποιούνται μόνο κατόπιν αίτησης του εργαζομένου και δεν επιτρέπεται η αναγκαστική μετάταξη χωρίς τη συναίνεσή του. Οι εργαζόμενοι που μετατάσσονται διατηρούν πλήρως τα μισθολογικά και ασφαλιστικά τους δικαιώματα, καθώς και την προϋπηρεσία τους." Γενική Ρύθμιση Προστασίας Θέσεων Εργασίας Προσθήκη νέου άρθρου: "Άρθρο Χ - Διασφάλιση Θέσεων Εργασίας και Μισθολογικών Ρυθμίσεων 1. Απαγορεύεται οποιαδήποτε απόλυση προσωπικού ως συνέπεια της μεταφοράς, συγχώνευσης ή αναδιοργάνωσης των Δ.Ε.Υ.Α. και των συναφών φορέων ύδρευσης και αποχέτευσης. 2. Οι εργαζόμενοι που μεταφέρονται ή μετατάσσονται σε νέους φορείς εντάσσονται σε καθεστώς ισοδύναμο ή ευνοϊκότερο από το προηγούμενο εργασιακό τους καθεστώς. 3. Σε περίπτωση που προκύψουν νέες θέσεις εργασίας στους φορείς υποδοχής, οι μεταφερόμενοι εργαζόμενοι έχουν προτεραιότητα έναντι νέων υποψηφίων."