Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣΜΕΡΟΣ Γ΄ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ, ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ ΚΑΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΤΗ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΔΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΓΙΩΝ Ε.ΥΔ.ΑΠ.» – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ (άρθρα 40-46)Σχόλιο του χρήστη ΙΩΑΝΝΗΣ ΖΟΡΜΠΑΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΙΓΙΝΑΣ | 27 Φεβρουαρίου 2025, 16:10
Το Δημοτικό Συμβούλιο Αίγινας βάσει της υπ' αριθμόν 9/26-02-2025 απόφασής του εκφράζει την αντίθετη γνώμη του επί του Άρθρου 40 «Επέκταση γεωγραφικής αρμοδιότητας Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Πρωτεύουσας» που περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΝ με τίτλο «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ». Συγκεκριμένα: Ο Δήμος Αίγινας εκφράζει την έντονη αντίθεση του στο προτεινόμενο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ με τίτλο «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ». Σύμφωνα με την σχετική αιτιολογική έκθεση, αναφέρονται ως προβλήματα που επιλύει το εν λόγω νομοσχέδιο, η αδυναμία των υπηρεσιών ύδρευσης να ανταπεξέλθουν στην παροχή των υπηρεσιών ύδρευσης. Επιπλέον, με το εν λόγω νομοσχέδιο προβλέπεται η δυνατότητα των Δήμων Κύθνου, Πόρου, Σπετσών, Τροιζήνας, Μεθάνων, Ύδρας και Κυθήρων να αποφασίζουν οικειοθελώς τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους στην Ε.ΥΔ.ΑΠ. Α.Ε. Από αυτή τη δυνατότητα, η οποία παρασχέθηκε στους προαναφερόμενους Δήμους (ορισμένοι μάλιστα χωρίς στελεχωμένη τεχνική υπηρεσία) εξαιρέθηκε ο Δήμος Αίγινας, από τον οποίο αφαιρούνται υποχρεωτικά οι αρμοδιότητες ύδρευσης, τις οποίες ασκεί μέχρι σήμερα αποτελεσματικά, με επαρκή στελέχωση, τεχνογνωσία και εμπειρία. Ο Δήμος Αίγινας καταφέρνει διαχρονικά να παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες ύδρευσης καλύπτοντας αποτελεσματικά τις μεγάλες ανάγκες που προκύπτουν λόγω της μεγάλης επισκεψιμότητας του νησιού, διατηρώντας ταυτόχρονα τα αντίστοιχα ανταποδοτικά τέλη ύδρευσης σε κοινωνικά ανεκτό επίπεδο. Επιπλέον, ο βαθμός εισπραξιμότητας των τελών ο οποίος αναφέρεται ως πρόβλημα που επιλύεται με το συγκεκριμένο νομοθέτημα, είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικός για το Δήμο Αίγινας, καθώς την τελευταία 3ετία το ποσοστό αποπληρωμής των οφειλών κατ’ έτος, υπερβαίνει το 50,7%. Τα αρμόδια στελέχη του τμήματος ύδρευσης και αποχέτευσης του Δήμου, διαθέτουν τη τεχνογνωσία, την εμπειρία και την πλήρη γνώση των συνθηκών και των χαρακτηριστικών του δικτύου ύδρευσης, ενώ ο Δήμος διαθέτει τον κατάλληλο εξοπλισμό μηχανημάτων έργου και τα απαιτούμενα υλικά για την αποκατάσταση πιθανών βλαβών του δικτύου. Τονίζεται δε, ότι τα αρμόδια στελέχη του Δήμου, είναι διαθέσιμα καθημερινά (των αργιών συμπεριλαμβανομένων) επί 24ώρου βάσεως, προκειμένου να ανταποκριθούν άμεσα για την αποκατάσταση πιθανής βλάβης. Με τον προτεινόμενο νομοσχέδιο, οι ενέργειες αυτές αποτελούν αρμοδιότητα της ΕΥΔΑΠ και εναπόκεινται στην επιχειρησιακή ευχέρειά της, γεγονός που αν συνεκτιμηθεί με το νησιωτικό χαρακτήρα του Δήμου, δημιουργεί μεγάλα ερωτηματικά αναφορικά με την αμεσότητα και την αποτελεσματικότητα των ενεργειών αποκατάστασης σε πιθανή συνθήκη βλάβης, με υπαρκτό τον κίνδυνο να παραμείνει τμήμα του νησιού χωρίς νερό για αρκετές ώρες, ιδίως κατά την τουριστική περίοδο. Αποδεικνύεται έτσι, ότι η παροχή πόσιμου νερού, αποτελεί τοπική υπόθεση, εν αντιθέσει με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου που έρχονται σε πλήρη σύγκρουση με το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό, αλλά και εν γένει με το αυτοδιοίκητο των Δήμων, ενώ παράλληλα αποκλείουν ουσιαστικά τον Δήμο, από η διαδικασία του σχεδιασμού των πολιτικών για το πόσιμο νερό. Εξάλλου, με βάση το παράδειγμα στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων μέσω των ΦΟΔΣΑ κατ’ αντιστοιχία, διαπιστώνεται ότι την αρμοδιότητα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων σε τοπικό επίπεδο, που αποτελεί τοπική υπόθεση, την ασκούν οι Δήμοι (καθαριότητα, συλλογή αποβλήτων, διαλογή στην πηγή), ο δε ΦοΔΣΑ, που είναι διαδημοτικός φορέας αυτών των Δήμων, έχει αναλάβει την ανακύκλωση, την επεξεργασία και τη διάθεση των στερεών αποβλήτων, οι οποίες είναι περιφερειακής κλίμακας λειτουργίες της τοπικής υπόθεσης. Παράλληλα ο Δήμος Αίγινας, έχει ολοκληρώσει αλλά και υλοποιεί πολύ σημαντικά έργα αναβάθμισης των υποδομών ύδρευσης (αντικατάσταση αγωγών, τηλεμετρία, επέκταση δικτύου κλπ), ενώ στο σχεδιασμό του περιλαμβάνονται έργα επέκτασης του δικτύου, με πλήρη ωριμότητα, για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών του. Αναφορικά με την τεχνική/διαχειριστική επάρκεια, καθώς πέραν της δικής του επαρκώς στελεχωμένης με μηχανικούς πολλαπλών ειδικοτήτων τεχνικής υπηρεσίας, ο Δήμος υποστηρίζεται (εκ του νόμου) από τη Δ/νση Τεχνικών Έργων ΠΕ Πειραιώς και Νήσων της Περιφέρειας Αττικής. Τέλος, ο Δήμος Αίγινας υιοθετεί την μεταρρυθμιστική πρόταση της ΚΕΔΕ, για την πολιτική ύδρευσης με βάση τις αρχές της «εταιρικής σχέσης», της «επικουρικότητας» και της «εγγύτητας στους πολίτες», μέσω της διάρθρωσης των αρμοδιοτήτων ύδρευσης σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, με την διατήρηση των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) και των δημοτικών υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης των Δήμων και την αντιμετώπιση των εγγενών αδυναμιών τους.