Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣΜΕΡΟΣ Β΄ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΑΡΟΧΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ, ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΟΜΒΡΙΩΝ ΥΔΑΤΩΝ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ – ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ, ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΟΜΒΡΙΩΝ ΥΔΑΤΩΝ (άρθρα 3-5)Σχόλιο του χρήστη Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης-Αποχέτευσης | 27 Φεβρουαρίου 2025, 09:01
Άρθρο 5 Στο άρθρο αυτό περιγράφεται η διαδικασία των οικειοθελών συγχωνεύσεων των Δ.Ε.Υ.Α. καθώς και της οικειοθελούς μεταφοράς σε Δ.Ε.Υ.Α. των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών ύδρευσης. Ωστόσο, παραπέμποντας στο άρθρο 47 του ν. 5167/2024 προκύπτει ότι επιδοτεί κατά 70% της συνολικής οφειλής μόνο όσες Δ.Ε.Υ.Α. συγχωνεύονται ή επεκτείνουν την περιοχή αρμοδιότητάς τους σε όμορο Δήμο, ενώ ενισχύει κατά 30% της συνολικής οφειλής τις υπόλοιπες και μάλιστα με αυστηρές προϋποθέσεις (αν στις 15/1/2026 έχουν διαχειριστική επάρκεια), προϋποθέσεις που δεν ισχύουν για τις Δ.Ε.Υ.Α. που θα συγχωνευθούν. Από το άρθρο αυτό προκύπτει ότι κατάφωρα ευνοούνται οι συγχωνευόμενες Δ.Ε.Υ.Α. ώστε να εξαναγκασθούν όλες οι Δ.Ε.Υ.Α. να συγχωνευθούν ή να επεκταθούν. Δημιουργούνται, λοιπόν, Δ.Ε.Υ.Α. δύο ταχυτήτων, εξέλιξη που έχει και ζητήματα συνταγματικής τάξης κι επομένως εμπεριέχει τον κίνδυνο δικαστικής ανατροπής. Ειδικότερα, η επιδότηση μόνο των Δ.Ε.Υ.Α. που συγχωνεύονται σύμφωνα με το αρ.5 παρ.1 για τις οφειλές των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, ουσιαστικά αποτελεί όχι μόνο παράβαση του αρ.102 του Συντάγματος για τη διοικητική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, αλλά και της αρχής της αναλογικότητας σε όλα τα επίπεδα της (αρ.25 παρ.2 του Συντάγματος), καθώς αποτελεί κανόνα δικαίου συνταγματικής βαθμίδας και είναι απαραβίαστη. Δεν δύναται να ασκείται τιμωρητική πολιτική έναντι όσων Δ.Ε.Υ.Α. δεν συγχωνευθούν και να επικροτείται η διαδικασία συγχώνευσης με την επιδότηση ιδιωτικού χρέους προς τρίτους και μάλιστα παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ το συνταγματικά ορθό θα ήταν η πρόβλεψη διασφάλισης προς όλους τους πολίτες σύμφωνα με το αρ.24 του Συντάγματος, καθώς σύμφωνα με άρθρο 24 του Συντάγματος απορρέει υποχρέωση της νομοθετικής και εκτελεστικής εξουσίας να προβαίνουν σε θετικές ενέργειες για την προστασία του περιβάλλοντος με τη λήψη των απαιτούμενων νομοθετικών, διοικητικών, προλη¬πτικών και κατασταλτικών μέτρων, παρεμβαίνοντας στον αναγκαίο βα¬θμό και στην οικονομική ή άλλη ατομική ή συλλογική δραστηριό¬τητα, όπως είναι αυτή της υπέρογκης και ανεξέλεγκτης ενεργειακής κρίσης σε βάρος των Δ.Ε.Υ.Α. Αντιθέτως, με το συγκεκριμένο άρθρο αντί να ρυθμίζεται το ιδιωτικό κέρδος εμποδίζεται η εύρυθμη λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α. που σκοπό έχουν τη διασφάλιση καθημερινά υγιεινού και πόσιμου νερού προς όλους τους δημότες της χωρικής τους αρμοδιότητας. Επί της ουσίας πρόκειται για αναγκαστικές συγχωνεύσεις όλων των παρόχων υπηρεσιών ύδατος σε επίπεδο νομού και όχι οικειοθελείς. Αντισυνταγματικός σύμφωνα με τις ανωτέρω συνταγματικές ρυθμίσεις είναι και ο έλεγχος των ταμειακών διαθέσιμων των Δ.Ε.Υ.Α. σύμφωνα με την παρ. 10 του άρθρου καθώς και η αναγκαστική χρήση του 20% σε αποπληρωμή χρεών (προφανώς σε παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας) και μόνο μετά από αυτή την αποπληρωμή μπορούν τα πρόσθετα έσοδα να διατεθούν σε έργα.