Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-2)Σχόλιο του χρήστη ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΙΣ Δ.Ε.Υ.Α. των Ο.Τ.Α. ΝΟΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ | 27 Φεβρουαρίου 2025, 09:16
Το Σωματείο Εργαζομένων των ΔΕΥΑ Ν. Χανίων θα ήθελε να ληφθούν υπόψη οι παρακάτω προτάσεις ανά άρθρο του νομοσχεδίου : Άρθρο 4: Να ξεκαθαριστεί η νομική υπόσταση των Δ.Ε.Υ.Α. ως ΝΠΙΔ και ως κοινωφελής επιχειρήσεις ανταποδοτικού χαρακτήρα. Άρθρο 5: αναφέρεται ότι το 70% των χρεών επιδοτείται σύμφωνα με την περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 47 του ν. 5167/2024 (Α’ 207). Στον 5167/2024 αναφέρεται ότι η επιδότηση 70% δίνεται: β) αν, εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, εφαρμόζεται η περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν.1069/1980 (Α’ 191), περί επέκτασης της περιοχής αρμοδιότητας συνιστώμενης επιχείρησης δήμου ή κοινότητας. Ο 5167/2024 δημοσιεύτηκε 20-12-24 δηλ. δίνει τη δυνατότητα επιδότησης εφόσον οι επεκτάσεις /συνενώσεις γίνουν έως 20-6-2025. Είναι αδύνατον να έχουν ολοκληρωθεί. Άρθρο 7: Δεν είναι ξεκάθαρος ο τρόπος υπολογισμού του αριθμού των μελών του Δ.Σ., απαιτείται διευκρίνιση. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο δεν υπάρχει εκπροσώπηση στο Δ.Σ. από φορείς, όπως το Τεχνικό ή Εμπορικό Επιμελητήριο, εκπροσώπους των πολιτών, παρά μόνο αιρετών και εκπροσώπου των εργαζομένων. Σε περίπτωση 2 ή 3 ΟΤΑ τα μέλη είναι μόνο από την παράταξη των δημάρχων, απαιτείται διευκρίνιση πόσα μέλη δικαιούται η αντιπολίτευση και πως προκύπτουν. Άρθρο 10: Στις αρμοδιότητες του Δ.Σ. προστίθεται η υποβολή ετήσιας έκθεσης προγραμματισμού προς τη ΡΑΑΕΥ, πράγμα που αφενός συμβάλει στην γραφειοκρατία και αφετέρου φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με το αυτοδιοίκητο των ΔΕΥΑ, αφού η ΡΑΑΕΥ είναι αρμόδια για την εποπτεία των ΔΕΥΑ και όχι για τη διοίκησή τους. Άρθρο 11: Να γίνεται επιλογή του Γενικού Διευθυντή μέσω αξιοκρατικών κριτηρίων. Να διορθωθεί η διαφορά μεταξύ κριτηρίων προϋπηρεσίας στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και να τεθούν συγκεκριμένα κριτήρια για την επιχειρησιακή μονάδα του ιδιωτικού τομέα, ανάλογα με το μέγεθος της ΔΕΥΑ και με συνάφεια στο αντικείμενο των ΔΕΥΑ. Άρθρο 12: Από την παράγραφο 2 που επιτρέπει στο Δ.Σ. τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων του, στον Γενικό Διευθυντή προκύπτει πρόβλημα συγκέντρωσης εξουσίας και αρμοδιοτήτων. Αρχικά, δεν καθορίζεται το πεδίο εφαρμογής το οποίο μπορεί ίσως να αφορά ζητήματα λειτουργίας και όχι κρίσιμες αποφάσεις (στρατηγικές οικονομικές και διοικητικές αποφάσεις). Οι αποφάσεις στις ΔΕΥΑ, που είναι κοινωφελής επιχειρήσεις, πρέπει να λαμβάνονται συλλογικά, με λογοδοσία και κατάλληλο έλεγχο, ο οποίος ασκείται μέσω ενός Δ.Σ. Τέλος, υπάρχει ασυμβίβαστο καθώς ο Γενικός Διευθυντής είναι εισηγητής προς το Δ.Σ. και του δίνεται και η αποφασιστική αρμοδιότητα. Άρθρο 13: Να γίνει επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, οι οποίες θα ρυθμίζουν τα θεσμικά και μισθολογικά ζητήματα, καθώς και η διατήρηση των υπαρχόντων Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ), ώστε να διασφαλιστεί η 24ωρη λειτουργία των επιχειρήσεων. Παράλληλα, θα πρέπει μέσω των συλλογικών συμβάσεων να καθορίζονται οι αμοιβές για τους εργαζόμενους που τίθενται σε κατάσταση ετοιμότητας προς εργασία (επιφυλακή), και υποχρεούνται για χρόνο, εκτός του νόμιμου ωραρίου απασχόλησής τους, ώστε να διατηρείται η εύρυθμη λειτουργία σε 24ωρη βάση. Να γίνει ρύθμιση για ένταξη στο τακτικό προσωπικό των εργαζομένων που έχουν κερδίσει δικαστικές αποφάσεις, καθώς και η κατάργηση της υποχρέωσης των διοικήσεων να ασκούν ένδικα μέσα εναντίον τους. Να δοθεί η δυνατότητα μετατροπής όλων των αποσπάσεων για λόγους υγείας σε μετατάξεις στις Δ.Ε.Υ.Α. υποδοχής, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες χωρίς να μεταφέρονται οι οργανικές τους θέσεις. Οι υπάλληλοι των ΔΕΥΑ να εντάσσονται σε κινητικότητα χωρίς την απαίτηση απόφασης του Δ.Σ. από την προς αποχώρηση ΔΕΥΑ και με μόνη απαίτηση να υπάρχει κενή οργανική θέση στην προς υποδοχή ΔΕΥΑ με την ίδια ειδικότητα με αυτή την ειδικότητα του υπαλλήλου προς μετάταξή. Με αυτό τον τρόπο δεν θα υπάρχει πελατειακή σχέση των υπαλλήλων με την διοίκηση και θα φανούν τα πραγματικά κενά στα οργανογράμματα των ΔΕΥΑ ώστε να μπορέσει να προσληφθεί προσωπικό για τις πραγματικά κενές θέσεις. Έτσι, η επιχείρηση θα διαθέτει ικανοποιημένο προσωπικό στο οποίο θα βασίζεται και θα σχεδιάζει μακροπρόθεσμα για την εξέλιξη της. Όλες οι επιχειρήσεις θα πρέπει στο δυνατό του εφικτού να βοηθούν για την δημιουργία οικογενειών και για την δημογραφική βελτίωση της χώρας. Αυτό θα πρέπει να γίνεται εμπράκτως από όλα τα υπουργεία και με κάθε τρόπο ειδικά όταν αυτό δεν επιβαρύνει τις επιχειρήσεις. Το να κρατούνται όμηροι υπάλληλοι για πολλά χρόνια μακριά από τις οικογένειες τους και με τις ζωές τους σε αναμονή δεν βοηθάει σε τίποτα όλα τα παραπάνω. Να αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία όλων των εργαζομένων και ιδιαίτερα όσων έχουν διοριστεί από το 2015 και μετά, η οποία έχει αναγνωριστεί από τις διαδικασίες ΑΣΕΠ και θεωρείται ως ιδιαίτερα αξιολογούμενο προσόν από τους ΟΕΥ των ΔΕΥΑ. Ειδικότερα, να προβλεφθεί ρύθμιση προκειμένου να αρθεί η σύγκρουση του Ν. 4354/2015 (άρθρο 11 παρ. 4) με τους ΟΕΥ των επιχειρήσεων, για να εξομαλυνθούν οι μισθολογικές αδικίες που υφίστανται στην παρούσα φάση. Να γίνει καταβολή του πόρου 6‰ στους Μηχανικούς υπαλλήλους αορίστου χρόνου των ΔΕΥΑ, για τα έργα που μελετώνται και επιβλέπονται από αυτούς και στα οποία εφαρμόζεται η παρακράτηση 6‰ επί των λογαριασμών τους. Το χρηματικό ποσό αυτό, καταβάλλεται υπέρ των Μηχανικών μελών του ΤΕΕ και της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, όπως προβλέπεται με την παρ. 2β, άρθρο 315 του Ν. 4412/2016, που παραπέμπει στην παρ. 7θ του άρθρου 53 του ίδιου Νόμου και θα πρέπει να αποδίδεται αντιστοίχως και στους Μηχανικούς των ΔΕΥΑ. Άρθρο 14: Το προσωπικό μίας ΔΕΥΑ σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας της να μεταφέρεται αυτοδίκαια στον οικείο Δήμο, όπως προέβλεπε ο Ν. 3801/2009. Άρθρο 18: Να αφαιρεθεί η παράγραφος 6, σύμφωνα με την οποία η ΔΕΥΑ δεν δύναται να εισπράττει οποιοδήποτε ποσό ή χρηματοδότηση από το κράτος ή φορέα Γενικής Κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένου του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, που υπερβαίνει ετησίως το πενήντα τοις εκατό (50%) των ιδίων εσόδων. Η παραπάνω ρύθμιση περιορίζει δραματικά τις ΔΕΥΑ, ενώ τους αφαιρει τη δυνατότητα να υλοποιήσουν αναγκαία μεγάλα έργα (όπως αναβαθμίσεις Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Λυμάτων, επεκτάσεις και διαχωρισμούς δικτύων ύδρευσης άρδευσης και έργα αποχέτευσης), με τη χρήση των χρηματοδοτικών εργαλείων και τις οδηγεί σε περαιτέρω συσσώρευση χρεών. Άρθρο 25: Να δοθεί η δυνατότητα χρήσης βιομηχανικού τιμολογίου ρεύματος σε όλες τις ΔΕΥΑ, με στόχο τη μείωση του ενεργειακού κόστους, ιδιαίτερα για τις εγκαταστάσεις που λειτουργούν με όρους παραγωγικής μονάδας, όπως αντλιοστάσια, γεωτρήσεις, εγκαταστάσεις επεξεργασίας νερού και λυμάτων. Να δοθεί η δυνατότητα απόκτησης ενεργειακού χώρου από τις ΔΕΥΑ και εγκατάστασης και εκμετάλλευσης ΑΠΕ για πραγματική μείωση του ενεργειακού κόστους. Να μην αποτελεί προϋπόθεση για την αξιολόγηση και υλοποίηση προγραμμάτων η πληρωμή τιμολογίων ενέργειας εντός 3 μηνών από τη λήξη τους. Προτείνεται αντ’ αυτού, κάθε οικονομική χρήση να περαιώνεται με θετικά οικονομικά αποτελέσματα (κέρδη) και να μπορεί κάθε ΔΕΥΑ να καλύπτει τις λειτουργικές της δαπάνες μέσα από σωστή και ελεγχόμενη οικονομική διαχείριση. Να μην σχετίζεται ο διορισμός και η παύση του Γενικού Διευθυντή με την πληρωμή των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας. Δεν μπορεί αρμοδιότητα του Γενικού Διευθυντή να είναι η εξόφληση παρόχων Ηλεκτρικής Ενέργειας και όχι του συνόλου των λειτουργικών εξόδων και των υποχρεώσεων της ΔΕΥΑ. Άρθρο 36: Στην παράγραφο η ΡΑΑΕΥ θα πρέπει να έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα, όχι αποφασιστικό ρόλο. Σε περίπτωση αποτυχίας απόκτησης διαχειριστικής επάρκειας, να προβλέπεται η ενίσχυση των ΔΕΥΑ και όχι η υποκατάσταση του παρόχου. Η ΡΑΑΕΥ είναι ρυθμιστική αρχή. Το να επιβάλλει μονομερώς (και χωρίς τη μεσολάβηση αποφάσεων Δ.Σ.) πάροχο και να καθορίζει αμοιβές είναι εξουσία που ξεπερνά τον κανονιστικό της ρόλο. Επίσης, όπως έχει αναφερθεί στα σχόλια, πρέπει να δοθεί η δυνατότητα χρηματοδότησης των μικρότερων παρόχων με λιγότερους από 20.000 προκειμένου να συνταχθούν τα ΣΑΝ και στη συνέχεια με την ολοκλήρωσή τους να καθοριστεί προθεσμία υποβολής των ΣΑΝ στη ΡΑΑΕΥ. Αντίστοιχα, στην παράγραφο 8, οι προθεσμίες υποβολής του Σχεδίου Ασφαλείας Τροφοδοσίας Νερού πρέπει να μετατεθούν. Στην παράγραφο 9 δίνεται η δυνατότητα είσπραξης σε άλλο πάροχο. Δεν διευκρινίζεται ποιοι φορείς μπορούν να αναλάβουν τη διαδικασία είσπραξης οφειλών και αν μπορούν να είναι ιδιωτικές. Αναφέρεται αμοιβή, η οποία θα μετακυλύετε στους καταναλωτές. Επίσης, η θέσπιση οριζόντιων και ενιαίων στόχων εισπραξιμότητας είναι δύσκολη καθώς υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις ανάλογα με την τοπική κοινωνία που εξυπηρετεί η κάθε ΔΕΥΑ (τουριστικές ή οικονομικά αδύναμες περιοχές). Άρθρο 37: Επίσης χρήζει διερεύνησης η δυνατότητα ανάθεσης σε ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ για τη λήψη των αναγκαίων μέτρων για την αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης λειψυδρίας και η δυνατότητα ορισμού τους ως αναθέτοντες φορείς επί δημοσίων συμβάσεων έργων, μελετών, προμηθειών ή υπηρεσιών που δεν υπάγονται στις αρμοδιότητές τους, εφόσον το αντικείμενο αυτών συνδέεται άμεσα με την κατασκευή ή αποκατάσταση κρίσιμων υποδομών για την πρόληψη ή την αντιμετώπιση των συνεπειών που απορρέουν από την λειψυδρία, για άλλες περιοχές . Ειδικότερα, στις παραγράφους 7 και 9 δίνεται η δυνατότητα να παραχωρούνται η αξιολόγηση και η επίβλεψη έργων σε εξωτερικό προσωπικό που δεν απασχολείται ούτε στην ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ ούτε στις ενδιαφερόμενες ΔΕΥΑ ή τους Δήμους, αυτό έρχεται σε αντίθεση με τον. 4412/2016 σύμφωνα με τον οποίο οι διαδικασίες επίβλεψης και αξιολόγησης διενεργούνται από το προσωπικό της αναθέτουσας αρχής, το οποίο έχει σχέση εργασίας με τον φορέα, διοικητική υπευθυνότητα και λογοδοσία. Άρθρο 68: Το προσωπικό να μην μετακινείται σε απόσταση μεγαλύτερη από 30 χλμ. από την προηγούμενη θέση εργασίας του.