• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΗΜΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ' | 27 Φεβρουαρίου 2025, 16:29

    ΥΠ. ΑΡΙΘΜ. 24/2025 ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΗΦΙΣΙΑΣ Στις 13 Φεβρουαρίου 2025 αναρτήθηκε για δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ με τίτλο: «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου των Υπηρεσιών Ύδρευσης και Αποχέτευσης και Επείγουσες Ενεργειακές και Πολεοδομικές Ρυθμίσεις». Α. Στο νομοσχέδιο μεταξύ άλλων προβλέπεται στο άρθρο 40 η επέκταση της χωρικής αρμοδιότητας της ΕΥΔΑΠ ΑΕ στο σύνολο των ΟΤΑ Α’ βαθμού της Περιφέρειας Αττικής, και η ανάληψη της παροχής υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και άρδευσης από εκείνην. Η μεταφορά των αρμοδιοτήτων είναι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ. Σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου αυτού, εξαιρούνται μόνο οι Δήμοι Κυθήρων, Πόρου κλπ, εφ’ όσον λάβουν σχετική απόφαση των ΔΣ τους, εντός 6 μηνών από την έναρξη ισχύος του Νόμου Με την παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου προβλέπεται η ανάληψη από την Η Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. και της συντήρησης και επισκευής του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης, στις περιοχές όπου επεκτείνεται γεωγραφικά η αρμοδιότητά της. Ως χρόνος μεταβίβασης της αρμοδιότητας παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, που λειτουργούν στους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, ορίζεται το ένα (1) έτος από την έναρξη ισχύος του νόμου. Σημειώνεται ότι το δικαίωμα της παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2744/1999, είναι ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ και «περιλαμβάνει την άντληση, συλλογή, αφαλάτωση, αποθήκευση, μεταφορά, επεξεργασία, διανομή και διαχείριση των αποδιδόμενων προς τους σκοπούς αυτούς αποδιδόμενων υδάτων». Β. Επιπλέον στην παρ. 2 του άρθρου 44 αναφέρεται πως «στην περιουσία του οικείου Δήμου ανήκουν: α) τα εκτελεσθέντα και υπό έγκριση έργα, καθώς και οι εγκεκριμένες ή υπό έγκριση, μελέτες, που αφορούν προγραμματιζόμενα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης, αν η χρηματοδότηση αυτών γίνεται από τον οικείο Δήμο, β) τα πάγια στοιχεία που δημιουργήθηκαν ή δημιουργούνται από τα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης, αν η χρηματοδότηση αυτών γίνεται από τον οικείο Δήμο». Περαιτέρω, στην παρ. 5 του άρθρου 40 ορίζεται πως «Με σύμβαση, που συνάπτεται μεταξύ της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. και Ο.Τ.Α. που βρίσκεται εντός της περιοχής δραστηριότητας της παρ. 1, δύναται να συμφωνηθεί η περιέλευση του ήδη κατασκευασμένου δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης του Ο.Τ.Α., κατά κυριότητα στην Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.. Τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, που κατασκευάζονται ή αντικαθίστανται, εντός της περιοχής δραστηριότητας της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε., μετά την παρέλευση των προθεσμιών των παρ. 3 και 4, περιέρχονται αυτοδικαίως στην κυριότητα της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε., με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 44». Ταυτόχρονα, στην παρ. 4 του άρθρου 43, ορίζεται ότι η οικεία δημοτική υπηρεσία ύδρευσης και αποχέτευσης, δύναται, με απόφαση των οικείων Δημοτικών Συμβουλίων, να μεταβιβάζει στην Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. ή στην Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., αντίστοιχα, δικαιώματα επί των παγίων περιουσιακών στοιχείων που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, κατόπιν έκθεσης αποτίμησης ορκωτού ελεγκτή – λογιστή. Γ. Εξ’ άλλου, σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ. 7 του ανωτέρω νομοσχεδίου, Κάθε Ο.Τ.Α. α’ βαθμού της παρ. 6 του άρθρου 40 και του άρθρου 42 στην περιοχή των οποίων οι αρμοδιότητες ύδρευσης και αποχέτευσης ασκούνται από την Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. ή την Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., ορίζει έναν (1) εντεταλμένο σύμβουλο που καλείται και συμμετέχει, χωρίς δικαίωμα ψήφου, στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. ή της Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., όποτε συζητείται θέμα που αφορά τον Ο.Τ.Α., προκειμένου να εκφράσει τις απόψεις αυτού για τα θέματα που τον αφορούν, ιδίως της τιμολογιακής πολιτικής και του προγραμματισμού των έργων υποδομής στην περιοχή του. Ο εντεταλμένος σύμβουλος λειτουργεί ως σύνδεσμος της εταιρείας με τον οικείο Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, ενημερώνει την εταιρεία για όλα τα θέματα ύδρευσης και αποχέτευσης του Ο.Τ.Α., ζητά από τον Πρόεδρο του Δ.Σ. της εταιρείας την εισαγωγή στην ημερήσια διάταξη θεμάτων που αφορούν στη γεωγραφική περιοχή του Ο.Τ.Α. και ενημερώνει, αντίστοιχα, το Δημοτικό Συμβούλιο του Ο.Τ.Α. για όλα τα θέματα που σχετίζονται με την άσκηση των αρμοδιοτήτων της εταιρείας στην περιοχή του. Αν το Δ.Σ. του οικείου Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού διαφωνεί με την απόφαση του Δ.Σ. της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. ή της Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., ενημερώνει την εταιρεία και ζητά την παραπομπή της λήψης απόφασης στη Ρ.Α.Α.Ε.Υ., η οποία αποφαίνεται εντός ενός (1) μήνα. Μέχρι την έκδοση της απόφασης της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. αναστέλλεται η εφαρμογή της απόφασης της εταιρείας. Δ. Σημειωτέον ότι, στις διατάξεις του άρθρου 46 περιγράφονται οι όροι και προϋποθέσεις μεταφοράς του προσωπικού των υπηρεσιών ύδρευσης των Δήμων στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ. Ειδικότερα, ΙΔΟΧ και ΙΔΑΧ που υπηρετούν αποκλειστικά στις υπηρεσίες ύδρευσης μεταφέρονται στην ΕΥΔΑΠ, το μόνιμο προσωπικό αποσπάται στην ΕΥΔΑΠ, η οποία αναλαμβάνει τη μισθοδοσία και η απόσπαση αίρεται με απόφαση του ΔΣ ΕΥΔΑΠ. Τέλος, όσοι απασχολούνται σε εκτέλεση συμβάσεων και προγραμμάτων συνεχίζουν στον Δήμο μέχρι την ολοκλήρωση τους, ενώ μετά την ολοκλήρωση τούτο εντάσσεται στις γενικές κατηγορίες του άρθρου 46. Είναι σαφές από τα παραπάνω ότι με το εν λόγω σχέδιο νόμου, προωθείται από την κυβέρνηση η άμεση αφαίρεση της αρμοδιότητας ύδρευσης από τον ενιαίο Δήμο Κηφισιάς καθώς και του προσωπικού που υπηρετεί σε αυτή. Από το πλέγμα των ανωτέρω διατάξεων, όμως, δημιουργούνται τα εξής ζητήματα:  Αφαιρείται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση μια κρίσιμη αρμοδιότητα χωρίς επαρκή αιτιολόγηση  Παραβλέπεται εντελώς το γεγονός ότι στον ενιαίο Δήμο Κηφισιάς-Ν.Ερυθραίας-Εκάλης, υφίσταται μεικτό σύστημα ύδρευσης τόσο στην δημοτική ενότητα της Κηφισιάς, του οποίου συζητείται ήδη η ενσωμάτωση στη δημοτική υπηρεσία ύδρευσης (συνεταιρισμός Βουλευτών Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ, Εκάλη ΑΕ, και δημοτική υπηρεσία ύδρευσης Ν. Ερυθραίας), το οποίο καθιστά αδύνατη πρακτικά, την προσαρμογή στην επιχειρούμενη γεωγραφική ενοποίηση με την ΕΥΔΑΠ ΑΕ.  Δεν διασφαλίζεται η διατήρηση του περιαστικού πρασίνου για το οποίο άλλωστε πρωτοστατήσαμε και στο ζήτημα του ΝΟΚ. Δυστυχώς η μέχρι τώρα εμπειρία Δήμων ή περιοχών που περιήλθαν στην αρμοδιότητα της ΕΥΔΑΠ δείχνει πως είχε ως αποτέλεσμα την αλματώδη αύξηση των τιμολογίων κάτι που σε πολλές περιπτώσεις οδήγησε τους κατοίκους στο να σταματήσουν την άρδευση των κήπων. Είναι χαρακτηριστικό πως για καταναλώσεις από 211 κ.μ. και άνω ενώ το τιμολόγιο του Δήμου είναι στα 2€, το αντίστοιχο της ΕΥΔΑΠ είναι στα 9,6€, το οποίο αν εφαρμοστεί θα οδηγήσει σε ξηρασία χιλιάδες στρέμματα ιδιωτικού πρασίνου. Για την Κηφισιά, τη Ν. Ερυθραία και την Εκάλη το ζήτημα της διατήρησης του πρασίνου είναι θεμελιακό και ταυτόσημο με τον χαρακτήρα τους ως κηπουπόλεων. Δυστυχώς ούτε για αυτό το ζήτημα υπάρχει η οποιαδήποτε πρόνοια στο εν λόγω νομοσχέδιο, παρά το γεγονός ότι η επέκταση της αρμοδιότητας της ΕΥΔΑΠ σε κατ’εξοχήν περιαστικούς δήμους της Αττικής θα έπρεπε να το λαμβάνει υπόψιν. Η διατήρηση του «πράσινου» χαρακτήρα των Δήμων που περιβάλλουν την Αθήνα εξασφαλίζει τόσο τον διαρκή εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα όσο και την εν ευρεία εννοία διαχείριση των υδάτων (ομβρίων και ακαθάρτων) και την ασφαλή μεταφορά τους στους φυσικούς αποδέκτες ή τα κέντρα επεξεργασίας λυμάτων. Αποτελεί δηλαδή αναγκαία και ικανή συνθήκη και για το ίδιο το μοντέλο ανάπτυξης και βιωσιμότητας εταιρειών όπως η ΕΥΔΑΠ ΑΕ. που έχει κάνει χρήση κοινοτικών, εθνικών και ιδίων πόρων για την ανάπτυξη των εν λόγω υποδομών. Για αυτό και η έλλειψη θεσμοθέτησης στο νόμο, της υποχρεωτικής πρόβλεψης μειωμένου τιμολογίου για την άρδευση των κήπων, των μικρής έκτασης καλλιεργειών, καθώς και των χώρων πρασίνου, αποτελεί και μια από τις πλέον ουσιώδεις αδυναμίες του.  Δεν αντιμετωπίζεται το ζήτημα της αποζημίωσης για το δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης, το οποίο δύναται να μεταβιβαστεί κατά κυριότητα στην ΕΥΔΑΠ.  Ενώ η επιχειρούμενη μεταφορά της αρμοδιότητας ύδρευσης προσδιορίζεται χρονικά (1 έτος με δυνατότητα παράτασης 6 μηνών από την έναρξη ισχύος του Νόμου), δεν διευκρινίζεται τι θα γίνει με την αρμοδιότητα επισκευής και συντήρησης του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης, θέμα το οποίο είναι μείζον για τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια των πολιτών.  Αντιμετωπίζεται πλημμελώς το ζήτημα της επιχειρούμενης μεταβίβασης προς την ΕΥΔΑΠ των λοιπών παγίων (δεξαμενών, γεωτρήσεων, αντλιοστασίων που εδράζονται επί οικοπέδων ιδιοκτησίας του ενιαίου Δήμου Κηφισιάς), δεδομένου ότι μόνη η λογιστική αποτίμηση που προβλέπεται από το νομοσχέδιο, δεν αντικατοπτρίζει την πραγματική αξία (και υπεραξία για την ταυτότητα του λόγου), των υφιστάμενων παγίων της υπηρεσίας ύδρευσης.  Δεν διευκρινίζεται το θέμα της κυριότητας των χρηματοδοτούμενων ή συγχρηματοδοτούμενων, εκτελούμενων ή εκτελεθησόμενων έργων και προμηθειών  Υφίσταται ασάφεια, ως προς το αν οι υφιστάμενοι εντός του Δήμου μας υδάτινοι πόροι, αποδίδονται στην ΕΥΔΑΠ ΑΕ, γεγονός το οποίο έχει άμεση σχέση με τον πράσινο χαρακτήρα του Δήμου μας  Τίθεται σε κίνδυνο η συντήρηση του δημοτικού δικτύου ύδρευσης, καθώς με την γεωγραφική ενοποίηση καταργείται ο τοπικός δεσμός της συντήρησης και επισκευής βλαβών του δικτύου αλλά και η προτεραιοποίηση και άμεση διενέργεια επενδύσεων για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών  Οι διατάξεις του άρθρου 46 αναφορικά με το καθεστώς του προσωπικού που υπηρετεί στις υπηρεσίες ύδρευσης είναι εξόχως προβληματικές για τους ΟΤΑ όπως ο Δήμος Κηφισιάς, καθώς δεν ορίζεται με σαφήνεια σε ποιές ειδικότητες αναφέρεται. Ειδικότερα στο Τμήμα Ύδρευσης του Δήμου Κηφισιάς απασχολούνται υπάλληλοι διαφόρων ειδικοτήτων - από διοικητικούς υπαλλήλους μέχρι χειριστές μηχανημάτων έργου, υδραυλικούς κα. και το αντικείμενο εργασίας τους δεν περιορίζεται μόνο στη συντήρηση και λειτουργία του δημοτικού δικτύου ύδρευσης της Ν. Ερυθραίας αλλά και σε άλλες κρίσιμες δημοτικές υποδομές, όπως η συντήρηση των δημοτικών κτηρίων, σχολείων, βρεφονηπιακών σταθμών αλλά και την άρδευση των κοινοχρήστων χώρων, συντριβανιών κα. Είναι απολύτως ασαφές ποιοι εργαζόμενοι κατά το προτεινόμενο νομοσχέδιο εμπίπτουν στις εν λόγω διατάξεις, ενώ τυχόν απομάκρυνση όλων των υπαλλήλων θα προκαλέσει ουσιώδη ζητήματα λειτουργίας για τον Δήμο Κηφισιάς.  Κατόπιν των ανωτέρω, η πρόβλεψη του άρθρου 43 παράγραφος 7, περί ορισμού εντεταλμένου συμβούλου, χωρίς δικαίωμα ψήφου στο ΔΣ της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, είναι ανέφικτη και πρακτικά ανεφάρμοστη, δεδομένης της ευρείας γεωγραφικής έκτασης της ΕΥΔΑΠ ΑΕ.  Οι σημαντικές χρηματοδοτικές πρόνοιες του νομοσχεδίου αναφορικά με την συνένωση των ΔΕΥΑ και των οφειλών τους, δεν έχουν πεδίο εφαρμογής τόσο στους ΟΤΑ της Αττικής και της Θεσσαλονίκης που περιέρχονται στην αρμοδιότητα της ΕΥΔΑΠ και της ΔΕΥΑΘ αντίστοιχα. Ειδικότερα, η Υπηρεσία Ύδρευσης Ν. Ερυθραίας κατάφερε το 2024 σχεδόν να ισοσκελίσει τον προϋπολογισμό της, λαμβάνοντας υπόψη τις απώλειες ύδατος (μη κοστολόγησης) που προέρχονται από την ύδρευση- άρδευση των κοινοχρήστων χώρων , των δημοτικών κτηρίων , σχολείων , παιδικών σταθμών κλπ. οι οποίες αγγίζουν το 6-8% του προϋπολογισμού της. Τόσο η Δημοτική αρχή όσο και η Υπηρεσία της ύδρευσης έλαβαν μέτρα και πήραν πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση του προβλήματος της λειψυδρίας όπως η ανατιμολόγηση των υψηλών καταναλώσεων και η επένδυση σε μια σειρά έργων που θα μειώσουν σημαντικά τις απώλειες και θα αυξήσουν τον όγκο του παραγόμενου νερού από τις γεωτρήσεις. Ενδεικτικά αναφέρουμε μέρος των έργων που έχουν προγραμματιστεί για το 2025 είναι : η διαίρεση του δικτύου σε ζώνες , η εγκατάσταση μειωτών πιέσεως με αυτεπιστασία για την ελαχιστοποίηση των ζημιών, η εκβάθυνση της μία ανενεργής έως σήμερα γεώτρησης, η πραγματοποίηση ερευνητικής νέας γεωτρήσεως , ο εκσυγχρονισμός των αυτοματισμών με την χρήση inverter, η αναβάθμιση της δεξαμενής κλπ. Συνεπώς η ύδρευση της Νέας Ερυθραίας είναι βιώσιμη και μπορεί να αποφέρει κέρδη που μπορούν να επενδύονται για την περαιτέρω αναβάθμιση των εγκαταστάσεων, ενώ διαθέτει ένα ιδιαίτερα εξειδικευμένο προσωπικό που μπορεί να ανταποκριθεί άμεσα στις όποιες απαιτήσεις και σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρασίνου και το Τμήμα Κατασκευών λειτουργεί ως ένα υποστηρικτικό τμήμα υποδομών. Εν κατακλείδι, φρονούμε ότι, ακόμα και αν ο Δήμος Κηφισιάς διατηρεί την κυριότητα των παγίων της υπηρεσίας ύδρευσης, η ΕΥΔΑΠ ΑΕ αποκτά τη νομή και χρήση του δικτύου αυτού, συμπεριλαμβανομένων και των παγίων του, με αποτέλεσμα να συντελείται εν τοις πράγμασι απαλλοτρίωση των περιουσιακών του στοιχείων, με αμφίβολη τη δημόσια ωφέλεια και, σε κάθε περίπτωση, χωρίς πλήρη αποζημίωση σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 17 του Συντάγματος. Για όλους τους παραπάνω λόγους το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Κηφισιάς αποφασίζει τα παρακάτω: 1. Το νερό αποτελεί ανθρώπινο δικαίωμα, κατοχυρωμένο και αναγνωρισμένο από τα Ηνωμένα Έθνη ως δημόσιο αγαθό. Συνεπώς κάθε συζήτηση που γίνεται με διαφορετικούς όρους από αυτούς της παροχής δημόσιας υπηρεσίας μας βρίσκει κατ’αρχήν αντίθετους. 2. Απορρίπτουμε πλήρως την επέκταση των χωρικών ορίων αρμοδιότητας της ΕΥΔΑΠ ΑΕ στους ΟΤΑ Α’ βαθμού της Περιφέρειας Αττικής εκτός αν αυτή γίνεται σε εθελοντική βάση, κατά ρητή πρόβλεψη και σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στην παρ. 6 του άρθρου 40 του προτεινόμενου νομοσχεδίου. 3. Υποστηρίζουμε τα ψηφίσματα και τις αποφάσεις της ΚΕΔΕ, όπως αυτά διατυπώθηκαν διαχρονικά αναφορικά με τα θέματα της ύδρευσης/ΔΕΥΑ και ειδικότερα τις αποφάσεις του συνεδρίου μας στη Ρόδο. 4. Αρνούμαστε την επιχειρούμενη απαλλοτρίωση του δικτύου και των παγίων της δημοτικής υπηρεσίας ύδρευσης, χωρίς την κατά νόμο αποζημίωση. 5. Δεν παραχωρούμε υπαλλήλους που εργάζονται στο Τμήμα Ύδρευσης του Δήμου Κηφισιάς με οιανδήποτε σχέση εργασίας και για κανένα λόγο, καθώς η εν λόγω υπηρεσία απασχολεί υπαλλήλους διαφόρων ειδικοτήτων των οποίων το αντικείμενο δεν αφορά μόνο στη συντήρηση του δικτύου ύδρευσης αλλά το σύνολο κρίσιμων δημοτικών υποδομών (δημοτικά κτήρια, σχολεία, βρεφονηπιακοί σταθμοί, άρδευση κοιν. χώρων κα.). 6. Ζητούμε την εισαγωγή ειδικού τιμολογίου για την άρδευση κοινοχρήστων χώρων, ιδιωτικών κήπων και καλλιεργειών και την τροποποίηση του άρθρου 51 ούτως ώστε στο άρθρο 16 του Ν.1068/80 οι κήποι, οι κοινόχρηστοι χώροι πρασίνου και οι μικρές καλλιέργειες να εξαιρούνται του τέλους υπονόμου και ύδρευσης. 7. Ζητούμε την τροποποίηση του άρθρου 55 του νομοσχεδίου προκειμένου και οι Δήμοι ως ΝΠΔΔ να μπορούν να διαθέτουν μέσω των γεωτρήσεών τους ακατέργαστο ύδωρ, προς πώληση στην ΕΥΔΑΠ, με αντίστοιχη τροποποίηση του άρθρου 2 του Ν. 2744/99 8. Θεωρούμε απαράδεκτες τις εκ του πονηρού εισαχθείσες διατάξεις των άρθρων 75 και 76 περί αυτεπάγγελτου και εκτός ωραρίου ελέγχου συγκεκριμένων οικοδομικών αδειών με μη δημοσιευτέα (!) απόφαση του ΓΓ Χωρικού Σχεδιασμού οι οποίοι θα έχουν και το ακαταδίωκτο, καθώς αποδεικνύουν την πλήρη αδιαφορία του ΥΠΕΝ για τον αγώνα του Δήμου Κηφισιάς και των κατοίκων και φυσικά των αποφάσεων του ΣτΕ. 9. Εξουσιοδοτούμε τον Δήμαρχο όπως προχωρήσει στην αποτύπωση των ανωτέρω θέσεων στην πλατφόρμα ηλεκτρονικής διαβούλευσης opengov επ’ ονόματι του Δήμου Κηφισιάς. Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ Ι. ΞΥΠΟΛΥΤΑΣ