Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣΜΕΡΟΣ ΣΤ΄ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ (άρθρα 70-79)Σχόλιο του χρήστη ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΑΤΤΕΒΕ | 27 Φεβρουαρίου 2025, 17:48
Η παρούσα τοποθέτηση υποβάλλεται από την εταιρεία με την επωνυμία «ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ Ανώνυμη Τεχνική Τουριστική Εμπορική Βιομηχανική Εταιρεία» και το διακριτικό τίτλο «ΑΝΑΓΕΝΝΗΣH Α.Τ.Τ.Ε.Β.Ε.», η οποία δραστηριοποιείται στην παραγωγή και πώληση ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και ειδικότερα από αιολικούς σταθμούς, επηρεάζεται δε άμεσα από τις ρυθμίσεις του παρόντος νομοσχεδίου. I. Παρέμβαση επί του άρθρου 72 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου 1. Το άρθρο 72 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου εισάγει ρυθμίσεις που απαλλάσσουν τους Διαχειριστές του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και του Δικτύου Διανομής (Ε.Δ.Δ.Η.Ε.) από οιαδήποτε ευθύνη, συμπεριλαμβανομένης της αποζημιωτικής ευθύνης, για τις περικοπές έγχυσης και απορρόφησης ηλεκτρικής ενέργειας που επιβάλλονται σε σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Σύμφωνα δε με την παρ. 3 εδ. α’ του άνω άρθρου, η απαλλαγή ευθύνης των Διαχειριστών του Συστήματος και του Δικτύου ισχύει και έναντι των εντολών περιορισμού έγχυσης που είχαν εκδοθεί από τους αρμόδιους Διαχειριστές προ της δημοσιεύσεως του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου (αναδρομική ισχύς απαλλαγής ευθύνης). 2. H προτεινόμενη άνευ όρων απαλλαγή των Διαχειριστών επιρρωνύει την ήδη εκκινηθείσα αμφιβόλου νομιμότητας επιχείρηση αναδρομικής μετακύλισης του συνολικού κόστους των περικοπών προς παραγωγούς ΑΠΕ δια της θέσπισης του Μηχανισμού Αντιστάθμισης Περικοπών μεταξύ των παραγωγών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α με την προσθήκη (δυνάμει του άρθρου 117 του ν. 5106/2024) του άρθρου 10Α παρ. 5 στο ν. 4951/2022. 3. Τα ανωτέρω εγείρουν σοβαρά ζητήματα νομιμότητας και συμβατότητας με διατάξεις υπερνομοθετικής ισχύος, ιδίως δε με το ενωσιακό δίκαιο. Ειδικότερα: II. Παραβίαση των διατάξεων του άρθρου 13 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943 4. Σύμφωνα με το άρθρο 13 παρ. 7 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943, οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. δικαιούνται αποζημίωση για τις περικοπές που υφίστανται, η αξία της οποίας υπολογίζεται βάσει σαφώς οριοθετημένων κριτηρίων. Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο καταργεί αυτό το δικαίωμα (το οποίο έχει χορηγηθεί στους παραγωγούς – ιδιοκτήτες των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. των οποίων η ηλεκτροπαραγωγή περιορίζεται με την προαναφερθείσα, αμέσου ισχύος και εφαρμογής διάταξη του άρθρου 13 του Κανονισμού), εισάγοντας γενική απαλλαγή των Διαχειριστών από κάθε ευθύνη, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις οικείες προβλέψεις του ενωσιακού δικαίου. 5. Πιο συγκεκριμένα, στον εν θέματι ενωσιακό Κανονισμό ρητώς προβλέπεται ότι η ανακατανομή που δεν βασίζεται στην αγορά (επίμαχη περίπτωση περικοπών), αποτελεί αντικείμενο οικονομικής αποζημίωσης από τον Διαχειριστή που εντέλλεται τον εν λόγω περιορισμό/ περικοπή. Τα ανωτέρω συνιστούν ευθεία παραβίαση των αμέσου ισχύος, δεσμευτικών για όλα τα Κράτη Μέλη διατάξεων του Κανονισμού (ΕΕ) 943/2019, η εφαρμογή των οποίων δεν συνεπάγεται την οιαδήποτε εθνική πράξη μεταφοράς στην εσωτερική έννομη τάξη, παρά μόνον εάν η τελευταία συνίσταται σε «συμπληρωματικό» μέτρο για την ευχερέστερη εφαρμογή του. 6. Επιπλέον, οι υπό διαβούλευση διατάξεις του άρθρου 72 επιτείνουν το πλαίσιο αβεβαιότητας τόσο ως προς την ακριβή νομική φύση των εκάστοτε εφαρμοστέων διατάξεων, όσο και ως προς το χρονικό σημείο ενάρξεως της ισχύος τους, ιδίως αν ληφθεί υπόψη το συνολικό κείμενο νομοθετικό πλαίσιο (ενωσιακό και εθνικό) εντός του οποίου προβλέπεται να εισαχθούν οι εν λόγω ρυθμίσεις, το οποίο ήδη προβλέπει, ως προαναφέρθηκε, την ύπαρξη Μηχανισμού Αντιστάθμισης Περικοπών για τις περιπτώσεις που δεν είναι τεχνικά δυνατό να εφαρμοσθούν οι εν λόγω περιορισμοί κατά τρόπο αναλογικό «ανά ομάδα περιορισμών». III. Επενδυτική Ανασφάλεια και Κίνδυνος Κατάχρησης Περιορισμών 7. Η πλήρης απαλλαγή ευθύνης των Διαχειριστών για τις περικοπές υπονομεύει τη βιωσιμότητα των επενδύσεων στις Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. καθώς εάν οι εν λόγω διατάξεις θεσπισθούν, εν αντιθέσει με τις εκ του ενωσιακού δικαίου απορρέουσες υποχρεώσεις που δεσμεύουν αφενός τον Έλληνα νομοθέτη στο μέτρο που οφείλει να μην θεσπίζει αντίθετου περιεχομένου διατάξεις, αφετέρου απευθείας τους Διαχειριστές στους οποίους χορηγεί δικαιώματα και υποχρεώσεις σχετικά με τη διαχείριση του Δικτύου και του Συστήματος, οι παραγωγοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. θα κληθούν να αναλάβουν εξ ολοκλήρου το οικονομικό βάρος των εν λόγω περιορισμών εν πλήρη αντιθέσει με τα προβλεπόμενα, περί αποζημιωτικής ευθύνης των Διαχειριστών, στις διατάξεις του άρθρου 13 παρ. 7 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943. 8. Η εν λόγω προσέγγιση κινείται στη δυστυχώς συνήθη οδό των επαχθών για τους παραγωγούς, αναδρομικών επεμβάσεων στο πεδίο των Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. IV. Προτάσεις Τροποποίησης 9. Προκειμένου οι υπό διαβούλευση διατάξεις να συμμορφώνονται με τις εκ του ενωσιακού δικαίου απορρέουσες υποχρεώσεις του ελληνικού Δημοσίου και των αρμοδίων Διαχειριστών, προτείνονται κατ’ ελάχιστον οι ακόλουθες τροποποιήσεις: - Συμμόρφωση με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/943, διασφαλίζοντας ότι οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. λαμβάνουν οικονομική αποζημίωση για τις περικοπές που υφίστανται οι σταθμοί, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων ως έχουν ρητά θεσπισθεί με το άρθρο 13 παρ. 7 του εν λόγω Κανονισμού, οι διατάξεις του οποίου έχουν δεσμευτική και άμεση ισχύ σε όλα τα κράτη μέλη. - Αναθεώρηση του τρόπου επιμερισμού της αντιστάθμισης, ώστε η οικονομική επιβάρυνση να μην μεταφέρεται στους παραγωγούς αλλά να παραμένει στους Διαχειριστές, όπως προβλέπεται στον Κανονισμό 2019/943. - Διαφανής και αναλογικός μηχανισμός αντιστάθμισης που να λαμβάνει υπόψη το πραγματικό κόστος των περικοπών για κάθε σταθμό Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. - Ενίσχυση των υποδομών των δικτύων ως εναλλακτική λύση στη μακροχρόνια επιβολή περιορισμών έγχυσης, ώστε να μειωθεί η ανάγκη περικοπών στο μέλλον. - Καθορισμός πρωτοκόλλων διαφανών διαδικασιών που να προσδιορίζουν με ακρίβεια, στις περιοριστικά αναφερόμενες περιπτώσεις και υπό τις εξαιρετικές προϋποθέσεις που προβλέπονται στο ισχύον νομοθετικό και ρυθμιστικό πλαίσιο (εθνικό και ενωσιακό), (α) τον τρόπο επιβολής από τους Διαχειριστές του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και των Δικτύων Διανομής των Εντολών Περιορισμού Έγχυσης και (β) τον τρόπο δημοσίευσης των αναλυτικών στοιχείων των διενεργούμενων περιορισμών προκειμένου να πληρούνται οι αρχές της διαφάνειας και αναλογικότητας - Ρητή αναφορά στην ευθύνη των Διαχειριστών του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και των Δικτύων Διανομής να τεκμηριώνουν ανά εκάστοτε περίπτωση την αναγκαιότητα επιβολής Περιορισμών Έγχυσης, δεδομένου ότι σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία τους Διαχειριστές βαρύνει η απόδειξη ανά πάσα στιγμή της ανάγκης για την επιβολή μιας Εντολής Περιορισμού Έγχυσης. 10. Το άρθρο 72, όπως διατυπώνεται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, ευθέως παραβιάζει υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις του ενωσιακού δικαίου. Η αναθεώρηση και προσαρμογή του καθίσταται αναγκαία για τη διασφάλιση της συμβατότητας με το ευρωπαϊκό δίκαιο και τη διαφύλαξη στοιχειώδους νομιμότητας.