• Άρθρο 25 Κυρώσεις σε περίπτωση σωρευμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας Με το άρθρο αυτό ως προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των Δ.Ε.Υ.Α. καθώς και για την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων αποτελεί η πληρωμή των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας εντός το αργότερο τριών (3) μηνών από την λήξη τους, ενώ ο Γενικός Διευθυντής της Δ.Ε.Υ.Α. παύεται από τη θέση του σε περίπτωση που για τρία συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% είτε αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας είτε αναφορικά με την καταβολή των οφειλών της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση. Δυστυχώς, όπως αναφέρθηκε και στα γενικά σχόλια η Πολιτεία χωρίς να λαμβάνει άμεσα μέτρα για μείωση του ενεργειακού κόστους των Δ.Ε.Υ.Α. και την προώθηση της ενεργειακής τους αυτάρκειας τις «τιμωρεί», τιμωρώντας ταυτόχρονα και τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες που θα στερηθούν τις αναπτυξιακές τους υποδομές, διογκώνοντας το πρόβλημα. Κι αυτό διότι το Πρόγραμμα «Απόλλων» θα καθυστερήσει να αποφέρει μείωση του ενεργειακού κόστους των Δ.Ε.Υ.Α. (εκτιμάται ότι σε τουλάχιστον τρία χρόνια θα φέρει αποτελέσματα αν δεν υπάρξουν αλλαγές) ενώ η τιμή της ενέργειας είναι σήμερα υψηλή και οι Δ.Ε.Υ.Α. εξακολουθούν να τιμολογούνται από τους ενεργειακούς παρόχους με τιμολόγιο ανάλογο με το οικιακό. Επομένως, αυτή η διάταξη θα στερήσει από τις Δ.Ε.Υ.Α. τη δυνατότητα να συνεχίσουν απρόσκοπτα το επενδυτικό τους έργο με συνέπειες και στους πολίτες που εξυπηρετούν. Και είναι σοβαρότατο το ενδεχόμενο για να αποφύγουν τους κινδύνους και τις επιπτώσεις που απορρέουν από την παραπάνω διάταξη να αναγκασθούν να αναπροσαρμόσουν την τιμολογιακή τους πολιτική, αυξάνοντας σημαντικά τα τιμολόγια νερού. Παραπέρα, η «τιμωρία» των Γενικών Διευθυντών με παύση από τα καθήκοντά τους και μάλιστα με πράξη του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης (με ποια αρμοδιότητα παρεμβαίνει στις εσωτερικές υποθέσεις Δημοτικής Επιχείρησης), σε περίπτωση που για τρία συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% είτε αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας , είναι ηθικά και νομικά απαράδεκτη, αφού η Πολιτεία, ενώ δεν έχει διασφαλίσει την μείωση του ενεργειακού κόστους των Δ.Ε.Υ.Α. απαιτεί την απρόσκοπτη πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος. Η διάταξη του αρ.25 του νομοσχεδίου είναι αντισυνταγματική, καθώς παραβιάζονται συνδυαστικά οι διατάξεις 25 παρ.1, 102 και 24 του Συντάγματος. Προτάσσεται το ιδιωτικό κέρδος των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας και καθίσταται ρυθμιστής όσον αφορά στη χρηματοδότηση για την υλοποίηση προγραμμάτων υπηρεσιών ύδατος, δηλαδή υπηρεσιών και έργων, που διασφαλίζουν την πρόσβαση των πολιτών σε υγιεινό και πόσιμο νερό καθημερινά και εις το διηνεκές. Με τις ρυθμίσεις αυτές παρεμβαίνει τρίτος ιδιώτης, αλλά και ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, οι οποίοι είναι αναρμόδιοι να αποφασίσουν για θέματα προσωπικού, ενώ αρμόδιο είναι αποκλειστικά το ΔΣ των Δ.Ε.Υ.Α. Είναι αδιανόητο να ευθύνεται ένα πρόσωπο για την αδυναμία αποπληρωμής οφειλών, καθώς παραλείπονται αστάθμητοι παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε μη τήρηση ρύθμισης και αδυναμία πληρωμής, πχ. ακραίες καταστροφές από ακραία φαινόμενα που φυσικά προτεραιότητα έχουν έργα που διασφαλίζουν την υγεία και την ασφάλεια των πολιτών και όχι φυσικά των παρόχων ενέργειας, ενώ καμία αναλογικότητα δεν προκύπτει από τη ρύθμιση αυτή σε σχέση με το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα που επιδιώκει. Πρόκειται για ακραια αντισυνταγματική πρόταση που προσκρούει σε τρεις (3) Συνταγματικές επιταγές. Επιπλέον, ο Γενικός Διευθυντής της Δ.Ε.Υ.Α. είναι μεν επικεφαλής του υπηρεσιακού της μηχανισμού, αλλά υπεύθυνο για τη Δ.Ε.Υ.Α. είναι το Δ.Σ. της που λαμβάνει όλες τις κρίσιμες αποφάσεις για την λειτουργία και την πορεία της επιχείρησης. Είναι βέβαιο ότι η εφαρμογή της παραπάνω διάταξης θα διαταράξει σοβαρά την εύρυθμη λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α. , αφού θα προτάσσεται η πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος σε βάρος άλλων υποχρεώσεων των Δ.Ε.Υ.Α. Γενικά, με αυτήν τη διάταξη η Πολιτεία δεν λαμβάνει υπόψη τις τρέχουσες συνθήκες στον ενεργειακό τομέα και φαίνεται να ευνοεί τους ενεργειακούς παρόχους σε βάρος κοινωφελών επιχειρήσεων όπως είναι οι Δ.Ε.Υ.Α. Για όλους τους παραπάνω λόγους, η διάταξη πρέπει να αποσυρθεί.