• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΕΝΤΡΚΗ ΕΝΩΣΗ ΔΗΜΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ' | 27 Φεβρουαρίου 2025, 15:00

    Στο ΑΡΘΡΟ 24 διατυπώνεται ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις ΔΕΥΑ μετά την παρέλευση ενός έτους κατόπιν σχετικής εντολής του Γενικού Διευθυντή της, εισπράττονται κατά τη διαδικασία του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Πέρα από το ότι το διάστημα του ενός έτους θεωρείται μικρό, οι λεπτομέρειες εφαρμογής της διαδικασίας θα ορισθούν με Π.Δ. σύμφωνα με το άρθρο 67, παρ. 3 του Σχεδίου Νόμου. Είναι προφανής ο κίνδυνος «παραπομπής στις καλένδες» της όλης διαδικασίας. Στο ΑΡΘΡΟ 25 διατυπώνεται ότι προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των ΔΕΥΑ καθώς και για την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων αποτελεί η πληρωμή των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας εντός το αργότερο τριών (3) μηνών από την λήξη τους, ενώ ο Γενικός Διευθυντής τους παύεται από τη θέση του σε περίπτωση που για τρία συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% είτε αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της οικείας ΔΕΥΑ προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας είτε αναφορικά με την καταβολή των οφειλών της οικείας ΔΕΥΑ προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση. Δυστυχώς, όπως αναφέρθηκε και στα γενικά σχόλια της παρούσας Εισήγησης η Πολιτεία χωρίς να λαμβάνει άμεσα μέτρα για μείωση του ενεργειακού κόστους των ΔΕΥΑ και την προώθηση της ενεργειακής τους αυτάρκειας τις τιμωρεί, τιμωρώντας ταυτόχρονα και τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες που θα στερηθούν τις αναπτυξιακές τους υποδομές, διογκώνοντας το πρόβλημα. Κι αυτό διότι το Πρόγραμμα «Απόλλων» θα καθυστερήσει να αποφέρει μείωση του ενεργειακού κόστους των ΔΕΥΑ, ενώ η τιμή της ενέργειας είναι σήμερα υψηλή και οι ΔΕΥΑ εξακολουθούν να τιμολογούνται από τους ενεργειακούς παρόχους με τιμολόγιο ανάλογο με το οικιακό. Επομένως, αυτή η διάταξη θα στερήσει από τις ΔΕΥΑ τη δυνατότητα να συνεχίσουν απρόσκοπτα το επενδυτικό τους έργο με συνέπειες και στους πολίτες που εξυπηρετούν. Και είναι σοβαρότατο το ενδεχόμενο για να αποφύγουν τους κινδύνους και τις επιπτώσεις που απορρέουν από την παραπάνω διάταξη να αναγκασθούν να αναπροσαρμόσουν την τιμολογιακή τους πολιτική, αυξάνοντας σημαντικά τα τιμολόγια νερού. Περαιτέρω, η τιμωρία των Γενικών Διευθυντών με παύση από τα καθήκοντά τους και μάλιστα με πράξη του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης, σε περίπτωση που για τρία συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% είτε αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της οικείας ΔΕΥΑ προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, είναι ηθικά και νομικά απαράδεκτη, αφού η Πολιτεία, ενώ δεν έχει διασφαλίσει την μείωση του ενεργειακού κόστους των ΔΕΥΑ απαιτεί την απρόσκοπτη πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος. Επιπλέον, ο Γενικός Διευθυντής της ΔΕΥΑ είναι μεν επικεφαλής του υπηρεσιακού της μηχανισμού, αλλά υπεύθυνος για τη ΔΕΥΑ είναι το ΔΣ της που λαμβάνει όλες τις κρίσιμες αποφάσεις για την λειτουργία και την πορεία της επιχείρησης. Είναι βέβαιο ότι η εφαρμογή της παραπάνω διάταξης θα διαταράξει σοβαρά την εύρυθμη λειτουργία των ΔΕΥΑ, αφού θα προτάσσεται η πληρωμή των λογαριασμών ρεύματος σε βάρος άλλων υποχρεώσεων των ΔΕΥΑ. Για όλους, λοιπόν, τους προαναφερθέντες λόγους, η διάταξη πρέπει να αποσυρθεί. Στο ΑΡΘΡΟ 27 διατυπώνονται ρυθμίσεις για τη διαδικασία λύσης και εκκαθάρισης της ΔΕΥΑ. Ωστόσο, δεν περιλαμβάνει καμιά πρόβλεψη για το προσωπικό των ΔΕΥΑ σε περίπτωση λύσης της επιχείρησης.